Majavan metsästys

aleksi

Metsästyslain säädäntö.
Kuinka on saako esim.majavaa ampua kesämökistä n.60m päästä ilman mökin omistajan lupaa . Minulla on käsissä metsästäjän oppaan lainsäädös(v.-90) osio jossa sanota ettei, ellei matka ole vähintään 150m . Heinolan poiisin tulkinta on että saa ampua, ainoastaa hyvien käytästapojen vastaista kuuluu olevan mutta mitään varsinaista virhettä ei ole tapahtunut.(( tämä tilanne sattui Heinolan paistjärvellä tiistaina 27.4 2004)Minun mökkini oli viereinen mökki n.150 metrin päässä kun haulikon suuliekki jurisi meitä kohti kun vilvoittelimme saunan kuistilla vaimoni kanssa))

7

6719

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • yli 30 vuotta metsästänyt

      Pari kohtaa jäi epäselväksi. Ammuttiinko teitä vai majavaa? Lensivätkö haulit saunanne kuistille, vai kuuluiko vain kova pamaus? Mikä olikaan etäisyys kuistilta ampumapaikalle? Soititte kaiketi poliisille, ettekä ole tyytyväinen poliisin antamaan vastaukseen. Mitä oletatte nyt suuren yleisön tekevän? Lynkkaavan metsästäjänkö?? Olitteko selvin päin tapahtumahetkellä? Yritittekö puhua metsästäjän kanssa vai lähtikö hän vähin äänin majavansa kanssa pois?Tässä muutama mieleen pulpahtanut kyssäri.

      • aleksi

        Kyllä majavan ammunta oli tarkoitus , mutta suunta oli saunamme kuistille, vaikea oli sanoa mitä lensi suuntaamme sillä pamaus oli todella suuri matkaa oli meille n 150n , sain tietää myöhemmin että haulit olivat 6.5 mm. kävin metsästäjän luona keskustelemassa ja hän piti tekoaan aivan laillisena,(ampuja oli erittäin asiallinen nuori metsästäjä) johon poliisit yhtyivät. Olin selvin päin. Soitin myöhemmin Metsästäjäin keskusliittoon ja siellä tuettiin minin kantaani, että 60:n metrin päässä olevasta kesämökistä ilman lupaa kysymättä on laitonta ampua.Mökille on ollut tie auki kokoko talven jossa asukkat ovat käyneet satunnaisesti, viimeksi ampumista edeltäneenä iltana. poliisit käkivät ampujaa seuraavalla kerralla tarkemmin tutkimaan ampumasuuntaa, toteamalla kuitenkin mökkini olevan turvallisen kaukana,soittelin myöhemmin poliisille ja kehoitin soittelemaan hänenkin metsästäjäin keskusliittoon ja annoin puhelin numeronkin valmiiksi.Odotan metsästäjiltä enemmän harkintaa missä metsästävät ja kenen luvalla. kokonaisuutena mökkialueilla joissa asukkat käyvät vaikka satunnaisesti pitäisi käyttää harkintaa onko ne metsästysalueita vai rauhoitetaanko mökkiläisten käyttöön. Itse olen ollut metsästäjä myös yli 30 vuotta, eikä mieleenikään tuli ammuskella kyseisellä alueella(pieni järvi ja paljon mökkiä)
        Vielä yksi seikka, Ampujalla oli maanomistajan lupa ampua majavaa mutta maanomistajalla ei ollut oikeutta antaa lupaa ampua kyseiselle vesialueelle johon majava ammuttiin.Tässä sekalaisia vastauksia kusymyksiin.


      • 30 vuotta metsästänyt
        aleksi kirjoitti:

        Kyllä majavan ammunta oli tarkoitus , mutta suunta oli saunamme kuistille, vaikea oli sanoa mitä lensi suuntaamme sillä pamaus oli todella suuri matkaa oli meille n 150n , sain tietää myöhemmin että haulit olivat 6.5 mm. kävin metsästäjän luona keskustelemassa ja hän piti tekoaan aivan laillisena,(ampuja oli erittäin asiallinen nuori metsästäjä) johon poliisit yhtyivät. Olin selvin päin. Soitin myöhemmin Metsästäjäin keskusliittoon ja siellä tuettiin minin kantaani, että 60:n metrin päässä olevasta kesämökistä ilman lupaa kysymättä on laitonta ampua.Mökille on ollut tie auki kokoko talven jossa asukkat ovat käyneet satunnaisesti, viimeksi ampumista edeltäneenä iltana. poliisit käkivät ampujaa seuraavalla kerralla tarkemmin tutkimaan ampumasuuntaa, toteamalla kuitenkin mökkini olevan turvallisen kaukana,soittelin myöhemmin poliisille ja kehoitin soittelemaan hänenkin metsästäjäin keskusliittoon ja annoin puhelin numeronkin valmiiksi.Odotan metsästäjiltä enemmän harkintaa missä metsästävät ja kenen luvalla. kokonaisuutena mökkialueilla joissa asukkat käyvät vaikka satunnaisesti pitäisi käyttää harkintaa onko ne metsästysalueita vai rauhoitetaanko mökkiläisten käyttöön. Itse olen ollut metsästäjä myös yli 30 vuotta, eikä mieleenikään tuli ammuskella kyseisellä alueella(pieni järvi ja paljon mökkiä)
        Vielä yksi seikka, Ampujalla oli maanomistajan lupa ampua majavaa mutta maanomistajalla ei ollut oikeutta antaa lupaa ampua kyseiselle vesialueelle johon majava ammuttiin.Tässä sekalaisia vastauksia kusymyksiin.

        selkokielisestä vastauksesta. Ampuminen 150 metriä lähempänä asuttua rakennusta on kielletty;
        tuttu juttu. Mutta majavahan ammuttiin n. 150m:n päässä TEIDÄN mökistänne. Poliisi ei läheskään aina ole mikään asiantuntija metsästysasioissa. Mutta on velvollinen ottamaan vastaan rikosilmoituksen, jos sellainen tehdään. Tätä 150 metriä valvovat yleensä mökkien omistajat. Siis jos heidän OMAA mökkiään lähellä ammutaan, voi ko. mökin omistaja nostaa kanteen, ja asia puidaan mahdollisesti oikeudessa. Naapuri ei ole asian omistaja, enkä tiedä voiko hän edes kannetta nostaa "toisen puolesta".
        Minusta poliisin käytös on ollut harvinaisen asiallista tässä tapauksessa, eikä ole ruvennut yliampuviin toimenpiteisiin. Toivotan hyvää kevättä ja joustoa metsästysasioin. Mittanauhako kohta pakollinen lisävaruste repussa, kun mökit vain lisääntyvät metsästysmailla.


    • Late

      Metsästys on kielletty alle 150m vakituisesti asutusta rakennuksesta.
      Kesämökki ei liene vakituisesti asuttu rakennus.

      • Tähtääjä

        Muistaakseni pykälissä ei ole tuota 'vakituisesti', vaan etäisyys pitää olla 150m asutusta rakennuksesta. Jos mökillä ollaan, niin se katsotaan asutuksi.

        Joka tapauksessa minäkin odotan vastauksia >30v metsästäneen kysymyksiin.


    • Kälviä

      Metsästyslaki 25 §, 1. mom.: "Ilman rakennuksen omistajan tai haltijan nimenomaista lupaa eläintä ei saa ampua 150:tä metriä lähempänä sellaista rakennusta, jossa asutaan."

      Tässä yhteydessä asutulla rakennuksella tarkoitetaan sellaista rakennusta, joka ei ole kylmillään, ja että siinä parhaillaan asutaan tai on asumiskäytössä. Tilapäinen poissaolo ei tee rakennusta asumattomaksi. Esimerkiksi kesämökki on useimmiten talvella asumaton ja kylmillään. Hyvien metsästystapojen mukaista on kuitenkin pyytää lupa ampumista varten silloinkin. Kesäaikana ja ehkä jo nyt keväälläkin tilanne voi olla jo toinen ja mökillä saatetaan asua ainakin viikonloppuisin.
      No, teidän onneksi tänään vappuna alkoi majavan rauhoitusaika, joten enää ei ole tuota mainitsemaasi ongelmaa.
      Olen oppinut, ettei poliisiin kannata luottaa näissä metsästysasioissa ainakaan täällä Pohjanmaalla. Eivät nimittäin useinkaan tunne lakia eivätkä tutki ilmoitettuja rikkomuksia, vaan painavat villaisella, kun itsekin usein ovat metsästäjiä.

      • metsämimmi

        kyllähän määkin sitä mieltä olen et se Saigan puoliautomaattihaulikko on paras majavankaatoa ajatellen. Nii et ei muuta ku kuulaa kalloon vaan ja majava teurastamoon!! mut toisaalta ei majavii saa tappaa ku ne on rauhotettuja elukoita niih, tui tui


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä sai sinut ajattelemaan mies...

      Ettet riittäisi minulle?😔
      Ikävä
      105
      1034
    2. Anteeksi

      että tein pahaa sulle. En ole täysijärkinen.
      Ikävä
      102
      908
    3. Luulet olevasi pidetty

      Luulet olevasi pidetty ihminen ja tärkeä monille. Oikeasti et ole! Kukaan EI oikeasti sinua jeesaa, kun tarvitset olkap
      Ikävä
      96
      787
    4. Miksi olet sitten

      Yksin? Eikö kukaan kelpaa sinulle?
      Ikävä
      85
      693
    5. Miten murun juhannus meni

      ❤️🤗 Muistithan olla kiltisti 😁😘
      Ikävä
      48
      645
    6. Kalateltta

      Ollaan tulossa Kuhmoon Kamarimusiikkiin jos majoitus viela jarjestyisi kuitenkin. Milloin kalateltta aukeaa naillanakymi
      Kuhmo
      16
      580
    7. Mitä ihanaa voisit tehdä, että saat kaivattusi?

      Mitä ihanaa voisit tehdä, että saat kaivattusi?
      Ikävä
      34
      506
    8. Milloin olet viimeksi ollut hänen..

      Lähettyvillä??
      Ikävä
      25
      485
    9. Kuinka paljon hänestä tykkäät?

      Vai tykkäätkö ollenkaan? 🤣
      Ikävä
      43
      482
    10. Miten j mies

      Sun juhannus meni?
      Ikävä
      44
      469
    Aihe