Sandra

hymyhäntä

Onko Sandra mielestänne suomalainen nimi? Pidämme nimestä, ja jos tulee tyttö, laitamme ehkä sen.

Oma käsitykseni on, että se on aika kansainvälinen eikä tavallaan mikään kovin uusi. (Varmaan lyhenne Aleksandrasta) Mielestäni se sopii ihan hyvin suomalaiseen sukunimeenkin. Hassua vain, että muuten tykkäämme vanhoista ja perinteisistä nimistä, niinkuin vaikka Aarne, Aino, Eevert, Paavo, Johannes, Henriikka jne tätä tyyliä.
Joten tuo Sandra on eri tyyliä, mutta onko kuitenkin suomalainen nimi vai ei? Sillä ei toisaalta ole mitään väliä sen kannalta tuleeko se nimeksi vai ei, aloin vain pohtimaan asiaa ihan mielenkiinnosta.

Jos Sandra ei ole perinteinen suomalainen, niin mikä maa siitä tulee ensimmäisenä mieleesi?? :)

12

2531

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ruudith

      Sandra on kyllä vanha nimi, koska minulla oli mummon mummo nimeltä Sandra. Hän oli täysin suomalainen. Sandra on mielestäni ihan kiva nimi, mutta aika hankala sanoa. Mutta jos ei haittaa, että tyttö saanee nopeasti lempinimen niin sitten ihan ok.
      Toinen vähän samankaltainen ehdotus:
      Saida Henriikka/Ulriikka

    • Eräs lukija

      ... ei selvästikään lainkaan suomalainen nimi. Tulee mieleen Englanti, vaikka toisaalta käytettäneen nimeä myös Ruotsissakin. Monien suomalaisten suussa tulee vääntymään Santraksi, tai Santuksi.

      • hymyhäntä

        Kiitos molemmille vastauksesta.
        Ruudith: itse asiassa pidän enemmän nimistä, jotka eivät ole jo valmiiksi lempinimen kuuloisia. Jos joku keksii sitten lempinimen, ei se varmaan haittaa. Kiva kuulla, että sama nimi on ollut mummosi mummolla, joten kyllä sitä on suomessa sitten käytetty ainakin.
        Kiitos myös Eräs lukija mielipiteestäsi. Santra ei sekään kuulosta mitenkään hullummalta. Sandraa käytetään varmasti monessa maassa.

        Jos joku vielä viitsii vastata, niin luen mielenkiinnolla. Mutta kiitos näistä vastauksista!


      • mun list...

        Suomalainen vanha kaunis nimi. Itse laittaisin mielelläni lapselleni jos sellainen tulisi. Sandra kuten myös Linda, Mandi, Heidi ja Hilda ja myös Kadri ja Nadjakin maailman kauneimpia nimiä Sofian lisäksi, minun mielestäni. Pojista esim. Valde ja Andre kauniita.


    • Sandra on ihan kiva nimi. Kansainvälinen ja jotenkin "raikas". Omasta mielestäni se on myös hieman hankala sanoa, niin kuin tuossa jo aiemmin kommentoitiinkin... Lisäksi Sandra nimestä jää mielestäni puuttumaan jotakin... Itse ehdottaisn mieluumin nimeä Aleksandra. Vaikka se onkin hieman pidempi, niin pidän siitä enemmän kuin pelkästä Sandrasta.

    • Primrose

      ovat kansainvälisiä. Listaltasi vain Aino on supisuomalainen.
      Sandran kantanimet Aleksandra ja Aleksanteri viittaavat itään. Suomessa on ollut 1800-luvulta alkaen monta Santraa.

    • lellu&

      vanha suomalainen nimi. Löytyy ihan annakastakin. Nimipäivä 11.9. Samana päivänä juhlii myös Santeri.

    • Ajatukseni...

      Itse pidän Sandraa jotenkin ei niin perinteisenä suomalaisena nimenä. Kuitenkin se sopii myös suomalaiselle hyvin ja sen voi hyvin yhdistää suomalaiseen sukunimeen. Näin siis itse ajattelen. Mielestäni siis nätti nimi, enkä pitäisi mitenkään outona, jos joku esittelisi itsensä Sandra Virtaseksi :)

      • ......

        Nätti nimi, mutta d-kirjain sanojen keskellä (ja "dr"-äänne) ovat ainakin minulle käsittämättömän vaikeita lausua, mieluummin siis Santra nimeksi niin sopii paremmin suuhunkin.


    • Suhmuran Sandra

      Minun nimeni on Sandra. Olen kotoisin pohjanmaalta ja siellä vanhat ihmiset kutsuivat minua Santraksi. Yhtäkään lempinimeä en ole pysyvästi saanut (muutama hyvänpäivän tuttu kutsunut Santuksi), vaan kaikki kutsuvat minua omalla nimelläni. Itselläni ei ole ollut vaikeuksia nimeäni lausua, muutamalle lapselle on kyllä..olenhan ollut mm. sandaali =)

    • Sandra16

      Minunkin nimeni on Sandra, ja kyllä minua useimmat ihmiset Santuksi kutsuvat. Itsellänikin on välillä omaa nimeä vaikea lausua, mutta minusta se on silti kiva nimi, ei niin kovin yleinen suomessa ja se jää mieleen.

    • Anonyymi

      Mun nimi on Sandra ja paljon sanotaan santuksi tai (sape) moni ei osaa vaan kunnolla lausua sitä ja se on ymmärrettävää🤷🏻‍♀️

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      129
      3267
    2. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      109
      1311
    3. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      267
      1285
    4. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      65
      1096
    5. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      1061
    6. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      14
      1056
    7. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      57
      979
    8. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      30
      976
    9. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      42
      944
    10. Liikenne onnettomuus

      Annas kun arvaan -Nuoriso -Ajokortti poikkeusluvalla -Ylinopeus
      Orimattila
      46
      854
    Aihe