Hei, minulla on ongelma... Haluaisin kovasti koiran olen keskustellut siitä äitini kanssa, mutta äitini isäni ja pikkuveljeni ovat allergisia koirille... Olemme katsoneet allergittomia rotuja mutta olisiko ns. isoja koiria jotka eivät aiheuta allergiaa??
Allergia,koira?
8
1827
Vastaukset
- huippu-hurtta
Ei ole olemassa tiettyjä isoja rotuja jotka allergisoisivat vähemmän,se mikää sopii yhdelle ei sovi toiselle. On myös ihmisiä,joille ei käy mikään rotu.Listatkaa pari rotua joista olisitte kiinnostuneita,ja käykää kasvattajien luona oleilemassa koirien kanssa.Siitä te sen parhaiten huomaatte,että mikä rotu voisi sopia. Kertokaa kasvattajalle että teillä on allergiaa,niin voitte sopia yhdessä tulevaisuudesta.Että jos päädytte häneltä ottamaan koiran kokeiluun,että myös hän osaa varautua että se ei välttämättä onnistu.Allergia on aina ikävä asia :/ toivottavasti löydätte teille sopivan rodun.Jos kuitenkin niin käy ettette koiraa pysty,tai omassa huushollissa voi pitää.Niin aina voi tarjoutua koiraihmisten lenkkiseuraksi,ja tarjoutua lenkittämään koiria.
- +"+"+"+"+"+
Kuinka allerginen olette ? Millaisia oireita teille tulee ? Vai otatteko huomioon vain allergialukemat ? Jos allergia ei ole kovin vakava, niin luulisi teidän vielä tottuvan koiraan, jos sen seurassa paljon olette. Minulla ja monella tutullani on myös eläinallergioita, mutta olemme ajan kanssa tottuneet niihin koiriin ja muihin eläimiin, joiden seurassa olemme paljon olleet. Se on teidän oma päätöksenne kumminkin, mutta minä valitsin tottumisreitin ja nykyään sujuu ilman nuhia ja silmienvuotoja elämä koirien kanssa.
Yleensä sellaiset koirat allergisoivat suht. vähäsen, joilla on karkea tai irtoamaton karvoitus, esim. terrierit ja bichonit. Sellaisista (turkinlaadultaan) koirista ei yleensä paljoa irtoa hilsettä.
Kukaan kumminkaan ei saa olla itsekäs ja tuomita ihmistä olemaan loppuelämää ilman koiraa, kun kumminkin mahdollisuus on.
Ja jos ei muu auta, niin siedätyshoitokin on olemassa lähes varmana loppukeinona.- +"+"+"+"+"+
Isoja, käsitykseni mukaan suht. vähän hilseileviä rotuja ovat muun muassa seuraavat:
-Bouvier
-Briard
-Laekelois
-Karkeakarvainen hollanninpaimenkoira
-Picardienpaimenkoira
-Bergamasco
-Suursnautseri
-Airedalenterrieri
-Saukkokoira
-Korthalsingriffoni
-Karkeakarvainen saksanseisoja
-Spinone
-Karkeakarvainen unkarinvizsla
-Barbet
-Portugalinvesikoira
-Irlanninvesispanieli
-Kiharakarvainennoutaja
-Skotlanninhirvikoira
-Irlanninsusikoira
Mutta tämä nyt on >>minun>> käsitykseni ja mielipiteeni. - Kiip~
+"+"+"+"+"+ kirjoitti:
Isoja, käsitykseni mukaan suht. vähän hilseileviä rotuja ovat muun muassa seuraavat:
-Bouvier
-Briard
-Laekelois
-Karkeakarvainen hollanninpaimenkoira
-Picardienpaimenkoira
-Bergamasco
-Suursnautseri
-Airedalenterrieri
-Saukkokoira
-Korthalsingriffoni
-Karkeakarvainen saksanseisoja
-Spinone
-Karkeakarvainen unkarinvizsla
-Barbet
-Portugalinvesikoira
-Irlanninvesispanieli
-Kiharakarvainennoutaja
-Skotlanninhirvikoira
-Irlanninsusikoira
Mutta tämä nyt on >>minun>> käsitykseni ja mielipiteeni.Miksi briard ja bouvier on listassasi? Ihan mielenkiinnosta kysyn kun eikös niillä pohjavillaa kuitenkin aika paljon ole.. :)
- +"+"+"+"+"+
Kiip~ kirjoitti:
Miksi briard ja bouvier on listassasi? Ihan mielenkiinnosta kysyn kun eikös niillä pohjavillaa kuitenkin aika paljon ole.. :)
Mutta peitinkarva on karkeaa ja pitää pohjavillan sen alapuolella. Bouvierin ja briardin turkista on ihmisen poistettava irronnut aluskarva.
Mutta kuten sanoin: tämä on >>minun>> käsitykseni ja mielipiteeni. Eli tarkoitin, että tiedän tämän aiheuttavan paljon keskustelua, kuten mielipiteiden vääntelyitä.
Kumminkin varmasti aloittajan perheellä elämä jotenkin tulee järjestymään ja he saavat tulevaisuudessa haaveilemansa koiran :-)
Heillä ei ole helppoa, mutta he selviävät tästä - jos ei muulla, niin viimeistään siedätyshoidolla -. - sivullinen...
Kukaan ei ole tuominnut aloittajaa olemaan loppuikäänsä ilman koiraa, joten muun perheen itsekkyyttä tähän asiaan on ihan turha tuoda mukaan. Kun aloittaja aikuistuu, ja muuttaa omilleen, ei ongelma ole enää yhtä suuri, eikö totta? Mutta siihen asti, jos kolme neljästä on allergikkoja, ei näitä kolmea muuta saa itsekkäiksi leimata.
Itse olen myöskin allerginen koirille, ja meillä on koiria. Se on minun valintani, olen ainoa allergikko meistä viidestä. On rotuja, joiden lähellä en voi olla lainkaan, minun kohdallani pahin on saksanpaimenkoira. Meillä on itsellämme ollut mm. pk. collieita, joiden kanssa ei ole ongelmaa ollut. Liekö sitten siedättymisestä kyse, mutta mm. sisareni, joka ei juurikaan ole ollut minun koirieni kanssa, niin hänellä on sama juttu. Siis olemme asuneet eri talouksissa.
Osa sisaruksistani on hyvin allergisia. Myönnän, että nuorena koirakuume oli kova, ja asiantila harmitti. Mutta vuodet kuluivat, ja ehdin siltikin harrastaa koirien kanssa. Nuoruusvuosina koirakuumeeseen auttoi täsmälääkkeenä se, että sain hoitaa koiria tuttavamme kennelissä, sieltä sai aina lenkkiseuraa jne...
Ja mitä tulee siedätyshoitoon, sitä ei julkisilla varoilla saa onneksi vain siksi, että yksi perheenjäsen haluaa koiran. Julkisin varoin sitä myönnetään vasta silloin, kun on oikeasti kyseessä allergia, joka vaarantaa terveyttä. Esimerkiksi siksi, että keväällä joutuu kulkemaan adrenaliinin kanssa siitepölyaikaan. Toki, yksityisellä voi noitakin hoitoja varmasti hankkia, jos vain rahat löytyvät siitä omasta pussista, ei verovaroista.
Eli alaikäisellä on vaihtoehdot vähissä. Onneksi se aikuisuus tuo niitä mahdollisuuksia lisää. Ehkä voisitte ottaa nyt sen pienemmän (joiden täyteen allergiavapauteen on itse usko, allergeenejä kun on muussakin kuin karvassa). Sitten omillaan voi hankkia sen unelmiensa koiran :) Usko pois, aloittaja, sen hienommalta se oma koira tuntuu lopulta, mitä kauemmin on siitä joutunut vain haaveilemaan. Sanoo tällainen vanhempi nainen jo, joka muistaa vieläkin sen tunteen, kun sen ensimmäisen ihka oman koiransa omaan kotiinsa sain, kun olin 18 vuotta. Sen jälkeen on tullut jo monta muutakin koiraa vuosien mittaan. - +"+"+"+"+"+
sivullinen... kirjoitti:
Kukaan ei ole tuominnut aloittajaa olemaan loppuikäänsä ilman koiraa, joten muun perheen itsekkyyttä tähän asiaan on ihan turha tuoda mukaan. Kun aloittaja aikuistuu, ja muuttaa omilleen, ei ongelma ole enää yhtä suuri, eikö totta? Mutta siihen asti, jos kolme neljästä on allergikkoja, ei näitä kolmea muuta saa itsekkäiksi leimata.
Itse olen myöskin allerginen koirille, ja meillä on koiria. Se on minun valintani, olen ainoa allergikko meistä viidestä. On rotuja, joiden lähellä en voi olla lainkaan, minun kohdallani pahin on saksanpaimenkoira. Meillä on itsellämme ollut mm. pk. collieita, joiden kanssa ei ole ongelmaa ollut. Liekö sitten siedättymisestä kyse, mutta mm. sisareni, joka ei juurikaan ole ollut minun koirieni kanssa, niin hänellä on sama juttu. Siis olemme asuneet eri talouksissa.
Osa sisaruksistani on hyvin allergisia. Myönnän, että nuorena koirakuume oli kova, ja asiantila harmitti. Mutta vuodet kuluivat, ja ehdin siltikin harrastaa koirien kanssa. Nuoruusvuosina koirakuumeeseen auttoi täsmälääkkeenä se, että sain hoitaa koiria tuttavamme kennelissä, sieltä sai aina lenkkiseuraa jne...
Ja mitä tulee siedätyshoitoon, sitä ei julkisilla varoilla saa onneksi vain siksi, että yksi perheenjäsen haluaa koiran. Julkisin varoin sitä myönnetään vasta silloin, kun on oikeasti kyseessä allergia, joka vaarantaa terveyttä. Esimerkiksi siksi, että keväällä joutuu kulkemaan adrenaliinin kanssa siitepölyaikaan. Toki, yksityisellä voi noitakin hoitoja varmasti hankkia, jos vain rahat löytyvät siitä omasta pussista, ei verovaroista.
Eli alaikäisellä on vaihtoehdot vähissä. Onneksi se aikuisuus tuo niitä mahdollisuuksia lisää. Ehkä voisitte ottaa nyt sen pienemmän (joiden täyteen allergiavapauteen on itse usko, allergeenejä kun on muussakin kuin karvassa). Sitten omillaan voi hankkia sen unelmiensa koiran :) Usko pois, aloittaja, sen hienommalta se oma koira tuntuu lopulta, mitä kauemmin on siitä joutunut vain haaveilemaan. Sanoo tällainen vanhempi nainen jo, joka muistaa vieläkin sen tunteen, kun sen ensimmäisen ihka oman koiransa omaan kotiinsa sain, kun olin 18 vuotta. Sen jälkeen on tullut jo monta muutakin koiraa vuosien mittaan.Tarkoitinkin tuolla itsekkyydellä lähinnä sitä, ettei täällä taas joku suoraan sano, että allerginen ei saisi ottaa koiraa.
Anteeksi jos annoin käsittää väärin... - KAI!
+"+"+"+"+"+ kirjoitti:
Tarkoitinkin tuolla itsekkyydellä lähinnä sitä, ettei täällä taas joku suoraan sano, että allerginen ei saisi ottaa koiraa.
Anteeksi jos annoin käsittää väärin...allerginen saa ottaa koiran!
on eri asia onko se sitten mukavaa elämää... mutta jos sen on valmis kestämään, niin siitä vain minun puolestani.
JA se että on allerginen koirille, ei lue mukaan JOKAISTA koirarotua. itse olen enemmän allerginen isoille kuin pienille koirillle... itselläni on tällä hetkellä bichon frise, enkä ole oireillut kertaakaan sen tulon jälkeen :)
onnea koiran etsintään, toivottavasti löydät vielä koiran joka ei allergisoi... :)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Martinan uusi poikakaveri
Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu2053161Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.
Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva2391610Laita mulle viesti!!
Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus951462- 921369
Vanhemmalle naiselle
alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e461324Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen
No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.1561236Ajattelen sinua tänäkin iltana
Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin121178Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!
"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze1231009Miehelle...
Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät89922Tuntuu liian hankalalta
Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.44803