tärinä

toyave

mistä vikaa etsimään. Järkyttävä tärinä etupäässä noin 80-90 km/h nopeudessa, vaihteesta/ moottorin kierroksista riippumatta. Pultit kiinni, ei kalappia laakereissa eikä nivelissä.

7

763

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tojokuski

      Oisko eturenkaat epätasapainossa

    • Veikkaisin sitten renkaita. Ootko tarkistanut renkaiden tasapainoituksen tai jos tärinä on noinkin valtava mitä annat ymmärtää niin ehkäpä jonkin renkaan vanne on viallinen. Jos sulla on vararenkaita niin vaihdappa vaikka etupään renkaat kokeeksi.

    • Tojo-Köle

      ...ei ole renkaan/vanteen/levyn/tm. epätasapaino, niin kovin epätävallinen vika ei ole Tojossa sisemmän vetonivelen kuluminen niin, että nivel vaikuttaa ihan OK:lta, mutta siitä huolimatta täristää tietyllä ajo-nopeudella..... myös auton kuormitus muuttaa tilannetta........

      • kpg1

        irroittamalla etupyörät, pese vanteet kunnolla (hiekat pois).
        Tasapainokoneeseen sitten, jossa näkee saako sitä rengasta enää tärinättä kulkemaan.
        Jos on vöitä poikki, ei näy ulos, mutta tärisee ja kuluu epätasaisesti.
        Eikä Tojo ole ainut tärinä herkkä merkki, Volvosta sai pestä vanteet "tosi" tarkkaan ja keväisin ne tärisi jään ja lumenkin takia.


      • toyave
        kpg1 kirjoitti:

        irroittamalla etupyörät, pese vanteet kunnolla (hiekat pois).
        Tasapainokoneeseen sitten, jossa näkee saako sitä rengasta enää tärinättä kulkemaan.
        Jos on vöitä poikki, ei näy ulos, mutta tärisee ja kuluu epätasaisesti.
        Eikä Tojo ole ainut tärinä herkkä merkki, Volvosta sai pestä vanteet "tosi" tarkkaan ja keväisin ne tärisi jään ja lumenkin takia.

        renkaat vaihettu edestä taakse ja päinvastoin. Ei merkittävää vaikutusta. Lisäksi havaittu pientä kolinaa ajettaessa terävän nypyn yli. Voiskohan iskari olla niin loppu / rikki että aiheuttaa epätasaisella tiellä moisen tärinän.


      • kpg1
        toyave kirjoitti:

        renkaat vaihettu edestä taakse ja päinvastoin. Ei merkittävää vaikutusta. Lisäksi havaittu pientä kolinaa ajettaessa terävän nypyn yli. Voiskohan iskari olla niin loppu / rikki että aiheuttaa epätasaisella tiellä moisen tärinän.

        Kokeile vaikka talvirengas tms satsia, niin saat selville onko vika renkaissa vai pyörän tuennassa.
        Rikkinäinen iskari erottuu yleensä yläosastaan: kumiosissa halkeamia ja keskiosa voi olla jo noussut hieman ylös. Harvemmin kuitenkaan tärisee.


      • ex-Ave98
        toyave kirjoitti:

        renkaat vaihettu edestä taakse ja päinvastoin. Ei merkittävää vaikutusta. Lisäksi havaittu pientä kolinaa ajettaessa terävän nypyn yli. Voiskohan iskari olla niin loppu / rikki että aiheuttaa epätasaisella tiellä moisen tärinän.

        Mulla oli -98 Avensis ja siinä oli vanteessa vaurio, joka tärinän aiheutti. Kesävanteissa jopa kolmessa oli rengasliikkeen mukaan eriasteinen vaurio. Avensikselle riittää pienikin vaurio vanteessa tai renkaassa, sen kyllä huomaa ja tuntee. Myös saman puolen iskari oli loppu=vuoti. Tärinä jopa paheni, kun vaihdoin iskarit. No myöhemmin vaihtui sitten autokin, joten eipä tartte enää kärsiä tärinästä. Vanteita ei tullut vaihdettua lähinnä siksi, kun nykyään tehdään vähän turhan hienoja vanteita jotka eivät sitten käy noi vanhaan autoon.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      195
      2063
    2. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      133
      1149
    3. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      113
      1063
    4. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      21
      805
    5. 58
      796
    6. Kauhavan häiriköijistä

      Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä
      Kauhava
      34
      731
    7. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      42
      628
    8. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      175
      574
    9. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      46
      547
    10. Auto ajoi päälle?

      Ja pakeni luin iltapäivälehdestä. ! Ken on kuski joka tuollee teki
      Kuusankoski
      9
      532
    Aihe