Voi kun maailma menee merkilliseksi. Kun minä maksan kaupassa ostokseni, niin ostosteni hintaan on lisätty sellainenkin menoerä, jonka liike maksaa pankille rahan vastaanottamisesta. Minä siis maksan maksamisestanikin.
Nyt valitetaan sitä kuinka paljon maksaa rahan käsittely, kolikkorahan etenkin. Kun liikkeenharjoittajat ja torimyyjät vievät rahat pankkiin, pankit ottavat joka kolikosta yhden sentin verran maksua. Siten palkkio viiden sentin kolikosta on 20% sen arvosta. Myös kortilla maksaminen kaupassa maksaa liikkeelle. Liike tietysti ottaa sen tavaroittensa hinnassa pois asiakkaalta. Minä kun olen luullut että pankki hyötyy siitä kun sinne kannetaan rahaa, mutta eihän ne siitä tykkääkään. Siinä onkin keksimistä, miten koko rahaliikenne saadaan sähköisesti toimimaan. Niin ne oravannahat muuttuu.
Varma on kuitenkin, että edelleen maksaminen maksaisi.
Maksaminen maksaa
30
294
Vastaukset
- sinisirkku-
mutta toisaalta jos ajattelen nämä rattaat eivät pyöri ilman kuluja. Palvelut toimivat pankin ollessa hyvinkin tärkeä tekijä niin lainan antajana kuin tallettajanakin.
Mikään liiketoiminta ei periaatteessa toimi, jollei se takaa omaa menestystään, voittoakin pitääkseen toiminnan yllä, muutoksineen kaikkineen. Aika, on se joka tuossa yhteydessä on rahaa. Toimihenkilön laskiessa tulevat senttiset ja kolikot, vai satsatako automatiikkaan joka nopeasti sähkön pyörittämänä seuloo lopputuloksen. Laskettu siinäkin on tulo , meno ja voitto huoltoineen.
Näin on elämä Katleija, me pidämme yllä koko systeemiä, ei pelkästään pankin, vaan koko kansantalouden osalta yhteiskunta pystyy tarjoamaan meille eläkeläisillekin toimivuuden:D- Katleija
Kiitos luennosta, joka ei kylläkään tuonut minulle mitään uutta näkökulmaa.
Olen vaan sitä mieltä, että maksakoon Citymarket voitoistaan rahakasojensa kärräämisen pankkiin. Ei niitä kuluja tarvi minun kauraryyneihini piilottaa. Kuka sen vahtii ja osaa arvioida onko se edes oikeudenmukainen se lisä.
Onneksi ei pankki ota maksua jos minä vien rahaa talletukseen (kolikoista kylläkin), paitsi ei se siitä kyllä mitään maksakaan. - Kärsivällisyys koetu
noine inhottavine lauseenvastikkeineen. Niistä tunnistaa koulujakäymättömän tyypin.
- ---
Kärsivällisyys koetu kirjoitti:
noine inhottavine lauseenvastikkeineen. Niistä tunnistaa koulujakäymättömän tyypin.
ollessa siellä ja siellä---!
- punatulku!
Mikä on lauseen vastike?
- kukahan:D
vielä on niin peevelin tyytyväinen ettei koulu ole pilannut sen vaikutusta tekevää personallisuutta!---- Enpä ole ennen tienytkään:DDDDDDDDD
Ps. Tuo saatana sopii sinulle oikein hyvin! Jännää, kun minulla on vain mukavia tunnelmia! Mistähän oikein johtuu? Oletko hoono häviäjä?
- aputoimittaja
Pankit toimivat nykyään myös markkinaehtoisesti, eli myös hintakilpailua on.
Se näkyy selvimmin kuluttajille korkokilpailuna.
Toista oli ennen. Pankeilla ei ollut lainkaan kilpailua. Tai kilpailu käytiin lähinnä henkilökohtaisen palvelun tasolla.
Silloin syntyi useita ns. Ilmaispalveluja, kun korvaus otettiin korkomarginaaleissa.
Nyt kun kilpailu on siirtynyt yhä enemmän "hintakilpailuksi" eli koroilla kilpailuksi on pankkien olut pakko ruveta hinnoittelemaan kaikki palvelu, pienimmätkin.
Ei puutu kun se, että pankkivirkailija veloittaa siitä, kun hän sanoo päivää asiakkaalle.
Puhutaan vastaavuusperiaatteesta. Se tarkoitta sitä, että se joka joka käyttää palvelua myös maksaa siitä.
Näin toimii markkinatalous. Hyvä tai huono. Siihen voi jokainen tykönänsä ottaa kantaa.
Hyvä aihe tämä Katleijan avaus. Nykyään on oltava entistä valppaampi, sillä meitä rahastetaan kaikkialla. - Hintriika*
Muistatteko tv-mainokset, kun pikku poika toi säästölippaansa pankin tiskille ja ravisteli muutamat kolikot hymyilevän kassaneidin nokan eteen? Piti jo pienestä pitäen oppia käyttämään SITÄ pankkia, jossa oli aina ystävä.
En syytä pankkivirkailijoita, jotka tekevät työtään ylempää tulevien ohjeiden ja säännösten mukaan. Mutta missä nykyisin on se ystävä? Mitä virkaa lasten säästöpossuilla?
Säästäväisyys ei enää olekaan hyve, kuten meille vielä opetettiin. Raha kiertämään kulutukseen, vaikka menisi sukanvarresta viimeisetkin!- Katleija
Kyllähän pankki osaa omansa ottaa palvelumaksuissaan. Joka pankeilla erilaiset. Vertailu on jo yhtä aikaa vievää kuin mobiilioperaattoreiden hintavertailu.
Se on selviö että muut kulut tietysti on otettava huomioon tavaroiden hinnoissa, niitäkin riittää tietysti. Pieni on alkutuottajan osuus potista.
Mielestäni minulle vaan ei kuuluisi sälyttää liikkeiden rahaliikennemaksuja.
ps. ai niin, saanhan minä yhden euron tilinhoitomaksun anteeksi kun tilillä on hieman katetta ja kotivakuutukseen tuli kiva 40 euron alennus.
- Tepposet
En ole paneutunut tuohon filosofiaan koska maksan kaiken mahdollisen luottokortin maksuaikaominaisuudella.
En maksa mitään ylikääräistä.
Vähäisen käteisen nostan seinästä pnakkikorttipuolella -> maksutonta sekin.- Satukin.
Pitäisi kuitenkin jokin lantti aina olla parkkimaksuja, narikkamaksuja yms varten.
Usein olen sen saanut huomata.
Mies ennen hoiteli sujuvasti tuollaiset, en edes pannut merkille.
:) - Tepposet
Satukin. kirjoitti:
Pitäisi kuitenkin jokin lantti aina olla parkkimaksuja, narikkamaksuja yms varten.
Usein olen sen saanut huomata.
Mies ennen hoiteli sujuvasti tuollaiset, en edes pannut merkille.
:)Ostoskärrien kolikot tai poletit, ruokaostokset ja valmistuksen, kassien kantamiset, kuljetukset, pyykit pesulaan, nahkajalkineiden syys- ja keväthuollot, viikko- ja suursiivoukset, perhebudjetin, vakuutukset, verotuksen, matkojen lento- ja majoitusvaraukset, käytännön järjestelyt, tulkkauksen kolmella keskeisellä kielellä ja paljon muuta aivan huomaamatta!
- lukijoita 2
Tepposet kirjoitti:
Ostoskärrien kolikot tai poletit, ruokaostokset ja valmistuksen, kassien kantamiset, kuljetukset, pyykit pesulaan, nahkajalkineiden syys- ja keväthuollot, viikko- ja suursiivoukset, perhebudjetin, vakuutukset, verotuksen, matkojen lento- ja majoitusvaraukset, käytännön järjestelyt, tulkkauksen kolmella keskeisellä kielellä ja paljon muuta aivan huomaamatta!
Nappikauppaa koko aihe! Siinä ei säästöjä synny kenellekään sentin kymmenyksiä laskiessa.
- 20+3
Tepposet kirjoitti:
Ostoskärrien kolikot tai poletit, ruokaostokset ja valmistuksen, kassien kantamiset, kuljetukset, pyykit pesulaan, nahkajalkineiden syys- ja keväthuollot, viikko- ja suursiivoukset, perhebudjetin, vakuutukset, verotuksen, matkojen lento- ja majoitusvaraukset, käytännön järjestelyt, tulkkauksen kolmella keskeisellä kielellä ja paljon muuta aivan huomaamatta!
Etkö pääse eroon eukostasi, hävettää iha sun puolesta, eihän noin tyhmän kanssa kukaan jaksa.
Ei taija osata edes lukea eukko parka kun ymmärrys on noin heikko. - Satu*
20+3 kirjoitti:
Etkö pääse eroon eukostasi, hävettää iha sun puolesta, eihän noin tyhmän kanssa kukaan jaksa.
Ei taija osata edes lukea eukko parka kun ymmärrys on noin heikko.Kylläpä oli kylmä kyssäri!
Eihän noin voi ajatella!
Minunkin kanssani mies oli ihan iloisen mielellään,
vaikka nyt vähän tällainen tyhmänläntä olenkin ( häneen verrattuna)!
En usko että toisen älyyn kukaan rakastuisi, vaikka mistäs senkään kukaan tietää.
Rakkaus on niin ehdotonta. Koko ihmistä rakastetaan, vikojaankin hiukan.
Noista maksuista, veroista yms. meillä pääasiassa yhteistoimin selvittiin.
Ehkä lasten ollessa pieniä mies enemmän hoiti niitä. - Katleija
Juuri tuosta luottokorttisi maksuaikaominaisuudesta tuleekin eniten kuluja kaupalle, jotka se siirtää hintoihin.
Ettekö ole kuulleet ehdotuksista, että ostosten laskuun olisi suoraan lisätty maksutapalisä.
Minä en silti luottaisi, että kaupat vähentäisivät hinnoistaan sen poistuneen rahaliikennekulunsa.
Vertauksen vuoksi samanlainen on tilanne on asunto-osakeyhtiössä, jossa vesimaksu on osakkeiden määrään sidottu. Silloin yksinasuja maksaa saman vesimaksun kuin viisihenkinen perhe.
meneekö liian vaikeasti ymmärrettäväksi jo.. - Tepposet
Katleija kirjoitti:
Juuri tuosta luottokorttisi maksuaikaominaisuudesta tuleekin eniten kuluja kaupalle, jotka se siirtää hintoihin.
Ettekö ole kuulleet ehdotuksista, että ostosten laskuun olisi suoraan lisätty maksutapalisä.
Minä en silti luottaisi, että kaupat vähentäisivät hinnoistaan sen poistuneen rahaliikennekulunsa.
Vertauksen vuoksi samanlainen on tilanne on asunto-osakeyhtiössä, jossa vesimaksu on osakkeiden määrään sidottu. Silloin yksinasuja maksaa saman vesimaksun kuin viisihenkinen perhe.
meneekö liian vaikeasti ymmärrettäväksi jo..Vesimaksu on henkilökohtainen.
= Sinkku maksaa yhden, pariskunta maksaa tuplaten.
Voisitko yksinkertaisesti perustella miksi juuri maksuaikaominaisuuden käyttö lisää ENITEN kaupan kustannuksia?! - plusmiinus**
Tepposet kirjoitti:
Vesimaksu on henkilökohtainen.
Voisitko yksinkertaisesti perustella miksi juuri maksuaikaominaisuuden käyttö lisää ENITEN kaupan kustannuksia?!Oletkohan lukenut Katleijan klo 9.45 viestin. Eikö siitä sentään selviä.
- %%%%% pörssikurssit
Tepposet kirjoitti:
Vesimaksu on henkilökohtainen.
Voisitko yksinkertaisesti perustella miksi juuri maksuaikaominaisuuden käyttö lisää ENITEN kaupan kustannuksia?!korkotulot jää kk. saamatta. Pankki säätelee ja on pakkokin, varsinkin näinä aikoina jolloin koko EU:n pankit
tavallaan takasivat maiden selviävän talouskriisistään. Me olemme osaltamme myös sitä maksamassa. - Tepposet
20+3 kirjoitti:
Ei taija osata edes lukea eukko parka kun ymmärrys on noin heikko.hiertää napaasi?
Mikä tuossa työpnjaossa osoittaa vaimoni tyhmyyttä tai lukutaidottomuutta?
Aivan vain, itseni kehittämisen nimissä! - Tepposet
plusmiinus** kirjoitti:
Oletkohan lukenut Katleijan klo 9.45 viestin. Eikö siitä sentään selviä.
Erotus käteiseen näyttäisi olevan 0% - 0,6%.
Ei heilauta kauppiasta ja vielä vähemmän asiakasta.
Suurempi vaikutus on valinnoilla ja ostetun materiaalin käsittelyllä.
Minun laskuuni saa huoletta lisätä tuon max. eron 0,6%.
Pieneläkeläisenä olen valmis maksamaan sen kortin käytön kivuttomuudesta.
Voisin aivan yhtä hyvin maksaa pankkikortilla mutta maksuajan hyödyntäminen on periaatekysymys! - markkinat on
Tepposet kirjoitti:
Erotus käteiseen näyttäisi olevan 0% - 0,6%.
Ei heilauta kauppiasta ja vielä vähemmän asiakasta.
Suurempi vaikutus on valinnoilla ja ostetun materiaalin käsittelyllä.
Minun laskuuni saa huoletta lisätä tuon max. eron 0,6%.
Pieneläkeläisenä olen valmis maksamaan sen kortin käytön kivuttomuudesta.
Voisin aivan yhtä hyvin maksaa pankkikortilla mutta maksuajan hyödyntäminen on periaatekysymys!Jos vetoketjusta poistetaan ½ sm. 10.000 erässä on voitto kotiinpäin kulujen vähentymisenä ilman kuluttajan reagointia. Samoin siirtyminen halvempiin lankoihin synnnyttää säästöä. Halvan työvoiman perään siirtyminen tuo saman tavoitteen. Joka kattaa tavaran lentokuljetukset eivätkä ilmansaastumiset huoleta, kunhan työnantaja on tyytyväinen ja tili rapsahtaa pankkiin.
Nämä ovat heidän heiniään artikkeliä lukiessa se on kuin leimasin. Tässä lienee sama keppihevonen on saanut aikaan laskelman, koska aivot ovat suuntautuneet laskennallisiin tehtäviin. Palkkiohan tulee myös lehtikirjoittelusta.
Näistä kirjoitteluista hyötyy tällä hetkellä ruotsalaisfirma eipä kukaan muu.
Mittavia veronkorotuksia kaavaillaan - varovasti, koska eletään liki vaalienalusaikoja. Vuokrat kai hiukan nousee. Ehkä korotkin lähtevät hivuttautumaan ylöspäin.
Keväällä vaalien jälkeen meistä useampi saa pulittaa ostoksista ja palveluista nykyistä napakamman hinnan. Toivotaan, ettei hinnat ja maksut suorastaan pompsaha ylöspäin.- Atolfia
lipasrahani. Olimme keränneet lippaisiin kolikoita noin vuoden ajan ja laskin lippaitten sisällöt.
Rahaa oli kertynyt 517, 65 euroa. Sama summa oli tilitetty tililleni, joten siinä ainakin oli laskutyö tehty kuluitta.
En ole huomannut, että minulta olisi peritty mitään ylimääräisiä kuluja yleensäkään pankissa tai muuallakaan. Jos kaupan hintoihin on ujutettu jotain rahankäsittelymaksua, sitähän ei huomaa. Mistähän Katleija on tuollaisen tiedon saanut, että sellainen olisi olemassa? Minä maksan aina ostokseni rahalla, joten siinä en voi noita kuluja välttää, jos sellaisia on olemassa.
Kyllä maailma on muutunut ja muuttuu koko ajan. Kyllähän se arvonlisävero tuo hintoihin muutoksia
uuden hallituksen päästessä valtaan. Aika näyttää, millaisia muutoksia tuleva uusi hallitus ja eduskunta saavat aikaan. Riippuu tietenkin maamme ja Euroopan taloudellisesta tilasta, miten
maassa maataan. Kaikki vaikuttaa kaikkeen. - Katleija
Atolfia kirjoitti:
lipasrahani. Olimme keränneet lippaisiin kolikoita noin vuoden ajan ja laskin lippaitten sisällöt.
Rahaa oli kertynyt 517, 65 euroa. Sama summa oli tilitetty tililleni, joten siinä ainakin oli laskutyö tehty kuluitta.
En ole huomannut, että minulta olisi peritty mitään ylimääräisiä kuluja yleensäkään pankissa tai muuallakaan. Jos kaupan hintoihin on ujutettu jotain rahankäsittelymaksua, sitähän ei huomaa. Mistähän Katleija on tuollaisen tiedon saanut, että sellainen olisi olemassa? Minä maksan aina ostokseni rahalla, joten siinä en voi noita kuluja välttää, jos sellaisia on olemassa.
Kyllä maailma on muutunut ja muuttuu koko ajan. Kyllähän se arvonlisävero tuo hintoihin muutoksia
uuden hallituksen päästessä valtaan. Aika näyttää, millaisia muutoksia tuleva uusi hallitus ja eduskunta saavat aikaan. Riippuu tietenkin maamme ja Euroopan taloudellisesta tilasta, miten
maassa maataan. Kaikki vaikuttaa kaikkeen.Lehdestä, tarkemmin sanoen Turun Sanomien Talousliitteestä satuin lukemaan. Laitan tähän linkin Taloussanomiin, jossa on myös artikkeli maksamisen maksamisesta. Vaatii hieman vaivaa lukea juttu.
- se sama
Katleija kirjoitti:
Lehdestä, tarkemmin sanoen Turun Sanomien Talousliitteestä satuin lukemaan. Laitan tähän linkin Taloussanomiin, jossa on myös artikkeli maksamisen maksamisesta. Vaatii hieman vaivaa lukea juttu.
Linkki tässä. Klikkasin liian aikaisin edellisen.
http://www.talouselama.fi/sivullinen/article156505.ece - Atolfia
se sama kirjoitti:
Linkki tässä. Klikkasin liian aikaisin edellisen.
http://www.talouselama.fi/sivullinen/article156505.ecevastauksesta. Täytynee uskoa, että kyllä meitä nyljetään joka kerran, kun pussimme avaamme. Enpä ole tuota ajatellut, enkä taida juuri mieltäni tuolla pahoittaa. Sille kun ei voi mitään.
Lääkäriasemilla maksaa maksaminen ehkä jo 30 €.
Lääkärit palkkaavat apulaiset hoitamaan maksamisen, jotta heille jäisi aikaa hoitotyöhön, asiakas maksaa kulut.
Ei Marketeissa sentään peritä ostosten maksamisesta.- Katleija
Tätä aloitukseni ajaa takaa. Ymmärsikö kukaan, epäilen kovasti.
Kuluttajalle ostoksiensa maksaminen näyttää ilmaiselta. Pankit ja korttiyhtiöt kattavat kustannuksensa veloittamalla kauppiaita. KAUPPIAAT PUOLESTAAN SISÄLLYTTÄVÄT KULUNSA RAHALIIKENTEESTÄÄN TUOTTEIDEN HINTOIHIN.
Ostostilanteissa käytetään eniten käteistä ja erilaisia kortteja. Kortit vaihtelevat perusmaksukorteista tavallisiin maksuaikakortteihin ja erityispalveluja sisältäviin maksuaika- ja luottokortteihin. Maksuaikakortteihin liittyy noin 45 päivän koroton luotto.
Kauppiaiden pankeille ja korttiyhtiöille ostossummista maksamat tapahtumaveloitukset vaihtelevat käytetystä maksutavasta johtuen.
* perusmaksukortit 0,05–0,31 %
* käteinen 0,60–1,00 %
* maksuaikakortit 1,00–1,20 %
* erityismaksuaikakortit 2,70–4,00 %
Asiakkaat eivät kustannuseroja näe, koska kauppiaat sisällyttävät ne tuotteidensa hintoihin.
Niin kuin tiedämme, puhelimessa odottaminen maksaa.
Ensin se maksaa tietysti sen normaalin oman puhelinmaksun, mutta lisäksi monet firmat rahastavat aika korkeilla odotusmaksuilla sen oman maksun lisäksi.
En ole vielä tavannut kuitenkaan vuoronumerorullaa, jossa olisi aukko esimerkiksi euron kolikolle, jotta rullasta numeron voisi vetää.
On joku nähnyt?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Me työeläkeläiset äänestämme SDP:tä
SDP on luonut koko työeläkejärjestelmän, jonka hedelmistä saamme nyt nauttia. Kansaneläkelaitos on Maalaisliiton tekele,2075240Eikö tunnukin kamalalta, kun en
anna periksi vaikka parhaasi olet tehnyt antaaksesi täystyrmäyksen? Ja kyllähän minä monta iskua olen saanut ja maannut813716SDP on selvästi paras valinta äänestyskopissa
Puolueella on arvomaailma kohdallaan, sillä on hyvä CV itsenäisen Suomen historiassa vastuunkantajana ja hyvinvointivalt663602Persut on Suomen mamutuspuolue nro 1.
Heti ensimmäisenä persuvuonna 2015 maahantoivat Suomeen 35 tuhatta kunniavierastaan. Tuoreimpana persuvuonna 2025 pers153528SDP:n johto pesi kätensä häirintäkohusta
"Suurimman oppositiopuolue SDP:n johto olisi todennäköisimmin halunnut vaieta puolueen ympärillä velloneen häirintäkohun433159Kenen juontajan pitäisi voittaa tänään Kultainen Venla? Ehdolla Pimiä, Holma ja Vaaherkumpu
Kultainen Venla gaalassa jaetaan tänään tv-alan palkintoja. Yksi suosituimmista kategorioista on Juontaja. Vappu Pimiä1062360SDP:n selitykset ontuu pahasti - "On käsitelty heti, mutta kukaan ei tiedä"
Kokoomuslaiset pistää taas demareita nippuun. Tuppuraisen mukaan mukaan SDP:n useat ahdistelutapaukset on käsitelty het412346Oletko nainen turhautunut, kun en tule juttelemaan siellä?
Haluaisin tottakai tulla. Älä käsitä väärin. Ehkä ensi kerralla?312194Antti Lindtman: "Ainahan kaikenlaisia huhuja liikkuu"
Näin hän siis vastaa SDP:n häirintäkohuun, väistelee vastuutaan Juttuhan on niin, että Lindtman ja Tuppurainen on tasan762140Mitä saa sanoa?
Palstalla tänään sanottua: ” Kaikki riippuu siitä, miten asian esittää,” Onko siis niin, että saa muita pomottaa ja922079