mistä vikaa etsimään. Järkyttävä tärinä etupäässä noin 80-90 km/h nopeudessa, vaihteesta/ moottorin kierroksista riippumatta. Pultit kiinni, ei kalappia laakereissa eikä nivelissä.
tärinä
7
688
Vastaukset
- tojokuski
Oisko eturenkaat epätasapainossa
Veikkaisin sitten renkaita. Ootko tarkistanut renkaiden tasapainoituksen tai jos tärinä on noinkin valtava mitä annat ymmärtää niin ehkäpä jonkin renkaan vanne on viallinen. Jos sulla on vararenkaita niin vaihdappa vaikka etupään renkaat kokeeksi.
- Tojo-Köle
...ei ole renkaan/vanteen/levyn/tm. epätasapaino, niin kovin epätävallinen vika ei ole Tojossa sisemmän vetonivelen kuluminen niin, että nivel vaikuttaa ihan OK:lta, mutta siitä huolimatta täristää tietyllä ajo-nopeudella..... myös auton kuormitus muuttaa tilannetta........
- kpg1
irroittamalla etupyörät, pese vanteet kunnolla (hiekat pois).
Tasapainokoneeseen sitten, jossa näkee saako sitä rengasta enää tärinättä kulkemaan.
Jos on vöitä poikki, ei näy ulos, mutta tärisee ja kuluu epätasaisesti.
Eikä Tojo ole ainut tärinä herkkä merkki, Volvosta sai pestä vanteet "tosi" tarkkaan ja keväisin ne tärisi jään ja lumenkin takia. - toyave
kpg1 kirjoitti:
irroittamalla etupyörät, pese vanteet kunnolla (hiekat pois).
Tasapainokoneeseen sitten, jossa näkee saako sitä rengasta enää tärinättä kulkemaan.
Jos on vöitä poikki, ei näy ulos, mutta tärisee ja kuluu epätasaisesti.
Eikä Tojo ole ainut tärinä herkkä merkki, Volvosta sai pestä vanteet "tosi" tarkkaan ja keväisin ne tärisi jään ja lumenkin takia.renkaat vaihettu edestä taakse ja päinvastoin. Ei merkittävää vaikutusta. Lisäksi havaittu pientä kolinaa ajettaessa terävän nypyn yli. Voiskohan iskari olla niin loppu / rikki että aiheuttaa epätasaisella tiellä moisen tärinän.
- kpg1
toyave kirjoitti:
renkaat vaihettu edestä taakse ja päinvastoin. Ei merkittävää vaikutusta. Lisäksi havaittu pientä kolinaa ajettaessa terävän nypyn yli. Voiskohan iskari olla niin loppu / rikki että aiheuttaa epätasaisella tiellä moisen tärinän.
Kokeile vaikka talvirengas tms satsia, niin saat selville onko vika renkaissa vai pyörän tuennassa.
Rikkinäinen iskari erottuu yleensä yläosastaan: kumiosissa halkeamia ja keskiosa voi olla jo noussut hieman ylös. Harvemmin kuitenkaan tärisee. - ex-Ave98
toyave kirjoitti:
renkaat vaihettu edestä taakse ja päinvastoin. Ei merkittävää vaikutusta. Lisäksi havaittu pientä kolinaa ajettaessa terävän nypyn yli. Voiskohan iskari olla niin loppu / rikki että aiheuttaa epätasaisella tiellä moisen tärinän.
Mulla oli -98 Avensis ja siinä oli vanteessa vaurio, joka tärinän aiheutti. Kesävanteissa jopa kolmessa oli rengasliikkeen mukaan eriasteinen vaurio. Avensikselle riittää pienikin vaurio vanteessa tai renkaassa, sen kyllä huomaa ja tuntee. Myös saman puolen iskari oli loppu=vuoti. Tärinä jopa paheni, kun vaihdoin iskarit. No myöhemmin vaihtui sitten autokin, joten eipä tartte enää kärsiä tärinästä. Vanteita ei tullut vaihdettua lähinnä siksi, kun nykyään tehdään vähän turhan hienoja vanteita jotka eivät sitten käy noi vanhaan autoon.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 595089
Suomen kaksikielisyys - täyttä huuhaata
Eivätkö muuten yksilöt pysty arvioimaan mitä kieliä he tarvitsevat? Ulkomaalaiselle osaajalle riittää Suomessa kielitai544582Työeläkeloisinta 27,5 mrd. per vuosi
Tuo kaikki on pois palkansaajien ostovoimasta. Ja sitten puupäät ihmettelee miksei Suomen talous kasva. No eihän se kas1224529Mikä on vaikeinta siinä, että menetti yhteyden kaivattuun, jota vielä ajattelee?
Mikä jäi kaihertamaan? Jos jokin olisi voinut mennä toisin, mitä se olisi ollut? Mitä olisit toivonut vielä ehtiväsi san2961737- 911422
- 811388
- 2281328
- 3151039
- 199950
Pääsit koskettamaan
Sellaista osaa minussa jota kukaan ei ole ennen koskettanut. Siksi on hyvin vaikea unohtaa sinut kokonaan.50850