Silmätipoista

arzgari

Haluaisin kuulla, minkäläisia tippoja olette käyttäneet lasik-leikkauksen jälkeen? Oletteko kokeilleet jotain muita tippoja lääkärinne määräämien lisäksi? Minulle lääkäri kirjoitti reseptin oftagel, artelac tipoille ja sit myöhemmin myös lomudal allergia tipoille kun näkö ei vielä ollut kirkastunut kuukauden päästä leikkauksesta. Itse hommasin vita-pos geeli voidetta, joka on tosi tehokas. Laitan sitä aina yöksi ja päivänkin aikana silloin tällöin, muuten käytän oftageelia. Artelaccia käytin alkuun paljon, mutta sitten olen jättänyt sen käytön vähemmälle. Koska ei vaikuta kovinkaan pitkään, ei jaksa kokoajan olla tippoja laittamassa. Kokeilin myös bepanthenin tippoja, jotka ovat ihan ok, parempia kuin artelac.

10

24114

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • -N-

Tämäpä sattui hyvin, tässä taannoin ajattelin myös minä kysellä tällä palstalla silmätipoista. Minulle lääkäri suositteli Optive-tippoja, jotka ovat markkinoiden kalleimmat silmätipat n.15€. Tippoja laitan n. 4-6 kertaa päivässä. Leikkauksesta on kulunut nyt 5 viikkoa ja silmätippoja menee.
      Olen valmis kokeilemaan edullisimpia tippoja tai geelejä. Optive-tipoissa ei ole hinta-laatusuhde kohdallaan ja edukkaampiakain vaihtoehtoja löytyy silmän kostuttamiseen.

Kirkastavatko nuo allergiatipat näköä? Siinä tapauksessa taidan minäkin kokeilla niitä.

• arzgari

Kyllä noista allergia tipoista ehkä oli jonkin verran apua. Kun niitä rupesin laittelemaan näkö rupesi asettumaan aika nopeesti. Tämäkin on ihan henkilökohtaista, niitä ei vaan pidä käyttää liian paljon. Sillä taitavat kuivattaa silmiä liikaa käytettynä?, näin minusta ainakin tuntui alussa.

• -N-
        arzgari kirjoitti:

Kyllä noista allergia tipoista ehkä oli jonkin verran apua. Kun niitä rupesin laittelemaan näkö rupesi asettumaan aika nopeesti. Tämäkin on ihan henkilökohtaista, niitä ei vaan pidä käyttää liian paljon. Sillä taitavat kuivattaa silmiä liikaa käytettynä?, näin minusta ainakin tuntui alussa.

Hei,
        Saako allergiatippoja ilman reseptiä? Mistä ostit Vita-pos geelin?
        Mulla on silmät ajoittain tosi kuivat ja näkö sen myötä sumea. Joudun räpyttämään silmiä että katse terävöityisi. Jos sulla on kokemuksia hyväksi koetuista tipoista tai geelistä, suuntaan apteekkiin..

• arzgari
        -N- kirjoitti:

Hei,
        Saako allergiatippoja ilman reseptiä? Mistä ostit Vita-pos geelin?
        Mulla on silmät ajoittain tosi kuivat ja näkö sen myötä sumea. Joudun räpyttämään silmiä että katse terävöityisi. Jos sulla on kokemuksia hyväksi koetuista tipoista tai geelistä, suuntaan apteekkiin..

Kyllä minun ymmärtääkseni allergia tippoja saa ilman reseptiä? Toki ne on ilman reseptiä kalliimpia. Vita-pos geelin ostin uudesta apteekista ja eiköhän sitä suurinpiirtein kaikista apteekeista löydy? Oftagel on minusta tosi hyvä, mutta muitakin varmasti löytyy ja itsekkin haluaisin muita hyviä kokeilla. Kannataa kysellä reseptejä leikkauksen tehneeltä lääkäriltä, niin saapi huomattavasti halvemmalla.

• laseroitu
        arzgari kirjoitti:

Olipas kiva huomata, että joku muukin käyttää Lomudal-tippoja! Minä aloin käyttää niitä kesällä, kun silmät olivat vielä leikkauksen jäljiltä sen verran kuivat, että siitepölyallergia alkoi tuntua silmissäkin. Ja miten hyvin se kirkastaakaan!! Itsekin tulin siihen tulokseen, että taitavat kuivattaa, koska nyt kesän jälkeen silmät ovat taas enemmän kuivat kuin ennen kesää.

Yöksi olen nyt laittanut Systane Ultraa, aamulla Lomudalia ja iltasella jompaa kumpaa kerran tai kaksi. Systane Ultra maksaa n. 12-15e, mutta pullo säilyy avattuna 6kk. Lomudal maksaa n. 5e 5ml ja tämä pikkupullo kestää juuri sen kuukauden, mitä sitä saa avattuna säilyttää.

Mulla on edessä 6kk tarkastus ja pitää kysyä, mitä nyt silmiin laittaisin, jos Lomudal kuivattaa näinkin pahasti. Ennen siitepölykautta pärjäsin toisinaan (harvoin tosin) jo kokonaisen päivän ilman tippoja.

• -o-o-
        laseroitu kirjoitti:

Olipas kiva huomata, että joku muukin käyttää Lomudal-tippoja! Minä aloin käyttää niitä kesällä, kun silmät olivat vielä leikkauksen jäljiltä sen verran kuivat, että siitepölyallergia alkoi tuntua silmissäkin. Ja miten hyvin se kirkastaakaan!! Itsekin tulin siihen tulokseen, että taitavat kuivattaa, koska nyt kesän jälkeen silmät ovat taas enemmän kuivat kuin ennen kesää.

Yöksi olen nyt laittanut Systane Ultraa, aamulla Lomudalia ja iltasella jompaa kumpaa kerran tai kaksi. Systane Ultra maksaa n. 12-15e, mutta pullo säilyy avattuna 6kk. Lomudal maksaa n. 5e 5ml ja tämä pikkupullo kestää juuri sen kuukauden, mitä sitä saa avattuna säilyttää.

Mulla on edessä 6kk tarkastus ja pitää kysyä, mitä nyt silmiin laittaisin, jos Lomudal kuivattaa näinkin pahasti. Ennen siitepölykautta pärjäsin toisinaan (harvoin tosin) jo kokonaisen päivän ilman tippoja.

Minulle määrättiin myös nuo samat Artelac ja Oftagel -tipat. En tykännyt niistä kummastakaan. Artelac aiheutti lievää kirvelyä ja ihmeellisiä vääristymiä näkökenttään ja Oftagel sakkautui silmään niin että sitä joutui aina poistamaan pitkään tippojen laittamisen jälkeen. Systane Ultraa kokeilin myös, mutta ne olivat todella kevyen tuntoisia, eivätkä mielestäni kostuttaneet riittävästi.

Viscotearsia ja Oftalacia olen nykyään käyttänyt ja niistä pitänyt. Viscotears vastaa tuota rasvaista Oftagelia ja Oftalac on se kevyempi tippa. Oftalac maksaa n. 6 € ja pullo säilyy avattuna kuukauden. Niitä taitaa olla saatavilla myös kertakäyttöpipeteissä.

• quantoo
        -o-o- kirjoitti:

Minulle määrättiin myös nuo samat Artelac ja Oftagel -tipat. En tykännyt niistä kummastakaan. Artelac aiheutti lievää kirvelyä ja ihmeellisiä vääristymiä näkökenttään ja Oftagel sakkautui silmään niin että sitä joutui aina poistamaan pitkään tippojen laittamisen jälkeen. Systane Ultraa kokeilin myös, mutta ne olivat todella kevyen tuntoisia, eivätkä mielestäni kostuttaneet riittävästi.

Viscotearsia ja Oftalacia olen nykyään käyttänyt ja niistä pitänyt. Viscotears vastaa tuota rasvaista Oftagelia ja Oftalac on se kevyempi tippa. Oftalac maksaa n. 6 € ja pullo säilyy avattuna kuukauden. Niitä taitaa olla saatavilla myös kertakäyttöpipeteissä.

Ainakin sinä tunnut sekoittavan kirjoituksessasi aika hyvin silmätipat ja silmägeelin keskenään.
        Jos kiinnostaa niin tässä aiempaa viestiketjua jossa pohdittu myös näitä samoja asioita kuin tässä.

http://keskustelu.suomi24.fi/node/9200192#comment-44947189

Ja itse en ainakaan ole joutunut kertaakaan "poistamaan" silmägeeliä silmästä vaan kyllä se sinne itsestään tasoittuu ajan kanssa (ja vaikuttaa pidempään kuin silmätipat).

• -o-o-
        quantoo kirjoitti:

Ainakin sinä tunnut sekoittavan kirjoituksessasi aika hyvin silmätipat ja silmägeelin keskenään.
        Jos kiinnostaa niin tässä aiempaa viestiketjua jossa pohdittu myös näitä samoja asioita kuin tässä.

http://keskustelu.suomi24.fi/node/9200192#comment-44947189

Ja itse en ainakaan ole joutunut kertaakaan "poistamaan" silmägeeliä silmästä vaan kyllä se sinne itsestään tasoittuu ajan kanssa (ja vaikuttaa pidempään kuin silmätipat).

Tippa tai geeli.. Samaan tarkoitukseen molemmat. Rakenne ja tästä syystä vaikutusaika vain hieman eri. Toista käytetään voimakkaamman ja pitempiaikaisen vaikutuksen saamiseksi. Molempia laitetaan "tippa" silmään. Anteeksi guantoo, että käytin hieman epätarkkoja nimityksiä noista kahdesta "ihan eri asiasta"... Tämä taitaa olla sinulle varsin tärkeä asia, kun toistamiseen siitä mainitset :)

• quantoo
        -o-o- kirjoitti:

Tippa tai geeli.. Samaan tarkoitukseen molemmat. Rakenne ja tästä syystä vaikutusaika vain hieman eri. Toista käytetään voimakkaamman ja pitempiaikaisen vaikutuksen saamiseksi. Molempia laitetaan "tippa" silmään. Anteeksi guantoo, että käytin hieman epätarkkoja nimityksiä noista kahdesta "ihan eri asiasta"... Tämä taitaa olla sinulle varsin tärkeä asia, kun toistamiseen siitä mainitset :)

Ai mainitsen sinulle? :) En edes muistanut. Ei asia minulle tärkeä ole, mutta kenties sinun pitäisi katsoa itse peiliin jos _joudun_ mainitsemaan siitä sinulle kahdesti kun et kerralla opi asiaa. Ja nimimerkkini ei ole guantoo.

• laseroitu

Kävin viikko sitten femtolasik leikkauksessa, käytin antibiootti-kortisoonitipat ohjeiden mukaan loppuun eilen. Kosteutustippoje pitäisi käyttää ainakin 2kk tästä eteenpäin. Silmät eivät ole kuivat, eikä näkö sumea. En siis koe tarvitsevani tippoja kuin aamuin illoin, eikä todellakaan tunnin välein. Onko niitä pakko käyttää, jos silmien oma kosteustasapaino näyttää olevan kunnossa?

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Moikka rakas

Oon miettinyt meidän välistä yhteyttä viime aikoina. En ihan osaa pukea sanoiksi, mitä kaikkea tunnen, mutta halusin vaa
      Ikävä
      65
      17143
    2. Mitä tapahtunut

Poliiseja monta autoa+panssariauto Porista kpäähän päin tänään klo n.20 kuka hurjistunut ?
      Kankaanpää
      42
      4932
    3. HS: Kuka vielä uskaltaa mennä sairaalan ensiapuun?

https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011212025.html Tässä on hyvin ajankohtainen mielipidekirjoitus koskien Malmin sairaa
      Maailman menoa
      300
      2768
    4. Gallup: kaivattusi syntymävuosi

Minä vuonna kaipaamasi henkilö on syntynyt?
      Ikävä
      148
      2072
    5. Ökyrikas Kurkilahti mussuttaa veroistaan

Pakeni aikoinaan veroja Portugaliin mutta joutui palaamaan takaisin kun Suomi teki verotussopimuksen Portugalin kanssa.
      Maailman menoa
      132
      1627
    6. Missäpäin,,,

Lapuaa tapettu ihminen viime yönä ? Hurjaa touhua nykymeno täällä...
      Lapua
      18
      1588
    7. Lakea konkurssiin. Asukkaat menettävät asuntonsa

Kuntarahoitus on tänään jättänyt konkurssihakemuksen lakean kaikista kiinteistö osakeyhtiöistä. Kassa on tyhjä, kaikki
      Seinäjoki
      26
      1567
    8. Yhdysvalloissa työllisyys paranee, Suomessa työttömyys kasvaa, missä vika?

Miten tämä on mahdollista että 177 000 uutta työllistä tuli USAssa yhdessä kuukaudessa, vaikka Trump on ruorissa? Orpon
      Maailman menoa
      398
      1544
    9. Jos tämän vaan sulkee ja avaa 5 vuoden päästä

Täällä on luultavasti edelleen näitä ihan samoja juttuja. On kuin kauniit ja rohkeat samat jutut junnaa. Heips. 👋🏻 E
      Ikävä
      10
      1313
    10. mahdollista, että olet ollut iltavuorossa

Ja kotiin päästyäsi tulit palstalle etsimään merkkiä minusta, jos kaipaat yhtään minua niin kuin minä sinua Ei mennyt k
      Ikävä
      11
      1303
    Aihe