Ase veneessä

Asekkomukaan.

Kuinka monella on ase veneessä mukana.
Miten eri maissa suhtaudutaan aseisiin metkaveneilijöillä.
Miten aseet ilmoitetaan, takavarikoidaanko ne maassa olon ajaksi vai saako ne olla veneessä?

71

1653

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Aarre Saari

      Minkä takia jollain OLISI ase veneessä? Paitsi jos on suuntaamassa Kaunissaareen.

      Tietysti jos purjehdit "vaarallisilla vesillä" niin sitten ymmärrettävää. Aselait ovat aivan maakohtaisia. Siinä missä joissain maissa muutamalla taalerilla voit, kröhöm, "sopia" aseen käytöstä tullimiehen kanssa, niin toisissa maissa seuraa häkki-putka-linnaa ja elinkautinen terrorismilla uhkailusta.

      • jenkkia

        Tuntuu jenkit kantavan aseita mukana, eikä juuri ole ongelmia kun ilmoittaa heti maahantulon yhteydessä aseesta.


    • et silleen

      Sir Peter Blake haki aseen salongista kun varkaat olivat nousemassa veneseen. Ei mennyt hyvin. Rest in peace,

      • Ja tolleen.

        Jokelassa ja kauhajoella olisi ollut monta kuollutta vähemmän kun jollain ois ollut ase.
        Toisinaan turisteja ja veneilijöitä ammutaan vaikka ei ole asetta mukana.
        Riski siis on aina olemassa, kysehän on vain siitä kuka ampuu ensin.

        Itse olen sitä mieltä, että varsinkin jos maailmalle suuntaa, niin järeää mukaan vaan.
        Kun epäilyttävää poruukkaa lähestyy niin ase esiin niin viesti on selvä.
        Pimeää varten sekaan valojuovia.


      • täälläkin?
        Ja tolleen. kirjoitti:

        Jokelassa ja kauhajoella olisi ollut monta kuollutta vähemmän kun jollain ois ollut ase.
        Toisinaan turisteja ja veneilijöitä ammutaan vaikka ei ole asetta mukana.
        Riski siis on aina olemassa, kysehän on vain siitä kuka ampuu ensin.

        Itse olen sitä mieltä, että varsinkin jos maailmalle suuntaa, niin järeää mukaan vaan.
        Kun epäilyttävää poruukkaa lähestyy niin ase esiin niin viesti on selvä.
        Pimeää varten sekaan valojuovia.

        Jokeloita ja Kauhajokia olisi monta enemmän, jos useammat kantaisivat asetta.


      • sdfg
        täälläkin? kirjoitti:

        Jokeloita ja Kauhajokia olisi monta enemmän, jos useammat kantaisivat asetta.

        Suomessa on maailman kolmanneksi eniten aseita per capita.
        Kun ihmisen mieli sekoaa, niin ei sillä ole merkitystä onko henkilöllä aseenkantolupa vai ei, aseen saa aina hankittua, laittoman jopa helpommalla.
        Yhtälailla voisi kaikki terävät veitset kieltää suomesta, sillä veitsi on edelleen yleisin tapon väline.


      • ittelles
        sdfg kirjoitti:

        Suomessa on maailman kolmanneksi eniten aseita per capita.
        Kun ihmisen mieli sekoaa, niin ei sillä ole merkitystä onko henkilöllä aseenkantolupa vai ei, aseen saa aina hankittua, laittoman jopa helpommalla.
        Yhtälailla voisi kaikki terävät veitset kieltää suomesta, sillä veitsi on edelleen yleisin tapon väline.

        Aseita Suomessa riittää ja ylivoimaisesti eniten haulikoita ja metsästyskivääreitä. Kadulla kulkevilla, saati koululaisilla ne silti ovat hyvin harvinaisia. Kyse on kulttuurista, jenkeissä on ikään kuin maan tapa ratkaista kiistat ampumalla ja kaltaisiasi torvia suhteellisesti paljon enemmän.

        Alkuperäisen kysyjän kannattaisi miettiä, minkälaisella aseella lähtisi osoittelemaan kahta kalashnikovin kantajaa. Tai veikkosta, joka on yöllä hiippaillut veneeseen ja pitää veistä kurkulla. Ei noita tilanteita asein ratkaista, ne vältetään pitämällä yhteyttä muuhun cruising-väkeen. Siten tietää, mihin ei kannata mennä ja missä pysyä yhdessä muiden kanssa.


      • sdfg
        ittelles kirjoitti:

        Aseita Suomessa riittää ja ylivoimaisesti eniten haulikoita ja metsästyskivääreitä. Kadulla kulkevilla, saati koululaisilla ne silti ovat hyvin harvinaisia. Kyse on kulttuurista, jenkeissä on ikään kuin maan tapa ratkaista kiistat ampumalla ja kaltaisiasi torvia suhteellisesti paljon enemmän.

        Alkuperäisen kysyjän kannattaisi miettiä, minkälaisella aseella lähtisi osoittelemaan kahta kalashnikovin kantajaa. Tai veikkosta, joka on yöllä hiippaillut veneeseen ja pitää veistä kurkulla. Ei noita tilanteita asein ratkaista, ne vältetään pitämällä yhteyttä muuhun cruising-väkeen. Siten tietää, mihin ei kannata mennä ja missä pysyä yhdessä muiden kanssa.

        Ei siis ongelma, jos joku haluaa toistan jokelan/kauhajoen ole aseen saanti tässä maassa.
        Vaan jos jollain olisi ollut ase, voi olla että läheskään niin moni ei olisi kuollut.

        Mielestäni jokaisella pitää olla oikeus suojella omaa ja läheistensä henkeä jopa ampumalla jos tarve vaatii.


      • Sotahullut liikkeel
        Ja tolleen. kirjoitti:

        Jokelassa ja kauhajoella olisi ollut monta kuollutta vähemmän kun jollain ois ollut ase.
        Toisinaan turisteja ja veneilijöitä ammutaan vaikka ei ole asetta mukana.
        Riski siis on aina olemassa, kysehän on vain siitä kuka ampuu ensin.

        Itse olen sitä mieltä, että varsinkin jos maailmalle suuntaa, niin järeää mukaan vaan.
        Kun epäilyttävää poruukkaa lähestyy niin ase esiin niin viesti on selvä.
        Pimeää varten sekaan valojuovia.

        "Riski siis on aina olemassa, kysehän on vain siitä kuka ampuu ensin."

        Eli sovellat tätä Yhdysvaltain "Ennaltaehkäisevää hyökkäystä" yksityiselämässäsi? Sinun ajatusmaailmasi mukaan minun pitäisi ampua jokainen vastaantulija kadulle koska "kysehän on vain siitä kuka ampuu ensin"!? Ei jumalauta et ole tainnut pellonrajaasi pidemmällä kaydä jos et kloppi ymmärrä että asetta vilkuttelemalla ei ulkomailla(KAAN) saa aikaan mitään muuta kuin ruumiita (omasi ja mahd. ystäviesi/perheesi). Jotkin valopäät alkoivat muinoin haulikoilla sutkia huviveneistään piraatteja päin ja saivat kalloonsa 50 kaliiberisen tai AK:n paukun. Jos olisivat antautuneet, olisivat (ehkä) päässeet lunnasrahoilla tai "ammattilaisten" hoitamana vapaaksi.

        Entäs kun matkassa tulee vastaan toinen samalla lailla ajatteleva, paukkurautaansa heristelevä idiootti kuin sinä? Ammut seulaksi varmaan?


      • bling*
        Sotahullut liikkeel kirjoitti:

        "Riski siis on aina olemassa, kysehän on vain siitä kuka ampuu ensin."

        Eli sovellat tätä Yhdysvaltain "Ennaltaehkäisevää hyökkäystä" yksityiselämässäsi? Sinun ajatusmaailmasi mukaan minun pitäisi ampua jokainen vastaantulija kadulle koska "kysehän on vain siitä kuka ampuu ensin"!? Ei jumalauta et ole tainnut pellonrajaasi pidemmällä kaydä jos et kloppi ymmärrä että asetta vilkuttelemalla ei ulkomailla(KAAN) saa aikaan mitään muuta kuin ruumiita (omasi ja mahd. ystäviesi/perheesi). Jotkin valopäät alkoivat muinoin haulikoilla sutkia huviveneistään piraatteja päin ja saivat kalloonsa 50 kaliiberisen tai AK:n paukun. Jos olisivat antautuneet, olisivat (ehkä) päässeet lunnasrahoilla tai "ammattilaisten" hoitamana vapaaksi.

        Entäs kun matkassa tulee vastaan toinen samalla lailla ajatteleva, paukkurautaansa heristelevä idiootti kuin sinä? Ammut seulaksi varmaan?

        Heh, ensinnäkin pitää ampua ensin ja vielä todennäköisesti useampaan kohteeseen yhtäaikaa ja tarkasti, ja ensin tietysti.


      • blong*
        bling* kirjoitti:

        Heh, ensinnäkin pitää ampua ensin ja vielä todennäköisesti useampaan kohteeseen yhtäaikaa ja tarkasti, ja ensin tietysti.

        Eihän toi mikään ongelma ole. Elokuvissa se ainakin onnistuu ihan yhtenään.


    • ilman asetta

      Ampuma-ase veneessä on riesa. Se on ilmoitettava maahantuloviranomaisille, jotka ottavat sen haltuunsa ko maassa oleskelusi ajaksi ja luovuttavat maasta poistuessasi. Jos et ilmoita asetta ja se löytyy tullin ja karanteeniviranomaisten tarkastuksessa, olet kusessa. Jos jostain pienestäkin syystä vaikutat epäilyttävältä henkilöltä, veneen tarkastus voi olla perinpohjainen, tunteja kestävä. Näin kävi eräälle suomalaispurjehtijalle ilmeisesti sen takia, että vaatteet olivat risaiset ja naama parroittunut, hiukset poninhännällä. Epäilivät, että veneessä ehkä olisi huumeita. Mm. kattopaneelit irroitettiin veneen tarkastuksessa.
      Omastakin kokemuksesta tiedän kuinka pikkutarkkaa byrokratiaa maahantulo ja veneen tarkastus voivat olla. Ainoa ampuma-ase, jonka mukaan ottamista voinee harkita, on valo-pistooli. Sekin tulee ilmoittaa viranomaisille. Mitään asetta ei kannata piilottaa veneeseen.
      Mitä ampuma-asetta ajattelit tarvitsevasi ja mihin tarkoitukseen? Et kai ole niin lapsellinen, että ryhtyisit tulitaisteluun ammattirikollisten kanssa? Vai ajattelitko ampua merirosvoksi epäilemiäsi kalastajia?

      • Asekkomukaan

        On paljon ihmisiä jotka eivät ole lampaan tavoin alistuneet "ammatti" -rikollisten toimintaan ja kiitos tuon toiminnan omistavat edelleen veneen ja henkensä.
        Minä en aio olla uhrina kumiveneessä keskellä merta, mielummin kuolen puolustaessani omaa venettäni.
        Jokainen päättää itse haluaako alistua rikollisten toiminnan edessä, minä en.
        Ja niin kauan kuin ihmiset alistuvat, ja rikolliset sen tietävät niin rikollisuus rehottaa ja lisääntyy.


      • kun oikeasti seilaat
        Asekkomukaan kirjoitti:

        On paljon ihmisiä jotka eivät ole lampaan tavoin alistuneet "ammatti" -rikollisten toimintaan ja kiitos tuon toiminnan omistavat edelleen veneen ja henkensä.
        Minä en aio olla uhrina kumiveneessä keskellä merta, mielummin kuolen puolustaessani omaa venettäni.
        Jokainen päättää itse haluaako alistua rikollisten toiminnan edessä, minä en.
        Ja niin kauan kuin ihmiset alistuvat, ja rikolliset sen tietävät niin rikollisuus rehottaa ja lisääntyy.

        Kirjoitin byrokratiasta ja ampuma-aseista oman pallonkiertoni perusteella. Voit minun puolestani tehdä niinkuin itse haluat, mutta ajattelussasi on silti lapsellista mielikuvitusta. Mieti myös seurauksia, jos oikeasti aiot ampua ihmisiä. Olen varma, ettet koskaan ole purjehtinut Itämerta kauemmaksi ja ajatusleikkisi "lampaan tavoin alistumisesta" ja "kumiveneessä keskellä merta" ammuskelusta ovat nuoren miehen uhoa.
        Jos oikeasti olet kiinnostunut maailmalla purjehtimisesta etkä pelkästään provoile keskustelupalstoilla, sinun kannattaisi lukea Jimmy Cornellin kirja "A Passion for the Sea. Reflections on three circumnavigations". Sieltä löydät myös ohjeita ampuma-aseista veneessä.


      • 7
        Asekkomukaan kirjoitti:

        On paljon ihmisiä jotka eivät ole lampaan tavoin alistuneet "ammatti" -rikollisten toimintaan ja kiitos tuon toiminnan omistavat edelleen veneen ja henkensä.
        Minä en aio olla uhrina kumiveneessä keskellä merta, mielummin kuolen puolustaessani omaa venettäni.
        Jokainen päättää itse haluaako alistua rikollisten toiminnan edessä, minä en.
        Ja niin kauan kuin ihmiset alistuvat, ja rikolliset sen tietävät niin rikollisuus rehottaa ja lisääntyy.

        tietysti ammuskella rosvoja hätäraketeilla ja heittellä punasoihduilla. Kaikki vanhentuneetkin kannattaa säästää koska taistelun melskeessä ei käyttöpäivämääriä kysellä. Pippurisumute ja sähkölamautin sekä valopistooli ovat myös tässä vaiheessa ihan käteviä. Jos kuitenkin hankit laittomia raskaampia esim konetuliaseita ja kiväärikranaatteja suosittelen varustautumaan kevlarliiveillä ja kypärällä ja panssaroimaan venettä kriittisistä kohdista . Tai mitä jos unohdetaan koko juttu. Itämerellä eivät vaarat uhkaa eikä kesäloman aikana pidemmälle ehdi. Kaveri palasi juuri vuoden reissulta Caribialta. Ei ollut joutunut yhteenkään läheltäkään piti tilanteeseen. Parkkiin oli yrittänyt mennä aina kalliimman näköisen kumiveneen uittajan viereen (ajatuksella että pöllivät ensin sen kovapohjaisen). Kovimmat tuulet ja myterit oli kuulemma koettu paluumatkalla Ahvenanmaalla. Joten sekin siitä kaukomaiden matkailun hengenvaarallisuudesta. Kukaan järkevä ihminen ei tunnetuille rosvoalueille esim. Somaliaan kun ei mene seilaamaan.


      • 39
        7 kirjoitti:

        tietysti ammuskella rosvoja hätäraketeilla ja heittellä punasoihduilla. Kaikki vanhentuneetkin kannattaa säästää koska taistelun melskeessä ei käyttöpäivämääriä kysellä. Pippurisumute ja sähkölamautin sekä valopistooli ovat myös tässä vaiheessa ihan käteviä. Jos kuitenkin hankit laittomia raskaampia esim konetuliaseita ja kiväärikranaatteja suosittelen varustautumaan kevlarliiveillä ja kypärällä ja panssaroimaan venettä kriittisistä kohdista . Tai mitä jos unohdetaan koko juttu. Itämerellä eivät vaarat uhkaa eikä kesäloman aikana pidemmälle ehdi. Kaveri palasi juuri vuoden reissulta Caribialta. Ei ollut joutunut yhteenkään läheltäkään piti tilanteeseen. Parkkiin oli yrittänyt mennä aina kalliimman näköisen kumiveneen uittajan viereen (ajatuksella että pöllivät ensin sen kovapohjaisen). Kovimmat tuulet ja myterit oli kuulemma koettu paluumatkalla Ahvenanmaalla. Joten sekin siitä kaukomaiden matkailun hengenvaarallisuudesta. Kukaan järkevä ihminen ei tunnetuille rosvoalueille esim. Somaliaan kun ei mene seilaamaan.

        Sopii katsella vielä Karibiaa kauempanakin käyneiden suomalaisten kokemuksia. Taitaa löytyä yksi ehkä "läheltä piti"-tapaus. Siitäkin selvittiin uskottelemalla Afrikan sarven tienoilla matkan päästä seuranneelle veneelle miehistöä olevan enemmän kuin todellisuudessa olikaan. Tapaus oli enemmän epäilyttävä kuin uhkaava. Enimmät rosvot piilevät kaduilla ja toreilla. Erityisesti pitää varoa torikauppiaita ja muita kaupustelijoita sekä taksikuskeja. Ne osaavat tunnetusti nyhtää sinut puhtaaksi kaikkialla maailmassa, eikä niihin ainakaan ase auta.


      • 20
        Asekkomukaan kirjoitti:

        On paljon ihmisiä jotka eivät ole lampaan tavoin alistuneet "ammatti" -rikollisten toimintaan ja kiitos tuon toiminnan omistavat edelleen veneen ja henkensä.
        Minä en aio olla uhrina kumiveneessä keskellä merta, mielummin kuolen puolustaessani omaa venettäni.
        Jokainen päättää itse haluaako alistua rikollisten toiminnan edessä, minä en.
        Ja niin kauan kuin ihmiset alistuvat, ja rikolliset sen tietävät niin rikollisuus rehottaa ja lisääntyy.

        Minullakin on asennettu konekivääri keulaluukkuun. Tekee herkkää, kun osoittelee sillä paikallisia rajavartioita. saa muuten hiukka respectia. tosin myöhemmin pamppua, mutta vähät siitä. Respect! on tärkeintä. Kaikki Respect Asekkomukaan - kova jätkä. ei mikään lammas


    • Kysynvaan?

      Eikö tuonne somalian rannikolle voisi järjestää sellaisen "metsästysmatkan".
      Lastataan risteilylaiva täyteen porukkaa kunnon aseiden kanssa, ja kiertelis siellä odotellen piraattien hyökkäyksiä:)

      • PIraatti

        Kiitos, sain hyvät naurut..... voi jukra... :D


      • Hmmmmmmmm...

    • Kylläasemukaan.
      • vielä lisää...

        Tämä linkkisi kertoma vanha juttu on sillä tavoin poikkeava, että kysymyksessä oli US Navyn entinen sotilas, jolla oli kokemusta ja koulutusta taistelutilanteista. Sankaritarinoita huomattavasti enemmän on niitä Somalian rosvoalueen kautta purjehtineita, joilla ei ole ollut ampuma-aseita eikä tulitaisteluita ja Punaisen meren reitti on sujunut ilman välikohtauksia. Netistä löydät ajankohtaisia tilastoja purjeveneisiin kohdistuneista merirosvouksista ja merirosvouksen riskialueista. Surffailepa myös niitä! Viimeksi Somalian ohi seilanneita suomalaisia taitavat olla kotkalaiset Pekka ja Riitta Kärkkäinen, joilla on blogisivusto. Heidän veneensä on parhaillaan Välimerellä ja kysymyksessä on pariskunnan toinen pallonkierto Punaisen meren reittiä.


      • on noonsite
        vielä lisää... kirjoitti:

        Tämä linkkisi kertoma vanha juttu on sillä tavoin poikkeava, että kysymyksessä oli US Navyn entinen sotilas, jolla oli kokemusta ja koulutusta taistelutilanteista. Sankaritarinoita huomattavasti enemmän on niitä Somalian rosvoalueen kautta purjehtineita, joilla ei ole ollut ampuma-aseita eikä tulitaisteluita ja Punaisen meren reitti on sujunut ilman välikohtauksia. Netistä löydät ajankohtaisia tilastoja purjeveneisiin kohdistuneista merirosvouksista ja merirosvouksen riskialueista. Surffailepa myös niitä! Viimeksi Somalian ohi seilanneita suomalaisia taitavat olla kotkalaiset Pekka ja Riitta Kärkkäinen, joilla on blogisivusto. Heidän veneensä on parhaillaan Välimerellä ja kysymyksessä on pariskunnan toinen pallonkierto Punaisen meren reittiä.

        http://www.noonsite.com/General/Piracy
        Sieltä löytyy ammattilaisen ohjeet purjehtijoille. Kannattaa lukea nekin.
        http://www.noonsite.com/Members/doina/R2008-04-30-3


      • Aarre Saari
        on noonsite kirjoitti:

        http://www.noonsite.com/General/Piracy
        Sieltä löytyy ammattilaisen ohjeet purjehtijoille. Kannattaa lukea nekin.
        http://www.noonsite.com/Members/doina/R2008-04-30-3

        Ammattilainen kertoo miten asiat on. Tosin nämä suomikaksnelosen maailmanympäripurjehtijat nyt tiedetään muutenkin.

        "So what about personal protection? If you are attacked by pirates, you are exactly in the same situation as a security officer at the door of your favourite club. But it is more dangerous. The very first rule is never show a firearm. You are not making a western but trying to save your life! So you do never show a firearm. Pull it and shoot your opponent dead.

        Are you trained for this? Certainly not! Accordingly your chances to kill your opponent are exactly zero. Zero means he will shoot back and you are a dead buddy. RIP. This simple fact resumes to: no firearms on board under no circumstances. If you are not convinced add: the stress, unstable floor, kids crying and so on. Are you still sure you will hit your opponent? Definitely not! FIREARMS ON BOARD IS THE WRONG OPTION! "


    • sdfg

      Monissa maissa tulli kysyy onko aseita. Jos on niin 2 vaihtoehtoa.
      Tulli lukitsee aseet veneeseesi, paras tähän on oma asekaappi joka on varustettu siin että tulli voi olalla lukolla lukita kaapin.
      Toinen on että tulli ottaa aseesi siksi aikaa kun olet maassa.
      Tuskin kummoista ongelmaa on kunhan et ala piilottelemaan asetta.
      Toinen asia on sitten jos ammut jonkun, niin sitten voi olla kusiset paikat.
      Sinusta tehdään melko lailla syyllinen, ammuithan "loistavan ja rehellise" nuoren miehen joka olisi tullut vain kysymään taskulamppua lainaan yällä.

      • rambot

        Parempi lätkästä naama täyteen ruttopaiseita ja anella apua reelingin yli.


      • 20
        rambot kirjoitti:

        Parempi lätkästä naama täyteen ruttopaiseita ja anella apua reelingin yli.

        asenna sinäkin konekivääri keulaluukkuun. kaikilla mun kavereillakin on oma konekivääri


    • dfgt6

      Kannattaa ottaa selvää mitenkä aluksen lippuvaltion lakeja sovelletaan. Minä en tiedä.
      Jos en tarvitse ajokorttia Suomalaisen veneen kuljettamiseen, niin en tarvitse sitä muuallakaan.
      Jos minulla on laillinen ase veneessä Suomessa, miksi se olisi laiton muualla. Ja valopistooli ei poikkea mitenkään muista aseista Suomessa.
      Moottoriveneessä saa olla lataamaton ase suojuksessa mutta ei mootorikelkassa jäällä, koska moottoriajoneuvolla maastossa ei saa kuljettaa asetta. Ja liikkuvasta pujeveneestä voit ampua vaikkapa lintuja.

      • jopa valopistoolin!

        "Ja valopistooli ei poikkea mitenkään muista aseista Suomessa". Tietääkseni valopistooli on ainoa ase, jolla voit ampua punaisia hätämerkkejä merellä. Siinä se poikkeaa muista aseista. Hallussapitolupa siihenkin vaaditaan.
        Ilmeisesti sinulla ei ole kokemusta muiden valtioiden aluevesillä purjehtimisesta eikä maahantuloselvityksistä EU:n ulkopuolella. Vertailun moottoriveneisiin, moottorikelkkoihin tai linnustamiseen voit yrittää selittää viranomaisille aikanaan, jos joskus aikoisit seilata maailmalla ja kun maahantuloselvityksessä huomataan veneesi asevarasto tai sinulla ei ole kansainvälisesti ymmärrettäviä venepapereita.


      • 20

        laita hyvä mies konekivääri keulaluukkuun. minullakin on


      • sdfg
        20 kirjoitti:

        laita hyvä mies konekivääri keulaluukkuun. minullakin on

        Että toistat itseäsi?
        Selvä merkki skitsofreniasta, onnea.


      • 20
        sdfg kirjoitti:

        Että toistat itseäsi?
        Selvä merkki skitsofreniasta, onnea.

        en minä toistan itseäni. kehoitan ainoastaan ihmisiä hankkimaan konekiväärin ja asentamaan sen veneen keulaluukkuun. sillä kun osoittelee kapeikoissa muita veneitä, niin ei kuule tartte välittää väistämissäännöistä


      • Pistooli pate
        20 kirjoitti:

        en minä toistan itseäni. kehoitan ainoastaan ihmisiä hankkimaan konekiväärin ja asentamaan sen veneen keulaluukkuun. sillä kun osoittelee kapeikoissa muita veneitä, niin ei kuule tartte välittää väistämissäännöistä

        Sitten kun tulee toinen kaveri millä on isompi konekivääri ja joka on katolla. Mitäs sitten teet?


    • Asekkomukaan.

      Ei tainut italialisella olla ase mukana, olis vaan ollut.

      By The Associated Press (CP)

      CARACAS, Venezuela — Police in Venezuela say an Italian tourist has been shot to death on his sailboat.

      Local police chief Jose Gonzalez said Monday that the man, Emiliano Astore, was found dead aboard his boat "Yunkano Miami" while it was moored at Margarita Island.

      He said the 36-year-old had been killed on Sunday.
      Gonzalez told reporters that while it's too early in the investigation to determine the reason for the killing, police suspect he may have been shot during a robbery.

      • sdfg

        Kukaan ei ilmeisesti kertonut roistolle että "ei saa olla asetta kun ei purjehtijoiollakaan ole, jolla puolustautua".


      • 20
        sdfg kirjoitti:

        Kukaan ei ilmeisesti kertonut roistolle että "ei saa olla asetta kun ei purjehtijoiollakaan ole, jolla puolustautua".

        Mulla on aina Caracasissa veneillessäni paitsi konekivääri keulaluukussa, niin käsikranaatteja taskussa, polkumiinja kannella ja kylkimiinoja mastossa. Oon huomannut, että erityisen vaikutuksen tekee kuitenkin se, että tärskäyttää ajoittain kiikarikiväärillä tähystyskorista . Ainut ongelma on, että ei näy konnia, joita täräyttäsMiten ootta, sdfg ja asekkomukana ratkaisseeen viimeksimainitun ongelman ?


    • ei aseille

      Eri lait eri maissa, mutta monissa viranomaiset takavarikoivat aseet maassa olon ajaksi, eli niissa maissa aseista ei ole mitaan iloa satamassa olon aikana, ja aika riesa muutenkin. Aina ilmoitettava maahantulon yhteydessa ja aseet monimutkaistavat aina maahantulomuodollisuuksia entisestaan. Aika pienella osalla matkaveneita on aseita mukana ja onneksi niin. On hyvin harvinaista, etta asetta tarvitsisi puolustautuakseen aseellista hyokkaysta vastaan. Ylipaataan aseelliset hyokkaykset ovat aarimmaisen harvinaisia, ja sellaisen sattuessa on hyvin kyseenalaista, auttaako aseen heiluttelu mitaan. Jos hatapaissasi lahdet ammuskelemaan "epailyttavia" kalastajia tms paikallisia kaupustelijoita tms, olet akkia isossa kusessa. Kehitysmaiden vankiloissa ei ole yhta mukavat olot kuin Suomessa. Maailmassa on aika harvassa ne alueet, joilla merirosvousta tapahtuu, ja nekin alueet on helposti valtettavissa - paitsi ehka somalivedet, jos haluaa sita kautta Valimerelle (vaihtoehtoisesti kierra Etela-Afrikan kautta, niin valtat vaarat). Itse olen sita mielta, etta aseita on turha raahata mukaan veneeseen. Jos niin paljon pelottaa, niin paree jaada kotiin. Eika halua uhoavia cowboyta maailman merille ja ankkuripaikoille.

      • Kekustelija

        Abramovitsilla on ohjustentorjuntajärjestelmä aluksessaan, mutta Venezuelan ja Somalian hänkin jättänee väliin!


      • hollilla
        Kekustelija kirjoitti:

        Abramovitsilla on ohjustentorjuntajärjestelmä aluksessaan, mutta Venezuelan ja Somalian hänkin jättänee väliin!

        Abramovits lähestyi purkkariani takaa, teki Helsingin matalalla kierroksen, tuli kohta uudestaan, väisti styyrpuurin puolelle ja pakeni länteen.


      • ,kjhug,
        hollilla kirjoitti:

        Abramovits lähestyi purkkariani takaa, teki Helsingin matalalla kierroksen, tuli kohta uudestaan, väisti styyrpuurin puolelle ja pakeni länteen.

        Kotikokki hernerokkapurkki - toimii varmasti, mutta viiveellä.

        Ei tarvii ilmoitella viranomaisille.

        Pitää myös romanit loitolla.


      • soppatykki <
        ,kjhug, kirjoitti:

        Kotikokki hernerokkapurkki - toimii varmasti, mutta viiveellä.

        Ei tarvii ilmoitella viranomaisille.

        Pitää myös romanit loitolla.

        vs. Abramovitsin kaalisoppa


    • asevinkkejä

      Jos reissaat Euroopassa et tarvitse asetta. Jos menet muualle ase on oltava mukana. Kaliberiin kannattaa kiinnittää huomiota 22 mm pikkuvehkeillä ei tee mitään mutta 9 mm jättää jo kunnon jäljen. Sarjatuliase on paras vaihtoehto. Asetta ei kannata kuitenkaan kuskata mukana jos ei ole valmis käyttämään sitä ensin. Myöhemmin ei ehkä enää pysty siihen. Tilanne pitää kuitenkin arvioida realistisesti. Onko kyse ryöstöstä tms. vai pelkästä kiusanteosta tai uteliaisuudesta. Ammattikalastusveneet ei yleensä ole uteliaita, varsinkin huonosti hoidetun lähestyessä kannattaa olla tarkkana. Syntyneen tilanteen kanssa pitää myös pystyä toimimaan, niin että ei joudu siitä vaikeuksiin viranomaisten kanssa. Eli jos jää jälkiä ne on hävitettävä.
      Aseen vieminen Euroopan tullien läpi on hankaa, mutta onnistuu kun käyttää hieman päätään. Kunnollisen puolustautumiseen soveltuvan aseen hankkiminen onkin toinen juttu, mutta onnistuu helposti esim uuden mantereen puolella sekä afrikassa, esim. marokossa. Jälkimmäisessä kannttaa kuitenkin olla tarkkana ostohetkellä.

      • 29

        Joo sieltä minäkin ostin keulaluukkuun asetamani konekiväriin. Mihin kohtaan venettäsi sinä, hyvä Asevinkkejä, olet konekiväärin asentanut. Antaisitko asiasta asevinkin?


      • järki käteen

        "Jos menet muualle ase on oltava mukana." Toivottavasti tämä oli raju provo eikä oikea mielipide. Alueet, joilla voisi huonolla tuurilla joutua puolustautumaan aseellista hyökkäystä vastaan, ovat helposti vältettävissä. Matkapurjehtijoita on JOKA PUOLELLA MAAPALLOA, ja vain aniharvalla on ase veneessä - ja vielä harvempi on koskaan joutunut tilanteeseen, jossa siitä olisi voinut olla hyötyä. Mä en ymmärrä, miksi suomalaiset pelottelevat toisiaan suomalaisella keskustelupalstalla aiheesta, josta eivät oikeasti tiedä eikä ole kokemuksen muruakaan. Kuinka monella oikeasti maailman merillä purjehtivalla suomalaisella on ase mukana? Enpä ole kuullut ensimmäisestäkään, enkä yhdestäkään merirosvouksen suomalaisuhrista. Pahoin pelkään, että eka kerta, kun saadaan kuulla uutisissa suomalaisesta asetta pitäneestä matkapurjehtijasta, uutinen koskee perheriitaa, jonka päätteeksi toinen puolisoista tarttui aseeseen ja lopetti puolison jäkätyksen lopullisesti, kuten maissakin ihan liian usein käy. Aseet ovat ihmisen käsissä tappavia.

        T: Vuosia aseettomana maailman merillä purjehtinut, 0 ryöstöä, 0 merirosvousta, 0 aseella uhkailua, 0 uhkaa toisen ihmisen taholta kokenut suomalainen matkapurjehtija.


      • uhoilualeikkiä?
        järki käteen kirjoitti:

        "Jos menet muualle ase on oltava mukana." Toivottavasti tämä oli raju provo eikä oikea mielipide. Alueet, joilla voisi huonolla tuurilla joutua puolustautumaan aseellista hyökkäystä vastaan, ovat helposti vältettävissä. Matkapurjehtijoita on JOKA PUOLELLA MAAPALLOA, ja vain aniharvalla on ase veneessä - ja vielä harvempi on koskaan joutunut tilanteeseen, jossa siitä olisi voinut olla hyötyä. Mä en ymmärrä, miksi suomalaiset pelottelevat toisiaan suomalaisella keskustelupalstalla aiheesta, josta eivät oikeasti tiedä eikä ole kokemuksen muruakaan. Kuinka monella oikeasti maailman merillä purjehtivalla suomalaisella on ase mukana? Enpä ole kuullut ensimmäisestäkään, enkä yhdestäkään merirosvouksen suomalaisuhrista. Pahoin pelkään, että eka kerta, kun saadaan kuulla uutisissa suomalaisesta asetta pitäneestä matkapurjehtijasta, uutinen koskee perheriitaa, jonka päätteeksi toinen puolisoista tarttui aseeseen ja lopetti puolison jäkätyksen lopullisesti, kuten maissakin ihan liian usein käy. Aseet ovat ihmisen käsissä tappavia.

        T: Vuosia aseettomana maailman merillä purjehtinut, 0 ryöstöä, 0 merirosvousta, 0 aseella uhkailua, 0 uhkaa toisen ihmisen taholta kokenut suomalainen matkapurjehtija.

        Olen täysin samaa mieltä kuin nimimerkki "järki käteen" ja omat kokemukseni olivat liki samanlaiset. Tosin pikkurikollisilta ei ihan vältytty. Karibialla kaksi mustaa miestä kiipesi yöllä äänettömästi veneeseemme, mutta pakenivat tullessaan huomatuiksi. Tyynenmeren saarilla ei pidetty edes jollaa lukittuna. Ihmiset olivat ystävällisiä - ja toisinaan uteliaita. Ehkäpä tämän palstan uhoilijat konetuliaseineen olisivat ammuskelleet tervehtimään tulevia saarelaisia tai kalastajia?
        Aseista keskustelu on ollut sen verran suosittu aihe, että voi kuvitella enemmistön olevan muita kuin matkapurjehtijoita. Olisiko pyssyleikkien mielikuvat syntyneet väkivaltaviihteestä?


      • still alive
        uhoilualeikkiä? kirjoitti:

        Olen täysin samaa mieltä kuin nimimerkki "järki käteen" ja omat kokemukseni olivat liki samanlaiset. Tosin pikkurikollisilta ei ihan vältytty. Karibialla kaksi mustaa miestä kiipesi yöllä äänettömästi veneeseemme, mutta pakenivat tullessaan huomatuiksi. Tyynenmeren saarilla ei pidetty edes jollaa lukittuna. Ihmiset olivat ystävällisiä - ja toisinaan uteliaita. Ehkäpä tämän palstan uhoilijat konetuliaseineen olisivat ammuskelleet tervehtimään tulevia saarelaisia tai kalastajia?
        Aseista keskustelu on ollut sen verran suosittu aihe, että voi kuvitella enemmistön olevan muita kuin matkapurjehtijoita. Olisiko pyssyleikkien mielikuvat syntyneet väkivaltaviihteestä?

        ...aseita kun pysytte siellä savossa ja suomenlahden suojissa. Vain muutama prosentti edes lähtee sen pidemmälle. Mutta esim afrikkalaisessa satamassa luo kummasti turvallisuuden tunneta, kun voi punkasta ampua hytin luukkua räpläävää paikallista yrittäjää, jolta löytyy yleensä ainakin puukko. Elintasoero on valitettavsti edelleen vielä monessa paikka niin suuri, että se yllyttää etsimään jotain myytävää.


      • 27
        still alive kirjoitti:

        ...aseita kun pysytte siellä savossa ja suomenlahden suojissa. Vain muutama prosentti edes lähtee sen pidemmälle. Mutta esim afrikkalaisessa satamassa luo kummasti turvallisuuden tunneta, kun voi punkasta ampua hytin luukkua räpläävää paikallista yrittäjää, jolta löytyy yleensä ainakin puukko. Elintasoero on valitettavsti edelleen vielä monessa paikka niin suuri, että se yllyttää etsimään jotain myytävää.

        sitten vietät loppuikäsi afrikkalaisessa vankilassa. Saatat miettiä muutamankin kerran, olisiko ollut viisaampaa olla ilman asetta.
        Se, että joku räplää hytin luukkua, ei oikeuta ampumiseen. Ei, vaikka räplääjällä olisi millaisia aseita. Kyse ei vielä ole itsepuolustustilanteesta. Ja vaikka miten olisit eri mieltä, niin paikallisessa tuomioistuimessa olet tyypillisesti ulkomaalaisena heikoilla missä päin maailmaa tahansa.


      • runsaasti mukana!
        still alive kirjoitti:

        ...aseita kun pysytte siellä savossa ja suomenlahden suojissa. Vain muutama prosentti edes lähtee sen pidemmälle. Mutta esim afrikkalaisessa satamassa luo kummasti turvallisuuden tunneta, kun voi punkasta ampua hytin luukkua räpläävää paikallista yrittäjää, jolta löytyy yleensä ainakin puukko. Elintasoero on valitettavsti edelleen vielä monessa paikka niin suuri, että se yllyttää etsimään jotain myytävää.

        Kylläpä pojaat keksii juttuja! Näiden juttujen kirjoittajat eivät ole ikinä purjehtineet missään muualla kuin kotirannoilla, jos missään. Hyvä ettei nämä ampumahullut koskaan lähdekään seilaamaan!


    • rfd

      "Carriage of arms is not advised. There is a serious risk of escalation of the
      levels of violence."

      13 Pirates on Board
      Stay calm - attackers are likely to be excitable and nervous - you will think
      more clearly and your conduct may also calm them – do not make sudden
      movements
      Offer no resistance
      Cooperate with the pirates

      DO NOT USE FIREARMS, even if available – the risk of escalation is significant.
      Do Not use flash photography, which may be mistaken for muzzle flashes by
      the pirates or by any military force sent to assist
      Do Not use flares or other pyrotechnics as weapons against pirates.

      (International Sailing Federation Guidelines for yachts considering entering a piracy area)

    • .. ..

      Aikanaan RUK:n kurssin 107 suorittaneena yhdyn niihin mielipiteisiin, joissa sanotaan, että ei asetta. Jos merirosvojen hyökkäystä alettaisiin torjua, olisi alus varustettava yhtä pyssyä huomattavasti runsaammalla arsenaalilla ja sotureilla. Ja ominaisuuksilla.

      Ameriikkalaisesta venelehdestä olen kuitenkin lukenut yhden tapauksen, jossa kivääristä oli hyötyä. Veneestä nimittäin rikkoontui systeemiä peräsimen ja ruorin väliltä. Kippari otti aseensa, ampui peräsinlavan ylä-takaosaan reijän ja asensi siihen köydet tilapäisen ohjaamisen avuksi.

      Artikkelissa ei sanottu, miksi ase oli mukana. Itse mieskohtaisesti pidän kuitenkin sangen epätodennäköisenä, että tuommoista tarvetta varten pitäisi po. työkalulla varustautua.

      • sdfg

        Jenkeissä ei tunneta porakonetta.


    • 20+9

      Saisi varmasti jo pahaa jälkeä aikaiseksi...
      Jos musta merirosvo tulisi veneeseen .. :S

    • Asehullu

      Vaikka purjehdin pelkästään suomessa on mukana aina 3 asetta.

      Valmet Petra
      9 mm. pistooli
      Haulikko

      • Lisäksi

        Vihainen koira, vihainen akka, häiriintyneet lapset. Saa olla rauhassa.


      • 18

        mulla on konekivääri keulaluukussa.


      • 31
        Lisäksi kirjoitti:

        Vihainen koira, vihainen akka, häiriintyneet lapset. Saa olla rauhassa.

        mulla taas on runsaasti kuteja keulaluukussa olevaan konekivääriin


      • klklkl____

        hullu mikä hullu
        '
        onneksi diagnosoit itse itsesi


      • asehullu
        klklkl____ kirjoitti:

        hullu mikä hullu
        '
        onneksi diagnosoit itse itsesi

        Toiset harrastaa postimerkkejä, toiset ampumista.
        Miksi ampuminen on jotenkin huonompi harrastus?


      • ihmin
        asehullu kirjoitti:

        Toiset harrastaa postimerkkejä, toiset ampumista.
        Miksi ampuminen on jotenkin huonompi harrastus?

        Miten ampumista harrastetaan veneestä käsin?


      • Asehullu.
        ihmin kirjoitti:

        Miten ampumista harrastetaan veneestä käsin?

        Ja jos minulla on ase autossa niin kysyt miten ampumista harrastetaan autosta käsin.
        Veneestä käsin en ammu kuin kiekkoja, mutta kun veneellä reissaa niin matkalla on monissa paikoissa ampumaratoja.


      • niin...
        Asehullu. kirjoitti:

        Ja jos minulla on ase autossa niin kysyt miten ampumista harrastetaan autosta käsin.
        Veneestä käsin en ammu kuin kiekkoja, mutta kun veneellä reissaa niin matkalla on monissa paikoissa ampumaratoja.

        Ai niin, tosiaan, olenhan minäkin nähnyt ja kuullut. Utössä nähnyt, sinne voi nykyään kävelläkin, Santahaminassa ja Gyltössä kuullut, kun rantaan ei päästetä. Ikinä missään en ole tienviittaa ampumaradalle nähnyt, en tosin järin paljon teitäkään saarissa.


      • oletusta
        ihmin kirjoitti:

        Miten ampumista harrastetaan veneestä käsin?

        Ulkomailla pitäis sitten kysyjän varmaan ottaa aina gastiksi paikallinen savikiekkoampuja jolla olisi aseet.


      • Asehullu
        oletusta kirjoitti:

        Ulkomailla pitäis sitten kysyjän varmaan ottaa aina gastiksi paikallinen savikiekkoampuja jolla olisi aseet.

        En ole ulkomailla purjehtinut kuin ruotsissa, sillon oli aseet mukana, eipä kukaan sinne mennessä kysele mitään.


      • 17
        Asehullu kirjoitti:

        En ole ulkomailla purjehtinut kuin ruotsissa, sillon oli aseet mukana, eipä kukaan sinne mennessä kysele mitään.

        mennessä, mutta jos jostain syystä, vaikkapa jonkin onnettomuuden seurauksena poliisille sattuisi siellä selviämään, että sinulla on veneessä aseita, niin vaikeuksia saattaisi tulla.

        Ja muuten: ammuntaa ja postimerkkeilyä ei voi asettaa harrastuksina samalle viivalle. Postimerkeillä ei voi tappaa ketään eikä niitä ole alunperinkään kehitetty tappamista varten Ampumaurheilu ei ole sivistyneiden ihmisten puuhaa.


      • Asehullu
        17 kirjoitti:

        mennessä, mutta jos jostain syystä, vaikkapa jonkin onnettomuuden seurauksena poliisille sattuisi siellä selviämään, että sinulla on veneessä aseita, niin vaikeuksia saattaisi tulla.

        Ja muuten: ammuntaa ja postimerkkeilyä ei voi asettaa harrastuksina samalle viivalle. Postimerkeillä ei voi tappaa ketään eikä niitä ole alunperinkään kehitetty tappamista varten Ampumaurheilu ei ole sivistyneiden ihmisten puuhaa.

        Ruoanlaitto ja viininmaistelu ovat sitten hienoja harrastuksia, silti eniten suomessa tapetaan juuri teräaseilla ja juovuksissa.
        Yleisin tappoväline on edelleen leipäveitsi.

        Postimerrkkikansiolla kun oikein mäjäyttää niin kyllä siinä henki voi mennä.
        Toki ampumisharrastuksenkin voi mieltää verenhimoisen tappajan tavaksi päästää paineita, toisille se on vain harrastus.

        Jousiammunta ja miekkailu ovat eliittilajeja, silti nekin välineet on tehty tappamiseen.

        Mutta tuohan on sinun mielipide.


      • ampuja
        Asehullu kirjoitti:

        Ruoanlaitto ja viininmaistelu ovat sitten hienoja harrastuksia, silti eniten suomessa tapetaan juuri teräaseilla ja juovuksissa.
        Yleisin tappoväline on edelleen leipäveitsi.

        Postimerrkkikansiolla kun oikein mäjäyttää niin kyllä siinä henki voi mennä.
        Toki ampumisharrastuksenkin voi mieltää verenhimoisen tappajan tavaksi päästää paineita, toisille se on vain harrastus.

        Jousiammunta ja miekkailu ovat eliittilajeja, silti nekin välineet on tehty tappamiseen.

        Mutta tuohan on sinun mielipide.

        Aseen pitäminen veneessä (tai autossakin) vaatii Suomessa perustellun syyn aseen mukana kuljettamiseen. Asetta ei myöskään saa säilyttää veneessä, sillä aselain mukaan asetta ei saa säilyttää muussa kuin vakituisessa asunnossa.

        Perusteltu syy voi toki olla esimerkiksi veneellä kulkeminen huvilalle, jossa harrastaa ammuntaa tai metsästystä jne.

        Jos kyseessä on ampuma-aseen kuljettelu muuten vaan, syyllistyy silloin selkeästi ampuma-aserikokseen.

        Jos haulikko on veneessä, kun piipahtaa vaikkapa Ruotsin puolelle ja kyseessä ei ole matkustaminen "järjestettyyn metsästys- tai kilpailutapahtumaan", niin samalla syyllistyy ampuma-aserikokseen Ruotsissakin. Käänteisenä esimerkkinä on Suomessa annettu tuomio Ruotsissa asuneelle Suomalaiselle, joka oli pitänyt muuten vaan Suomessa huvilallaan Ruotsissa luvalle rekisteröityä metsästysasetta. Muutenhan pohjoismaiden välillä saa kuljettaa luvallisia metsästys- ja kilpa-aseita, kun kyseessä on "järjestetty metsätys- tai kilpailutapahtuma", josta on esittää todisteena kutsu. Yleensä tullissa ei kyllä edes haluta katsoa lupia tai aseita, vaan käskevät pois häiritsemästä.

        Mielenkiintoisen kysymyksen muodostaa Suomessa aseluvan edellyttävä merkinantopistooli eli ns. valopistooli. Aselain mukaan sitä ei periaatteessa saisi säilyttää veneessä, mutta kuljettelu edestakaisin kodin ja veneen välillä jokaisen veneilykerran yhteydessä ei sekään tunnu kovin järkevältä, saatikka mukana kantaminen mentäessä veneilyn päätteeksi ravintolan kautta kotiin.


      • ampuja
        ampuja kirjoitti:

        Aseen pitäminen veneessä (tai autossakin) vaatii Suomessa perustellun syyn aseen mukana kuljettamiseen. Asetta ei myöskään saa säilyttää veneessä, sillä aselain mukaan asetta ei saa säilyttää muussa kuin vakituisessa asunnossa.

        Perusteltu syy voi toki olla esimerkiksi veneellä kulkeminen huvilalle, jossa harrastaa ammuntaa tai metsästystä jne.

        Jos kyseessä on ampuma-aseen kuljettelu muuten vaan, syyllistyy silloin selkeästi ampuma-aserikokseen.

        Jos haulikko on veneessä, kun piipahtaa vaikkapa Ruotsin puolelle ja kyseessä ei ole matkustaminen "järjestettyyn metsästys- tai kilpailutapahtumaan", niin samalla syyllistyy ampuma-aserikokseen Ruotsissakin. Käänteisenä esimerkkinä on Suomessa annettu tuomio Ruotsissa asuneelle Suomalaiselle, joka oli pitänyt muuten vaan Suomessa huvilallaan Ruotsissa luvalle rekisteröityä metsästysasetta. Muutenhan pohjoismaiden välillä saa kuljettaa luvallisia metsästys- ja kilpa-aseita, kun kyseessä on "järjestetty metsätys- tai kilpailutapahtuma", josta on esittää todisteena kutsu. Yleensä tullissa ei kyllä edes haluta katsoa lupia tai aseita, vaan käskevät pois häiritsemästä.

        Mielenkiintoisen kysymyksen muodostaa Suomessa aseluvan edellyttävä merkinantopistooli eli ns. valopistooli. Aselain mukaan sitä ei periaatteessa saisi säilyttää veneessä, mutta kuljettelu edestakaisin kodin ja veneen välillä jokaisen veneilykerran yhteydessä ei sekään tunnu kovin järkevältä, saatikka mukana kantaminen mentäessä veneilyn päätteeksi ravintolan kautta kotiin.

        Ase tulee metsästyslain mukaan olla moottoriajoneuvossa olla aina lataamattomana ja suojuksessa kuten aselaukussa tai asepussissa.


      • nämä lajit
        Asehullu kirjoitti:

        Ruoanlaitto ja viininmaistelu ovat sitten hienoja harrastuksia, silti eniten suomessa tapetaan juuri teräaseilla ja juovuksissa.
        Yleisin tappoväline on edelleen leipäveitsi.

        Postimerrkkikansiolla kun oikein mäjäyttää niin kyllä siinä henki voi mennä.
        Toki ampumisharrastuksenkin voi mieltää verenhimoisen tappajan tavaksi päästää paineita, toisille se on vain harrastus.

        Jousiammunta ja miekkailu ovat eliittilajeja, silti nekin välineet on tehty tappamiseen.

        Mutta tuohan on sinun mielipide.

        keihään-, kiekon ja moukarinheitto sekä kuulantyötö. Kaikki lajit vihollisen tappamiseksi kehitettyjä. Pitäis lopettaa ja välineiden hallussapito kieltää pikimmiten. Tollasen rautakuulankin kun pukkaa suurempaan väkijoukkoon niin kyllä on äijää laossa. No itselläkin on kaksi asetta (pistooli ja kivääri) lojuneet kotona 20 vuotta ihan turhanpanttina. Voisin vaikka luovuttaa viranomaisille jos jokin keräys organisoitaisiin. Ikinä ei ole tullut mieleenkään viedä veneelle.


    • LauriGStrengell

      Tämä on tietysti ihan "blaah" vastaus, koska siihen ei sisälly provoa eikä vittuilua. Jos kysyjä hakee asiallista tietoa, niin voin vastata vain ensimmäiseen. Omilla matkoillani olen purjehtineet Karibian lisäksi mm. Costa Rican, Panaman, Ecuadorin, Perun, Kuuban, Kolumbian, Jamaican, Madagascarin, Mozambiquen, Etelä Afrikan, Marokon, Indonesian, Thaimaan Papua Uuden Guinean ja Malesian merialueilla. Olen tavannut tietysti satoja matkaveneitä ja vielä useampia paikallisia. Sv Aliisa on rantaan lähtiessä lukittu kaksi kertaa elämänsä aikana: Marokossa ja Madagascarilla. Molemmilla kerroilla "kommodori" vaati sitä, vaikka itse olisin jättänyt auki. Muuten luukut ovat olleet auki yötäpäivää.

      Joskus vuosia sitten varkaat kävivät isolla kädellä Papua Uudessa Guineassa. Varkaus ja jopa ryöstö on ihan eri asia kuin aseellinen YHTEENOTTO.

      Kokemukseni mukaan matkapurjehtijoista vain hyvin harvoilla, enimmäkseen jenkeillä, on mukanaan aseita. Niiden pitäminenhän on enemmänkin kulttuuriin kuuluva asia. Onhan Suomikin maailman aseenomistustilastoissa kai aika ylhäällä. Silti en ole tavannut ketään joka olisi koskaan käyttänyt tai tarvinnut sitä. Aseista tai niiden käytöstä ei puhuta matkaveneiden keskuudessa. Ne ovat yhtä vieras ajatus 99%:lle matkaveneistä kuin esim. "backpackerin" lähteminen maailmalle pistooli repussa.

      Asetta ei tarvitse matkapurjehduksella, jos ei halua harrastella vaikkapa tyhjien olutpullojen ammuskelua ulapalla. Kyllähän metsästys ja ammuskelu voi olla hauskaa ja harrastuksenakin ihan ok asia. Mutta jos kysymyksen taustalla on pelko ("Tarvitsenko asetta puolustaakseni itseäni maailman merillä?") niin vastaus on ehdottomasti "Et tarvitse".

      Tällä hetkellä ainoastaan Venezuelan rannikko sekä "Suur-Somalian aseistettu merivaltakunta" ovat ihan oikeasti vaarallisia tavallisia reittejä kulkevalle matkapurjehtijalle. (Tuskin suunnittelet purjehdusta Nigeriaan tai länsi-afrikan rannalle..) Muualla pärjää normaalilla varovaisuudella.

      Aseen pitäminen veneessä viranomaisten suhteen on hyvin verrattavissa vaikkapa kotieläimeen. Koira, kissa tai papukaija veneessä on kyllä mukavaa seuraa. Niistä ei sinänsä kyllä ole mitään varsinaista hyötyä ja ne aiheuttavat satamissa sekä maksuja, loputonta lomakkeiden täyttöä, hankalia tilanteita ja ylimääräistä byrokratiaa.

      Terveisin:

      Lauri
      Sv Aliisa
      Fiji

      PS. Jos päätät kantaa aseita veneessä, niin voit ainakin tällä hetkellä unohtaa Fijille menon kokonaan! Se olisi harmillista, on nimittäin sotilashallituksesta huolimatta niin turvallinen ja ystävällinen paikka...)

      • Meripartiolainen

        Olipa orpo olo Karhusaaren autiolla valaanpyyntitukikohdalla aseen jäätyä purjeveneelle ja rantautumisveneen perämoottorin sokan hajotessa. Todennäköisesti saarella ei ollut yhtään nallukkaa mutta myöhemmin hieman pohjoisempana ei käynyt mielessäkään käyskennellä biitseillä ilman asetta.

        Näin toisilla merillä

        (youtube: pyramid77)


    • lumpsterlantti

      Millaisen asekaapin ostaisitte veneeseen ja onko siitä katsastusmääeäyksissä jotain 1-luokassa erityisvaateita?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      243
      3789
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      27
      2284
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2111
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      2015
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      92
      1685
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1391
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1301
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1287
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1227
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1218
    Aihe