LIRR

Archie B

Kaikissa matkaoppaissa mainitaan kätevimmäksi tavaksi päästä JFK:lta kaupunkiin junalla: ensin Airtrain-junalla Jamaica station asemalle ja siitä neuvotaan jatkamaan metrolla kaupunkiin. Löysin sattumalta netistä LIRR-junan (Long Island Rail Road), joka on ilmeisesti jokin paikallisjuna ja sillä näyttäisi pääsevän Jamaicalta Penn Stationille puolet nopeammin kuin metrolla. Onko kenelläkään kokemuksia LIRR-junasta?

49

1173

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ......

      Anteeksi, etten nyt vastaa kysymykseesi, mutta kyllä se kätevin tapa päästä kaupunkiin on taksi. Saa mennä ja ihmetellä omassa rauhassa, eikä liikoja maksakaan. Itse nautin suunnattomasti taksikyydistä, joka muuten ajaa suoraan hotellin eteen, ettei tarvitse laukkuja raahata. Taksillä pääsee suht nopeastikin, eikä tarvitse junia vaihdella missään. Ja väsyneenä lennon jälkeen taksilla suhaaminen on mukavampaakin kuin ruuhkassa nököttäminen =)

    • yyyyyyyyyyyyyyy

      Muistaakseni LIRR on kalliimpi kuin metro. Eli pihit persaukiset jotka haluavat säästää joka käänteessä ottavat kumminkin sen metron ja sähläävät sitten pakaaseineen unenpöpperössä pitkin metrojunia ja New Yorkin katuja. Muut suhaavat sitten mukavasti taksilla suoraan hotellin eteen.

    • matkailija-x

      Lirr on kalliimpi kuin metro.

      Ensikertalaiselle taksi on kätevin vaihtoehto. Jos kaupunki on jo tuttu, moneen paikkaan Manhattanilla pääsee myös metrolla kätevästi Jamaicalta tai Howard Beachilta, mikäli matkatavaraa ei ole paljoa mukana.

      Yleensä olen vieraammissakin kaupungeissa hypännyt lentokenttäjuniin, olen vain tutkinut etukäteen hyvin esim. Googlen kartasta miten löydän junalta helposti hotellille.

      • huhuhu

        Vai että ensikertalaiselle taksi on kätevin. Kyllä minun mielestä taksi on kätevin vaikka olisi käynyt kuinka monta kertaa hyvänsä tuolla.
        Mutta jos on massi tyhjä, mitä ihmettelen kun tuonne asti on päässyt niin sitten vain pitkähkön lentomatkan jälkeen ajeleen air trainilla ja vaihteleen metroon kun se on niin mukavaa ja kätevää.


      • todellakaan,
        huhuhu kirjoitti:

        Vai että ensikertalaiselle taksi on kätevin. Kyllä minun mielestä taksi on kätevin vaikka olisi käynyt kuinka monta kertaa hyvänsä tuolla.
        Mutta jos on massi tyhjä, mitä ihmettelen kun tuonne asti on päässyt niin sitten vain pitkähkön lentomatkan jälkeen ajeleen air trainilla ja vaihteleen metroon kun se on niin mukavaa ja kätevää.

        ja silti metro air traineineen on hyvä ja mukava vaihto-ehto.
        Kannattas vaikka uskaltaa kokeilla... muutakin kun taksia.


    • Archie B

      Kiitos kommenteista. En ole ennen käynyt koskaan New Yorkissa ja siksi asiaa kyselin. Olen matkustanut Eurooppaa ristiin rastiin ja todennut ainakin tällä mantereelle, että usein lentokenttäjuna on paljon nopeampi, kätevämpi ja tietenkin halvempi kuin taksi ruuhkaisessa suurkaupungissa. New Yorkissa taksimatka JFK:lta Manhattanille eri tietolähteiden perusteella voi kestää tunnin ruuhkatilanteesta riippuen ja maksaa n. 50 dollaria tipit. LIRR-junamatka Jamaica-asemalta Penn stationille kestää 20 min. Lipun hinta 5,75 taalaa. Jos hotelli on lähellä Penn stationia kuten meillä, kannattaa ehkä junaa harkita. Kysyn siis vielä kerran, onko kenellään kokemuksia tästä junayhteydestä?

      • mtaman

        Ensinnäkin kuten tiedät JFK:ta ei mene suoraa yhteyttä Manhattanille, joten se siitä näistä Euroopan joidenkin kenttien mainioista suorista yhteyksistä.
        Toiseksi, olen selvinnyt noin 50 minuutissa (aika laskettu lentokoneesta hotellin aulaan) taksi kyydillä parhaimmillaan. Vieläpä vesisateessa, kiitos aika kovapäisen mexicanon.
        Kolmanneksi, enpä tiedä upeampaa tapaa lähestyä Manhattania varsinkaan ekaa kertaa kuin taksin kyydissä.
        Ps. Taksi maksaa tippeineen ja tulleineen 60 usd.


    • Ronkonkoma

      Itse en ainakaan matkaväsymyksen jälkeen viitsisi vaihtaa kulkuvälineitä, saati sitten Jamaican pysäkillä. Paikka on vähintäänkin kyseenalaisessa maineessa ja aika orpo olo on ollut laiturilla seuraavaa junaa odottaessa pimeään aikaan isojan pakaasien kanssa. Pysäkki on tietysti kätevä, jos jatkat matkaasi Long Islandin suuntaan, mutta Manhattanille menen taksilla.

      • Reissuman

        En ole pihipaavali ja tykkään erittäin paljon matkustaa taxilla.
        Ensimmäisen Jenkkireisun teimme niin, että laskeuduimme Newarkin kentälle
        ja allekirjoitan, että taksi on kätevin matkustustapa sieltä ytimeen. Tuli nimittäin
        kokeiltua SuperShuttlea (jonotus rankkasateessa ilman katosta) ja ehkä tuonkin
        takia, mutta myös muuten päädyin tähän taxi kätevin vaihtoehtoon.
        Seuraavat matkat onkin sitten tehty JFKlle ja vakuutan että AirTrain metro
        on kyllä tuolta suunnasta kätevin lähestymistapa ja kaiken lisäksi edullinen sellainen.
        Vaikka taksista pidänkin, en koskaan käyttäisi taxia JFKlta Manhattanille.
        LIRRiä en ole kokeillut, mutta yleensä ottaen nuo toimivat kyllä ihan hyvin siellä.
        Loppujenlopux on kai aika sama et millä sinne siirtyy, kun siirryttävä kuitenkin on.
        rahaahan sinne kai lähdetään kuluttamaan ja näinollen vaikka helikopterilla siirtyy tuon matkan...
        Eikä o edes kallista ja varmasti voittaa taksilla lähestyvän näkymät.
        joten ei muuta kun hyvät reisut kaikille lähiaikoina lähteville.


      • Reissuman
        Reissuman kirjoitti:

        En ole pihipaavali ja tykkään erittäin paljon matkustaa taxilla.
        Ensimmäisen Jenkkireisun teimme niin, että laskeuduimme Newarkin kentälle
        ja allekirjoitan, että taksi on kätevin matkustustapa sieltä ytimeen. Tuli nimittäin
        kokeiltua SuperShuttlea (jonotus rankkasateessa ilman katosta) ja ehkä tuonkin
        takia, mutta myös muuten päädyin tähän taxi kätevin vaihtoehtoon.
        Seuraavat matkat onkin sitten tehty JFKlle ja vakuutan että AirTrain metro
        on kyllä tuolta suunnasta kätevin lähestymistapa ja kaiken lisäksi edullinen sellainen.
        Vaikka taksista pidänkin, en koskaan käyttäisi taxia JFKlta Manhattanille.
        LIRRiä en ole kokeillut, mutta yleensä ottaen nuo toimivat kyllä ihan hyvin siellä.
        Loppujenlopux on kai aika sama et millä sinne siirtyy, kun siirryttävä kuitenkin on.
        rahaahan sinne kai lähdetään kuluttamaan ja näinollen vaikka helikopterilla siirtyy tuon matkan...
        Eikä o edes kallista ja varmasti voittaa taksilla lähestyvän näkymät.
        joten ei muuta kun hyvät reisut kaikille lähiaikoina lähteville.

        Jamaica station o mikään vaarallinen paikka. Toki paljon riippuu siitä
        kuinka paljon jännittelee ja näyttää turistilta. Maalaisjärki päälle ja hyvin
        voi J mennä ja ihan turvallisesti.


      • oeeoeooe
        Reissuman kirjoitti:

        Jamaica station o mikään vaarallinen paikka. Toki paljon riippuu siitä
        kuinka paljon jännittelee ja näyttää turistilta. Maalaisjärki päälle ja hyvin
        voi J mennä ja ihan turvallisesti.

        näyttää ei turistilta samalla kun vetää matkalaukkua perässä.
        Mitä tulee tuohon Jamaikan seutuun, niin kyllä se vaan aika kovassa maineessa on.
        Voisit myös perustella että miten tuo juna metroyhdistelmä on kätevämpi tapa mennä Manhattanille tiettyyn hotelliin kuin taxi, eikä puhuta nyt rahasta.


      • JFK -> Manhattan
        oeeoeooe kirjoitti:

        näyttää ei turistilta samalla kun vetää matkalaukkua perässä.
        Mitä tulee tuohon Jamaikan seutuun, niin kyllä se vaan aika kovassa maineessa on.
        Voisit myös perustella että miten tuo juna metroyhdistelmä on kätevämpi tapa mennä Manhattanille tiettyyn hotelliin kuin taxi, eikä puhuta nyt rahasta.

        Verrataanpa...

        AirTrain Metro:
        Tullin jälkeen hissillä laukkujen kanssa Airtrain pysäkille. Siinä matkalla lippujen osto. AirTrain odotus. Laukkujen kanssa AirTrainiin. Pysähdyksiä matkalla. Saavutaan Jamaicalle. Laukut ulos AirTrainista ja siirrytään täyteen metroon. Seistään ja ollaan koko ajan muiden tiellä laukkujen kanssa matka Manhattanille. Oikealla pysäkillä pois Manhattanilla ja sitten kannetaan laukut portaita pitkin maanpinnalle. Jos otettiin mahdollisesti väärä exit, kävellään ja ylitetään laukkujen kanssa muutama street/avenue. Niin ja kesällä voi olla 30 lämmintä. Kyllä siinä Budweiser maistuu kun hotellin aulaan päästään. Tähän voi vielä lisätä että jotku vielä vaihtaa metroa Manhattanilla päästäkseen lähelle hotellia.

        Taksi:
        Tullin jälkeen ollaankin useimmiten jo valmiina samassa kerroksessa missä taksijono sijaitsee. Taksijonossa odotusta 0-15 min. Kuski nostaa laukut kyytiin. Istahdetaan ilmastoituun taksiin joka ajaa hotellin oven eteen, jossa hotellin henkilökunta nostaa laukut auton takakontista sisään. Ja tämä helppous maksaa vain noin $60 tietulleineen ja tippeineen.


      • vähän myöhässä...
        oeeoeooe kirjoitti:

        näyttää ei turistilta samalla kun vetää matkalaukkua perässä.
        Mitä tulee tuohon Jamaikan seutuun, niin kyllä se vaan aika kovassa maineessa on.
        Voisit myös perustella että miten tuo juna metroyhdistelmä on kätevämpi tapa mennä Manhattanille tiettyyn hotelliin kuin taxi, eikä puhuta nyt rahasta.

        Turistina voi olla ihan "pihalla" , näyttää pelokkaalta, epävarmalta, lukea matkaopasta ja muita lehtisiä... yrittää löytää niistä survival ohjeita yms... tai sitten voi käyttäytyä niin, kuin siellä olis jo kymmenettä kertaa eli itsevarmasti, tietäen minne menne, missä vaihtaa jne... On näillä eronsa vaikka kuinka molemmissa tapauksissa vetäisi matkalaukkua perässään että semmosta.
        Ja tosta Jamaikan seudusta... varmasti on maineessa ja ihan yhtä kovassa on moni muukin metroasema/lähiö ympäri maailmaa... Saahan sitä pelätä mitä vaan ja kuinka paljon itse haluaa, mutta
        juuri tolla pelkäämisellä ja varsinkin etukäteen pelottelu lisää tuota epävarman turistin leimaa.
        No, kukin tyylillään.

        Perusteluita... Jos haluaa tietyn hotellin eteen ja helpoimmin, niin joo, varmasti taksi on kätevä ellei jopa kätevin. Itse päädyn tuohon jo kovasti liputtamaani juna metro yhdistelmään ihan sen takia, että se on ollut kaikilla meidän reissuilla nopea. n. 40 min ja ollaan oltu Pennillä tai jollain muulla hyvällä risteysasemalla, ja vaikket halunnutkaan tätä rahaa tässä puida, niin ainakin mä ajattelen, että jos matka kestää molemmilla välineillä n. saman aikaa, ja toinen on apaut 10 x kalliimpaa, niin vaikken pihi olekaan eikä mun tartte joka penniä miettiä, niin mun mielestä aika loogista käyttää toi raha esim. metron viikkokorttiin tai ajella taxilla vaikka paikanpäällä, mutta makuasioitahan nämä joten menen edelleen metrolla ja sinä... todennäköisesti taksilla.


    • Archie B

      Tämän ketjun aloittaneena ja yhtä NY-matkakokemusta rikkaampana voin vastata sekä itselleni ja muille: unohda LIRR ja muut junat. Kyyti keltaisella taksilla lentokentältä Manhattanille on kiinteähintainen ja maksoi mennen tullen 50 dollaria tipit. Kahden ison matkalaukun kanssa siitä mukavuudesta kannattaa se hinta maksaa. Tulomatkalla sattui kuskiksi vielä puhelias aasialainen, joka antoi monta hyvää vinkkiä matkalle.
      Kannattaa kuitenkin ottaa kyyti nimenomaan yellow cabillä, koska muitakin kyytin tarjoajia on paljon ja ne ovat aina kalliimpia.

      • nyc x 14

        ei juuri kannata suositella vain ja ainoastaan yellowcabia...
        Kannattaisi ennemmin mennä kerran esim. tällä airtrain metro yhdistelmällä,
        jotta olis jotain mihin verrata ja suositella oikeasti... ei sillä, että taksi mikään huono vaihto-ehto
        olisi, mutta kuitenkin... eikä tää ollu pahalla sanottu / v...uilua tai muutakaan.
        Lähinnä vaan kylmä fakta kun on itse mennyt monella tavalla ja yksikään niistä ei oikein ole paras tapa.
        Mun mielestä kaikki on ihan hyviä... olkoonkin että LIRR iä enkä helikopteria ole kokeillu enkä tietenkään kävellyt, mutta limosta taksiin ja metrosta shuttleen olen vaihdellut useasti joten kaikki tätä ketjua lukevat ihmiset jotka olette ekaa kertaa menossa. On loppujen lopuksi aivan sama, millä edellisistä menette-->kaikilla pääsee... lähes yhtä turvallisesti... hinnassa pieniä eroja... samoin käytännöllisyydessä, mutta ei tästä kannata tehdä nycin reissun kulmakiveä... niitä on niin paljon muitakin.


    • yellow cab

      Joo, suosittelen kyllä myös taksia, huomattavasti vaivattomampi tapa, eikä se nyt jenkkilän matkabudjetissa voi olla kynnyskysymys. Kyllä JFK:lta voi turvallisesti junallakin tulla, en ole kuullut että ketään suomalaista olisi tyhjätty Jamaica stationilla. Junaa suosittelisin lähinnä vain todella tiukalla budjetilla matkaaville (majoituskin jotain muuta kuin hotellissa..)

      • Me tykätään ainakin.

        Aina oltu hyvässä / huippu hyvässä hotellissa *** - ***** ja menty millä milloinkin tuo kenttä - mnhtn ja edelleen kaikki on ihan hyviä vaihto-ehtoja... siirtyä kun kuitenkin täytyy. Toki kaikille ei kelpaa kuin taksi.
        Kannattaa kuitenkin kokeilla näitä ns. huonompia/halvempiakin vaihto-ehtoja.


      • ????
        Me tykätään ainakin. kirjoitti:

        Aina oltu hyvässä / huippu hyvässä hotellissa *** - ***** ja menty millä milloinkin tuo kenttä - mnhtn ja edelleen kaikki on ihan hyviä vaihto-ehtoja... siirtyä kun kuitenkin täytyy. Toki kaikille ei kelpaa kuin taksi.
        Kannattaa kuitenkin kokeilla näitä ns. huonompia/halvempiakin vaihto-ehtoja.

        miksi näitä huonompia ja halvempia vaihtoehtoja kannattaa kokeilla, jos elämä ei ole muutamasta kymmenestä dollarista kiinni?


      • Muutama taala
        ???? kirjoitti:

        miksi näitä huonompia ja halvempia vaihtoehtoja kannattaa kokeilla, jos elämä ei ole muutamasta kymmenestä dollarista kiinni?

        Matkailu avartaa --> sitä katsos näkee paljon enemmän kun ei aina ota sitä helpointa vaihtoehtoa ja kokee
        myös... tietty jos ei uskalla mennä noille niin pelottaville metroasemille niin silloinhan keltainen kuljetus on helpoin ja hmm... niin ihanan samanlainen... jokakerta ja taas ja taas...

        Eikä tartte enää kommentoida takas. Mene ihmeessä sillä taksilla vaikka jokakerta,äläkä vaan koe aitoa nyciläisyyttä vahingossakaan. Kannattaa liikua Manhattanillakin taksilla,jos/kun metronkäyttö hirvittää...
        Ties ketä siellä asemilla on... Itse ajattelin mennä 1½kk päästä helikopperilla tuon välin... sitä en ole vielä kokeillut, mutta tietty... jos se vaikka putoaa... taidan kuitenkin mennä taksilla... onhan se tuttu ja ah niin turvallinen. Pakettimatkaakin voisi suunnitella, ei tulis mitään yllätyksiä sit.

        P.S. Ei ole. Ei edes ihan muutamasta tuhannesta taalasta mun elämä kiinni. Joten ihan voin ja aionkin mennä just sillä mikä silloin tuntuu mukavalta. Ties vaikka se olis tällä kertaa vaikka taksi. (Heureka)


      • Archie B
        Muutama taala kirjoitti:

        Matkailu avartaa --> sitä katsos näkee paljon enemmän kun ei aina ota sitä helpointa vaihtoehtoa ja kokee
        myös... tietty jos ei uskalla mennä noille niin pelottaville metroasemille niin silloinhan keltainen kuljetus on helpoin ja hmm... niin ihanan samanlainen... jokakerta ja taas ja taas...

        Eikä tartte enää kommentoida takas. Mene ihmeessä sillä taksilla vaikka jokakerta,äläkä vaan koe aitoa nyciläisyyttä vahingossakaan. Kannattaa liikua Manhattanillakin taksilla,jos/kun metronkäyttö hirvittää...
        Ties ketä siellä asemilla on... Itse ajattelin mennä 1½kk päästä helikopperilla tuon välin... sitä en ole vielä kokeillut, mutta tietty... jos se vaikka putoaa... taidan kuitenkin mennä taksilla... onhan se tuttu ja ah niin turvallinen. Pakettimatkaakin voisi suunnitella, ei tulis mitään yllätyksiä sit.

        P.S. Ei ole. Ei edes ihan muutamasta tuhannesta taalasta mun elämä kiinni. Joten ihan voin ja aionkin mennä just sillä mikä silloin tuntuu mukavalta. Ties vaikka se olis tällä kertaa vaikka taksi. (Heureka)

        ...vaan puhtaasti mukavuudesta. Euroopan kaupungeissa (paitsi Helsingissä) lentokenttäjunat toimivat tosi hyvin ja niillä pääsee suoraan keskustaan. Hyvä esimerkki on vaikkapa Tukholman Arlanda express, todella näppärä ja mukava yhteys, erityisesti nopea. Mutta JFK:n Air trainilla ei pääse Manhattanille vaan asemille, joista voi vaihtaa perille vievään metroon. Manhattanin metroasemia ei ole suunniteltu lentomatkustajia varten, jotka raahaa mukanaan suuria matkalaukkua. Asemilla ei juuri ole rullaportaita, hisseistä puhumattakaan. Jos on siis liikkeellä raskaan kapsäkin kanssa, olkoon vaikka pyörät alla, ja jos valitsee vielä metroaseman väärän uloskäynnin, voi ehkä tulla mieleen että olisiko se 50 dollaria (40 eur) ollut kauhea uhraus siitä mukavuudesta, että pääsee matkalaukkuineen suoraan hotellin eteen. Varsinkin jos reissussa on pari kaveria mukana, jolloin taksimatkan hinnaksi tulee vähän yli 10 eur per nenä. Hintaan sisältyy myös mukavat maisemat, joita saa ihastella Manhattanille tullessa.

        Mutta jos ei ole paljon matkatavaraa ja/tai matkabudjetti on tiukka, niin siinä tapauksessa juna on varmasti ok. New Yorkin metrosasemilla ei tarvitse pelätä :)


    • hjuicca

      Taksi maksaa siis JFK-Manhattan 50-60 usd. Entä jos ottaa airtrainin sinne Jamaicalle ja siitä taksin. Airtarian on 5-6 usd. Paljonko on taksi Jamaicalta Manhattanin Midtownille?

      • Reissuman

        Ei noin ainakaan... En nyt suoraan pysty sanoon kuinka paljon on jfk terminaalien ja Jamaican välinen ero, mut siis puhutaan korkeintaan parista kilometristä... Taksit siis ottavat hyvin luultavasti saman n. 60$ myös Jamaica stationilta.
        myös yellowcabejä on Jamaicalta vaikeampi saada kuin jfk lta,joten saattaa tulla vielä kalliimmaksi jos lähtee esim. pimeen taksin kytiin. Muistaakseni Queensissä on hieman erilainen taksijärjestelmä kuin Manhattanilla. Mm. puhelimitse tilaaminen on muistini mukaan mahdollista toisin kuin Manhattanin yc jen. (ainoastaan lennosta kyytiin otto) joten tuo ehdottamasi vaihto-ehto ei kyllä tule kysymykseen. Kannattaa valita taksi tai junailu vaihto-ehdoksi. Jos olet ensimmäistä kertaa menossa... ottaisin taksin. Itse kyllä menin ensimmäisellä kerralla Jfklta airtrain metrolla, eikä ole vaikea juttu, jos on hiukankaan tottunut matkustelemaan. Itse tykkään metro vaihtoehdosta enempi, tosin vaihtelen eri reissuilla ja käytän myös taksia, varsinkin jos on kiire aikataulu.


      • Reissuman
        Reissuman kirjoitti:

        Ei noin ainakaan... En nyt suoraan pysty sanoon kuinka paljon on jfk terminaalien ja Jamaican välinen ero, mut siis puhutaan korkeintaan parista kilometristä... Taksit siis ottavat hyvin luultavasti saman n. 60$ myös Jamaica stationilta.
        myös yellowcabejä on Jamaicalta vaikeampi saada kuin jfk lta,joten saattaa tulla vielä kalliimmaksi jos lähtee esim. pimeen taksin kytiin. Muistaakseni Queensissä on hieman erilainen taksijärjestelmä kuin Manhattanilla. Mm. puhelimitse tilaaminen on muistini mukaan mahdollista toisin kuin Manhattanin yc jen. (ainoastaan lennosta kyytiin otto) joten tuo ehdottamasi vaihto-ehto ei kyllä tule kysymykseen. Kannattaa valita taksi tai junailu vaihto-ehdoksi. Jos olet ensimmäistä kertaa menossa... ottaisin taksin. Itse kyllä menin ensimmäisellä kerralla Jfklta airtrain metrolla, eikä ole vaikea juttu, jos on hiukankaan tottunut matkustelemaan. Itse tykkään metro vaihtoehdosta enempi, tosin vaihtelen eri reissuilla ja käytän myös taksia, varsinkin jos on kiire aikataulu.

        Kävisin sinuna kuitenkin vaikka toisenkin kerran ompussa ja kokeilisin sitä
        paljon parjaamaasi junayhteyttä jfklta manhattanille. Vertailisit sitten kun on jotain
        mihin verrata ja arvostella. Olen myös käynyt monessa Euroopan kaupungissa eikä tuo nycin
        airtrainmetro ole suinkaan huonoimmasta päästä jos ei paraskaan. Ottaen kuitenkin huomioon
        järjestelmän iän yms. seikat, niin järjestelmä toimii vähintäänkin hyvin, tosin muutoksiakin esim. hissejen osalta hieman odottelen... Tuosta asemien suunnittelusta... että juuei, ei niitä ole suunniteltu lentomatkustajien käyttöön. Ne on suunniteltu paikallisia asukkaita varten ja silloin kun siirtolaistulva oli todellinen ja highlineja purettiin. Kaupunki kasvoi silloin hurjaa vauhtia ja joukkoliikenne piti saada toimimaan,eikä niinkään lentomatkustajien tarpeita tyydytettyä. Suosittelen tosiaan uutta visiittiä sulle ja vertailupohjan kartoitusta.


      • edelleen...
        Reissuman kirjoitti:

        Kävisin sinuna kuitenkin vaikka toisenkin kerran ompussa ja kokeilisin sitä
        paljon parjaamaasi junayhteyttä jfklta manhattanille. Vertailisit sitten kun on jotain
        mihin verrata ja arvostella. Olen myös käynyt monessa Euroopan kaupungissa eikä tuo nycin
        airtrainmetro ole suinkaan huonoimmasta päästä jos ei paraskaan. Ottaen kuitenkin huomioon
        järjestelmän iän yms. seikat, niin järjestelmä toimii vähintäänkin hyvin, tosin muutoksiakin esim. hissejen osalta hieman odottelen... Tuosta asemien suunnittelusta... että juuei, ei niitä ole suunniteltu lentomatkustajien käyttöön. Ne on suunniteltu paikallisia asukkaita varten ja silloin kun siirtolaistulva oli todellinen ja highlineja purettiin. Kaupunki kasvoi silloin hurjaa vauhtia ja joukkoliikenne piti saada toimimaan,eikä niinkään lentomatkustajien tarpeita tyydytettyä. Suosittelen tosiaan uutta visiittiä sulle ja vertailupohjan kartoitusta.

        että vaikkei asemilla helppo ole matkalaukkuineen liikkuakaan, niin ei tarvitse kuin vinkata aseman työntekijöille tai lähimmälle konstaapelille, niin pääsee kätevästi ns. huolto-ovesta kapsäkkeineen kulkemaan ja kyllä ainakin mä olen jaksanut kantaa laukkuni ne muutamat portaat ylös maanpinnalle.
        Jaa... tulin väärästä kulmauksesta ulos. Hmm --> täytyy siis ylittää katu ja kävellä hieman takaisin päin. Tuntuu kovin pieniltä nämä ongelmat, että ihan kävelemällä ratkaistavissa (jo maan allakin) jos on kartalla ja ymmärtää ilmansuunnista mitään, niin ei tule valittua sitä väärää uloskäyntiä.


      • Archie B
        edelleen... kirjoitti:

        että vaikkei asemilla helppo ole matkalaukkuineen liikkuakaan, niin ei tarvitse kuin vinkata aseman työntekijöille tai lähimmälle konstaapelille, niin pääsee kätevästi ns. huolto-ovesta kapsäkkeineen kulkemaan ja kyllä ainakin mä olen jaksanut kantaa laukkuni ne muutamat portaat ylös maanpinnalle.
        Jaa... tulin väärästä kulmauksesta ulos. Hmm --> täytyy siis ylittää katu ja kävellä hieman takaisin päin. Tuntuu kovin pieniltä nämä ongelmat, että ihan kävelemällä ratkaistavissa (jo maan allakin) jos on kartalla ja ymmärtää ilmansuunnista mitään, niin ei tule valittua sitä väärää uloskäyntiä.

        Olet aivan oikeassa neuvoessasi minua menemään Omppuun vielä uudestaan. Uuden visiitin päätinkin tehdä jo heti reissulta palattuani. Mutta olen 100% varma siitä, että matkustan seuraavallakin kerralla JFK:lta Manhattanille keltaisella taksilla ja suosittelen samaa ehdottomasti kaikille, jotka ovat kaupunkiin menossa ensimmäistä, toista tai viidettä kertaa. Kyllä minä silti käytin metroa paljon joka päivä ja ihan oiva systeemihän se on kaupungin sisällä liikkuessa, siinä missä Tukholman tunnelbana tai Pariisin metrokin. Olen samaa mieltä, ei sitä ole vaikea käyttää. Mutta jos tulee kaupunkiin isojen matkalaukkujen kanssa pitkästä lentomatkasta väsyneenä, taksi on paras vaihtoehto puhtaasti mukavuussyistä. Metroasemien uloskäyntien yhteydessä en muista juuri nähneeni avuliaita kantajia tai poliisisetiä, joten kyllä ne kapsäkit saa raahata portaita ylös ihan itse.


      • AirTrain...
        Archie B kirjoitti:

        Olet aivan oikeassa neuvoessasi minua menemään Omppuun vielä uudestaan. Uuden visiitin päätinkin tehdä jo heti reissulta palattuani. Mutta olen 100% varma siitä, että matkustan seuraavallakin kerralla JFK:lta Manhattanille keltaisella taksilla ja suosittelen samaa ehdottomasti kaikille, jotka ovat kaupunkiin menossa ensimmäistä, toista tai viidettä kertaa. Kyllä minä silti käytin metroa paljon joka päivä ja ihan oiva systeemihän se on kaupungin sisällä liikkuessa, siinä missä Tukholman tunnelbana tai Pariisin metrokin. Olen samaa mieltä, ei sitä ole vaikea käyttää. Mutta jos tulee kaupunkiin isojen matkalaukkujen kanssa pitkästä lentomatkasta väsyneenä, taksi on paras vaihtoehto puhtaasti mukavuussyistä. Metroasemien uloskäyntien yhteydessä en muista juuri nähneeni avuliaita kantajia tai poliisisetiä, joten kyllä ne kapsäkit saa raahata portaita ylös ihan itse.

        AirTrain ei ole vanha systeemi. Se on avattu 2003. Itse NYC subway on tietysti vanha.
        Jamaica station on noin 10 km päässä JFK:ltä.


      • suuntavaisto...
        edelleen... kirjoitti:

        että vaikkei asemilla helppo ole matkalaukkuineen liikkuakaan, niin ei tarvitse kuin vinkata aseman työntekijöille tai lähimmälle konstaapelille, niin pääsee kätevästi ns. huolto-ovesta kapsäkkeineen kulkemaan ja kyllä ainakin mä olen jaksanut kantaa laukkuni ne muutamat portaat ylös maanpinnalle.
        Jaa... tulin väärästä kulmauksesta ulos. Hmm --> täytyy siis ylittää katu ja kävellä hieman takaisin päin. Tuntuu kovin pieniltä nämä ongelmat, että ihan kävelemällä ratkaistavissa (jo maan allakin) jos on kartalla ja ymmärtää ilmansuunnista mitään, niin ei tule valittua sitä väärää uloskäyntiä.

        Ei käveleminen olekaan ongelma, mutta matkalaukkujen raahaaminen on. Jos oikein muistan niin karttaopastauluja ei NYC metrossa ole. Eli maan alla et pysty valitsemaan oikeaa exitia. Suuntavaisto ei maan alla paljoa auta, et tiedä välttämättä missä suunnassa metro/juna on asemalle saapunut, missä kohtaa itse laituri sijaitsee ja sekään ei ole helppoa että osaat valita oikean exitin oikealta puolen katua. Aasian metroasemilla on hyvät kartat josta voi heti metrosta ulos tultua valita oikean suunnan kohti oikeaa exitia. Samoin liukuportaat/hissit vievät maan pinnalle.


      • metro jekuttaa...
        suuntavaisto... kirjoitti:

        Ei käveleminen olekaan ongelma, mutta matkalaukkujen raahaaminen on. Jos oikein muistan niin karttaopastauluja ei NYC metrossa ole. Eli maan alla et pysty valitsemaan oikeaa exitia. Suuntavaisto ei maan alla paljoa auta, et tiedä välttämättä missä suunnassa metro/juna on asemalle saapunut, missä kohtaa itse laituri sijaitsee ja sekään ei ole helppoa että osaat valita oikean exitin oikealta puolen katua. Aasian metroasemilla on hyvät kartat josta voi heti metrosta ulos tultua valita oikean suunnan kohti oikeaa exitia. Samoin liukuportaat/hissit vievät maan pinnalle.

        Joillakin metroasemilla on karttoja, mutta ei läheskään kaikissa ja ne ovat vasta uloskäynnin lähellä, eivät asemalaiturilla missä niistä olisi enemmän hyötyä. Ja sitten vielä NYC metro voi tehdä sellaisenkin jekutuksen että hopsanssaa, se hyppääkin jonkin metrokartassa olevan yhden tai useamman aseman yli. Sellaiseen ei satunnainen matkustaja voi olla mitenkään varautunut, että oman hotellin lähiasemalla kaikki junat eivät pysähdykään. Usein metrot voivat myös olla todella ruuhkaisia.


      • matkailija-x
        metro jekuttaa... kirjoitti:

        Joillakin metroasemilla on karttoja, mutta ei läheskään kaikissa ja ne ovat vasta uloskäynnin lähellä, eivät asemalaiturilla missä niistä olisi enemmän hyötyä. Ja sitten vielä NYC metro voi tehdä sellaisenkin jekutuksen että hopsanssaa, se hyppääkin jonkin metrokartassa olevan yhden tai useamman aseman yli. Sellaiseen ei satunnainen matkustaja voi olla mitenkään varautunut, että oman hotellin lähiasemalla kaikki junat eivät pysähdykään. Usein metrot voivat myös olla todella ruuhkaisia.

        Junien pysähtymisessä on kyllä logiikka, ei ole vain "jekutusta". Tähän voi varautua tutkimalla karttaa, vaikka netistä jo ennen matkaa http://www.mta.info/nyct/maps/submap.htm.

        Express-junat eivät pysähdy joka asemalla. Kartan vasemmassa alakulmassa on ohje kartan lukemiseen; mustalla merkityillä asemilla vain "local"-pysähtyvät, valkoisella merkityillä pysähtyvät kaikki junat.

        Tästä kartasta voi katsoa ulosmenot joka asemalta näpsäytämällä hiirellä ko. asemaa ja valitsemalla "zoom to see exits". http://www.onnyturf.com/subway/

        Metro-, bussi-, ja taksimatkoja voi suunnitella näiden sivujen avulla http://www.hopstop.com/?city=newyork

        Taksi on tietysti kätevin, mutta hotellin sijainnista riippuen voi kevyesti matkaava päästä Air train-metroyhdistelmällä kätevästi perille. Viimeksi hotelli oli suoraan A-junan Canal streetin aseman yllä; air trainilla Howard Beachille, vaihto A-junaan ja Canal Streetille, ylös Avenue of the Americas-uloskäynnistä ja 20 m kävely hotellin ovelle. Jos matkalla olisi ollut pari junan vaihtoa, olisi taksi ollut harkitsemisen arvoinen. Kentälle mentiin taksilla, kun ostoksia oli kertynyt matkalla sen verran, etä taksilla matkaaminen oli mukavampaa.

        Matkabudjettiimme jää mukavasti väljyyttä, kun hotelli otetaan Pricelinen kautta, lennot koetetaan etsiä halvimmalla, metroa käytetään taksin sijaan (tosin muutama reissu taksilla Manhattanilla ei tee suurta lovea budjettiin, kun jalat ovat aivan väsyneet kävelystä illalla), matkat ajoitetaan Restaurant Weekin aikaan, jolloin laaturavintoloihin pääsee syömään edullisesti, teatteriliput ostetaan TKTS:tä, muut ajanvieteliput Goldstar.comista jne. Pienistä säästöistä tulee pian suuriakin summia, jotak voi käyttää matkalla johonkin muuhun ja elää silti mukavasti.


      • Archie B
        matkailija-x kirjoitti:

        Junien pysähtymisessä on kyllä logiikka, ei ole vain "jekutusta". Tähän voi varautua tutkimalla karttaa, vaikka netistä jo ennen matkaa http://www.mta.info/nyct/maps/submap.htm.

        Express-junat eivät pysähdy joka asemalla. Kartan vasemmassa alakulmassa on ohje kartan lukemiseen; mustalla merkityillä asemilla vain "local"-pysähtyvät, valkoisella merkityillä pysähtyvät kaikki junat.

        Tästä kartasta voi katsoa ulosmenot joka asemalta näpsäytämällä hiirellä ko. asemaa ja valitsemalla "zoom to see exits". http://www.onnyturf.com/subway/

        Metro-, bussi-, ja taksimatkoja voi suunnitella näiden sivujen avulla http://www.hopstop.com/?city=newyork

        Taksi on tietysti kätevin, mutta hotellin sijainnista riippuen voi kevyesti matkaava päästä Air train-metroyhdistelmällä kätevästi perille. Viimeksi hotelli oli suoraan A-junan Canal streetin aseman yllä; air trainilla Howard Beachille, vaihto A-junaan ja Canal Streetille, ylös Avenue of the Americas-uloskäynnistä ja 20 m kävely hotellin ovelle. Jos matkalla olisi ollut pari junan vaihtoa, olisi taksi ollut harkitsemisen arvoinen. Kentälle mentiin taksilla, kun ostoksia oli kertynyt matkalla sen verran, etä taksilla matkaaminen oli mukavampaa.

        Matkabudjettiimme jää mukavasti väljyyttä, kun hotelli otetaan Pricelinen kautta, lennot koetetaan etsiä halvimmalla, metroa käytetään taksin sijaan (tosin muutama reissu taksilla Manhattanilla ei tee suurta lovea budjettiin, kun jalat ovat aivan väsyneet kävelystä illalla), matkat ajoitetaan Restaurant Weekin aikaan, jolloin laaturavintoloihin pääsee syömään edullisesti, teatteriliput ostetaan TKTS:tä, muut ajanvieteliput Goldstar.comista jne. Pienistä säästöistä tulee pian suuriakin summia, jotak voi käyttää matkalla johonkin muuhun ja elää silti mukavasti.

        Matkailija-x > Todella asiallinen kommentti. Kiitos hyvistä vinkeistä, nämä ovat todellisia helmiä kaiken suoli24-pölinän joukossa.


      • Reissuman
        Archie B kirjoitti:

        Olet aivan oikeassa neuvoessasi minua menemään Omppuun vielä uudestaan. Uuden visiitin päätinkin tehdä jo heti reissulta palattuani. Mutta olen 100% varma siitä, että matkustan seuraavallakin kerralla JFK:lta Manhattanille keltaisella taksilla ja suosittelen samaa ehdottomasti kaikille, jotka ovat kaupunkiin menossa ensimmäistä, toista tai viidettä kertaa. Kyllä minä silti käytin metroa paljon joka päivä ja ihan oiva systeemihän se on kaupungin sisällä liikkuessa, siinä missä Tukholman tunnelbana tai Pariisin metrokin. Olen samaa mieltä, ei sitä ole vaikea käyttää. Mutta jos tulee kaupunkiin isojen matkalaukkujen kanssa pitkästä lentomatkasta väsyneenä, taksi on paras vaihtoehto puhtaasti mukavuussyistä. Metroasemien uloskäyntien yhteydessä en muista juuri nähneeni avuliaita kantajia tai poliisisetiä, joten kyllä ne kapsäkit saa raahata portaita ylös ihan itse.

        En jaksa asiasta enempää kanssasi väitellä. Saathan toki olla omaa mieltäsi ja mennä aina taksillasi.
        Suosittelen silti edes kerran kokeilemaan... Sittenpä näet ja ainakin tiedät. Ja selvennykseksi tuohon ylle... Tarkoitin ja kirjoitinkin, että näitä poliisisetiä ja metrotyöntekijöitä voi pyytää avaamaan sellaisen huolto-oven, että ei tarvitse mennä matkalaukkuineen niistä suht ahtaista kortinlukupuomeista vaan vetää pyörillä oleva laukku n. parimetriä leveistä lastenratas/huolto-ovista. En kai kirjoittanut, että joku kantaja olisi mun laukkuni kantanut portaita...

        Minä ainakin tulen tästäkin eteenpäin käyttämään kaikkia mahdollisia lähestymistapoja, mitä tarjolla on. Toivottavasti tämä keskustelu loppuu tähän.


      • Korjaaja korjaa
        AirTrain... kirjoitti:

        AirTrain ei ole vanha systeemi. Se on avattu 2003. Itse NYC subway on tietysti vanha.
        Jamaica station on noin 10 km päässä JFK:ltä.

        Muistipahaseni petti, ja nyt lunttauksen jälkeen korjausta, eli puhuin tuossa yllä jossain, että Jamaica stationille olisi ollut tuo lyhyempi muutaman kilometrin matka, mutta käytimmekin viimeksi tuota Howard beachin asemaa, eli sinne on muutamia kilometrejä. Tosin asia pysynee samana, että etäisyys Manhattaniin pysynee suht samana, joten taxi tulee n. saman hintaiseksi ottaa sen sitten JFKlta tahi Jamaican asemalta.


      • North West
        suuntavaisto... kirjoitti:

        Ei käveleminen olekaan ongelma, mutta matkalaukkujen raahaaminen on. Jos oikein muistan niin karttaopastauluja ei NYC metrossa ole. Eli maan alla et pysty valitsemaan oikeaa exitia. Suuntavaisto ei maan alla paljoa auta, et tiedä välttämättä missä suunnassa metro/juna on asemalle saapunut, missä kohtaa itse laituri sijaitsee ja sekään ei ole helppoa että osaat valita oikean exitin oikealta puolen katua. Aasian metroasemilla on hyvät kartat josta voi heti metrosta ulos tultua valita oikean suunnan kohti oikeaa exitia. Samoin liukuportaat/hissit vievät maan pinnalle.

        ja en nyt oikein tätäkään ymmärrä... Olen varmaan tyhmä, mutta kyllä siellä maanallakin pystyy tietämään että haluaako ulos mistä kulmasta... NW, NE, SE vai SW en ole ikinä (kai muistaakseni)
        mennyt ns. väärästä kulmasta ulos. ja edelleen matkalaukkujen kanssa on yllättävän helppoa siellä metron sokkeloissa... tai sitten se on vaan mun ja meidän porukoiden kohdalla ollut aina näin. Tiedä sitten... Paljon kai itsestä kiinni nämä asiat, että kuinka niihin suhtautuu... Kun poistaa ylimääräiset rypyt otsalta niin asiat myös maanalla helpottuvat kummasti.


      • samaakin
        Archie B kirjoitti:

        Matkailija-x > Todella asiallinen kommentti. Kiitos hyvistä vinkeistä, nämä ovat todellisia helmiä kaiken suoli24-pölinän joukossa.

        mieltä kanssasi Archie B


      • massimies
        North West kirjoitti:

        ja en nyt oikein tätäkään ymmärrä... Olen varmaan tyhmä, mutta kyllä siellä maanallakin pystyy tietämään että haluaako ulos mistä kulmasta... NW, NE, SE vai SW en ole ikinä (kai muistaakseni)
        mennyt ns. väärästä kulmasta ulos. ja edelleen matkalaukkujen kanssa on yllättävän helppoa siellä metron sokkeloissa... tai sitten se on vaan mun ja meidän porukoiden kohdalla ollut aina näin. Tiedä sitten... Paljon kai itsestä kiinni nämä asiat, että kuinka niihin suhtautuu... Kun poistaa ylimääräiset rypyt otsalta niin asiat myös maanalla helpottuvat kummasti.

        tuo matkalaukkujen raahaaminen metroissa. Mutta kait tuostakin jotkut pihistelijät jonkinmoiset "kicksit" saa.


      • sulla
        massimies kirjoitti:

        tuo matkalaukkujen raahaaminen metroissa. Mutta kait tuostakin jotkut pihistelijät jonkinmoiset "kicksit" saa.

        edes rahaa käydä noin pitkällä? En nimittäin ole tietääkseni köyhä,enkä pihikään,melkeinpä päinvastoin. Silti menen ennemmin airtrain metro jfklta manhattanille kuin taksilla. Newarkista taasen siirryn mieluummin taksilla.


      • massimies
        sulla kirjoitti:

        edes rahaa käydä noin pitkällä? En nimittäin ole tietääkseni köyhä,enkä pihikään,melkeinpä päinvastoin. Silti menen ennemmin airtrain metro jfklta manhattanille kuin taksilla. Newarkista taasen siirryn mieluummin taksilla.

        Miksi sinä Newarkista taksilla tulet, kun junallakin pääsee?
        Jäät suurista elämyksistä täysin paitsi.


      • säälittävä
        massimies kirjoitti:

        Miksi sinä Newarkista taksilla tulet, kun junallakin pääsee?
        Jäät suurista elämyksistä täysin paitsi.

        massimasa tätä ketjua ylöspäin, niin ehkä löydät sieltä haluamasi vastauksen.
        Vaatii tietenkin lukutaidon ja ymmärryksen. Enpä jaksa tähän enää uudelleen tuota kirjoittaa.
        Palkkaa vaikka joku lukemaan sulle... ehkä saat salaisuuden selville ja rahoillesi käyttöä.


      • Reissuman
        säälittävä kirjoitti:

        massimasa tätä ketjua ylöspäin, niin ehkä löydät sieltä haluamasi vastauksen.
        Vaatii tietenkin lukutaidon ja ymmärryksen. Enpä jaksa tähän enää uudelleen tuota kirjoittaa.
        Palkkaa vaikka joku lukemaan sulle... ehkä saat salaisuuden selville ja rahoillesi käyttöä.

        jotenkin vaikeeta käsittää, et se on mulle ihan yhentekevää, et kuin paljo vaa takseja kehuttekin ja metroo pilkkaatte, ni mä käytän silti niitä kaikkia ja just sillo kutakin, ku itestä siltä tuntuu. Harmi vaa, et tääl tuntuu kommentoijia riittävän taksin erinomaisuudesta, vaikka reissuja nyciin on takana tasan yksi (joillain ei ehkä sitäkään...) eikä siis näinollen kokemusta jfklta metrolla manhattanille siirtymisestä, eikä ilmeisesti paljon muustakaan (mitäpä sitä viikossa nyt on ehtinyt)

        No mun osalta tää päättyy nyt ainaki tähän.

        Jos joku oikeesti haluu neuvoja, ni vastaan kyl mielelläni.


      • massimies
        Reissuman kirjoitti:

        jotenkin vaikeeta käsittää, et se on mulle ihan yhentekevää, et kuin paljo vaa takseja kehuttekin ja metroo pilkkaatte, ni mä käytän silti niitä kaikkia ja just sillo kutakin, ku itestä siltä tuntuu. Harmi vaa, et tääl tuntuu kommentoijia riittävän taksin erinomaisuudesta, vaikka reissuja nyciin on takana tasan yksi (joillain ei ehkä sitäkään...) eikä siis näinollen kokemusta jfklta metrolla manhattanille siirtymisestä, eikä ilmeisesti paljon muustakaan (mitäpä sitä viikossa nyt on ehtinyt)

        No mun osalta tää päättyy nyt ainaki tähän.

        Jos joku oikeesti haluu neuvoja, ni vastaan kyl mielelläni.

        Eihän tässä metroa käsittääkseni kukaan ole pilkannut. Vallan mainio liikkumisväline missä tahansa kaupungissa maailmalla.
        Mutta kyllä se vaan näin on että jos messissä on matkalaukku kun lentokentälle tulet, niin kaikista yksinkertaisimpaa ja helpoimpaa se on heittää taksin takakonttiin ja itse istua takapenkille katseleen maisemia, kun kuski vie hotellin oven eteen.
        Joka muuta väittää, niin eipä voi kuin ihmetellä.


      • Archie B
        massimies kirjoitti:

        Eihän tässä metroa käsittääkseni kukaan ole pilkannut. Vallan mainio liikkumisväline missä tahansa kaupungissa maailmalla.
        Mutta kyllä se vaan näin on että jos messissä on matkalaukku kun lentokentälle tulet, niin kaikista yksinkertaisimpaa ja helpoimpaa se on heittää taksin takakonttiin ja itse istua takapenkille katseleen maisemia, kun kuski vie hotellin oven eteen.
        Joka muuta väittää, niin eipä voi kuin ihmetellä.

        Taitaa mennä juupas-eipäs-keskusteluksi. Minä olen siis se joka olen käynyt vain kerran New Yorkissa ja minä en siis tiedä mitään eikä minun pitäisi kommentoidakaan, koska en ole koskaan matkustanut AirTrainilla. Tukholmasta minulla on paljon kokemusta ja voisin ajatella näin: jos Arlandasta Tukholmaan ei voisikaan matkustaa Arlanda Express junalla koko matkaa vaan juna veisi Tukholman esikaupunkeihin, jossa pitäisi vaihtaa tunnelbanaan ja jos sinulla olisi 20 kg matkalaukku raahattavana ja jos Tukholman metroasemilla ei olisi rullaportaita ja jos takana olisi 9 tunnin lentomatka ja jos taksi olisi vähintään 50% halvempi kuin Ruotsissa... millä matkustaisit?


      • haluun
        Archie B kirjoitti:

        Taitaa mennä juupas-eipäs-keskusteluksi. Minä olen siis se joka olen käynyt vain kerran New Yorkissa ja minä en siis tiedä mitään eikä minun pitäisi kommentoidakaan, koska en ole koskaan matkustanut AirTrainilla. Tukholmasta minulla on paljon kokemusta ja voisin ajatella näin: jos Arlandasta Tukholmaan ei voisikaan matkustaa Arlanda Express junalla koko matkaa vaan juna veisi Tukholman esikaupunkeihin, jossa pitäisi vaihtaa tunnelbanaan ja jos sinulla olisi 20 kg matkalaukku raahattavana ja jos Tukholman metroasemilla ei olisi rullaportaita ja jos takana olisi 9 tunnin lentomatka ja jos taksi olisi vähintään 50% halvempi kuin Ruotsissa... millä matkustaisit?

        Nyt on pakko vastata. Myönnän heti alkuun, että ketju oli niiin pitkä etten jaksanut kaikkia lukea, mutta keskustelu vellonee välillä taksilla vai eikö, "mulla on rahaa" vai "persaukiset". Ja samalla pitää myös tunnustaa, että minunkin kokemus perustuu siihen yhteen kertaan, tässä kohteessa.
        Mielenkiintoista on, että samanlaiset juupas-eipäs väittelyt pyörivät kaikilla keskustelukanavilla kohteesta riippumatta. Olen mielestäni keskimääräistä enemmän matkustanut ja 90% aina ollut matkassa lasten kanssa (siis matkalaukkujakin on ollut aina mukana), ja aina olen majoitukseen (siis ei edes aina hotelli :)) päässyt yleisillä kulkuneuvoilla.
        Ennen matkaa tutustun netissä tulevaan kohteeseen, majoitukseen ja mahdollisuuksiin liikkua näiden välillä. Vaikuttavat tekijät ovat kustannukset, helppous ml. aika ja mielenkiintoisuus). Hyvin useinhan lentokentät on suunniteltu logistisesti käsittelemään suuria määriä matkustajia mahdollisimman nopeasti ja miellyttävästi, tämä pitää sisällään myös siirtymiset kentälle ja pois, erityisesti tämä korostuu massakohteissa kuten esin JFK. Tämä logistiikka koostuu taksien tarjoamista palveluista ja kunnallista palveluista (junat, metrot, tramit vast).
        Siis helppouden kannalta ongelma on ratkaistu, se ei siis ole todellakaan vaikeaa. Olet uudessa kohteessa väsymättömänä (no kun on niin jännää..), hyppäät Air Trainiin ja pääse heti näkemään miltä USA näyttää (muistithan, eka kerta). Jamaica centerillä sinua on vastassa (siis odottelemassa jo käytävässä ruuhkien välttämiseski) metron työntekijä joka myy suoraan liput käteesi (varmistettuaan minne olet menossa) ja ohjaa metron laiturille. Hyppäät tyhjään vaunuun kyytiin (pääteasema) ovien viereen ja aloitat matkan hypätäksesi ulos etukäteen katsomallasi (tai sinulle äsken kerrotulla) asemalla. Joku saattaa matkalla kysellä kun karttaa (joita on joka vaunussa) katselet, tarvitsetko mahdolliseti apua. Tää on sit oma valinta, mutta joa olet kotiläksysi tehnyt niin voit vain kiittää ja kertoa tietäväsi mihin olet menossa. Ja sit vain ulos asemalta, ihan sama mistä aukosta, saman risteyksen ympärillä ollaan. Ja kyllähän sen MSG ja ESB valaistuksessa komeilta näyttävät. Sit niitä 20 kg matkalaukkuja "raahaamaan" ( meillä yleensä lähes tyhjiä, että tilaa niille ostoksille ja aina renkaat alla) sen korttelin verran (n. 3 min) majoitukseen.
        Vaikeaa vai mitä. Niistä kustannuksita pitää vielä sanoa, että jos olet valmis maksamaan ja kenttämatkastasi 250-300% enemmän niin miksi et olisi sitten valmis maksamaan myös kaikesta muustakin. Ei minulla massi kestä. Varsinkin euroopan matkoilla huvittaa tämä väittely kun hintaa voi verrata vielä lentoihin (esim 180-240€ lento suhteessa 20-30€ taksi kyyti, tai 10 - 20 % lennon hinnasta). Siinä 15 min taksijonossa seisoskellessa kerkeää jo yleisillä aika pitkälle.

        Liikkukaa millä liikutte, mutta kun koekmus karttuu niin yleensä tajuaa, että on muitakin vaihtoehtoja kuin taksi, vaikka sitten riksa tai tuk-tuk...


      • taxicab
        haluun kirjoitti:

        Nyt on pakko vastata. Myönnän heti alkuun, että ketju oli niiin pitkä etten jaksanut kaikkia lukea, mutta keskustelu vellonee välillä taksilla vai eikö, "mulla on rahaa" vai "persaukiset". Ja samalla pitää myös tunnustaa, että minunkin kokemus perustuu siihen yhteen kertaan, tässä kohteessa.
        Mielenkiintoista on, että samanlaiset juupas-eipäs väittelyt pyörivät kaikilla keskustelukanavilla kohteesta riippumatta. Olen mielestäni keskimääräistä enemmän matkustanut ja 90% aina ollut matkassa lasten kanssa (siis matkalaukkujakin on ollut aina mukana), ja aina olen majoitukseen (siis ei edes aina hotelli :)) päässyt yleisillä kulkuneuvoilla.
        Ennen matkaa tutustun netissä tulevaan kohteeseen, majoitukseen ja mahdollisuuksiin liikkua näiden välillä. Vaikuttavat tekijät ovat kustannukset, helppous ml. aika ja mielenkiintoisuus). Hyvin useinhan lentokentät on suunniteltu logistisesti käsittelemään suuria määriä matkustajia mahdollisimman nopeasti ja miellyttävästi, tämä pitää sisällään myös siirtymiset kentälle ja pois, erityisesti tämä korostuu massakohteissa kuten esin JFK. Tämä logistiikka koostuu taksien tarjoamista palveluista ja kunnallista palveluista (junat, metrot, tramit vast).
        Siis helppouden kannalta ongelma on ratkaistu, se ei siis ole todellakaan vaikeaa. Olet uudessa kohteessa väsymättömänä (no kun on niin jännää..), hyppäät Air Trainiin ja pääse heti näkemään miltä USA näyttää (muistithan, eka kerta). Jamaica centerillä sinua on vastassa (siis odottelemassa jo käytävässä ruuhkien välttämiseski) metron työntekijä joka myy suoraan liput käteesi (varmistettuaan minne olet menossa) ja ohjaa metron laiturille. Hyppäät tyhjään vaunuun kyytiin (pääteasema) ovien viereen ja aloitat matkan hypätäksesi ulos etukäteen katsomallasi (tai sinulle äsken kerrotulla) asemalla. Joku saattaa matkalla kysellä kun karttaa (joita on joka vaunussa) katselet, tarvitsetko mahdolliseti apua. Tää on sit oma valinta, mutta joa olet kotiläksysi tehnyt niin voit vain kiittää ja kertoa tietäväsi mihin olet menossa. Ja sit vain ulos asemalta, ihan sama mistä aukosta, saman risteyksen ympärillä ollaan. Ja kyllähän sen MSG ja ESB valaistuksessa komeilta näyttävät. Sit niitä 20 kg matkalaukkuja "raahaamaan" ( meillä yleensä lähes tyhjiä, että tilaa niille ostoksille ja aina renkaat alla) sen korttelin verran (n. 3 min) majoitukseen.
        Vaikeaa vai mitä. Niistä kustannuksita pitää vielä sanoa, että jos olet valmis maksamaan ja kenttämatkastasi 250-300% enemmän niin miksi et olisi sitten valmis maksamaan myös kaikesta muustakin. Ei minulla massi kestä. Varsinkin euroopan matkoilla huvittaa tämä väittely kun hintaa voi verrata vielä lentoihin (esim 180-240€ lento suhteessa 20-30€ taksi kyyti, tai 10 - 20 % lennon hinnasta). Siinä 15 min taksijonossa seisoskellessa kerkeää jo yleisillä aika pitkälle.

        Liikkukaa millä liikutte, mutta kun koekmus karttuu niin yleensä tajuaa, että on muitakin vaihtoehtoja kuin taksi, vaikka sitten riksa tai tuk-tuk...

        Kyllä minulla ainakin kokemuksen myötä on myös mukavuudenhalu kasvanut.
        Joten enpä tosiaan viitsi JFK:ta Manhattanille siirtyä muulla kuin taksilla jos mukana on matkalaukku.

        Ps. Tiedoksi näille muutamille "tosi" New Yorkereille, että kyseessä ei sitten ole pelkääminen eikä kokemattomuus.


      • Nooh...
        taxicab kirjoitti:

        Kyllä minulla ainakin kokemuksen myötä on myös mukavuudenhalu kasvanut.
        Joten enpä tosiaan viitsi JFK:ta Manhattanille siirtyä muulla kuin taksilla jos mukana on matkalaukku.

        Ps. Tiedoksi näille muutamille "tosi" New Yorkereille, että kyseessä ei sitten ole pelkääminen eikä kokemattomuus.

        siis ihan vamasti kokeillut näitä muitakin mahdollisuuksia, kuin pelkkää taksia? Kysyn, koska sanot mua jokskin New yorkkeriksi... Tehdäänkö pieni testi näistä eri liikkumismuodoista... Ihan kysymys/vastaus pohjalta? Nähdään toi sun kokeneisuus sit.


      • Ihan sama
        Nooh... kirjoitti:

        siis ihan vamasti kokeillut näitä muitakin mahdollisuuksia, kuin pelkkää taksia? Kysyn, koska sanot mua jokskin New yorkkeriksi... Tehdäänkö pieni testi näistä eri liikkumismuodoista... Ihan kysymys/vastaus pohjalta? Nähdään toi sun kokeneisuus sit.

        Sitä tasoa on tämä keskustelu, että taitaa olla kaikille parasta, kun vaan käytte lähisiwasta sixpackin (osaattehan varmasti, googlessa on karttakin) ja keskittytte rapsuttelemaan vehkeitä kotona. Veikkaan, että kumpikaan ei ole käynyt Tallinnaa kauempana.


      • ny
        Ihan sama kirjoitti:

        Sitä tasoa on tämä keskustelu, että taitaa olla kaikille parasta, kun vaan käytte lähisiwasta sixpackin (osaattehan varmasti, googlessa on karttakin) ja keskittytte rapsuttelemaan vehkeitä kotona. Veikkaan, että kumpikaan ei ole käynyt Tallinnaa kauempana.

        tiedä, ketä tarkoitat meillä kummallakaan... Mun mielestä tähän ketjuun on kirjoittanu n. 6-10 kirjottajaa tai sit on tosipaljo nimimerkin vaihtajia.

        Nomut, mun omasta puolesta sanon, et Tallinnaa ei jaksa yhtään enempää. Enedes tiedä millä kymmenluvulla alkaa siellä käynti kerrat, nomut eipähän nämä edes muille kuulu joten.... annanpa olla. Bissee en suostu edes siwasta hakemaan. Ensinnäkin sieltä saa ykköspoonusta, joka on aika paska systeemi, noin ihan rehellisestikin arvioiden. Toisekseen mun saunajuotavat tulee sieltä Tallinnan suunnalta... tulee näet huomattavasti edullisemmaksi ja on myös kätevää, kun ne saa koti-ovelle, eikä tarvi palautustakaan miettiä, kunhan laittaa metalliroskien mukana kierrätykseen.

        P.S. Jos näitä lähikohteita mietit, niin voin suositella sulle Pärnua. Voit vuokrata multa vaikka mökin, jos haluat. (500€/vko) ihan vanhan kaupungin vieressä.


      • New Yorkkiin
        haluun kirjoitti:

        Nyt on pakko vastata. Myönnän heti alkuun, että ketju oli niiin pitkä etten jaksanut kaikkia lukea, mutta keskustelu vellonee välillä taksilla vai eikö, "mulla on rahaa" vai "persaukiset". Ja samalla pitää myös tunnustaa, että minunkin kokemus perustuu siihen yhteen kertaan, tässä kohteessa.
        Mielenkiintoista on, että samanlaiset juupas-eipäs väittelyt pyörivät kaikilla keskustelukanavilla kohteesta riippumatta. Olen mielestäni keskimääräistä enemmän matkustanut ja 90% aina ollut matkassa lasten kanssa (siis matkalaukkujakin on ollut aina mukana), ja aina olen majoitukseen (siis ei edes aina hotelli :)) päässyt yleisillä kulkuneuvoilla.
        Ennen matkaa tutustun netissä tulevaan kohteeseen, majoitukseen ja mahdollisuuksiin liikkua näiden välillä. Vaikuttavat tekijät ovat kustannukset, helppous ml. aika ja mielenkiintoisuus). Hyvin useinhan lentokentät on suunniteltu logistisesti käsittelemään suuria määriä matkustajia mahdollisimman nopeasti ja miellyttävästi, tämä pitää sisällään myös siirtymiset kentälle ja pois, erityisesti tämä korostuu massakohteissa kuten esin JFK. Tämä logistiikka koostuu taksien tarjoamista palveluista ja kunnallista palveluista (junat, metrot, tramit vast).
        Siis helppouden kannalta ongelma on ratkaistu, se ei siis ole todellakaan vaikeaa. Olet uudessa kohteessa väsymättömänä (no kun on niin jännää..), hyppäät Air Trainiin ja pääse heti näkemään miltä USA näyttää (muistithan, eka kerta). Jamaica centerillä sinua on vastassa (siis odottelemassa jo käytävässä ruuhkien välttämiseski) metron työntekijä joka myy suoraan liput käteesi (varmistettuaan minne olet menossa) ja ohjaa metron laiturille. Hyppäät tyhjään vaunuun kyytiin (pääteasema) ovien viereen ja aloitat matkan hypätäksesi ulos etukäteen katsomallasi (tai sinulle äsken kerrotulla) asemalla. Joku saattaa matkalla kysellä kun karttaa (joita on joka vaunussa) katselet, tarvitsetko mahdolliseti apua. Tää on sit oma valinta, mutta joa olet kotiläksysi tehnyt niin voit vain kiittää ja kertoa tietäväsi mihin olet menossa. Ja sit vain ulos asemalta, ihan sama mistä aukosta, saman risteyksen ympärillä ollaan. Ja kyllähän sen MSG ja ESB valaistuksessa komeilta näyttävät. Sit niitä 20 kg matkalaukkuja "raahaamaan" ( meillä yleensä lähes tyhjiä, että tilaa niille ostoksille ja aina renkaat alla) sen korttelin verran (n. 3 min) majoitukseen.
        Vaikeaa vai mitä. Niistä kustannuksita pitää vielä sanoa, että jos olet valmis maksamaan ja kenttämatkastasi 250-300% enemmän niin miksi et olisi sitten valmis maksamaan myös kaikesta muustakin. Ei minulla massi kestä. Varsinkin euroopan matkoilla huvittaa tämä väittely kun hintaa voi verrata vielä lentoihin (esim 180-240€ lento suhteessa 20-30€ taksi kyyti, tai 10 - 20 % lennon hinnasta). Siinä 15 min taksijonossa seisoskellessa kerkeää jo yleisillä aika pitkälle.

        Liikkukaa millä liikutte, mutta kun koekmus karttuu niin yleensä tajuaa, että on muitakin vaihtoehtoja kuin taksi, vaikka sitten riksa tai tuk-tuk...

        Airtrain ja LIRR yhdistelmästä on kokemusta. Se oli nopea, edullinen ja toimiva. Juna oli lähes tyhjä, niinkuin meidän matkalaukutkin. Ainakin silloin hyvä, kun on hotelli Pennstationin lähellä. Palasimme JFK lle merolla ja airtrainilla. Tämäkin yhdistelmä oli vaivaton. En kokenut mitään asemia erityisen turvattomiksi. Yleisillä kulkuneuvoilla matkustaen pääsee heti paikalliseen tunnelmaan. Suurkaupungin ihmiset ovat Nykissäkin ystävällisiä ja auttavat, jos on kysyttävää. En ole konkarikävijä. Olin viime talvena eka kertaa Nykissä, menossa jälleen kuukauden kuluttua. En ole kokenut 8 tunnin lentomatkaa kovinkaan rasittavaksi, joten taksin helppouttakaan en ole kaivannut tällaisilla matkoilla.


      • I 3 juna
        New Yorkkiin kirjoitti:

        Airtrain ja LIRR yhdistelmästä on kokemusta. Se oli nopea, edullinen ja toimiva. Juna oli lähes tyhjä, niinkuin meidän matkalaukutkin. Ainakin silloin hyvä, kun on hotelli Pennstationin lähellä. Palasimme JFK lle merolla ja airtrainilla. Tämäkin yhdistelmä oli vaivaton. En kokenut mitään asemia erityisen turvattomiksi. Yleisillä kulkuneuvoilla matkustaen pääsee heti paikalliseen tunnelmaan. Suurkaupungin ihmiset ovat Nykissäkin ystävällisiä ja auttavat, jos on kysyttävää. En ole konkarikävijä. Olin viime talvena eka kertaa Nykissä, menossa jälleen kuukauden kuluttua. En ole kokenut 8 tunnin lentomatkaa kovinkaan rasittavaksi, joten taksin helppouttakaan en ole kaivannut tällaisilla matkoilla.

        näin... Samaa mieltä kanssasi. En tiedä mikä näissä takseissa kiinnostaa, sillä jos se todella olisi niin paljon kätevämpää, mukavampaa, järkevämpää tai mitä tuossa yllä nyt ikinä on lueteltukaan, niin käyttäisin sitä jokakerta itsekin, mutta kun mielestäni on oikeasti mukava mennä tänään tällä ja huomenna tuolla ja koska niissä ei oikeasti ole juurikaan eroja, paitsi että taksi on kalliimpi, eikä siinä näe tai koe mitään verrattuna muihin lähestymistapoihin. No, mutta mukava huomata, että löytyy myös muita, joille taksi, ei ole se ainoa oikea vaihto-ehto.


    • Lillylilly

      pistäisiköhän vielä oman lusikkansa tähän soppaan?

      En ole itse NY:n reissuillani käyttänyt koskaan tuota metro-junakomboa lentokenttäreissuihin, koska useampi sitä kokeillut tuttu on jälkikäteen kironnut valintaansa. Hankala se monien mielestä on laukkujen kanssa ja jetlagissa.

      Sen sijaan olen kulkenut kentän ja hotellin väliä "hotel shutteilla" tai "taxi shuttelilla" tai "aiport shuttelilla", miten niitä nyt kukakin nimittää - etenkin silloin, jos olen yksin reissussa. Ne on siis eräänlaisia kimppatakseja, jotka maksaa noin 20-30 dollaria per nuppi riippuen yhtiöstä ja hotellille pääsee ovelle asti. Huono puoli on tietysti se, että samaan autoon otetaan useampaan hotelliin meneviä eli huonolla mäihällä olet se viimeinen. Tosin aika usein ne laittaa takseihin väkeä niin, että samaan suuntaan menevät on samassa pikkubussissa.

      Keltainen taksi on taas mun mielestä ehdottomasti kätevin, jos reissussa on kaksi tai useampia. Silloin kustannuksetkin jää kohtuullisiksi.

      Mitään kamalan tärkeää et NY:stä menetä, jos se Jamaican metroasema jää näkemättä ;) Muuten NY:n metro on loistopeli.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      342
      3554
    2. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      229
      2166
    3. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      59
      1702
    4. Tiesitkö? Farmi Suomi Kirsikka Simberg on tämän julkkisnaisen tytär - Katso tyrmäävät mallikuvat!

      Oho, aikamoinen ylläri. Tiesitkö?! Kirsikka Simberg on yksi tämän kauden Farmi Suomi -kisaajista. Hänellä ei ole tuttu t
      Suomalaiset julkkikset
      5
      1597
    5. Kaipaaville

      Kerro sun tunteesi ja ajatukset tähän jos et uskalla irl!
      Ikävä
      85
      1434
    6. Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?

      8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni
      Maailman menoa
      294
      1305
    7. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      87
      1145
    8. Sinua tulen kyllä ikävöimään pitkään nainen

      mutta oli pakko tehdä päätös oman mielenrauhan vuoksi. Toivottavasti saat elämältä kaiken mitä haluat.
      Ikävä
      52
      1141
    9. Miten haluaisit

      Että reagoisin jos näkisin sinut nyt?
      Ikävä
      84
      1139
    10. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      151
      976
    Aihe