miten nokka-akseli hiotaan

kireäksi

miten nokka-akseli hiotaan kireäksi että kuin paljon kummaltakin puolelta pitää ottaa jotta tulee hyvä?

17

9717

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nokkakeppi

      kuuluu hioa siitä korkeimmasta kohdasta 2 milliä matalammaksi ja vasemman puoleisesta sivusta kannattaa ottaa milli pois.ton kun tekee niin ei voi enää just kiireempi nokka olla.
      KYLLÄ LÄHTEE.

      • koneistaja t

        Just noin se menee. paitsi jos sulla on Volvon merimoottori niin siitä otetaan vasemmasta sivusta 1,2 milliä pois.


    • kokemusta löytyy

      käyttöön tulee Elikkä hiotaan teräväksi nokka jos halutaan kierroskone ja madalletaan ts, levitetään nokkaa jos halutaan vääntävä kone.

      • ---.---

        jos venttiilit avautuvat vähemmän ? Onko 2 mm. maksimi ?


      • Hioitsioitsija
        ---.--- kirjoitti:

        jos venttiilit avautuvat vähemmän ? Onko 2 mm. maksimi ?

        Kyllä 2mm on erittäin paljon avautumaa venttiilille, sellainen 0,5mm on aika sopiva. Hiot vaan kuten nimim. nokkakeppi neuvoi, niin kyllä tulee tehoa!


      • mitä meinaat
        Hioitsioitsija kirjoitti:

        Kyllä 2mm on erittäin paljon avautumaa venttiilille, sellainen 0,5mm on aika sopiva. Hiot vaan kuten nimim. nokkakeppi neuvoi, niin kyllä tulee tehoa!

        niin siis mitä tarkoitat tolla korkeimmalla kohalla mistä se otetaan se millikaks pois


      • Nokkahiontaan
        mitä meinaat kirjoitti:

        niin siis mitä tarkoitat tolla korkeimmalla kohalla mistä se otetaan se millikaks pois

        Nokka hiotaan siten että siihen LISÄTÄÄN nostoa ja muutetaan aukioloaikaa.
        Kotikonstein EI kannata tätä temppua tehdä ennenkuin on täysin tietoinen mitä tekee.
        Eli kirjallisuutta kouraan ja vuosi opiskelua TAI soitat nokka-akseleita hiovaan pajaan (säästät aikaa ja rahaa)


      • niin ei tarvis arpoa
        Nokkahiontaan kirjoitti:

        Nokka hiotaan siten että siihen LISÄTÄÄN nostoa ja muutetaan aukioloaikaa.
        Kotikonstein EI kannata tätä temppua tehdä ennenkuin on täysin tietoinen mitä tekee.
        Eli kirjallisuutta kouraan ja vuosi opiskelua TAI soitat nokka-akseleita hiovaan pajaan (säästät aikaa ja rahaa)

        tommsillehan vois laittaa kuvan et miten homma tapahtuu (joku muu vois ku itteltä ei löydy)


      • Kakstahti tiisseli.
        niin ei tarvis arpoa kirjoitti:

        tommsillehan vois laittaa kuvan et miten homma tapahtuu (joku muu vois ku itteltä ei löydy)

        Minäkin moponöössinä ymmärsin asteet, nostosta en ymmärtänä mittää.
        Jos joku jolppi haluaa tietää, ni vastatkaa asiallisesti. Oikee ammatti mies
        ei vinoile. kun asiasta kysyy. Paitti täällä. Tai sit se vastaaja....


      • nokkahiontaan
        Kakstahti tiisseli. kirjoitti:

        Minäkin moponöössinä ymmärsin asteet, nostosta en ymmärtänä mittää.
        Jos joku jolppi haluaa tietää, ni vastatkaa asiallisesti. Oikee ammatti mies
        ei vinoile. kun asiasta kysyy. Paitti täällä. Tai sit se vastaaja....

        Eli siis nostoa lisätään siten että hiotaan nokkaa siltä alueelta millä venttiili on kiinni. Mutta siinä pitää ottaa huomioon taasen sitten asteet koska nekin muuttuu samalla. Helppoa näin visuaalisesti: Piirrä nokka-akselin nokan profiilikuva eli siis nokka sivusta katsottuna. Se on yleensä kananmunan muotoinen (halkileikattuna) Siitä sitten lähtee miettimään uutta "profiilia" missä on isompi nosto ja enemmän asteita. Tätä on hankala selittää ilman kuvia mutta pientä pohtimista niin asia rupee selkiämään. Piirtämällä ja hieman järkeä käyttämällä. Nokan asteet alkaa siitä kun venttiili aukeaa ja päättyy siihen kun venttiili sulkeutuu. (mukaanlukien venttiilivälys) Eli sen mukaan nokka voi olla esim:280 asteinen mutta venavälyksen kanssa ei olekkaan kuin 250asteinen. Todella jyrkän hiotun nokan profiili on melkein ovaali. Venttiili on siis täysin auki pidemmän aikaa ja aukeaa että sulkeutuu nopeasti. Tämän enempää en nyt juuri jaksa selventää asiaa. Mutta voin jelpata jos tarttee apua.. toyoda at netti piste fi osotteeseen voi udella enemmän.


      • SIINÄ
        nokkahiontaan kirjoitti:

        Eli siis nostoa lisätään siten että hiotaan nokkaa siltä alueelta millä venttiili on kiinni. Mutta siinä pitää ottaa huomioon taasen sitten asteet koska nekin muuttuu samalla. Helppoa näin visuaalisesti: Piirrä nokka-akselin nokan profiilikuva eli siis nokka sivusta katsottuna. Se on yleensä kananmunan muotoinen (halkileikattuna) Siitä sitten lähtee miettimään uutta "profiilia" missä on isompi nosto ja enemmän asteita. Tätä on hankala selittää ilman kuvia mutta pientä pohtimista niin asia rupee selkiämään. Piirtämällä ja hieman järkeä käyttämällä. Nokan asteet alkaa siitä kun venttiili aukeaa ja päättyy siihen kun venttiili sulkeutuu. (mukaanlukien venttiilivälys) Eli sen mukaan nokka voi olla esim:280 asteinen mutta venavälyksen kanssa ei olekkaan kuin 250asteinen. Todella jyrkän hiotun nokan profiili on melkein ovaali. Venttiili on siis täysin auki pidemmän aikaa ja aukeaa että sulkeutuu nopeasti. Tämän enempää en nyt juuri jaksa selventää asiaa. Mutta voin jelpata jos tarttee apua.. toyoda at netti piste fi osotteeseen voi udella enemmän.

        OLI ASIALLINEN JA SELKEÄ VASTAUS JA HYÖTYÄKIN OLI


      • VENTTIILIN VÄLYKSET
        SIINÄ kirjoitti:

        OLI ASIALLINEN JA SELKEÄ VASTAUS JA HYÖTYÄKIN OLI

        HUOMIOIKAAPAS VENTTILIN VÄLYKSET , ELI KUN HIOT NOKASTA 2MM POIS NIIN VENTTIILIVÄLYS SUURENEE 2MM ELI VENTTIILIN JA NOKKA-AKSELIN (TAI KEINUVIVUN) VÄLIIN PITÄÄ LAITTAA 2MM PALA (VENTTIILIN KANTAAN KIINNI!!!!!!!


      • tönärikonevirittäjä
        VENTTIILIN VÄLYKSET kirjoitti:

        HUOMIOIKAAPAS VENTTILIN VÄLYKSET , ELI KUN HIOT NOKASTA 2MM POIS NIIN VENTTIILIVÄLYS SUURENEE 2MM ELI VENTTIILIN JA NOKKA-AKSELIN (TAI KEINUVIVUN) VÄLIIN PITÄÄ LAITTAA 2MM PALA (VENTTIILIN KANTAAN KIINNI!!!!!!!

        Venttiilinvälys muuttuu tottakai perusasetukseen nähden. Mutta ei sinne välttämättä palaa tarvitse laittaa. Kun on olemassa vielä koneita joissa on ruuvisäätöiset keinuvivut.

        Palasäätöisissä paininkuppikoneissa haetaan joko paksumpi säätöpala tai sitten tehdään sovite paininkupin ja venttiilin väliin jolla haetaan venttiilinvälys mahdollisimman lähelle oikeaa.

        Työntötankokoneissa pitää olla pidemmät työntötangot. Menee vipukulmat miten sattuu.

        Ja ohc-keinuvipukoneissa missä ei ole työntötankoja ni pitää tosiaan pistää muutenkin palaa johonkin väliin ettei mene vipukulmat vituiks.


      • Auto Masentaja 2
        nokkahiontaan kirjoitti:

        Eli siis nostoa lisätään siten että hiotaan nokkaa siltä alueelta millä venttiili on kiinni. Mutta siinä pitää ottaa huomioon taasen sitten asteet koska nekin muuttuu samalla. Helppoa näin visuaalisesti: Piirrä nokka-akselin nokan profiilikuva eli siis nokka sivusta katsottuna. Se on yleensä kananmunan muotoinen (halkileikattuna) Siitä sitten lähtee miettimään uutta "profiilia" missä on isompi nosto ja enemmän asteita. Tätä on hankala selittää ilman kuvia mutta pientä pohtimista niin asia rupee selkiämään. Piirtämällä ja hieman järkeä käyttämällä. Nokan asteet alkaa siitä kun venttiili aukeaa ja päättyy siihen kun venttiili sulkeutuu. (mukaanlukien venttiilivälys) Eli sen mukaan nokka voi olla esim:280 asteinen mutta venavälyksen kanssa ei olekkaan kuin 250asteinen. Todella jyrkän hiotun nokan profiili on melkein ovaali. Venttiili on siis täysin auki pidemmän aikaa ja aukeaa että sulkeutuu nopeasti. Tämän enempää en nyt juuri jaksa selventää asiaa. Mutta voin jelpata jos tarttee apua.. toyoda at netti piste fi osotteeseen voi udella enemmän.

        Ennenkuin alat (virtuaalisesti) mitään hiomaan, niin laskepa myös venttiilikoneiston osien massavoimat ja se, että kestääkö osien välinen öljykalvo suunnittelemillasi pyörimisnopeuksilla syntyvät pintapaineet. On moniakin moottoreita, joilla on jo tehtaan jäljiltä hyvät venttiilinajoitukset ja koneet ottaa mielellään kierroksia, mutta nokka-akseleita menee kun pintapaineet tulevat suuremmilla kierroksilla niin suuriksi, ettei öljykalvo kestä vaan metalli hankaa metalliin...

        Muuten, itse hiomalla takuuvarmasti tuhoat koko moottorin.
        Ennen työn teettämistä sinulla pitää olla vankka teoriaperusta ettei rahasi mene kankkulan kaivoon. Halvemmaksi tulee valmis nokka-akseli tai viritys muulla tavoin. Usein auttaa jo liukkaampi pakosysteemi ja paljon!


    • kimmo perkins v8

      nokasta pitää hioa pois siitä pyöreästä kohdasta.

    • mk

      Vie alan koenistamoon niin tekevät homman 50-100€ hintaa ja sanot millaisen haluat mutta jos liikenteessa ajelet niin ei yli 310 asteen nokka-akseli koska on paha ajaa. Ei pysty itse tekmään koska pitää olla oikea hiomakone joka tekee homman että tulee kaikista samanlaisia.

    • Tuosta kasvaneesta venttiilivälyksestä. Joskus tein volvon jokkis moottoriin (ns vinokone, nokka kannessa) niin että jatkoin venttiileja hitsaamalla migillä lisää ainetta ja sitten hiomalla sen sopivan pituiseksi säädin venttiilivälyksen kohdilleen. Siis nokka-akseli paikoilleen, nostinkuppi ja säätöpala paikoillaan venttiilipaikalleen ,välyksen mittaus tarvttaessa hiontaa lisää jne. Lopuksi kansi kootaan ja mitataan lopullinen välys.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

      Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      144
      8139
    2. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

      Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      43
      2171
    3. Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena

      Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja
      Maailman menoa
      26
      2072
    4. Miten meinasit

      Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      95
      1698
    5. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

      Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      181
      1637
    6. Et olisi piilossa enää

      Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      25
      1116
    7. Tunnekylmä olet

      En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p
      Ikävä
      107
      1071
    8. Taisit sä sit kuiteski

      Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik
      Ikävä
      5
      1009
    9. Oletko miten

      Valmis läheisyyteen?
      Ikävä
      53
      995
    10. Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme

      Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri
      Ikävä
      28
      860
    Aihe