Olen tässä miettinyt, että radiografian ja sädehoidon ko kiinnostaisi, mutta kaikissa amk:n sivuilla lukee valintaperusteissa yo-tutkinnon kohdalla matikka ja sen arvosana. Minä kun taas en ole kirjoittanut matikkaa ollenkan! Tarkoittaako tuo siis etten voi hakea lainkaan ellen ole kirjoittanut matikkaa? Olisi kiva jos joku voisi vastata..
röntgenhoitaja +yo-matikka?
26
3814
Vastaukset
- rgbfji
Matikan yo-arvosanasta saa aloituspisteitä, mutta ei sitä mikään pakko ole ollu kirjottaa. Kai oot laskenu, mitä saisit aloituspisteiks?! Aloituspisteiden perusteella kutsutaan sitten pääsykokeisiin.
- !?apua
kyllä oon yrittänyt laskea niitä ja ihan hyvin varmaan niillä aloituspisteillä pärjäisin ilman sitä matikkaakin.. saapi nähdä, aina kannattaa yrittää.
mutta kiitos paljon kun valaisit hieman tietämätöntä! :) - rgbfji
!?apua kirjoitti:
kyllä oon yrittänyt laskea niitä ja ihan hyvin varmaan niillä aloituspisteillä pärjäisin ilman sitä matikkaakin.. saapi nähdä, aina kannattaa yrittää.
mutta kiitos paljon kun valaisit hieman tietämätöntä! :)Paljonko sait niitä pisteitä kasaan? Mulla kusahti röntgenhoitajaksi hakeminen just tohon, että reaalista ei saanut pisteitä ollenkaan ja matikkaa en oo kirjottanu. 22 sain vaan kasaan ja 25 oli aiemmin ollu pääsykokeeseen pääsyn raja, niin en sitten hakenut sinne ollenkaan.
- !?apua
rgbfji kirjoitti:
Paljonko sait niitä pisteitä kasaan? Mulla kusahti röntgenhoitajaksi hakeminen just tohon, että reaalista ei saanut pisteitä ollenkaan ja matikkaa en oo kirjottanu. 22 sain vaan kasaan ja 25 oli aiemmin ollu pääsykokeeseen pääsyn raja, niin en sitten hakenut sinne ollenkaan.
no voi ei mä luulin että mun pisteet riittäisi:( ja pisteitä sain kanssa 22. tarkottaako tää nyt sitten sitä että pitäis suosiolla haudata kaikki haaveet siitä röntgenhoitajan ammatista?:O aika karut pisterajat muute...
- rgbfji
!?apua kirjoitti:
no voi ei mä luulin että mun pisteet riittäisi:( ja pisteitä sain kanssa 22. tarkottaako tää nyt sitten sitä että pitäis suosiolla haudata kaikki haaveet siitä röntgenhoitajan ammatista?:O aika karut pisterajat muute...
Nuo pisteethän siis vaihtelevat eri kouluissa, ota ihmeessä selvää paljonko ne siellä koulussa on mihin haluat :)
Itse olisin Metropoliaan halunnut. - åttåå
rgbfji kirjoitti:
Nuo pisteethän siis vaihtelevat eri kouluissa, ota ihmeessä selvää paljonko ne siellä koulussa on mihin haluat :)
Itse olisin Metropoliaan halunnut.Kannattaa hakuun laittaa ainakin kaks koulua samaan koulutusohjelmaan. Jos laittaa vaikka 1 Metropolian ja 2. esim tampere niin vaikka ei pääsis Metropolian pääsykokeisiin, niin silti sinne voi päästä opiskelemaan pääsykoeyhteistyön ansiosta
- rhoitsu
åttåå kirjoitti:
Kannattaa hakuun laittaa ainakin kaks koulua samaan koulutusohjelmaan. Jos laittaa vaikka 1 Metropolian ja 2. esim tampere niin vaikka ei pääsis Metropolian pääsykokeisiin, niin silti sinne voi päästä opiskelemaan pääsykoeyhteistyön ansiosta
Kyllä tampereelle on vaikeampi päästä kuin helsinkiin... Kun aikanaan itse hain silloiseen piramkiin nykyiseen tamkiin röntgenhoitsuksi niin matikkaa ei tarvittu. Opiskelussa itsessään sen osaamisesta sen sijaan on ollut hyötyä.. Aika paljon meillä kuitenkin fysiikkaa on.
- R-hoitajaksi
rhoitsu kirjoitti:
Kyllä tampereelle on vaikeampi päästä kuin helsinkiin... Kun aikanaan itse hain silloiseen piramkiin nykyiseen tamkiin röntgenhoitsuksi niin matikkaa ei tarvittu. Opiskelussa itsessään sen osaamisesta sen sijaan on ollut hyötyä.. Aika paljon meillä kuitenkin fysiikkaa on.
Tampereella pisterajat korkeammat. Röntgenhoitajia koulutetaan vain muutamissa isoissa kaupungeissa ja kaikissa taitaa olla taso aika korkealla, tosin noista pohjoisimmista (Kuopio, Oulu) en ole aivan varma.
Itsekin hain ilman matikkaa, mutten päässyt edes kokeeseen (pisteitä kertyi 23).
En aio luovuttaa, yritän päästä kouluun pidempää kautta ja kouluttautua ensin lisää, kun en kerta pelkällä yo-todistuksella pääse. - gynnu
R-hoitajaksi kirjoitti:
Tampereella pisterajat korkeammat. Röntgenhoitajia koulutetaan vain muutamissa isoissa kaupungeissa ja kaikissa taitaa olla taso aika korkealla, tosin noista pohjoisimmista (Kuopio, Oulu) en ole aivan varma.
Itsekin hain ilman matikkaa, mutten päässyt edes kokeeseen (pisteitä kertyi 23).
En aio luovuttaa, yritän päästä kouluun pidempää kautta ja kouluttautua ensin lisää, kun en kerta pelkällä yo-todistuksella pääse.Paljonko pisteraja sitten on Tampereella ja Helsingissä?
- <:
gynnu kirjoitti:
Paljonko pisteraja sitten on Tampereella ja Helsingissä?
tietääkös kukaan savonian pisterajoista? en ole löytänyt niitä mistään mutta olisi ihan kiva tietää, onko sinne mitään mahkuja..
- R-hoitajaksi
gynnu kirjoitti:
Paljonko pisteraja sitten on Tampereella ja Helsingissä?
Pisterajat 2009:
Tampereella Radiografia & Sädehoito:
- Ylioppilaat 29 p.
- Ammatillinen tutkinto 25 p.
Helsingissä Radiografia & Sädehoito:
- alin hyväksytty pistemäärä kaikilla hakijoilla saadakseen valintakoekutsun: 25 p.
Tampereen Amk on Suomen suosituin ammattikorkeakoulu, joten se selvittänee osittain tätä pistejakaumaa.
Tampereen pisterajoja voipi tarkastella täältä: http://www.tamk.fi/cms/tamk.nsf/$all/81089C209F5AC2F8C225757B002D8379 - nopapua
R-hoitajaksi kirjoitti:
Pisterajat 2009:
- Ylioppilaat 29 p.
- alin hyväksytty pistemäärä kaikilla hakijoilla saadakseen valintakoekutsun: 25 p.
Tampereen Amk on Suomen suosituin ammattikorkeakoulu, joten se selvittänee osittain tätä pistejakaumaa.
Tampereen pisterajoja voipi tarkastella täältä: http://www.tamk.fi/cms/tamk.nsf/$all/81089C209F5AC2F8C225757B002D8379"Tampereen Amk on Suomen suosituin ammattikorkeakoulu, joten se selvittänee osittain tätä pistejakaumaa. "
Eniten jakaumaa taitaa selittää se, että Helsingissä, eli Metropoliassa on erilaiset (ja koululle paljon halvemmat) pääsykokeet, joten voivat ottaa enemmän porukkaa kokeeseen. Koulun ja opiskelijamateriaalin kannaltahan on aina parempi, mitä enemmän hakijoita sinne pääsykokeisiin saadaan. Itsekin pääsin terveysalalle minimipisteillä pääsykokeeseen, mutta todella hyvillä pisteillä sisään.
Sitäpaitsi koulutusnetin tilastojen mukaan KAIKKI Tampereella radiografian pääsykokeissa olleet ovat myös saaneet opiskelupaikan, eli ainoa karsinta on tullut pääsykoekutsujen lähettämisessä. Näin siis tämän kevään yhteishaussa. Sisäänpääsypisteitä näissä kouluissa ei voi suoraan verrata, sillä Metropolian maksimipisteet ovat terveys- ja sosiaalialoilla 70, kun ne muualla ovat 100. - R-hoitajaksi
nopapua kirjoitti:
"Tampereen Amk on Suomen suosituin ammattikorkeakoulu, joten se selvittänee osittain tätä pistejakaumaa. "
Eniten jakaumaa taitaa selittää se, että Helsingissä, eli Metropoliassa on erilaiset (ja koululle paljon halvemmat) pääsykokeet, joten voivat ottaa enemmän porukkaa kokeeseen. Koulun ja opiskelijamateriaalin kannaltahan on aina parempi, mitä enemmän hakijoita sinne pääsykokeisiin saadaan. Itsekin pääsin terveysalalle minimipisteillä pääsykokeeseen, mutta todella hyvillä pisteillä sisään.
Sitäpaitsi koulutusnetin tilastojen mukaan KAIKKI Tampereella radiografian pääsykokeissa olleet ovat myös saaneet opiskelupaikan, eli ainoa karsinta on tullut pääsykoekutsujen lähettämisessä. Näin siis tämän kevään yhteishaussa. Sisäänpääsypisteitä näissä kouluissa ei voi suoraan verrata, sillä Metropolian maksimipisteet ovat terveys- ja sosiaalialoilla 70, kun ne muualla ovat 100.Toi on niin väärin, sanon minä.
Siis että karsinta tehdään valintakoekutsujen lähettämisvaiheessa. Monella kouluun pääsy tyssää juurikin matematiikan arvosanan puuttumiseen, itselläni tämän lisäksi on jäänyt saamatta lyhyestä kielestä pisteitä, koska kirjoitin kaikki kielet pitkänä! Eipä olisi kannattanut... Oikeastaan tein yo-tutkinnostani täysin turhan, enpä vain arvannut vielä lukioaikanani hakevani kyseiseen koulutusohjelmaan.
Loistavia alan ammattilaisia voi olla muutkin, kuin paperilla hyvältä näyttävät. Yliopistoissa paljon paljon järkevämpi käytäntö, kun kaikilla mahdollisuus päästä kokeeseen ja sisäänpääsy on kiinni omasta panoksesta! Eikä siitä, mitä numeroita ja kirjaimia todistuksessa on...
En väitä, ettäkö esim. matikan pisteet olisivat turhia, mutta olen kyllä jututtanut valmistuneita röntgenhoitajia ja kuullut, että matikka ei ole ollenkaan välttämätön (heillä sitten tainnut tulla pisteitä muualta kun matikka kirjoittamatta) ja lyhyelläkin matikalla pärjää opiskeluissa. Eikä sitä pärjäämistä voi edes millään yo-todistuksen arvosanalla päätellä: jos jotain oikeasti tahtoo, niin on valmis panostamaan ja amk:ssa arvosanat voivat olla ihan eri luokkaa kuin vaikka lukiossa. :)
Mutta tsemiä nyt vain syksyn hakijoille! Toivotaan, että päästään sisään... - T
R-hoitajaksi kirjoitti:
Pisterajat 2009:
- Ylioppilaat 29 p.
Tampereen pisterajoja voipi tarkastella täältä: http://www.tamk.fi/cms/tamk.nsf/$all/81089C209F5AC2F8C225757B002D8379Tietääkö joku Turun amk:n pisterajoista?? En ole kanssa matikkaa kirjoittanut (en silti mitenkään erityisen huono siinä ole) ja pisteitä tulee ensimmäinen hakutoive mukaanlukien 27..
- Hoitsuksi
Tarviiko Turussa olla kirjottanut matikan???Jostain luin..:/ Ja jos ei ni millä pisteillä on menneisyydessä päässyt kokeisiin? Ja miksei näitä lue missään, en löytänyt kuin aloituspaikkojen määrän (20), ei edes sitä et paljonko on viime vuonna hakenut et osais hiukan arvioida mahiksiaan.
- kaipaa prosentteja
R-hoitajaksi kirjoitti:
Pisterajat 2009:
- Ylioppilaat 29 p.
Tampereen pisterajoja voipi tarkastella täältä: http://www.tamk.fi/cms/tamk.nsf/$all/81089C209F5AC2F8C225757B002D8379Ei tuo pisteraja mitään selvitä, eikä siitä voi päätellä mitään suosittuudesta. Eri amkit kutsuu eri määrän hakijoita pääsykokeisiin, Tamk kutsuu vähemmän ja Metropolia kutsuu enemmän.
Jos hakupisteet ovat kiikun-kaakun, hae ihmeessä Metropoliaan, koska sinne otetaan enemmän hakijoita pääsykokeisiin. Ei se silti tarkoita, että sisään pääsisi helpommin, vaan että pääsykokeilla on enemmän painoarvoa kuin todistuksen numeroilla.
Suosituimmuutta voi mitata katsomalla hakijoitten määrää suhteessa sisään otettujen määrään, mutta ei sekään kyllä koko tutuutta kerro. Monihan hakee suoraan sinne, minne tietää olevan mahdollisuuksia päästä sisään, vaikka se ei niin suosittu paikka olisikaan. Näin joihinkin paikkoihin valikoituu parempia hakijoita kuin toisiin.
Kun pääsykoepisteissäkin maksimit ovat erilaiset, niin hakijaa helpottaisi kyllä jos näkisi montako prosenttia sisäänpääsypisteet oli maksimipisteistä. Hoitsuksi kirjoitti:
Tarviiko Turussa olla kirjottanut matikan???Jostain luin..:/ Ja jos ei ni millä pisteillä on menneisyydessä päässyt kokeisiin? Ja miksei näitä lue missään, en löytänyt kuin aloituspaikkojen määrän (20), ei edes sitä et paljonko on viime vuonna hakenut et osais hiukan arvioida mahiksiaan.
.. Nyt Turun ammattikorkeeseen röntgenhoitajaks, ja kun amispapereilla hain, niin pelottaa että 24 pistettä koulumenestyksestä 5 ensimmäisestä haku toiveesta ei riitä :/ Lisäks matikka tuottaa hankaluuksia ja olin vuoden ulkomailla, josta syystä aina kun yritän puhua ruotsia se tuleekin suusta ulos saksana.. Toivon todella että pääsen sisälle kouluun, sillä se on mun unelma ammatti.
- ......0
Lasketaanko tohon siis mukaan se 5p että on ekana toiveena? ;O
- Kaikki pisteet..
..mitä mahdollista saada, niin lasketaan toki mukaan.
- r
Kaikki pisteet.. kirjoitti:
..mitä mahdollista saada, niin lasketaan toki mukaan.
MIksi kaikki puhuu lukiosta, itse hain ihan amis-tutkinnolla ja sisään pääsin.
- röntgenhoitajaksi?
r kirjoitti:
MIksi kaikki puhuu lukiosta, itse hain ihan amis-tutkinnolla ja sisään pääsin.
itse haen nyt syksyn haussa röntgenhoitajaksi metropoliaan.. 23p saan koulumenestyksestä ja 5p ensisijaisuudesta, joten luulisi että edes valintakokeisiin pääsee? Kun eikös tuo 25p voi saada koulumenestyksestä JA ensisijaisuudesta?
- studiente
röntgenhoitajaksi? kirjoitti:
itse haen nyt syksyn haussa röntgenhoitajaksi metropoliaan.. 23p saan koulumenestyksestä ja 5p ensisijaisuudesta, joten luulisi että edes valintakokeisiin pääsee? Kun eikös tuo 25p voi saada koulumenestyksestä JA ensisijaisuudesta?
Pääset 28 pisteellä helposti valintakokeeseen. Tsemppiä sinne vaan!
- feba
studiente kirjoitti:
Pääset 28 pisteellä helposti valintakokeeseen. Tsemppiä sinne vaan!
Millaisia matikan tehtäviä yms kokeessa on?
- tuleva hoitaja
Kysyin Turun AMK:sta tuota matematiikkaa, sitä ei tarvitse olla kirjoittanut jos pisteet muuten riittää. Viime vuonna oli hakijoita ollut 480 (ensisijaisia 162), aloituspaikkoja siis se 20. Alin pistemäärä millä oli valintakoekutsu irronnut 24. Alin pistemäärä on kai suoraan verrannollinen hakijamäärään, mitä vähemmän hakijoita sitä alemmilla pisteillä sisään?Ehkä?En tiedä montako hakijaa oli viime vuonna kutsuttu kokeisiin.
- ksjldjklffdskfdkls
Lasketaanko haussa käytettävään keskiarvoon siis KAIKKI numerot mitä tutkintotodistuksesta löytyy? Amis-todistuksella oon siis hakemassa. Ärsyttää jos myös vapaasti valittavien opintojen arvosanat lasketaan mukaan settiin, lähtee nimittäin muutama pojo lähtöpisteistä :( Krää, toivottavasti tämä ei nyt tähän kaadu. Valintakokeissa nimittäin uskoisin pärjääväni.
- rönäri_HKI
Nyt vastaan noin viiden vuoden takaisella tiedolla, en tiedä onko käytäntö muuttunut sen jälkeen. Silloin ainakin pisteet laskettiin JOKO yo-todistuksen (eli kirjoitustulosten) TAI lukioon päättötodistuksen arvosanojen mukaan - niistä huomioitiin automaattisesti enemmän pisteitä antava. Eli silloin ainakin (käsittääkseni) matikka ei tarvinnut olla kirjoitettuna, vaan matikan pisteet sai myös lukion päättötodistuksen matematiikan arvosanasta.
Niin ja kannattaa tosiaan laittaa hakupapereihin kyseinen linja ensimmäiseksi hakutoiveeksi, sillä siitä saa sen "ilmaiset" viisi pistettä.
Tsemppiä pääsykokeisiin ja tervetuloa alalle! :)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Oletko kertonut jo muille tunteistasi?
Ystävillesi esimerkiksi? Minä en ole vielä kertonut kenellekään tästä meidän jutusta.733644Kesä, kesä!
Veikkaan, ettet juuri nyt ikävöi minua, ehket enää koskaan? Näkemättömyys on laimentanut tunteet, ja katselet iloisena k91981Miksi sanotaan että Suomella on suuri armeija, tykistö jne.
Asioita tarkemmin seuranneet tietävät että tuolla Ukrainassa palaa kuukaudessa sen verran mitä Suomella on kokonaisuudes2261323- 1341196
- 1001063
- 1091045
Miksi nuori ottaa hatkat? Rajut seuraukset: seksuaalinen hyväksikäyttö, väkivalta, huumeet...
Lastensuojelu on kriisissä ja nuorten ongelmat kasvussa Suomessa. Hatkaaminen tarkoittaa nuoren luvatta poistumista omil701010- 60974
Shokki! Suuri seikkailu -kisassa todellinen jättiyllätys - Tämä muutos järkyttää varmasti monia!
No nyt on kyllä aikamoinen ylläri, peli todellakin kovenee…! Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde/shokki-suuri-seik6965- 35876