Hei!
Muutaman vuoden vanha taulutelevisio meni rikki, takuu ei voimassa. Käytettiin korjaajalla. Kuulemma on sellainen osa rikki, mitä ei saa maahantuojalta. (Saadaan myöhemmin tietää tarkemmin, kun käydään hakemassa se pois).
Laitteessa on sellainen vika eli virta ei pysy päällä, muuten televisio toimisi, ei siis pysynyt enää kuin muutaman sekunnin päällä, joka viittaisi johonkin lämpö tai virtavikaan. En muista oliko kyseessä joku virtapiiri tai joku ???etupaneeli?????
Olisiko mahdollista korjata itse jos löytyisi jostain kyseinen osa. Olen kuulut, että liikkeeseen jätetyt laitteet korjataan, kun tulee toisesta samanlaisesta laitteesta toimiva osa ja sitten myydään. Siis tunnetaan pari sellaista henkilöä, jotka korjaavat tietokoneita, onnistuisiko heiltä, jos löytyisi osa jostain tai varaosa televisio. Siis kysymys onkin kannattaako heittää kaatopaikalle tai onko mahdollista korjata?
Taulutelevisio rikki
23
5204
Vastaukset
- niilovaan
Varmaankin virtalähde rikki. Kokeile säätää taustavalo pienimmälle asetukselle, saattaa toimia vielä hetken aikaa.
..kaatistavaraa, ole tyytyväinen, jos joku ilmaiseksi eikä tarvitse itse viedä pois.. - kaikiaikaiiakkai
...takuu kannattaa tarkistaa sillä takuu ei välttämättä lopu siihen mitä kuitti ilmoittaa. Myöhemminkin rikkoutuneen tuotteen voi saada takuun piiriin jos tuotteen odotettu elinkaari ei täyty... Ja todetaan jokin heikkous laitteessa.
Takuun piiriin voi silti mennä sillä on tietty olettamus,miten kauan television kuuluu kestää.
Käyppä kuluttajaviraston sivuilla.
Itselleni tulee kuluttaja-lehti jossa on kerrottu,että valmistajan vastuu ei pääty siihen kun takuu-aika kuitissa päättyy,vaan vaatia voi korvauksia myöhemminkin.
On olemassa jokin systeemi,jolla katsotaan,mikä on tavaran kestoikä... Jonka tuotteen pitäisi kestää normaalikäytössä.- kiinnostunu
olisin kyllä kiinnostunu tv:stä, jos päätät lahjoittaa?
- maksatkotonninsitten
Mutta jos siinä on integroituna putkivahvistin sekä virtalähde ja palanut kumpikin samalla niin käteen jää pelkät taustavaloputket?
- jackkron
Se riippuu täysin siitä mikä osa on rikki ja minkä merkkinen laite on. Jos on tunnettu merkki, voi varaosan löytää ulkomailta (esim. eBay) todella edullisesti. Esim Samsungin LCD TV:ssä on monessa mallissa ja koossa täysin sama koneisto.
-J-- huonohomma
Valitettavasti tuumakoko määrää taulu-tv:n moduleille eroja siinä kuin paneelien valmistajakin. Vaikka takakannessa olisi sama tuumaluku ja tyyppinumero, paneeli voi olla eri valmistajan, jolloinka taustavaloinvertteri, näytönohjain ja jopa emolevy softineen on erilainen ihan samoin kuin eri kokoisilla paneeleilla.
- mark4
Useissa tv Taulu tv:ssä on konsensaattoti rikki jotka ei kestä jännitettä takuu ajutettu minimi päivä määrään, Ne voisi vaihtaa tinaamalla tehokkaampaan tai samanmoisiin jolloin ne kestäisivät vastaavisti yhtä pitkään.On korjattu 4 konkkaa tai useampi ja heti on toiminut. Korjaus on maksanut enimmillään sata tai 300 euroa .
Itse olen Elektroninkan harrastaja ja teen tietokoneen ja erillaisten elekrotekniikan töitä.Neljän kymmenen vuoden kokemus ja kiinnostus tietotekniikasta,
s
lisää kysymuksiä miiellenkinnolla , markrurik@luukku,com - mark
minun oma mieli pide sekä elektroniliikkaan liittyvissä kysymyksissä, haluan keskustellessa jakaa mielipiteitä muidenkin kanssa . .
Minusta on kiva kuulla teidä ammatillista omaa mielipidetteä.Siitävaan ,kuunellaan
Lähettäkää omaa viestiä nii yritän vastatan mark. räsänen Myös Facebooksissa, - TojotaMark2
Hmm. Neljä vuotta vanha kysymys. Rikki se on. Heitä rodeen. Tai kysy edellisen viestin makelta. Konkkajutussa oli järkeä, muussa ei.
- salmon72
Mulla on Samsung LE37M86BC joka on koko ajan on/off tilassa eli menee päälle sammuu ja kaikki konkat vaihettu silti sama ongelma.
- Sumppijussi
Hmmm... Ongelma on toden näköisesti Samsung.
- niinopnkäynyt
Juu, tuo on tuttua. Se johtuu taustavaloputkista, joiden virrankulutus on muuttunut eikä vastaa suunniteltua haarukkaa.
- niinkaisittenkin
Näissä on ollut myös joskus kytkinpainikkeet jumissa. Kokeiles säätöpaneelin liitin irroitettuna sopivalla hetkellä, että jääkö päälle.
- Anti_LED_ostaja
Vanhemmissa tauluTV:ssä ja litteissä tietokonenäytöissä oli taustavalona kylmäkatodiputki, on tekniikkansa puolesta läheistä sukua loisteputkelle, tyypillisesti kestää pitkään (jollei ole osunut jotenkin valmistusviallinen yksilö taustavaloyksiköstä laitteeseen).
Mutta uudemmissapa onkin LED -pohjainen taustavalo!
LED -tekniikan hyviä puolia on pienempi sähkönkulutus, mutta huono puoli on LED -tekniikan lyhytikäisyys.
LED -tekniikan kesto on ilmeisesti tyypillisesti "kestää hieman yli takuuajan ja sitten hajoaa".
Saakohan jostain vielä taulutelkkaria (mielellään FullHD), jossa olisi vielä tuon vanhempi kylmäkatodisysteemi taustavalona, LEDiä en halua sen lyhytikäisyyden vuoksi.
LEDit itse ehkä kestäisivät pitkäänkin, mutta äärimmäisen tiukasti mitoittetu teholähde LEDeille tyypillisesti hajoaa.- öpowertt
Ihan samalla lailla noiden "putkien" ohjainpiirit hajoaa.
- kysynvaaan
Eikö LEDien on pitänyt olla lähes ikusia, jotka eivät hajoa koskaan?
- susisyntyessään
No kestäisiväthän ne pidempään, jos niiden kuumeneminen otettaisiin mekaanisessa suunnittelussa kunnolla huomioon. Taustavalokotelon nykyinen rakennehan on todettu varsin umpinaiseksi ilmeisesti pölyhaittojen estämiseksi eikä kuuma ilma pääse kiertämään sieltä ulos.
- suunniteltususi
Niin, osaako joku selittää, mikä ominaisuus näissä 24-tuumaisissa tietokoneen näyttöpaneeleissa (lcd) muuttuu, etttä kuva pysyy vaan pari sekunttia ja sitten häviää. Vika ei ole powerissa, koska se on jo uusittu. Niihin taustavaloputkiinhan tauti viittaa.
- mitästeet
Saattaapi olla jopa huono kosketus jonkun putken päässä, jolloinka paneelin kokonaisvirrankulutus pienenee, jännite nousee ja valvontapiiri toimii.
- öpowertt
suunniteltususi kirjoitti:
Niin, osaako joku selittää, mikä ominaisuus näissä 24-tuumaisissa tietokoneen näyttöpaneeleissa (lcd) muuttuu, etttä kuva pysyy vaan pari sekunttia ja sitten häviää. Vika ei ole powerissa, koska se on jo uusittu. Niihin taustavaloputkiinhan tauti viittaa.
Näyttövioissa ensin selvitettävä onko vika itse näytössä vai sen valaisussa, jos kuva kuitenkin näkyy kun sopivasti vaikka taskulampulla näyttöä valaisee niin vikahan on luonnollisesti sitten noissa "taustavaloputkissa" tai useimmiten kuitenkin niiden ohjaimessa -invertterissä.
- harrastanut
kysynvaaan kirjoitti:
Eikö LEDien on pitänyt olla lähes ikusia, jotka eivät hajoa koskaan?
Nyky ledit on lyhytikäisiä muuten ei kauppakäy
- kaatopaikalleko
Samsung TV aukaisee itse itsensä välillä. Toisaalta taas, kun on virta pistokkeesta katkaistuna , kestää viitisen minuuttia - etsii ja näyttää ei signaalia moneen kertaan..
- kokeillut
Tuo on tyypillisesti powerin konkkavika. Pullistunut elko vaihtoon.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 713105
- 922875
- 512115
Mietin että
Onko tästä enää paluuta entiseen? Ainut asia joka päiviini toi taannoin iloa, oli meidän yhteinen hassuttelu ja huumorin201575- 151349
Nyt rupeaa löytymään talonmiestä ja muuta sankaria hallipaloon
Kyllä on naurettavia juttuja tuossa paikallislehdessä, että saa tosiaan nauraa niille..51338Aaamu on täällä taas!
Hyvää ja rauhallista työpäivää rakkauteni. Kunpa vaan hymyilisit enemmän. Toivon, että joku kaunis päivä kanssani et vaa131301Tajusin vaan...
Että olen pelkkä kroonistunut mielisairas. Olen sairauspäissäni luullut itsestäni liikaa. Luulin, että olen vain korkein131273- 181270
Noin ulkonäkö-jutut ei multa
Nainen, koskaan en ole kirjoittanut siitä mitään ilkeää. Ei kuulu tapoihin241232