pienituloisia perheitä?

a.kellomaki

Hei,

Teen artikkelia suomalaisesta köyhyydestä. Etsin haastateltavaksi perhettä (1-2 huoltajaa ja lapsi/lapsia) joilla tekee taloudellisesti tiukkaa. Tarkoitan tässä sellaista pienituloisuutta, että arjessa rahanpuute aiheuttaa jatkuvaa päänvaivaa ja tinkimistä.

Jos olet halukas kertomaan arjestanne, ota minuun pikaisesti yhteyttä, niin kerron lisää!

terveisin
Ani Kellomäki, toimittaja
ani.kellomaki(at)sanani.fi

16

819

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • köyhäbcds,

      ole ensimmäinen joka haastattelee OIKEESTI köyhää perhettä. me ollaan köyhä perhe mutta en halua sitä missään lehdessä yms. levitellä kuvien ja nimien kanssa. ärsyttää kun meidän perhe yms. lehdissä on haastateltu "köyhiä". tulot 3000-4000e/kk, sitten löytyy asuntolainaa, kahta autoa ja kun lehdessä on vielä kuva ostoskuitista, no siinähän komeilee kaiken maailman sisäpaistit ja sisäfileet ja kalliit juustot ja leikkeleet yms. ja tietenkin perheellä on monia kalliita harrastuksia. näillä perheillä se ruuan oston miettiminen on lähinnä sitä että mietitään onko varaa ostaa sisäfilettä vai pitääkö nyt ostaa vaan ulkofilettä.

      esim. meillä, viimeset pari viikkoa on syöty nakkisoppaa, nakkipataa, makaroonilaatikkoa, nakkisoppaa taas ja syystä se, että nakki on halpaa, ostat pussillisen prinssinakkeja(maksaa 1,05e) ja siitä saat ison keiton jota syö muutaman päivän. sitten jotain muuta vaikka makaroonia ja sitten taas nakkia. (vinkki: pilko prinssinakki kolmeen osaan niin tuntuu ja näyttää siltä että nakkeja olis sopassa enemmänkin :D )

      ole siis kerrankin se viisas joka haastattelee jotain OIKEASTI köyhää perhettä(nettotulot kuussa alle 2000e, esim. 1600e/kk, vanhemmat ja yksi lapsi)

      • a.kellomaki

        Haenkin juuri oikeasti pienituloista perhettä. Tarkoitus on puhua asiaa suoraan.


      • Köyhä77
        a.kellomaki kirjoitti:

        Haenkin juuri oikeasti pienituloista perhettä. Tarkoitus on puhua asiaa suoraan.

        Meillä edes nettotulot kuussa 1600e/kk vaan paljon pienemmät


      • a.kellomaki
        Köyhä77 kirjoitti:

        Meillä edes nettotulot kuussa 1600e/kk vaan paljon pienemmät

        Kertoisitko minulle arjestanne lehtijuttua varten? Jos laitat viestiä [email protected] niin kerron enemmän!


      • elokuunäiti
        a.kellomaki kirjoitti:

        Kertoisitko minulle arjestanne lehtijuttua varten? Jos laitat viestiä [email protected] niin kerron enemmän!

        meillä tulot yhteensä joka kuu alle 1000 euroa, mies työtön, valmistui ei saanut töitä, itse pienellä mahdollisella vanhempainrahalla, koska olin opiskelija ennen raskautta eikä työhistoriaa juuri lainkaan. :(


      • Alk.per.
        elokuunäiti kirjoitti:

        meillä tulot yhteensä joka kuu alle 1000 euroa, mies työtön, valmistui ei saanut töitä, itse pienellä mahdollisella vanhempainrahalla, koska olin opiskelija ennen raskautta eikä työhistoriaa juuri lainkaan. :(

        Hei Elokuunäiti,

        Laittaisitko minulle viestiä [email protected] niin voisin kertoa tekemästäni artikkelista enemmän!


      • Oikeasti köyhä? Jos omistaa jotain, ei ole kyllä _oikeasti_ köyhä. Olin mielestäni köyhä, kun minulla ei ollut autoa, asuin halvimmalla vuokralla, elätin yksinhuoltajaopiskelijana kahta lasta ja sain minimituet, kuntalisän kanssa juuri sosiaalin asiakkuuden yli. Onenksi minulla oli silloin jo huonekalut ja lapsille vaatekerrat olemassa, kun niihin ei olisi ollut rahaa, kun omaa syömistäkin piti rajata tasan yhteen ateriaan päivässä. Kyllä silläkin pärjäsi, mutta pitkän päälle mahdotonta, kun ei saa mitään säästöön. Silloin ei ole varaa silmälaseihin, siivousaineisiin, hyviin talvihaalareihin jne. Silloin olin mielestäni köythä. Nyt kun saan taas opintolainaakin, niin pärjätään kivasti. Vinkki: juurekset ja jauheliha on tosi halpaa ja kaikki herkut pois niin saa lapsille hedelmiäkin.


      • taistelijatar**
        elokuunäiti kirjoitti:

        meillä tulot yhteensä joka kuu alle 1000 euroa, mies työtön, valmistui ei saanut töitä, itse pienellä mahdollisella vanhempainrahalla, koska olin opiskelija ennen raskautta eikä työhistoriaa juuri lainkaan. :(

        Meillä tiet erkanivat, kun mies jäi työttömäksi. Nyt lapsen isä masentunut oltuaan kohta vuoden työttömänä. Nyt asun lapseni kanssa kahdestaan ja opiskelen vanhempainvapaalla. Pakko opiskella, kun nykyinen työnantaja on irtisanomassa väkeä ja omakin työpaikka uhattuna.
        Jatkuva rahattomuus syö mielenterveyttä - ei ole mieltä ylentävää varastaa ruokaa kaupasta. Välillä niin on kuitenkin pakko tehdä, koska lapsen vaikea ihosairaus syö lompakosta viimeisetkin rahat.
        Kotona annan pienokaisen olla usein ilman vaippaa ja siivoan pissat lattialta säästääkseni vaippakustannuksissa.
        Onneksi jauhelihan voi jatkaa soijarouheella ja perunasta voi tehdä perunavelliä.


      • ei näin ...
        elokuunäiti kirjoitti:

        meillä tulot yhteensä joka kuu alle 1000 euroa, mies työtön, valmistui ei saanut töitä, itse pienellä mahdollisella vanhempainrahalla, koska olin opiskelija ennen raskautta eikä työhistoriaa juuri lainkaan. :(

        Mitä helv. valitetaan täällä isoon ääneen, kun tulot on alle 1000 euroa/kk ja kaks ihmistä tekemättä mitään ja 3 henkeä pitäisi pystyä elättämään !
        Joskus kannattaisi miettiä ehkäisyä tai aborttia... siis ihan oikeesti.

        Aloittaa olisi voinut sillä että molemmat menisivät kouluun ja hankkisi työpaikan ja toimeentulon.
        Sen muksun vois tehdä sitten esim 2-5 vuoden päästä kun on rahaa lapsen elättämiseen.


      • kyselen vain
        a.kellomaki kirjoitti:

        Kertoisitko minulle arjestanne lehtijuttua varten? Jos laitat viestiä [email protected] niin kerron enemmän!

        Hei Ani! Kiinnostaisi tietää saitko paljon aineistoa juttuusi?


    • En itsekään lähtisi lehtijuttuun. Ehkä oikeasti köyhää hävettää ja ihan aiheellisestikin pelottaa sosiaalinen leimautuminen. Kyllähän sitä toivoo, että tämä olisi ohimenevää. Lehtijutun pitäisi pitää perheiden kuvat ja tiedot salassa, jotta siihen saisi oikeasti köyhiä...

    • köyhyysrajanalapuoli

      Olen kanssa köyhä! Eletään vaimoni kanssa opintotuella, peruspäivärahalla ja asumistuella. Arki on jatkuvasti miettimistä että mitä kannattaa ostaa. Jos jotain hankkii niin se on jostain pois. Esim jos hankkii vaikka talvitakin niin joudutaan syömään erittäin vähäravinteikasta ja yksinkertaista ruokaa tai siirtää jonkun laskun eräpäivää. Jatkuva huoli ja stressi että miten pärjätään. Molemmilla on vanhemmat kuitenkin elossa joten heidän luokseen voi tarvittaessa muuttaa jos joskus sattuisi niin että ei riitä raha vuokraan. Vaimoni odottaa lasta ja sen olisi tarkoitus syntyä keväällä.

      Olen yrittänyt hankkia töitä mutta kunnollista työtä ei ole mistä saisi oikeasti elannon. On väärin kun avoimia työpaikkoja kyllä on mutta niihin palkataan palkkatuella tai työmarkkinatuella jokin harjoittelija tms. ja jätetään oikeat työtä tarvitsevat luukuille ruinaamaan.

      • Ota selvää ensin

        Hei kuule. Ne palkkatuella töitä saavat ovat juuri pitkäaikaistyöttömiä, kouluttamattomia, usein nuoria, jotka eivät muuten saa töitä. Oikeaa työtä hekin tarvitsevat. Itselläni jo ikää yli 40, mutta nyt toiveissa päästä palkkatuella töihin kun olen ollut niin pitkään työttömänä. Moni pienyritys ei pysty palkkaamaan muuten kuin palkkatuella.


    • köyhän perheen tyttö

      no miten ihmeessä mun perheen tulot on alle 2000€ kuussa ja mulla on silti paljon vaatteita, 20€ kuukausirahaa, läppäri järkkäri jne?
      vaatteet ei oo ees kirppikseltä vaa niihin menee sellaset 100€ kuussa uuuhHH

      T: köyhä :))

      • köyhän perheen tyttö

        tuli virhe. kuukausirahaa 30-40€ ja synttäriraha on yleensä sellaset 150€ ja viime joulunaki tuli 450€ eestä tavaraa


    • kyllä köyhiä löytyy

      Entäpä tämä : 6 henk. perhe ja neljästä lapsesta yksi tuli juuri täysi-ikäiseksi. Muut lapset 12-16 w. Äidin palkka 1900 €/kk ja isän eläke 550 €. Nyt pitkä sairasloma syönyt palkan, joten se enää 1200 €/kk.
      Lukiolaisille kirjat ym.
      Ei oo hauskaa.
      Ei ole koskaan ollut antaa lapsille sellaisia kuukausirahoja tai lahjoja kuin em. "Köyhän perheen tytöllä". Eikä mielestäni tosin tarvikaan. Tosin, siellä "köyhässä perheessä" taitaakin olla vain yksi lapsi, joten se selittyy sillä...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      39
      1661
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1351
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      9
      1299
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1295
    5. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1287
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      5
      1275
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1254
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1220
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1180
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1163
    Aihe