tärinä

toyave

mistä vikaa etsimään. Järkyttävä tärinä etupäässä noin 80-90 km/h nopeudessa, vaihteesta/ moottorin kierroksista riippumatta. Pultit kiinni, ei kalappia laakereissa eikä nivelissä.

7

763

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tojokuski

      Oisko eturenkaat epätasapainossa

    • Veikkaisin sitten renkaita. Ootko tarkistanut renkaiden tasapainoituksen tai jos tärinä on noinkin valtava mitä annat ymmärtää niin ehkäpä jonkin renkaan vanne on viallinen. Jos sulla on vararenkaita niin vaihdappa vaikka etupään renkaat kokeeksi.

    • Tojo-Köle

      ...ei ole renkaan/vanteen/levyn/tm. epätasapaino, niin kovin epätävallinen vika ei ole Tojossa sisemmän vetonivelen kuluminen niin, että nivel vaikuttaa ihan OK:lta, mutta siitä huolimatta täristää tietyllä ajo-nopeudella..... myös auton kuormitus muuttaa tilannetta........

      • kpg1

        irroittamalla etupyörät, pese vanteet kunnolla (hiekat pois).
        Tasapainokoneeseen sitten, jossa näkee saako sitä rengasta enää tärinättä kulkemaan.
        Jos on vöitä poikki, ei näy ulos, mutta tärisee ja kuluu epätasaisesti.
        Eikä Tojo ole ainut tärinä herkkä merkki, Volvosta sai pestä vanteet "tosi" tarkkaan ja keväisin ne tärisi jään ja lumenkin takia.


      • toyave
        kpg1 kirjoitti:

        irroittamalla etupyörät, pese vanteet kunnolla (hiekat pois).
        Tasapainokoneeseen sitten, jossa näkee saako sitä rengasta enää tärinättä kulkemaan.
        Jos on vöitä poikki, ei näy ulos, mutta tärisee ja kuluu epätasaisesti.
        Eikä Tojo ole ainut tärinä herkkä merkki, Volvosta sai pestä vanteet "tosi" tarkkaan ja keväisin ne tärisi jään ja lumenkin takia.

        renkaat vaihettu edestä taakse ja päinvastoin. Ei merkittävää vaikutusta. Lisäksi havaittu pientä kolinaa ajettaessa terävän nypyn yli. Voiskohan iskari olla niin loppu / rikki että aiheuttaa epätasaisella tiellä moisen tärinän.


      • kpg1
        toyave kirjoitti:

        renkaat vaihettu edestä taakse ja päinvastoin. Ei merkittävää vaikutusta. Lisäksi havaittu pientä kolinaa ajettaessa terävän nypyn yli. Voiskohan iskari olla niin loppu / rikki että aiheuttaa epätasaisella tiellä moisen tärinän.

        Kokeile vaikka talvirengas tms satsia, niin saat selville onko vika renkaissa vai pyörän tuennassa.
        Rikkinäinen iskari erottuu yleensä yläosastaan: kumiosissa halkeamia ja keskiosa voi olla jo noussut hieman ylös. Harvemmin kuitenkaan tärisee.


      • ex-Ave98
        toyave kirjoitti:

        renkaat vaihettu edestä taakse ja päinvastoin. Ei merkittävää vaikutusta. Lisäksi havaittu pientä kolinaa ajettaessa terävän nypyn yli. Voiskohan iskari olla niin loppu / rikki että aiheuttaa epätasaisella tiellä moisen tärinän.

        Mulla oli -98 Avensis ja siinä oli vanteessa vaurio, joka tärinän aiheutti. Kesävanteissa jopa kolmessa oli rengasliikkeen mukaan eriasteinen vaurio. Avensikselle riittää pienikin vaurio vanteessa tai renkaassa, sen kyllä huomaa ja tuntee. Myös saman puolen iskari oli loppu=vuoti. Tärinä jopa paheni, kun vaihdoin iskarit. No myöhemmin vaihtui sitten autokin, joten eipä tartte enää kärsiä tärinästä. Vanteita ei tullut vaihdettua lähinnä siksi, kun nykyään tehdään vähän turhan hienoja vanteita jotka eivät sitten käy noi vanhaan autoon.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomen Yrittäjät täräyttää: Sunnuntain tuplapalkka pois lomat lyhyemmiksi ja arkipyhät palkattomiksi

      Edunvalvontajärjestö Suomen Yrittäjät esittää muun muassa sunnuntain tuplapalkan lakisääteisyyden poistamista ja arkipyh
      Maailman menoa
      231
      1970
    2. Missä tapasit kaivattusi

      ensimmäisen kerran?
      Ikävä
      84
      1208
    3. Jani Wickholm on kuollut

      Tämä oli Janilta hieno laulu. https://youtu.be/72wWxqWon7k?is=5HKdV-H8yY466YXm
      Kotimaiset julkkisjuorut
      112
      1018
    4. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      88
      1016
    5. J-mies, miten voit olla niin varma siitä

      että minä olen juuri se nainen, kenen ajattelet ja haluat minun olevan, se kenelle avaat ajatuksiasi ja tunnustat syvimp
      Ikävä
      87
      837
    6. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      111
      773
    7. Aattelin nainen

      Jos oppisin puhumaan. Rehellisesti, rennosti ja hetkessä.
      Ikävä
      119
      764
    8. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      94
      753
    9. Alan pikkuhiljaa olemaan sinut

      sen asian kanssa, että en tule enää löytämään ketään. Mikä tilanne sinulla on ja miten olet koittanut ratkaista tilante
      Sinkut
      122
      688
    10. Pohjola talo

      Kuka arvaa lähimmäs miten nopeasti tulee konkurssi uusilla yrittäjillä
      Kuhmo
      23
      681
    Aihe