miten nokka-akseli hiotaan

kireäksi

miten nokka-akseli hiotaan kireäksi että kuin paljon kummaltakin puolelta pitää ottaa jotta tulee hyvä?

17

10505

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nokkakeppi

      kuuluu hioa siitä korkeimmasta kohdasta 2 milliä matalammaksi ja vasemman puoleisesta sivusta kannattaa ottaa milli pois.ton kun tekee niin ei voi enää just kiireempi nokka olla.
      KYLLÄ LÄHTEE.

      • koneistaja t

        Just noin se menee. paitsi jos sulla on Volvon merimoottori niin siitä otetaan vasemmasta sivusta 1,2 milliä pois.


    • kokemusta löytyy

      käyttöön tulee Elikkä hiotaan teräväksi nokka jos halutaan kierroskone ja madalletaan ts, levitetään nokkaa jos halutaan vääntävä kone.

      • ---.---

        jos venttiilit avautuvat vähemmän ? Onko 2 mm. maksimi ?


      • Hioitsioitsija
        ---.--- kirjoitti:

        jos venttiilit avautuvat vähemmän ? Onko 2 mm. maksimi ?

        Kyllä 2mm on erittäin paljon avautumaa venttiilille, sellainen 0,5mm on aika sopiva. Hiot vaan kuten nimim. nokkakeppi neuvoi, niin kyllä tulee tehoa!


      • mitä meinaat
        Hioitsioitsija kirjoitti:

        Kyllä 2mm on erittäin paljon avautumaa venttiilille, sellainen 0,5mm on aika sopiva. Hiot vaan kuten nimim. nokkakeppi neuvoi, niin kyllä tulee tehoa!

        niin siis mitä tarkoitat tolla korkeimmalla kohalla mistä se otetaan se millikaks pois


      • Nokkahiontaan
        mitä meinaat kirjoitti:

        niin siis mitä tarkoitat tolla korkeimmalla kohalla mistä se otetaan se millikaks pois

        Nokka hiotaan siten että siihen LISÄTÄÄN nostoa ja muutetaan aukioloaikaa.
        Kotikonstein EI kannata tätä temppua tehdä ennenkuin on täysin tietoinen mitä tekee.
        Eli kirjallisuutta kouraan ja vuosi opiskelua TAI soitat nokka-akseleita hiovaan pajaan (säästät aikaa ja rahaa)


      • niin ei tarvis arpoa
        Nokkahiontaan kirjoitti:

        Nokka hiotaan siten että siihen LISÄTÄÄN nostoa ja muutetaan aukioloaikaa.
        Kotikonstein EI kannata tätä temppua tehdä ennenkuin on täysin tietoinen mitä tekee.
        Eli kirjallisuutta kouraan ja vuosi opiskelua TAI soitat nokka-akseleita hiovaan pajaan (säästät aikaa ja rahaa)

        tommsillehan vois laittaa kuvan et miten homma tapahtuu (joku muu vois ku itteltä ei löydy)


      • Kakstahti tiisseli.
        niin ei tarvis arpoa kirjoitti:

        tommsillehan vois laittaa kuvan et miten homma tapahtuu (joku muu vois ku itteltä ei löydy)

        Minäkin moponöössinä ymmärsin asteet, nostosta en ymmärtänä mittää.
        Jos joku jolppi haluaa tietää, ni vastatkaa asiallisesti. Oikee ammatti mies
        ei vinoile. kun asiasta kysyy. Paitti täällä. Tai sit se vastaaja....


      • nokkahiontaan
        Kakstahti tiisseli. kirjoitti:

        Minäkin moponöössinä ymmärsin asteet, nostosta en ymmärtänä mittää.
        Jos joku jolppi haluaa tietää, ni vastatkaa asiallisesti. Oikee ammatti mies
        ei vinoile. kun asiasta kysyy. Paitti täällä. Tai sit se vastaaja....

        Eli siis nostoa lisätään siten että hiotaan nokkaa siltä alueelta millä venttiili on kiinni. Mutta siinä pitää ottaa huomioon taasen sitten asteet koska nekin muuttuu samalla. Helppoa näin visuaalisesti: Piirrä nokka-akselin nokan profiilikuva eli siis nokka sivusta katsottuna. Se on yleensä kananmunan muotoinen (halkileikattuna) Siitä sitten lähtee miettimään uutta "profiilia" missä on isompi nosto ja enemmän asteita. Tätä on hankala selittää ilman kuvia mutta pientä pohtimista niin asia rupee selkiämään. Piirtämällä ja hieman järkeä käyttämällä. Nokan asteet alkaa siitä kun venttiili aukeaa ja päättyy siihen kun venttiili sulkeutuu. (mukaanlukien venttiilivälys) Eli sen mukaan nokka voi olla esim:280 asteinen mutta venavälyksen kanssa ei olekkaan kuin 250asteinen. Todella jyrkän hiotun nokan profiili on melkein ovaali. Venttiili on siis täysin auki pidemmän aikaa ja aukeaa että sulkeutuu nopeasti. Tämän enempää en nyt juuri jaksa selventää asiaa. Mutta voin jelpata jos tarttee apua.. toyoda at netti piste fi osotteeseen voi udella enemmän.


      • SIINÄ
        nokkahiontaan kirjoitti:

        Eli siis nostoa lisätään siten että hiotaan nokkaa siltä alueelta millä venttiili on kiinni. Mutta siinä pitää ottaa huomioon taasen sitten asteet koska nekin muuttuu samalla. Helppoa näin visuaalisesti: Piirrä nokka-akselin nokan profiilikuva eli siis nokka sivusta katsottuna. Se on yleensä kananmunan muotoinen (halkileikattuna) Siitä sitten lähtee miettimään uutta "profiilia" missä on isompi nosto ja enemmän asteita. Tätä on hankala selittää ilman kuvia mutta pientä pohtimista niin asia rupee selkiämään. Piirtämällä ja hieman järkeä käyttämällä. Nokan asteet alkaa siitä kun venttiili aukeaa ja päättyy siihen kun venttiili sulkeutuu. (mukaanlukien venttiilivälys) Eli sen mukaan nokka voi olla esim:280 asteinen mutta venavälyksen kanssa ei olekkaan kuin 250asteinen. Todella jyrkän hiotun nokan profiili on melkein ovaali. Venttiili on siis täysin auki pidemmän aikaa ja aukeaa että sulkeutuu nopeasti. Tämän enempää en nyt juuri jaksa selventää asiaa. Mutta voin jelpata jos tarttee apua.. toyoda at netti piste fi osotteeseen voi udella enemmän.

        OLI ASIALLINEN JA SELKEÄ VASTAUS JA HYÖTYÄKIN OLI


      • VENTTIILIN VÄLYKSET
        SIINÄ kirjoitti:

        OLI ASIALLINEN JA SELKEÄ VASTAUS JA HYÖTYÄKIN OLI

        HUOMIOIKAAPAS VENTTILIN VÄLYKSET , ELI KUN HIOT NOKASTA 2MM POIS NIIN VENTTIILIVÄLYS SUURENEE 2MM ELI VENTTIILIN JA NOKKA-AKSELIN (TAI KEINUVIVUN) VÄLIIN PITÄÄ LAITTAA 2MM PALA (VENTTIILIN KANTAAN KIINNI!!!!!!!


      • tönärikonevirittäjä
        VENTTIILIN VÄLYKSET kirjoitti:

        HUOMIOIKAAPAS VENTTILIN VÄLYKSET , ELI KUN HIOT NOKASTA 2MM POIS NIIN VENTTIILIVÄLYS SUURENEE 2MM ELI VENTTIILIN JA NOKKA-AKSELIN (TAI KEINUVIVUN) VÄLIIN PITÄÄ LAITTAA 2MM PALA (VENTTIILIN KANTAAN KIINNI!!!!!!!

        Venttiilinvälys muuttuu tottakai perusasetukseen nähden. Mutta ei sinne välttämättä palaa tarvitse laittaa. Kun on olemassa vielä koneita joissa on ruuvisäätöiset keinuvivut.

        Palasäätöisissä paininkuppikoneissa haetaan joko paksumpi säätöpala tai sitten tehdään sovite paininkupin ja venttiilin väliin jolla haetaan venttiilinvälys mahdollisimman lähelle oikeaa.

        Työntötankokoneissa pitää olla pidemmät työntötangot. Menee vipukulmat miten sattuu.

        Ja ohc-keinuvipukoneissa missä ei ole työntötankoja ni pitää tosiaan pistää muutenkin palaa johonkin väliin ettei mene vipukulmat vituiks.


      • Auto Masentaja 2
        nokkahiontaan kirjoitti:

        Eli siis nostoa lisätään siten että hiotaan nokkaa siltä alueelta millä venttiili on kiinni. Mutta siinä pitää ottaa huomioon taasen sitten asteet koska nekin muuttuu samalla. Helppoa näin visuaalisesti: Piirrä nokka-akselin nokan profiilikuva eli siis nokka sivusta katsottuna. Se on yleensä kananmunan muotoinen (halkileikattuna) Siitä sitten lähtee miettimään uutta "profiilia" missä on isompi nosto ja enemmän asteita. Tätä on hankala selittää ilman kuvia mutta pientä pohtimista niin asia rupee selkiämään. Piirtämällä ja hieman järkeä käyttämällä. Nokan asteet alkaa siitä kun venttiili aukeaa ja päättyy siihen kun venttiili sulkeutuu. (mukaanlukien venttiilivälys) Eli sen mukaan nokka voi olla esim:280 asteinen mutta venavälyksen kanssa ei olekkaan kuin 250asteinen. Todella jyrkän hiotun nokan profiili on melkein ovaali. Venttiili on siis täysin auki pidemmän aikaa ja aukeaa että sulkeutuu nopeasti. Tämän enempää en nyt juuri jaksa selventää asiaa. Mutta voin jelpata jos tarttee apua.. toyoda at netti piste fi osotteeseen voi udella enemmän.

        Ennenkuin alat (virtuaalisesti) mitään hiomaan, niin laskepa myös venttiilikoneiston osien massavoimat ja se, että kestääkö osien välinen öljykalvo suunnittelemillasi pyörimisnopeuksilla syntyvät pintapaineet. On moniakin moottoreita, joilla on jo tehtaan jäljiltä hyvät venttiilinajoitukset ja koneet ottaa mielellään kierroksia, mutta nokka-akseleita menee kun pintapaineet tulevat suuremmilla kierroksilla niin suuriksi, ettei öljykalvo kestä vaan metalli hankaa metalliin...

        Muuten, itse hiomalla takuuvarmasti tuhoat koko moottorin.
        Ennen työn teettämistä sinulla pitää olla vankka teoriaperusta ettei rahasi mene kankkulan kaivoon. Halvemmaksi tulee valmis nokka-akseli tai viritys muulla tavoin. Usein auttaa jo liukkaampi pakosysteemi ja paljon!


    • kimmo perkins v8

      nokasta pitää hioa pois siitä pyöreästä kohdasta.

    • mk

      Vie alan koenistamoon niin tekevät homman 50-100€ hintaa ja sanot millaisen haluat mutta jos liikenteessa ajelet niin ei yli 310 asteen nokka-akseli koska on paha ajaa. Ei pysty itse tekmään koska pitää olla oikea hiomakone joka tekee homman että tulee kaikista samanlaisia.

    • Tuosta kasvaneesta venttiilivälyksestä. Joskus tein volvon jokkis moottoriin (ns vinokone, nokka kannessa) niin että jatkoin venttiileja hitsaamalla migillä lisää ainetta ja sitten hiomalla sen sopivan pituiseksi säädin venttiilivälyksen kohdilleen. Siis nokka-akseli paikoilleen, nostinkuppi ja säätöpala paikoillaan venttiilipaikalleen ,välyksen mittaus tarvttaessa hiontaa lisää jne. Lopuksi kansi kootaan ja mitataan lopullinen välys.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kysymys muille miehille

      Onko teille varattu nainen ongelma? Mikään muu naisessa ei töki kun se että hän on varattu. Kamppailen houkutuksen kanss
      Ikävä
      87
      5946
    2. Kohta katson sun kuvaasi

      ja päästän ajatukseni liitämään. Jo kuvasi näkeminen rauhoittaa, ja pistää hyrräämään vähän muutakin. Ihanan kaunista sa
      Ikävä
      24
      3547
    3. VOI TÄTÄ ILON

      JA ONNEN PÄIVÄÄ 😂
      Tuusniemi
      160
      2079
    4. Ahneus iski Fazeriin, suklaalevy kutistuu 180 grammaan

      Kun mikään ei riitä. Shrinkflaatio. Mitä isot (Marabou) edellä, sitä pienet (Fazer) perässä. Pienikin voi siis olla a
      Maailman menoa
      231
      2002
    5. Jos kaivattusi on perääntynyt lähestyessäsi

      jossain tilanteessa, ymmärrätkö miksi hän saattoi tehdä sen?
      Ikävä
      174
      1751
    6. Martinan bisnekset rajusti tappiolla

      Seiska 28.7: nousukiito katkesi, yritykset C-luokkaa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      284
      1513
    7. Voiko olla, onko se tosiaan niin että

      Kumpikin rakastetaan toisiamme. Nyt pitää sukeltaa pakastimeen ❤️🥵
      Ikävä
      57
      1031
    8. Tiedätkö mitä kaivattusi harrastaa?

      Minä en tiedä.
      Ikävä
      67
      1021
    9. Metsa Man Extra kanava toimii hyvin

      ja sieltä voipi kahta vanhoja vitejoita pahimpaan puutteeseen. Peukalot ylös.
      Tuusniemi
      21
      1000
    10. Mitkä yleiset huonot tavat ihmisillä ärsyttävät sinua ?

      Aloitukseen saa vapaasti purkaa tuntojaan. Itseäni hiukan kiusaa, kun saman talon asukkaat eivät vastaa tervehdykseen.
      80 plus
      110
      946
    Aihe