Addi-tutkimuksiin menossa..

kiitos, vastauksia!!

sain reilut 6kk sitten lähetteen ja oli viime viikolla ensimmäinen aika, joka oli lähinnä vain kysymyksiä itsestäni, perheestäni yms. Nyt olisi varsinaiselle lääkärille aika ensi viikolla ja pakko myöntää että se hermostuttaa minua, onko normaalia tuntea näin? Pitäis antaa maksaarvo/huumeseulat, ne ei nyt tuota ongelmia kun en käytä mitään, mutta pelkään että saan jonkun diagnoosin kuin addin mm. persoonallisuushäiriön tms ja minut luokitellaan hulluksi..

4

385

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Heikunkei

      Katsoin äskön telkasta adhd-ohjelman.Olen jo pitkään miettinyt että jokin on päässä ei ihan normaalisti.Mutta ohjelma vahvisti tuntemukset.Mihin nyt pitäisi ottaa ensin yhteyttä?
      Nyt haluaisi kaiken mahdollisen tiedon...

      • levotonta

        Ensimmäiseksi kannattaa ottaa asiasta selkoa niin paljon kuin vain ikinä pystyy. Lainatkaa kirjastoista (melko tuoreita) kirjoja ja etsikää myös netistä tietoa, mutta olkaa terveen ennakkoluuloisia siitä mitä netistä luette. Adhd-liitoon voi ottaa yhteyttä, he varmasti osaavat neuvoa myös eteenpäin. Heidän lehtensä on myös harvinaisen laadukas, kannattaa lukea vanhoja(kin) numeroita. Itse olen saanut liitolta erinomaista palvelua.

        Jos mahdollista, yrittäkää tavata henkilö joka ihan varmasti on saanut oikean diagnoosin, hän osaa kertoa "perusoireista". Tämä "sairaus" on kuitenkin kaikilla yksilöllinen ja liitännäisoireet ovat tavallisia. Usein myös esim. masennus peittää tai aiheuttaa vastaavia oireita.

        Itse kokemuksesta voin sanoa että jos jo lapsuudesta ei ole neuvolasta, ala-asteelta, ylä-asteelta jne. dokumentteja jotka tukevat oireita (joita ei välttämättä ole merkitty tai ovat huomaamattomia, eli et ole roikkunut kattolampuissa yksivuotiaasta lähtien yms, ja myös koska tämä "sairaus" on niin uusi asia), niin ainoa tapa saada apua on helvetin hyvä tuuri lääkärin suhteen, oma tietämys ja sitkeys avun etsimiseen. Korostan vielä että oma tietämys asiasta saattaa ratkaista kaiken, lääkärit ovat vain ihmisiä, usein tietämättömiä/asennevammaisia ja koska tämä ongelma on eräänlainen "muotijuttu" niin avun saaminen on vielä vaikeampaa kuin sen pitäisi. Mutta jos odotatte että lääkäri sanoo parin minsan tapaamisen jälkeen mikä on vialla niin onnea vain. Tämä ei näy edes aivojen magneettikuvauksessa tms. eli testit ja haastattelut ovat ainoa oikea tie etsiä asiallinen diagnoosi.

        Ja sitten pitää vielä elää sen tiedon kanssa että ei koskaan parane, mikä toisaalta on myös helpotus. Ainakin tietää mikä on vialla ja elää sitten sen mukaan. Kunhan ei käytä sitä tekosyynä kaikkeen mahdolliseen vaikka joskus mieli tekisikin :)


      • levotonta
        levotonta kirjoitti:

        Ensimmäiseksi kannattaa ottaa asiasta selkoa niin paljon kuin vain ikinä pystyy. Lainatkaa kirjastoista (melko tuoreita) kirjoja ja etsikää myös netistä tietoa, mutta olkaa terveen ennakkoluuloisia siitä mitä netistä luette. Adhd-liitoon voi ottaa yhteyttä, he varmasti osaavat neuvoa myös eteenpäin. Heidän lehtensä on myös harvinaisen laadukas, kannattaa lukea vanhoja(kin) numeroita. Itse olen saanut liitolta erinomaista palvelua.

        Jos mahdollista, yrittäkää tavata henkilö joka ihan varmasti on saanut oikean diagnoosin, hän osaa kertoa "perusoireista". Tämä "sairaus" on kuitenkin kaikilla yksilöllinen ja liitännäisoireet ovat tavallisia. Usein myös esim. masennus peittää tai aiheuttaa vastaavia oireita.

        Itse kokemuksesta voin sanoa että jos jo lapsuudesta ei ole neuvolasta, ala-asteelta, ylä-asteelta jne. dokumentteja jotka tukevat oireita (joita ei välttämättä ole merkitty tai ovat huomaamattomia, eli et ole roikkunut kattolampuissa yksivuotiaasta lähtien yms, ja myös koska tämä "sairaus" on niin uusi asia), niin ainoa tapa saada apua on helvetin hyvä tuuri lääkärin suhteen, oma tietämys ja sitkeys avun etsimiseen. Korostan vielä että oma tietämys asiasta saattaa ratkaista kaiken, lääkärit ovat vain ihmisiä, usein tietämättömiä/asennevammaisia ja koska tämä ongelma on eräänlainen "muotijuttu" niin avun saaminen on vielä vaikeampaa kuin sen pitäisi. Mutta jos odotatte että lääkäri sanoo parin minsan tapaamisen jälkeen mikä on vialla niin onnea vain. Tämä ei näy edes aivojen magneettikuvauksessa tms. eli testit ja haastattelut ovat ainoa oikea tie etsiä asiallinen diagnoosi.

        Ja sitten pitää vielä elää sen tiedon kanssa että ei koskaan parane, mikä toisaalta on myös helpotus. Ainakin tietää mikä on vialla ja elää sitten sen mukaan. Kunhan ei käytä sitä tekosyynä kaikkeen mahdolliseen vaikka joskus mieli tekisikin :)

        ...ja voin sanoa myös että adhd on usein vähemmän "näkyvä" kuin luulisi. Tästä diagnoosista tosin ei välttämättä kannata kertoa heti esim. työnantajille, sillä tietämättömyys aiheuttaa helposti väärää asennoitumista. Mutta taas pidemmän päälle vähintään omaisten ja ystävien on hyvä tietää mikä on vialla, näin ainakin fiksummat ymmärtävät miksi olet "vähän outo". Mutta joka tapauksessa, dignoosi ei tee kenestäkään "tyhmää", olemme aivan normaaliälyisiä tai jopa erittäin älykkäitä/lahjakkaita vaikka siltä ei aina tuntuisikaan. Ja meitä on arviolta jopa 300 000 suomessa, keskimäärin yksi joka koululuokalla. Pistää tosiaan miettimään omia koulukokemuksiaan...


      • qvinoa
        levotonta kirjoitti:

        Ensimmäiseksi kannattaa ottaa asiasta selkoa niin paljon kuin vain ikinä pystyy. Lainatkaa kirjastoista (melko tuoreita) kirjoja ja etsikää myös netistä tietoa, mutta olkaa terveen ennakkoluuloisia siitä mitä netistä luette. Adhd-liitoon voi ottaa yhteyttä, he varmasti osaavat neuvoa myös eteenpäin. Heidän lehtensä on myös harvinaisen laadukas, kannattaa lukea vanhoja(kin) numeroita. Itse olen saanut liitolta erinomaista palvelua.

        Jos mahdollista, yrittäkää tavata henkilö joka ihan varmasti on saanut oikean diagnoosin, hän osaa kertoa "perusoireista". Tämä "sairaus" on kuitenkin kaikilla yksilöllinen ja liitännäisoireet ovat tavallisia. Usein myös esim. masennus peittää tai aiheuttaa vastaavia oireita.

        Itse kokemuksesta voin sanoa että jos jo lapsuudesta ei ole neuvolasta, ala-asteelta, ylä-asteelta jne. dokumentteja jotka tukevat oireita (joita ei välttämättä ole merkitty tai ovat huomaamattomia, eli et ole roikkunut kattolampuissa yksivuotiaasta lähtien yms, ja myös koska tämä "sairaus" on niin uusi asia), niin ainoa tapa saada apua on helvetin hyvä tuuri lääkärin suhteen, oma tietämys ja sitkeys avun etsimiseen. Korostan vielä että oma tietämys asiasta saattaa ratkaista kaiken, lääkärit ovat vain ihmisiä, usein tietämättömiä/asennevammaisia ja koska tämä ongelma on eräänlainen "muotijuttu" niin avun saaminen on vielä vaikeampaa kuin sen pitäisi. Mutta jos odotatte että lääkäri sanoo parin minsan tapaamisen jälkeen mikä on vialla niin onnea vain. Tämä ei näy edes aivojen magneettikuvauksessa tms. eli testit ja haastattelut ovat ainoa oikea tie etsiä asiallinen diagnoosi.

        Ja sitten pitää vielä elää sen tiedon kanssa että ei koskaan parane, mikä toisaalta on myös helpotus. Ainakin tietää mikä on vialla ja elää sitten sen mukaan. Kunhan ei käytä sitä tekosyynä kaikkeen mahdolliseen vaikka joskus mieli tekisikin :)

        Minullakin tuntemuksia että adhd voisi olla selitys oppimisvaikeuksilleni. Jäin tokalla luokalle koska olin "hidas" ja matikka ei sujunut yhtään. Kieltäydyin tekemästä kotiläksyjä koska ne olivat vaikeita. tiedän olevani älykäs ja olen aina ihmetellyt mikä minussa on vikana kun oppiminen on niin jumalattoman vaikeaa. lukio jäi kesken koska masennuin, opinnot eivät sujuneet enkä saanut itseäni tekemään tehtäviä, kadehdin muita jotka tuntuivat vain osaavan. En pysty keskittymään mihinkään, unohdan kesken lauseen mistä olen juuri puhunut (mikä on aika noloa) en osaa organisoida, unohdan tärkeätkin tapaamiset, kirjaston kirjat jää AINA palauttamatta mistä syystä varmaan 100 e sinnekin syydetty sakkoihin rahaa. pitkien tekstien kirjoittaminen vaikeaa koska en osaa kirjoittaa johdonmukaisesti. työpaikkoja ollut kamala määrä ihan erilaisissa tehtävissä kun en jaksa olla samassa hommassa kuukautta kauempaa. Impulsiivisuus on toinen nimeni, välillä pelottaa ihan mitä sitä seuraavaksi keksii j a ihmiset naureskelevat ex-tempore tempauksilleni esim järkkäsin itseni ulkomaille töihin, viikossa istuin jo lentokoneessa.

        Tein viime vuonna adhd-testin ja sain huikeat lukemat, olin aina ajatellut adhdtä vain ylivilkkautena ja sitä en ollut lapsena, päinvastoin olin haaveilija.

        Nyt uudessa koulussa minua ollaan siirtämässä erityisoppilaaksi koska on niin paljon poissaoloja ja tekemättömiä tehtäviä. Kai tämä on vain kestettävä, tätä koulua en halua jättää kesken

        Eikä sinua muuten voi varmasti hulluksi luokitella, olen samaa mieltä kuin edellinen, helpompaa varmasti itsellesi kun syy mahdollisiin ongelmiisi selviää, itsekin olisin helpottunut jos selviäisi. Varmasti on normaalia olla hermostunut. Pelottaahan se kun aletaan penkoa omaa pääkoppaa, mitä sieltä löytyy :) mutta ei huolta, helpotusta on varmasti luvassa!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      179
      1498
    2. Mietin sinua nainen

      Ikävöin sinua enemmän kuin voin myntää. Ajattelin et laitan sinulle viestriä (kirjoitin jo puhelimeen viestin) Sitten
      Ikävä
      55
      1032
    3. Härsilällä jännät paikat, saako hän 30 päiväsakkoa Rasmuksen tapauksesta

      Syyttäjä vaatii peräti kolmekymmentä päiväsakkoa Härsilälle, vaikka todistajan mukaan Rasmus aloitti nuhjaamisen, jossa
      Lapua
      63
      771
    4. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      35
      755
    5. Nainen, viime aikoina olen itkenyt sinua yhä useammin

      Niin kuin juuri äsken. Aamulla näin myös unta sinusta. Koskin unessa hiuksia päälaellasi, ja pyytelin sitä heti anteeksi
      Ikävä
      51
      707
    6. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      111
      700
    7. Ne alkaa aina yhdeltä

      jos mies et ole sattunut huomaamaan!
      Ikävä
      81
      669
    8. Haluan sinua mies

      Saat minut kuumaksi.
      Ikävä
      37
      666
    9. Voitaisiinko harjoitella rakas

      Näiden tekoa? 👶👶👶👶👶👶
      Ikävä
      71
      634
    10. Täällä iImenee vihamielisyys kristinuskoa kohtaan

      Ei taida sielunvaellus-/jälleensyntymisväellä olla omasta asiastaan mielekästä sanottavaa, kun pitää kiivaasti hyökätä e
      Hindulaisuus
      304
      609
    Aihe