Kokemuksia vääristääkö?

Alfa[o]300

Olen katsellut tuolta paikallisesta valokuvaustalosta Tamronin SP AF10-24mm F/3.5-4.5 Di-II LD Aspherical [IF]
linssiä a300:seen maisemakuvausta silmällä pitäen mutta tuossa arveluttaa jo koko noin pieneksi.
Eli onko kokemuksia tekeekö tuo 10mm jo kalansilmä efektiä kuviin vai pysyykö linjat suorina.
Vaikuttaisi muuten käypäseltä peliltä hintansa huomioiden.
Muitakin noin 500€ maksavia linssejä saa ehdottaa.

5

706

Vastaukset 5

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pajottaja...,.

Linkkiä.
      Kys. Tamron
      http://www.photozone.de/nikon--nikkor-aps-c-lens-tests/466-tamron_1024_3545_nikon

Sigma 10-20/4-5.6
      http://www.photozone.de/nikon--nikkor-aps-c-lens-tests/308-sigma-af-10-20mm-f4-56-dc-ex-hsm-lab-test-report--review

10-20/3.5
      http://www.photozone.de/nikon--nikkor-aps-c-lens-tests/467-sigma_1020_35_nikon

Tokina, ehkä näistä paras. Mutta saako vielä Sonyyn?
      11-16/2.8
      http://www.photozone.de/canon-eos/379-tokina_1116_28_canon

Keskimäärin vääristymät laajakulmalla noin 2-3%, ei varsinaista kalansilmää, kuvankäsittelyllä voi vääristymät poistaa.

• Osta kunnon

kamera ensin.

• muistit

laittaa kaljuusi riittävästi Mobilat:ia ennen pipon päähän laittoa. Toivotttavasti amis-päiväsi alkoi makeilla höyryillä.

• toki muistakin
        muistit kirjoitti:

laittaa kaljuusi riittävästi Mobilat:ia ennen pipon päähän laittoa. Toivotttavasti amis-päiväsi alkoi makeilla höyryillä.

kokemuksistasi...

• ei mee noin

> Eli onko kokemuksia tekeekö tuo 10mm jo kalansilmä efektiä kuviin vai pysyykö linjat suorina.

Kaikki luettelemasi objektiivit ovat ns. rektilineaarisia eli ne pyrkivät pitämään suorat linjat suorina. Eikä ainakaan Sigman 10-20 nyt sitten kovin paljoa tästä ideaalista poikkea ts. tynnyrivääristymää on, mutta vähän.

Kalansilmä on täysin eri juttu, siinä linjat kaareutuvat, toisaalta mittasuhteet säilyvät. Nuo edellämainitut superlaajakulmat vääristävät nurkkien lähellä olevien kohteiden mittasuhteita tehdessään tämän "mutkat suoriksi" operaation. Sama ongelma kuin karttojen kanssa, kaarevaa pintaa (vrt. superlaajakulman puolipalloa lähestyvä kuvakulma) on mahdotonta vääntää lituskaksi ilman, että joku (linjojen suoruus/pinta-alojen suhteet/kulmat) menee pieleen.

10-24:n kyllä hlökohtaisesti jättäisin kauppaan. Hieman muita parempi valovoima & laajempi polttovälialue toki houkuttaa, mutta ainakin esimmäiset mallikuvat tällä tekeleellä olivat ihan kauheaa suttua em. 10-20 Sigmaan verrattuna.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ei käy sääliksi sitä miestä

Sitä saa mitä tilaa.
      Ikävä
      176
      1540
    2. Muistakaa pojat tämä.

Mies joka haluaa naisen, löytää keinon. Ei epäröi eikä hämmennä. Tekee kaiken eteenne.
      Ikävä
      99
      748
    3. En ehkä onnistu siinä

Kovasti minä yritän näyttää kauniilta, vain sinua varten, mutta en taida onnistua siinä.
      Ikävä
      58
      725
    4. Muhun rakastuu kaikki naiset, mut mä en rakastu niihin

Mun vaatimustaso on 10+ Mut mua tavottelee 7+ naiset
      Ikävä
      203
      588
    5. Oletko päättänyt

Että luovutat minun suhteeni
      Ikävä
      48
      546
    6. Mies,oletko koskaan...

Käyttänyt maksullista naista?
      Ikävä
      126
      536
    7. Kirjoita kolme sanaa

mistä kaivattusi voisi sinut tunnistaa.
      Suhteet
      37
      526
    8. Pahoin pelkään nainen

että pidät minua epäempaattisena, itsekeskeisenä, narsistisena ja kylmänä ihmisenä. Oletko koskaan ajatellut, että minus
      Ikävä
      50
      518
    9. Viesti jonka haluaisit lähettää...

hänelle. Onko jokin pieni tunniste jonka vain te tiedätte. Onko naiselta miehelle tai toisinpäin, joku joku päivämäärä
      Ikävä
      15
      500
    10. toivottavasti kohta jo kohdataan

😍😍😍😍😍 sinua olen odottanut varmasti koko elämäni
      Ikävä
      25
      483
    Aihe