Matemaattinen pähkinä

Janejanejane

Tervehdys kaikille,

5 luokkalaisen matikan tehtävä jota itse en saa millään ratkottua. Oppilaat sen ratkoivat ja mutta jokin suhdeluku siitä puuttuu.

tehtävä
Museossa kävi iltapäivällä 46 henkilöä. Lasten pääsylippu maksoi 1 euron ja aikuisen 2 euroa. Kuinka monta aikuista ja kuinka monta lasta kävi iltapäivällä museossa, kun iltapäivän pääsylipputulot olivat 77 €.

Kirjoitan hyväksytyn vastauksen myöhemmin.

Syysterveisin

12

2879

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mika++

15 lasta ja 31 aikuista. (15 x 1€) (31 x 2€) = 15€ 62€ = 77€

• Mika++

Kansankynttilän liekki palaa melko himmeällä, jos ei saa tuota ratkaistua. HÄPEÄ! Tuleepi mieleen enon vaimo (opettaja), joka ei tiennyt mikä on lähin tähti. Luuli aurinkoa planeetaksi.

• juha82222

kyky olisi parempi.
      Kyse ei ole älykkyyden puutteesta välttämättä aina mutta mun kohdalla se menee kokonaan keskittymiskyvyn puutteeseen ja huolimattomuuteen.
      Silti koulussa Matikka oli mulla 7-8;n välillä arvosanana.
      Paras numero minkä sain kokeesta oli 9- ja huonoin oli 6-
      siis arvosanat Matikassa nakkeli vähän häränpyllyä mulla.

• Mika++

Taulukkolaskennalla mäkin tuon ratkaisi. Ei muuta kuin kaava soluun ja sitten sovittamaan lukuja.

• toveri.gunnar
        Mika++ kirjoitti:

Taulukkolaskennalla mäkin tuon ratkaisi. Ei muuta kuin kaava soluun ja sitten sovittamaan lukuja.

on hyvää tehdä taulukoita ja havaintoja, niistä saattaa selvitä muitakin arvoituksia, kuten on tässä tehtävässä, osaako sitten kukaan muu entä opettaja selittää miksi erotus 77-46 = aikuisten määrä ja muita tähän tehtävään liittyviä hauskoja ominaisuuksia.

• juha82222

ja 38 aikuista

• juha82222

15 lasta on ehkä kuitenkin oikea vastaus.

• juha8222

77euroa jaettuna 2:lla Eurolla ja sain 38 aikuista.

• juha82222

niin sain 23 aikuista
      ja loput 33 lasta

mut loogisesti voisi päätellä että aikuisia olisi enemmän koska kyseessä on museo (: (: (:

en ole opiskellut matematiikkaa

• juha82222

15x 1 euroa ja 31x 2 euroa mikä tekee yhtä kuin 15 ja 62, 15 62=77
      järkeen käyvin on tuo

• ei jumankauta

kai sä tajuut et puhut yksin tääl

• a = lapsien lukymäärä
      b = aikuisten lukumäärä

a b = 46 (kävijöiden lukumäärä) => a = 46 - b
      1a 2b = 77 (lippujen hinnat) => 46 - b 2b = 77 => b = 77 - 46 = 31

kun b = 31, a = 46 - 31 = 15

näin ratkaistu ilman mitään turhia taulukoita yms.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. 534
      8597
    2. Aamuseuraa/rehevää naista

uhkean rehevät m-xxxl naiset/rouvat/pari 18-80v kutsu luokses 31.1 aamusta päiväpanoille 32v hetero mies.oon innokas nuo
      Keuruu
      5
      3688
    3. 24h Kirppis

Olen muuttamassa paikkakunnalle ja mietin olisiko tälläiselle liikkeelle tarvetta alueella?
      Jämsä
      7
      2203
    4. Suomessa eletään liian pitkään

"Ihmisten on kuoltava" Asiantuntija varoittaa: Suomi ei ole valmis siihen, että niin moni elää pitkään: ”Kaiken täytyy
      Maailman menoa
      161
      1203
    5. Kerotakaa joensuun kontiolahden paiholan laitoksesta jotain

Mun kaveri joutuu paiholan laitokseen nyt lähi aikoina niin voisko ihmiset kertoa minkälaista siellä on tarinoita jne ja
      Joensuu
      17
      846
    6. Sun ulkonäkö on

Kyllä viehättävä. Kauniit piirteet. Todella sievät. Ja olemus on ihana. Olet tehnyt vaikutuksen.
      Ikävä
      40
      764
    7. Olen niin haaveillut

Sinusta. Ollut hullun rakastunut. Ajatellut kaikkea mitä yhdessä voisimme tehdä. Mutta ei ei yhtään mitään. Usko vaan lo
      Ikävä
      57
      752
    8. Oletko koskaan

Tavannut/tuntenut ihmistä, jonka kanssa vuosisadan rakkaustarina olisi ollut mahdollinen, mutta joku este tuli väliin?
      Sinkut
      68
      726
    9. Näyttääkö kaivattusi

Miten hyvältä ❤️
      Ikävä
      46
      715
    10. En voi ottaa

Jos ikinä aiot ottaa yhteyttä, niin tee se nyt. On aika, kun todella todella tarvitsisin sinua. Naiselle.
      Ikävä
      36
      657
    Aihe