Possujuhla, Leif GW Perssonin eka

alvari.raappavaara

Hieman hitaat kiireet on Otavan käännöskirjallisuusjaostolla ollu tämän kirjan kanssa. Tai siten on laskettu varman päälle ja tartuttu teokseen vasta menestyksen jälkilöylyissä. Aiemmankin kääntämisen Possujuhla toki olisi kestänyt. Aikaahan on ollut, esikoinen näki päivänvalon jo 1978.
Hieman alkuun ihmettelin mistä tässä oikein on kyse. Kirjoitaja vieraannuttaa lukijan, keskustelee itsensä kanssa, lyö väliin sekalaisia kriminologiaa sivuavia tutkimuksia, tilastoja, aforismeja ja jopa runoja. Lainattujen lähteiden aitous jää lukijan pähkäiltäväksi, aivan kuin Huovisen Veitikassa. Asiantuntijana esiintyy höperöhkö ajattelutyöläinen Nilsson, jota epäilen vahvasti kirjoittajan after egoksi.
Jännityskirjallisuudesta toki on kyse, vaikkakin satiirisen veijariromaanin muodossa. Perssonin tulevat sankaripoliisit aloitelevat uraansa ja Ruotsin poliisi- ja turvallisuusjärjestelmän rinnakkaisorganisaatiot, salajuonet ja sekavat komennussuhteet näkyvät jo tässä varhaisteoksessa.
Kaikkine sivujuonineen kirja on hetkittäin raivostuttava luettava. Toisaalta on virkistävää liikkua ajassa ennen kännyköitä, internettiä ja DNAn kaikkivoipaisuutta. Teknologian huippua edustavat automaattisesti taltioiva nauhuri, kuuntelupiuhat keskuskaapissa ja valonvahvistimella varustettu objektiivi. Sattuneesta syystä tiedän niitä olleen jo tuolloin, vaikka pelkkä hintatieto hääti uteliaat erikoiskaupan tiskiltä.
Laki ei Perssonin kirjoissa ole koskaan ollut kaikille sama. Ei tässäkään. Kun alibin tarjoaa oikeusministeri niin paha on rivipoliisin pyristellä.
Rohkenen suositella merkittävän kirjailijan huiman kehityskaaren edelleen mielenkiintoisena starttina. Veijarilinjan jatkaminen ei ehkä olisi tuottanut niin nautittavia tuloksia kuin Palme-trilogiasta syntyi.
Sitäpaitsi luonnossa Leif GW on söpö karhumaisessa yrmeydessään.

1

392

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Käsittääkseni Persson kuvaa Possujuhlissa osittain omia kokemuksiaan Tukholman poliisissa 1970-luvulla tapahtuneen poliitikkojen seksiskandaalin tiimoilta. Persson oli itse poliisilaitoksen leivissä ja meni vuotamaan lehdistölle tapauksen, jota pyrittiin salailemaan saaden tietenkin kenkää virastaan.

Sittemminhän mies on luonut vakuuttavan maineen itselleen kriminologina ja poliisitoimen kriitikkona. Ja kirjailijana. Minulle hänen tuotantonsa on vielä vierasta, mutta kunhan kirjakerho toimittaa Possujuhlat, aloitan tutustumisprosessin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Hengenvaaralliset kiihdytysajot päättyivät karmealla tavalla, kilpailija kuoli

Onnettomuudesta on aloitettu selvitys. Tapahtuma keskeytettiin onnettomuuteen. Tapahtumaa tutkitaan paikan päällä yhtei
      Kauhava
      198
      6948
    2. Ootko rakastunut?

Kerro pois nyt
      Ikävä
      159
      2056
    3. Onhan sulla nainen parempi mieli

Nyt? Ainakin toivon niin.
      Ikävä
      113
      1698
    4. Ujosteletko tosissaan vai mitä oikeen

Himmailet???? Mitä pelkäät?????
      Ikävä
      51
      1400
    5. Suureksi onneksesi on myönnettävä

Että olen nyt sitten mennyt rakastumaan sinuun. Ei tässä mitään, olen kärsivällinen ❤️
      Ikävä
      55
      1248
    6. Möykkähulluus vaati kuolonuhrin

Nuori elämä menettiin täysin turhaan tällä järjettömyydellä! Toivottavasti näitä ei enää koskaan nähdä Kauhavalla! 😢
      Kauhava
      50
      1118
    7. Älä mies pidä mua pettäjänä

En petä ketään. Älä mies ajattele niin. Anteeksi että ihastuin suhun varattuna. Pettänyt en ole koskaan ketään vaikka hu
      Ikävä
      100
      1074
    8. Reeniähororeeniä

Helvetillisen vaikeaa työskennellä hoitajana,kun ei kestä silmissään yhtään läskiä. Saati hoitaa sellaista. Mitä tehdä?
      Kouvola
      7
      1006
    9. Tarvitsemme lisää maahanmuuttoa.

Väestö eläköityy, eli tarvitsemme lisää tekeviä käsiä ja veronmaksajia. Ainut ratkaisu löytyy maahanmuutosta. Nimenomaan
      Maailman menoa
      253
      961
    10. Kävit nainen näemmä mun

Facessa katsomassa....
      Ikävä
      41
      939
    Aihe