Teen opinnäytetyötä liittyen mainosten vaikutuksesta ostopäätöksiin.
Tarkoituksena on siis selvittää miten Citymarketin mainoslehtisissä olevat tarjoukset vaikuttavat tuotteiden ostoon, että ostaako asiakas kaupassa jotain tuotetta esim. tottumuksesta vai kenties pelkästään mainoksessa olleen tarjouksen perusteella.
Kysely on tarkoitettu eri ikäisille ihmisille ja iällä selvitämme ikähaarukan eli ostaako joku tietty ikäluokka enemmän tuotetta kuin toinen. Sukupuoli on myös tärkeä, jotta voimme verrata ostaako toinen sukupuoli enemmän tiettyä tuotetta kuin toinen.
Näistä kasaamme sitten näytöt.
Eli pyydän, että vastaisitte rehellisesti alla oleviin kysymyksiin :)
- kerro mihin alla olevista ikäryhmistä kuulut
1. alle 16
2. 16-19
3. 20-24
4. 25-30
- oletko mies vai nainen
- Käytättekö Citymarketin palveluja?
- Luetteko Citymarketin mainoslehtisiä?
- Ostatko jotain tuotetta sen perusteella, että se on tarjouksessa? Vaikuttaako tarjoukset ostopäätöksiisi?
Kiitoksia etukäteen.
apua opinnäytetyöhön
3
323
Vastaukset
- eyer
- kerro mihin alla olevista ikäryhmistä kuulut
2. 16-19
- oletko mies vai nainen
-Mies
- Käytättekö Citymarketin palveluja?
-En
- Luetteko Citymarketin mainoslehtisiä?
-En
- Ostatko jotain tuotetta sen perusteella, että se on tarjouksessa? Vaikuttaako tarjoukset ostopäätöksiisi?
-En. Ei - Lassi..
Mainonnan neuvottelukunnan tiedote 9.9.2009
Mainonnan Neuvottelukunnan TNS Gallupilta tilaaman tutkimuksen mukaan valtaosa suomalaisista suhtautuu mainontaan myönteisesti ja kokee sen luonnollisena osana mediaa. Tutkimuksen mukaan jopa 78 prosenttia kuluttajista on sitä mieltä, että mainokset tarjoavat heille paitsi tervetullutta tietoa, myös viihdettä.
Kuluttajien suhtautumista mainontaan on tutkittu Suomessa jo kolmenkymmenen vuoden ajan. Tänä vuonna tehty tutkimus osoitti, että kuluttajat suhtautuvat mainontaan yhä edelleen hyvin myönteisesti. Mainonta on heidän mielestään hyväksyttävää ja osa normaalia elämää.
- Tämä on hyvin kiinnostava tulos, sillä edellisen taantuman aikana, 1990-luvulla suomalaisten asenne mainontaan muuttui selvästi kriittiseen suuntaan, toteaa TNS Gallup Oy:n tutkimusjohtaja Marianne Lindholm.
- Positiiviseen suhtautumiseen vaikuttaa varmasti se, että Suomessa tehdään laadukasta mainontaa, joka kuluttajien mielestä tuo lisämaustetta ja lisää värikkyyttä mediaan. Mainokset koetaan hyvänä tapana kertoa sekä uusista että vanhoista tuotteista ja palveluista, toteaa Mainonnan Neuvottelukunnan puheenjohtajaliiton edustaja Saara Itävuo.
- Mainosala on myös itse tarkka mainoksien eettisyydestä.
Uusimman tutkimuksen mukaan ainoastaan nuorten, alle 25-vuotiaiden keskuudessa suhtaudutaan mainontaan nykyään hieman kriittisemmin kuin aikaisemmin, mutta heistäkin noin 60 prosenttia suhtautuu edelleen mainontaan erittäin myönteisesti. Marianne Lindholmin mukaan nuorten positiivisen suhtautumisen laskuun saattaa vaikuttaa omalta osaltaan nuorten kasvava mediakriittisyys.
Tietoa vai tunnetta mainonnassa?
Suomalaiset odottavat mainonnalta entistä enemmän tietoa ostopäätösten tueksi: mainoksen tulee antaa riittävästi tietoa tuotteesta ja esitellä tuote hyvin. Mainoksilta odotetaan apua tuotevertailujen tekemiseen. Tietopitoisuuden lisäksi mainosten odotetaan olevan myös mukavaa katseltavaa, miellyttäviä ja viihdyttäviä.
- Järkiperäiset syyt nousivat isoon rooliin tässä viimeisimmässä tutkimuksessa, sillä 58 prosenttia pitää erittäin tärkeänä sitä, että mainos antaa tietoa tuotteesta tai palvelusta. Toisaalta myös tunnepitoisilla syillä on merkitystä: 30 prosentille on erittäin tärkeää, että mainos miellyttää heitä. Ostopäätöksiä tehdään varmasti paljon pelkän tunteen perusteella, minkä jälkeen päätöksille etsitään myös järkiperusteet, tutkimusjohtaja Marianne Lindholm sanoo.
Mainontaan negatiivisemmin suhtautuva kuluttajavähemmistö perustelee suhtautumistaan muun muassa sillä, että mainonta ei huomioi tai kunnioita kohderyhmäänsä, se on häiritsevää ja sitä on liikaa, ja tuotteet eivät ole kiinnostavia. Lindholm muistuttaa kuitenkin, että kriittisemmin suhtautuvat kuluttajat eivät välttämättä ole mainonnan vastustajia, vaan pikemminkin medialukutaitoisten joukko, joka vaatii entistä parempaa mainontaa.
- Esimerkiksi yli 65-vuotiaiden ryhmä, joka on aikaisemmin suhtautunut mainontaan epäilevästi, on muuttanut suhtautumistaan myönteisempään suuntaan ja on nyt muiden ikäryhmien tasolla. Yksi syy tähän on se, että iäkkäämmät kohderyhmät on huomioitu mainonnassa entistä paremmin eikä mainoksia tehdä enää vain nuorille ja näteille, Lindholm sanoo.
Tehokas mainonta ajattelee kohderyhmää
Mainonnan todellista vaikutusta kuluttajien ostopäätöksiin on vaikea mitata. On kuitenkin selvää, että ilman mainontaa kauppa ei kävisi nykyisellä tavalla. Mainonta pitää pyörät pyörimässä.
- Mainonnan vaikuttavuus riippuu täysin tuoteryhmästä, hintaryhmästä ja mediasta. Mainokset vaikuttavat eri tavalla: uutuuksia esittelevät mainokset herättävät innostusta, kun taas tutuista tuotteista kertovat tarjoavat enemmän tietoa ja lujittavat kuluttajien suhdetta niihin, toteaa Mainonnan Neuvottelukunnan puheenjohtajaliiton edustaja Saara Itävuo.
- Kymmenen prosenttia tutkimukseen vastanneista pitää erittäin tärkeänä ja 31 prosenttia melko tärkeänä sitä, että mainos on tarkoitettu juuri heille. Ostopäätökseen päästään parhaiten, kun kohderyhmän huomioiva mainonta ja kuluttajan tarve kohtaavat, Itävuo sanoo.
Mainonnan Neuvottelukunta (MNK) on mainos- ja markkinointialan järjestöjen epävirallinen yhteistyöfoorumi. Se edistää mainonnan ja markkinointiviestinnän asemaa Suomessa muun muassa tutkimuksen ja tiedottamisen avulla.
MNK:n jäseniä ovat: Markkinointiviestinnän Toimistojen Liitto MTL, Mainostajien Liitto, Asiakkuusmarkkinointiliitto, Sanomalehtien Liitto, Aikakausmedia, Suomen Televisioiden Liitto / MTV Media ja Nelonen Media, Outdoor Finland - Suomen Ulkomainosliitto, RadioMedia, IAB Finland. - sk
- kerro mihin alla olevista ikäryhmistä kuulut
3. 20-24
- oletko mies vai nainen
Nainen
- Käytättekö Citymarketin palveluja?
Todella harvoin tulee käytettyä
- Luetteko Citymarketin mainoslehtisiä?
Kyllä, toisinaan.
- Ostatko jotain tuotetta sen perusteella, että se on tarjouksessa? Vaikuttaako tarjoukset ostopäätöksiisi?
Tarjous vaikuttaa ostopäätökseeni, jos olen pitkään harkinnut ostavani jonkun tietyn tuotteen, mutta jään epäroimaan onko hinta sopiva.
Pidän järjen mukana ostoksillani, en osta tarjoustuotteita vain sen takia, että ne oli tarjouksessa vaan mietin, tarvitsenko tuotetta oikeasti.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olen tosi outo....
Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap162168Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta
https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi842098- 1011387
Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen101256Hommaatko kinkkua jouluksi?
Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k1461188Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663811183Aatteleppa ite!
Jos ei oltaisikaan nyt NATOssa, olisimme puolueettomana sivustakatsojia ja elelisimme tyytyväisenä rauhassa maassamme.249886Omalääkäri hallituksen utopia?
Suurissa kaupungeissa ja etelässä moinen onnistunee. Suuressa osassa Suomea on taas paljon keikkalääkäreitä. Mitenkäs ha173864- 63854
- 71853