Laskettelusuksen valinta

helpotusta asiaan

Slalomsukset tulee valita taitotason mukaan jottei laskemisen ilo ja hauskuus katoa. Suksen pituuden valinta on harkittava huolella. Liian haastavat kilpasukset vievät nautinnon harrastajalta. Liian lyhyt suksi saattaa kääntää käännöksessä ympäri ja liian pitkä suksi ei ehkä käänny jouhevasti.

Laskettelusuksien pituus - Aikuisten suksi
--------------
yleisperuste on: 10 cm alle oma pituus

- kevytrakenteiselle hieman lyhyempi
- raskasrakenteiselle muutama cm pidempi
- taito, vauhti ja voima lisäävät suksenpituutta (esim. suurpujottelussa omaa pituutta pidempi suksi).
- rauhallisesti laskeva ja kokematon voi valita lyhyemmän suksen.

Alottelevien lasten rinnesuksi
--------------
- 20-25 cm alle lapsen pituus
- aloittelijalapsille mieluummin liian lyhyt kuin liian pitkä suksi

Sanasto laskettelusuksien valintaan:

Kiertojäykkyys
--------------
Suksen jäykkyys kuvaa sitä, miten, mistä kohdasta ja minkänlaisella voimalla suksi taipuu. Suksen jäykkyys ei ole tasainen koko suksen matkalta, vaan se vaihtelee suksen eri osissa toivottujen ominaisuuksien mukaan. Yleisesti ottaen vauhdin, taidon ja laskijan painon kasvaessa sukset jäykistyvät.

Jalkavuus
--------------
Tasaisella alustalla sivulta katsottuna suksen keskikohta on kärkeä ja kantaa korkeammalla. Tätä muotoa kutsutaan jalkavuudeksi. Jalkavuus jakaa laskijan painoa tasaisemmin koko sukselle.

Sivuleikkaus (radius)
--------------
Suksen sivuleikkauksella tarkoitetaan suksen kaarevaa muotoa. Mitä enemmän suksen keskiosa on kärkeä ja kantaa kapeampi, sitä enemmän suksessa on sivuleikkausta ja sen ärhäkämmin se kääntyy. On väärin puhua kääntösäteestä vaan oikea termi on sivuleikkaus(säde).

6

4529

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • asdmataasd

itse tykkään käyttää 10cm pidempiä suksia :D no kai se on tottumuskysymys pituutta 180 ja 190 sukset mutta nyt ei puhuta slalom suksista

• mistä_puhutaan

Mistä suksista puhutaan? Pujottelu, Suurpujottelu, Super-G, Syöksy, All-mountain, Park, Pipe, Puuteri, Telemark...

• Anonyymi

Pertsa vai luistelu?

• sdfsdfsdf

Pakko kysäistä kun tuli ongelma:

Eli votin arvonnasta 74mm leveät all-mountainit ja pitäisi pituus valita..

Itse olen 182 pitkä ja painan 85kg. Suksien pituusvaihtehdot ovat 168cm ja 176cm. Taitotasoltani olen ehkä keskitason ja kokeneen laskijan väliltä ja pidän enemmänkin suurpojottelumaisesta käännöksestä kovassa vauhdissa kuin aivan pienestä tikistä.

Joten kysynkin kumpi suksen pituus olisi parempi? Onko saman suksimallin eri pituisissa malleissa eroa kiertojäykkyydellä?

ps. Kotirinteeni ovat suht lyhyitä (400 - 1000m).

• fghgfv

Ota 168. Lyhyissä rinteissä pidemmät ovat kankeat ja 168 toimii hyvin. Itselläni 170 pitkät ja olen 187 itse. Edelliset oli 176 ja jo turhan pitkät, vaativat enemmän kuin mitä jaksoin varsinkin pitkänä päivänä puristaa.

• hyvätietää

Sidecut radius = sivuleikkauksen säde
      Turning radius = kääntösäde

Suksissa ilmoitettu radius on sidecut radius, eli suksen sivuleikkauksen säde. Tämä ilmoitetaan metreissä (esim. 15m).

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. 1 Eurolla 35 euroa, 1.5x minimikerroin, 0x kierrätys ja minimitalletus vain 5e!

Noniin nyt pamahti sitten VB:ltä älyttömän kova tarjous ensitallettajille. Euron panoksella 35 euroa jos kokkishown voit
      Pitkäveto
      3
      2718
    2. Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille

Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?
      Ikävä
      158
      1341
    3. Heikki Silvennoinen ( Kummeli)

Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on
      Kotimaiset julkkisjuorut
      49
      1165
    4. Mitä toivot

ensi vuodelta? :)
      Ikävä
      127
      1028
    5. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      207
      1000
    6. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      18
      996
    7. Hyvää huomenta 18. luukku

Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️
      Ikävä
      223
      974
    8. Haluaisin vain varmistua

Sinusta tarpeeksi.
      Ikävä
      42
      899
    9. Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?

Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk
      Pyhäjärvi
      297
      885
    10. Olet sä silti

Ihana ❤️ tykkään
      Ikävä
      72
      875
    Aihe