tärinä

toyave

mistä vikaa etsimään. Järkyttävä tärinä etupäässä noin 80-90 km/h nopeudessa, vaihteesta/ moottorin kierroksista riippumatta. Pultit kiinni, ei kalappia laakereissa eikä nivelissä.

7

763

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tojokuski

      Oisko eturenkaat epätasapainossa

    • Veikkaisin sitten renkaita. Ootko tarkistanut renkaiden tasapainoituksen tai jos tärinä on noinkin valtava mitä annat ymmärtää niin ehkäpä jonkin renkaan vanne on viallinen. Jos sulla on vararenkaita niin vaihdappa vaikka etupään renkaat kokeeksi.

    • Tojo-Köle

      ...ei ole renkaan/vanteen/levyn/tm. epätasapaino, niin kovin epätävallinen vika ei ole Tojossa sisemmän vetonivelen kuluminen niin, että nivel vaikuttaa ihan OK:lta, mutta siitä huolimatta täristää tietyllä ajo-nopeudella..... myös auton kuormitus muuttaa tilannetta........

      • kpg1

        irroittamalla etupyörät, pese vanteet kunnolla (hiekat pois).
        Tasapainokoneeseen sitten, jossa näkee saako sitä rengasta enää tärinättä kulkemaan.
        Jos on vöitä poikki, ei näy ulos, mutta tärisee ja kuluu epätasaisesti.
        Eikä Tojo ole ainut tärinä herkkä merkki, Volvosta sai pestä vanteet "tosi" tarkkaan ja keväisin ne tärisi jään ja lumenkin takia.


      • toyave
        kpg1 kirjoitti:

        irroittamalla etupyörät, pese vanteet kunnolla (hiekat pois).
        Tasapainokoneeseen sitten, jossa näkee saako sitä rengasta enää tärinättä kulkemaan.
        Jos on vöitä poikki, ei näy ulos, mutta tärisee ja kuluu epätasaisesti.
        Eikä Tojo ole ainut tärinä herkkä merkki, Volvosta sai pestä vanteet "tosi" tarkkaan ja keväisin ne tärisi jään ja lumenkin takia.

        renkaat vaihettu edestä taakse ja päinvastoin. Ei merkittävää vaikutusta. Lisäksi havaittu pientä kolinaa ajettaessa terävän nypyn yli. Voiskohan iskari olla niin loppu / rikki että aiheuttaa epätasaisella tiellä moisen tärinän.


      • kpg1
        toyave kirjoitti:

        renkaat vaihettu edestä taakse ja päinvastoin. Ei merkittävää vaikutusta. Lisäksi havaittu pientä kolinaa ajettaessa terävän nypyn yli. Voiskohan iskari olla niin loppu / rikki että aiheuttaa epätasaisella tiellä moisen tärinän.

        Kokeile vaikka talvirengas tms satsia, niin saat selville onko vika renkaissa vai pyörän tuennassa.
        Rikkinäinen iskari erottuu yleensä yläosastaan: kumiosissa halkeamia ja keskiosa voi olla jo noussut hieman ylös. Harvemmin kuitenkaan tärisee.


      • ex-Ave98
        toyave kirjoitti:

        renkaat vaihettu edestä taakse ja päinvastoin. Ei merkittävää vaikutusta. Lisäksi havaittu pientä kolinaa ajettaessa terävän nypyn yli. Voiskohan iskari olla niin loppu / rikki että aiheuttaa epätasaisella tiellä moisen tärinän.

        Mulla oli -98 Avensis ja siinä oli vanteessa vaurio, joka tärinän aiheutti. Kesävanteissa jopa kolmessa oli rengasliikkeen mukaan eriasteinen vaurio. Avensikselle riittää pienikin vaurio vanteessa tai renkaassa, sen kyllä huomaa ja tuntee. Myös saman puolen iskari oli loppu=vuoti. Tärinä jopa paheni, kun vaihdoin iskarit. No myöhemmin vaihtui sitten autokin, joten eipä tartte enää kärsiä tärinästä. Vanteita ei tullut vaihdettua lähinnä siksi, kun nykyään tehdään vähän turhan hienoja vanteita jotka eivät sitten käy noi vanhaan autoon.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka tai ketkä tappo eilen?

      Kenet ja miksi?
      Varkaus
      58
      3006
    2. Kuka varasti Sisun rahat

      Kun lukee Sisun pöytäkirjaa, niin kuka on se, joka on varastanut Sisun rahat?!
      Sysmä
      14
      1051
    3. Mitä teet mies?

      Oletko jonkun naisen kanssa? 😞
      Ikävä
      89
      1008
    4. Arvostele kaivattusi

      ulkonäköä, asteikolla 1-10. Perustelut myös 🧢
      Ikävä
      49
      886
    5. Mikä sai sinut ajattelemaan mies...

      Ettet riittäisi minulle?😔
      Ikävä
      84
      854
    6. Miten sulla on niin kaunis

      Ääni. Sellainen rauhoittavan vangitseva, jolloin aika kuin hidastuu. Ihmettelen sua vielä aika paljon. Lähes joka aamu t
      Ikävä
      35
      781
    7. Anteeksi

      että tein pahaa sulle. En ole täysijärkinen.
      Ikävä
      96
      764
    8. Ajattelen sinua

      vain. Ihoasi vasten ihoani, huuliasi huulillani, sormiasi vartalollani... Olen katkera elämälle siitä että se antoi sinu
      Ikävä
      27
      660
    9. Luulet olevasi pidetty

      Luulet olevasi pidetty ihminen ja tärkeä monille. Oikeasti et ole! Kukaan EI oikeasti sinua jeesaa, kun tarvitset olkap
      Ikävä
      86
      635
    10. Miten murun juhannus meni

      ❤️🤗 Muistithan olla kiltisti 😁😘
      Ikävä
      48
      595
    Aihe