Halpahallista vanhaa ruokaa.

Uskollinen asiakas?

Harmittaa kun kerta toisensa jälkeen huomaa ostaneensa Halpahallista vanhaa ruokaa. Tuotteet ovat olleet useamman päivän vanhoja ja ne on myyty täydellä hinnalla. Usein huomaan kotona pvm;t ja tuote menee suoraan roskikseen. Liian työlääksi tulee tarkistaa joka tuotteet pvm ennen kärryyn laittamista. Missä on vika kun näin tapahtuu useastikin? Muissa kaupoissa käydessäni en ole vastaavanlaiseen tilanteeseen törmännyt, että olisin toistuvasti ostanut vanhoja tuotteita. Ja kauppaa en ole siksi vaihtanut, koska tykkään asioida kyseisessä kaupassa, asiointi on vaivatonta ja usein kassoille ei tarvitse jonottaa. Mutta harmittaa tämä vanhan ruoan ostaminen ja rahan haskuu. Ja veinpä muuten nyt ensimmäisen kerran ostamani vanhan ruoan takaisin kauppaan ja aioin tehdä näin jatkossakin. :)

32

1724

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ytryyyyy

voi ristus että on kauhia homma tarkistaa se päiväys. Mulla on ainakin sattunnu muissakin kaupoissa vastaavaa.
      Tuleepahan vastustuskykyä ku syö välillä vähän vanhentunutta ruokaa =)

• Viestin aloittaja

Kyllä se kuule on kauhea homma jos on lapsia mukana kaupassa, joita on pidettävä silmällä ja ostettavaa kärry täynnä.
        Mikäs siinä jos ostat itse mielelläsi vanhaa ruokaa, että saat lisää vastustuskykyä... ;)

• gfdgf
        Viestin aloittaja kirjoitti:

Kyllä se kuule on kauhea homma jos on lapsia mukana kaupassa, joita on pidettävä silmällä ja ostettavaa kärry täynnä.
        Mikäs siinä jos ostat itse mielelläsi vanhaa ruokaa, että saat lisää vastustuskykyä... ;)

lapset on ainakin niin kilttejä että voin rauhassa tutkia joka purkin jonka ostan.

• Viestin aloittaja
        gfdgf kirjoitti:

lapset on ainakin niin kilttejä että voin rauhassa tutkia joka purkin jonka ostan.

Hyvä niin, niin ovat omanikin. Ja ihan rauhassa voi tutkia joka tuotteen jos aikaa riittää. Harmi vaan jos jokaisen tuotteen pvm pitää tarkista ennen kuin tuotteen uskaltaa ostaa.

• vaihdoin kauppaa

kyllähän se on kaupan asia vahtia päivämäärät.

• teenakeerr

Halppishallisa käynti! kaikkihan sen tietää et ne halppishallin tavarat on vähä sitä sun tätä

• minmimnimnimni

Ei sua varmaan siellä kaivatakaan

• maksava asiakas

saman asian olen minäkin huomannut. luusisi henkilökunnan käyvän päiväykset (joka päivä) lävitse.
      eikä se niin mukavaa ole kotoa lähteä uudelleen kauppaan palauttamaan vanhaa tuotetta tulee kallis hinta vanhalle ruualle edes takas ajella...

• Raaste kaali

Ei se ruoka ole pilalla, vaikka muutaman päivän olisi mennyt ohi viimeisen myyntipäivän.
      Ainut mikä tuossa harmittaa on, että kun kauppa myy vanhaa täydellä hinnalla, niin kyllä asiakas silloin myös olettaa, että ruoka on uutta, eikä viimeinen myyntipäivä ole heti ummessa.
      Viimeinen käyttöpäivä ja viimeinen myyntipäivä ovat kaksi eri asiaa.
      Ruokaa voi hyvin syödä, vaikka viimeinen myyntipäivä on mennyt umpeen.
      Kyllä nuo elintarvikkeet, joiden viimeinen myyntipäivä lähestyy, niin pitäis laittaa myyntiin 50-70 %
      alennuksilla, niin saisivat ihmiset ruokaa edes vähän edullisemmin.
      Nykyään ruoan hinta on kallistunut todella paljon ja tästä vielä kallistuu lisää.
      Itse olen aina ostanut noita alennus ruokia ja ihan hyviä ovat olleet, ei mitään vikaa ole ollut.
      Kyllä ruoka säilyy nykyään hyvinkin pitkään, kunhan se on oikein säilytetty.
      Aina välillä tulee ostettua rahkaa ja kermaviiliä ja ei aina tule käytettyä niitä ajoissa.
      Puoli vuotta viimeisen myyntipäivän jälkeenkin ollutta rahkaa ja kermaviiliä olen käyttänyt leivonnassa.
      Ei mitään vikaa ollut tuotteissa, eikä niistä ole myöskään sairastunut. Kun on oikein säilytetty viileässä jääkaapissa, niin pilaantumattomina ovat säilyneet.
      Käytetäänhän hapanta kermaakin leipomiseen.
      Jos leivässä on vähän hometta, niin ei sitä koko leipää roskiin nakata, vaan leikataan homeinen kohta pois.
      Osa ihmisitä on turhan nuukia ruoan suhteen eli ruokaa saatetaan heittää roskiin, vaikka viimeinen myyntipäivä olisi päivän parin päästä.
      No onhan noilla hyvätuloisilla sellaiseen ruoan tuhlaukseen varaa.

Jos haluaa syödä pelkästään uutta ja tuoretta, niin silloin tulisi nähdä pieni vaiva tarkistaa se päiväys.

• jcååq¨f

^Jos leivässä on homepilkku, niin se on syömäkelvoton. Home on silloin levinnyt koko leipään.

• Kaapu haikara
        jcååq¨f kirjoitti:

^Jos leivässä on homepilkku, niin se on syömäkelvoton. Home on silloin levinnyt koko leipään.

Siinä on taas yks pilkuntarkka terveys hysteerikko, joka ei syö yli päivän vanhempaa ruokaa.
        Ei se leipä mitään pilalla ole. Jos kaikki olis noin nirppanokkia, niin kaikki ruoka joutuis roskiin.
        Sulla menee roskiin tolla asenteella koko viipaleleipäpaketti, jos leivän päädyssä on pieni hometäplä.
        Mahdat kaikki omanatkin heittää roskiin, vaikka omenassa olis pieni tummunut kohta kuoressa.
        Normaalit ihmiset ottaa tummuneen kohdan pois ja syö sen jälkeen täysin terveen omenan.
        Taidat olla aika tuhlari.

• myrkyllistä
        Kaapu haikara kirjoitti:

Siinä on taas yks pilkuntarkka terveys hysteerikko, joka ei syö yli päivän vanhempaa ruokaa.
        Ei se leipä mitään pilalla ole. Jos kaikki olis noin nirppanokkia, niin kaikki ruoka joutuis roskiin.
        Sulla menee roskiin tolla asenteella koko viipaleleipäpaketti, jos leivän päädyssä on pieni hometäplä.
        Mahdat kaikki omanatkin heittää roskiin, vaikka omenassa olis pieni tummunut kohta kuoressa.
        Normaalit ihmiset ottaa tummuneen kohdan pois ja syö sen jälkeen täysin terveen omenan.

Normaalit ihmiset eivät syö homeista leipää kuten eivät muutakaan homehtunutta ruokaa. Normaalit ihmiset eivät myöskään varastoi elintarvikkeita niin suuria määriä, että kasan alimmat pilaantuvat.

• vanhaa
        myrkyllistä kirjoitti:

Normaalit ihmiset eivät syö homeista leipää kuten eivät muutakaan homehtunutta ruokaa. Normaalit ihmiset eivät myöskään varastoi elintarvikkeita niin suuria määriä, että kasan alimmat pilaantuvat.

Miksi heitit ruoan roskiin etkä mennyt palauttamaan sitä?
        Mikäli sulla on kuitti tallessa ja tuote todellakin on mennyt vanhaksi niin siitä saa rahat takaisin.
        Minimani on toinen kauppa missä on todella usein vanhoja tuotteita normihintaan. Niistä kannattaa huomauttaa työntekijöille ku he ei niitä jostain syystä oo huomannu tarkistaa. Ite näin kerran prismassa tuotteita missä oli päiväys mennyt yli viikko sit umpeen. Kerroin tämän kassalla koska elintarvikeosastolla en juuri silloin myyjään törmännyt. Kassalla pahoiteltiin ja hän soitti välittömästi elintarvikeosastolle ja sieltä käytiin heti poistamassa kyseiset tuotteet.
        Kannattaa tosiaan olla ite tarkkoina ku ihmisiä ne kaupan työntekijätki on ja siitä syystä näitä virheitä syntyy. Ja jos huomaat kotona, et tuote on vanha niin käy palauttamassa. Jos oot unohtanut ottaa kuitin niin sit mä ainaki soittaisin kauppaan ja kertoisin miten oli käynnyt, et tietäisivät käydä tarkistamassa kyseiset tuotteet.

• .............
        Kaapu haikara kirjoitti:

Olen eri vastaaja kuin aikaisempi, mutta...

En ole terveyshysteerikko, mutta home kasvattaa rihmastoja, joita ei paljaalla silmällä näe. Niinpä jos leivästä yksi kohta on homeessa, on se todennäköisesti homeessa muualtakin. Jokainen voi tietysti syödä elintarvikkeensa niin vanhana tai homeisena kuin haluaa. Kyllä minäkin syön leipää ja monia tuotteita parasta ennen -päiväyksen jälkeen ja juon tuoremehuja, vaikka olen säilyttänyt purkkia jääkaapissa useamman päivän kuin pakkauksessa neuvotaan. Jopa näitä omenoita syön, vaikka yksi kohta olisi tummunut. Jokainen voi käyttää omaa järkeään ja harkintakykyään sekä aistejaan arvioidessaan tuotteen laatua. Mielestäni en siis ole hysteerikko, vaikka hometta en syökään.

Ja ei meillä ainakaan heitetä hyvää ruokaa roskiin. Meillä kun on hyvä pakastin ja säilytystilat eikä tavata muutenkaan ostaa ruokaa tonneittain varastoon homehtumaan. Ja lisäksi kekseliäisyydellä taiotaan tähteistä pienellä vaivalla seuraavan ruoan osa tai jotain herkkua.

• EI ENÄÄN MITÄÄN H-H

Minä ostin kesällä h-hallista 2 lohimedaljonkia lämpökaapista,kun menin kylään,söin ne 4aikaan 8aikaan tuli kauhiat tuskat en ollut mitään muuta syönnyt sinäpäivänä,jouduin sairaalaan oli ruokamyrkytys.

• laiskuus huipussaan

Ettekö tapaa katsoa päiväystä pakkauksista kun olette ruokaostoksilla? Itse katson joka kerta, enkä koskaan ole vanhaa tavaraa ostanut vahingossa.
      Ei siinä ole mitään työlästä että samalla kun nakkaa ostokset koriin, katsoo silmillään että mikä päiväys niissä on. Jos ei sen verran viitsi niin itseään vaan saa syyttää, ja omaa laiskuuttaan :D

• Ostan sieltä

Kuuleppas laiskuus huipussaan.

OSTAJAN TEHTÄVÄ ei ole huolehtia siitä, että tavara on tuoretta. Minäkin katson päivämäärän, mutta joskus se voi unohtua. Jos asuu yksin ei ole paljon iloa makkarapaketista joka on huomenna vanha - vai mitä?

Minä olen joskus käynyt sanomassa myyjille, että tuolla on vanhaa tavaraa sen vuoksi, että Halpa-Hallissa käy paljon vanhuksia jotka eivät välttämättä NÄE mikä päiväys on kysymyksessä. Olen laittanut tämänkin jälkeen sivuun tuotteita jotka ovat jo vanhoja ettei vanhukset osta niitä, vaikka ei minun tarvitsisi sehän on MYYJIEN tehtävä.

Kyllä ongelma on siinä, että vähennetään henkilökuntaa niin paljon, että ei myyjät ehdi joka paikkaan.

• jaaaaaaa.
        Ostan sieltä kirjoitti:

Kuuleppas laiskuus huipussaan.

OSTAJAN TEHTÄVÄ ei ole huolehtia siitä, että tavara on tuoretta. Minäkin katson päivämäärän, mutta joskus se voi unohtua. Jos asuu yksin ei ole paljon iloa makkarapaketista joka on huomenna vanha - vai mitä?

Minä olen joskus käynyt sanomassa myyjille, että tuolla on vanhaa tavaraa sen vuoksi, että Halpa-Hallissa käy paljon vanhuksia jotka eivät välttämättä NÄE mikä päiväys on kysymyksessä. Olen laittanut tämänkin jälkeen sivuun tuotteita jotka ovat jo vanhoja ettei vanhukset osta niitä, vaikka ei minun tarvitsisi sehän on MYYJIEN tehtävä.

Kyllä ongelma on siinä, että vähennetään henkilökuntaa niin paljon, että ei myyjät ehdi joka paikkaan.

Kyllä se vaan on OSTAJAN TEHTÄVÄ katsoa mitä suuhunsa tunkee. Jos makkarapaketissa on päiväys niin, että huomenna vanha, niin ei se silloin ole syömäkelvotonta, vaan pystyy hyvin syödä vielä sen jälkeenkin. Eiköhän jokainen jolla on silmät ja nenä päässä, näe ja haista milloin ei enää ole syötävää.

• ............

Ei kai se nyt niin iso työ ole tarkistaa se päivämäärä tuotteesta, vaikka olisi lastentarhallinen mukuloita mukana? Eihän ne lapset tätä mitenkään estä, elleivät sitten juokse kirkuen ympäri kauppaa ja aikasi menee heidän paimentamiseen. Luethan varmaan pakkauksesta nimenkin, vaikka lapsesi ovat mukana.

On tietenkin kaupan vastuulla myydä tuoretta ruokaa ja tiedottaa vanhentuneista tuotteista asianmukaisin tarroin. Mutta pisti vain silmään se, ettei lasten takia voi katsoa päivämääriä.

• Syökö

ihmiset täällä homeista leipää tai käyttää vanhoja elintarvikkeita leipomiseen?? Siis ihmisen täytyy olla jo sekaisin että syö homeista leipää. Eihän se edes maistu enää leivälle. Eikä niitä päivämääriä esim: lihaan oo turhaa laitettu. Kyllä se viimeinen käyttöpäivä meinaa viimeistä käyttöpäivää. Kun niitä lihoja testataan että kauanko se kestää olla jääkaapissa. Sitten kun testit on tehty niin laitetaan jokin keskiarvo ja tästä saadaan se viimeinen käyttöpäivä. Kyllä sen lihan bakteeripitoisuus nousee huomattavasti päivämäärän jälkeen. Kannattaiskohan alkaa tekemään se leipä itse jos ei kerran ole varaa ostaa kaupasta tuoretta leipää?

• pilaantunut!
        Syökö kirjoitti:

ihmiset täällä homeista leipää tai käyttää vanhoja elintarvikkeita leipomiseen?? Siis ihmisen täytyy olla jo sekaisin että syö homeista leipää. Eihän se edes maistu enää leivälle. Eikä niitä päivämääriä esim: lihaan oo turhaa laitettu. Kyllä se viimeinen käyttöpäivä meinaa viimeistä käyttöpäivää. Kun niitä lihoja testataan että kauanko se kestää olla jääkaapissa. Sitten kun testit on tehty niin laitetaan jokin keskiarvo ja tästä saadaan se viimeinen käyttöpäivä. Kyllä sen lihan bakteeripitoisuus nousee huomattavasti päivämäärän jälkeen. Kannattaiskohan alkaa tekemään se leipä itse jos ei kerran ole varaa ostaa kaupasta tuoretta leipää?

En itekkään kyl syö homeista leipää tai ruokaa mikä menee yli viimeisen käyttöpäivän.
        Tuo viimeinen käyttöpäivä ei kyllä ole täysin ehdoton. Tottakai ne laittaa viimeiseen käyttöpäivään päivämäärän mikä on jonku verran ennen ku tuote oikeesti menee pilalle. Riskejä ei oteta. Eli tietävät, et monetkaan ihmiset ei noudata täysin noita päivämääriä vaan syövät vaik päivämäärän mukaan tuote on mennyt vanhaksi.
        Eli jos mulla on kotona lihaa missä on eilen ollut viimeinen käyttöpäivä niin voin sen vielä tänään käyttää, eikä koskaan ole mitään ruokamyrkytystä tullut ja ruoka on aina maistunut hyvälle, ei vanhalle. Sen enempää en uskalla antaa mennä yli viimeisen käyttöpäivän. Tiedän myös ihmisiä, jotka käyttää tuotteita vaik ois viimeinen käyttöpäivä mennyt vaik kolmeki päivää sit. Eli uskon, ettei tuote ole silloinkaan välttämättä mennyt pilalle jos sitä on säilytetty oikein. Ja kyllä sen varmasti näkee ja haistaa jos on pilaantunut.
        Jos ostaisin tuotteen missä on viimeinen käyttöpäivä silloin ostopäivänä niin en tietenkään maksais siitä täyttä hintaa!

• voin minä vaikka
        pilaantunut! kirjoitti:

En itekkään kyl syö homeista leipää tai ruokaa mikä menee yli viimeisen käyttöpäivän.
        Tuo viimeinen käyttöpäivä ei kyllä ole täysin ehdoton. Tottakai ne laittaa viimeiseen käyttöpäivään päivämäärän mikä on jonku verran ennen ku tuote oikeesti menee pilalle. Riskejä ei oteta. Eli tietävät, et monetkaan ihmiset ei noudata täysin noita päivämääriä vaan syövät vaik päivämäärän mukaan tuote on mennyt vanhaksi.
        Eli jos mulla on kotona lihaa missä on eilen ollut viimeinen käyttöpäivä niin voin sen vielä tänään käyttää, eikä koskaan ole mitään ruokamyrkytystä tullut ja ruoka on aina maistunut hyvälle, ei vanhalle. Sen enempää en uskalla antaa mennä yli viimeisen käyttöpäivän. Tiedän myös ihmisiä, jotka käyttää tuotteita vaik ois viimeinen käyttöpäivä mennyt vaik kolmeki päivää sit. Eli uskon, ettei tuote ole silloinkaan välttämättä mennyt pilalle jos sitä on säilytetty oikein. Ja kyllä sen varmasti näkee ja haistaa jos on pilaantunut.
        Jos ostaisin tuotteen missä on viimeinen käyttöpäivä silloin ostopäivänä niin en tietenkään maksais siitä täyttä hintaa!

päivän vanhaa leipää tms. ostaa ja syödä, mutta en kuitenkaan halua maksaa siitä tuoreen hintaa!!! Ja kyllähän kaupan tehtävä on katsoa mitä myyvät, mutta kyllä asiakkaidenkin on hyvä seurata kun aina homma ei toimi.

• jepajepajee
        pilaantunut! kirjoitti:

Viimenen käyttöpäivä ja parasta ennen on eri asioita sitten. Viimeinen käyttöpäivä se, joka kannattaa huomioida tarkemmin! Itse en lähtisi, raakana ainakaan, syömään kauheasti viimeisen käyttöpäivän jälkeen. Tietysti jos liha paistetaan tarpeeksi kuumaksi voisin kuvitella sen olevan syömäkelpoista, jonkin aikaa viimeisen käyttöpäivän jälkeen. Useat bakteerit kuolevat korkeissa lämpötiloissa (esimerkiksi >80 astetta). Eviran sivuilta löytyy tietoa.

Mutta kuten todettu, ei saata tulla mitään oireita. Yleensä tiettyä bakteeria tulee saada tietyn verran (määrällisesti). Esimerkiksi Listerian kohdalla Evira (Elintarvikevirasto) sanoo seuraavaa "Ruoan tulee sisältää bakteeria runsaasti, jotta terveet ihmiset sairastuisivat."

http://www.evira.fi/portal/fi/elintarvikkeet/hygieniaosaaminen/tietopaketti/ruokamyrkytykset/ruokamyrkytyksia_aiheuttavia_bakteereja/

Itse söin eilen kylmäsavulohta, jossa VIIMEINEN KÄYTTÖPÄIVÄ oli 2.1 (Eilen oli 3.1), kalaa en siis kuumentanut enää ennen syömistä, eikä mitään oireita tullut. Ko. kalaa tulisi pakkauksen mukaan säilyttää 0...3 asteessa, mutta meidän jääkaappi on aina sen 5 tai 6 astetta. Mittaan sen säännöllisesti.

Monet ihmiset eivät edes tiedä oman jääkaappinsa kylmyyttä, vaan siihen luotetaan sokeasti. Helposti pilaantuvissa elintarvikkeissa (liha, maito) säilytystä suositellaan nykyään alle kuudessa asteessa (aiemmin kahdeksassa) ja ainakin kalalle tosiaan alle kolme. Kannattaa tarkistaa oma jääkaappi ja myös se suositeltu säilytyslämpötila.

• etgh

Tarmo ostaa vaan kahvia hh.sta.

• kirkkouskova

jaetaanko työttömien tuvalla halpa-hallin vanhaa ruokaa?

• Parastaennen

En tiedä minkä ketjun ruokaa jakavat jos jakavat parasta ennen päiväyksen loppuessa. Mutta Pihlajan toimitalon takana käy ruoanjakelu auto parina päivänä ainakin viikossa klo 10.30 - 11.00 aikaan. Kysykää sieltä Ruokala Saimasta minä päivinä viikossa käy auto tuomassa ruokaa vähäosaisille, jotka olette sen tarpeessa.

• L...l

Palautin pari kertaa kun ZIIPöeivät homeessa.
      Vaihdoin lopulta saksalaiseen perheyritysketjuun.
      Palvelukin pelaa.
      K&S ?

• hyvä idea

Voisi vaikka ministeri asettaa komitean tutkimaan, että voitaisiinko tehdä kotitarkastuksia ja tutkia, että onko ihmisillä vanhaa ruokaa kaapeissa.

Tämä on polttava ongelma Kokkolassa.

• ostotapa paras:

Ei ainakaan kannata katsoa ruuasta päiväystä, ostaa kaiken vaan silmät ummessa.

• Pekka Gronow

Unohdin kerran katsoa parasta ennen päiväystä Halpa-Hallin tuotteesta, oli menny vanahaks, tarjosin kavereille.

• Anonyymi

"voi ristus että on kauhia homma tarkistaa se päiväys. Mulla on ainakin sattunnu muissakin kaupoissa vastaavaa.
      Tuleepahan vastustuskykyä ku syö välillä vähän vanhentunutta ruokaa"

Vittuako niihin ruokiin sitten viimeisiä myyntipäiviä edes merkitään jos päiväyksillä ei Halpahallissa ole mitään merkitystä?

Se on tänäänkin sitä, että Iisalmen Halpahallissa saa olla tarkkana mitä koriinsa kerää jos kerran viikossa ruokaostoksilla käy.

Justiinsa nyt syön hiilloksella paahdettua Talonpojan lenkkiä jonka päiväys on 06.12.2024 ja lenkki on ostettu 04.12.2024.

• Anonyymi

Osta pilkkitoukkia niistä näkee liikkeestä ovatko tuoreita ovat hyviä näkkileivän päällä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.

Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.
      Terveys
      333
      8193
    2. 1 Eurolla 35 euroa, 1.5x minimikerroin, 0x kierrätys ja minimitalletus vain 5e!

Noniin nyt pamahti sitten VB:ltä älyttömän kova tarjous ensitallettajille. Euron panoksella 35 euroa jos kokkishown voit
      Pitkäveto
      1
      2501
    3. Viiimeinen viesti

Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill
      Suhteet
      67
      2255
    4. Mikä olisi sinun ja kaivattusi

Tarinan kertovan elokuvan nimi?
      Ikävä
      179
      1915
    5. epäonnen perjantain rikos yritys

onpa epäselvä kuva, tuolla laadullako keskustaa tarkkaillaan lego hahmotkin selvempiä
      Kajaani
      16
      1482
    6. Yllätyspaukku! Vappu Pimiä rikkoi vaikean rajapyykin yllättävässä bisneksessä: "Nyt hymyilyttää...!"

Wau, onnea, Vappu Pimiä, upea suoritus! PS. Pimiä tänään televisiossa, ohjelmatietojen mukaan hän on Puoli seiskassa vie
      Suomalaiset julkkikset
      9
      1331
    7. Onko kaivattusi täysin vietävissä ja

vedätettävissä?
      Ikävä
      112
      1317
    8. Suomessa ei ole järkeä tarjota terveyspalveluita joka kolkassa

- Suomen väestötiheys 1.1.2022 oli 18,3 asukasta maaneliökilometriä kohden. - Uudenmaan maakunnassa asuu keskimäärin 18
      Maailman menoa
      174
      1274
    9. RÖTÖSHERRAT KIIKKIIN PUOLANGALLA.

Puolankalaisilla tehtävä ryhmäkanne itsensä yleintäneistä rötöstelijöista, sekä maksattaa kunnan maksama tyhmän koplan j
      Puolanka
      60
      1260
    10. Kirjoitin sinulle koska

tunnen sinua kohtaan niin paljon. Sydäntäni särkee, kun kätken ihastumisen, kaipauksen, sinua kohtaan tuntemani lämmön j
      Ikävä
      42
      1157
    Aihe