Lueskelin tuossa asunnoista. Katselin noiden senioritalojen vuokratarjontaa. Osassa on 60v ja osassa 65v ikärajoja.
Järkytyin vuokrista! Esim 2h kk 55m2 on vuora 805/kk ja siihen on varallisuus rajat, eli "edullinen?
Samankokoinen, ilman tulorajoja, varallisuurajoja,1441e/kk. Lisäksi voi ostaa turvapalveluja, aterioita jne.
Hyvänen aika, eihän minulla nettoeläkekään ole paljonkaan tuon 805e ylitse!
Mitä järkeä näissä on. Eli sossuko sitten maksaisi ruokarahan?
Entäs vaatteet, ja muu eläminen? Sähkö, kotivakuutus, lääkärit, lääkkeet, hammashuolto jne.
Oletteko seuranneet yhtään, mitä teilläpäin tuon kokoiset vuokra-asunnot, senioreille maksavat kk?
Seniori asunnot
54
6561
Vastaukset
- ?
jäi mainitsematta, nuo ovat pääkaupungin lähiöissä.
- Pikkurouvien jutut
eli pääkaupunkiseudulla niin tulosidonnaiset kuin vapaarahoitteiset vuokra-asunnot kustantavat kaksion mitoissa ( 50 -60 neliötä missä osassa kaupunkia tahansa) vähintään n. 600 eurosta kuukaudessa ja ylärajana on vain taivas varsinkin vapaarahoitteisissa asunnoissa. Kaikki eläkeläiset eivät saa minimieläkettä, mikä tallä palstalla taitaa olla yleisin eläke eli muutama sata euroa kuukaudessa. Monilla on siis varaa maksaa vuokra ilman toimeentulotukea ja/tai asumistukea. Jossakinon pakko asua, ilman asuntoa ei oikein tule toimeen.
Minua suoraan sanoen inhottaa tämä keskustelutyyli, jossa aina valitellaan eläkkeen pienuutta ja toisaalla ilmenee, että samoilla ruikuttajilla on osakkeita, autoja, huviloita ynnä muuta omaisuutta kukkuramitoin, eläke vain on jäänyt pieneksi. Teistä suurin osa ei ole mitenkään puutteessa, mutta kateellisina kyttäätte vielä sitäkin, miten isoa vuokraa maksavat oikein tulevat toimeen, etteivät vaan pahalaiset saisi juuri teidän verorahoistanne tukeakin siihen. On se niin väärin. Ettehän te köyhiä ole, miksi teeskentelette valittamalla eläkkeenne pienuutta, kuten nyt tämäkin aloittaja?
Olisit käynyt sinäkin aloittaja lisäkoulua aikoinaan niin eläkkeesi olisi parempi. Iltakoululla ja muulla aikuisopiskelulla ovat monet parantaneet omia mahdollisuuksiaan parempiin ansioihin muun muassa entinen pressa Mauno Koivisto. Jollei pää ole kestänyt opiskelua, turhaa siitä on muille valittaa. Olen yksinhuoltajana käynyt monet koulutukset sekä tentit läpi ja lukenut yöt, kun muulloin ei ollut siihen mahdollisuuksia eikä mitään nettejä ollut. Niinpä minulla on varaa asua senioriasunnossa ja ruokaankin jää rahaa. Sen sijaan minulla ei ole ollut aviomiestä, jota olisin voinut rahastaa. Tässä iässä se on yksinomaan onni, kun näitä pareja olen seurannut. Ilman tekokyyneleitä ja "omaa rakasta" pitää täällä piäkaupunkissa pärjätä. Parempi niin, tulevat elämän realiteetit selviksi hyvissä ajoin ennen kuudettakymmenettä ikävuotta.
Ystäväni asuu Helsingin kaupungin vuokra-asunnossa eli maksaa edullisen tason vuokraa Helsingissä kaksiosta ( 55 neliötä). Vuokra on 620 euroa kuukaudessa vesimaksu, lämpö sähköllä ja lattialämmitys, joten kokonaishinta kuukaudessa on noin 650-670 euroa vähintään. Eläkkeestä ei juuri jääkään rahaa muuhun kuin asumiseen. Hän saa asumistukea jonkun kympin, mutta ei koko vuokraan, koska asuu yksin ja neliöitä on ns. liikaa. Hän on sairas ja maksaa lisäksi lääkkeitä ja hoitojaan. Toinen ystäväni asuu eläkeyhtiön vuokratalossa, 57 neliön kaksio lähiössä, vuokra 650 euroa kuukaudessa vesi sähkö. Säästää ruoassa, tekee kaiken itse, käyttää tarjoukset tarkkaan. Ei varaa aina ostaa bussilippuja, kävelee paljon. Kolmas ystäväni asuu omassa pientalossaan, on aina veloissa ja rahaton.
Älkää siis viitsikö pikkuvarakkaat rouvat ja herrat kahdehtia kaupunkilaiselämää. Tänne pääsee asumaan kalliisti teistäkin jokainen, jos on varaa maksaa tuplahinta lähes kaikesta. Vastapainona Helsingissä on paljon kulttuurin ja taiteen ilmaistarjontaa, kuten myös erinomaiset opiskelumahdollisuudet. Julkinen liikenne kulkee lähes kaikkialle ja on nopea. Omaa autoa kaupungissa asuva ei tarvitse. Vain valehtelijat ja tuhlurit väittävät niin. On paljon erilaisia kirpputoreja, joilta saa hyvää tavaraa ilmaiseksi tai melkein. Ilmaispalvelut ja opiskelumahdollisuudet sekä ystävät ovat vähävaraisen eläkeläisen tuki ja turva. Kaikki täällä asuvat eläkeläiset eivät ole maalta muuttaneita vaan tämä on meille koti, synnyinkaupunki ja siksi rakas. Sen vuoksi asumme pihistäen täällä niin pitkään kuin voimme, koska elo vieraassa kaupungissa yksin ja vanhana vailla ystäviä ja tuttuja on kuolemaakin ikävämpi vaihtoehto.
Mitä tulee tukiaisiin, me täällä etelässä rahoitamme veroillamme koko muuta Suomea, terveydenhoitopalveluitanne ja kuntianne, jotta veroäyrinne ei vähäisten asukasmäärien vuoksi kohoa mahdottomuuksiin ja jotta muuallakin Suomessa olisi kouluja ja yliopistoja muun muassa. Tervetuloa vain maksamaan Helsinkiin veroja, joista lohkaistaan muualle Suomeen mahtava osa, oli maksaja eläkeläinen tai muu. Teistä iso osa ei ilmeisesti ole lainkaan tähän ikäryhmään kuuluvia vaan paljon vanhempia, muuten en voi ymmärtää eläkkeittenne muka pienuutta. Tai sitten olette jääneet eläkkeelle reippaasti ennen aikojaan. Se ei kuitenkaan ole mikään normi vaan poikkeustilanne.- Missä on peilit?
Mielenkiitoinen kirjoitus sulta.
Itseäni suorastaa oksettaa, tämän palstan kirjoittajien asenne työttömiä kohtaan. On ihan uskomatonta, että he kadehtivat sitä n. 500 euron/brutto ansiota.(samalla kertoen omasta omaisuudesta, on osaketta, mökkiä, autoa jne.)
Aina ollaan sanomassa, että kun minä silloin sitä ja silloin tätä, vaan aika on toinen. Ennen oli alivuokralaisasuntojakin, vaan ei ole enää. Mikäli ei muuta keksitä, niin vedota aina siihen, että viina ja tupakka vie rahat ja esim.löytyy jostakin yksittäisestä naapurista, jonka mukaan kaikki leimataan.
Tähän minä silloin sitä ja tätä, kaipaisin jonkun 80-vuotiaan vastinetta, että minä kuljin kävellen, pyörällä tai hevosella eli miksi te hiton 40-lukulaiset ja nuoremmat, ette tee samoin. - ?
Empä ole pitkään aikaan nauranutkaan näin paljon! Kiitos!
Missähän sanoin kadehtivani jotain?
Missähän koskaan olen kertonut täällä koulutuksestani, joten et sitä voi tietää, todellakaan.
Työeläkelait muuttuivat 05, ja ja vuoden päästä saan ehkä tuohon 100-200väliltä kelaa lisäksi, tuo siis oli työeläke, suomesta, mitä kirjoitin.
Mistähän sait päähäsi etten olisi stadilainen? Miksi luulet minun katsoneen hesan tarjontaa, koska on synnyinkaupunkini.
Enkö siis saa järkyttyä vuokrien suuruudesta?
Olen asunut pois suomesta, ollut osan niistä vuosista kotona, koska minulla on ollut aviomiehiä, tosin yksi kerrallaan. Hoitanut 5 lasta, yhteensä. Kaikissa maissa kun ei viedä säilöön lapsia päiviksi, että äidit pääsevät töihin. Heidät hoidetaan itse.
Suomessakaan, ennen tuota verouudistusta, ei työnantajan tarvinnut tilittää työeläkemaksua jos tulot jäivät alle 1000mk kk. toisin kuin nyt. Tein paljon keikkahommia, joten, jos ei kolmena päivänä samalle työnantajalle ollut kk, ei niistä eläkemaksua kertynyt. Joskus palkkani oli 900mk päivä, mutta kun se oli vain se yksi, sille työnantajalle, jäi eläke kertymättä siitäkin.
Silti, tein samoille firmoille usein vuoden mittaan. Mutta en samana kk.
Kyllä, selvitin tuota työeläkeyhtiössä, mutta kun se laki nyt vaan oli niin
Mielestäni kysyin aloituksessa, mitä muualla suomessa maksaa asuminen senioriasunnoissa? Se oli se pointti,stadin vuokratason muutoin kyllä tiedän, oikein hyvin, kun myös tulonsiirrot muualle maahan. - Senioriasunnot
? kirjoitti:
Empä ole pitkään aikaan nauranutkaan näin paljon! Kiitos!
Missähän sanoin kadehtivani jotain?
Missähän koskaan olen kertonut täällä koulutuksestani, joten et sitä voi tietää, todellakaan.
Työeläkelait muuttuivat 05, ja ja vuoden päästä saan ehkä tuohon 100-200väliltä kelaa lisäksi, tuo siis oli työeläke, suomesta, mitä kirjoitin.
Mistähän sait päähäsi etten olisi stadilainen? Miksi luulet minun katsoneen hesan tarjontaa, koska on synnyinkaupunkini.
Enkö siis saa järkyttyä vuokrien suuruudesta?
Olen asunut pois suomesta, ollut osan niistä vuosista kotona, koska minulla on ollut aviomiehiä, tosin yksi kerrallaan. Hoitanut 5 lasta, yhteensä. Kaikissa maissa kun ei viedä säilöön lapsia päiviksi, että äidit pääsevät töihin. Heidät hoidetaan itse.
Suomessakaan, ennen tuota verouudistusta, ei työnantajan tarvinnut tilittää työeläkemaksua jos tulot jäivät alle 1000mk kk. toisin kuin nyt. Tein paljon keikkahommia, joten, jos ei kolmena päivänä samalle työnantajalle ollut kk, ei niistä eläkemaksua kertynyt. Joskus palkkani oli 900mk päivä, mutta kun se oli vain se yksi, sille työnantajalle, jäi eläke kertymättä siitäkin.
Silti, tein samoille firmoille usein vuoden mittaan. Mutta en samana kk.
Kyllä, selvitin tuota työeläkeyhtiössä, mutta kun se laki nyt vaan oli niin
Mielestäni kysyin aloituksessa, mitä muualla suomessa maksaa asuminen senioriasunnoissa? Se oli se pointti,stadin vuokratason muutoin kyllä tiedän, oikein hyvin, kun myös tulonsiirrot muualle maahan.ovat koko Suomessa sika kalliita, kun katsoo ketkä ne omistavat. Niitähän saa näköjään jopa ostaa omaksi jossain päin Suomea, me rikkaat valittajat, joilla on pieni eläke koko elämän mittaisesta työurasta huolimatta, kun ei ollut päätä lukea ja opiskella pressaksi Suomeen.
Oli tosiaan niin ristiriitainen vuodatus tuon nikin "Pikkurouvien jutut" et ei ihme jos on ollut yksin.
Ja sinne Helsinkin en tule, jos vaikka tuo olisi hyvinkin tarttuvaa laatua?
Muuten tuolla välimeren rannalla tai Venäjällä hotellin täysihoidossa elelle paljon pienemmilläkin asuntomenoilla kun sossujen omistamissa senioriasunnoissa!
Tuolta löydät niitä senioriasuntoja, ja huomaat kait keiden omistuksessa ne senioriasunnot ovat ? Meikäläisillä ei noihin ole mitään asiaa, koska rahaa ei ole eikä tule tuollaiseen ylellisyyteen, edes Hesan sossusta !
http://www.google.fi/search?hl=fi&client=firefox-a&hs=okf&rls=org.mozilla:fi:official&&sa=X&ei=-lt1TNKML43EswbWv5WZBg&ved=0CEAQBSgA&q=senioriasunnot&spell=1 - mietiskelija....
Senioriasunnot kirjoitti:
ovat koko Suomessa sika kalliita, kun katsoo ketkä ne omistavat. Niitähän saa näköjään jopa ostaa omaksi jossain päin Suomea, me rikkaat valittajat, joilla on pieni eläke koko elämän mittaisesta työurasta huolimatta, kun ei ollut päätä lukea ja opiskella pressaksi Suomeen.
Oli tosiaan niin ristiriitainen vuodatus tuon nikin "Pikkurouvien jutut" et ei ihme jos on ollut yksin.
Ja sinne Helsinkin en tule, jos vaikka tuo olisi hyvinkin tarttuvaa laatua?
Muuten tuolla välimeren rannalla tai Venäjällä hotellin täysihoidossa elelle paljon pienemmilläkin asuntomenoilla kun sossujen omistamissa senioriasunnoissa!
Tuolta löydät niitä senioriasuntoja, ja huomaat kait keiden omistuksessa ne senioriasunnot ovat ? Meikäläisillä ei noihin ole mitään asiaa, koska rahaa ei ole eikä tule tuollaiseen ylellisyyteen, edes Hesan sossusta !
http://www.google.fi/search?hl=fi&client=firefox-a&hs=okf&rls=org.mozilla:fi:official&&sa=X&ei=-lt1TNKML43EswbWv5WZBg&ved=0CEAQBSgA&q=senioriasunnot&spell=1No ei nyt sentaan kolhoosi, mutta nyt tulin ihan oikealle palstalle. Nimittain olen jo jokin aikaa funtsaillut, mista saisi porukan kasaan yhteisasumiseen. Olen kirjottanut tasta kylla yhdella saitilla, mutta siella oli nuorisoa 40 v. :) ja oli ihan turha ehdotus. Olen myos perusstadilainen, mutta nyt asun ulkomailla ja kirjottelen taalta. Paluuta suunnittelin jokin aika sitten, mutta olen luopunut ajatuksesta, kun kituuttaminen suomessa ei kiinnosta. Yhden kerran yritin jo tulla takas, mutta 5kk Suomessa riitti kypsyttamaan lahtea uudestaan ja ratkaisu oli ihan oikea. Idea on muhinut jo jonkunaikaa ja nyt alan etsia muutamaa samanikaista ja ajatuksena on vuokrata vaikka talo, ulkomailta tai suomesta. Taallakin niita on tarjolla vaikka kuinka paljon.
Jarkyt ovat vuokrat senioriasunnoissa, eika ne ole meikalaisen kukkarolle tarkoitettuja, kylla se vaan on kehiteltava muu ratkaisu. On se ihmeellista, etta Suomi ei paase irti tyylista luukuttaa ihmisia jollekin luukulle kerjaamaan toimeentuloa. Ei kylla kiinnosta skenaario istua jossain sossussa vanhuudenpaiviaan. Ensivuoden alussa lulee 65 v. tayteen, Mutta jos kiinnostaa ajatus (Espanija voisi kanssa olla yksi mahdollisuus), niin palaan talle palstalle huomenna. Ai niin taalta monet lahtevat Kroatiaan viettamaan elakepaiviaan. Se itseanikin on alkanut kiinnostaa. Mutta jutellaan ja katsellaan. - OnneaMatkaasi
Yhteisöllinen asuminen on nykyisin Suomessa monella toiveena. Ihmiset kokoavat joukon ja ostavat, rakennuttavat tai vuokraavat erilaisia asuntoja yhteiskäyttöön. Jokaisella on oma huonetilansa ja sen lisäksi erilaisia yhteisiä tiloja.
Googlettamalla voi löytyä useitakin erilaisia ryhmiä, jonne voi laittaa omiakin ilmoituksia.
- Miesten
No oh hoh, "Pikkurouvien jutut", olet kyllä melko katkera ihmiseksi. Jäin juuri eläkkeelle ja ymmärsin aloittajan kysymyksen ihan hyvin. Vastauksesi on katkeran kitkerä hänelle. Toivottavasti en tämän ekan vastaajan tapaisia katkeria, ilkeitä ihmisiä tapaa eläkkeellä ollessani kovin usein. Vähän rakentavampi teksti olisi miellyttävämpää. Hyvää syksyä!
- Amazooni
Olen katsellut lähistölle rakennettuja senior-asuntoja.
Suuria huoneita, jossa keittiö yhdessä sivussa, parin tuolin ruokapöytä
olohuoneeseen astuttaessa, sohva ja pöytä, ehkä nojatuoli, vastapäisellä seinällä kotialttari-TV, amppu.
Pieni makuuhuone, johon mahtuu 120cm sänky ja tuoli tai makuualkovi.
Siis, tästä vankityrmästä pitäisi maksaa koko saatu eläke!
On muitakin menoja, vaikka on mitään merkitsmätön vanhus!
Sitä paitsi, haluan keittiön, jossa on ovi, että saa ruoan käryt pois.
Kuka lääkkeillä droogattu voi siinä oleskella viimeiset vuodet?- ValitseVarojenMukaan
Pakkoko sitä on asua Helsingissä, jos juuretkin ovat maaseudulla?
Yhden yksiön hinnalla saa vaikka kartanon kokoisen maalaistalon kauniissa maisemassa, jos vähän katselee.
- ö-Öö
Mnaah
Idea on, myyt omaisuutesi ja asut sitten vuokralla. Raha kiertää, maailma pelastuu. Tuurillaan kuolet sen verran nuorena, että jää perikunnalle riideltävää. Tosin, tiedän muutaman tapauksen, että rahat on loppuneet kesken ja pitänyt muuttaa sitten johonkin kunnalliseen vanhainkotiin loppuiäkseen.
Jos ei ole realisoitavaa, eikä loispummieläkkeet riitä, etsi halvempi asunto tai muuta asuntolaan. Miten muuten nykyisin asut, että mitä vikaa nykyisessä on?
=DW=- Amazooni
Netti teki minulle mahdolliseksi seurata eri mahdollisuuksia melkein missä maassa tahansa. Sinun pitäisi tietää täällä ylemmän keski-iän palstalla, että elämän mukana olosuhteet ja tarpeet muuttuvat.
Terveys ei ole kellään taattu viimeiseen hengenvetoon asti.
Juuri nyt minulla on menossa kodin "kasvojenkohennus".
Tarpeeni ovat muuttunet hiukan ja olohuoneesta on heitetty sohva pois. Sen tilalle on tullut tilaa voimistella.
Sängystä alkaen meidän pitäisi alkaa uusi päivä voimistellen.
Paras tapa saada nivelet joustaviksi ja estää s/äryt.
Olohuoneeni on viihtyisin SPA-alue ja sen sijaan, että löhöisin TV:n edessä harjoittelen eri liikunta-muotoja.
Että niin täällä - mites siellä? Ei millään pahalla, hyväö-Öö!
Olutmuki kädessä, makkaraleipä toisessa, sätkä huulessa? - ö-Öö
?
Sulta kukaan ole kysynyt mitään. Aloittaja uteli senioriasunnoista, ei sun asunnostasi.
=DW= - KylpyläänMinäkin
Amazooni kirjoitti:
Netti teki minulle mahdolliseksi seurata eri mahdollisuuksia melkein missä maassa tahansa. Sinun pitäisi tietää täällä ylemmän keski-iän palstalla, että elämän mukana olosuhteet ja tarpeet muuttuvat.
Terveys ei ole kellään taattu viimeiseen hengenvetoon asti.
Juuri nyt minulla on menossa kodin "kasvojenkohennus".
Tarpeeni ovat muuttunet hiukan ja olohuoneesta on heitetty sohva pois. Sen tilalle on tullut tilaa voimistella.
Sängystä alkaen meidän pitäisi alkaa uusi päivä voimistellen.
Paras tapa saada nivelet joustaviksi ja estää s/äryt.
Olohuoneeni on viihtyisin SPA-alue ja sen sijaan, että löhöisin TV:n edessä harjoittelen eri liikunta-muotoja.
Että niin täällä - mites siellä? Ei millään pahalla, hyväö-Öö!
Olutmuki kädessä, makkaraleipä toisessa, sätkä huulessa?Mikä on SPA-alue? Kylpyläkö?
- Amazooni
KylpyläänMinäkin kirjoitti:
Mikä on SPA-alue? Kylpyläkö?
Kutsuisin itse SPA:ta terveydehhoidoksi. Merkitsee enemmän kuin pelkkä ihon puhdistus. Kirjastosta voi lainata kirjoja aiheesta.
Ystävättäreni kävi Virossa terveyskylplöissä. Ajattelinmennä.
Sain kylpylöiden ohjelman. Katsoin siitä eroja, mitä tarjottiin.
Uimahalli infra-höyry-,lämpösaunalla oli vieressäni.
Massagevälineitä oli itselläni. Zonterapia olin jo harjoittanut.
Samoin akupressur, että akupunkturia olivat tuttuja.
Käsi- ja jalkahoitoa harrastin. LiikuntaDVD oli kymmeniä erilaisia.
Terveelliset ravinnot ja detoxtuotteet sain itse kaupoista.
Lukuisia kirjoja, miten tehdä itse terveellisiä voiteita.
Yhdistämällä uimahallin tarjoukset ja oman kodin rauhaan voin
saada samat hoidot kotona kuin terveyshoitolassa.
Uimahallissa mm.3:a eri saunaa kuivaharjaus öljyhoito.
Sitten viimeistelen kotona hieronta vyöhykehoito voimistelu.
Power Plate, Nordic Walker, stepper, Ab Rocket, pyöra, muuta
liikuntaan tarkoitettua välinettä on jo olohuoneessani.
Ulkona olen tehnyt myös pergolan voimistelupaikaksi.
Minulla on paremmat voiteet ja ravinto itselläni -
useammat hoitomahollisuudet siis kotona. Olen terve.
Säästyn rasittavilta matkoilta. Inhoan nukkua hotelleissa!
Nauti oman kodin vapaudesta kynttilän valossa ja
mieli-welness-musiikkiani kuunnellen. Säästän .
Miksi ihmeessä lähtisin terveyshoitolaan?
Tätä tarkoitan koti-SPA:llani.
Kaikilla on siihen mahdollisuus oman tarpeensa mukaan.
- kaikkitoimiitaas
Muuten olohuone on hyvä nukkumiseenkin, on tilaa hengittää, toisin kuin pienessä makuuhuoneessa. Keittiö on hyvä olla erillään ja tilaa ei tarvitse niin paljoa kun raivaa rojut pois, eli ei pidä kotia museona.
Kalliit neliöt hyötykäyttöön ja turha kotia on laittaa vieraita varten kuin ennen, pitää sisustaa itselle sopivaksi.- Amazooni
Niin itsekin ajattelin nyt, kun vieraita tulee niin harvoin.
Asun hiukan eristettynä ja se aika on ohi, että siivottiin, kokattiin katettiin pöytää koriaksi vieraita varten.
Nyt ei enää jaksa ja ekonomi on laihempi eläkkeelle jäätäessä..
Kun tulee vieraita, niin mennään ravintolaan istumaan ja minäkin pääsen keittiöstä hääräämästä ja tusksilemasta.
Saa jutella kasvotusten ilman keskeytyksiä. - 12v_sitten_eläköitynyt
KENELLÄ on varaa mennä ravintolaan? Varsinkaan eläkeläisellä???
Ja ei kyllä sen tylsempää paikkaa kuvitella voisi... - Amazooni
12v_sitten_eläköitynyt kirjoitti:
KENELLÄ on varaa mennä ravintolaan? Varsinkaan eläkeläisellä???
Ja ei kyllä sen tylsempää paikkaa kuvitella voisi...Sinä toimit kuten hyväksi näet.
Minä toimin parhaaksi katsomallani tavalla. - TusksiloidaVai
Amazooni kirjoitti:
Niin itsekin ajattelin nyt, kun vieraita tulee niin harvoin.
Asun hiukan eristettynä ja se aika on ohi, että siivottiin, kokattiin katettiin pöytää koriaksi vieraita varten.
Nyt ei enää jaksa ja ekonomi on laihempi eläkkeelle jäätäessä..
Kun tulee vieraita, niin mennään ravintolaan istumaan ja minäkin pääsen keittiöstä hääräämästä ja tusksilemasta.
Saa jutella kasvotusten ilman keskeytyksiä.Mitä tarkoittaa "tusksilemasta"?
- Uskokaanyt
Mun on pakko tehdä polut asuntoon, on niin paljon tullut kerättyä tavaraa.
- aiempi
toisaalta omia polkuja on hyvä kulkea :)
Suomi on eläke ja veroparatiisi, näkyy kirjoituksista.
- tyytyväinenseniori
Asun seniori-talossa , joka sijaitsee ison kaupungin keskustassa.rakennettu v. 2000, eli siis aika uusi. neliöitä on 43,5 , pieni mh, tupakeittiö , sauna iso kylpyhuone ja iso lasitettu parveke. talossa iso hissi maantasolla. asunto suunniteltu niin, että voi kulkea rollaattorilla sekä pyörätuolilla. asun yksin ja tämä riittää hyvin minulle. olen tykännyt kovasti asua tässä, koska kaikki palvelut lähellä, n. 200-500 metrin etäisyydellä. Vuokra on 660 eur ja asumintuki 160 eur ,itselle jää maksettavaa 500 eur. myin autoni pois, koska kulut siitä korkeat. kuljen bussilla tai taksilla.
- EimahaMittää
Luin että pitää asua Helsingissä 5 vuotta, että ottavat seniori-taloon, edes tyrkylle. Harmittaa kun asun maalla ja haluaisen lähelle tytärtäni.
- Sossu.betalar
Saahan pienieläkkeinen kelasta asumistukea ja sossu maksaa loppuosan ja toimeentulotukea. Jos on ihminen oikeutettu toimeentulotukeen, niin sossu maksaa sähkön, kotivakuutuksen, julkisen terveydenhuollon lääkäri- ja hammaslääkärikulut, erikoislääkärin jos tk-lääkäriltä lähete, fysikaalisen hoidon lääkärin lähetteellä, silmälasit sopimusliikkeestä, reseptilääkkeet... Mitä vielä pitäis saada?
- Helip-pori-asuinkori
Miksi lähteä Senioriloihin kun voi asua kaupungin vuokrakämpässäkin ja saada hyvä asumistuki.
Avaus on näköjään vuodelta 2010 että elämä on kallistunut siitä,
- Tavuviiva
Onko niin, että kun asumiskulut niin senioreilla kuin muillakin ovat karanneet kattoon ja sitten kun eläkkeet ja tulot laahaavat jäljessä ovat kelan/sosiaalitoimen maksamat tuet suoria tulonsiirtoja senioritaloille, VVO:lle jne. Raha käväisee eläkeläisen tilillä, mutta kuka tai mikä on tuen saaja? Nuo VVO:n tuoreet osingonjaot tms. ovat minun etiikallani aivan käsittämättömiä, oksettavia suorastaan ja kun oli kirjoituksia, että asukkailta kerättiin jotain ylimääräistä korjauskuluja eikä niillä tehty mitään, niin millaisen kohtelun seniorit saavat? Kuka edustaa senioreja? Kuka valvoo seniorien etuja?
Kuunnellaanko missään seniorien mielipiteitä asunnon suunnittelussa?
Asunnoissa on avomalli vallalla. Moni haluaa käristellä ruokansa erikseen olevassa keittiössä ja jos tulipalo syttyisi, eikö seinät hieman hidastaisi palon etenemistä?
Varmaan muuhun suunnitteluun on jo panostettu esim. kylppäreissä.
Usea meistä voi jossain vaiheessa tarvita juuri hyvin suunnitellun viimeasunnon, johon jälkeläiset skippaavat jossain vaiheessa - turvallisesti??- YlösJaUlosPois
Kunnollinen, nykyaikainen liesituuletin imee liedeltä kohoavat käryt yläpuolella olevan hormin kautta suodatettuna ulkoilmoihin.
60 vanhenpien lapset työntävät yhä enenevässä määrin lapsiaan kaduille.
Kehoittaen heitä menemään muitten ihmisten rahojen elätiksi.
-
Nuo nuoret eivät mene töihin halvemmalla elin-tasolla, minkä vanhenpansa soivat.
Edes tiskaaminen ei heille kelpaa.
Joten Suomi on ajautunut tilanteeseen missä maahan on löydyttävä työn-tekijöitä.
Suomella ei ole enää varaa kalliisiin asian-tuntijoihin.
Vaatimiinsa palkkoihin.
H.- Sutta.ja.sekundaa
YlösJaUlosPois kirjoitti:
Kunnollinen, nykyaikainen liesituuletin imee liedeltä kohoavat käryt yläpuolella olevan hormin kautta suodatettuna ulkoilmoihin.
Ja missä näitä tällaisia liesituulettimia muka on?
Jotta käryt poistuisivat, tuulettimen alla pitää olla isotilavuuksinen kupu, jossa käryt saavat rauhassa pyöriä ja se kupu pitää olla suhteellisen matalalla ja ulottua reilusti koko lieden alueelle. Ei tuollaisia ole missään.
Sitten jos uunissa jotakin teet ja luukun aukaiset, niin siitä tulee koko luukun leveydeltä käryä ja taatusti kaukaa liesikuvun ohi.
Ei niitä sähköhellan uuneja ole suunniteltu MITENKÄÄN!
Kuten ei liesituulettimiakaan.
Hintakin vaan on hirveä.
- LoppukiKannattaaKai
Senioriasuntoja on monenlaisia. Jos on elänyt aina säästäväisesti tai saanut perintöjä, voi ehkä ostaa oman asunnon senioritalosta. Sekä suomen että ruotsinkieliset eläkeläisyhteisöt rakentavat pääkaupungin seudulla ja varmaan muuallakin myös monia uusia yhteisöllisiä kotitaloja. Myös kaiken ikäisille ihmisille tarkoitettuja taloyhtiöitä on suunnitteilla ja rakenteilla. Muualla Suomessa asunnot voivat olla paljonkin halvempia kuin Helsingissä ja pankit voivat osallistua rahoitukseen.
Koti kaupungissa / Hem i Stan -yhdistys on käynnistämässä useampiakin hankkeita, joihin saattaisi päästä mukaan. Kokoavat joukkoja ja pitävät jatkuvasti kokouksia yhdessä valmiissa yhteisöllisessä talossa.
Esimerkiksi Loppukiri- tai Kvarteret Victoria -taloihin voisi varmaan päästä tutustumiskäynnillekin.
Vuokra-asuntotilanteeseen en ole perehtynyt. Ellei viihdy tai ei halua asua Helsingissä, melkein kaikkialla muualla Suomessa hinnat ja vuokrat voivat olla todella paljonkin edullisempia. http://www.hemnet.se/bostad/bostadsratt-2rum-limhamn-malmo-kommun-kalkstensvagen-11-c-9955695
Hinnat ja kuvat nähtävissä. 48 kuvaa (kurissi on 9,53) ei matkavaluutta jota ei käytetä ostoissa.
Kallis osto mutta halpa vuokra.Ruotsissa on vuokra- ja omistusasuntojen lisäksi myös erilaisia osuuskunta-asuntoja. Olen käynyt tutustumassa muutamiin yhdessä suomalaisen ryhmän kanssa, kun virittelimme omaa hanketta.
(Karkean kuvan xx9:n esitteleminen asuntojen hintatasosta euroina saa, kun siirtää desimaalipilkkua yhden numeron verran vasemmalle.)
- - -
Senioriasunnot eivät houkuta minua ollenkaan, vaan eläisin mieluiten elämäni loppuu asti yhteisöllisessä talossa, jossa asuu kaikenikäisiä ihmisiä (0 - 110-vuotiaita), on monenlaisia yhteisöllisiä tiloja ja monenlaista yhteisöllistä toimintaa. Eli haluaisin muuttaa nykyisestä kodistani likimain suoraan läheisen hautausmaan multiin.
Erilaisia yhteisöllisiä senioritaloja rakennetaan koko ajan lisää. Useimmissa on erilaisia palveluita tarjolla ja kaikkiin voi tilata palveluita myös talon ulkopuolelta.
Ainakin Loppukiriin ja Kvarteret Victoria -taloihin pääsee varmaan tutustumaan, jos kiinnostaa.
Eri-ikäisiä ryhmiä on muuttanut asumaan yhdessä, kun joku on käynnistänyt hankkeen. On koottu ryhmä, hankittu asumus, jossa jokaiselle on yksityinen oma tila ja erilaisia yhteisiä tiloja.
Olen huomannut, että monet ihmiset etsiskelevät nykyään erilaisia yhteisöllisiä asumiskuvioita, omakotitaloista ja huoneistoista suurempiinkin asumisyksiköihin. Asunnon etsijöiden ilmoituksia näkee yhteisösivuilla välillä moniakin päivittäin.
Koti kaupungissa / Hem i stan -yhdistys suunnittelee parhaillaan useampiakin yhteisöllisten talojen rakennusprojekteja Helsinkiin, ehkä muuallekin.
Googlettamalla löytyy monenlaisia asumisyhteisöjä ja yhteisöasuntoja, Seniorit ja opiskelijat taitavat olla parhaiten edustettu ryhmät.Mielestäni mielenkiintoisia linkkejä:
Seniorikyliä Suomeen - http://www.hs.fi/kotimaa/a1305961973757
Aiheesta työstetty pro gradu -tutkielma = http://sisaltoaelamaan.fi/wordpress/wp-content/uploads/2013/10/gradu-esitys-Loppukiri.pdf
http://www.aunenjaerkinkoti.fi/asumisyhteiso.html
http://loppukiriseniorit.blogspot.fi/p/aktiiviset-seniorit-ry.html
Koti kaupungissa -yhdistyksen kotisivut ja monia linkkejä vireillä oleviin hankkeisiin - http://www.hemistan.fi
Yhdistyksellä on myös oma Facebook-sivustonsa
... ja googlaamalla löytyy paljon lisää- O-Orvokki
Yhteisöasuminen - kommuunit koolle -sivuilla Facebookissa näkyy olevan monenlaisia vuokra-asunto -ilmoituksia ja -hankkeita.
Koti kaupungissa -yhdistyksen FB-sivuilla esitellään Verkkosaaren ja Kalasataman uusia rakennushankkeita.
- ASO-asuntoVoisOllaKiva
Tietääkö joku, onko senioreille ASO-, VVO- tms. asuntoja?
- manuliko
On SATO ja VVO ainakin pääkaupunkiseudulla.Kannattaa katsoa netistä :Niitä on Helsingissä paljon vapaana,kun eläkeläisillä ei ole niihin varaa ja vuokrat nousee joka vuosi ihan älyttömästi.
Mutta jos on varaa,niin varmaan saa heti asunnon.- Anonyymi
Älä hyvä seniori haksahda noihin mainittuihin. Menee terveys, rahat, kaikki.
- rajansakaikellaon
Usein on varallisuusraja joten ei niihin noin vaan pääse, jos vaikka myy talonsa tai muun omaisuuden ja haluaa vuokralle.
- Onnellinentuosta
HEKA:lla Helsingissä on yli 60 vuotiaille pienasuntoja ainakin Siltamäessä. Kivoja yksiöitä parvekkeella, siistit tilavat pesutilat ja pieni keittiö. Vuora noin 350 e/kk.
- lehtikö
Hekalla on senioriasuntoja kyllä,olisi hyvä jos niihin saisi vielä lämmönkin päälle ! Tässä talossa ainakin palellaan !
- Anonyymi
Voi kun pääsisi sellaiseen viileään asuntoon. Asun Kevan senioriasunnossa, huoneiston
lämpö 25 astetta.
Se on epäterveellisen korkea vanhoille sydänvaivaisille ja nostaa asumiskustannuksia.
Lämpöä ei voi huoneistokohtaisesti säätää. Vähän liikkuvat ja vähän syövät vanhukset
palelevat, eivät tajua liikkua pikkuisen enemmän asunnoissaan.
Kolmen minuutin kevysjumppakin saa veren kiertämään ja riittävästi syöminen.
Suurin osa asukkaista haluaa lisää lämpöä. Pitää muuttaa pois.
Tukehtuu.
- terveyshaitta
Hekan asunnoissa saa vapaasti tupakoida,mikä vie kyllä asumisviihtyvyyden muilta pois ! Samoin tuo lämpöjuttu on totta,täälläkin palellaan !
"terveyshaitta"
Viimeistä kahta vuotta lukuun-ottamatta olen polttanut HEKA:n asunnossa.
HEKA on aina ollut kiitettävän tasa-arvoinen.
Ei ole pakottanut Hitlermäiseen kasvis-valioonkaan.
Minua ei palele täällä.
Tasa-arvoisena, pien-nipottajana suvaitsen tupakointia missä tahansa.
Pitää myös muistaa että suitsukkeet ja vesi-piiput alkavan pian lisääntyä ihailuun asti.
Moni-kulttuurisuus on niin suloista.
H.- Finleaks
Hekan hallinnossa on muutakin mätää. Siinä vihreät telaketjufemakot jyräsivät päämääräänsä. Taas kaventamaan poliittista päätöksentekoa.
Ei ole ensimmäinen kerta, kun vihreät tekee tällaista.
http://www.hs.fi/kaupunki/art-2000005030387.html?utm_campaign=tf-HS&utm_term=2&utm_source=tf-other&share=3ac34858271d88b1685dcca6b8452f34
- Anonyymi
Olen itse myös. N. 1000€eläkkeellä,kun sairastuin ennen eläkeikää. Tuntuu todella, että en pysty enää elämää tässä yhteiskunnassa. Terveyteni vuoksi joudun käyttämää lääkäriä usein ja laskuja kertyy, lääkkeitä kertyy. Liikkumisen vuoksi en pysty käyttämää yleisiä kulkuneuvoja, kun jalat, selkä erittäin nivelrikkoinen, tasapainovaikeuksia, huimaa heittää ja kaatunut kin olen monesti. Silti saan vain 3krt.kuukaudessa kuljetuspalvelua. Välillä olen joutunut pakosta tilaamaa ruokaa kotiin, mutta sekin maksaa ja pienieläkeenni ei riitä. Terveyskeskuksessa, päivystyksissä olen joutunut käymää kelataksilla ja sekään ei ole edullinen, kun usein joudun käyttämää. Joudun säästämään, ihan normaaleista, esim. Hiustenleikkaus, hammaslääkäristä, kun yleisellä puolella ei usein pääse, kun olis tarvis ja yksityiselle ei eläkkeeni riitä yksinkertaisesti. Kipujen vuoksi tarvisin fysioterapiaa, hierontaa, jalkahoitaja, mutta kaikesta joudun tinkimmää. Ja näin terveyteni on mennyt alaspäin. Tuntuu, että yhteiskunta odottaa, et kuolisin vain pous"valittamasta"aiemmin olin liikunnallinen monin puolin. Onko tämä "hyvinvointivaltio"?
Ne kenellä rahaa saavat palveluja. Sairaat ja köyhät pienellä eläkkeellä elävät joutuvat elämää hyvin raskasta ja hyljättyä elämää nykysuomessa. Oikeasti, kukaan ei välitä. - Anonyymi
Aloitus vuodelta.2010. Perusasiat ovat jo muuttuneet.
Eikö nää pöljät vanhojen aloitukset nostajat kykene edes uutta
päivitettyä aloitusta tekemään ?
Vanhentuneen tiedon pohjalta on yhtä tyhjän kanssa mitään "keskustella".- Anonyymi
Samaa mieltä . Yleensä ohitan nämä vanhat aloitukset vaikka aihe voisi muutoin olla mielenkiintoinenkin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Samaa mieltä . Yleensä ohitan nämä vanhat aloitukset vaikka aihe voisi muutoin olla mielenkiintoinenkin.
Siis tuon kirjoittaja Siili
- Anonyymi
Pienessä kunnassa saa asunnon ostettua vähemmällä rahalla. Isompaan kaupunkiin pitää mennä jos haluaa erikoislääkärin palvelu. Hammashuolto tukkeutui 2015 kun globojen valtaajja tuli satoja. Yksityisiä ei ole. Poskihampaan poistokaan ei suju. Silmälääkäreitä käy useita,se on ok.
Taksi toimii vain arkipäivisin. Suomea on tuhottu koko EU ajan ja enemm sitä aloittelivat tuhon.1970 lopulla. Maatalous ahtaalla. Jos tajuatte ketkä,ovat kaiken pahan meille ihmisille tehneet ja tekevät. Media on valheita täynnä.
Elämällä on merkitys kun tietää enemmän ja odottaa vapautta! EUsta jne. - Anonyymi
Äärioikeisto, persut ja populistit Putinin kanssa yrittävät tuhota Eu:n,
mutta eivät onnistu.- Anonyymi
Odota nyt muutama päivä niin näet mikä totuus kaikesta pahasta. EU on natsien perustama. Ne tuhosi ensin Venäjän kansaa ja sitten meitä EU ja Usan kimpussa jo olleet 1800 luvulta lähtien. Koulussa on opetettu vääriä asioista historia valhetta.
Teidän kuvitelmat Venäjästä on hulluja ja lapsen omaisia. Sotien syyt eikä tule mitä,kerrottu. - Anonyymi
Putin pelastaa Eurooppaa ja muuta maailmaa. Olet vinksahtanut retardi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riitta-Liisa ja Toni Roponen: Ero! Riitta-Liisa Roponen kertoo asiasta Instagramissa.
Riitta-Liisa ja Toni Roponen eroavat. Riitta-Liisa Roponen kertoo asiasta Instagramissa. – Talvi on ollut elämäni synk652153Sinä vain tulit elämääni
Ja joku tarkoitus sillä on ollut. Näyttämään mitä olen ja kuinka arvokas voisin olla. Se muutti ja käänsi elämäni suunna921462Millaisia ajatuksia on kaivatusta ja tilanteestanne tänään?
Kerro omista mietteistäsi tai lähetä terveisiä. Ehkä hän lukee ja lähettää sinulle takaisin omia mietteitään.621275Tiesitkö mies
Kuinka paljon mulla oli tunteita sua kohtaan? Jos et tiennyt,olisiko tietäminen vaikuttanut tapahtumiin? Ihmettelen kyll701258- 1151135
Jos siis saamme
Sen keskusteluyhteyden niin olisitko jo sinäkin rehellinen ❤️🙏 ne jää meidän välisiksi kaikki. Tarvitsemme toisiamme, j89978- 69970
Mies, mitä minun pitäisi tehdä
Niin, mitä naisen siis pitäisi tehdä, että lähestyisit ja tekisit aloitteen? Mikä on riittävä kiinnostuksen osoitus juur72929Toivottavasti et mussukka elättele toiveita meikäläisen suhteen
Tiedän mitä olet touhunnut joten aivan turha haaveilla mistään enää 👍81870Summit-tippuja Nicola sai Carolalta yllättävän viestin - Some älähtää rajusti: "Älä viitsi..."
The Summit Suomi -kisa käy kuumana kylmässä Norjan vuoristossa. Nicola tiputettiin kisasta juuri ennen finaalia. Likaise11835