Jungin persoonallisuustyypit ja terveen mielen malli

mallintaja_

Voisiko osa persoonallisuuseroista ihmisyksilöiden välillä johtua Jungin määrittelemistä 16:sta erilaisesta persoonallisuustyypistä eikä sittenkään mielisairauksista? Psykiatria ohittaa persoonallisuustyypit ja mm. INTP tyypit luokitellaan mielellään mielisairaiksi.

9

2633

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 898989898989898

      Itse olen ehdottomasti kannallasi, mutta joka kerta kun asiasta mainitsee, tulee lähes ristiinnaulituksi. Tosin olen sitä mieltä, etteivät persoonallisuustyypit ole selkeitä ja aina eroteltavia tai että niitä olisi joku tietty määrä. Inhimillinen persoonallisuus on ennemminkin värikäs spektri, josta on eroteltavissa tietyt pääsävyt, muttei selkeitä rajoja. Siitä olen ehdottomasti samaa mieltä, että psykiatria ohittaa persoonallisuutyypit ja on leimannut ne lääkittäviksi häiriöiksi mainitsematta kuitenkaan, mikä sitten on terve ja ainut oikea persoonallisuus.

      • Minun näkemys, ilman, että olen tutustunut tarkemmin Scopec/Smith Mayers/Briggs persoonallisuusteorioihin, perustuu vain siihen, mitä olen Jungin juttuja lueskellut ja kyllä minusta näyttää siltä, että osa ns. sairaiksi luokiteltavista persoonallisuuksista on todellakin yhden persoonallisuuden muodostavan arkkityypin valtaamia 'häiriöisiä'. Ja ne ns. terveet mielet ovat sellainen sopiva sekoitus noita kaikkia. Tuo INTP on mielestäni persoonallisuushäiriö. Minkälaista haittaa se aiheuttaa ihmiselle itselleen ja hänen läheisilleen riippuu tietenkin mielenkiinnon kohteista sekä läheisten kyvystä ymmärtää persoonan erikoislaatuisuutta - häiriötä.


      • 989899898989889898
        temppuilija kirjoitti:

        Minun näkemys, ilman, että olen tutustunut tarkemmin Scopec/Smith Mayers/Briggs persoonallisuusteorioihin, perustuu vain siihen, mitä olen Jungin juttuja lueskellut ja kyllä minusta näyttää siltä, että osa ns. sairaiksi luokiteltavista persoonallisuuksista on todellakin yhden persoonallisuuden muodostavan arkkityypin valtaamia 'häiriöisiä'. Ja ne ns. terveet mielet ovat sellainen sopiva sekoitus noita kaikkia. Tuo INTP on mielestäni persoonallisuushäiriö. Minkälaista haittaa se aiheuttaa ihmiselle itselleen ja hänen läheisilleen riippuu tietenkin mielenkiinnon kohteista sekä läheisten kyvystä ymmärtää persoonan erikoislaatuisuutta - häiriötä.

        Mitä ihmettä tarkoittaa selkeällä suomella "osa ns. sairaiksi luokiteltavista persoonallisuuksista on todellakin yhden persoonallisuuden muodostavan arkkityypin valtaamia 'häiriöisiä'"?

        "Tuo INTP on mielestäni persoonallisuushäiriö". Mikään mitä intp:stä innoittamanasi luin, ei kyllä viittaa tähän suuntaan alkuunkaan. "INTP on yksi Myers-Briggs-indikaattorin määrittelemistä 16:sta persoonallisuustyypistä, joka on indikaattorin mukaan introvertti (I), intuitiivinen (N), ajatteleva (T) ja spontaani (P). INTP-luonteen omaavaa henkilöä kuvaillaan usein 'ajattelijaksi' tai tiedonjanoiseksi analysoijaksi." (lähde: Wikipedia.)

        En nähnyt määritelmässä (joka sekin on vain yksinkertaistus moninaisemmasta ilmiöstä) mitään häiriöön viittaavaakaan, ellei sitten tietty usein korkean älykkyyden mukanaan tuoma piirrejoukko (analyyttisyys, loogisuus, ajattelevuus jne.) ole sitä. Toisaalta onhan se moni älykkö mielisairaalassa aikaansa joutunut viettämäänkin, ei tosin mielensä, vaan Gaussin käyrän keskitason massoille ja kulloisillekin ajatussuuntauksille liiaan älykkäiden ajatustensa tähden.


      • 989899898989889898 kirjoitti:

        Mitä ihmettä tarkoittaa selkeällä suomella "osa ns. sairaiksi luokiteltavista persoonallisuuksista on todellakin yhden persoonallisuuden muodostavan arkkityypin valtaamia 'häiriöisiä'"?

        "Tuo INTP on mielestäni persoonallisuushäiriö". Mikään mitä intp:stä innoittamanasi luin, ei kyllä viittaa tähän suuntaan alkuunkaan. "INTP on yksi Myers-Briggs-indikaattorin määrittelemistä 16:sta persoonallisuustyypistä, joka on indikaattorin mukaan introvertti (I), intuitiivinen (N), ajatteleva (T) ja spontaani (P). INTP-luonteen omaavaa henkilöä kuvaillaan usein 'ajattelijaksi' tai tiedonjanoiseksi analysoijaksi." (lähde: Wikipedia.)

        En nähnyt määritelmässä (joka sekin on vain yksinkertaistus moninaisemmasta ilmiöstä) mitään häiriöön viittaavaakaan, ellei sitten tietty usein korkean älykkyyden mukanaan tuoma piirrejoukko (analyyttisyys, loogisuus, ajattelevuus jne.) ole sitä. Toisaalta onhan se moni älykkö mielisairaalassa aikaansa joutunut viettämäänkin, ei tosin mielensä, vaan Gaussin käyrän keskitason massoille ja kulloisillekin ajatussuuntauksille liiaan älykkäiden ajatustensa tähden.

        Niin, jos tutkitaan ja pohditaan ihmisten ryhmäkäyttäytymistä, yhteistyökykyä jne... persoonallisuushäiriöisetkin kuuluvat ryhmään, jolloin heitä ei tuossa yhteydessä tarvitse määritellä häiriöisiksi, vaan ennemminkin katalyyttisiksi, motivoiviksi, luoviksi, tai johtaviksi ryhmän jäseniksi.

        Mutta, jos jokin tietty persoonallisuuden muodostavien arkkityyppien rypäs, tai tietty arkkityyppi, hallitsee persoonaa ja sen vuoksi hän on sen arkkityypin vanki -- tarkastelemmekin persoonallisuushäiriötä. 1%.


      • INTP-häiriöinen
        temppuilija kirjoitti:

        Niin, jos tutkitaan ja pohditaan ihmisten ryhmäkäyttäytymistä, yhteistyökykyä jne... persoonallisuushäiriöisetkin kuuluvat ryhmään, jolloin heitä ei tuossa yhteydessä tarvitse määritellä häiriöisiksi, vaan ennemminkin katalyyttisiksi, motivoiviksi, luoviksi, tai johtaviksi ryhmän jäseniksi.

        Mutta, jos jokin tietty persoonallisuuden muodostavien arkkityyppien rypäs, tai tietty arkkityyppi, hallitsee persoonaa ja sen vuoksi hän on sen arkkityypin vanki -- tarkastelemmekin persoonallisuushäiriötä. 1%.

        Tuolla logiikalla kaikki ovat persoonallisuushäiriöisiä. Jokainen on jonkin "personaallisuuden arkkityypin vanki", sillä jokaisella on vain yksi persoonallisuustyyppi. *

        Vai siis ovatko "vankeja" vain ne, joiden osuus valtaväestöstä on prosentuaalisesti pienempi? Tällä logiikalla kaikki, jotka saavat MBTI-testeistä tulokseksi esim. INFJ:n, INTP:n, INTJ:n, INFP:n tai muun vastaavan tyypin ovat persoonallisuushäiriöisiä. Todellako?


        * Pakko tarttua semantiikkaan, kukaan ei todellisuudessa ole tyyppinsä VANKI, sillä persoonallisuus kehittyy iän myötä tai se voi muuttua kokonaan (esim. traumaattiset kokemukset). Esim. keski-iässä ihmisen heikommat funktiot (kuten MBTI-teoriassa näihin viitataan) alkavat kehittyä, jolloin hlö esim. oppii hallitsemaan itselleen aiemmin vaikeita osa-alueita tai persoonallisuuden heikkouksia. Tämä saattaa parantaa esim. sosiaalisia taitoja, ajattelukykyä jne. Persoonallisuus muuttuu alati.


      • personal_
        INTP-häiriöinen kirjoitti:

        Tuolla logiikalla kaikki ovat persoonallisuushäiriöisiä. Jokainen on jonkin "personaallisuuden arkkityypin vanki", sillä jokaisella on vain yksi persoonallisuustyyppi. *

        Vai siis ovatko "vankeja" vain ne, joiden osuus valtaväestöstä on prosentuaalisesti pienempi? Tällä logiikalla kaikki, jotka saavat MBTI-testeistä tulokseksi esim. INFJ:n, INTP:n, INTJ:n, INFP:n tai muun vastaavan tyypin ovat persoonallisuushäiriöisiä. Todellako?


        * Pakko tarttua semantiikkaan, kukaan ei todellisuudessa ole tyyppinsä VANKI, sillä persoonallisuus kehittyy iän myötä tai se voi muuttua kokonaan (esim. traumaattiset kokemukset). Esim. keski-iässä ihmisen heikommat funktiot (kuten MBTI-teoriassa näihin viitataan) alkavat kehittyä, jolloin hlö esim. oppii hallitsemaan itselleen aiemmin vaikeita osa-alueita tai persoonallisuuden heikkouksia. Tämä saattaa parantaa esim. sosiaalisia taitoja, ajattelukykyä jne. Persoonallisuus muuttuu alati.

        Esim INTP vai muuttua ENTP:ksi. Tuo introverttisuus/extroverttisuus voi ihmisellä muuttua radikaalisti jos elämässä tapahtuu jotain suurta, esim. paranee ujoudestaan ja tulee ekstrovertiksi, tai jos pettyy niin pahasti ihmisiin että muuttuu introvertiksi. Sanoisin että TP on pysyvä osa persoonallisuutta ja sen näkee jo lapsesta, se ei muutu. Olen myös sitä mieltä että kaikki ihmiset voidaan suhteellisen hyvin laskea näiden persoonallisuustyyppien joukkoon mutta mielestäni mikään niistä ei ole häiriö. Oikeat persoonallisuushäiriöt ovat esim. narsismia ja antisosiaalista persoonallisuutta ja näilläkin häiriöisillä on todellinen minä joku MBTI tyypeistä. Eri asia mitä projisoi itsestään muulle maailmalle ja mitä on oikeasti sisimmässään.


      • Q____Q

        Niimpä. Nuohan ovat ennemminkin skaaloja-yksi ominaisuus ei sulje toista pois. Ja ENTP:itä luullaan usein virheellisesti INTP:iksi, sillä heillä on tyypillisesti tarve viettää aikaa myös itsekseen asioita pohtien...


    • EnYhtäänTiedä

      Olen INTP! Ja minut on luokiteltu masentuneeksi (enkä kyllä kiistä etteikö minulla sellaista olisi) mutta minulla on myös epäilty olevan psykoottisuutta. En tiedä mikä sitten on persoonallisuustyyppini aiheuttamaa ja mikä varsinaista mielisairautta? Niitä on joskus äärimmäisen hankalaa erottaa toisistaan ja tuntuukin siltä että nykyään olla herkästi laittamassa ihmiselle diagnoosia milloin mistäkin syystä.

    • Jossainhan oli juttua, että noita tulkitaan väärin. Ensinnäkin riippuu päivästä, millainen mieliala on. Rajatapauksia on jokaisessa tyypissä, eli toisena päivänä on introvertti ja toisinaan extrovertti. Lisäksi kysymysten asettelu on sellainen, että vaaka voi kellahtaa toiselle puolelle. Samaten ryhmä, kiinnostus ja tilanne vaikuttaa persoonallisuustyyppiin. Enemmäkin niitä tulisi tulkita vihjeinä ja keinona oppia tuntemaan itsensä, sekä muiden tyyppien ajattelutapoja, eikä lokeroida ihmisiä.

      Aikoinaan työelämässä meillä oli kurssi, jossa työntekijät jaettiin erityyppisiin henkilöihin juuri tuon Jung/Myers-Briggsin mukaan. Jokainen työntekijä antoi 4-6 kappaletta kysymyslomakkeita lähipiirilleen ja täytti itse oman kappaleen. Eli itse annoin kaksi läheiselle miestyötoverille, joilla oli ns. alisteinen asema minuun, koska olivat reilusti vanhempia, osaavempia ja osittain määräävässä asemassa minuun. Toiset kaksi annoin taas yhteistyössä olevan osaston naisille, joiden suhteen olin toisaalta tasa-arvoinen, mutta myös dominoiva. viidennen annoin vanhemmilleni. tulokset sitten käsiteltiin pienryhmissä kolmen päivän aikana jolloin tarkoitus oli juuri saada työtoverit tutustumaan omiin piirteisiinsä ja siihen kuinka muut yhteisöt näkevät sinut. Eli vaikka itse koet olevasi introvertti tai analyyttiinen, niin riippuen ryhmästä/analysoijasta oletkin extrovertti, spontaani jne.

      Ongelma näissä testauksissa on se että suurin osa on kuitenkin imbesillejä, eikä käsitä eroja tyyppien välillä tai ymmärrä sitä, että näissä ei ole ns. hyviä tyyppejä ja huonoja. Samaten moni näki juuri vastatyyppien tarkoittavan automaattisesti ristiriitaa, eikä mahdollisuutta kehittymiseen. Eli osittain ajauduttiin siihen että tuntevat ja ajattelevat, jotka vaativat enemmän aikaa päätöksiin olivat heikkoja ja taas extrovertit spontaanit olivat äkkipikaisia. Eli enemmänkin juuri vetäydyttiin omiin persoonallisuustyyppi-lokeroihin ja vältettiin lähestymistä. Eli "tälläinen mä oon, opi elämään sen kanssa" eikä se että toisille pitäisi kertoa asia hellävaroen ja lähestyä hitaammin ja vastaavasti toisille pitäisi vähentää jaarittelua ja kertoa asia suoraan.

      Samalla myös työnantaja (pomot/esimiehet) kokivat kurssin ns. ihmeratkaisuna, eli nyt duunarit näette miten poikkeatte normista ja tosistanne, pyrkikää siihen samaan keskitiehen/tyyppiin jalopettakaa riitely/haihattelu. Siis haluttiin tasapäistää työntekijät samaan muottiin.

      Se että testi tehtiin eri henkilöiden toimesta, pyrittiin hakemaan juuri niitä tosiasiallisia piirteitä ja toisaalta näkemään, että onko eri rooli päällä eri tilanteissa. Itselle vaikka tunteellisuus tai analyyttisyys näyttää normaalitilanteelta, mutta ulkopuolisen katsojan näkökulmasta hyvinkin erilaiselta. Kun esimerkiksi analyyttistä arvostelee spontaani, niin hän näkee mahdollisesti pilkkua nussivan jahkailijan, mutta toisaalta toinen voimakkaasti analysoiva taas äkkipikaisen ADHD:n, joka ei mieti asioita ollenkaan.

      Eli ei ryhmittyminen juuri tiettyyn tyyppiin tarkoita nasentunutta, narsistia tai psykopaattia vaan vaikuttajia on myös ympäristötekijöissä, eli vastakkaiset luonteenpiirteet lähipiirissä voimistavat omia piirteitä ja toisaalta voivat sitten johtaa siihen masennukseen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Maksetaanko Vornaselle palkkaa 2 viikon sairaslomasta

      Eli torstain kännistä 2 viikon palkallinen sairasloma? Saako muut duunarit myös rännätä 2 viikkoa työnantajan laskuun?
      Perussuomalaiset
      319
      2993
    2. Miksi tunnet vetoa..

      Miksi tunnet vetoa juuri häntä kohtaan? Mikä sen saa aikaan?
      Ikävä
      106
      2233
    3. Mitä te palstan ihanat naiset

      Ajattelette hyvin viisaista miehistä, jotka ovat koko ajan jotenkin oudosti väärässä? Vaikka älykkyysosamääräsi olisi 21
      Sinkut
      85
      1667
    4. Tapaus Vornanen

      Se oli torstai-ilta ja kansanedustaja Vornanen oli juhlimassa seurueensa kanssa pitkän edustusviikon jälkeen. Baarissa o
      Maailman menoa
      191
      1574
    5. Nainen, kohtelin sua kuin paskaa

      Ja silti odotin että annat kaiken anteeksi. Yllätyin kun niin ei käynytkään. Olethan kaikin puolin alle mun tason ja sun
      Ikävä
      67
      1365
    6. Nainen, seuraan sun uutta elämää

      Hieman naurattaa tuo sun uusi rooli 🤭. Kun et sovi siihen mitenkään. Mutta pakkohan sulla jokin paikka olla missä hämme
      Ikävä
      55
      1273
    7. Voi hitto Rinsessa säikähdin

      Että olitkin silloin joku huijari. Huh, sano ettet ole.
      Ikävä
      12
      1104
    8. Olet kaikki mitä ikinä tahdonkaan

      Voi sinä ihana Jarno olet just se ihminen keneen menin täysin ihastumaan. Kuin salama kirkkaalta taivaalta meidän koht
      Suhteet
      21
      1098
    9. Ilona Siekkinen

      Onko Ilona Siekkinen todellinen henkilö vai tekoälyllä luotu henkilö? Koostettu monesta eri kuvasta ja liitetty yhteen m
      Yhteiskunta
      2
      1049
    10. AVARN Security ja julkisen toimeksiannon laiton henkilörekisteri

      Kyseessä ei ole VR:än ylläpitämä, vaan Avarnin laiton henkilörekisteri. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000000482739.htm
      Turvallisuuspalvelut
      13
      931
    Aihe