Moikka
Olisiko jollain kokemusta tai selitystä seuraavaan.
Eli mulla on 4 vuotias pitkäkarvainen tyttöpupu jolla on ollut nyt 9kk silmätulehdus. Enemmän vuotaa oikea silmä mut vasenkin välillä. Kävin alkuvuodesta eläinlääkäsissä ja mitään haavoja silmästä ei löytynyt eikä kani arista tai raavi niitä. Sain antibioottitippoja jotka eivät auttaneet ollenkaan. Sen jälkeen yritin itse keitetyllävedellä putsata, ja kun sekään ei oikein tehonnut niin sitten ihan apteekin silmätulehdustipoilla, ei tulosta vieläkään. Nyt en ole 3kk tehnyt mitään
Nenästä ei valu mitään, vain silmistä. Kani syö ja juo normaalisti. On vähän vähentänyt häkistä pois tulemista, mutta olen pistänyt tämän "oireen" jo iän piikkiin. Mikä siis neuvoksi???
Pitkittynyt Silmätulehdus
9
673
Vastaukset
- tania78
Voi johtua pasteurellasta.
Voi olla ikä, jos rodusta ei ole tietoa.
Voi olla heinä tai puru.
Voit käyttää lääkärissä uudestaan. Joskus silmätulehdus voi olla sitkeä.
Jos tahtovat muurautua umpeen niin voit putsata keitetyllä ja jäähdytetyllä vedellä.- Avuton88
Moikka
Ja kiitos vastauksistanne. Luulen, että kyseessä ei ehkä olisi Pasteurella, sillä oletan silloin myös nenän vuotavan. Tässä tapauksessa, vain silmät.
Puru ja heinä merkkiä olen vaihtanut...tilanne ei ole muuttunut.
Silmät eivät ole koskaan muurautuneet umpeen, valuvat vain välillä ja turkki silmän alta tulee ns. rastaisen näköiseksi. Ja kun kuivunutta turkkia harjaa, niin irtoaa kuivunet neste "vaaleana hilseenä" turkista.
- nimetön888
Jos silmä vuotaa valkeaa nestettä voi epäillä pasteurellaa. Pasteurellan aiheuttamaa silmien vuotoa ei pysty parantamaan, mutta oire voi helpottaa ajoittain. Tautia ei voi parantaa, mutta sitä voi ''lievittää'' antamalla kanin liikkua mahdollisimman paljon (hyvä yleiskunto paras lääke), antaa kuureittain nestemmäistä vitamiinia (silmien vuoto voi loppua joksikin aikaa) ja pitää kani vedottomassa paikassa (vetoisuus pahentaa pasteurellan oireita).
En kuitenkaan ole lääkäri, joten soita eksoottisten eläinten lääkäriin ja kysele mikä kania vaivata- Alkuperäinen kirjoit
Moikka
Ja kiitos neuvoista. Tuota vitamiinia vaikka veden joukossa voisin kokeilla.
Minulla 2 pientä kania,joista toisella(7v),joka on risteytys,vuotaa silmät niin kovasti että tassut ovat ihan tahmeat. Mitään selvää vaivaa ei ole koskaan löytänyt,mutta kerran tuli ulkolainen tv ohjelma,missä kääpiökanilla oli samanlainen vaiva ja siinä sanottiin että kyynelkanavat ovat tukkeutuneet joko hampaitten juurien takia tai jostakin muusta syystä. Siinä tarvitaan mikroskooppisen pienet instrumentit millä kanavat rassataan auki. Toinen kanini,joka on hermeliini,kyynelehtii kasvattajan mukaan stressaantuessaan.
Mielestäni keitetyllä vedellä,boorivedellä tai silmävesillä kannattaa pyyhkiä tarpeen tullen silmiä.
Jos heinä tai muu terävä on pistänyt silmään,luultavasti silmä tulee harmaaksi,kunnes taas paranee entiselleen.- Alk.kirj.
Moikka
Tuota kyynelkanava juttua olen myös miettinyt, mutta luulisi eläin lääkärin tietävän ja tutkineen ko. asian keväällä. Noh, ainakaan tassut eivät ole tahmaiset, niin paljon silmät eivät vuoda. Kiitos infosta ja vinkeitä. - nimetön888
Alk.kirj. kirjoitti:
Moikka
Tuota kyynelkanava juttua olen myös miettinyt, mutta luulisi eläin lääkärin tietävän ja tutkineen ko. asian keväällä. Noh, ainakaan tassut eivät ole tahmaiset, niin paljon silmät eivät vuoda. Kiitos infosta ja vinkeitä.Meillä ei ole yhtä aikaa pasteurellan takia silmät ja nenä vuotaneet, ainoastaan silmät. Jos neste on kuivunut karvaan nii irtoaa laattamaisena/hilseilemällä. Yhdellä kanilla oli kauluri päässä muutaman viikon ja sinä aikana nesteet kuivui ripsiin ja silmä olisi mennyt kiinni, mutta ilman kauluria ollessaan kani hoiti innokkaasti silmänsä taas kuntoon.
Oletko kysellyt muilta eläinlääkäreiltä mielipiteitä, mitä tuo voisi olla? - Alkup.kirj.
nimetön888 kirjoitti:
Meillä ei ole yhtä aikaa pasteurellan takia silmät ja nenä vuotaneet, ainoastaan silmät. Jos neste on kuivunut karvaan nii irtoaa laattamaisena/hilseilemällä. Yhdellä kanilla oli kauluri päässä muutaman viikon ja sinä aikana nesteet kuivui ripsiin ja silmä olisi mennyt kiinni, mutta ilman kauluria ollessaan kani hoiti innokkaasti silmänsä taas kuntoon.
Oletko kysellyt muilta eläinlääkäreiltä mielipiteitä, mitä tuo voisi olla?Moikka
En ole kysellyt muilta eläinlääkäreiltä. En tiedä seudullani kuin yhden tällaisen pieneläimiin erikoistuneen Vettorin. Kuoleeko kanini lopulta pasteurellaan, jos tämä sitä on??? - tania78
Alkup.kirj. kirjoitti:
Moikka
En ole kysellyt muilta eläinlääkäreiltä. En tiedä seudullani kuin yhden tällaisen pieneläimiin erikoistuneen Vettorin. Kuoleeko kanini lopulta pasteurellaan, jos tämä sitä on???Ei pasteurella ole kuolemantuomio.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kuinka Riikka Purra on parantanut Suomen kansalaisen elämää?
Haastan kaikki perussuomalaisten kannattajat kertomaan konkreettisia esimerkkejä kuinka Riikka Purran harjoittama politi1814334Iso poliisioperaatio Lapualla
Paikalla oli silminnäkijän mukaan myös kolme ambulanssia. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011924650.html Onko virpo734211Riikan antisakset leikkaavat bensan hintaa ylöspäin
Sannan aikoina bensaa sai 1,3 euron litrahinnalla ja Riikka leikkasi sen euron ylemmäksi reiluun 2 euroon. Joko on saks602329Sukupuolineutraalit liikennemerkit yksi persujen älynväläys
Samassa rytäkässä kaikki syrjäseutujen bussipysäkkien liikennemerkitkin vaihdettiin, vaikkei bussia ole liikennöinyt enä582281- 582184
- 531836
- 281487
Kehu kaivattuasi
Mikä hänessä on parasta? Jos osaat kertoa muuta kuin ulkonäköön liittyvää, niin ansaitset mitalin.1101298Vuoksesi kaiken
Tekisin vuoksesi kaiken. Enemmänkin. Kunpa tietäisi ja hyväksyisit sen. Ymmärtäisit, en voi elää ilman sinua. En halua1171248- 601159