seniorikarateka?

benny xz-

Järjestetäänkö missään pääkaupunkiseudulla tai Tampereella karateharjoituksia, joihin voisivat osallistua seniori-ik'äiset, joilla notkeus, nopeus, huomiokyky ja yleensäkin ruumiillinen kunto ei ole enää sellainen kuin nuorilla, joilla tarkoitan nyt ikäluokkia 18-40 vuotta.
On tullut harrastetuksi lajia jokunen vuois, vyökokeissakin on oltu menestyksellä, joskaan ylemmistä vöistä eiole kyse. Heräsi ajatus uudelleen harrastuksen jatkamisesta sopivassa seurassa, sopivassa laajuudessa ja sopivassa muodossa, kun opitusta on vielä melkoisesti muistissa.
Jos ei ole, niin lienee parempi harrastaa lajia yksin kirjallisuuden perusteella.
Erityisesti kiinnostaisivat seniori-ikään ehtineiden karatekojen näkemykset ja miten he ovat menetelleet.

28

1402

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Karateukko vm59

      Eikös meilkein jokaisessa karateseurassa voi harjoitella seniori ikäisetkin, lajihan ei ole iästä kiinni. Onhan pääkaupunkiseudulla vaikka kuinka monta seuraa ja ehkä paras vaihtoehto olisi mennä sellaiseen karateseuraan jossa se tyylisuunta olisi lähellä sitä mitä jo sinulla on aikaisemmin. Vaikka kyllähän sen muunkin tyylisuunnan oppii ja vanhasta on aina hyötyä, joskin joutuu soveltaa hieman erillaisesta oppimastaan tekniikasta toisenlaiseen, vähän voi siis alussa joutua totuttelemaan vanhasta tekniikasta pois tai ainakin huomioiden jättää se pois, varsinkin jos se on jo selkärangassa hyvin opittuna.

      http://www.karateliitto.fi/acms/seurat/jasenseurat.html

      Kyllähän laija voi itsekseenkin harrastaa mutta joudun toteamaan että parempi sitä on harrastaa seurassa ja pätevän sensein ohjauksessa, näin tulee nopea palaute väärästä tekniikasta, saa ajantasaista tietoa heti ja oppimistilanne on tehokkaampi kuin se, että itse lajia opettelee kotosalla kirjoista ym.sta.

      Kaikkia asioita ei edes löydä kirjoista, hyvä opettaja on kyllä todella tärkeä tässäkin asiassa.

      Lajia voi oikein hyvin harrastaa omaan tahtiinsa myös seurassa, vaikka seura olisi ns. panostaisi ottelutekniikoihin niin hyvin senseit antaa pyydettäessä tästäkin ns. vapautuksia eli ei tarvi salilla harjoitella vaikka harjoittelu-otteluita jos ei halua, vaan voi treenata sivummalla vaikka kataa, ite olen laijia harrastanu vuosia ja menny oman tahtini mukaan aina silloin kuin siltä tuntuu, ei ole tarvinnu kun kohteliaasti kysästä senseiltä vapautusta tietystä treenistä kun joskus olen halunnut jotain muuta opetella tai parantaa jotain tiettyä tekniikkaa.

      Pirun hyvä harrastus on olipa kyseessä sitten aloittelija tai ikänsä karatea harrastanu jne.

      • 15-25

        Paras harjoitteluikä karatelle on 15-25 vuotta. Yli 25 vuotiailla reagointi hidastuu dramaattisesti eikä oppiminen oikein mallikkaasti. Tulee yllättäviä virheliikkeitä ilman tarkkailua. Erityisesti notkueden väheneminen voi koitua, koska henkilö ei ehdi alta pois, todella hidasta menoa. Tällaista olen kuullut sattuvan. Usein näkee yhä tietyn ikäisiä salilla, mutta kokemuksesta en voi sanoa suosittelevani. Minun mielipide, ehkä sinun toinen? Mutta tästä on tietysti monta mieltä, ymmärrän kyllä. Moni mielipide on sallittu, usein. Mutta 15-25 ikäisillä on notkeus huipussaan ja reagointi kuin salama ja thunder. Moni saa nopeat vyöarvot. Pitäisi voida nopeamminkin, turha tuhlata ruskeaa vyötä vuotta, alataso, kuten sininen voisi mennä noin 3 kk.
        Vanhempi ehkä voi toki museoharrastaa karatea. Siis hissukseen, ilman sen kummempia tavotteita. Tokko hyviä tuloksia saa, joskus joku, ehkä sattumalta, ehkä luonnon oikku. Joku osaaja toki tiedetään, se on myönnettävä. Poikkeus vahvistaa säännön, mutta nuoruus on valttia.


      • Karatevanhus
        15-25 kirjoitti:

        Paras harjoitteluikä karatelle on 15-25 vuotta. Yli 25 vuotiailla reagointi hidastuu dramaattisesti eikä oppiminen oikein mallikkaasti. Tulee yllättäviä virheliikkeitä ilman tarkkailua. Erityisesti notkueden väheneminen voi koitua, koska henkilö ei ehdi alta pois, todella hidasta menoa. Tällaista olen kuullut sattuvan. Usein näkee yhä tietyn ikäisiä salilla, mutta kokemuksesta en voi sanoa suosittelevani. Minun mielipide, ehkä sinun toinen? Mutta tästä on tietysti monta mieltä, ymmärrän kyllä. Moni mielipide on sallittu, usein. Mutta 15-25 ikäisillä on notkeus huipussaan ja reagointi kuin salama ja thunder. Moni saa nopeat vyöarvot. Pitäisi voida nopeamminkin, turha tuhlata ruskeaa vyötä vuotta, alataso, kuten sininen voisi mennä noin 3 kk.
        Vanhempi ehkä voi toki museoharrastaa karatea. Siis hissukseen, ilman sen kummempia tavotteita. Tokko hyviä tuloksia saa, joskus joku, ehkä sattumalta, ehkä luonnon oikku. Joku osaaja toki tiedetään, se on myönnettävä. Poikkeus vahvistaa säännön, mutta nuoruus on valttia.

        voi hyvänen aika, olipas mielipide edellinen. Karatea voi harrastaa kuka vaan menestyksellä jos oikein laittaa menestyksensä portaat. Edellisen kaverin menestystekijät näyttävät olevan fyysisellä / kilpailupuolella.
        Kilpaurheilukaratekat harvemmin menestyvät oikean karaten saralla. Kun hylly on pyttyjä täynnä on hyvä olo ja kaikki saavutettu. Mikähän tuo hyvä tulos on jonka voi sattumalta saavuttaa. Voi hyvänen aika sanon toistamiseen.


      • Taidan rakenta talon
        Karatevanhus kirjoitti:

        voi hyvänen aika, olipas mielipide edellinen. Karatea voi harrastaa kuka vaan menestyksellä jos oikein laittaa menestyksensä portaat. Edellisen kaverin menestystekijät näyttävät olevan fyysisellä / kilpailupuolella.
        Kilpaurheilukaratekat harvemmin menestyvät oikean karaten saralla. Kun hylly on pyttyjä täynnä on hyvä olo ja kaikki saavutettu. Mikähän tuo hyvä tulos on jonka voi sattumalta saavuttaa. Voi hyvänen aika sanon toistamiseen.

        Monikin voi harrasta vaikka mitä. Voin minäkin rakenta talon, mutta siitä tulee huono. Kas kun en osaa eikä kirves kädessä pysy. Silti voin rakenta. Karateakin voi harrasta. Oli sitten vaikka jopa 40 vuotta, aika vanha siis. Mutta mitä siitä tulee? Potku sinne, toinen tänne, vähän huiskintaa tuonne. Jopas on mahtavaa. Mutta voi olla kivaa. Siksi pitää harrasta jos tahtoo, kivaa on. Ehdottomasti. Mutta minä en rakenna taloa. Huono ajatus. Se varman luhistuisi. Karatea voi harrasta jopa 37 vuotias. Hauskan takia. Mutta iskuista puuttuu salama ja thunder. Se on nuorilla.


      • Karateka- --dan
        15-25 kirjoitti:

        Paras harjoitteluikä karatelle on 15-25 vuotta. Yli 25 vuotiailla reagointi hidastuu dramaattisesti eikä oppiminen oikein mallikkaasti. Tulee yllättäviä virheliikkeitä ilman tarkkailua. Erityisesti notkueden väheneminen voi koitua, koska henkilö ei ehdi alta pois, todella hidasta menoa. Tällaista olen kuullut sattuvan. Usein näkee yhä tietyn ikäisiä salilla, mutta kokemuksesta en voi sanoa suosittelevani. Minun mielipide, ehkä sinun toinen? Mutta tästä on tietysti monta mieltä, ymmärrän kyllä. Moni mielipide on sallittu, usein. Mutta 15-25 ikäisillä on notkeus huipussaan ja reagointi kuin salama ja thunder. Moni saa nopeat vyöarvot. Pitäisi voida nopeamminkin, turha tuhlata ruskeaa vyötä vuotta, alataso, kuten sininen voisi mennä noin 3 kk.
        Vanhempi ehkä voi toki museoharrastaa karatea. Siis hissukseen, ilman sen kummempia tavotteita. Tokko hyviä tuloksia saa, joskus joku, ehkä sattumalta, ehkä luonnon oikku. Joku osaaja toki tiedetään, se on myönnettävä. Poikkeus vahvistaa säännön, mutta nuoruus on valttia.

        Olipas typerä kommentti, kun mennään tositilanteeseen ne 15-25 vuotiaat ovat paperia, kilpakarate on eri juttu, suomessahan myönnettiin mustia vöitä suoraan sinisestä näille nuorille matsaajille, joilla oli perustekniikka hukassa.
        Huvittavaa on tämä uusi suuntasu, että vanhille karatekoille, jota suorittaneet 1. danin joskus 70 luvulla on nyt myönnetty jopa 6 dania, vaikka karatepuku ei ole ollut päällä heillä 25 vuoteen.
        Todellinen karateka harjoittelee koko ajan ja on iskussa, itse olen näitä nuoria matsihuippuja pyyhkäissyt nurin aika monta kertaa ja minulla ikää vasta 48 vuotta ja karatea takana 32 vuotta.


      • vs hämähäkinverkot
        Karateka- --dan kirjoitti:

        Olipas typerä kommentti, kun mennään tositilanteeseen ne 15-25 vuotiaat ovat paperia, kilpakarate on eri juttu, suomessahan myönnettiin mustia vöitä suoraan sinisestä näille nuorille matsaajille, joilla oli perustekniikka hukassa.
        Huvittavaa on tämä uusi suuntasu, että vanhille karatekoille, jota suorittaneet 1. danin joskus 70 luvulla on nyt myönnetty jopa 6 dania, vaikka karatepuku ei ole ollut päällä heillä 25 vuoteen.
        Todellinen karateka harjoittelee koko ajan ja on iskussa, itse olen näitä nuoria matsihuippuja pyyhkäissyt nurin aika monta kertaa ja minulla ikää vasta 48 vuotta ja karatea takana 32 vuotta.

        Hyvin vanhojen, eli yli 30 vuotias, on pulmallinen reagointi. Kun vanha lyö tai vallan potkaisee, se on hyvin hidas. Joskus mielessä kuvittelee että hämähäkki rakenta verkon jalan ja tataamin välille. Nousee huonosti ja hitaasti kuin unessa. Kun on 20 vuotta humahdus ja paukahdus ja se on siinä! Vastustaja kantuvei eli tälli ja nurin! Mutta saa sitä harrasta. Ei multa pois.


      • sgt48
        15-25 kirjoitti:

        Paras harjoitteluikä karatelle on 15-25 vuotta. Yli 25 vuotiailla reagointi hidastuu dramaattisesti eikä oppiminen oikein mallikkaasti. Tulee yllättäviä virheliikkeitä ilman tarkkailua. Erityisesti notkueden väheneminen voi koitua, koska henkilö ei ehdi alta pois, todella hidasta menoa. Tällaista olen kuullut sattuvan. Usein näkee yhä tietyn ikäisiä salilla, mutta kokemuksesta en voi sanoa suosittelevani. Minun mielipide, ehkä sinun toinen? Mutta tästä on tietysti monta mieltä, ymmärrän kyllä. Moni mielipide on sallittu, usein. Mutta 15-25 ikäisillä on notkeus huipussaan ja reagointi kuin salama ja thunder. Moni saa nopeat vyöarvot. Pitäisi voida nopeamminkin, turha tuhlata ruskeaa vyötä vuotta, alataso, kuten sininen voisi mennä noin 3 kk.
        Vanhempi ehkä voi toki museoharrastaa karatea. Siis hissukseen, ilman sen kummempia tavotteita. Tokko hyviä tuloksia saa, joskus joku, ehkä sattumalta, ehkä luonnon oikku. Joku osaaja toki tiedetään, se on myönnettävä. Poikkeus vahvistaa säännön, mutta nuoruus on valttia.

        Jaha,taas tällaista. Ikävä kyllä se nuoruus menee niin pian ohi..Toki muistelen itsekin tuossa parinkympin iässä pitäneeni kaikkia yli kaksvitosia aivan fossiileina.
        Onneksi asia ei ole aivan niin kuin ylläolevassa tekstissä annetaan ymmärtää,kirjoittaja on vielä nuori joten tällainen väite hänen taholtaan on ymmärrettävä.Mutta ei se "reagointi dramaattisesti hidastu yli 25 vuotiailla",,ei onneksi
        Aloitin karaten harrastamisen verrrattain myöhään 23-vuotiaana ja pidin silloin itseäni yli-ikäisenä
        Aloitin heti kovimmalla mahdollisella tyylillä siihen aikaan eli Kyokushinilla, joka olikin sitten melkoisen rankkaa treeniä siihen aikaan,olin nuori mutta kunto oli ihan retuperällä vaikka muutama vuosi aiemmin olin juossut kuuperissa 3300-- ja sen jälkeen pari vuotta ollut ns miesten töissä maailmalla joissa oli pakko treenata päivittäin..
        Kuitenkin siinäkin iässä(23) kunto rapistuu jollei säännöllisesti harjoittele ja johtuen villistä poikamies elämästä naapurimaan pääkaupungissa olinkin puolen vuoden sisällä päässyt lähes sohvaperunan tasolle
        (viina ja naiset ja vähän lauluakin)
        Ensimmäiset harjoitukset tuottivat tuskaa,mutta pääsin pian vauhtiin ja suoritin sitten puolen vuoden jälkeen sinisen vyön jonka jälkeen pääsin mukaan otteluharjoituksiin.
        Kyyti oli silloin todella kylmää sillä salilla harjoittelivat mm Håkan Nygren,Hans Lundgren,lloyd Payne ja Stephen Jones,kaikki RM-tason karatekoja ja mustia vöitä sekä eräs Sigfrid mc Intosh .Tuo tummapintainen kaveri oli todella nopea ja hänen mawashi gerinsä tulivat niin nopeasti että useinkin sain niitä molemmin puolin päätä ennekuin ehdin edes reagoida,ne nousivat kevyesti jodaniin ja ylemmäksikin.
        Hänellä oli siihen aikaan ruskea vyö.
        Luulin kaveria jonkin verran yli kolmikymppiseksi (siis vanhaksi.Yllätyksekseni kuulin kuitenkin myöhemmin miehen olevan 49-vuotias..hänellä ei ainakaan ikä ollut hidastanut refleksejä kovinkaan dramaattisesti.Mies oli myös mukana Skk:n voitokkaassa maajoukkueessa ja kilpaili vielä pitkään yli viisikymppisenä.
        Ihmettelen vaan kuinka hyvä hän olisi ollutkaan jos olisi aloittanut karaten nuorempana;hän kertoi minulle aloittaneensa karaten 42-vuotiaana ja ylipainoisena .
        Voidaanhan tietenkin sanoa että hän oli poikkeustapaus,joka tapauksessa mies oli minulle kannustava esimerkki, siitä että ei ole pakko mukautua vanhan ukon rooliin jo nelikymppisenä tai viiskymppisenä vaan on se jonkin verran kiinni omasta halusta ja tahdostakin.
        Tietenkin huipulle pääsee paljon helpommin mitä nuorempana aloittaa,onhan se selvä,mutta ei vielä kolmikymppisten ainakaan kannata vielä luulla itseään yli-ikäiseksi--kyllä se vaarikin jaksaa heilua vai miten se olikaan--


      • 3 dan
        15-25 kirjoitti:

        Paras harjoitteluikä karatelle on 15-25 vuotta. Yli 25 vuotiailla reagointi hidastuu dramaattisesti eikä oppiminen oikein mallikkaasti. Tulee yllättäviä virheliikkeitä ilman tarkkailua. Erityisesti notkueden väheneminen voi koitua, koska henkilö ei ehdi alta pois, todella hidasta menoa. Tällaista olen kuullut sattuvan. Usein näkee yhä tietyn ikäisiä salilla, mutta kokemuksesta en voi sanoa suosittelevani. Minun mielipide, ehkä sinun toinen? Mutta tästä on tietysti monta mieltä, ymmärrän kyllä. Moni mielipide on sallittu, usein. Mutta 15-25 ikäisillä on notkeus huipussaan ja reagointi kuin salama ja thunder. Moni saa nopeat vyöarvot. Pitäisi voida nopeamminkin, turha tuhlata ruskeaa vyötä vuotta, alataso, kuten sininen voisi mennä noin 3 kk.
        Vanhempi ehkä voi toki museoharrastaa karatea. Siis hissukseen, ilman sen kummempia tavotteita. Tokko hyviä tuloksia saa, joskus joku, ehkä sattumalta, ehkä luonnon oikku. Joku osaaja toki tiedetään, se on myönnettävä. Poikkeus vahvistaa säännön, mutta nuoruus on valttia.

        Tosta nyt jotain selvää, eikä edes liittynyt yhtään aloittajan aiheeseen. Ei tuo seniori mihinkään kilpakarateen ole menossakaan.


      • arbostelija
        15-25 kirjoitti:

        Paras harjoitteluikä karatelle on 15-25 vuotta. Yli 25 vuotiailla reagointi hidastuu dramaattisesti eikä oppiminen oikein mallikkaasti. Tulee yllättäviä virheliikkeitä ilman tarkkailua. Erityisesti notkueden väheneminen voi koitua, koska henkilö ei ehdi alta pois, todella hidasta menoa. Tällaista olen kuullut sattuvan. Usein näkee yhä tietyn ikäisiä salilla, mutta kokemuksesta en voi sanoa suosittelevani. Minun mielipide, ehkä sinun toinen? Mutta tästä on tietysti monta mieltä, ymmärrän kyllä. Moni mielipide on sallittu, usein. Mutta 15-25 ikäisillä on notkeus huipussaan ja reagointi kuin salama ja thunder. Moni saa nopeat vyöarvot. Pitäisi voida nopeamminkin, turha tuhlata ruskeaa vyötä vuotta, alataso, kuten sininen voisi mennä noin 3 kk.
        Vanhempi ehkä voi toki museoharrastaa karatea. Siis hissukseen, ilman sen kummempia tavotteita. Tokko hyviä tuloksia saa, joskus joku, ehkä sattumalta, ehkä luonnon oikku. Joku osaaja toki tiedetään, se on myönnettävä. Poikkeus vahvistaa säännön, mutta nuoruus on valttia.

        Hieno trolli. 10

        Näitä lisää niin saa kansa kunnon huumoria.


    • william ^

      Mielenkiintoinen kysymys - ja antoisia vastauksia. - Olen itsekin reilusti normaalin eläkeiän ylittänyt entinen karaten harrastaja ja vielä tekisi mieli harjoitella joukossa, mutta kun lukee noita puheenvuoroja, niin kyllä vähjän panee päättelemään, ettei enää edes nelikymppisellä ole paljoa joukkoon asiaa.

      Kyllä silloin täytyisi olla yli nelikymppisille tai miksei peräti yli kuusikymppisille tarkoitettuja harjoituksia, joihin meikäläinen voisi mukaan mennä. Viittaa nimittäin siihen, etteivät nuoret oikein pysty hyväksymään joukossa olevaa ikämiestä tai -naista. Senkin ymmärtää.

      Arvostan erityisesti nimim. Karateukon näkemystä, mutta pelkään, että käytännössä erillisen harjoittelun järjestäminen "vanhukselle" voisi olla hankalaa.

      Ehkä sittenkin on paras yksikseen harjoitella torjuntoja, potkuja ja katoja. Voihan tunnelman kohottamiseksi panna karatepuvun vöineen (ei kylläkään musta) päälle. Hyvä niinkin.

      • xo-karate

        Olen entinen kilpakarate ja vakuutan, että erinomainen ikä harrastaa karatea on 18 - 25 vuotta. No se ikä meni, eikä enää palaa:-) Nyt olen yli 50 vuotias ja edelleen on hyvä ikä harrastaa karatea. Itse ei oikein valita omaa ikäänsä - se on mikä on. Nyt karaten harrastaminen on erinomainen väline liikkuvuuteen, voimaan ja koordinaatioon.
        Suurin hinku löytää ylivoimainen kamppailutekniikka on mennyt ja todellakin reakointi ja liikkuminen on kuin kärpänen liimapaperissa, mutta sparraaminen on tai olisi edelleenkin mukavaa.
        On erittäin vaikea löytää hyvää karateseuraa, jossa kehtaa tehdä omien kykyjen mukaan. Itse on tottunut olemaan "nopein, kestävin ja muutenkin paras", joten peräsuoli pitkällä pitäisi mennä, mutta kun ei vaan pärjää... ja kantti ei anna periksi toimia järkevästi.

        Oleellista karatessa on harjoittelu!


    • Hei,

      Jos haluaa harrastaa karatea, mutta ei tunne oloaan enää nuoreksi ja aikaansaavaksi, niin Tampereella toimii myös sellainen tissiposki-karate, missä ei potkita eikä mitään, lähinnä liikutaan. Tutki googlesta "Nääshalli seurat" sieltä löytyy, en muista nimeä nyt, joku K:lla alkava.

      • täsmennys

        Paras ikä harjoitella karatea on 15-25, mutta absoluuttisen paras ikä on 18-22. Sen jälken on tuhoon tuomittu, koska refleksit eli reagointi aivan draamaattisesti heikentyvät eli tulee kuin tahmaa eli hämähäkin seitiä eli jalkojen alle liimaa. Voi sitä harrasta mutta mahtako pärjätä jos on yli 22.


      • faktapohjaa
        täsmennys kirjoitti:

        Paras ikä harjoitella karatea on 15-25, mutta absoluuttisen paras ikä on 18-22. Sen jälken on tuhoon tuomittu, koska refleksit eli reagointi aivan draamaattisesti heikentyvät eli tulee kuin tahmaa eli hämähäkin seitiä eli jalkojen alle liimaa. Voi sitä harrasta mutta mahtako pärjätä jos on yli 22.

        On hienoa, että saamme pätevän oloista tilastotietoa oppimisen todellisesta luonteesta. Se helpottaa harjoittelun suunnittelua realistiseksi.


    • benny xz-

      Nostan vielä esille tuon ketjun, kun siihen tuli aikoinaan mielenkiintoisiakin vastauksia.

      Ensinnäkin toteaisin, etten missään nimessä jo iäkkään puoleisena haluaisi kilpailla tällä alalla kenenkään, vaan harjoitella perustekniikoita ja tehdä omaksi iloksii katoja, jotka edistävät vartalon koordinaatiota. Onhan tämä vähän muuta kuin se, mitä opetetaan kaksikymppisille. Kyllä "vanhus" alkaa olla heille tarjota harjoituksissa jo puutteellisen vastuksen.

      Edellä ei kukaan maininnut esimerkkejä siitä, mitä on itse menetellyt vanhusikäisenä karatekana. Ehkä sellaisia ei kuitenkaan ollut vastaajien joukossa. Entisiä karatekoja vanhuusiässä tietenkin on olemassa, mutta jos he eivät harrrasta asiaa, niin miksipä he tänne palstalle tulisivat. Suurta tarvetta vanhusten karatekouluttamiseen seuroilla ei ilmeisesti ole

      Kiitos joka tapauksessa vastaajille ja etenkiin mainintaan tamperelaisesta karateseurasta. Pitääpä ottaa asiasta selvää.

      Jos jollakulla on aiheeseen uusia ajatuksia edellisten lisäksi, niin mielellään niitäkin lukisi

    • karatefilosofi

      Olen ketjun aloitajan kanssa vähän samanlaisessa tilanteessa.

      Olen joskus miettinyt sitä, voisiko karateharhoitus olla vähemmän iskuja ja potkuja sisältävää sisäkltäen enemmän perustekniikan harjoittelua, torjuntoja (jotka kaikki olisivat varovaisia) ja katoja, mutta ei lainkaan otteluharjoituksia. Eihän siinä välttämättä mustia vöitä tarvitsisi jakaa.

      Eikö tuollaisella akateemisemmalla karatella voisi olla mahdollisuuksia kerätä harrastajia?.

      • traditio-k

        "Eikö tuollaisella akateemisemmalla karatella voisi olla mahdollisuuksia kerätä harrastajia?."

        Joissain traditionaalinissa tyylisuunnissa asia onkin noin.


      • tk-k
        traditio-k kirjoitti:

        "Eikö tuollaisella akateemisemmalla karatella voisi olla mahdollisuuksia kerätä harrastajia?."

        Joissain traditionaalinissa tyylisuunnissa asia onkin noin.

        -sissa.


    • seniori itsekin

      Viiskymppinen on vielä nuori. Kyllä niitä tuolla saleilla riittää, mutta kilpaorientoituneissa seuroissa vähemmän. Kannattaisi katsella híukan sinne traditiokaraten puolelle: seibukan ynnä muut-osastolle.

    • UCHI-MATA

      Missä te kovat nuoret ootte ollu SM-kisojen aikaan ? Kim Waenerberg on ottanu noita mestaruuksia 70,80,90,2000 ja 2010 luvuilla. 20 kpl

    • chromecoma

      Olen sitä mieltä, että Suomessa keskitytään liiaksi kilpakarateen ja moni harrastaja, varsinkin nuorempi, ei edes ymmärrä perinteisen ja kilpakaraten eroa. Itse olen päässyt todistamaan vierestä 40 -vuotiaan naisen upeaa tekniikkaa. Hän aloitti treenaamisen aikuisiällä. Ja taidoista puhuttaessa totean, että hän on teknisesti lahjakkaampi kuin yksikään tämän hetken seurani treenaajista, joilla on sama vyöarvo kuin hänellä.

      Itse treenaan seurassa, jonka painotus on kilpakaratessa, ja tuntuu jotenkin idioottimaiselta kun 1-3 kyut sanovat että "täällä on kiva treenata kun X (eli Sensei) ei oo niin tiukka ja täällä voi vaikka kiroilla ääneen jos haluaa". Sitten treenaajat tuijottavat koko ajan vyökokeita ja vyökokeissa ei ole mitään merkitystä sillä, että osaako oppilas vyöarvon vaatimat asiat vaan riittää että maksaa kausimaksut ja käy X määrän kerran treeneissä. Välillä naureskelen mielikuvalle, jossa aiemman ulkomaisen seurani 6 kyu päihittää nykyisen seurani 2 kyun kumitessa. :) Tuskastuttaa olla tällaisessa kuviossa mukana, mutta tällä hetkellä ei ole mahdollisuutta muuhun. Eli en kyllä ihmettele jos aikuistreenaajat eivät usein mieli palata enää karaten pariin kun huomaavat lajin menneen täysin pilalle.

      Surullista, mutta näyttäisi siltä, että aika harvassa suomalaisessa karateseurassa enää viihtyy muut kuin teinit ja nuoret aikuiset. Lähes kaikki tuntemani aikuiset treenaajat, varsinkin nämä 40 , ovat kaikki ulkomailla. Ja heidän seuroissaan on harrastajia nuorista aikuisista eläkeläisiin, ja erittäin upea ryhmähenki. Saisipa samanlaista henkeä kaikkiin Suomen seuroihin ja enemmän sitä perinteistä karatea myöskin. Monien kohdalla kilpakarate on hämärtänyt käsityksen koko lajin tarkoituksesta ja filosofiasta. Toivon todella, että olen vain törmännyt täällä juuri niihin vääriin tyyppeihin ja että niitä aitoja karatekoja täältä vielä löytyy.

      40 voi oppia vielä vaikka mitä! Olen sen itse nähnyt ja olen ottanut sen myös omaksi tavoitteekseni. Niin, olen itse 27.

      • Seibukan

        On totta, että suurin osa Karate seuroista keskittyy lähinnä kilpailuun ja uskon että tämä johtuu nykyajan yhteiskunnan tavoitekeskeisyydestä ja nyky karaten "urheilu" osan korostamisesta. On kuitenkin vielä perinteisiä seuroja joissa keskitytään itsensä kehittämiseen ja traditionaalisen karaten kunnioittamiseen. Näissä seuroissa ei välttämättä ole kilpailutoimintaa ollenkaan ja niissä otetaan huomioon kaikkien harrastajien ikä ja kyvyt. Harrastan itse Shorin Ryu Seibukan Karatea ja meidän seurassamme on kaiken ikäisiä, kokoisia ja kuntoisia harrastajia ja kaikkien kyvyt otetaan huomioon, eikä kilpailutoimintaa ole lainkaan Seibukanin ollessa perinteinen Okinawalaisen Karaten tyylisuunta. Ja olen itse vasta 19-vuotias, mutten kaipaa kilpailua karateen, sillä harrastan sitä kehittääkseni itseäni.


    • D.E. Fendo

      Menkää aikuiset defendoon. Siellä harjoitellaan oikeasti kovaa, mutta jokainen voi tehdä harjoituksia omalla kunto- ja taitotasollaan. Tämä tosin tarkoittaa sitä, että nuoret juipit lopettaa peruskurssille kun eivät jaksa.mutta kolmekymppiset senkun porskuttavat. Ja vaikka defendossa opppii ihan oikeasti puolustamaan itseään, se on siitä huolimatta helvetin haustaa. Salikuria ei ole, koska sitä ei tarvita. Rentoa aikuisten meininkiä

    • pku1
    • benny xz -

      Tuossa vähän aikaisemmin 19-vuotiaaksi ilmoittautunut nimim. Seibukan esitti asian hyvin järkeväksi ilmaisten ytimekkäästi sen, mitä tämän kirjoittaja tarkoitti aloituksessaan, nimittäin seuraavasti:

      "On kuitenkin vielä perinteisiä seuroja joissa keskitytään itsensä kehittämiseen ja traditionaalisen karaten kunnioittamiseen. Näissä seuroissa ei välttämättä ole kilpailutoimintaa ollenkaan ja niissä otetaan huomioon kaikkien harrastajien ikä ja kyvyt. "

      Hienosti sanottu! Juuri tuollaista seuraa meikäläinen on etsinyt ja ehkä joku muukin seniori-ikäinen etsisi, ja nimenomaan seuraa, jossa joukko hyväksyy vanhemmankin ikäluokan edustajan, joita siellä toivottavasti on muitakin.

      Kiinnostaa erityisesti Tampereen suunta. Seibukan tuntuisi ihan houkuttelevalta, mutta onkohan sellaista koko Tampereella? Ei ainakaan ensi hakemalta löytynyt.

    • ikiseniori

      Väite että SUURIN osa seuroista keskittyy kilpailemiseen on kertakaikkisen väärä. Vain noin 20 % karaten harrastajista kilpailee koko "uransa" aikana. Monessakin seurassa on senioreille omat harjoituksensa.

      Kilpailemisen korostaminen johtuu siitä, että ei-kilpailevat seurat ja harrastajat eivät niin suurta meteliä itsestään pidä. Osan mielestä kilpaileminen ja kilpakarate ovat jopa ihan oma lajinsa. Itsekin olen hiukan tuota mieltä......

      Etsimällä kyllä löytää seuran jossa osataan arvostaa karaten ydintä.

      • Seibukan

        Olen pahoillani, jos viestini välitti kuvan että kaikki paitsi muutamat seurat keskittyisivät kilpailuun. Ehkä paremmin ilmaistuna voisi sanoa, että suurimmalla osalla seuroista on kilpa toimintaa ja vaikka siihen ei tietenkään ole pakko osallistua, esimerkiksi ottelu harjoituksissa ei välttämättä kiinnosta kaikkia. Itselläni ei ole kokemusta, mutta olen myös kuullut, että joissain seuroissa tavallisia harrastajia ja kilpailijoita kohdellaan eriarvoisesti. Tämä tosin tuskin pitää paikkaansa kovinkaan monessa seurassa.


      • asiavastaus
        Seibukan kirjoitti:

        Olen pahoillani, jos viestini välitti kuvan että kaikki paitsi muutamat seurat keskittyisivät kilpailuun. Ehkä paremmin ilmaistuna voisi sanoa, että suurimmalla osalla seuroista on kilpa toimintaa ja vaikka siihen ei tietenkään ole pakko osallistua, esimerkiksi ottelu harjoituksissa ei välttämättä kiinnosta kaikkia. Itselläni ei ole kokemusta, mutta olen myös kuullut, että joissain seuroissa tavallisia harrastajia ja kilpailijoita kohdellaan eriarvoisesti. Tämä tosin tuskin pitää paikkaansa kovinkaan monessa seurassa.

        tamperetta lähin pienen pieni Seibukan seura on Akaassa, jos bennyä edelleen kiinnostaa...Yhdistyksen sivuilta tietoa...


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      69
      1335
    2. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      106
      1227
    3. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      113
      1165
    4. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      73
      1080
    5. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      61
      916
    6. IS viikonloppu 18-19.5.2024.

      Laatija Toni Pitkälä on itse laatinut ja kuvittanut 3- arvoista ristikkonsa. Nihkeästi tuntuu löytyvän ensimmäisiä var
      Sanaristikot
      76
      762
    7. Oliko vähä sometettu taas vai?

      Tuli aiva liika nopiaa traktorin perä vastahan. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/2b3857b3-f2c6-424e-8051-506c7525223a
      Kauhava
      9
      692
    8. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      41
      691
    9. Kristityn megahyökkäys idän palstoilla on kauhistuttava

      Terroristikristityn megahyökkäys joka puolella on kauhistuttava, hänen viesteissään on järjetön määrä vihaa. Hän on idän
      Idän uskonnot
      362
      679
    10. S on minun etunimen kolmas kirjain.

      Mikä sinun etunimen kolmas kirjain on?
      Ikävä
      53
      656
    Aihe