Sukulaiset & naapurit sotkee kaupan!

Hiljainen myynti

Hiukan vanhempaa, ja pitempään omistuksessa ollutta kiinteistöä myydessä saa varautua jos minkälaisiin vastoinkäymisiin. Vaikka paikka on omissa nimissäsi ja lain mukaan saat itse päättää myynnistä, voi ympäristön paine nousta uskomattoman isoksi.

Helpoiten sopan saa aikaiseksi, jos on lunastanut itselleen sukutilan tms. sukulaisten käytössä kauan olleen kiinteistön. Sen jonne enot ja sedät tulevat kutsumatta kylään, puuhastelemaan omia juttujaan vielä vuosikausien jälkeen kuten aina ennenkin. Kun sitten itse väsyt passaamaan nurkissa pyörivää sukulaislaumaa ja päätät myydä paikan, siitäkös ääni nousee. Alkaa välirikolla uhkailu, armoton kummastelu ja mahdollisen ostajan paheksunta. Tiedän jopa tapauksen jossa vanhainkodissa asuva 87-vuotias setä kiusallaan lunasti sukutilan aivan järjettömään hintaan, vaikkei pystynyt enää sormellakaan huolehtimaan siitä. Vain siksi että paikka pysyy suvussa ja ettei oikeat omistajat saa myydä sitä ulkopuolisille. Kahdeksan vuoden päästä sedästä jätti aika ja kiinteistö periytyi takaisin entisille omistajille. Rakennukset oli lahonneet korjauskelvottomiksi ja rikkaruohoa kasvavasta tontista maksettiin helkkarin iso perintövero.

Toinen lukunsa ovat maankäyttöä hallitsevat naapurit. Maaseudulla on tavallista, että viljelijät tiedustelevat säännöllisesti mahdollisia myyntiin tulevia paikkoja, jotta ne voisi ostaa halvalla pois ennen päätymistä julkiseen myyntiin. Eräskin isäntä oli kauan kärkkynyt sinänsä vähäpätöistä naapurin metsäpalstaa ja omistajan ikääntyessä teki siitä heikon puoleisen ostotarjouksen. Omistaja vastasi ettet sinä itsekään myy maatasi noin halvalla, ja naapurisota oli valmis. Loppujen lopuksi omistaja myi palstan vieraalle vielä halvemmalla kuin mitä naapuri oli siitä tarjonnut. Naapuri vihersi kateudesta tavatessaan ostohintaa kunnan ilmoitustaululle ripustetusta etuostopäätöksestä.

Lienee kolme tapaa välttyä kiinteistökaupassa edellä mainituilta ongelmilta; olla välittämättä sukulaisista ja naapureista, hoitaa myynti kaikessa hiljaisuudessa suoraan maksukykyiselle ostajalle, tai kestää ja kärsiä homma loppuun asti ja jättää murheet omalle perikunnalle.

Varmin tapa käynnistää härdelli on jutustella normaaliin tapaan myyntisuunnitelmista sukulaisille ja naapureille.

49

8512

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • entinen mummula

      En edes lue tuota, mutta otsikkoon vastaan.

      Sukutilan myyminen ei ole missään muodossa järkevää PISTE

      • Maire-Tuulikki

        Et ole tilaasi ostanut vapailta markkinoilta ja tuskin latinlatia siitä maksanut. Jotenka pidä mölyt mahassasi.
        terv. tilaton ja perinnötön, huoleton sisar. Heh!


      • ostakaa, ostakaa

        omaksi lunastetun tilan kuka vaan,myös sukutilan omistaja.Ja jos myyt niin myy vieralle.Itse olen kurkkuani myöten täynnä niitä neuvoja mitä olen yrittänyt toteuttaa.Neuvojia kun on ainakin 14.


      • mouhail
        Maire-Tuulikki kirjoitti:

        Et ole tilaasi ostanut vapailta markkinoilta ja tuskin latinlatia siitä maksanut. Jotenka pidä mölyt mahassasi.
        terv. tilaton ja perinnötön, huoleton sisar. Heh!

        Sukutilasta on jokainen sukupolvi maksanut perintöveron! Kateus vie kalatkin vedestä. Näköjään ihmisen perusoikeus Suomessa.


      • HA
        Maire-Tuulikki kirjoitti:

        Et ole tilaasi ostanut vapailta markkinoilta ja tuskin latinlatia siitä maksanut. Jotenka pidä mölyt mahassasi.
        terv. tilaton ja perinnötön, huoleton sisar. Heh!

        Mitä täällä ilmaiseksi saa, vaikka kuin sukutila..Vihreys "näkyy" tässäkin..


      • dd
        mouhail kirjoitti:

        Sukutilasta on jokainen sukupolvi maksanut perintöveron! Kateus vie kalatkin vedestä. Näköjään ihmisen perusoikeus Suomessa.

        niin


      • Akakakkakkakkakakak
        mouhail kirjoitti:

        Sukutilasta on jokainen sukupolvi maksanut perintöveron! Kateus vie kalatkin vedestä. Näköjään ihmisen perusoikeus Suomessa.

        Riippuu siitä koska sukutula on peritty. 1985 ei ollut vielä perintöveroja.


    • Yualle

      Eräs hemmo on ostellut kuolleita tiloja ympäriltämme ja tiedustellut meiltäkin peltojen ostoa. Emme ole myyneet. Saapa nähdä millainen zoppa tästäkin vielä kehkeytyy...:>

    • vaikeita asioita :))

      Niin tai sinun täytyy tehdä sukusi kanssa pesäselvitys uudestaan .. tehdä ositus tms .. ota lakimieheen yhteyttä .. Jos olet väsynyt jne .. sen hoitamiseen ja sukusi passaamiseen .. täytyy teidän järjestellä asiat ihan uusiksi .. Sinä jos haluat myydä ja sukusi ei niin ei tule onnistumaan .. Sinun täytyy sanoa vaan että joku ratkaisu täytyy löytyä että et jaksa enää hoitaaa tilaa . Ja kyllä laki mies sanoo miten tehdä ,, Pidätte sukukouuksen ja päätatte mitä tilalle tehdä ..

      • Sanoo varmaan

        Lakimies sanoo tosiaan mitä pitää tehdä! Hän katsoo raha arvot, ja "oman siivun" ja juttu menee niinkuin hän katsoo itsensä kannalta parhaaksi. Rahana. Miten ihmeessä sopiminen ei ole vaihtoehto koska se on este jaksamiselle!!


      • poissuljettu
        Sanoo varmaan kirjoitti:

        Lakimies sanoo tosiaan mitä pitää tehdä! Hän katsoo raha arvot, ja "oman siivun" ja juttu menee niinkuin hän katsoo itsensä kannalta parhaaksi. Rahana. Miten ihmeessä sopiminen ei ole vaihtoehto koska se on este jaksamiselle!!

        Sinä olet isäntä jos kuten ymmärsin olet osuudet muille jo maksanut ja ositukset tehty.Et sinäkään mene huushollaamaan ja kuleksimaan kenenkään toisen joka samasta tilasta sai osuutensa riesaksi.Miksi tässä selvässä asiassa enää tuomaria tarvitaan.Olisi toisin jos toisetkin vielä omistaisivat kys. sukutilaa.Aja hyyryläist pois ja nauti omastasi .eivät he ole oikeita sinua ajattelevia sukulaisia,minne ovat omat osuutensa hukanneet kun pitää tulla sinulle passuulle.Mutta ainahan kaupunkilainen on ollut pa.ja turvautunut maalaiseen kun eletään vain tunteilla,että vanha koti vielä osituksen jälkeenkin kuuluu heille.Eli sano,että tässä jaossa ei ollut asetettu sinulle syytinkiä sukulaisia kohtaan.suuttukoon sitten,sitten saat rauhan,älä lähde kodistasi ,sillä sitähän he kadehtivat vaikka osituksessa olisivat kuka hyvänsä voinut rahalla lunastaa tilan kuten sinä teit.Kyllä kateus vie kalatkin vedestä.


      • vili*

        oletkohan nyt ymmärtänyt asian väärin vai etkö ymmärrä ollenkaan. eihän kenenkään tarvitse kysyä suvulta lupaa jos myyn itselleen lunastaman tila oletko vähän pösilö


      • asia,asiana

        ei tässä tapauksessa tarvita lakimiehiä lihomassa, kun kerran on jo ostanut aikanaan tilan itselleen niin ihan ilman suvun lupaa ja osituksia saa myydäkkin. Lue ensin ja kirjoita sitten höpöjäs


    • "pisara"

      tilasi ja tee niinkuin parhaaksi katsot. En minäkään kotiini halua vierasta joukkoa, vaikkakin vain sukuun kuuluvia, kuten asian ymmärsin. Tokko kukaan omaan kotiinsa toivottaa tervetulleeksi kutsumattomia vieraita. Pitää se rauha olla sukutilallakin samanlainen kuin esim. jossain kerrostalohuoneistossa.
      Kannattaisi ensin kysellä olisiko tervetullut "askaroimaan" entiseen kotitilaan ja sopiikos se edes nykyiselle omistajalle. Onhan heilläkin omat työnsä, yleensä enemmän kuin jossain kerrostalo,-rivari pätkässä. Kiva käydä joskus pikavierailulla, vaan ei muuttaa asumismuotoon oleskelua ent. kotipaikassa.
      Toivotan sinulle itsellistä päätäntä valtaa, joten tsemppiä päätöksillesi!

    • -

      koskaan ei kannata puhuu mistään asioista kuin sellaiselle henkilölle jolla on 100% vaitiolovelvollisuus.sukulaiset ja naapurit vaan heittää lisää bensaa liekkeihin jos niille kertoo tekemisiään.

    • mk

      Ymparille ja sinne mistä autot tulevat niinportti ettei siitä pääse läpi ja jos sinä omistat paikan niin snaot suoraan että tämä on minun paikkani ja omistan sen ja suksikaa kuuseen ja jos eivät lähde niin parikertaa kun soittaa poliisit niin rupeavat uskomaan ja sinä voi myydä paikan kun haluat eikä se kuulu kenellekkään.

      • Koti on koti

        Voi ihme noita neuvoja? Sulkeutuneisuus ja oikein omistuksesi julistaminen ja myyntioikeuden tukipilarewiden etsiminen varmaan muuttaa sen totuuden että, ihmisillä on arvoja muutakin kuin ahneus,valta, uhma, raha, itsekkyys, ja moni muu joka on myyntienkin tastavaikuttajia.

        Rakentakaa koti itse yksi niin ymmärtää paremmin


    • onneksi omillaan

      ostin talon äidiltä ja isältä joka oli ollut suvulla pidemmän aikaa.. no yleinen suku käyttö jatkui minun asuessa mitään ei saanut tehdä ilman toisten kommenttia..
      Päätin myydä ja muuttaa omilleen siitä sota nousi koko sukuvastaan yhtä talon omistajaa.. en olisi saanut myydä taloa jonka olin itse omilla rahoilla ostanut!
      Kaikeksi onneksi onnituin suurimman hälyn laannuttua myymään pienessä hiljaisuudessa paikan pois, nyt olen onnelisesti omillani. ostin talon ja saan itse päättää mitä sille teen kas kummaa väki määrä väheni... nyt on omaa rauhaakin.

      tässä pari vinkkiä.
      - jos myyt kiintöistöä älä koskaan myy suvulle (SUKU ON PAHIN) etsi ulkopuolinen ostaja.
      - jos omistat talon jota hallitsee suku myy kaikessa hiljaisuudessa pois.. sota nousee ja vihamiehiä tulee mutta pahin laantuu aikanaan ja se joka tämmöisen takia lyö välit poikki saa olla poissa elämästäsi!

      Tsemppiä kaikille samaa kokeneille.

      SUKU ON PAHIN parasta on asua kaukana kaikista!

      • mk

        Rajoja sukulaisille ja sanonut että tämä on nyt minun ja suksikaa kuuseen ja portti pihaan ja kauko-ohjatulla systeemillä niin kukaan ei tule kun sanoo että menkää muualle ja jotkut ei sitä heti usko ja jollekkin pitää vääntää rautalangasta että uskoo.


      • kauhistunut nainen
        mk kirjoitti:

        Rajoja sukulaisille ja sanonut että tämä on nyt minun ja suksikaa kuuseen ja portti pihaan ja kauko-ohjatulla systeemillä niin kukaan ei tule kun sanoo että menkää muualle ja jotkut ei sitä heti usko ja jollekkin pitää vääntää rautalangasta että uskoo.

        tekstiä ja tunteettomuutta. Sukutilalla jolla omat juuret on ei saisi käydäkään.voi niistä pelisäännöistä sopia ihan juttelemalla eikä vain haukkua omaa sukuaan.kummallista miten ihmiset ovat vieraantuneet suvustaan, minunminunminun, jos on saanut sukutilan jossa muutkin kasvaneet niin olisi aika reilua kutsua silloin tällöin muitakin kylään jos se on rakas paikka muillekin.ei kaikilla ole rahaa ja miljoonia tilillä, tuo on silkkaa ahneutta ja egoismia.mihin sitä ihminen sukuaan tarvitsee nykypäivänä?tosiaan...


      • mk
        kauhistunut nainen kirjoitti:

        tekstiä ja tunteettomuutta. Sukutilalla jolla omat juuret on ei saisi käydäkään.voi niistä pelisäännöistä sopia ihan juttelemalla eikä vain haukkua omaa sukuaan.kummallista miten ihmiset ovat vieraantuneet suvustaan, minunminunminun, jos on saanut sukutilan jossa muutkin kasvaneet niin olisi aika reilua kutsua silloin tällöin muitakin kylään jos se on rakas paikka muillekin.ei kaikilla ole rahaa ja miljoonia tilillä, tuo on silkkaa ahneutta ja egoismia.mihin sitä ihminen sukuaan tarvitsee nykypäivänä?tosiaan...

        Lapsista ostaa vanhemmiltaan talon niin ei siellä enää ravata samaan malliin kun se on sen yhden lapsen koti ja monolle se on vaikea ymmärtää että nyt lapsuuden koti ei olekkaan enää vanhempien omistuksessa ja niin edelleen. Itselle äitini tehnyt testaemtin järvenrantamökistä sen takia kun teen kaikki hommat siellä ja remontit mutta minulla on myös käyttöoikeus mökkiin ja kun äitini jo 77v aika jättää niin perunkirjoituksessa on kiva nähdä veljen ja siskon ilme kun eivät saa kesämökistä mitään vaan äidin rivari menee jakoon mutta tämä on sen takia kun pidän myös äitiini yhteyttä ja välillä vierailen siellä ja niin edelleen. Jos suvun kiinteistön ostaa niin silloin pitä sanoa että tämä on minun ja suksikaa kuusee ja kauppakirjaan merkintä ettei jää perintöosuuksi rasitteeksi.


      • oma koti onneni
        kauhistunut nainen kirjoitti:

        tekstiä ja tunteettomuutta. Sukutilalla jolla omat juuret on ei saisi käydäkään.voi niistä pelisäännöistä sopia ihan juttelemalla eikä vain haukkua omaa sukuaan.kummallista miten ihmiset ovat vieraantuneet suvustaan, minunminunminun, jos on saanut sukutilan jossa muutkin kasvaneet niin olisi aika reilua kutsua silloin tällöin muitakin kylään jos se on rakas paikka muillekin.ei kaikilla ole rahaa ja miljoonia tilillä, tuo on silkkaa ahneutta ja egoismia.mihin sitä ihminen sukuaan tarvitsee nykypäivänä?tosiaan...

        miten itse suhtautusit KOTIISI tuppaaviin kutsumattomiin vieraisiin, jotka vielä vaativat/odottavat täyttä palvelua tietenkin ihan ilmaiseksi vaan sen tähden, että ovat sukulaisia.
        Ehkä montakin kertaa vuodessa.

        Itse en sukulaisuuden perusteella anna kellekään erikoisasemaa tai palvelua. Jos ihminen on vaivaksi/riesaksi pysyköön poissa.
        Sukulaisuus ei ole mikään automaatti ihmissuhteisiin.

        Jokaisella ihmisellä on OMA ELÄMÄ, jonka saa käyttää miten parhaaksi itselleen näkee, ja sellaisten ihmisten kanssa joiden kanssa on hyvä olla.
        Itse olen "valinnut" omat lähimmäiseni.


      • 18+12

        Voi olla noinkin, mutta en minä sukutilaan tultuani ole suurempia tunkeiluja kokenut. Joku käy, mutta silläkin on puolensa, kaikkia marjoja ei tarvi itse poimia ja miehille on apua muissa miesten jutuissa. On pieniä harmejakin, mutta koen vain mukavana, kun joku poikkeaa. Ovat sen verran fiksuja, ettei kukaan ole majaa meille tehnyt.
        Meille on kunnia-asia säilyttää tämä tila. Poika jatkaa ja sitä rataa.
        On ainakin kaksi tapaa tulla sukutilan hallitsijaksi. Perintönä tai ennakkoon jaettuna osana. Molemmissa on verojen maksua. Jos tila jaetaan, se menee aika pieniin osiin ja helposti elinkelvottomaksi. Tasapuolista se on, mutta aikojen kuluessa tulee ongelmia. Ulkopuolisilta lisämaan ostaminen on vielä kalliimpaa.
        Raamatullista olisi tilan siirtyminen vanhimmalle pojalle. No kaikki eivät ole viljelijöitä. Mutta periaate, että tila siirtyisi yhdelle olisi jatkuvuuden kannalta parempi. Näin on ennen toimittukin. Tilan lunastaminen on raskas taakka, josta osansa ottaa valtio veroina suvulta lunastamisen lisäksi. Tämänkin tilan tyttäret aikoinaan saivat lähinnä puuta rakentamiseen tai koulutuksen. Nykytyttäret saivat kaikki suunnilleen tasan poikien kanssa. Tilakokoja pitäisi kasvattaa, mutta millä "lihaksilla"? Kaluston uusinta edessä ja rakennusten kunnossapito. Harvalla on vain yksi perillinen.
        Isänmaan rakkaus tässä vaikuttaa ainakin meillä.


    • Marja Sisko

      oma äiti upotti perheen omakotitalon, joka oli pitkää puoliksi "äitimme" ja puoliksi lasten omistuksessa.

      Joskus laskin ylioptimisesti paljonko velkaisen pesän lunastamisnen olisi maksanut, ei ollut rahaa, mutta näin jälkeenpäin... olisiko se ollut oma, kun toisilla oli sitä pesää kohtaan valheita yms..

      Vaikka tälläiseen olisi tunteita ja vaikka rahaakin, niin ei kyllä innosta. Mielummin ostaa oman ja antaa jokaisen elää omaa elämäänsä. Omassa on aina ovi jonka saa takanaan kiinni, eikä ole velvollinen toisten elämään otaan osaa niinkuin olisi otettava jos jollakin jakamattoman pesän osakkaalla voisi olla. Pesän osakkaat käyttävät monella tapaa sitä pesää hyväksi elämässään, on sitä tai ei.

      Vielä nykyäänkin kuulee tarinoita, mitä toisilla on ollut, vaikka totuus on kovin eri

      Onneksi silloin ei ollut rahaa lunastaa sitä , Eikä sitä ole vieläkään

    • Raha ja Valta

      Ihan vaan muutama ajatus "suvusta" tuleva geeniperimästä ja sukupuolen ominaisuus.

      Nainen ei lähes koskaa rakenna tai tee itselleen KOTIA se on kautta maailman historian fakta. Täten hän ei koskaa tee konkreettista uhrausta itse talon,tilan,fyysisen olosuhteen suhteen. Naisen koti on raha ja valta ja ne molemmat tulee itsensä tietämättä siitä että on sen sukupuolen edustaja.

      Tämän tosiseikan sovittaminen tilojen,talojen ym kestävän turva ja koti mahdollisuuden kauppaaminen(kaappaaminen) on arkipäivää ja täten tämä "omistamisen" kulttuuri on lakimiesten ohjausta sukujen ja muidenkin perinteiden ja perintöjen hävityksenä jota käyttää tämäe edellämainittu valta ja irtonaisuus.

      Kaikkea ei kukaan omista mitä "omistaa" vaan kaikki on onnistuakseen jaettava ja avattava yleiselle hyväksynnälle ja varsinkin heille jotka on se oikeasti tehneet ja tuottaneet.

      Kodit tehdään itse , kaupaatavaran tekee raha ja valtataistelijat eli kieroudella omaisuutta ja oikkeudetonta arvoa hakevat ja välineitä on valitettavasti arvottomuus ja tyhjyys kostoineen.

      Perusturva on kokonaisuus sukupolvien yli ei sirpaleinen paloittelu ja yksilöomistus. Yleensä sukutilojen myyjinä on henkilö joka ei koskaan ole tehnyt tilan eteen mitään vaan on olemuksellaan ollut ehkä jonkin aikaa ja ujuttanut itsensä omistajaksi paperilla. nämä hetken kyllästymiset myös taitaa olla hetken tunteita ja yleensä uhmaa jotain vastaan.

      Kestävyyttä ja vakautta ei luoda myymällä vaan tekemällä ja luopumalla. toisten hyväksi ei itselle hankkine.

      • Kiitollinen nauvosta

        sisarteni kanssa. Kuulen korkeintaan sattumalta tai jonkun lipsauttaessa uuista investoinneista (uuden kiinteistön rakentaminen tilalle yms.). Maksan tietysti kuitenkin koko ajan hulto- ja ylläåitokustannuksista oman osuuteni.

        Esim. uuden rakennuksen pohjapiirrosehdotukset päätyivät täysin sattumalta käsiini.

        Pesänjaossa sovittiin senhetkisen tilan rakennusten säilyttämisestä ja kunnossapidosta. Ikävä kyllä suullisesti, ei kirjallisesti.

        En ole halukas investoimaan lisärakentamiseen. Pidän paikasta sellaisena kuin se oli ja on.

        Kysyisinkin minua viisaammilta: onko minun pakkosuostua lisäinvestoiteihin?

        Etuosto-oikeudesta puhuttiin perinnönjaossa. Asia jäi kuitenkin puheeksi: kirjallista sopimusta ei tehty.

        Voinko vaatia sen säilyttämistä, mitä aikanaan perin? Uuudisrakennus (-rakennukset) edellyttäisivät niiden purkamista?

        Onko enemmistöosuuden yhdessä omistamilla sisarillani tässä tapauksessa päätäntävalta, ja mikä siinä on minun asemani?


      • mk
        Kiitollinen nauvosta kirjoitti:

        sisarteni kanssa. Kuulen korkeintaan sattumalta tai jonkun lipsauttaessa uuista investoinneista (uuden kiinteistön rakentaminen tilalle yms.). Maksan tietysti kuitenkin koko ajan hulto- ja ylläåitokustannuksista oman osuuteni.

        Esim. uuden rakennuksen pohjapiirrosehdotukset päätyivät täysin sattumalta käsiini.

        Pesänjaossa sovittiin senhetkisen tilan rakennusten säilyttämisestä ja kunnossapidosta. Ikävä kyllä suullisesti, ei kirjallisesti.

        En ole halukas investoimaan lisärakentamiseen. Pidän paikasta sellaisena kuin se oli ja on.

        Kysyisinkin minua viisaammilta: onko minun pakkosuostua lisäinvestoiteihin?

        Etuosto-oikeudesta puhuttiin perinnönjaossa. Asia jäi kuitenkin puheeksi: kirjallista sopimusta ei tehty.

        Voinko vaatia sen säilyttämistä, mitä aikanaan perin? Uuudisrakennus (-rakennukset) edellyttäisivät niiden purkamista?

        Onko enemmistöosuuden yhdessä omistamilla sisarillani tässä tapauksessa päätäntävalta, ja mikä siinä on minun asemani?

        Suostumuksen että saa rakentta niin se riittää eikä sinun tartte jos et halua rahoittaa uudisrakennusta millään lailla ja jos maapohja on yhteisessä omistuksessa ja et osallistu uuden kiinteistän kustannuksiin niin voit periä vaikka vuokraa siitä maapohjaosuudesta tai käyttöoikeuden uuteen kiinteistöön ja sitä ei voida rakentaa kuin kaikkien osakkaiden suostumuksella kun muuten ei saa rakennuslupaa. Muut voi myös lunastaa sinun osuuden pois muttapyydä kunnon hinta mihin olet tyytyväinen.


      • Arvojen omistus
        Kiitollinen nauvosta kirjoitti:

        sisarteni kanssa. Kuulen korkeintaan sattumalta tai jonkun lipsauttaessa uuista investoinneista (uuden kiinteistön rakentaminen tilalle yms.). Maksan tietysti kuitenkin koko ajan hulto- ja ylläåitokustannuksista oman osuuteni.

        Esim. uuden rakennuksen pohjapiirrosehdotukset päätyivät täysin sattumalta käsiini.

        Pesänjaossa sovittiin senhetkisen tilan rakennusten säilyttämisestä ja kunnossapidosta. Ikävä kyllä suullisesti, ei kirjallisesti.

        En ole halukas investoimaan lisärakentamiseen. Pidän paikasta sellaisena kuin se oli ja on.

        Kysyisinkin minua viisaammilta: onko minun pakkosuostua lisäinvestoiteihin?

        Etuosto-oikeudesta puhuttiin perinnönjaossa. Asia jäi kuitenkin puheeksi: kirjallista sopimusta ei tehty.

        Voinko vaatia sen säilyttämistä, mitä aikanaan perin? Uuudisrakennus (-rakennukset) edellyttäisivät niiden purkamista?

        Onko enemmistöosuuden yhdessä omistamilla sisarillani tässä tapauksessa päätäntävalta, ja mikä siinä on minun asemani?

        Niin joudut luopumaan! Mitä on merkitystä "osuudella" ja sen oikeuksilla kun elämä ja aika sekä tunteet menee sen selvittämiseen ja ennekaikkea riitelmiseen omassa mielessä ja toisten kanssa!

        Asema on aina ihmisillä se minkä hän ihmisenä aikaan saa . Laki kirjalla ja jurismilla saa sitä mitä tilaa. Laki on tarkoitettu Ratkaisemattomien ja todella merkityksellisten ja peruuttamattomien tilanteiden varalta TUEKSI neuvotteluille. Ei oikeudenmukaisen ja kunniallisen sekä tasapuolisenkaan ratkaisun löytymiseen.

        Sovitut asiat tuo kyvyn ja mahdollisuuden synnyttää todelinen ihmis ja kunnia oikeus ihmisten välille jonka he itse oikeutetusti ansaitsee.

        Aikuinen on vasta sitten kun ajattelee aikusimaisesti.


    • Ite Viljelen suvulla olluta tilaa,vaikka ei nii kauheen iso oo.En vois ikkää kuvitella myyväni tätä kellekkää,varsinki ku ajattelee kuinka pappa on tehny metästä ja käsin suurimman osan tämän tilan pelloista. Itellä ainaki on nii kova kunnioitus isoisää kohtaa etten vois koskaa ees ajatella moista. Taijat olla vaa joku naurettava luuseri paska joka kitisee asiasta ku asiasta!!!!!!!!

      • Tuo on juuri oikea asenne tsz. Täällä kyllä huomaa kuinka kateellista kansaa tämä on. Rahaakin pitäisi saada, kunhan ei tarvitse töitä tehdä sen eteen.


    • 9

      Niinhän se on monella on hinku myydä pois toisten elämäntyö.

      • museokamaa

        kaikki elämäntyöt museoitava, vai olisiko perheestä joku määrättävä eliniäkseen pitämään elämtyömuseota,
        ja seuraavasta perikunnasta taas joku, jolla olisi jo se elämäntyömuseo, sekä elämtyömuseonhoitajan elämäntyönä pitämä museo ja niin edelleen


    • omistan puolet

      Oli hyvä avaus ja NIIN TOTTA! Ja tuohon voisi vielä lisätä näiden sukutilojen lisäksi kesämökit ja rantatontit.
      Meillä alkoi kauhea härdelli vanhempien kuoltua, suvulle ja meille lapsille jäi iso rantatontti, purjevene ja huvila. Isoveli oli pienen ikänsä pitänyt itseään meitä muita lapsia ja sisaruksiaan parempana ja kuvitteli, että kaikki jää jatkossa hänelle. No, totta kait me muutkin lapset ajattelimme, että jotain kuuluu kaikille ja omaisuus jaetaan tasan kaikkien kesken.
      Mutta kuten kuvitella saattaa, ei siitä yhteiselosta mitään tullut ja me muut kyllästyimme passaamaan isoveljeä ja hänen perhettää. Jos toiset tekee duunit ja ostaa ruuat, yksi ruokakunta ei voi vaan nauttia olostaan osallistumatta yhteisiin talkoissin ja jättämättä maksamatta omaa osuttaan menoista.
      Ja kun kaikki meni sitten lopulta myyntiin ulkopuolisille (kellään meistä ei ollut rahaa ostaa kaikkia toisia ulos), siitäkös isoveli nosti älämölön ja huudon. Olisi aikoinaan hoitanut oman osuutensa, niin homma olisi voinut pelata ja mökki pitää yhdessä. Turha nyt jälkikäteen sitten itkeä.

      Lopputulos: isoveli katkaisi välit meihin muihin sisaruksiin, ei ilmaantunut kesän rippijuhliin taihöihin. No, omapa on häpeänsä. Me muut ostimme hänen lapselleen silti vielä synttärilahjat jne. Luulen, että joulu jääköön välistä, mitä sitä turhaan hullujen kanssa riitelemään, olkoot omissa oloissaan.
      Huvittavinta tässä vielä se, että asumme PK-seudulla aika lähellä toisiamme, eli väkisinkin joskus satutaan samaan kauppaan jne, ja jätkä porhaltaa kärryineen ohi vaan. Toivottavasti seuraava sukupolvi osaa olla järkevämpi, kaikki lapset (myös hänen omansa mukaan lukien) ihmettelee setänsä ajatusmaailmaa ja juttuja.
      Mutta tosiaan, teet niin tai näin, aina joku on tyytymätön ja valittaa - on aihetta tai ei!

      • 8

        PK-seudulla tunnetusti asuu suomen tyhmimmät ihmiset.


      • cs
        8 kirjoitti:

        PK-seudulla tunnetusti asuu suomen tyhmimmät ihmiset.

        Numeroihmiset on tunnetusti Suomen (huom! iso kirjain) tyhmimpiä.
        Voi **ttu mikä kommentti. TYHMÄ!


      • 5000 merkkiä
        cs kirjoitti:

        Numeroihmiset on tunnetusti Suomen (huom! iso kirjain) tyhmimpiä.
        Voi **ttu mikä kommentti. TYHMÄ!

        Olet oikeassa, olet vitun tyhmä kun kiellät päivänselvän asian.


      • mk

        olisi voinut jakaa siten että kaikille oma osa lohkottu ja sinne jokaiselle oma tupa niin ettei ketään olisi tarvinnut passata ja niin edelleen.


      • -
        8 kirjoitti:

        PK-seudulla tunnetusti asuu suomen tyhmimmät ihmiset.

        Ja hehän ovat sinne muuttaneet jostain, missä se tyhmyys on heihin istutettu


      • mk

        ostanut sitä isoveljeä pois siitä pesästä niin olisitte saanut yhden vapaamatkustajan pois niin olisi paikka säilynyt muilla sisaruksilla ja niin edelleen.


    • Yks muija vaan

      Minulla oli aikoinaan sama härdelli joka hemmetin kesä - porukkata tuli ja meni - olo oli kuin kestikievarin pitäjällä - maatilatyöt ja lapset piti hoitaa - kun oli kotiin lähdön aika ja tuli se "kutsu" tulla kaupunkiin käymään. Minä kiitin kutsusta ja sanoin tietysti tullaan talvilomalla sinne teille - ja mentiin kanssa - koko perhe passattavaksi!
      Kummasti rupes kesävierailut lyhentymään ;) - vuoroin vieraissa käydään!

    • Mooommukkaaalikka

      sukulaisilla on väliä! Sä et oo mikään Butler tai puutarhuri! Sä omistat sen paikan ja maksat siitä onnestasi. Menkööt omiin koteihinsa! Älä ota paineita heidän ongelmistaan, ei se sun paikkas oo mikään hoitokoti ja jos on niin maksakoot siitä!

      • Rakas oma maa

        Minulla kaksi veljeä, heille menivät lunastuksen kautta komekin vuosisataa vanhat sukutilat tavaroineen päivineen, pihapiirineen jne. Heille menivät ihan rehellisesti. Mutta, nämä vaimot, käytös sellaista ettei tullut mieleenkään tulla käymään paikoissa, ainkaan muijien kotona ollessa. Mutta kaipuu, rakkaus paikkoihin on vieläkin sisimmässä. Käydään silloin kun talonväkeä ei ole paikalla, kävellään polkua, kylän raittiä, aistitaan tuoksuja, muistellaan tapahtumia. Niin, kun pihapiirissä on vuosisatoja puuhasteltu, puut, pensaat ovat kasvaneet, tuoksuneet - kyllä paikka on enemmän kuin joku maapläntti jossakin. Olen vakavasti sitä mieltä että puolison sukutilalle muuttava VOI-SI olla edes sen verran kohtelias, että olisi edes säädyllinen mahdollisuus vaikka käväistä paikoissa, pihapiirissä- Ihmisillä saisi olla sen verran käytöstapoja. Kaikilta ei löydy. Mutta jokin lohdutus on, tärkeät asiat tallentuvat syvälle ihmisen sisimpään. Juuret. Siellä ne ovat.


    • piikakokki

      se loiselävä sukulaisporukka töihin! Keksit niille kaikki paskahommat!

      Laitat ne myös kauppaan, omilla rahoillaan tietty ja laitat ne siivoamaan ja laittamaan ruokaa.

      Luulen, että vierailut loppuvat pikkuhiljaa.

      Kun teet ruokaa, niin käsket vain oman perheen pöytään. Lautaset vain omalle perheelle. Ei muille.

      • 19

        Oho! Rakasta lähimmäistäsi, niinkuin itseäsi. Toivoisitko tuollaista kohtelua itsellesi?!


    • selvä peli

      Yleensä toisten tekemä ja ylläpitämä ja rakentama sekä hankkima kiinteistön myynti on tosiaan tehtävä salassa ja vältellen ja hylkien sekä ovelasti! Se kun tuppa olemaan siten että mihin itsekkin aikasi ja työn ja elämäsi uhraat tule varmaan seuraamaan sen vaiheita vaikka myisit ja "luopuisit" tai joutuisit luopuaan niikuin usein on. Ahneiden sukulaisten tarpeisiin.

      Eli rakenna kotisi tuskin kukaan sitä tulee vonkaamaan.

    • rakas suku sysmä

      Huomenta itsellä suku alkoi omistella kiinteistöjä rakennuksia jne pientä kiristystä jne itse otin omistajan linja aina polisiit paikalle ja testamentti joillekkin ihan muille , voi olla että aikanaa lähes 150ha häipyy muualle , niin se suku pysyy poissa vaikka väkisin .

    • Vesiselvä pesä

      Yhteisomistus on niin pirun hankala juttu että sitä tulisi välttää viimeiseen asti. Esim. rakennusten kunnossapitoa ei koskaan pystytä sopimaan tasapuolisesti, kaikki ränsistyy ja rapistuu, ja vasta siinä vaiheessa tajutaan ajatella myymistä kun katto vuotaa ja seinät on kaatumassa pihalle. Aikaa kulunut täysin turhaan riitelyyn ja arvo laskenut, eli huonoin mahdollinen tapa omistaa kiinteistöjä.

      Nykyään laki antaa mahdollisuuden myös tonttien ositteluun jonkinlaisella keskinäisellä sopimuksella ilman varsinaista lohkomista ja rajojen vetämistä. Ahneuden nimissä jotkut asiaan perehtyneet tuota jo aktiivisesti harrastaakin. Myös tällaisen menettelyn kiertäisin hemmetin kaukaa, siitä ei pitkällä tähtäimellä ole luvassa mitään muuta kuin ongelmia.

    • Keijo Hyytiäinen

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      66
      4643
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2269
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1784
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1518
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      31
      1459
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1318
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1237
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      13
      1146
    9. 23
      1092
    10. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      291
      1014
    Aihe