Kertokaas viisaammat! Mitä vasu käytännössä on? Onko jokin valmis vihkonen tms, vai tekeekö hoitaja/hoitajat itse sen jokaisesta lapsesta? Mitä siinä lukee? Onko se jokin virallinen paperi, vai vapaamuotoinen?
Lapseni on menossa (kunnalliseen) perhepäivähoitoon alkuvuodesta ja tämä vasu tuli vaan vastaan. Haluaisin etukäteen tietää mistä puhutaan. :)
Mikä on VaSu?
40
18235
Vastaukset
- pph.
On olemassa valtakunnallinen varhaiskasvatussuunitelma. Se on ohjeistus mitä (hoivaa, opetusta jne.) joka lapsen kuuluu päivähoidossa saada. Tämän pohjalta jokainen kunta on tehnyt oman versionsa, jossa arkikielellä selvitetään mitä ja miten nämä asiat totetuteaan tässä kunnassa. Sen pohjalta taas jokaiselle lapselle tehdään yhdessä vanhempien kanssa kirjallinen suunnitelma mitä lapsi osaa, mitä opetelee, mitä pitäisi opetella jne. ja tätä paperia tarkastellaan vähintäänkerranvuodessa että onko oppinut ko. asiat ja miten opeteaan jne. Ihan yksinkertaisesti vaikka että opettelee kuivaksi, käytetään potalla säännöllisesti jne. Vuoden päästä todennäköisesti kirjataan että on oppinut kuivaksi, opettelee isolla pöntöllä istumista ja pyyhkimistä itse jne..
Tarkoitus on saada sekä vanhempien toiveet ja näkemykset että ammattikasvattajan näkemys tästä lapsesta paperille ja yhdessä sopia miten toimitaan jne..
En voi kertoa tarkalleen mitä sinun kuntasi vasuissa kirjataan mutta esim. meillä lapsen oma vasu pitää sisällään .. lapsen oman kuvan (lapsen piirustus itsestäänjoka vuosi), siisteyskasvatusasiat, allergiat, ruokailuasiat, sosiaaliset asiat (hyvät tavat), leikki ja kiinnostuksen kohteet, mitä vanhemmat toivovat päivähoidolta, rajat, jne...
Hoitaja kirjaa asiat kaavakkeeseen, kun jutustelette. kaavake säilyy hoitopaikassa allekirjoitettuja ja päivättynä ja seuraavalla kerralla se otetaan taas esille ja verrataan tilannetta nykyiseen. Meidän kunnassa vasut säilytetään lapsen omassa "kasvun kansiossa", jonka lapsi saa sitten itselleen kun joskus vaihtaa hoitopaikkaa tai lähtee esikouluun. Vasut viedään mukana taas seuraavaan hoitopaikkaan... Kunnes lopulta päivähoito loppuu ja käikki tämä jää lapselle itselleen.- iitamar
jos ois erityisen tuen tarpeessa oleva lapsi, niin sitten...mutta näitä tavallisia "mukuloita"......
http://varttua.stakes.fi/FI/Sisallot/Vasu/vasu_asiakirja.htm - ketuttaa edelleen
iitamar kirjoitti:
jos ois erityisen tuen tarpeessa oleva lapsi, niin sitten...mutta näitä tavallisia "mukuloita"......
http://varttua.stakes.fi/FI/Sisallot/Vasu/vasu_asiakirja.htmteksti analysointi: sitä se Vasu on. Lapsesi analysoidaan päiväkodissa!
- ....
iitamar kirjoitti:
jos ois erityisen tuen tarpeessa oleva lapsi, niin sitten...mutta näitä tavallisia "mukuloita"......
http://varttua.stakes.fi/FI/Sisallot/Vasu/vasu_asiakirja.htmOnko se lapsen kehityksen ja kasvun seuraaminen, niiden aikuisten kanssa jotka lapsen kanssa päivät viettävät, mielestäsi turhaa? Alle kouluikäisen kehityksessä tapahtuu lyhyessä ajassa valtavasti, jos näitä ei yhdessä ihmetellä ja mietitä on vaara melko suuri että vanhemmat menettävät tuntuman lapsen arkeen ja tärkeisiin asioihin ja tästä vuorostaan usein seuraa takkuilua lapsen taitojen kehityksessä, joista sitten koulussa kärsitään ja ihmetellään mikä on mennyt pieleen.
- pph.
.... kirjoitti:
Onko se lapsen kehityksen ja kasvun seuraaminen, niiden aikuisten kanssa jotka lapsen kanssa päivät viettävät, mielestäsi turhaa? Alle kouluikäisen kehityksessä tapahtuu lyhyessä ajassa valtavasti, jos näitä ei yhdessä ihmetellä ja mietitä on vaara melko suuri että vanhemmat menettävät tuntuman lapsen arkeen ja tärkeisiin asioihin ja tästä vuorostaan usein seuraa takkuilua lapsen taitojen kehityksessä, joista sitten koulussa kärsitään ja ihmetellään mikä on mennyt pieleen.
Vasu tehdään, jotta voidaan yhistää vanhempien tuntemus omasta lapsesta ja henkilöstön ammattitietous. Näin lapsi saa molemmista puolista hyödyn. Asiat kirjataan ja sekä hoitaja, että vanhemmat päiväävät ja allekirjoittavat vasun. Se on työväline päivähoidolle, jotta he muistavat jokaisesta lapsesta sen mitä on vanhempien kanssa yhdessä sovittu. "Analysointi" on kuvaus lapsesta, siitä mitä lapsi sillä hetekellä osaa ja taitaa, mihin kannattaa erityisesti kiinnittää huomiota tai mit taitoa aletaan harjoittelemaan seuraavaksi ja mitä ostaan jo.
Onhan se joskus tulevaisuudessa lapselle kiva muisto siitä millainen hän oli missäkin iässä, vaikkei mitään erityistä olisikaan.
Toisaalta jos jotain erityistä lapsessa havaitaan myöhemmin, on hyvä tietää missä vaiheessa on ilmennyt mitäkin...
Yleensa vanhemmat ovat olleet ilahtuneita näistä vasu-keskusteluista, missä jutellaan ja puhutaan kaikki lasta koskevat asiat, niin ettei vanhempienkaan tarvitse yksin päkäillä mitä siellä hoitopaikassa tapahtuu tai miten heidän lapsensa siellä toimii. Lapsi on kuitekin usein eri ympäristössä ja eri seurassa eilainen itsekin.
On joku joskus vastustanutkin, yleensä salatakseen perheensä ongelmia. Vaikka olisi lapsen parhaaksi, jotta kaikki lapsen elämään vaikuttava olisi avointa jotta lasta voitaisiin tukea parhaalla mahdollisella tavalla. - pätemisen tarvetta
iitamar kirjoitti:
jos ois erityisen tuen tarpeessa oleva lapsi, niin sitten...mutta näitä tavallisia "mukuloita"......
http://varttua.stakes.fi/FI/Sisallot/Vasu/vasu_asiakirja.htmon lapsesi erityislapsi kun aletaan oikein pilkkua viilaamaan. Ja varsinkin kun henkilökunta mielellään
laittaa ammattitaidottomuutensa lapsen syyksi: hänessähän täytyy olla jotain...jotain pientä erityislapsen
ahdh tai asperger tai jotain piirrettä kun ei hän tähän kasvatussuunnitelma muottiin taivu. Meidän lapsen päiväkodissa ei ollut ainuttakaan "tavallista mukulaa", kaikissa oli jotain pientä..... - ....
pph. kirjoitti:
Vasu tehdään, jotta voidaan yhistää vanhempien tuntemus omasta lapsesta ja henkilöstön ammattitietous. Näin lapsi saa molemmista puolista hyödyn. Asiat kirjataan ja sekä hoitaja, että vanhemmat päiväävät ja allekirjoittavat vasun. Se on työväline päivähoidolle, jotta he muistavat jokaisesta lapsesta sen mitä on vanhempien kanssa yhdessä sovittu. "Analysointi" on kuvaus lapsesta, siitä mitä lapsi sillä hetekellä osaa ja taitaa, mihin kannattaa erityisesti kiinnittää huomiota tai mit taitoa aletaan harjoittelemaan seuraavaksi ja mitä ostaan jo.
Onhan se joskus tulevaisuudessa lapselle kiva muisto siitä millainen hän oli missäkin iässä, vaikkei mitään erityistä olisikaan.
Toisaalta jos jotain erityistä lapsessa havaitaan myöhemmin, on hyvä tietää missä vaiheessa on ilmennyt mitäkin...
Yleensa vanhemmat ovat olleet ilahtuneita näistä vasu-keskusteluista, missä jutellaan ja puhutaan kaikki lasta koskevat asiat, niin ettei vanhempienkaan tarvitse yksin päkäillä mitä siellä hoitopaikassa tapahtuu tai miten heidän lapsensa siellä toimii. Lapsi on kuitekin usein eri ympäristössä ja eri seurassa eilainen itsekin.
On joku joskus vastustanutkin, yleensä salatakseen perheensä ongelmia. Vaikka olisi lapsen parhaaksi, jotta kaikki lapsen elämään vaikuttava olisi avointa jotta lasta voitaisiin tukea parhaalla mahdollisella tavalla.Kyllä niiden vanhempien "vastustus" voi myös olla aivan ymmärrettävää.Jos päiväkoti ei tarjoa vanhemmille mahdollisuutta keskustella lapsestaan tietyn aikuisen kanssa johon ollaan yhdessä lapsen kanssa tutustuttu, johon vanhemmat luottavat ja joka erityisesti keskittyy juuri heidän lapsensa asioihin, ei ole laisinkaan merkillistä jos vasukeskustelut eivät kiinnosta. Ei sitä kenen kanssa tahansa omasta vanhemmuudesta ja oman lapsen asioista jotka ovat niin henkilökohtaisia, halua puhua. Jos päiväkodissa kaikki aikuiset hoitavat samalla tavalla kaikkia lapsia, ei kenelläkään ole mahdollista olla riittävän lähellä ketään niin että pystyisi edes merkitsevällä tasolla lapsesta puhumaan.
- pph.
pätemisen tarvetta kirjoitti:
on lapsesi erityislapsi kun aletaan oikein pilkkua viilaamaan. Ja varsinkin kun henkilökunta mielellään
laittaa ammattitaidottomuutensa lapsen syyksi: hänessähän täytyy olla jotain...jotain pientä erityislapsen
ahdh tai asperger tai jotain piirrettä kun ei hän tähän kasvatussuunnitelma muottiin taivu. Meidän lapsen päiväkodissa ei ollut ainuttakaan "tavallista mukulaa", kaikissa oli jotain pientä.....Minäkin ymmärrän sen, ettei sitä vieraamman ihmisen kanssa halua omasta lapsestaan puhua, vaan juuri sen tutun, johon lapsikin luottaa. En vain nähnyt asiaa tuolta kantilta, enkä tiennyt ettei päiväkodeissa voi valita kenen kanssa san vasun tekee. Minä kun teen sen aina itse, kun yksinäni työskentelen.
Se, että joka lapsesta löytyisi jotain, jonka takia luokiteltaisiin erityislapseksi on taa mielestäni täysin absurdi ajatus. Joka lapsella on silti omat tavoitteet, johon yhdessä kasvattamalla ja opettamalla tulee pyriä. Se ei tee lapsesta erityislasta, vaan ihan kasvavan ja oppivan lapsen. Kuka opettelee pukeutumaan, kuk aodottamaan vuoroaan, kuka keskittymään paremmin, kuka puhumaan selkeämmin jne. Kyllä joka lapsella ne omat asiat on, johon voidaan panostaa vähän enemmän. - ehkä apua
pph. kirjoitti:
Minäkin ymmärrän sen, ettei sitä vieraamman ihmisen kanssa halua omasta lapsestaan puhua, vaan juuri sen tutun, johon lapsikin luottaa. En vain nähnyt asiaa tuolta kantilta, enkä tiennyt ettei päiväkodeissa voi valita kenen kanssa san vasun tekee. Minä kun teen sen aina itse, kun yksinäni työskentelen.
Se, että joka lapsesta löytyisi jotain, jonka takia luokiteltaisiin erityislapseksi on taa mielestäni täysin absurdi ajatus. Joka lapsella on silti omat tavoitteet, johon yhdessä kasvattamalla ja opettamalla tulee pyriä. Se ei tee lapsesta erityislasta, vaan ihan kasvavan ja oppivan lapsen. Kuka opettelee pukeutumaan, kuk aodottamaan vuoroaan, kuka keskittymään paremmin, kuka puhumaan selkeämmin jne. Kyllä joka lapsella ne omat asiat on, johon voidaan panostaa vähän enemmän.Uskon että pph:na ymmärrät tämän asian merkityksen paremmin kuin mitä päiväkodissa usein on laita.Kiire ja hässäkkä usein pistää unohtamaan tämän perustavaa laatua olevan tosiasian kun pieniä lapsia hoidetaan: ilman merkitsevää hyvää, turvallista, läheistä suhdetta lapseen ei millään oikein ole merkitystä, sanat jäävät tyhjäksi infoksi tapahtumista ilaman tunnepohjaa ja ymmärrystä. Vasusta tulee hyvin pitkälti velvollisuus jonka merkitys sekä hoitajalle että vanhemmille jää pieneksi, eikä saavuteta toivottuja tavoitteita.
- sas-se
ehkä apua kirjoitti:
Uskon että pph:na ymmärrät tämän asian merkityksen paremmin kuin mitä päiväkodissa usein on laita.Kiire ja hässäkkä usein pistää unohtamaan tämän perustavaa laatua olevan tosiasian kun pieniä lapsia hoidetaan: ilman merkitsevää hyvää, turvallista, läheistä suhdetta lapseen ei millään oikein ole merkitystä, sanat jäävät tyhjäksi infoksi tapahtumista ilaman tunnepohjaa ja ymmärrystä. Vasusta tulee hyvin pitkälti velvollisuus jonka merkitys sekä hoitajalle että vanhemmille jää pieneksi, eikä saavuteta toivottuja tavoitteita.
totuuden siemen!
"Vasusta tulee hyvin pitkälti velvollisuus jonka merkitys sekä hoitajalle että vanhemmille jää pieneksi, eikä saavuteta toivottuja tavoitteita."
Mitä väliä oppiiko potalle ilman rengasta vai renkaan kanssa! Tai syömään lusikalla! Kaikki oppii.
Ja todellakin, kaikista löytyy jotai....outoa.
Mikä on normaali! - Olisipa aikaa
sas-se kirjoitti:
totuuden siemen!
"Vasusta tulee hyvin pitkälti velvollisuus jonka merkitys sekä hoitajalle että vanhemmille jää pieneksi, eikä saavuteta toivottuja tavoitteita."
Mitä väliä oppiiko potalle ilman rengasta vai renkaan kanssa! Tai syömään lusikalla! Kaikki oppii.
Ja todellakin, kaikista löytyy jotai....outoa.
Mikä on normaali!oletteko vanhemmat huomanneet että kaikkea mitä suunnitelma sisältää olisi toteutunut/toteutumassa?
Paljon on asioita jotka ovat kirjattuna mutta itse toteutus voi jäädä toteutumatta monestakin esim. henkilökunnasta riippumattomista syistä.
On erilaisia suunnitelmia joista otin satunnaisesti yhden,ja tässä on vain eräs malli jollaisia tehdään omissa päiväkodeissa.
.http://www.varkaus.fi/palvelut/koulutus_ja_varhaiskasvatus/varhaiskasvatus/paivakodit/taulumaen_paivakoti/taulumaen_paivakodin_varhaiskasv/ - Aurikoäiti
ketuttaa edelleen kirjoitti:
teksti analysointi: sitä se Vasu on. Lapsesi analysoidaan päiväkodissa!
Olen samaa mieltä!
VaSu on silkkaa lapsen analysoimista ja siinä kaikki! Meillä viisivuotias lähetetiin psykologilelle sen takia, koska Vasun TESTISSÄ
meni homma pieleen. Kuvassa istui ELEFANTTI PUUSSA, eikä poikamme nähnyt kuvassa mitään "väärää". Poikamme päiväkodissa aseleikit eivät olleet kiellettyjä, eivätkä tädit nähneet siinä mitään väärää! Neuvolassa sitten mieheni kanssa molemmat vastustimme psykologi käyntejä, koska meillä oli jo 10 min. viikossa jo puheterapiaa. Puheterapia ei ollut mitään puheterapiaa, vaan leikkiä lapsen kanssa. Sillä perheessämme puhutaan kolmea kieltä. Ajattelimme että samanlaista leikkiä olisi nyt sitten psykologinkin kanssa. Harmitti! Pakkohan sitä oli psykologille mennä, ja siellä oli kai vastusteluistamme johtuen jo sosiaalitätikin vastassa. No, ei siinä kaikki! Koska meillä ei ole kotona televisiota, puheterapeutti kirjoitti johonkin hemmetin paperiin, että elämme eristyksellisesti. Puheterapeutti "vaati" meitä hankkimaan television. No siellähän se elefantti MATKUSTI BUSSISSA!!!!!!!!
Kyllä meillä oli olo, että meitä simputetaan! Vaihdoimme paikkakuntaa!
Kuka ajaa OIKEASTI lapsiperheiden oikeuksia - EI KUKAAN! - AuriNkoisä
Aurikoäiti kirjoitti:
Olen samaa mieltä!
VaSu on silkkaa lapsen analysoimista ja siinä kaikki! Meillä viisivuotias lähetetiin psykologilelle sen takia, koska Vasun TESTISSÄ
meni homma pieleen. Kuvassa istui ELEFANTTI PUUSSA, eikä poikamme nähnyt kuvassa mitään "väärää". Poikamme päiväkodissa aseleikit eivät olleet kiellettyjä, eivätkä tädit nähneet siinä mitään väärää! Neuvolassa sitten mieheni kanssa molemmat vastustimme psykologi käyntejä, koska meillä oli jo 10 min. viikossa jo puheterapiaa. Puheterapia ei ollut mitään puheterapiaa, vaan leikkiä lapsen kanssa. Sillä perheessämme puhutaan kolmea kieltä. Ajattelimme että samanlaista leikkiä olisi nyt sitten psykologinkin kanssa. Harmitti! Pakkohan sitä oli psykologille mennä, ja siellä oli kai vastusteluistamme johtuen jo sosiaalitätikin vastassa. No, ei siinä kaikki! Koska meillä ei ole kotona televisiota, puheterapeutti kirjoitti johonkin hemmetin paperiin, että elämme eristyksellisesti. Puheterapeutti "vaati" meitä hankkimaan television. No siellähän se elefantti MATKUSTI BUSSISSA!!!!!!!!
Kyllä meillä oli olo, että meitä simputetaan! Vaihdoimme paikkakuntaa!
Kuka ajaa OIKEASTI lapsiperheiden oikeuksia - EI KUKAAN!Urpo! Lapsilla on kieltämättä Suomeesa todella hankalat oltavat.
- Anonyymi
iitamar kirjoitti:
jos ois erityisen tuen tarpeessa oleva lapsi, niin sitten...mutta näitä tavallisia "mukuloita"......
http://varttua.stakes.fi/FI/Sisallot/Vasu/vasu_asiakirja.htmEi lapset tartte insinööriä oppiakseen leikkimään ynm.tää yhteiskunta ja koulutus on sairasta.
- Valokeiju
Pojalleni tehtiin juuri tuollainen varhaiskasvatussuunnitelma päiväkodissa. Allekirjoitin paperin ja oli sopimus että lasta kannustetaan esim. omatoimiseen riisumiseen ja pukemiseen. Syntyi kuitenkin ristiriita, kun jo heti päiväkodin ovella huomautetaan että minun kuuluisi riisua lapsi. (Lapsi ei riisu jos seison siinä vieressä.) Toteuta siinä sitten hienoja suunnitelmia!
- hoitajana.
Siinä ongelma oli työnjaossa. Sinä vastaat lapsestasi kun tuot hänet, Vastaan riisumisesta ja käsienpesusta ennen kuinluovutat hänen henkilökunnan vastuulle. Kun olette yhdessä sopineet että kannustetaan omatoimiseen riisumiseen, niin sinun kuuluisi tehdä osuutesi. Harjoitella tätä taitoa kotona ja hoitoon tullessa. Hoitajat vastaavasti kannustavat siihen kun et ole paikalla eli ulkoilun jälkeen sisälle mentäessä. Vasun yhteiset sopimukset eivät ole pelkästään ohjenuora päivähoidolle, vaan yhteinen sopimus jota noudatetaan sekä päivähoidossa että kotona. Et voi jättää vastuuta kasvatuksesta/opetuksesta täysin päivähoitohenkilökunnalle kun lapsesi opettelee elämään tarvittavia taitoja.
Et kai myöskään kotona syötä lasta, ja odota että "päivähoidossa sitten kannustetaan syömään itse. Kyllä se siellä oppii."
Seuraavassa vasussa palaatte siihen oletteko molemmin puolin noudattaneet sopimianne käytäntöjä.
- bvcxzaswq
Ehkä sinun osuutesi olisikin juuri se, että kotona alatte harjoittelemaan riisumista ja pukemista omatoimisesti, vaikka seisoisitkin siinä vieressä..... ;)
- ehkä apua
Näin se juuri menee kun Vasun tavoitteet eivät toteudu. Tavoitteet ovat hienoja ja hyviä sekä lapsen että vanhempien kohdalla mutta mutta... tavoitteisiin pääseminen, prosessin sisällön ymmärtäminen ja jatkuva tukeminen ja elossa pitäminen vanhempien ja hoitajien mielessä, se onkin se vaikein asia joka liian usein jää puuttumaan. Että merkitsevää yhteistyötä lapsen kehitykseen liittyvissä asioissa edes mitenkään vanhempien kanssa pystyttäisiin tekemään ,edellyttää tämä läheistä luottamukselista suhdetta hoitajaan (ei koko porukkaan!) joka erityisesti keskittynyt ymmärtämään juuri tietyn lapsen asioita (omahoitaja). Tämän perustavan asianolon puute tekee kaikki hienot tavoitteet ja vasut täysin ontoiksi. Lapsen kehitysaskelten ymmärtäminen, näkeminen ja tukeminen yhdessä toteutuu vain luottamuksellisen suhteen puitteissa. Tämän lisäksi tarvitsevat hoitajat tätä nykyä enemmän tietoa ja tukea lapsen emotionaalisen kasvun ymmärtämisessä että pystyisivät merkitsevällä tasolla vanhempien kanssa näitä miettimään.
- zxcvgfds
Nimenomaan tarvitaan lisää maisterikoulutuksen saaneita lastentarhaopettajia.
- ....
Kunhan sinne lastentarhanopettajien koulutukseen saataisiin oikeanlaista, juuri näihin oleellisiin asioihin liittyvää koulutusta ja kunhan kehitettäisiin yhteistyömuotoja lapsen emotionaaliseen kasvuun erikoistuneiden asiantuntijoiden kanssa vasta silloin sillä maisterikoulutuksella on merkitystä.
- Delete 1
No jopas jotakin! Meillä näitä maisterikoulutuksen saaneita lastentarhanopettajia ei arkityössä siellä lapsiryhmässä näy. Ovat tietokoneella tuntitolkulla päivittäin.
- ....
Delete 1 kirjoitti:
No jopas jotakin! Meillä näitä maisterikoulutuksen saaneita lastentarhanopettajia ei arkityössä siellä lapsiryhmässä näy. Ovat tietokoneella tuntitolkulla päivittäin.
Eivätpä ole siis saaneet oikeanlaista koulutusta hommaansa!
- aan äiti
Minun kokemus tyttäremme vasu-keskusteluista on erittäin positiivinen. Siinä kävimme me vanhemmat ja päiväkodin omahoitaja melkein tunnin perusteellisen keskustelun. Päivittäin tietenkin keskustellaan lapsemme päivästä päiväkodin henkilökunnan kanssa, mutta nyt oli mahdollisuus puhua syvällisemmin ilman kiirettä ja häiriöitä. Minusta juuri tälläisten keskustelujen avulla syntyy sitä luottamusta ja molemmin puolista ymmärrystä. Vaikka tämä omahoitaja ei ehkä olisi ollut meille ihan se eka toive omaksi hoitajaksi, niin aikuisina ihmisinä ymmärrämme, että tässä yritetään toimia lapsen etua ajatellen, joten vanhempina emme kiinnitä niinkään huomiota henkilökemioihin vaan mahdollisimman toimivaan yhteistyöhön lapsen parhaaksi. Vasu-keskusteluihin kannattaa mennä avoimin mielin ja opettella sietämään aikuisena ihmisenä sitäkin ettei kaikki, mitä lapsesta puhutaan ole vain positiivista. Niitäkään asioita ei pidä ottaa henkilökohtaisena loukkauksena, vaan kaikesta pitää voida keskustella lapsen parasta ajatellen.
Täällä tuli muutamia kriittisiä kommentteja maisterikoulutuksen saaneita lapsentarhaopettajia kohtaan. Meidän lapsen ryhmässä toimii sellainen ja voin vain ihaillen katsoa hänen työskentelyään. Siinä on totista kiinnostusta lapsia kohtaan, ohjausta ja selvää välittämistä. Näen jopa sellaisten aika rauhattomien poikienkin silmissä ihailua ja kunnioitusta häntä kohtaan. Varmasti jokaisessa ammattiryhmässä on joku osa sellaisia, jotka luumuilevat ja menevät siitä, mistä aita on matalin, mutta en usko, että maisterikoulutuksen saaneet lastentarhaopettajissa näitä olisi jotenkin erityisen paljon.
Joku oli sitä mieltä, että maisteritasoinen lastentarhaopettajien koulutus ei ole oikeanlaista ja kiinnostuneena haluaisinkin tietää, että millainen koulutus sitten olisi konkreettisesti sitä oikeanlaista? - ehkä apua
Konkreettisesti oikeanlaista olisi koulutus jossa selkeämmin keskitytään lapsen emotionaaliseen kehitykseen ja sen ymmärtämiseen. Tähän on suuri tarve koska perinteisesti lo:n koulutus keskittynyt lapsen kognitiiviseen kehitykseen ja painopiste on selkästi ollut lapsen kehityksellinen tukeminen yli kolmevuotiaille, ryhmässä pärjäämiseen ja sosiaalisten taitojen harjoitteluun. Koska lapset viettävät niin pitkiä päiviä niin pienestä päiväkodeissa on persoonallisuuden kasvun kokonaisuuteen keskityttävä tehokkaammin. Lapsen mielen rakentumisen ymmärtämien on alue jonka kehittämisessä tarvitaan tähän erikoistuneiden ammattilaisten osaamista ja tukea. Tämänkaltaisesta työstä on jonkinverran jo näyttöä Suomessa, varsin positiivisin tuloksin.
Eikä riitä se että ymmäretään paremmin lapsen kehitykselliset askeleet eri ikävaiheissa vaan tämän lisäksi tarvitaan apua näiden integroimisessa päiväkodin käytännön työhön. Eli selkeästi tulisi hoitajien pystyä vanhempien kanssa keskustelemaan miten käytännössä lapsen kehitysaskelten tukeminen päiväkodissa tapahtuu ja miten tätä työtä voidaan vanhempien ja lapsen kanssa yhdessä tehdä. - maisteritasoinen lto
Taidat olla vähän ajastasi jäljessä? Etkä tiedä millaista on nykypäivän maisteritasoinen lto koulutus?
- ehkä apua
Kerro sinä kun olet ajan tasalla. Kerro miten lton kuolutuksessa käsitellään lapsen emotionaaisen kehityksen askelten integroimista käytännön työhön päiväkodeissa ja lton roolia tässä. Hienoa jos riittävää muutosta tähän suuntaan on toteutumassa!
- maisteritasoinen lto
Hei, sinähän tämän asian nostit epäkohtana esiin, joten eiköhän sinun hommasi ole kertoa mikä siinä on vikana....
- !!!
En ole lto enkä koulutukessa viime aikoina tapahtuneista muutoksista tiedä. Mielenkiinnolla näistä kuulisin. Minun vastaukseni ja huoleni päivähoidon tilanteesta liittyvät näissä keskusteluissa vanhempien esiin tuomiin esimerkkeihin ja huolenaiheisiin. Vastausten taustalla oma ymmärrykseni päiväkotien ongelmista jota omassa työssäni seurannut monen vuoden ajan. Jos koulutuksessa muutoksia suuntaan jota kaipaan, odotan innolla koska tulokset tästä alkavat näkyä myös käytännön työssä ja uusien työmenetelmien kehittämisessä.
- demma
Työskentelen itse päiväkodissa ja koen nämä vasukeskustelut hyväksi. On annettu ohjeaika minkä verran keskustelujen tulisi kestää mutta itse en tuijota koskaan kelloa. Jutellaan asioita maan ja taivaan väliltä vanhemman niin tahtoessa ja luodaan suhdetta jotta meidän on helppo työskennellä yhdessä lapsen etua ajatellen.
Ja muistakaa hyvät ihmiset että me työntekijät teemme vain työtämme! - mamma1
En jaksanut lukea edellisiä kirjoituksia, joten voi tulla toistoa yms. VASU=Varhaiskasvatussuunnitelma, joka tehdään lapselle, kun hän menee päivähoitoon. Siinä kirjataan tavoitteet ja tulokset ja kuinka edetään jatkossa. Oli lapsi minkä ikäinen tahansa on olemassa normit, jonka mukaan hänen PITÄISI kehittyä. Jos alle kaksivuotias (1,7v) lapsi ei halua lähteä syömään kesken leikkimisen ja heti syömisen jälkeen nukkumaan, voidaan hänestä kirjata: "Siirtymävaiheet ovat vaikeita ja tuottavat suurta ongelmaa." Eli tästä voisi ajatella, että lapsella on asbergeriin, autismiin tai ADH:n viittaavia ongelmia, tai, että lapsi on normaali pieni ihminen, joka haluaa tehdä ja touhuta asioita, eikä malta jättää leikkejä kesken, vaan protestoi "vääryyttä" vastaan, riippuu kirjaajasta. Kun lapsi menee kouluun. Hänelle tehdään HENSU= Henkilökohtainen opetussuunnitelma. Ei siinä oikeasti mitään henkilökohtaista suunnitella. Siinäkin mietitään onko lapsessa jotakin vikaa. Sitten jos "vikaa" löytyy, niin tehdään HOJKS= Henkilökohtainen opetuksenjärjestämistä koskeva suunnitelma. Se on jo lauseenakin sellainen sanahirviö, että lannistaa useimmat. Mielestäni on hyvä, että lapsille ja nuorille tehdään suunnitelmia opintoja varten, mutta onko sen pakko alkaa jo päiväkodissa?!
Olen toiminut perhepäivähoitajana, koulunkäyntiavuatajana ja kehitysvammaisten ohjaajana, enkä itse ymmärrä tätä älytöntä arviointia ja vikojen hakemista. Itse aikoinani pph:na toimiessani huomasin kyllä erityistä tukea tarvitsevat lapset muiden joukosta ilman mitään VASU:a ja ohjasin heidän perheet hakemaan tukea ja apua. Nyt tuntuu, että puolet lapsista tarvitsisi tukea VASU ohjeiden mukaan. Yritetään kuitenkin muistaa, että jokainen lapsi kehittyy yksilöllisesti ja omia aikojaan. Annetaan lapsillle aikaa kasvaa ja , kun joku tarvitsee tukea sitä hänelle myös myönnetään ja annetaan.- miilu
olen aivan samaa mieltä,vaikka puhutaan kauniisti lapsen vahvuuksista niin kyseessä on kuitenkin tuen tarpeen etsintä suurennuslasilla. lapsen kanssa arjessa oikeasti olemalla joka hetkessä ja kykenemällä antamaan tovin myös keskusteluun vanhempien kanssa päivittäin, . se on yhteistyötä! ei pari kertaa vuodessa tapahtuva istunto missä hoitsu saa osoittaa pätevyyttänsä.kummallista että tarvitsee monella dokumentilla todistella että tämä lapsi on oikeasti kasvanut ja kehittynyt 9kk-koululaiseksi,kyllä me olemme hyviä!
- porilainenkinko
"Vasu:n perusteet on varhaiskasvatuksen sisällöllisen kehittämisen ja ohjauksen väline. Sen tavoitteena on edistää varhaiskasvatuksen yhdenvertaista toteuttamista koko maassa."
Kannattaa kerrata mitä VASU:lla tarkoitetaan. - Wasu.
"Siirtymävaiheet ovat vaikeita ja tuottavat suurta ongelmaa." Eli tästä voisi ajatella, että lapsella on asbergeriin, autismiin tai ADH:n viittaavia ongelmia, tai, että lapsi on normaali pieni ihminen, joka haluaa tehdä ja touhuta asioita, eikä malta jättää leikkejä kesken, vaan protestoi "vääryyttä" vastaan, riippuu kirjaajasta. Kun lapsi menee kouluun. Hänelle tehdään HENSU= Henkilökohtainen opetussuunnitelma. Ei siinä oikeasti mitään henkilökohtaista suunnitella. Siinäkin mietitään onko lapsessa jotakin vikaa. Sitten jos "vikaa" löytyy, niin tehdään HOJKS= "
NO ei nyt ainakaan näin! Sinne kirjataan just toisinpäin eli on innokas leikkijaä eikä malta lopettaa !JA henkilökunta EI TULKITSE mitään, koska EI OLE kolulutusta.
"Olen toiminut perhepäivähoitajana, koulunkäyntiavuatajana ja kehitysvammaisten ohjaajana, enkä itse ymmärrä tätä älytöntä arviointia ja vikojen hakemista. Itse aikoinani pph:na toimiessani huomasin kyllä erityistä tukea tarvitsevat lapset muiden joukosta ilman mitään VASU:a ja ohjasin heidän perheet hakemaan tukea ja apua" VASU EI OLE vikojen etsimistä varten, olet käsittänyt täysin väärin koko VASU.n ja sen tarkoituksen-
- VAlitusta SUlle
Eli kerrotaan kaikki huonot puolet lapsesta, nämä kirjataan ja mietitään kuinka lasta voidaan näissäkin asioissa sitten tukea. Ja sitä mitä kerrotte lapsen käyttäytymisestä kotona, ei kirjata ylös:( Näin ainakin meillä täällä.
- vali-vali
Sillon vasu on tehty väärin. piste. Pyydä uusi.
- verrok
ei ei ja vielä kerran ei.
- kruu
Meillä taas vasussa on vanhemmille ihan oma sivu, johon vanhemmat saavat itse kirjoittaa sen, millainen lapsi on kotona, miten toimii, mistä tykkää, mitkä on lapselle tärkeitä asioita jne. Yleensä vanhemmat kirjoittavat pari sanaa tai parhaimmillaan pari riviä, ja senkin kokevat liian vaikeaksi tehtäväksi.
- lto
Ryhmään tuleville uusille opettajille ja hoitajille vasuista voi kuitenkin olla paljon apua. Saa tietoa, mitä lasten kanssa on tapahtunut aikaisemmin ja mitä on opeteltu jne. Itse ainakin opettajana haluan käydä vanhempien kanssa perusteelliset keskustelut lapsesta ja tämän kehityksestä, koska päiväkodissa emme voi tietää, miten lapsi käyttäytyy kotona, eivätkä vanhemmat välttämättä tiedä kaikkea, mitä tapahtuu päiväkodissa. Keskustelujen avulla saamme koottua yhteisen näkemyksen lapsesta, jotta tätä voidaan tukea parhaalla mahdollisella tavalla - oli erityisen tuen tarvetta tai ei. Myös ns. "tavalliset" lapset tarvitsevat tukea kasvaessaan.
Vasuthan toimivat juuri nimensä mukaan varhaiskasvatusSUUNNITELMINA. Niiden pitäisi siis myös näkyä käytännössä. Jos suunnitelmat eivät johda käytännön uusiin toimintamuotoihin eikä niitä käytetä toiminnan suunnittelun ja toteutuksen ohjenuorana ja tukena, niin eihän niitä silloin kannattaisi edes kirjata. Ylimääräistä työtähän se silloin vaan on.
Myös sellaisessa tapauksessa, joissa lapsi oikeasti tarvitsee erityistä tukea, ovat vasut välttämättömiä, jotta riittävää apua ja tukea pystytään saamaan.
Vasujen kirjaaminen on myös pakollista, ainakin meidän kunnassa.- ...
Tietoa tarvitaan, molemmin puolin. Kuten myös suunnitelmia tarvitaan. Valitettavasti näistä ei ole paljoakaan hyötyä jos päiväkodeissa ei ole käytäntöjä jotka myös mahdollistaa riittävän kiinteän näiden asioiden seurannan ja hoitajan joka pystyy työssään olemaan riittävän lähellä lasta että pystyy faktat myös sisällyttämään työhönsä juuri minun lapseni kanssa.Vasussa hienot tavoitteet mutta valitettavasti hyöty jää vielä pieneksi.
- Nainenäitimummo
Nyt kun vasu on jo hyvässä vauhdissa, niin muistakaa hyvät vanhemmat, mitkä ovat vasun tavoitteet. Tasavertasiuus: ei ole tyttöjä, ei ole poikia. Lapsille syötetään muutakin kuin välipalaa. Vanhemmat olkaa valppaita, pitäkää kiinni arvoistanne. Pitäkää puolianne! Maailma on mennyt täysin sekaisin ja vie lapsenne mukanaan. Hölmöt ovat päättäneet miten lapsianne kasvatetaan. Valtava huoli lapsista. Nouskaa vastarintaan vanhemmat.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .995305Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631453573Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen503205Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi4432496Purra hermostui A-studiossa
Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.2521537Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."
Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito121291- 851289
- 771238
Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde321213Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1381139