Laskettelusuksen valinta

helpotusta asiaan

Slalomsukset tulee valita taitotason mukaan jottei laskemisen ilo ja hauskuus katoa. Suksen pituuden valinta on harkittava huolella. Liian haastavat kilpasukset vievät nautinnon harrastajalta. Liian lyhyt suksi saattaa kääntää käännöksessä ympäri ja liian pitkä suksi ei ehkä käänny jouhevasti.


Laskettelusuksien pituus - Aikuisten suksi
--------------
yleisperuste on: 10 cm alle oma pituus

- kevytrakenteiselle hieman lyhyempi
- raskasrakenteiselle muutama cm pidempi
- taito, vauhti ja voima lisäävät suksenpituutta (esim. suurpujottelussa omaa pituutta pidempi suksi).
- rauhallisesti laskeva ja kokematon voi valita lyhyemmän suksen.


Alottelevien lasten rinnesuksi
--------------
- 20-25 cm alle lapsen pituus
- aloittelijalapsille mieluummin liian lyhyt kuin liian pitkä suksi


Sanasto laskettelusuksien valintaan:

Kiertojäykkyys
--------------
Suksen jäykkyys kuvaa sitä, miten, mistä kohdasta ja minkänlaisella voimalla suksi taipuu. Suksen jäykkyys ei ole tasainen koko suksen matkalta, vaan se vaihtelee suksen eri osissa toivottujen ominaisuuksien mukaan. Yleisesti ottaen vauhdin, taidon ja laskijan painon kasvaessa sukset jäykistyvät.

Jalkavuus
--------------
Tasaisella alustalla sivulta katsottuna suksen keskikohta on kärkeä ja kantaa korkeammalla. Tätä muotoa kutsutaan jalkavuudeksi. Jalkavuus jakaa laskijan painoa tasaisemmin koko sukselle.

Sivuleikkaus (radius)
--------------
Suksen sivuleikkauksella tarkoitetaan suksen kaarevaa muotoa. Mitä enemmän suksen keskiosa on kärkeä ja kantaa kapeampi, sitä enemmän suksessa on sivuleikkausta ja sen ärhäkämmin se kääntyy. On väärin puhua kääntösäteestä vaan oikea termi on sivuleikkaus(säde).

6

4446

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • asdmataasd

      itse tykkään käyttää 10cm pidempiä suksia :D no kai se on tottumuskysymys pituutta 180 ja 190 sukset mutta nyt ei puhuta slalom suksista

      • mistä_puhutaan

        Mistä suksista puhutaan? Pujottelu, Suurpujottelu, Super-G, Syöksy, All-mountain, Park, Pipe, Puuteri, Telemark...


      • Anonyymi

        Pertsa vai luistelu?


    • sdfsdfsdf

      Pakko kysäistä kun tuli ongelma:

      Eli votin arvonnasta 74mm leveät all-mountainit ja pitäisi pituus valita..

      Itse olen 182 pitkä ja painan 85kg. Suksien pituusvaihtehdot ovat 168cm ja 176cm. Taitotasoltani olen ehkä keskitason ja kokeneen laskijan väliltä ja pidän enemmänkin suurpojottelumaisesta käännöksestä kovassa vauhdissa kuin aivan pienestä tikistä.

      Joten kysynkin kumpi suksen pituus olisi parempi? Onko saman suksimallin eri pituisissa malleissa eroa kiertojäykkyydellä?

      ps. Kotirinteeni ovat suht lyhyitä (400 - 1000m).

      • fghgfv

        Ota 168. Lyhyissä rinteissä pidemmät ovat kankeat ja 168 toimii hyvin. Itselläni 170 pitkät ja olen 187 itse. Edelliset oli 176 ja jo turhan pitkät, vaativat enemmän kuin mitä jaksoin varsinkin pitkänä päivänä puristaa.


    • hyvätietää

      Sidecut radius = sivuleikkauksen säde
      Turning radius = kääntösäde

      Suksissa ilmoitettu radius on sidecut radius, eli suksen sivuleikkauksen säde. Tämä ilmoitetaan metreissä (esim. 15m).

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      57
      5770
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      26
      3657
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      224
      1875
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1762
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      94
      1212
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      30
      1167
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      284
      939
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      937
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      74
      877
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      848
    Aihe