Bulgariasta kokemuksia

Taas lentoon?

Perheellämme voisi olla mahdollisuus muuttaa Bulgariaan joksikin aikaa. Asemapaikkana olisi Plovdiv. Onko kellään kokemuksia Bulgariassa ja/tai Plovdivissa asumisesta? Kaikki tieto kiinnostaa; asuminen, hintataso, autot, lupa-asiat, kansainväliset koulut ym.

15

5822

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Lentäjän Poika

      Olen asunut työni puolesta Sofiassa osa-aikaisesti jo vuosia, joten jotain tiedän Bulgariassa asumisesta. Plovdivissa olen toki piipahtanut (kaunis kaupunki), mutta varsinaisesti siellä asumisesta minä en osaa kertoa mitään. Sofia on pääkaupunki, Plovdiv ei, siinä on toki jo eroa varsinkin ulkomaalaiselle.

      Bulgaria itsessään on todella kaunis maa, josta löytyy niin vuoristoa, aurinkorantaa kuin viinimaatakin. Plovdivin ympäristössä on useampi tasokas viinitila, jotka tuottavat maanmainiota punaviiniä. Ja mikä parasta, ilmasto on todella lempeä.

      Hintatasoltaan Bulgaria on yksi EU:n edullisimmista, ellei peräti edullisin. Verotus on tasaveroprosentin mukaan, jolloin tulovero on 10%. Lisäksi palkasta maksetaan (muistaakseni) 13% sosiaaliveroa, mutta vain 2000 BGN:n (eli 1000 eur) kuukausituloon saakka, lopuista maksetaan vain tuo 10% tulovero. Eräänlainen käänteinen progressio siis.

      Autot ovat autoja Bulgariassakin, mitä muuta niistä haluat tietää?

      Asunnot ovat tällä hetkellä edullisia ja niitä on pilvin pimein vuokrattavana (ainakin Sofiassa). Ulkomaalaiselta varmasti yritetään ottaa kunnon hinta, mutta siihen ansaan ei ole tässä markkinatilanteessa mitään syytä mennä. Muistakaa tinkiä!

      Bulgaria on EU-maa, joten muutto sinne on helppoa. Toki asuminen siellä pitää rekisteröidä, mutta tämä kannattaa jättää ammattilaisten huoleksi = lakitoimisto auttaa.

      Kuten yleensä, kansainväliset koulut keskittyvät pääkaupunkeihin ja niin taitaa olla Bulgariassakin. Sofiasta löytyy ainakin amerikkalainen, ranskalainen ja muistaakseni vielä saksalainenkin yksityiskoulu, sekä useita kansainvälisiä lastentarhoja.

      Sofiassa toimii myös Bulgarialais-Pohjoismaalainen Kauppakamari, johon kannattaa liittyä jäseneksi sosiaalisten kontaktien luomiseksi. Lisätietoja http://www.bg-nord.org/index/index/lang/en

    • Mila Rodino, ti si..

      Itse asuin koko viime kesän Bulgariassa (Sliven) ja voin suositella lämpimästi kyseistä maata. Hintataso on erittäin edullinen esim. leipä maksaa noin 0.30-0.60 e, kampaajalle pääsee alle viiden euron, farkut noin 7e. Taksilla kulku maassa on älyttömän halpaa, en muulla kaupungissa liikkuisikaan. Bussilla pääsee kätevästi kaupungista toiseen halvalla myös. Vuokrat ovat alhaiset (noin 200-300e/kk)ja asunto kannattaa vuokrata mieluiten kerrostalon ylemmistä kerroksista, jottei tule mustalaisten kanssa mitään "ongelmia". Itse bulgarialaiset ovat tosi ystävällisiä ja auttavaisia. Bulgarian kielen aakkosten opiskelu helpottaa paljon ymmärtämistä eikä kielen alkeistakaan haittaa ole.

      Plovdiv sijaitsee mahtavalla Trakian alueella, jossa luonto on todella rikas ja ilmasto mitä parhain. Kaupungista ei ole kauhean pitkä matka myöskään rannikolle, jos satutte kevät/kesä kaudella muuttamaan. Plovdiv on keskisuuri kaupunki, joten tekemistä varmasti riittää. Kaupoista täytyy erityisesti kehua Billaa, joka on iso ja valikoima on laaja.

      Mustalaisia sekä heidän asuinalueitaan kannattaa välttää eikä heille kannata missään nimessä antaa rahaa tai tehdä muutakaan bisnestä! Terveydenhuollosta vielä sen verran, että se on erittäin tehokasta eli palvelua saa heti, kun astuu ovesta sisään. Bulgaria omasta mielestäni ja kokemuksieni perusteella on kuten heidän kansallislaulussa todetaan taivas maan päällä.

      • Lentäjän Poika

        Sen verran kommentoin, että mikäli länsimaisin standardein varustetun asunnon haluaa, niin tuo 200-300e per kk ei vielä ihan riitä. Minulla oli Sofian ydinkeskustassa ns. poikamiesboksi (70 m2), joka oli jo lähellä länsimaista tasoa ja maksoin siitä 500 eur kulut n. 100e per kk. Perheasuntoon uppoaa kyllä kuluineen vähintään tonni kuussa, ainakin Sofiassa. Perheasunto = tilava, turvallinen (mielellään vartioitu alue), piha lapsille, hyvät kulkuyhteydet, tasokas asunto. Yleensäkin ottaen työnsä puolesta Bulgariaan muuttavan ei tarvitse asua samoissa taloissa mustalaisten kanssa. :) Terveydenhoito hoituu taas mallikkaasti yksityisissä lääkärikeskuksissa, joissa on myös englantia puhuvaa henkilökuntaa.

        Vaatteita saa toki pikkurahalla, mutta niiden laatu sitten ei ole sieltä korkeimmasta päästä. Laatutavaraakin toki on tarjolla, mutta esim. laatufarkkuja ei saa enää 7 eurolla. Laatu maksaa Bulgariassakin.

        Plovdivista on Mustanmeren rannikolle 270 km, mutta suosittelen lämpimästi Kreikkaa ja Välimeren rannikkoa, jonne on kaiken lisäksi hieman lyhyempikin. Palvelutaso Pohjois-Kreikan lomakohteissa on paljon parempi kuin Mustallamerellä ja vieläpä saman hintainen. Esim. sofialaiset suosivat lomillaan Kreikkaa oman maan rantakohteiden sijaan. En moiti heitä siitä.

        Bulgaria on toki kaunis maa ja ihmiset ystävällisiä, mutta että taivas maan päällä? Kaukana siitä. :)


      • Taas lentoon?
        Lentäjän Poika kirjoitti:

        Sen verran kommentoin, että mikäli länsimaisin standardein varustetun asunnon haluaa, niin tuo 200-300e per kk ei vielä ihan riitä. Minulla oli Sofian ydinkeskustassa ns. poikamiesboksi (70 m2), joka oli jo lähellä länsimaista tasoa ja maksoin siitä 500 eur kulut n. 100e per kk. Perheasuntoon uppoaa kyllä kuluineen vähintään tonni kuussa, ainakin Sofiassa. Perheasunto = tilava, turvallinen (mielellään vartioitu alue), piha lapsille, hyvät kulkuyhteydet, tasokas asunto. Yleensäkin ottaen työnsä puolesta Bulgariaan muuttavan ei tarvitse asua samoissa taloissa mustalaisten kanssa. :) Terveydenhoito hoituu taas mallikkaasti yksityisissä lääkärikeskuksissa, joissa on myös englantia puhuvaa henkilökuntaa.

        Vaatteita saa toki pikkurahalla, mutta niiden laatu sitten ei ole sieltä korkeimmasta päästä. Laatutavaraakin toki on tarjolla, mutta esim. laatufarkkuja ei saa enää 7 eurolla. Laatu maksaa Bulgariassakin.

        Plovdivista on Mustanmeren rannikolle 270 km, mutta suosittelen lämpimästi Kreikkaa ja Välimeren rannikkoa, jonne on kaiken lisäksi hieman lyhyempikin. Palvelutaso Pohjois-Kreikan lomakohteissa on paljon parempi kuin Mustallamerellä ja vieläpä saman hintainen. Esim. sofialaiset suosivat lomillaan Kreikkaa oman maan rantakohteiden sijaan. En moiti heitä siitä.

        Bulgaria on toki kaunis maa ja ihmiset ystävällisiä, mutta että taivas maan päällä? Kaukana siitä. :)

        kiinnostaa eniten hintataso ja prosessi kun ulkolainen ostaa ja rekisteröi auton sinne käyttöönsä jen.

        Netin kautta katselimme kalustettuja asuntoja Plovdivissa, hinta 600 kk ja sisälsi kaiken viherkasveista ilmastointiin. Ei kovin paha hinta ja jos siitä vielä tinkiin niin...

        Onko tietoa kuinka paljon ulkolaisia / suomalaisia Bulgariassa asuu? Entä Plovdivissa?

        Näkyykö maan kehno tilannen korruption suhteen joka päiväisessä elämässä ja jos niin miten?

        Katselemme maailmaa niin kovin eri silmin ja näemme asiat eritavalla. Itse olen asunut Turkissa "liian" kauan, että on vaikea kuunnella kun maata ja kansaa ylistetään ;) näin se vain on.


      • Lentäjän Poika
        Taas lentoon? kirjoitti:

        kiinnostaa eniten hintataso ja prosessi kun ulkolainen ostaa ja rekisteröi auton sinne käyttöönsä jen.

        Netin kautta katselimme kalustettuja asuntoja Plovdivissa, hinta 600 kk ja sisälsi kaiken viherkasveista ilmastointiin. Ei kovin paha hinta ja jos siitä vielä tinkiin niin...

        Onko tietoa kuinka paljon ulkolaisia / suomalaisia Bulgariassa asuu? Entä Plovdivissa?

        Näkyykö maan kehno tilannen korruption suhteen joka päiväisessä elämässä ja jos niin miten?

        Katselemme maailmaa niin kovin eri silmin ja näemme asiat eritavalla. Itse olen asunut Turkissa "liian" kauan, että on vaikea kuunnella kun maata ja kansaa ylistetään ;) näin se vain on.

        Autot Bulgariassa ovat suomalaisittain edullisia niin kauan kun puhutaan ns. perusautosta. Hauskemmat autot maksavatkin jo enemmän (silti edullisempaa kuin Suomessa!), sillä vero nousee tehon noustessa. Bulgaria on EU-maa, joten rekisteröintiprosessi ei ole maailman vaikein juttu.

        Kannattaa kuitenkin käydä katsomassa niitä asuntoja paikan päällä ja vertailla tarpeeksi montaa, että saa jonkinlaisen käsityksen mitä on tarjolla. Ota vertailtavaksi myös niitä tonnin asuntoja, niin näet itse onko pyydettävällä lisärahalla arvoa. Löytyykö taloyhtiöstä uima-allas? Entä vartija? Onko talossa oma lämmitysjärjestelmä vai kytketty kaupungin verkkoon (talvella tämä muistuu mieleen kun Venäjä lyö kaasuhanat kiinni Ukrainan maksamattomien velkojen vuoksi ja Bulgaria jää siinä samassa kaasua vaille, koska siirtoputki kulkee Ukrainan kautta)? Miten vuokraisäntä haluaa vuokran (90% tapauksista suosii käteistä). Varaudu siihen, että sinun ja vuokraisännän ajatuksenjuoksu tuskin kulkee samoissa uomissa.

        Sofian bisnes-ympyröissä meitä suomalaisia on alle kymmenen, muualla maassa todennäköisesti vielä vähemmän. Bulgariaan naituja ja siellä eläkepäiviään viettäviä varmaan löytyy enemmänkin. Yleisesti ottaen Bulgariassa asuu suht´paljon ulkomaalaisia ja heistä suurin osa Sofiassa. Ulkomaalaisiksi bulgaarit laskevat myös maan turkkilaisvähemmistön, joista harvalla paikallisella on mitään hyvää sanottavaa.

        Korruptio ei näy jokapäiväisessä elämässä. Paitsi jos jäät kiinni ylinopeudesta päivittäin, sillä ylinopeussakot voi helposti neuvotella lahjoituksen muotoon..;)


      • BGBG
        Lentäjän Poika kirjoitti:

        Sen verran kommentoin, että mikäli länsimaisin standardein varustetun asunnon haluaa, niin tuo 200-300e per kk ei vielä ihan riitä. Minulla oli Sofian ydinkeskustassa ns. poikamiesboksi (70 m2), joka oli jo lähellä länsimaista tasoa ja maksoin siitä 500 eur kulut n. 100e per kk. Perheasuntoon uppoaa kyllä kuluineen vähintään tonni kuussa, ainakin Sofiassa. Perheasunto = tilava, turvallinen (mielellään vartioitu alue), piha lapsille, hyvät kulkuyhteydet, tasokas asunto. Yleensäkin ottaen työnsä puolesta Bulgariaan muuttavan ei tarvitse asua samoissa taloissa mustalaisten kanssa. :) Terveydenhoito hoituu taas mallikkaasti yksityisissä lääkärikeskuksissa, joissa on myös englantia puhuvaa henkilökuntaa.

        Vaatteita saa toki pikkurahalla, mutta niiden laatu sitten ei ole sieltä korkeimmasta päästä. Laatutavaraakin toki on tarjolla, mutta esim. laatufarkkuja ei saa enää 7 eurolla. Laatu maksaa Bulgariassakin.

        Plovdivista on Mustanmeren rannikolle 270 km, mutta suosittelen lämpimästi Kreikkaa ja Välimeren rannikkoa, jonne on kaiken lisäksi hieman lyhyempikin. Palvelutaso Pohjois-Kreikan lomakohteissa on paljon parempi kuin Mustallamerellä ja vieläpä saman hintainen. Esim. sofialaiset suosivat lomillaan Kreikkaa oman maan rantakohteiden sijaan. En moiti heitä siitä.

        Bulgaria on toki kaunis maa ja ihmiset ystävällisiä, mutta että taivas maan päällä? Kaukana siitä. :)

        Aikamoista vuokraa kyllä sulta nyhtää, kun todellakin ihan kunnon asunnon Sofiasta saa halvemmallakin. Todennäköisesti ottaa puolet enempi, kun olet ulkomaalainen (6 vuoden kokemuksen Sofiassa asumisen suhteen). Bulgaria on aivan erilainen maa riippuen siitä, missä paikassa asuu. Itse en asuisi Sofiassa enään ikinä, mutta jokaisella oma makunsa. Voin kuitenkin sanoa, että vuokrat Plovdivissa ei millään voi olla yli 400e/kk, se ei vain ole mahdollista! Ajattele vaikka bulgarialaista ekonomia, joka tienaa 700lv eli 350e/kk (ei Sofiassa) niin vuokrahan olisi aivan naurettava! Pelkkä asunnon osto (80 m2, uusi) maksaa noin 30 000 e

        Tuosta Pohjois-Kreikan lomakohteista sen verran, että hintataso (Thessasaloniki) on todellakin lähellä Suomen tasoa, kun viime kesänä siellä kävin. Totta kai, jos rahaa riittää ja 200e/yö ei ole mielestäsi paha hinta niin mikäs siinä. Halvemmallakin todella pääsisi. Suosittelen edelleen lämpimästi Etelä-Bulgarian lomakohteita.

        T:Bulgarski


      • Lentäjän Poika
        BGBG kirjoitti:

        Aikamoista vuokraa kyllä sulta nyhtää, kun todellakin ihan kunnon asunnon Sofiasta saa halvemmallakin. Todennäköisesti ottaa puolet enempi, kun olet ulkomaalainen (6 vuoden kokemuksen Sofiassa asumisen suhteen). Bulgaria on aivan erilainen maa riippuen siitä, missä paikassa asuu. Itse en asuisi Sofiassa enään ikinä, mutta jokaisella oma makunsa. Voin kuitenkin sanoa, että vuokrat Plovdivissa ei millään voi olla yli 400e/kk, se ei vain ole mahdollista! Ajattele vaikka bulgarialaista ekonomia, joka tienaa 700lv eli 350e/kk (ei Sofiassa) niin vuokrahan olisi aivan naurettava! Pelkkä asunnon osto (80 m2, uusi) maksaa noin 30 000 e

        Tuosta Pohjois-Kreikan lomakohteista sen verran, että hintataso (Thessasaloniki) on todellakin lähellä Suomen tasoa, kun viime kesänä siellä kävin. Totta kai, jos rahaa riittää ja 200e/yö ei ole mielestäsi paha hinta niin mikäs siinä. Halvemmallakin todella pääsisi. Suosittelen edelleen lämpimästi Etelä-Bulgarian lomakohteita.

        T:Bulgarski

        Me ihmiset katsomme elämää niin eri silmin. Itse olen asunut liki 15 vuotta Itä-Euroopan alueella, joten voin kertoa tietäväni jotain ulkomailla ja varsinkin entisissä kommunistimaissa asumisesta. Minulle ei enää perheellisenä nelikymppisenä tulisi mieleenikään asua "ihan kunnon asunnossa" Sofiassa tai muuallakaan Itä-Euroopassa, vaan asuntoni tulee täyttää aika kovat kriteerit, joista turvallisuus on yksi tärkeimmistä. Ne ajat, jolloin minullekin kelpasi "ihan kunnon asunto" olivat silloin, kun huolettomana poikamiehenä muutin Suomesta pois, tosin tulotasonikin oli tuolloin vain murto-osa nykyisestä. Ihmiset vanhenevat, perustavat perheitä, keräävät kokemusta ja vaurastuvat ja vaatimustaso muuttuu sen mukana. Bulgarialaisella ekonomilla ei ole varaa asua sellaisessa asunnossa mitä minä asunnoltani vaadin, mutta toisaalta, minun ansiotasoni ei ole yhteneväinen bulgarialaisen ekonomin kanssa, joten vertauksesi ei ole millään muotoa käypä. Länsimaalaiselle yritykselle työskentelevä länsimaalainen tienaa länsimaista palkkaa, josta maksaa veroa Bulgarian verotuksen mukaisesti, joten vertailu Bulgarian paikalliseen palkkatasoon on täysin turhaa. Niin Sofiasta kuin Plovdivistakin löytyy vuokrattavaksi läjäpäin erittäin tasokkaita asuntoja, joihin perusbulgaarilla ei ole mitään mahdollisuuksia.

        Asun Sofiassa siitä yksinkertaisesta syystä, että Sofia on pääkaupunki ja siellä on Bulgarian kaupungeista eniten rahaa liikkeellä, ts. Sofiassa voi tehdä bisnestä. Vapaa-ajallani matkustan mielelläni Bulgarian kauniille maaseudulle, mutta työmatkoja ajatellen Sofia on ainoa vaihtoehto allekirjoittaneelle.

        Sofian keskustasta et saa länsimaiset standardit täyttävää asuntoa 30k euroon. Jostain Mladostista todennäköisesti saa jo katon päänsä päälle tuolla hintaa, mutta kuka siellä haluaa asua ellei ole pakko?

        Kavalan ympäristöstä ja Thassoksen saarelta löytyy todella mukavia ja kohtuuhintaisia lomakohteita, joista ei tarvitse maksaa lähellekään 200e yöltä. Lomakohteena Kreikan rannikko hakkaa Bulgarian rannikon siitä yksinkertaisesta syystä, että Välimeri on merenä aivan ylivoimainen Mustaanmereen verrattuna. Makunsa kullakin, itse pidän Bulgariasta maana todella paljon, mutta rantalomani vietän mieluummin Kreikan puolella.


      • BGBG
        Lentäjän Poika kirjoitti:

        Me ihmiset katsomme elämää niin eri silmin. Itse olen asunut liki 15 vuotta Itä-Euroopan alueella, joten voin kertoa tietäväni jotain ulkomailla ja varsinkin entisissä kommunistimaissa asumisesta. Minulle ei enää perheellisenä nelikymppisenä tulisi mieleenikään asua "ihan kunnon asunnossa" Sofiassa tai muuallakaan Itä-Euroopassa, vaan asuntoni tulee täyttää aika kovat kriteerit, joista turvallisuus on yksi tärkeimmistä. Ne ajat, jolloin minullekin kelpasi "ihan kunnon asunto" olivat silloin, kun huolettomana poikamiehenä muutin Suomesta pois, tosin tulotasonikin oli tuolloin vain murto-osa nykyisestä. Ihmiset vanhenevat, perustavat perheitä, keräävät kokemusta ja vaurastuvat ja vaatimustaso muuttuu sen mukana. Bulgarialaisella ekonomilla ei ole varaa asua sellaisessa asunnossa mitä minä asunnoltani vaadin, mutta toisaalta, minun ansiotasoni ei ole yhteneväinen bulgarialaisen ekonomin kanssa, joten vertauksesi ei ole millään muotoa käypä. Länsimaalaiselle yritykselle työskentelevä länsimaalainen tienaa länsimaista palkkaa, josta maksaa veroa Bulgarian verotuksen mukaisesti, joten vertailu Bulgarian paikalliseen palkkatasoon on täysin turhaa. Niin Sofiasta kuin Plovdivistakin löytyy vuokrattavaksi läjäpäin erittäin tasokkaita asuntoja, joihin perusbulgaarilla ei ole mitään mahdollisuuksia.

        Asun Sofiassa siitä yksinkertaisesta syystä, että Sofia on pääkaupunki ja siellä on Bulgarian kaupungeista eniten rahaa liikkeellä, ts. Sofiassa voi tehdä bisnestä. Vapaa-ajallani matkustan mielelläni Bulgarian kauniille maaseudulle, mutta työmatkoja ajatellen Sofia on ainoa vaihtoehto allekirjoittaneelle.

        Sofian keskustasta et saa länsimaiset standardit täyttävää asuntoa 30k euroon. Jostain Mladostista todennäköisesti saa jo katon päänsä päälle tuolla hintaa, mutta kuka siellä haluaa asua ellei ole pakko?

        Kavalan ympäristöstä ja Thassoksen saarelta löytyy todella mukavia ja kohtuuhintaisia lomakohteita, joista ei tarvitse maksaa lähellekään 200e yöltä. Lomakohteena Kreikan rannikko hakkaa Bulgarian rannikon siitä yksinkertaisesta syystä, että Välimeri on merenä aivan ylivoimainen Mustaanmereen verrattuna. Makunsa kullakin, itse pidän Bulgariasta maana todella paljon, mutta rantalomani vietän mieluummin Kreikan puolella.

        Tarkoitinkin tuolla 30 000 e asunnolla juuri kaupunkia kuten Plovdiv, en missään nimessä Sofiaa. Itse olen asunut Lagerassa ja Simeonovossa, jotka ovat ns. "parempaa aluetta" ja maksanut täysin uudesta asunnosta kaikilla mausteilla vuokraa juuri tuon 300e/kk. Voin sanoa, että oli vaikka mitä turvajärjestelmää sun muuta, jos turvallisuudesta puhutaan. Jos nyt puhutaan alkuperäisen kirjoittajan asunnonhankinnasta Plovdivista niin kannattaa ehdottomasti mennä katsomaan asuntoa jonkun paikallisen esim. saman työpaikan työntekijän kanssa niin eivät tuplaa hintoja naamakertoimen mukaan.

        Itse Bulgariassa 25 vuotta asuneena tunnen myös maan todella hyvin ja voin suositella matkailua esim. Sozopol-Primorsko-Kiten akselilla eli Etelä-Bulgarian rantakohteita. Näissä kohteissa käy myös aika paljon ihmisiä Sofiasta. Mutta Bulgariasta kannattaa ehdottomasta matkustaa Kreikan puolelle katsomaan elämän menoa siellä päin, kun kerran rajanaapuri on. Itse henkilökohtaisesti tykkään viettää lomani juuri Bulgarian rannikolla vaikka puoliksi kreikkalainen olenkin. Ehkäpä paikallisten hälläväliä-asenne vain ärsyttää tai se, että lautta-aikatauluissa lukee "tulee milloin tulee" siinäpä sitten odottelet ilman minkäälaista aikataulua. Välimeri on mahtava, mutta niin on Mustamerikin. Itse en näe paljoakaan eroa näiden kahden välillä. Molemmissa kirkas vesi, aaltoja, puhdas... ei valittamista.


      • BGBG
        BGBG kirjoitti:

        Tarkoitinkin tuolla 30 000 e asunnolla juuri kaupunkia kuten Plovdiv, en missään nimessä Sofiaa. Itse olen asunut Lagerassa ja Simeonovossa, jotka ovat ns. "parempaa aluetta" ja maksanut täysin uudesta asunnosta kaikilla mausteilla vuokraa juuri tuon 300e/kk. Voin sanoa, että oli vaikka mitä turvajärjestelmää sun muuta, jos turvallisuudesta puhutaan. Jos nyt puhutaan alkuperäisen kirjoittajan asunnonhankinnasta Plovdivista niin kannattaa ehdottomasti mennä katsomaan asuntoa jonkun paikallisen esim. saman työpaikan työntekijän kanssa niin eivät tuplaa hintoja naamakertoimen mukaan.

        Itse Bulgariassa 25 vuotta asuneena tunnen myös maan todella hyvin ja voin suositella matkailua esim. Sozopol-Primorsko-Kiten akselilla eli Etelä-Bulgarian rantakohteita. Näissä kohteissa käy myös aika paljon ihmisiä Sofiasta. Mutta Bulgariasta kannattaa ehdottomasta matkustaa Kreikan puolelle katsomaan elämän menoa siellä päin, kun kerran rajanaapuri on. Itse henkilökohtaisesti tykkään viettää lomani juuri Bulgarian rannikolla vaikka puoliksi kreikkalainen olenkin. Ehkäpä paikallisten hälläväliä-asenne vain ärsyttää tai se, että lautta-aikatauluissa lukee "tulee milloin tulee" siinäpä sitten odottelet ilman minkäälaista aikataulua. Välimeri on mahtava, mutta niin on Mustamerikin. Itse en näe paljoakaan eroa näiden kahden välillä. Molemmissa kirkas vesi, aaltoja, puhdas... ei valittamista.

        Unohtui laittaa muutamat linkit esimerkki asunnoista Plovdivista.

        (79m2, 260e/kk)
        http://www.1001line.com/snimki/galeria-imot.php?id=2907

        (98m2, 225e/kk)
        http://www.1001line.com/snimki/galeria-imot.php?id=2460

        (70m2,300e/kk)
        http://www.1001line.com/snimki/galeria-imot.php?id=1658


      • Lentäjän Poika
        BGBG kirjoitti:

        Unohtui laittaa muutamat linkit esimerkki asunnoista Plovdivista.

        (79m2, 260e/kk)
        http://www.1001line.com/snimki/galeria-imot.php?id=2907

        (98m2, 225e/kk)
        http://www.1001line.com/snimki/galeria-imot.php?id=2460

        (70m2,300e/kk)
        http://www.1001line.com/snimki/galeria-imot.php?id=1658

        Näyttävät ihan kivoilta pikku asunnoilta, ainakin näin kuvassa. Olisi tietenkin kiva tietää asunnon sijainti ja minkälaisessa talossa ne sijaitsevat. Poikamiesboksiksi varmaankin aivan mukiinmeneviä, mutta perheasuntoja ne eivät ole, sillä siihen ne ovat liian pieniä

        Ketjun aloittajalle tiedoksi: bulgaareilla on oma, täysin lyömätön tapansa laskea asunnon neliöt, joten suhtautukaa välittäjien ilmoittamiin neliöihin varauksella. Suurinpiirtein todelliset neliöt saat kun vähennät ilmoitetuista neliöistä kolmanneksen pois. :) Bulgaarin laskemana neliöt lasketaan asunnon kokonaispinta-alasta ilman väliseiniä ja lisättynä asuntoon kuuluvien yleisten tilojen (porraskäytävä)neliöillä ja siinä on asunnon pinta-ala. (jotenkin noin se laskeminen sujui, ei ihme, että vulgaariassa liki kaikki kopit on sataneliöisiä asuntoja)


      • Lentäjän Poika
        BGBG kirjoitti:

        Tarkoitinkin tuolla 30 000 e asunnolla juuri kaupunkia kuten Plovdiv, en missään nimessä Sofiaa. Itse olen asunut Lagerassa ja Simeonovossa, jotka ovat ns. "parempaa aluetta" ja maksanut täysin uudesta asunnosta kaikilla mausteilla vuokraa juuri tuon 300e/kk. Voin sanoa, että oli vaikka mitä turvajärjestelmää sun muuta, jos turvallisuudesta puhutaan. Jos nyt puhutaan alkuperäisen kirjoittajan asunnonhankinnasta Plovdivista niin kannattaa ehdottomasti mennä katsomaan asuntoa jonkun paikallisen esim. saman työpaikan työntekijän kanssa niin eivät tuplaa hintoja naamakertoimen mukaan.

        Itse Bulgariassa 25 vuotta asuneena tunnen myös maan todella hyvin ja voin suositella matkailua esim. Sozopol-Primorsko-Kiten akselilla eli Etelä-Bulgarian rantakohteita. Näissä kohteissa käy myös aika paljon ihmisiä Sofiasta. Mutta Bulgariasta kannattaa ehdottomasta matkustaa Kreikan puolelle katsomaan elämän menoa siellä päin, kun kerran rajanaapuri on. Itse henkilökohtaisesti tykkään viettää lomani juuri Bulgarian rannikolla vaikka puoliksi kreikkalainen olenkin. Ehkäpä paikallisten hälläväliä-asenne vain ärsyttää tai se, että lautta-aikatauluissa lukee "tulee milloin tulee" siinäpä sitten odottelet ilman minkäälaista aikataulua. Välimeri on mahtava, mutta niin on Mustamerikin. Itse en näe paljoakaan eroa näiden kahden välillä. Molemmissa kirkas vesi, aaltoja, puhdas... ei valittamista.

        Tuo vinkki ottaa paikallinen mukaan asunnonkatsomistilaisuuteen kannattaa ottaa tosissaan, sillä perusbulgaarilla alkaa todellakin taalankuvat vilistä silmissä kun eteen sattuu ulkomaalainen.

        "Sozopol-Primorsko-Kiten akselilla eli Etelä-Bulgarian rantakohteita."
        Minä kutsuisin noita paremminkin Itä-Bulgariaksi tai Kaakkois-Bulgariaksi paremminkin. Etelässä kun ei muistaakseni ole muuta kuin raja Kreikan kanssa, merestä ei tietoakaan. ;)

        Kreikkalaiset todellakin osaavat tuon hälläväliä-asenteen, jopa paremmin kuin bulgaarit, mutta siitä huolimatta en usean kesän kokemuksella voi yhtyä mielipiteeseesi lauttamatkojen aikatauluttomuudesta. Ainakin Thassoksen lautat kulkevat liki kellontarkasti aikataulun mukaan ja sehän on jo aikamoinen saavutus Kreikassa.

        Mustameri on kaikkea muuta kuin puhdas.


      • BGBG
        Lentäjän Poika kirjoitti:

        Tuo vinkki ottaa paikallinen mukaan asunnonkatsomistilaisuuteen kannattaa ottaa tosissaan, sillä perusbulgaarilla alkaa todellakin taalankuvat vilistä silmissä kun eteen sattuu ulkomaalainen.

        "Sozopol-Primorsko-Kiten akselilla eli Etelä-Bulgarian rantakohteita."
        Minä kutsuisin noita paremminkin Itä-Bulgariaksi tai Kaakkois-Bulgariaksi paremminkin. Etelässä kun ei muistaakseni ole muuta kuin raja Kreikan kanssa, merestä ei tietoakaan. ;)

        Kreikkalaiset todellakin osaavat tuon hälläväliä-asenteen, jopa paremmin kuin bulgaarit, mutta siitä huolimatta en usean kesän kokemuksella voi yhtyä mielipiteeseesi lauttamatkojen aikatauluttomuudesta. Ainakin Thassoksen lautat kulkevat liki kellontarkasti aikataulun mukaan ja sehän on jo aikamoinen saavutus Kreikassa.

        Mustameri on kaikkea muuta kuin puhdas.

        Sinun kommentteja on välillä kyllä hauska lukea :D Kauanko olet oikein Sofiassa asunut, kun et tunnu paljoakaan maasta tietävän? Jos et aikaisemmin tiennyt niin ME bulgarialaiset kutsumme Sozopol-Primorsko-Kiten-aluetta Etelä-Bulgariaksi ja taas esim. Varna ja Albena kuuluvat Pohjois-Bulgariaan. Noista neliön laskemisista olen hippasen eri mieltä, kun viime kesänä oikein tarkastajien kanssa jouduin käymään läpi muutamankin asunnon neliöt. Työni puolesta asutojen koot ja hinnat ovat ihan peruskamaa enkä niistä todellakaan ala kiistelemään kenenkään suomalaisen besserwisserin kanssa. Olen iloinen vuokranantajasi puolesta, hän on fiksu mies.


      • Lentäjän Poika
        BGBG kirjoitti:

        Sinun kommentteja on välillä kyllä hauska lukea :D Kauanko olet oikein Sofiassa asunut, kun et tunnu paljoakaan maasta tietävän? Jos et aikaisemmin tiennyt niin ME bulgarialaiset kutsumme Sozopol-Primorsko-Kiten-aluetta Etelä-Bulgariaksi ja taas esim. Varna ja Albena kuuluvat Pohjois-Bulgariaan. Noista neliön laskemisista olen hippasen eri mieltä, kun viime kesänä oikein tarkastajien kanssa jouduin käymään läpi muutamankin asunnon neliöt. Työni puolesta asutojen koot ja hinnat ovat ihan peruskamaa enkä niistä todellakaan ala kiistelemään kenenkään suomalaisen besserwisserin kanssa. Olen iloinen vuokranantajasi puolesta, hän on fiksu mies.

        Suomalaisena en kutsu itää tai kaakkoa eteläksi, vaan jätän ilmansuuntien vääristelyn kernaasti tielle bulgaareille. Omasta mielestännehän te tiedätte aina kaiken paremmin, ml. asunnon neliöiden mittaamisen ja ilmoittamisen.

        Mikäli luit kirjoitukseni, niin ilmoitin siinä mielestäni hyvin selvästi, että minulla OLI Sofiassa poikamiesboksi vuokralla.


    • Hente535

      Mä halua mennä Sofiaan. Haluan Sofian!!!!

    • MartinaSL

      Etsin täällä ja ihmetelen kuinka paljon suomalaisia asuvat bulgariassa? Olen kotosin Slivenista ja kuulin, että täällä asuu yhden suomalainen mies. Itse olen asunut Suomessa noin 10v ja mulla on koti-ikävää. Haluaisin, että mieheni muutaisi tänne, tai ainakin tulisi kokeilemaan. Ja olisi kivaa jos hän tutustuisi suomalaisia jotka asuvat täällä. 😊

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      686
      5175
    2. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      469
      3544
    3. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      156
      3307
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      170
      2553
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      10
      2389
    6. 261
      1980
    7. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      23
      1487
    8. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      100
      1398
    9. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      100
      1379
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      89
      1150
    Aihe