apua opinnäytetyöhön

opinnäytetyö

Teen opinnäytetyötä liittyen mainosten vaikutuksesta ostopäätöksiin.
Tarkoituksena on siis selvittää miten Citymarketin mainoslehtisissä olevat tarjoukset vaikuttavat tuotteiden ostoon, että ostaako asiakas kaupassa jotain tuotetta esim. tottumuksesta vai kenties pelkästään mainoksessa olleen tarjouksen perusteella.
Kysely on tarkoitettu eri ikäisille ihmisille ja iällä selvitämme ikähaarukan eli ostaako joku tietty ikäluokka enemmän tuotetta kuin toinen. Sukupuoli on myös tärkeä, jotta voimme verrata ostaako toinen sukupuoli enemmän tiettyä tuotetta kuin toinen.
Näistä kasaamme sitten näytöt.
Eli pyydän, että vastaisitte rehellisesti alla oleviin kysymyksiin :)

- kerro mihin alla olevista ikäryhmistä kuulut
1. alle 16
2. 16-19
3. 20-24
4. 25-30
- oletko mies vai nainen
- Käytättekö Citymarketin palveluja?
- Luetteko Citymarketin mainoslehtisiä?
- Ostatko jotain tuotetta sen perusteella, että se on tarjouksessa? Vaikuttaako tarjoukset ostopäätöksiisi?

Kiitoksia etukäteen.

3

354

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • eyer

      - kerro mihin alla olevista ikäryhmistä kuulut
      2. 16-19

      - oletko mies vai nainen
      -Mies
      - Käytättekö Citymarketin palveluja?
      -En
      - Luetteko Citymarketin mainoslehtisiä?
      -En
      - Ostatko jotain tuotetta sen perusteella, että se on tarjouksessa? Vaikuttaako tarjoukset ostopäätöksiisi?
      -En. Ei

    • Lassi..

      Mainonnan neuvottelukunnan tiedote 9.9.2009

      Mainonnan Neuvottelukunnan TNS Gallupilta tilaaman tutkimuksen mukaan valtaosa suomalaisista suhtautuu mainontaan myönteisesti ja kokee sen luonnollisena osana mediaa. Tutkimuksen mukaan jopa 78 prosenttia kuluttajista on sitä mieltä, että mainokset tarjoavat heille paitsi tervetullutta tietoa, myös viihdettä.

      Kuluttajien suhtautumista mainontaan on tutkittu Suomessa jo kolmenkymmenen vuoden ajan. Tänä vuonna tehty tutkimus osoitti, että kuluttajat suhtautuvat mainontaan yhä edelleen hyvin myönteisesti. Mainonta on heidän mielestään hyväksyttävää ja osa normaalia elämää.

      - Tämä on hyvin kiinnostava tulos, sillä edellisen taantuman aikana, 1990-luvulla suomalaisten asenne mainontaan muuttui selvästi kriittiseen suuntaan, toteaa TNS Gallup Oy:n tutkimusjohtaja Marianne Lindholm.

      - Positiiviseen suhtautumiseen vaikuttaa varmasti se, että Suomessa tehdään laadukasta mainontaa, joka kuluttajien mielestä tuo lisämaustetta ja lisää värikkyyttä mediaan. Mainokset koetaan hyvänä tapana kertoa sekä uusista että vanhoista tuotteista ja palveluista, toteaa Mainonnan Neuvottelukunnan puheenjohtajaliiton edustaja Saara Itävuo.
      - Mainosala on myös itse tarkka mainoksien eettisyydestä.

      Uusimman tutkimuksen mukaan ainoastaan nuorten, alle 25-vuotiaiden keskuudessa suhtaudutaan mainontaan nykyään hieman kriittisemmin kuin aikaisemmin, mutta heistäkin noin 60 prosenttia suhtautuu edelleen mainontaan erittäin myönteisesti. Marianne Lindholmin mukaan nuorten positiivisen suhtautumisen laskuun saattaa vaikuttaa omalta osaltaan nuorten kasvava mediakriittisyys.

      Tietoa vai tunnetta mainonnassa?

      Suomalaiset odottavat mainonnalta entistä enemmän tietoa ostopäätösten tueksi: mainoksen tulee antaa riittävästi tietoa tuotteesta ja esitellä tuote hyvin. Mainoksilta odotetaan apua tuotevertailujen tekemiseen. Tietopitoisuuden lisäksi mainosten odotetaan olevan myös mukavaa katseltavaa, miellyttäviä ja viihdyttäviä.

      - Järkiperäiset syyt nousivat isoon rooliin tässä viimeisimmässä tutkimuksessa, sillä 58 prosenttia pitää erittäin tärkeänä sitä, että mainos antaa tietoa tuotteesta tai palvelusta. Toisaalta myös tunnepitoisilla syillä on merkitystä: 30 prosentille on erittäin tärkeää, että mainos miellyttää heitä. Ostopäätöksiä tehdään varmasti paljon pelkän tunteen perusteella, minkä jälkeen päätöksille etsitään myös järkiperusteet, tutkimusjohtaja Marianne Lindholm sanoo.
      Mainontaan negatiivisemmin suhtautuva kuluttajavähemmistö perustelee suhtautumistaan muun muassa sillä, että mainonta ei huomioi tai kunnioita kohderyhmäänsä, se on häiritsevää ja sitä on liikaa, ja tuotteet eivät ole kiinnostavia. Lindholm muistuttaa kuitenkin, että kriittisemmin suhtautuvat kuluttajat eivät välttämättä ole mainonnan vastustajia, vaan pikemminkin medialukutaitoisten joukko, joka vaatii entistä parempaa mainontaa.

      - Esimerkiksi yli 65-vuotiaiden ryhmä, joka on aikaisemmin suhtautunut mainontaan epäilevästi, on muuttanut suhtautumistaan myönteisempään suuntaan ja on nyt muiden ikäryhmien tasolla. Yksi syy tähän on se, että iäkkäämmät kohderyhmät on huomioitu mainonnassa entistä paremmin eikä mainoksia tehdä enää vain nuorille ja näteille, Lindholm sanoo.

      Tehokas mainonta ajattelee kohderyhmää

      Mainonnan todellista vaikutusta kuluttajien ostopäätöksiin on vaikea mitata. On kuitenkin selvää, että ilman mainontaa kauppa ei kävisi nykyisellä tavalla. Mainonta pitää pyörät pyörimässä.

      - Mainonnan vaikuttavuus riippuu täysin tuoteryhmästä, hintaryhmästä ja mediasta. Mainokset vaikuttavat eri tavalla: uutuuksia esittelevät mainokset herättävät innostusta, kun taas tutuista tuotteista kertovat tarjoavat enemmän tietoa ja lujittavat kuluttajien suhdetta niihin, toteaa Mainonnan Neuvottelukunnan puheenjohtajaliiton edustaja Saara Itävuo.

      - Kymmenen prosenttia tutkimukseen vastanneista pitää erittäin tärkeänä ja 31 prosenttia melko tärkeänä sitä, että mainos on tarkoitettu juuri heille. Ostopäätökseen päästään parhaiten, kun kohderyhmän huomioiva mainonta ja kuluttajan tarve kohtaavat, Itävuo sanoo.

      Mainonnan Neuvottelukunta (MNK) on mainos- ja markkinointialan järjestöjen epävirallinen yhteistyöfoorumi. Se edistää mainonnan ja markkinointiviestinnän asemaa Suomessa muun muassa tutkimuksen ja tiedottamisen avulla.

      MNK:n jäseniä ovat: Markkinointiviestinnän Toimistojen Liitto MTL, Mainostajien Liitto, Asiakkuusmarkkinointiliitto, Sanomalehtien Liitto, Aikakausmedia, Suomen Televisioiden Liitto / MTV Media ja Nelonen Media, Outdoor Finland - Suomen Ulkomainosliitto, RadioMedia, IAB Finland.

    • sk

      - kerro mihin alla olevista ikäryhmistä kuulut
      3. 20-24

      - oletko mies vai nainen
      Nainen

      - Käytättekö Citymarketin palveluja?
      Todella harvoin tulee käytettyä

      - Luetteko Citymarketin mainoslehtisiä?
      Kyllä, toisinaan.

      - Ostatko jotain tuotetta sen perusteella, että se on tarjouksessa? Vaikuttaako tarjoukset ostopäätöksiisi?
      Tarjous vaikuttaa ostopäätökseeni, jos olen pitkään harkinnut ostavani jonkun tietyn tuotteen, mutta jään epäroimaan onko hinta sopiva.
      Pidän järjen mukana ostoksillani, en osta tarjoustuotteita vain sen takia, että ne oli tarjouksessa vaan mietin, tarvitsenko tuotetta oikeasti.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kysymys muille miehille

      Onko teille varattu nainen ongelma? Mikään muu naisessa ei töki kun se että hän on varattu. Kamppailen houkutuksen kanss
      Ikävä
      130
      7162
    2. Kaipaisin nyt kosketusta

      jota ei koskaan ole ollut. Saisinpa tuntea kätesi niskallani ja silittelemässä päätäni. Sulaisin varmasti siihen.
      Ikävä
      14
      2519
    3. Imaami kysyy, miksi pojat uivat ilman valvontaa

      Kalajoen särkät ovat usean kilometrin pituiset. Siellä on kylttejä, joissa varoitetaan rannan vaaroista. Siellä ei ole
      Maailman menoa
      263
      1204
    4. Sokea "ystävälle"

      Oletko oikeasti noin sokea?
      Ikävä
      100
      1009
    5. Mansikkatiloilla hyväksikäytetään ukrainalaisia

      Työolot ovat surkeita ja palkka kelvoton. https://yle.fi/a/74-20172942
      Maailman menoa
      161
      937
    6. En ymmärrä käytöstäsi

      Se on ollut eräänlaista hyväksikäyttöä. Että seura kyllä kelpaa palstan välityksellä silloin kun ei ole parempaakaan tek
      Ikävä
      137
      890
    7. Kerrostaloihin ilmalämpöpumput

      Ulkomailla näkee paljon ilmalämpöpumppuja kerrostalojen ulkoseinissä. Mikä estää taloyhtiötä hankkimasta niitä asuntoih
      Sinkut
      69
      879
    8. Kiitoksia kaikille epäasiallisesta sisällöstä liputtaneille

      Se ylimielisyys ja epäasiallisen julkaisun jakaminen ei sitten kantanut.
      Tuusniemi
      79
      764
    9. Kirkonkylän puliveivarit

      Hieman pistää silmään nuo puliukot ja akat kirkonkylän penkeillä ja S-marketin kulmilla. Tarttis varmaan tehdä asialle j
      Karstula
      13
      723
    10. Persaukinen puolankalainen kävi kerjäämässä paitaa

      Ja lippistä. Nauratti suuresti kun katsoin. Kukahan mahtanee olla? Voipi katsoa täältä jutun. https://www.youtube.com
      Puolanka
      18
      711
    Aihe