miten nokka-akseli hiotaan kireäksi että kuin paljon kummaltakin puolelta pitää ottaa jotta tulee hyvä?
miten nokka-akseli hiotaan
17
9191
Vastaukset
- nokkakeppi
kuuluu hioa siitä korkeimmasta kohdasta 2 milliä matalammaksi ja vasemman puoleisesta sivusta kannattaa ottaa milli pois.ton kun tekee niin ei voi enää just kiireempi nokka olla.
KYLLÄ LÄHTEE.- koneistaja t
Just noin se menee. paitsi jos sulla on Volvon merimoottori niin siitä otetaan vasemmasta sivusta 1,2 milliä pois.
- kokemusta löytyy
käyttöön tulee Elikkä hiotaan teräväksi nokka jos halutaan kierroskone ja madalletaan ts, levitetään nokkaa jos halutaan vääntävä kone.
- ---.---
jos venttiilit avautuvat vähemmän ? Onko 2 mm. maksimi ?
- Hioitsioitsija
---.--- kirjoitti:
jos venttiilit avautuvat vähemmän ? Onko 2 mm. maksimi ?
Kyllä 2mm on erittäin paljon avautumaa venttiilille, sellainen 0,5mm on aika sopiva. Hiot vaan kuten nimim. nokkakeppi neuvoi, niin kyllä tulee tehoa!
- mitä meinaat
Hioitsioitsija kirjoitti:
Kyllä 2mm on erittäin paljon avautumaa venttiilille, sellainen 0,5mm on aika sopiva. Hiot vaan kuten nimim. nokkakeppi neuvoi, niin kyllä tulee tehoa!
niin siis mitä tarkoitat tolla korkeimmalla kohalla mistä se otetaan se millikaks pois
- Nokkahiontaan
mitä meinaat kirjoitti:
niin siis mitä tarkoitat tolla korkeimmalla kohalla mistä se otetaan se millikaks pois
Nokka hiotaan siten että siihen LISÄTÄÄN nostoa ja muutetaan aukioloaikaa.
Kotikonstein EI kannata tätä temppua tehdä ennenkuin on täysin tietoinen mitä tekee.
Eli kirjallisuutta kouraan ja vuosi opiskelua TAI soitat nokka-akseleita hiovaan pajaan (säästät aikaa ja rahaa) - niin ei tarvis arpoa
Nokkahiontaan kirjoitti:
Nokka hiotaan siten että siihen LISÄTÄÄN nostoa ja muutetaan aukioloaikaa.
Kotikonstein EI kannata tätä temppua tehdä ennenkuin on täysin tietoinen mitä tekee.
Eli kirjallisuutta kouraan ja vuosi opiskelua TAI soitat nokka-akseleita hiovaan pajaan (säästät aikaa ja rahaa)tommsillehan vois laittaa kuvan et miten homma tapahtuu (joku muu vois ku itteltä ei löydy)
- Kakstahti tiisseli.
niin ei tarvis arpoa kirjoitti:
tommsillehan vois laittaa kuvan et miten homma tapahtuu (joku muu vois ku itteltä ei löydy)
Minäkin moponöössinä ymmärsin asteet, nostosta en ymmärtänä mittää.
Jos joku jolppi haluaa tietää, ni vastatkaa asiallisesti. Oikee ammatti mies
ei vinoile. kun asiasta kysyy. Paitti täällä. Tai sit se vastaaja.... - nokkahiontaan
Kakstahti tiisseli. kirjoitti:
Minäkin moponöössinä ymmärsin asteet, nostosta en ymmärtänä mittää.
Jos joku jolppi haluaa tietää, ni vastatkaa asiallisesti. Oikee ammatti mies
ei vinoile. kun asiasta kysyy. Paitti täällä. Tai sit se vastaaja....Eli siis nostoa lisätään siten että hiotaan nokkaa siltä alueelta millä venttiili on kiinni. Mutta siinä pitää ottaa huomioon taasen sitten asteet koska nekin muuttuu samalla. Helppoa näin visuaalisesti: Piirrä nokka-akselin nokan profiilikuva eli siis nokka sivusta katsottuna. Se on yleensä kananmunan muotoinen (halkileikattuna) Siitä sitten lähtee miettimään uutta "profiilia" missä on isompi nosto ja enemmän asteita. Tätä on hankala selittää ilman kuvia mutta pientä pohtimista niin asia rupee selkiämään. Piirtämällä ja hieman järkeä käyttämällä. Nokan asteet alkaa siitä kun venttiili aukeaa ja päättyy siihen kun venttiili sulkeutuu. (mukaanlukien venttiilivälys) Eli sen mukaan nokka voi olla esim:280 asteinen mutta venavälyksen kanssa ei olekkaan kuin 250asteinen. Todella jyrkän hiotun nokan profiili on melkein ovaali. Venttiili on siis täysin auki pidemmän aikaa ja aukeaa että sulkeutuu nopeasti. Tämän enempää en nyt juuri jaksa selventää asiaa. Mutta voin jelpata jos tarttee apua.. toyoda at netti piste fi osotteeseen voi udella enemmän.
- SIINÄ
nokkahiontaan kirjoitti:
Eli siis nostoa lisätään siten että hiotaan nokkaa siltä alueelta millä venttiili on kiinni. Mutta siinä pitää ottaa huomioon taasen sitten asteet koska nekin muuttuu samalla. Helppoa näin visuaalisesti: Piirrä nokka-akselin nokan profiilikuva eli siis nokka sivusta katsottuna. Se on yleensä kananmunan muotoinen (halkileikattuna) Siitä sitten lähtee miettimään uutta "profiilia" missä on isompi nosto ja enemmän asteita. Tätä on hankala selittää ilman kuvia mutta pientä pohtimista niin asia rupee selkiämään. Piirtämällä ja hieman järkeä käyttämällä. Nokan asteet alkaa siitä kun venttiili aukeaa ja päättyy siihen kun venttiili sulkeutuu. (mukaanlukien venttiilivälys) Eli sen mukaan nokka voi olla esim:280 asteinen mutta venavälyksen kanssa ei olekkaan kuin 250asteinen. Todella jyrkän hiotun nokan profiili on melkein ovaali. Venttiili on siis täysin auki pidemmän aikaa ja aukeaa että sulkeutuu nopeasti. Tämän enempää en nyt juuri jaksa selventää asiaa. Mutta voin jelpata jos tarttee apua.. toyoda at netti piste fi osotteeseen voi udella enemmän.
OLI ASIALLINEN JA SELKEÄ VASTAUS JA HYÖTYÄKIN OLI
- VENTTIILIN VÄLYKSET
SIINÄ kirjoitti:
OLI ASIALLINEN JA SELKEÄ VASTAUS JA HYÖTYÄKIN OLI
HUOMIOIKAAPAS VENTTILIN VÄLYKSET , ELI KUN HIOT NOKASTA 2MM POIS NIIN VENTTIILIVÄLYS SUURENEE 2MM ELI VENTTIILIN JA NOKKA-AKSELIN (TAI KEINUVIVUN) VÄLIIN PITÄÄ LAITTAA 2MM PALA (VENTTIILIN KANTAAN KIINNI!!!!!!!
- tönärikonevirittäjä
VENTTIILIN VÄLYKSET kirjoitti:
HUOMIOIKAAPAS VENTTILIN VÄLYKSET , ELI KUN HIOT NOKASTA 2MM POIS NIIN VENTTIILIVÄLYS SUURENEE 2MM ELI VENTTIILIN JA NOKKA-AKSELIN (TAI KEINUVIVUN) VÄLIIN PITÄÄ LAITTAA 2MM PALA (VENTTIILIN KANTAAN KIINNI!!!!!!!
Venttiilinvälys muuttuu tottakai perusasetukseen nähden. Mutta ei sinne välttämättä palaa tarvitse laittaa. Kun on olemassa vielä koneita joissa on ruuvisäätöiset keinuvivut.
Palasäätöisissä paininkuppikoneissa haetaan joko paksumpi säätöpala tai sitten tehdään sovite paininkupin ja venttiilin väliin jolla haetaan venttiilinvälys mahdollisimman lähelle oikeaa.
Työntötankokoneissa pitää olla pidemmät työntötangot. Menee vipukulmat miten sattuu.
Ja ohc-keinuvipukoneissa missä ei ole työntötankoja ni pitää tosiaan pistää muutenkin palaa johonkin väliin ettei mene vipukulmat vituiks. - Auto Masentaja 2
nokkahiontaan kirjoitti:
Eli siis nostoa lisätään siten että hiotaan nokkaa siltä alueelta millä venttiili on kiinni. Mutta siinä pitää ottaa huomioon taasen sitten asteet koska nekin muuttuu samalla. Helppoa näin visuaalisesti: Piirrä nokka-akselin nokan profiilikuva eli siis nokka sivusta katsottuna. Se on yleensä kananmunan muotoinen (halkileikattuna) Siitä sitten lähtee miettimään uutta "profiilia" missä on isompi nosto ja enemmän asteita. Tätä on hankala selittää ilman kuvia mutta pientä pohtimista niin asia rupee selkiämään. Piirtämällä ja hieman järkeä käyttämällä. Nokan asteet alkaa siitä kun venttiili aukeaa ja päättyy siihen kun venttiili sulkeutuu. (mukaanlukien venttiilivälys) Eli sen mukaan nokka voi olla esim:280 asteinen mutta venavälyksen kanssa ei olekkaan kuin 250asteinen. Todella jyrkän hiotun nokan profiili on melkein ovaali. Venttiili on siis täysin auki pidemmän aikaa ja aukeaa että sulkeutuu nopeasti. Tämän enempää en nyt juuri jaksa selventää asiaa. Mutta voin jelpata jos tarttee apua.. toyoda at netti piste fi osotteeseen voi udella enemmän.
Ennenkuin alat (virtuaalisesti) mitään hiomaan, niin laskepa myös venttiilikoneiston osien massavoimat ja se, että kestääkö osien välinen öljykalvo suunnittelemillasi pyörimisnopeuksilla syntyvät pintapaineet. On moniakin moottoreita, joilla on jo tehtaan jäljiltä hyvät venttiilinajoitukset ja koneet ottaa mielellään kierroksia, mutta nokka-akseleita menee kun pintapaineet tulevat suuremmilla kierroksilla niin suuriksi, ettei öljykalvo kestä vaan metalli hankaa metalliin...
Muuten, itse hiomalla takuuvarmasti tuhoat koko moottorin.
Ennen työn teettämistä sinulla pitää olla vankka teoriaperusta ettei rahasi mene kankkulan kaivoon. Halvemmaksi tulee valmis nokka-akseli tai viritys muulla tavoin. Usein auttaa jo liukkaampi pakosysteemi ja paljon!
- kimmo perkins v8
nokasta pitää hioa pois siitä pyöreästä kohdasta.
- mk
Vie alan koenistamoon niin tekevät homman 50-100€ hintaa ja sanot millaisen haluat mutta jos liikenteessa ajelet niin ei yli 310 asteen nokka-akseli koska on paha ajaa. Ei pysty itse tekmään koska pitää olla oikea hiomakone joka tekee homman että tulee kaikista samanlaisia.
Tuosta kasvaneesta venttiilivälyksestä. Joskus tein volvon jokkis moottoriin (ns vinokone, nokka kannessa) niin että jatkoin venttiileja hitsaamalla migillä lisää ainetta ja sitten hiomalla sen sopivan pituiseksi säädin venttiilivälyksen kohdilleen. Siis nokka-akseli paikoilleen, nostinkuppi ja säätöpala paikoillaan venttiilipaikalleen ,välyksen mittaus tarvttaessa hiontaa lisää jne. Lopuksi kansi kootaan ja mitataan lopullinen välys.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?
Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta852268- 501964
Tietysti jokainen ansaitsee
Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt231848Jotain puuttuu
Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu83174350+ naiset kyl
Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin101608- 771532
hieman diabetes...
Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo241413Välitän sinusta mies
Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv61372Hei A, osaatko
sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en371347- 721331