osatyökyvyttömyyseläke

55-vuotias nainen

Sain hylkäävän päätöksen hakiessani osatyökyvyttömyyseläkeelle.Olen siis kykenevä tekemään työtä vakuutuslääkärin mukaan(kuntien eläkevakuutus)
Ihmettelen että millaisessa kunnossa ihmisen pittää sitten olla etttä kyseinen eläke myönnetään
luulisi sen olevan hyvä että vielä haluaa olla työelämässä,vaikka sairastaakin
Tein kyllä valituksen että asiani käsiteltäisiin uudelleen ja kun aikaisemmin olin liittänyt työterveyslääkärin kirjoitaman b-lausunnon.Nyt toimitan sinne muutaman muunkin lausunnon ja ttyönantajan lausunnon että heille käy jos aloitan kevyemmän (lyhemmän)ttyöpäivän omassa työssäni
Onko muilla kokemuksia hylkäämisestä ja oletteko saaneet muutoksen siihen.
Hyvää syksyä ja kiitos vastauksista :)

13

16828

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • osatyokyvytön nyt

      Siis ei ole kokemuksia hylkäämisestä.

      Omalla kohdallani meni hakemus läpi (tosin ei kuntapuolella vaan ihan yksityisellä) ekalla yrittämällä vajaa vuosi sitten, olin 53-vuotias. Minulla oli heti hakemuksessa mukana niin hoitavan erikoislääkärin kuin sitten työterveyslääkärin b-lausunnot eli varsinaisen sairaushistorian kertoi hoitava kyseisen alan erikoislääkärini julkiselta puolella ja sitten työterveyslääkäri kirjoitti oman todistuksensa na. pidemmän kaavan mukaan. Työnantajan lausunto oli myös mukana. Lisäksi oma erillinen A4-kertomus tilanteestani, koska hakemuslomakkeissa oli liian vähän tilaa. Ja takana oli erittäin repaleinen työvupsi useiden sairaslomien vuoksi sairauteni tilan pahentuessa.

      En tiedä siis onko valitus vai kokonaan uuden halemuksen tekeminen parempi tapa tai miten siis edes on järkevää toimia. Minulle oli tosiaan jo alusta itsestäänselvää, että b-todistukset pyydän sekä varsinaiselta hoitavalta taholtani (joka alunperin tuota eläkettä ehdottelikin) että sitten työterveyslääkäriltäni.

      • Elliissa

        Kertoisitko ( nimimerkki osatyökyvytön nyt) miten olet järjestänyt työsi/eläkkeelläolosi . Teetkö 50%/50% vai 60%/40% työtä/eläkkeelläoloa? Miten verotus niin eläkkeestä kuin palkasta, kuinka paljon verotus laskee normaaliin työaikaan verrattuna. Kuinka tarkkaa on tuo työpalkan suuruus/kk ? Saako sitä ylittää ja joutuuko eläke heti lepäämään, vai onko palkan tarkastelujakso kalenterivuosi. Hoitotyössä tuo palkkaosuus vaihtelee aika paljon,kun on noita ilta-, yö-, lauantai- ja sunnuntaikorvauksia. Täytyy varmaan olla hyvinkin tarkka,ettei joudu palkattomille viikoilla/kuukausille. Miten työnantaja on suhtautunut: työjärjestelyt,lomat jne..

        Miten olet kokenut osatyökyvyttömyyseläkkeellä olon? Pärjääkö osatyökyvyttömyyseläkkeellä työstä saatavalla palkalla? Onko työkykysi parempi, jaksaako paremmin ? Miten työkaverit ovat suhtautuneet.

        Olisi kiva kuulla kokemuksia. Itse olen jäämässä myös osatyökyvyttömyyseläkkeelle yli 30 vuoden työhistorian jälkeen.

        Kerrohan...


      • jokakuussa
        Elliissa kirjoitti:

        Kertoisitko ( nimimerkki osatyökyvytön nyt) miten olet järjestänyt työsi/eläkkeelläolosi . Teetkö 50%/50% vai 60%/40% työtä/eläkkeelläoloa? Miten verotus niin eläkkeestä kuin palkasta, kuinka paljon verotus laskee normaaliin työaikaan verrattuna. Kuinka tarkkaa on tuo työpalkan suuruus/kk ? Saako sitä ylittää ja joutuuko eläke heti lepäämään, vai onko palkan tarkastelujakso kalenterivuosi. Hoitotyössä tuo palkkaosuus vaihtelee aika paljon,kun on noita ilta-, yö-, lauantai- ja sunnuntaikorvauksia. Täytyy varmaan olla hyvinkin tarkka,ettei joudu palkattomille viikoilla/kuukausille. Miten työnantaja on suhtautunut: työjärjestelyt,lomat jne..

        Miten olet kokenut osatyökyvyttömyyseläkkeellä olon? Pärjääkö osatyökyvyttömyyseläkkeellä työstä saatavalla palkalla? Onko työkykysi parempi, jaksaako paremmin ? Miten työkaverit ovat suhtautuneet.

        Olisi kiva kuulla kokemuksia. Itse olen jäämässä myös osatyökyvyttömyyseläkkeelle yli 30 vuoden työhistorian jälkeen.

        Kerrohan...

        pääsin osatyökyvyttömyyseläkkeelle elokuussa.
        Olin vähentänyt työtäni osittaisella virkavapaalla sekä käyttänyt ensi kertaa 30 vuoteen vuorotteluvapaa-vuoden. Sitä ennen olin ollut raskaan sairauden takia lähes vuoden sairaslomalla.
        Minulle ei ollut paluuta täyteen työtuntimäärään, en olisi jaksanut.
        Oli suuri helpotus, kun työterveysaseman lääkärit tarttuivat toimeen ja kirjoittivat lausunnon osatyökyvyttömyyseläkkeen hakuun. Itselle se ei ollut jostain syystä tullut mieleen, että voisi olla minulle mahdollinen. Tunsin vain olevani umpikujassa osittaisia vapaita hakien.
        Itse piti täyttää anomuslomake, käytin pari sivua lisää paperia kirjoittaakseni oman näkemykseni työkyvystä, työstä siinä työpaikassa.

        Työnantajan palkanlaskijan kanssa laskettiin, että on jätettävä marginaalia siihen kuukausittaiseen tienestiin. En siis tee koko 60 % mitä saisin tehdä. Teen vähemmän, ja näin varmistan että kuukauden tienausraja ei tule ylittymään. Siihen laskettiin kesälomakorvauksetkin mukaan...

        Onko sittenkin niin että vuosittainen tulo ei saa ylittää sitä 60 % täydestä palkasta? Vaiko kuukausittainen?
        Jään tuota miettimään, kun Eliissa sitä kyselit. Parasta on soittaa Eläkelaitokseen ja kysyä suoraan asian varmasti tietäviltä! Niin ei tule mitään ikäviä yllätyksiä sinulle. He osaavat neuvoa parhaiten sinun palkkatilanteessasi.

        Minulle painotettiin ystävällisesti ja vakavasti, että palkkaani seurataan eikä minkäänlaista ylitystä tulorajan yli sallita, vaan siitä heti eläke kepsahtaa. (Tätäkin nyt mietin; vain siltä kuukaudeltako vai kokonaan? Itsellenihän sillä ei ole ollut merkitystä, kun tulo on koko ajan vakiosumma kk).

        Tulen osatkyveläkkeellä ja palkallani nyt paremmin toimeen, kuin osittaisella virkavapaalla. Teen yhden päivän vähemmän työtä viikossa. Veroprosentti laskettiin, se on ällistyttävän pieni, joku alle 14 % muistelisin.
        Olen aivan tosi onnellinen tästä! Yli 30 vuotta samaa työpaikkaa on ihan riittävästi. Helpottaa mitä vähemmän tarvitsee olla siellä. Elämässäni on muuten raskasta aikaa, läheisen sairastaessa, mutta minulle tällainen työratkaisu on kuin taivaan lahja.

        Onnea sinullekin osatyökyvyttömyyseläkkeelle pääsystäsi, Eliissa.


      • Elliisa
        jokakuussa kirjoitti:

        pääsin osatyökyvyttömyyseläkkeelle elokuussa.
        Olin vähentänyt työtäni osittaisella virkavapaalla sekä käyttänyt ensi kertaa 30 vuoteen vuorotteluvapaa-vuoden. Sitä ennen olin ollut raskaan sairauden takia lähes vuoden sairaslomalla.
        Minulle ei ollut paluuta täyteen työtuntimäärään, en olisi jaksanut.
        Oli suuri helpotus, kun työterveysaseman lääkärit tarttuivat toimeen ja kirjoittivat lausunnon osatyökyvyttömyyseläkkeen hakuun. Itselle se ei ollut jostain syystä tullut mieleen, että voisi olla minulle mahdollinen. Tunsin vain olevani umpikujassa osittaisia vapaita hakien.
        Itse piti täyttää anomuslomake, käytin pari sivua lisää paperia kirjoittaakseni oman näkemykseni työkyvystä, työstä siinä työpaikassa.

        Työnantajan palkanlaskijan kanssa laskettiin, että on jätettävä marginaalia siihen kuukausittaiseen tienestiin. En siis tee koko 60 % mitä saisin tehdä. Teen vähemmän, ja näin varmistan että kuukauden tienausraja ei tule ylittymään. Siihen laskettiin kesälomakorvauksetkin mukaan...

        Onko sittenkin niin että vuosittainen tulo ei saa ylittää sitä 60 % täydestä palkasta? Vaiko kuukausittainen?
        Jään tuota miettimään, kun Eliissa sitä kyselit. Parasta on soittaa Eläkelaitokseen ja kysyä suoraan asian varmasti tietäviltä! Niin ei tule mitään ikäviä yllätyksiä sinulle. He osaavat neuvoa parhaiten sinun palkkatilanteessasi.

        Minulle painotettiin ystävällisesti ja vakavasti, että palkkaani seurataan eikä minkäänlaista ylitystä tulorajan yli sallita, vaan siitä heti eläke kepsahtaa. (Tätäkin nyt mietin; vain siltä kuukaudeltako vai kokonaan? Itsellenihän sillä ei ole ollut merkitystä, kun tulo on koko ajan vakiosumma kk).

        Tulen osatkyveläkkeellä ja palkallani nyt paremmin toimeen, kuin osittaisella virkavapaalla. Teen yhden päivän vähemmän työtä viikossa. Veroprosentti laskettiin, se on ällistyttävän pieni, joku alle 14 % muistelisin.
        Olen aivan tosi onnellinen tästä! Yli 30 vuotta samaa työpaikkaa on ihan riittävästi. Helpottaa mitä vähemmän tarvitsee olla siellä. Elämässäni on muuten raskasta aikaa, läheisen sairastaessa, mutta minulle tällainen työratkaisu on kuin taivaan lahja.

        Onnea sinullekin osatyökyvyttömyyseläkkeelle pääsystäsi, Eliissa.

        Kiitos vastauksestasi.Juuri näin minäkin olen ajatellut asioista,kuten kirjoitit.Pitää vain vielä ottaa tarkasti selvää noista palkka-asioista.
        Helpottunut olo on itsellänikin - vaikka vielä vähän hämmentynyt.


      • työkyvytön
        jokakuussa kirjoitti:

        pääsin osatyökyvyttömyyseläkkeelle elokuussa.
        Olin vähentänyt työtäni osittaisella virkavapaalla sekä käyttänyt ensi kertaa 30 vuoteen vuorotteluvapaa-vuoden. Sitä ennen olin ollut raskaan sairauden takia lähes vuoden sairaslomalla.
        Minulle ei ollut paluuta täyteen työtuntimäärään, en olisi jaksanut.
        Oli suuri helpotus, kun työterveysaseman lääkärit tarttuivat toimeen ja kirjoittivat lausunnon osatyökyvyttömyyseläkkeen hakuun. Itselle se ei ollut jostain syystä tullut mieleen, että voisi olla minulle mahdollinen. Tunsin vain olevani umpikujassa osittaisia vapaita hakien.
        Itse piti täyttää anomuslomake, käytin pari sivua lisää paperia kirjoittaakseni oman näkemykseni työkyvystä, työstä siinä työpaikassa.

        Työnantajan palkanlaskijan kanssa laskettiin, että on jätettävä marginaalia siihen kuukausittaiseen tienestiin. En siis tee koko 60 % mitä saisin tehdä. Teen vähemmän, ja näin varmistan että kuukauden tienausraja ei tule ylittymään. Siihen laskettiin kesälomakorvauksetkin mukaan...

        Onko sittenkin niin että vuosittainen tulo ei saa ylittää sitä 60 % täydestä palkasta? Vaiko kuukausittainen?
        Jään tuota miettimään, kun Eliissa sitä kyselit. Parasta on soittaa Eläkelaitokseen ja kysyä suoraan asian varmasti tietäviltä! Niin ei tule mitään ikäviä yllätyksiä sinulle. He osaavat neuvoa parhaiten sinun palkkatilanteessasi.

        Minulle painotettiin ystävällisesti ja vakavasti, että palkkaani seurataan eikä minkäänlaista ylitystä tulorajan yli sallita, vaan siitä heti eläke kepsahtaa. (Tätäkin nyt mietin; vain siltä kuukaudeltako vai kokonaan? Itsellenihän sillä ei ole ollut merkitystä, kun tulo on koko ajan vakiosumma kk).

        Tulen osatkyveläkkeellä ja palkallani nyt paremmin toimeen, kuin osittaisella virkavapaalla. Teen yhden päivän vähemmän työtä viikossa. Veroprosentti laskettiin, se on ällistyttävän pieni, joku alle 14 % muistelisin.
        Olen aivan tosi onnellinen tästä! Yli 30 vuotta samaa työpaikkaa on ihan riittävästi. Helpottaa mitä vähemmän tarvitsee olla siellä. Elämässäni on muuten raskasta aikaa, läheisen sairastaessa, mutta minulle tällainen työratkaisu on kuin taivaan lahja.

        Onnea sinullekin osatyökyvyttömyyseläkkeelle pääsystäsi, Eliissa.

        Heippa! Olen 55-vuotias 3-vuorotyötä tekevä naisimmeinen. Sairastan moninivelrikkoa, verenpainetautia ja kolest. korkealla. Olkapää on jo kertaalleen operoitu, eikä apua. Kyykkyyn en pääse ja jos jotenkin pääsen, en pääse enää ylös. Sormien kaikki nivelet ovat muhkuraiset, nestetäytteiset, kankeat ja erittäin kipeät. Työnteko on tullut erittäin vaikeaksi vähällä aikaa. (mitä valitusta!) Asian ydin on kuit. se, että työterv.lääkäri otti puheeksi osatyökyvyttömyyseläkkeen. Olen asiaa pitkään pähkäillyt ja ajatus tuntuu päivä päivältä houkuttelevammalta. Olen päättänyt hakea sitä. Voi tulla bumerangina takaisin, mutta yritän kuitenkin. Pidän työstäni ja haluaisin sitä vielä vointini salliessa tehdä. Onko mitään väliä mihin aikaan vuodesta sen aloittaa? Miltä vuosilta eläke lasketaan? Paljonko suurin piirtein häviää palkassa? Tiedän, että siitä saa ennakkopäätöksen ja 9kk aikaa harkita, mutta päteekö se sama päätös 9kk kuluttua. Vuosihan voi vaihtua ja laskun pohjana olla parempi palkka, tarkistetaanko se sitten uudelleen? Suuret kiitokset, jos joku voisi neuvoa!


      • Suskus
        työkyvytön kirjoitti:

        Heippa! Olen 55-vuotias 3-vuorotyötä tekevä naisimmeinen. Sairastan moninivelrikkoa, verenpainetautia ja kolest. korkealla. Olkapää on jo kertaalleen operoitu, eikä apua. Kyykkyyn en pääse ja jos jotenkin pääsen, en pääse enää ylös. Sormien kaikki nivelet ovat muhkuraiset, nestetäytteiset, kankeat ja erittäin kipeät. Työnteko on tullut erittäin vaikeaksi vähällä aikaa. (mitä valitusta!) Asian ydin on kuit. se, että työterv.lääkäri otti puheeksi osatyökyvyttömyyseläkkeen. Olen asiaa pitkään pähkäillyt ja ajatus tuntuu päivä päivältä houkuttelevammalta. Olen päättänyt hakea sitä. Voi tulla bumerangina takaisin, mutta yritän kuitenkin. Pidän työstäni ja haluaisin sitä vielä vointini salliessa tehdä. Onko mitään väliä mihin aikaan vuodesta sen aloittaa? Miltä vuosilta eläke lasketaan? Paljonko suurin piirtein häviää palkassa? Tiedän, että siitä saa ennakkopäätöksen ja 9kk aikaa harkita, mutta päteekö se sama päätös 9kk kuluttua. Vuosihan voi vaihtua ja laskun pohjana olla parempi palkka, tarkistetaanko se sitten uudelleen? Suuret kiitokset, jos joku voisi neuvoa!

        Kertokaa osatyökyvyttömyyseläkkeestä Te, jotka olette tällä eläkemuodolla. Yllä olevassa palautteessa hyviä kysymyksiä,joita itsekin pähkäilen.


    • Marinka57

      JUU, KERTOKAAKIN KAIKKI MAHDOLLINEN! Lomakertymä ja lomarahat? Kannattaako normikuukausipalkkalaisen hoitaa asia 60/40 %:lla? Miten aloittaminen pitäisi ajoittaa?

      Itselleni ollaan juuri laatimassa em. B-todistusta ja erikoislääkärin konsultaatiokin on, pitkä ja hankala sairaushistoria, useita eri vaivoja... Jospa siis EDES osikselle?!

      • Nilkuttava Kaapo

        Samoista asioista kiinnostunut , joten ystävät hyvät jakakaa kokemuksianne.


    • reumaatikko

      Koska kannattaa laittaa hakemus, jos nyt töissä hetkellisesti kevyempää, mutta kesästä alkaen työssä mennään 100 lasissa, vaikka pystyn korkeintaan menemään 50 lasissa.

      Jos loman jälkeen pääsis osikselle niin milloin hakemus postiin. Miten kauan paperit viipynevät eläkelaitoksella.

      Kiitän tiedoista ja neuvoista

    • Kallisarvoinen neuvo

      Mitä lähempänä on eläkeikää sitä paremmin pääsee osaittaiselle työkyvyttömyyseläkkeelle.

      Olen hakemassa täyttä eläkettä, koska jäljellä ei ole enää työkykyä. Vitkastelin liian kauan työssä ottamatta sairauslomia ja hakematta tuota osittaista.

      Kannattaa hakea ajoissa tuota osittaista, niin kauan kun siihen vielä kykenee.

      • Niin minä toimin

        Neuvoisin hakemaan täyttä eläkettä, kun vaikuttaa siltä että pääsyssä ei ole paljoakaan eroa. Pakotetaanko ihmiset näin pois työelämästä, kun ei saa osittaista eläkettä, ja työ on ylivoimaista, eikä siinä pärjää, niin ei ole vaihtoehtoa.
        Sairaslomalle, kun en töihin kykene, ja sitä kautta täydelle.


      • Epävarma
        Niin minä toimin kirjoitti:

        Neuvoisin hakemaan täyttä eläkettä, kun vaikuttaa siltä että pääsyssä ei ole paljoakaan eroa. Pakotetaanko ihmiset näin pois työelämästä, kun ei saa osittaista eläkettä, ja työ on ylivoimaista, eikä siinä pärjää, niin ei ole vaihtoehtoa.
        Sairaslomalle, kun en töihin kykene, ja sitä kautta täydelle.

        YT uhkaa työpaikalla ja minulla on eläkeyhtiön ennakkopäätös osatyökyvyttömyyseläkkeeseen.
        Nyt en tiedä mitä tulisi tehdä ja mikä kannattaisi?
        Pelkään osittaisen vaikutusta YT neuvotteluissa, jospa se on parempi ja helpompi syy pomon heittää minut pihalle.
        Jos jäisin heti osittaiselle? Vai jäisinkö vasta kesälomien jälkeen?
        Mistä potkujen jälkeinen ansiopäiväraha laskettaisiin? Olen turhaan hakenut täydelle eläkkeelle ja takana paljon sairaslomia, entä jos taas joudun turvautumaan sairauslomaan. Loputon määrä kysymyksiä.
        Olen iloinen jos saan yhteenkin vastauksen tai mielipiteen.


      • ajan henki
        Epävarma kirjoitti:

        YT uhkaa työpaikalla ja minulla on eläkeyhtiön ennakkopäätös osatyökyvyttömyyseläkkeeseen.
        Nyt en tiedä mitä tulisi tehdä ja mikä kannattaisi?
        Pelkään osittaisen vaikutusta YT neuvotteluissa, jospa se on parempi ja helpompi syy pomon heittää minut pihalle.
        Jos jäisin heti osittaiselle? Vai jäisinkö vasta kesälomien jälkeen?
        Mistä potkujen jälkeinen ansiopäiväraha laskettaisiin? Olen turhaan hakenut täydelle eläkkeelle ja takana paljon sairaslomia, entä jos taas joudun turvautumaan sairauslomaan. Loputon määrä kysymyksiä.
        Olen iloinen jos saan yhteenkin vastauksen tai mielipiteen.

        Yt neuvottelut saa monen tekemään heikkokuntoisena työtä, kun ei ole uskallusta sairastaa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      56
      1836
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      49
      1615
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1554
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1507
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1495
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1395
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1306
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1271
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1153
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1128
    Aihe