Tälläistä lapsille

syötetään

Luin juuri toisaalta: "Kaksikielisyysideologialla yritetään saada lasten mieleen iskostettua sellainen käsitys, että suomenkielisenä he ovat riittämättömiä elämään elämäänsä omassa maassaan. Se, että suuri osa kansasta tuntee kielellistä riittämättömyyttä, palvelee tietysti osaltaan joidenkin etua."

Miksei tästä puhuta - suomenkieliset eivät ole puolikulttuurisia, vajaita täyteen suomalaisuuteen, silti heille markkinoidaan kroonista huonoa omaatuntoa ja sellaisen ruotsin taidon saavuttamista, joka on mahdotonta rivisuomalaiselle - ja lisäksi täysin hyödytöntä.

Etuoikeutetut pitävät yllä systeemiä josta vain heille on hyötyä ja tavallinen kansa on mukautettu ja aivopesty. Odotan muutosta ensi vaaleissa.

134

834

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • rvla

      ...opetetaan;"älä usko kaikkea mitä netistä luet"

      "...sellaisen ruotsin taidon saavuttamista, joka on mahdotonta rivisuomalaiselle - ja lisäksi täysin hyödytöntä. "
      Mahdotonta ja hyödytöntä ehkä sinulle....

      • 5+14

        vastaus pakkoruotsittajalta, mikä oli odotettavissa.


      • 7lsw
        5+14 kirjoitti:

        vastaus pakkoruotsittajalta, mikä oli odotettavissa.

        Ehkäpä sinun lisäksi joku muukin päivystää palstalla...

        Ei ruotsinkielen oppiminen ole pakollista.
        Saa ihan vapaasti pysyä junttina edelleen.
        Eller hur....:))


      • 16+11
        7lsw kirjoitti:

        Ehkäpä sinun lisäksi joku muukin päivystää palstalla...

        Ei ruotsinkielen oppiminen ole pakollista.
        Saa ihan vapaasti pysyä junttina edelleen.
        Eller hur....:))

        Etkö tosiaan tiedä että ruotsin kieli on pakollinen peruskoulusta lähtien yliopistoon.

        Ei missään muualla maailmassa pakoteta kansaa opiskelemaan pienen vähemmistön kieltä.

        Vapaaehtoisena ruotsi on aivan OK.


      • huoh..
        7lsw kirjoitti:

        Ehkäpä sinun lisäksi joku muukin päivystää palstalla...

        Ei ruotsinkielen oppiminen ole pakollista.
        Saa ihan vapaasti pysyä junttina edelleen.
        Eller hur....:))

        on varmaan lapsesta asti ollut rasittava riiviö,
        jonka kanssa ei kukaan pitkään halua olla.
        Kaikki miehensä ovat kuolleet tai eronneet,
        enkä ihmettele yhtään.


      • 1Onnellinen
        huoh.. kirjoitti:

        on varmaan lapsesta asti ollut rasittava riiviö,
        jonka kanssa ei kukaan pitkään halua olla.
        Kaikki miehensä ovat kuolleet tai eronneet,
        enkä ihmettele yhtään.

        Aloittaja on pakkomielteinen aikuinen jolle ei riitä että muistakin asioista ja aiheista voi keskustella.
        Pakonomaista toistoa viikosta viikkoon, hän luulee että täällä on se 'siemen' joka alkaa itää, kanssa paskat..nyt paha hapatus ei ota juurtuakseen!
        Itsensä tuolla on jo suggeroinut tuohon hapatukseen, onneksi täällä löytyy asiallista kanssaeläjää ja saa lukea mielenkiintoisia tekstejä,ymmärrettäviä ja siististi kirjoitettua.


      • Kato ittees!
        1Onnellinen kirjoitti:

        Aloittaja on pakkomielteinen aikuinen jolle ei riitä että muistakin asioista ja aiheista voi keskustella.
        Pakonomaista toistoa viikosta viikkoon, hän luulee että täällä on se 'siemen' joka alkaa itää, kanssa paskat..nyt paha hapatus ei ota juurtuakseen!
        Itsensä tuolla on jo suggeroinut tuohon hapatukseen, onneksi täällä löytyy asiallista kanssaeläjää ja saa lukea mielenkiintoisia tekstejä,ymmärrettäviä ja siististi kirjoitettua.

        sairas. Mieti vähän.


      • joku nimimerkki...
        16+11 kirjoitti:

        Etkö tosiaan tiedä että ruotsin kieli on pakollinen peruskoulusta lähtien yliopistoon.

        Ei missään muualla maailmassa pakoteta kansaa opiskelemaan pienen vähemmistön kieltä.

        Vapaaehtoisena ruotsi on aivan OK.

        Sinulle taitaa olla suomenkielen(-kin) lukeminen/luetun ymmärtäminen vaikeata ?

        Tiesitkö että ruotsinkieli on toinen virallinen kieli maassamme ?

        Koulussa sitä opetetaan, mutta sen oppiminen ei ole pakollista;)


      • adkre

      • 17+11
        adkre kirjoitti:

        Olet tainnut erehtyä palstasta...
        Tännekkö olit menossa; http://keskustelu.suomi24.fi/debate/4003

        ja kiusaamisesta. Narsismissakin on eri asteita, vakavin eli paksunahkaisin narsisti kiusaa eniten eikä pysty tuntemaan syyllisyyttä tai häpeää.
        Naamiona on monia jaloja asioita, joita hän auliisti itsestään kertoo.

        Tuohon tilaan on lääkitystäkin olemassa.

        vaikka eihän hän itse kärsi, vaan nauttii.
        Kaikki muut kärsivät.


      • sinisirkku-
        huoh.. kirjoitti:

        on varmaan lapsesta asti ollut rasittava riiviö,
        jonka kanssa ei kukaan pitkään halua olla.
        Kaikki miehensä ovat kuolleet tai eronneet,
        enkä ihmettele yhtään.

        viestejä, joissa huoh...vetää minut keskusteluun, johon en osallistunut! Ja herjaa.


    • 12+12

      ja heidän kieliopintojaan. He saavat oman maailmankielensä lisäksi opiskella vapaaehtoisina ranskaa, espanjaa, saksaa... j o s he haluavat niitä opiskella.

      Suomalaislapsia käy kyllä sääliksi tuo ruotsin murteen pakkopänttäys.

      Se vie voimavaroja suurten kielten kivalta opiskelulta.

      • msala

        Suomessakin saa/voi opiskella ranskaa, saksaa ja monia muitakin kieliä.
        Mikäli nuoremmille jonkin neuvon antaisi, se olisi; opetelkaa venäjää.

        Kun ajattelemme englantilaisia...

        Työssä ollessani kävin englannissa n.150 kertaa.
        Englanti, euroopan takapajula.
        Jos maailmassa jotain kansaa voi kuvailla "perämetsän junteiksi" niin englantilaisia.


      • yäkyök
        msala kirjoitti:

        Suomessakin saa/voi opiskella ranskaa, saksaa ja monia muitakin kieliä.
        Mikäli nuoremmille jonkin neuvon antaisi, se olisi; opetelkaa venäjää.

        Kun ajattelemme englantilaisia...

        Työssä ollessani kävin englannissa n.150 kertaa.
        Englanti, euroopan takapajula.
        Jos maailmassa jotain kansaa voi kuvailla "perämetsän junteiksi" niin englantilaisia.

        kaikki ruoka maistuu sokerille, yäk!
        ja kuninkaita palvotaan, hah!


      • K-70

      • hyvä maa
        msala kirjoitti:

        Suomessakin saa/voi opiskella ranskaa, saksaa ja monia muitakin kieliä.
        Mikäli nuoremmille jonkin neuvon antaisi, se olisi; opetelkaa venäjää.

        Kun ajattelemme englantilaisia...

        Työssä ollessani kävin englannissa n.150 kertaa.
        Englanti, euroopan takapajula.
        Jos maailmassa jotain kansaa voi kuvailla "perämetsän junteiksi" niin englantilaisia.

        käyneesi Englannissa 150 kertaa, mutta et nähtävästi tunne sitä maata ollenkaan tai olet kohdannut vain jalkapallo huligaanit ja pohjasakin.
        Olen matkustellut ympäri maailmaa ja asunut Englannissa 30 vuotta, enkä ole sivistyneempää ja parempaa maata löytänyt.

        Valitettavasti me täällä kaukana kylmässä Pohjolassa olemme enemmän takapajulaa. Pieni Suomi on aina jäljessä uudennuksista koska kaikki tulee vasta Ruotsin kautta.

        On korkea aika että suomalaiset toimittajat ja maahantuottajat opiskelisivat ranskaa, saksaa, espanjaa ja osaisivat lukea noiden maidenkin lehtia ja tiedotteita että saisimme Suomeenkin uusia moderneja tarpeellisia tuotteita suoraan noista maista eikä kymmenen vuoden jälkeen Ruotsin kautta.


      • jäljessä ollaan
        hyvä maa kirjoitti:

        käyneesi Englannissa 150 kertaa, mutta et nähtävästi tunne sitä maata ollenkaan tai olet kohdannut vain jalkapallo huligaanit ja pohjasakin.
        Olen matkustellut ympäri maailmaa ja asunut Englannissa 30 vuotta, enkä ole sivistyneempää ja parempaa maata löytänyt.

        Valitettavasti me täällä kaukana kylmässä Pohjolassa olemme enemmän takapajulaa. Pieni Suomi on aina jäljessä uudennuksista koska kaikki tulee vasta Ruotsin kautta.

        On korkea aika että suomalaiset toimittajat ja maahantuottajat opiskelisivat ranskaa, saksaa, espanjaa ja osaisivat lukea noiden maidenkin lehtia ja tiedotteita että saisimme Suomeenkin uusia moderneja tarpeellisia tuotteita suoraan noista maista eikä kymmenen vuoden jälkeen Ruotsin kautta.

        kirjoitus.

        Luin tässä eräänä päivänä ranskalaisesta lehdestä mainokset parista tuotteesta joita yritin etsiä Helsingistä Stockmannilta ja muista erikoiskaupoista, mutta turhaan. Googlasin ja tuotteet löytyivät Tanskassa ja kaikissa muissa EU maissa mutta ei Pohjoismaissa.


      • lehtiä lukeva EU:ssa
        hyvä maa kirjoitti:

        käyneesi Englannissa 150 kertaa, mutta et nähtävästi tunne sitä maata ollenkaan tai olet kohdannut vain jalkapallo huligaanit ja pohjasakin.
        Olen matkustellut ympäri maailmaa ja asunut Englannissa 30 vuotta, enkä ole sivistyneempää ja parempaa maata löytänyt.

        Valitettavasti me täällä kaukana kylmässä Pohjolassa olemme enemmän takapajulaa. Pieni Suomi on aina jäljessä uudennuksista koska kaikki tulee vasta Ruotsin kautta.

        On korkea aika että suomalaiset toimittajat ja maahantuottajat opiskelisivat ranskaa, saksaa, espanjaa ja osaisivat lukea noiden maidenkin lehtia ja tiedotteita että saisimme Suomeenkin uusia moderneja tarpeellisia tuotteita suoraan noista maista eikä kymmenen vuoden jälkeen Ruotsin kautta.

        mielipiteitä, voi itku mitä yritystä. Ihan ihmetyttää kuinka valistumattomia ihmisiä vielä tänäpäivänä saavat äänensä julkisuuteen.Vaikka kyllä useimmat sen itsestäänkin ymmärtää. Ameriikkaa se suomalaisille monelle on kaiken uuden esittäjä ja ihannoinnin kohde.


      • 1589

        voi hiukan päästä noiden heidän TV-sarjojensakin kautta.
        Ne ovat kaikkein parhaita.
        Ei voi oikein verratakaan muihin.


      • 200

        .............


      • kaipaan niitä
        1589 kirjoitti:

        voi hiukan päästä noiden heidän TV-sarjojensakin kautta.
        Ne ovat kaikkein parhaita.
        Ei voi oikein verratakaan muihin.

        ole nähneet uusimpia englantilaisia tv ohjelmia.


      • kaipaan niitä kirjoitti:

        ole nähneet uusimpia englantilaisia tv ohjelmia.

        Joku on joskus sanonut, että suomenkieliset lapset imevät jo äidinmaidossa vastenmielisyyden ruotsin opiskeluun. Itse en mielestäni ole lapsilleni vastentahtoisuutta opettanut, joskin olen sitä mieltä, että ruotsi saisi olla valinnainen kieli.
        Sen sijaan minua lähes suututtaa se, ettei kouluissa opeteta riikinruotsia suomenruotsin asemesta.
        Jopa ääntämisessä on eroja, puhumattakaan puheen nuotista. Sitäpaitsi koululaiset pitäisi opettaa puhumaan sen sijaan, että tärkeintä on taivuttaa en flicka, flickan, flickor, flickorna ja muut en- ja et-sukuiset substantiivit oikein.


        Toisaalta olen lähes huvittuneena lueskellut kaikenlaisia aloituksia ja todennut, että ruotsin kieli ja häirikköpalstat saavat jakamattoman ja innostuneen vastaanoton. Niille kirjoittajia löytyy: kuten minäkin nyt.


      • sinisirkku-
        200 kirjoitti:

        .............

        Mitään totuuksia en ole tähänkään kirjoittanut!


      • sinisirkku-
        Venlastiina kirjoitti:

        Joku on joskus sanonut, että suomenkieliset lapset imevät jo äidinmaidossa vastenmielisyyden ruotsin opiskeluun. Itse en mielestäni ole lapsilleni vastentahtoisuutta opettanut, joskin olen sitä mieltä, että ruotsi saisi olla valinnainen kieli.
        Sen sijaan minua lähes suututtaa se, ettei kouluissa opeteta riikinruotsia suomenruotsin asemesta.
        Jopa ääntämisessä on eroja, puhumattakaan puheen nuotista. Sitäpaitsi koululaiset pitäisi opettaa puhumaan sen sijaan, että tärkeintä on taivuttaa en flicka, flickan, flickor, flickorna ja muut en- ja et-sukuiset substantiivit oikein.


        Toisaalta olen lähes huvittuneena lueskellut kaikenlaisia aloituksia ja todennut, että ruotsin kieli ja häirikköpalstat saavat jakamattoman ja innostuneen vastaanoton. Niille kirjoittajia löytyy: kuten minäkin nyt.

        harvemmin viitsin käydä läpi jo luetut, mutta nyt halusin oikaista vääristyneet asiat.

        Olisi kyseisen henkilön ravisteltava itsensä irti moisista kuvitelmista. On väärin herjata syytöksin,
        jotka ovat SUOMEN LAIN mukaan rangaistavia rikkeitä.


      • yesSir
        hyvä maa kirjoitti:

        käyneesi Englannissa 150 kertaa, mutta et nähtävästi tunne sitä maata ollenkaan tai olet kohdannut vain jalkapallo huligaanit ja pohjasakin.
        Olen matkustellut ympäri maailmaa ja asunut Englannissa 30 vuotta, enkä ole sivistyneempää ja parempaa maata löytänyt.

        Valitettavasti me täällä kaukana kylmässä Pohjolassa olemme enemmän takapajulaa. Pieni Suomi on aina jäljessä uudennuksista koska kaikki tulee vasta Ruotsin kautta.

        On korkea aika että suomalaiset toimittajat ja maahantuottajat opiskelisivat ranskaa, saksaa, espanjaa ja osaisivat lukea noiden maidenkin lehtia ja tiedotteita että saisimme Suomeenkin uusia moderneja tarpeellisia tuotteita suoraan noista maista eikä kymmenen vuoden jälkeen Ruotsin kautta.

        "...asunut Englannissa 30 vuotta, enkä ole sivistyneempää ja parempaa maata löytänyt."

        Etpä ole sitten kovin kummoisissa paikoissa käynnyt:)))

        Kyllähän britannia on euroopan takapajula.

        "Tervetuloa Englantiin. Kääntäkää kelloanne noin 300 vuotta taaksepäin"


      • taas pesee
        sinisirkku- kirjoitti:

        harvemmin viitsin käydä läpi jo luetut, mutta nyt halusin oikaista vääristyneet asiat.

        Olisi kyseisen henkilön ravisteltava itsensä irti moisista kuvitelmista. On väärin herjata syytöksin,
        jotka ovat SUOMEN LAIN mukaan rangaistavia rikkeitä.

        ss:ltä poliisilla uhkailua. Rikkeestä tulee vain sakko ja herjausta ei ole sananvapauden nimissä tosiasioiden kertominen. Mielipiteen vapaus on myös. Et sinä henkilökohtaisesti edusta suomenruotsalaisia, kritiikki kohdistuu heidän ETUIHINSA, ei heihin eikä varsinkaan sinuun.


      • NOIN on.
        taas pesee kirjoitti:

        ss:ltä poliisilla uhkailua. Rikkeestä tulee vain sakko ja herjausta ei ole sananvapauden nimissä tosiasioiden kertominen. Mielipiteen vapaus on myös. Et sinä henkilökohtaisesti edusta suomenruotsalaisia, kritiikki kohdistuu heidän ETUIHINSA, ei heihin eikä varsinkaan sinuun.

        ss'stä.
        Ja noista ruuotsinkielisten etuiluista.


    • s u o r a s t a a n

      loistava!

      Suomalaista lasta ei paljoa ajatella.

      S ä ä l k s i käy suomalaisia pieniä lapsosia.

      Täällä muut edut ovat etusijalla.

      • Atolfia

        lausunut jo aiemminkin tuosta ruotsinkielestä. Nimittäin ei minulla ole sitä vastaan mitään, olen sitä itsekin työelämässä tarvinnut ja olisi ollut hyvä vieläkin paremmin osata, mutta koulussa sitä ei opi.

        Senpä vuoksi olen sitä mieltä, että PAKKO pois. Senhän me tiedämme, että me, suomalaiset, olemme niin itsepäisiä, että jos meidän pitää pakosta jotakin tehdä, niin sehän ei käy. Mehän panemme hanttiin. Ja kun tuollainen pakkoruotsi on vastenmielistä opetella, eihän sitä opi.

        Koulunkäynti pitäisi olla iloinen asia ja kaikki tuollainen tekee siitä ikävää, juuri sen vuoksi, että se on suurimmalle osalle tarpeeton.

        Vapaaehtoisena voisi sen opiskelu innostaa niitä, jotka muutenkin ovat kielistä kiinnostuneita. Viimeistään työikäisinä voisivat opiskella ne, jotka sitä katsovat työssänsä tarvitsevan.

        Tämä keskustelu varmaan päättyykin tähän.
        Mutta kun se on lakiin kirjoitettu tuo pakollisuus, niin näyttää olevan vaikea sitä muuttaa.


      • Atolfia kirjoitti:

        lausunut jo aiemminkin tuosta ruotsinkielestä. Nimittäin ei minulla ole sitä vastaan mitään, olen sitä itsekin työelämässä tarvinnut ja olisi ollut hyvä vieläkin paremmin osata, mutta koulussa sitä ei opi.

        Senpä vuoksi olen sitä mieltä, että PAKKO pois. Senhän me tiedämme, että me, suomalaiset, olemme niin itsepäisiä, että jos meidän pitää pakosta jotakin tehdä, niin sehän ei käy. Mehän panemme hanttiin. Ja kun tuollainen pakkoruotsi on vastenmielistä opetella, eihän sitä opi.

        Koulunkäynti pitäisi olla iloinen asia ja kaikki tuollainen tekee siitä ikävää, juuri sen vuoksi, että se on suurimmalle osalle tarpeeton.

        Vapaaehtoisena voisi sen opiskelu innostaa niitä, jotka muutenkin ovat kielistä kiinnostuneita. Viimeistään työikäisinä voisivat opiskella ne, jotka sitä katsovat työssänsä tarvitsevan.

        Tämä keskustelu varmaan päättyykin tähän.
        Mutta kun se on lakiin kirjoitettu tuo pakollisuus, niin näyttää olevan vaikea sitä muuttaa.

        http://www.lansivayla.fi/Uutiset/Paivan-Puheenaihe/Ruotsinkieliset-oppilaat-jaavat-ulos-Opinmaesta

        Kyllähän uutta kuulee koko ajan.

        Minä olen pakosta myöskin samaa mieltä, sillä vain vieroitetaan oppilaat ruotsin kielestä. Varmaan en itsekään olisi sitä opiskellut, jos olisi ollut pakko.

        Mutta ruotsinkielinen perhe asui naapurissamme vuosikymmeniä, ja vierailtiin puolin ja toisin, mutta ongelmia ei ollut, sillä molemmat puhuivat suomea yhtä hyvin kuin itsekin puhumme. Tosin joskus nauroimme heidän "iltapuvulleen" makeasti, eivätkä he siitä pahastuneet. Saaristolaisleipää saimme heillä usein maistella, sekä savustettuja ahvenia, kun he tulivat Inkoon kesämökiltään kotiin. Vaimo vielä sanoi minulle, että ihanaa, mökkiaika alkaa olla lopussa! Hän ei sinne mielellään mennyt., ahvenanmaalainen oli syntyjään.


      • sinisirkku-
        satu kirjoitti:

        http://www.lansivayla.fi/Uutiset/Paivan-Puheenaihe/Ruotsinkieliset-oppilaat-jaavat-ulos-Opinmaesta

        Kyllähän uutta kuulee koko ajan.

        Minä olen pakosta myöskin samaa mieltä, sillä vain vieroitetaan oppilaat ruotsin kielestä. Varmaan en itsekään olisi sitä opiskellut, jos olisi ollut pakko.

        Mutta ruotsinkielinen perhe asui naapurissamme vuosikymmeniä, ja vierailtiin puolin ja toisin, mutta ongelmia ei ollut, sillä molemmat puhuivat suomea yhtä hyvin kuin itsekin puhumme. Tosin joskus nauroimme heidän "iltapuvulleen" makeasti, eivätkä he siitä pahastuneet. Saaristolaisleipää saimme heillä usein maistella, sekä savustettuja ahvenia, kun he tulivat Inkoon kesämökiltään kotiin. Vaimo vielä sanoi minulle, että ihanaa, mökkiaika alkaa olla lopussa! Hän ei sinne mielellään mennyt., ahvenanmaalainen oli syntyjään.

        hyvältä missään muodossa. Muistan aikanaan kun lapset olivat kotona vielä, ja näin perjantaisin työviikon päättyessä, oli kodin viikkosiivous edessä. Tuttua varmaan kaikille.

        Jos kotiin tullessani tuskailin, että nyt on pakko siivota, katosi väki kummasti tahoilleen, ja siinä seisoin tiskikaamattomien astioiden ja tekemättömän viikkosiivouksen kanssa. Ja myönnettävä on ---kiukkuisena.

        Tein suunnitelman---jätin itseltänikin tuon pakkosanan,---ei, mikään pakko ei ollut väsyneenä alkaa jo perjantaina. Niinpä seuraavana aamuna teimme työnjaon aamupäiväksi ja yllättäen se toimikin hauskasti:D

        Teini-ikäinen vanhempi tytär otti imuroinnin, lähetti meidät torille ja ruokaostoksille, perheen ainoa poika ravisteli matot, ja minä tullessani pyyhin lattiat ja nuorimmainen sai pölyjen pyyhkimisen.
        Tuo muodostui toimivaksi tavaksi, pieniä poikkeuksia lukuunottamatta.
        ______________________________________________________________


        Tämä muistui mieleeni tuon pakko sanan ikävästä vaikutuksesta nuoriin. Toivoa sopii, että ruotsinkielen opiskelustakin jäisi tuo pakollisuus vihdoin pois, ja vapaavalinta tekisi kielen opiskelun siihen motivoituneille
        mahdolliseksi.


      • tiedonhaluinen?
        sinisirkku- kirjoitti:

        hyvältä missään muodossa. Muistan aikanaan kun lapset olivat kotona vielä, ja näin perjantaisin työviikon päättyessä, oli kodin viikkosiivous edessä. Tuttua varmaan kaikille.

        Jos kotiin tullessani tuskailin, että nyt on pakko siivota, katosi väki kummasti tahoilleen, ja siinä seisoin tiskikaamattomien astioiden ja tekemättömän viikkosiivouksen kanssa. Ja myönnettävä on ---kiukkuisena.

        Tein suunnitelman---jätin itseltänikin tuon pakkosanan,---ei, mikään pakko ei ollut väsyneenä alkaa jo perjantaina. Niinpä seuraavana aamuna teimme työnjaon aamupäiväksi ja yllättäen se toimikin hauskasti:D

        Teini-ikäinen vanhempi tytär otti imuroinnin, lähetti meidät torille ja ruokaostoksille, perheen ainoa poika ravisteli matot, ja minä tullessani pyyhin lattiat ja nuorimmainen sai pölyjen pyyhkimisen.
        Tuo muodostui toimivaksi tavaksi, pieniä poikkeuksia lukuunottamatta.
        ______________________________________________________________


        Tämä muistui mieleeni tuon pakko sanan ikävästä vaikutuksesta nuoriin. Toivoa sopii, että ruotsinkielen opiskelustakin jäisi tuo pakollisuus vihdoin pois, ja vapaavalinta tekisi kielen opiskelun siihen motivoituneille
        mahdolliseksi.

        ei ole 40 vuoteen ollut mitään hyötyä ruotsin kielelle, päinvastoin. Nyt osataan sitä vähemmän kuin ennen sen pakolliseksi tulemista 1970 luvulla, silti Rkp ja opetusministeri aikovat säätää lisätunteja lukioon ja aikaisempaa pakkoa peruskoululaisille.

        Ainakin 75% kansasta vastustaa mutta viis veisaa meidän johtajamme. Mistä oikein on kysymys?
        Onko Ruotsin valtio vieläkin pakottamassa ja vaatimassa Suomelta tätä ruotsin kielen osaamista.
        Antaahan se vuosittain rahaa suomalaisten nuorten ruotsittamiseen ja ruotsin opettajat saavat ilmaisia loma/kurssimatkoja Ruotsiin.
        Miksi media on niin hiljaa; eikö uskalla tutkia asioita?


      • Totta puhui.
        tiedonhaluinen? kirjoitti:

        ei ole 40 vuoteen ollut mitään hyötyä ruotsin kielelle, päinvastoin. Nyt osataan sitä vähemmän kuin ennen sen pakolliseksi tulemista 1970 luvulla, silti Rkp ja opetusministeri aikovat säätää lisätunteja lukioon ja aikaisempaa pakkoa peruskoululaisille.

        Ainakin 75% kansasta vastustaa mutta viis veisaa meidän johtajamme. Mistä oikein on kysymys?
        Onko Ruotsin valtio vieläkin pakottamassa ja vaatimassa Suomelta tätä ruotsin kielen osaamista.
        Antaahan se vuosittain rahaa suomalaisten nuorten ruotsittamiseen ja ruotsin opettajat saavat ilmaisia loma/kurssimatkoja Ruotsiin.
        Miksi media on niin hiljaa; eikö uskalla tutkia asioita?

        Otsikoi Helsingin Sanomat yli puolen sivun kirjoituksensa aiheesta hiljattain.

        Niitä kaunaisen Lipposen juttuja.


      • Pilaamista !
        Totta puhui. kirjoitti:

        Otsikoi Helsingin Sanomat yli puolen sivun kirjoituksensa aiheesta hiljattain.

        Niitä kaunaisen Lipposen juttuja.

        "riittämättömyys", ikään kuin äidinkieli ei riittäisi, lapsi kokee huonommuutta yrittäessään sekoitella ruotsia ja englantia, klun äidinkielen taidot ovst vielä hakusessa ja varmistamattomat.


      • Atolfia
        satu kirjoitti:

        http://www.lansivayla.fi/Uutiset/Paivan-Puheenaihe/Ruotsinkieliset-oppilaat-jaavat-ulos-Opinmaesta

        Kyllähän uutta kuulee koko ajan.

        Minä olen pakosta myöskin samaa mieltä, sillä vain vieroitetaan oppilaat ruotsin kielestä. Varmaan en itsekään olisi sitä opiskellut, jos olisi ollut pakko.

        Mutta ruotsinkielinen perhe asui naapurissamme vuosikymmeniä, ja vierailtiin puolin ja toisin, mutta ongelmia ei ollut, sillä molemmat puhuivat suomea yhtä hyvin kuin itsekin puhumme. Tosin joskus nauroimme heidän "iltapuvulleen" makeasti, eivätkä he siitä pahastuneet. Saaristolaisleipää saimme heillä usein maistella, sekä savustettuja ahvenia, kun he tulivat Inkoon kesämökiltään kotiin. Vaimo vielä sanoi minulle, että ihanaa, mökkiaika alkaa olla lopussa! Hän ei sinne mielellään mennyt., ahvenanmaalainen oli syntyjään.

        tuosta Länsiväylän artikkelista. Meille ei ole pitkään aikaan kannettu tuota lehteä ja kaupasta
        se on aina lopussa.

        En tiedä, miksi noitten ilmaisten lehtien kotiinkanto on lopetettu.

        Suurpellostakin oli mukava saada hieman infoa. Olemme siitä ohi ajaessamme ihmetelleet sen hidasta edistymistä, mutta nythän siellä alkaa jo jotain valmistua.

        Pitääkin joskus ihan uteliaisuuttaan käydä autolla kiertämässä siellä olevat valmiit kadut.


      • Atolfia kirjoitti:

        tuosta Länsiväylän artikkelista. Meille ei ole pitkään aikaan kannettu tuota lehteä ja kaupasta
        se on aina lopussa.

        En tiedä, miksi noitten ilmaisten lehtien kotiinkanto on lopetettu.

        Suurpellostakin oli mukava saada hieman infoa. Olemme siitä ohi ajaessamme ihmetelleet sen hidasta edistymistä, mutta nythän siellä alkaa jo jotain valmistua.

        Pitääkin joskus ihan uteliaisuuttaan käydä autolla kiertämässä siellä olevat valmiit kadut.

        ohiajaessani olen joskus huomannut.


    • Ei lapsille tyrkytetä yhtään mitään, ei varsinkaan suomenkielisille lapsille ruotsinkielisten taholta.

      Kyllä kasvatuksesta, koulutuksesta ja muustakin valistuksesta vastaavat enemmistöläiset. Onko meille muka viiden prosentin diktatuuri?

      Jokainen suomalainen on mielissään jos hänen lapsensa oppii myös ruotsin kielen. Näin tapahtuu helposti vaikka leikkipihalla. Jos vaikkapa savolaiset joutuvát ruotsalaisseudulla jossa suomea tuskin kuulee. Lapset integroituvat muihin lapsiin erittäin sujuvasti. Ruotsinkielisiä vanhempia varmaan hämmentää kun tuollainen kauheus tapahtuu.

      Kielten osaaminen on suuri askel elämäntiellä - kaikkien valistuneiden mielestä.

      Eikö olekin noin?

      • kenelle rahoja

        meillä on 5% diktatuuri. Rkp:llä on jatkuva paikka Hallituksessa.
        Se tässä ihmeellistä onkin että tuo pieni puolue pystyy koulutettujen juristien avulla vaatimaan ikuista pakkoruotsitussa kouluissa ja vetoaa lakiin joka säädettiin 1918, mutta eihän siinä laissa sanota mitään pakollisesta ruotsista, eikä meillä ollut pakkoruotsia peruskouluissa ennen 1970, jolloin ne likaiset lehmänkaupat tehtiin.

        Miksi media ei halua tutkia tarkemmin rikkaita suomenruotsalaisia säätiörahastoja ja niiden antamia vaalitukeja?


      • näin vain on

        vain järki-ihminen tajuaa! Mutta harvallapa se etu onkaan.


      • pakko ei toimi
        näin vain on kirjoitti:

        vain järki-ihminen tajuaa! Mutta harvallapa se etu onkaan.

        ruotsin kuninkaallisiin ihastunut ruotsin opettaja oli tuonut leikekirjansa tunnille ja käyttänyt koko tunnin kertomassa Victorian ihanasta elämästä ja miten tärkeää on oppia ruotsia jotta voi käydä Ruotsissa ja vaikka tutustumaan Victoriaan.
        Voi päästä vaikka prinssiksi tai prinsessaksi jos osaa ruotsia.

        Tämä näyttää olevan aika mainio keino aivopestä lapsia. Mitä kaikkea muuta nämä 2000 ruotsin opettajaa keksivät?

        Ei se pakkoruotsi siltikään näytä kelpaavan kansalle.


      • Isoäiti*
        pakko ei toimi kirjoitti:

        ruotsin kuninkaallisiin ihastunut ruotsin opettaja oli tuonut leikekirjansa tunnille ja käyttänyt koko tunnin kertomassa Victorian ihanasta elämästä ja miten tärkeää on oppia ruotsia jotta voi käydä Ruotsissa ja vaikka tutustumaan Victoriaan.
        Voi päästä vaikka prinssiksi tai prinsessaksi jos osaa ruotsia.

        Tämä näyttää olevan aika mainio keino aivopestä lapsia. Mitä kaikkea muuta nämä 2000 ruotsin opettajaa keksivät?

        Ei se pakkoruotsi siltikään näytä kelpaavan kansalle.

        minäkin olen ehdottoman varmasti pakkoruotsia vastaan.


      • tyypillistä Ruuneper

        yrittää määräillä vaikkei sillä ole mitään valtuuksia.


      • tyypillistä Ruuneper kirjoitti:

        yrittää määräillä vaikkei sillä ole mitään valtuuksia.

        Noin suuria typeryyksiä ei kukaan voi esittä kuin nikittömänä. Paljastuisi pöhköpään henkilöllisyys.

        Minä en, enempää kuin muutkaan, pysty määräämään yhtään mistään.

        Ilmoita minulle jos saan tuollaiset määräämisoikeudet. Ensi kevään Edudkuntavaalit ovat tarpeettomat ainakin sinun käsityksessäsi.


      • entinen*
        tyypillistä Ruuneper kirjoitti:

        yrittää määräillä vaikkei sillä ole mitään valtuuksia.

        sitten oikein yrittää määräillä? Hän on aivan oikeassa ruotsinkielen opetuksen kannalta. Minusta on suuri etu ja rikkaus, jos lapsille opetetaan koulussa edes ruotsinkielen alkeet. Täydellistä kielitaitoa ei koulussa opi, vaan se tulee käytännön kokemuksen perusteella. Omasta kokemuksesta voin kertoa. Oppikoulun ekaluokalla jo opetettiin ruotsia 50-luvulla. En koskaan ole kokenut siitä olevan haittaa, pelkästään hyötyä jo ensimmäistä työpaikkaa hakiessani.
        Olen pohjalainen juntti, vaikka nainen olenkin, mutta eka työpaikka oli Turussa ja jo vähäisen kielitaidon ansiosta sain paikan, joka ilman sitä olisi jäänyt saamatta.
        Koko elämäni aikana olen monta kertaa joutunut tilanteisiin, jossa olen saanut "loistaa" taidollani, vaikka se ei täydellistä osaamista olekaan.

        Eikös Kiviniemikin saanut ylimääräisiä pisteitä Ruotsissa ollessaan juuri kielitaitonsa ansiosta.


      • 10+14 =?
        entinen* kirjoitti:

        sitten oikein yrittää määräillä? Hän on aivan oikeassa ruotsinkielen opetuksen kannalta. Minusta on suuri etu ja rikkaus, jos lapsille opetetaan koulussa edes ruotsinkielen alkeet. Täydellistä kielitaitoa ei koulussa opi, vaan se tulee käytännön kokemuksen perusteella. Omasta kokemuksesta voin kertoa. Oppikoulun ekaluokalla jo opetettiin ruotsia 50-luvulla. En koskaan ole kokenut siitä olevan haittaa, pelkästään hyötyä jo ensimmäistä työpaikkaa hakiessani.
        Olen pohjalainen juntti, vaikka nainen olenkin, mutta eka työpaikka oli Turussa ja jo vähäisen kielitaidon ansiosta sain paikan, joka ilman sitä olisi jäänyt saamatta.
        Koko elämäni aikana olen monta kertaa joutunut tilanteisiin, jossa olen saanut "loistaa" taidollani, vaikka se ei täydellistä osaamista olekaan.

        Eikös Kiviniemikin saanut ylimääräisiä pisteitä Ruotsissa ollessaan juuri kielitaitonsa ansiosta.

        ruotsinkieli meidän toinen äidinkielemmekin, eikös se ole rikkautta sekin?


      • on vain yksi
        10+14 =? kirjoitti:

        ruotsinkieli meidän toinen äidinkielemmekin, eikös se ole rikkautta sekin?

        äidinkieli, teillä se on ruotsi, meillä suomi. Jostain syystä 5 % vähemmistön kieli on toinen kansalliskieli Suomessa.


      • DDDDDDD!
        on vain yksi kirjoitti:

        äidinkieli, teillä se on ruotsi, meillä suomi. Jostain syystä 5 % vähemmistön kieli on toinen kansalliskieli Suomessa.

        Onneksi lapseni ovat aikuisia perheellisiä, heillä jo teini-ikäisiä ja opiskelut aluillaan.
        Eipä tarvitse surra mitä opetetaan, jos olisi venäjä pakollisena varmaan aloittaja soisi joka päivä sen kunniaksi meille venäjän alkeita.
        Kyllä on todella putkiaivo joka jaksaa kuukaudesta toiseen marista DDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDD!


      • 6+5=?
        on vain yksi kirjoitti:

        äidinkieli, teillä se on ruotsi, meillä suomi. Jostain syystä 5 % vähemmistön kieli on toinen kansalliskieli Suomessa.

        äidinkieleni on Suomi, mutta ruotsinkieli on toinen äidinkieli Suomessa.


      • dummmm
        6+5=? kirjoitti:

        äidinkieleni on Suomi, mutta ruotsinkieli on toinen äidinkieli Suomessa.

        juu ja somali on joittenkin äidinkieli, joittenkin venäjä, ainakin parisataa eri äidinkieltä on Suomessa.


      • 20+1=?
        dummmm kirjoitti:

        juu ja somali on joittenkin äidinkieli, joittenkin venäjä, ainakin parisataa eri äidinkieltä on Suomessa.

        mutta virallisia äidinkieliä on Suomessa suomenkieli ja ruotsinkieli.


      • 17+4
        dummmm kirjoitti:

        juu ja somali on joittenkin äidinkieli, joittenkin venäjä, ainakin parisataa eri äidinkieltä on Suomessa.

        pienenessä Ankkalammikossa elävät eivät tajua miten suomenkielisiä ärsyttää heidän ylimielisyytensä siitä että 95% suomalaisten olisi opittava 5% ruotsin murre.
        Suomalaisten äidinkieli on suomi ja ruotsi on vieras kieli meille vaikka sille ruotsinkieliset ovat keksineet nimen "toinen kotimainen", ja se on yksi vähemmistökieli Suomessa 186 vieraan kielen joukossa.

        Kielikeskustelu tulee jatkumaan eikä se lopu ennenkuin pakkoruotsi poistetaan kouluista, vaikka te kuinka kovasti haluatte meitä hiljentää.


      • eikä ole

      • sinisirkku-ek
        17+4 kirjoitti:

        pienenessä Ankkalammikossa elävät eivät tajua miten suomenkielisiä ärsyttää heidän ylimielisyytensä siitä että 95% suomalaisten olisi opittava 5% ruotsin murre.
        Suomalaisten äidinkieli on suomi ja ruotsi on vieras kieli meille vaikka sille ruotsinkieliset ovat keksineet nimen "toinen kotimainen", ja se on yksi vähemmistökieli Suomessa 186 vieraan kielen joukossa.

        Kielikeskustelu tulee jatkumaan eikä se lopu ennenkuin pakkoruotsi poistetaan kouluista, vaikka te kuinka kovasti haluatte meitä hiljentää.

        Kuinka et muista, että juuri Ruotsin kautta Acricola halusta antaa suomalaisille oman kirjakielen!

        HÄN rakasti suomen kansaa, sinä sokeana vihaat, etkä suvaitse edes sen pienen vähemmistön, jotka täällä ovat syntyneet tahtomattaan, jäävän ilman äidinkielensä elinmahdollisuutta!

        Monessa suhteessa ovat ruotsinsuomalaiset osanneet ajatella tämän maan parasta!

        Manneheim sai eurooppalaisetkin hyväsymään tämän pohjoisen maan, omalla kultivoidulla olemuksellaan!

        Teet hallaa omalle jälkipolvellesi ja väärin muitakin kohtaan, levittäessäsi halpamaista propakandaa!!!
        Sinulleko ne säästöt tulisivat, jos ei käännöstöitä tehtäisi? Salli minun nauraa! Onneksi maassamme on ajatteleviakin ihmisiä!

        Eihän se pakkoruotsi olekaan tärkeää, vaan ymmärtää pohjoimaiden yhteistyö ja kauppasuhteet, jossa on hyvä osata skandinaavisia kieliä:)

        Hekin rakastavat synnyinmaataan, ovat jo monen polven ajan asuttaneet ja vaurastuttaneet tätä maata! Sekö ei ole mitään?


      • 10101010
        17+4 kirjoitti:

        pienenessä Ankkalammikossa elävät eivät tajua miten suomenkielisiä ärsyttää heidän ylimielisyytensä siitä että 95% suomalaisten olisi opittava 5% ruotsin murre.
        Suomalaisten äidinkieli on suomi ja ruotsi on vieras kieli meille vaikka sille ruotsinkieliset ovat keksineet nimen "toinen kotimainen", ja se on yksi vähemmistökieli Suomessa 186 vieraan kielen joukossa.

        Kielikeskustelu tulee jatkumaan eikä se lopu ennenkuin pakkoruotsi poistetaan kouluista, vaikka te kuinka kovasti haluatte meitä hiljentää.

        potaskaa!!! Kirjoitettu kieli, niin myös puhekieli on aivan korrektia! Se mitä puhutaan arjessa, on jokaisen suomalaisenkin oma asia. Presidentti Martti Ahtisaari puhui aivan tavallista Hesan kieltä, ja on niinkuin tiedät, eräs meidän ansioituneimpiä presidenttejämme.

        Tuo sama pätee suomenruotsiin, ja voin vakuuttaa sinulle, että hallitsen sen kielen täydellisesti
        SUOMALAISEN kielitutkinnon läpikäyneenä!


      • !!!!Agricola
        10101010 kirjoitti:

        potaskaa!!! Kirjoitettu kieli, niin myös puhekieli on aivan korrektia! Se mitä puhutaan arjessa, on jokaisen suomalaisenkin oma asia. Presidentti Martti Ahtisaari puhui aivan tavallista Hesan kieltä, ja on niinkuin tiedät, eräs meidän ansioituneimpiä presidenttejämme.

        Tuo sama pätee suomenruotsiin, ja voin vakuuttaa sinulle, että hallitsen sen kielen täydellisesti
        SUOMALAISEN kielitutkinnon läpikäyneenä!

        Kun prassailet ruotsin kielisillä nimillä niin tarkasta joskus kuinka ne kirjoitetaan!!


      • latinaa
        !!!!Agricola kirjoitti:

        Kun prassailet ruotsin kielisillä nimillä niin tarkasta joskus kuinka ne kirjoitetaan!!

        se on. :))))


      • BUUUUUUUUUUUU
        latinaa kirjoitti:

        se on. :))))

        Mielestäni lähinnä litinää.................buuuuuuuuuu!


      • sinisilmä* :D
        latinaa kirjoitti:

        se on. :))))

        koneessani on joku häikkä, tältä istuimeltä en sille mahda mitään:D Terve!


      • *******
        !!!!Agricola kirjoitti:

        Kun prassailet ruotsin kielisillä nimillä niin tarkasta joskus kuinka ne kirjoitetaan!!

        ******


      • näkijä@
        ******* kirjoitti:

        ******

        ahtaasta sisäänajosta ei pääse isompi kulkuneuvo läpi! Antaa heidän jäädä omaan maailmaansa, ei enää käy laajentaminen.

        Osa on näitä.


      • aika vanha
        näkijä@ kirjoitti:

        ahtaasta sisäänajosta ei pääse isompi kulkuneuvo läpi! Antaa heidän jäädä omaan maailmaansa, ei enää käy laajentaminen.

        Osa on näitä.

        Suomeksi oikeasti rassataan..........DD


      • yks immeinen saunan
        aika vanha kirjoitti:

        Suomeksi oikeasti rassataan..........DD

        minä aion viettää mukavaa lauantai-iltaa! Samoin toivon kaikille osaanottajille! heippa vaan...


      • sivusta katsoja
        yks immeinen saunan kirjoitti:

        minä aion viettää mukavaa lauantai-iltaa! Samoin toivon kaikille osaanottajille! heippa vaan...

        tätä pitkää ketjua niin huomaa että täällä on enemmän koulutettuja suomenruotsalaisia kuin suomenkielisiä ja kyllä ne osaavat vihata suomenkielistä enemmistöä.
        Hyvät yötä kumminkin Teille kaikille.


      • yks pikkuinen
        sivusta katsoja kirjoitti:

        tätä pitkää ketjua niin huomaa että täällä on enemmän koulutettuja suomenruotsalaisia kuin suomenkielisiä ja kyllä ne osaavat vihata suomenkielistä enemmistöä.
        Hyvät yötä kumminkin Teille kaikille.

        ilman vihaa kumpaankaan kieliryhmään. Tyhmyyteen suhtaudun ehkä hieman kärsimättömästi. Sen myönnän.

        Kiitos kuitenkin kauniista toivotuksestasi meille kaikille. Sinullekin samoin!


      • siellä totuus
        yks pikkuinen kirjoitti:

        ilman vihaa kumpaankaan kieliryhmään. Tyhmyyteen suhtaudun ehkä hieman kärsimättömästi. Sen myönnän.

        Kiitos kuitenkin kauniista toivotuksestasi meille kaikille. Sinullekin samoin!

        Neuvoisin sinua lukemaan Hufvudstasbladetin ja Vasabladetin keskustelupalstoja nähdäksesi mitä suomenruotsalaiset todella ajattelevat. Kirjoitukset tihkuvat vihaa.

        Ei tälläkään sivulla suomenkieliset ole vihamielisiä suomenruotsalaisia kohtaan, vastustavat vain pakkoruotsia.


      • 17+1
        sinisilmä* :D kirjoitti:

        koneessani on joku häikkä, tältä istuimeltä en sille mahda mitään:D Terve!

        kiitollinen ruotsinkielisille jotka ovat hallin neet häntä sivistymätöntä moukkaa ja tuoneet sivistystä ja uskontoa hanellekkii.


      • 1+5
        siellä totuus kirjoitti:

        Neuvoisin sinua lukemaan Hufvudstasbladetin ja Vasabladetin keskustelupalstoja nähdäksesi mitä suomenruotsalaiset todella ajattelevat. Kirjoitukset tihkuvat vihaa.

        Ei tälläkään sivulla suomenkieliset ole vihamielisiä suomenruotsalaisia kohtaan, vastustavat vain pakkoruotsia.

        msitä syystä mieti vähä


      • koulutus?
        sivusta katsoja kirjoitti:

        tätä pitkää ketjua niin huomaa että täällä on enemmän koulutettuja suomenruotsalaisia kuin suomenkielisiä ja kyllä ne osaavat vihata suomenkielistä enemmistöä.
        Hyvät yötä kumminkin Teille kaikille.

        sitä ei kyllä ainakaan tällä pääpäsmärillä ole, vain valtava ego ja mammonan palvonta, jota joka toisessa viestissä korostaa, sitten taas on niin vatimatonta ja vetoaa inhimillisyyteen.


      • 19+14
        koulutus? kirjoitti:

        sitä ei kyllä ainakaan tällä pääpäsmärillä ole, vain valtava ego ja mammonan palvonta, jota joka toisessa viestissä korostaa, sitten taas on niin vatimatonta ja vetoaa inhimillisyyteen.

        sitten palstalle, ei osannut edes kirjoittaa. Nyt on täällä oppinut. Saisi olla kiitollinen meille kilteille suomalaisille.


      • 1-0
        koulutus? kirjoitti:

        sitä ei kyllä ainakaan tällä pääpäsmärillä ole, vain valtava ego ja mammonan palvonta, jota joka toisessa viestissä korostaa, sitten taas on niin vatimatonta ja vetoaa inhimillisyyteen.

        Vai että vielä koulutusta, eiköhän eläkeläisenä voi elää jo ilman edes mainitsematta koulutusta.
        Näitä juttuja lukiessa tulee herkästi mieleen että samalla viivalla näillä vuosilla ollaan, luonteelleen ei kai kukaan voi mitään.
        Kannattaako meidän kaikkien olla niin 'tasapäisiä' ja aina samaa mieltä samoilla sanoilla?
        Hyvää asiaa ja aihetta on mietiskeltävä jokaisen omalla mielipiteellään.
        Kyllä näitä ilkeilijöitäkin ja kateudesta kankeita liikkuu, miksi niihin ei kiinnitetä huomiota?
        Siitä vaan sättimään ja manaamaan täysillä aiheiden antajia on joka ketjussa, näitä minä minä minä ei kun MiNä...
        Erilaisia keskustelupalstoja löytyy pilvin pimein...onnex!


      • jos on onnex
        1-0 kirjoitti:

        Vai että vielä koulutusta, eiköhän eläkeläisenä voi elää jo ilman edes mainitsematta koulutusta.
        Näitä juttuja lukiessa tulee herkästi mieleen että samalla viivalla näillä vuosilla ollaan, luonteelleen ei kai kukaan voi mitään.
        Kannattaako meidän kaikkien olla niin 'tasapäisiä' ja aina samaa mieltä samoilla sanoilla?
        Hyvää asiaa ja aihetta on mietiskeltävä jokaisen omalla mielipiteellään.
        Kyllä näitä ilkeilijöitäkin ja kateudesta kankeita liikkuu, miksi niihin ei kiinnitetä huomiota?
        Siitä vaan sättimään ja manaamaan täysillä aiheiden antajia on joka ketjussa, näitä minä minä minä ei kun MiNä...
        Erilaisia keskustelupalstoja löytyy pilvin pimein...onnex!

        muita palstoja , mix täällä notkut hännystelemässä yhtä. Mihinkä se retonki unohtu.


      • RR..Ö
        jos on onnex kirjoitti:

        muita palstoja , mix täällä notkut hännystelemässä yhtä. Mihinkä se retonki unohtu.

        Kylläpä on katkeraa, vaikka sunnuntai aamu, elikkäs vapaa päivä eläkeläisillekin.
        Onhan meillä kaikilla yksi yhteinen koulu, tämä kaikkein tärkein, elämän koulu kaikkine lisukkeineen.
        Toisilla varmaan mennyt heikosti, harmi!


    • havumetsien mies

      Ihminen on luonnostaan monikielinen ja oppii useita vieraita kieliä. Vaikkapa Intiassa tai Afrikassa moni lapsi pystyy käyttämään useampaa kieltä.

      Tässä maassa se tuntuu olevan monelle vaikeata.

      Täydellä syyllä voidaan pian käyttää käsitettä "svenskatalande bättre finskatalande folk". Vankka sivistystason osoitus on se, että osa kumpaakin kotimaista kieltä, kun kaikki täällä eivät siihen pysty. Pian sillä taidolla erottuukin joukosta.

      • DDDDDDDDDDDDDDDDDDDD

        DDD


      • DDDDDDDDDDDDDDDDDDDD kirjoitti:

        DDD

        Tuli mieleen tästä keskustelusta..Pohjanlahden ja Suomenlahden rannikko- väestöt, ovat osanneet aina ruotsinkieltä.ei tarvi mennä kuin yksi sukupolvi taaksepäin,niin sukunimetkin olivat ruotsinkielisiä..Minunkin äitini tyttönimi ol ruotsinkielinen,hän oli Pietarsaaresta kotoisain.. Miehen vanhempien nimet olivat myös ruotsinkielisiä.. olivat Lohjalta päin..He olivat suomentaneet nimensä,jossain vaiheessa...Siis, moninpaikoin,on ruotsinkieli ollut aivan jokapäiväistä..Joten ,ei siinä ole mitään erikoista..Olin sairaalassa työssä täällä Espoossa,joka on ollut aivan ruotsinkielinen joskus,ennenkuin tänne muutti muualta väkeä..
        Vanhat ihmiset,eivät oikein muuta ymmärtäneet,joten oli hyvä,että edes vähän pystyin puhumaan heidän äidinkielellään..Ruotsinkieli on ihan mukavaa ja on helpompi oppia muita kieliä,kun osaa ruotsia..
        Nykyaikana,kaikki lapset tahtovat vain opiskella englantia,ehkä,kun se on niin trendikästä..
        Pakosta,kukaan ei opi mitään,joten vapaaehtoisena aineena,pitäisi olla koulussa..Eipä muuta.. Mukavaa päivää! t.Irkku


      • A-talk
        irkku-37 kirjoitti:

        Tuli mieleen tästä keskustelusta..Pohjanlahden ja Suomenlahden rannikko- väestöt, ovat osanneet aina ruotsinkieltä.ei tarvi mennä kuin yksi sukupolvi taaksepäin,niin sukunimetkin olivat ruotsinkielisiä..Minunkin äitini tyttönimi ol ruotsinkielinen,hän oli Pietarsaaresta kotoisain.. Miehen vanhempien nimet olivat myös ruotsinkielisiä.. olivat Lohjalta päin..He olivat suomentaneet nimensä,jossain vaiheessa...Siis, moninpaikoin,on ruotsinkieli ollut aivan jokapäiväistä..Joten ,ei siinä ole mitään erikoista..Olin sairaalassa työssä täällä Espoossa,joka on ollut aivan ruotsinkielinen joskus,ennenkuin tänne muutti muualta väkeä..
        Vanhat ihmiset,eivät oikein muuta ymmärtäneet,joten oli hyvä,että edes vähän pystyin puhumaan heidän äidinkielellään..Ruotsinkieli on ihan mukavaa ja on helpompi oppia muita kieliä,kun osaa ruotsia..
        Nykyaikana,kaikki lapset tahtovat vain opiskella englantia,ehkä,kun se on niin trendikästä..
        Pakosta,kukaan ei opi mitään,joten vapaaehtoisena aineena,pitäisi olla koulussa..Eipä muuta.. Mukavaa päivää! t.Irkku

        ruotsia, koska suomalaiset pakotettiin sitä puhumaan ja nimetkin oli muutettava ruotsalaisiksi jos halusi päästä eteenpäin elämässä.
        Tälläistä se sorto on ollut suomenkielisille.
        Vasta 1920-1930 luvalla, kielitaistelun alettua suomalaiset alkoivat suomentaa nimensä.

        Nyt vieläkin kielikeskustelu oli tabu perjantai iltana. Tuntijaosta Opetusministeri Henna Virkkunen ja Lankinen puhuivat mutta enpä kuullut sanaa pakkoruotsista tai ruotsin kielestä.
        Näin arka ja kielletty aihe se on suomalaisessa demokratiassa.


      • niin meni
        A-talk kirjoitti:

        ruotsia, koska suomalaiset pakotettiin sitä puhumaan ja nimetkin oli muutettava ruotsalaisiksi jos halusi päästä eteenpäin elämässä.
        Tälläistä se sorto on ollut suomenkielisille.
        Vasta 1920-1930 luvalla, kielitaistelun alettua suomalaiset alkoivat suomentaa nimensä.

        Nyt vieläkin kielikeskustelu oli tabu perjantai iltana. Tuntijaosta Opetusministeri Henna Virkkunen ja Lankinen puhuivat mutta enpä kuullut sanaa pakkoruotsista tai ruotsin kielestä.
        Näin arka ja kielletty aihe se on suomalaisessa demokratiassa.

        eikä otettu edes evakkoja, ettei suomea puhuvia tulisi kuntaan. Tontteja ei myyty suomenkielisille , monella tapaan suomenkielisiä lyötiin.


      • 2.polven evakko
        niin meni kirjoitti:

        eikä otettu edes evakkoja, ettei suomea puhuvia tulisi kuntaan. Tontteja ei myyty suomenkielisille , monella tapaan suomenkielisiä lyötiin.

        Meidän perhe sai valita ruotsinkielisen Pernajan ja Naantalin mlk:n välillä. Emme halunneet mennä ruotsinkieliseen kuntaan.
        Ehkä ei aivan voi tuotakaan väitettä yleistää.
        katleija4


      • Wikipediasta
        2.polven evakko kirjoitti:

        Meidän perhe sai valita ruotsinkielisen Pernajan ja Naantalin mlk:n välillä. Emme halunneet mennä ruotsinkieliseen kuntaan.
        Ehkä ei aivan voi tuotakaan väitettä yleistää.
        katleija4

        ielipolitiikka toisen maailmansodan jälkeen

        Pariisin rauhansopimuksessa Suomen menettämien alueiden väestön uudelleen asuttamisessa kielipoliittiset kysymykset nousivat keskeiseen asemaan. Pakkoluovutettujen alueiden väestön, joka muodosti 12 prosenttia koko maan väestöstä, uudelleen asuttaminen oli sosiaalista agraaripolitiikkaa — kaikille halukkaille oli tarjottava mahdollisuus omaan maahan ja asuntoon. Tälle periaatteelle perustunut maanhankintalaki hyväksyttiin eduskunnassa vuonna 1945.[1]

        Silloisen pääministerin, J. K. Paasikiven, vaatimuksesta maanhankintalakiin lisättiin kielipykälä, jonka mukaan siirtokarjalaisten asuttaminen ei saanut muuttaa kuntien kielisuhteita, mikä käytännössä esti evakkojen asutuksen ruotsinkielisiin ja kaksikielisiin kuntiin, koska ruotsinkielisiä evakkoja ei Porkkalan vuokra-alueen asukkaita lukuun ottamatta juuri ollut. Paasikiven näkemyksen mukaan evakot olisivat uhanneet ruotsinkielisten asutusta ja kulttuuria, jotka säilyttämällä pidettäisiin yllä Ruotsin, Pohjolan ja sitä kautta koko läntisen maailman kiinnostus Suomen kohtaloon. Kuten 1930-luvullakin, kielipolitiikalle muodostui ulkopoliittinen ulottuvuus.[1]
        [muokkaa] Koulujärjestelmän uudistukset


      • Tiedän.
        2.polven evakko kirjoitti:

        Meidän perhe sai valita ruotsinkielisen Pernajan ja Naantalin mlk:n välillä. Emme halunneet mennä ruotsinkieliseen kuntaan.
        Ehkä ei aivan voi tuotakaan väitettä yleistää.
        katleija4

        Ruotsinkieliset eivät ottaneet evakkoja.


      • Näin on.
        Wikipediasta kirjoitti:

        ielipolitiikka toisen maailmansodan jälkeen

        Pariisin rauhansopimuksessa Suomen menettämien alueiden väestön uudelleen asuttamisessa kielipoliittiset kysymykset nousivat keskeiseen asemaan. Pakkoluovutettujen alueiden väestön, joka muodosti 12 prosenttia koko maan väestöstä, uudelleen asuttaminen oli sosiaalista agraaripolitiikkaa — kaikille halukkaille oli tarjottava mahdollisuus omaan maahan ja asuntoon. Tälle periaatteelle perustunut maanhankintalaki hyväksyttiin eduskunnassa vuonna 1945.[1]

        Silloisen pääministerin, J. K. Paasikiven, vaatimuksesta maanhankintalakiin lisättiin kielipykälä, jonka mukaan siirtokarjalaisten asuttaminen ei saanut muuttaa kuntien kielisuhteita, mikä käytännössä esti evakkojen asutuksen ruotsinkielisiin ja kaksikielisiin kuntiin, koska ruotsinkielisiä evakkoja ei Porkkalan vuokra-alueen asukkaita lukuun ottamatta juuri ollut. Paasikiven näkemyksen mukaan evakot olisivat uhanneet ruotsinkielisten asutusta ja kulttuuria, jotka säilyttämällä pidettäisiin yllä Ruotsin, Pohjolan ja sitä kautta koko läntisen maailman kiinnostus Suomen kohtaloon. Kuten 1930-luvullakin, kielipolitiikalle muodostui ulkopoliittinen ulottuvuus.[1]
        [muokkaa] Koulujärjestelmän uudistukset

        eli katjeijan valheella oli k´lyhyet jäljet.
        Nykyisinkään eivät ruotsinkieliset tule ede samaan koulutaloon kuin suomenkieliset.
        Kalliiksi tulevat omat rakennukset.


      • 14+2
        Näin on. kirjoitti:

        eli katjeijan valheella oli k´lyhyet jäljet.
        Nykyisinkään eivät ruotsinkieliset tule ede samaan koulutaloon kuin suomenkieliset.
        Kalliiksi tulevat omat rakennukset.

        määräämässä aina, niinpä silloinkin. Aivan samaa mieltä olen ed. kanssa.


      • susmorsian ek.
        Tiedän. kirjoitti:

        Ruotsinkieliset eivät ottaneet evakkoja.

        tämä vuonna 1945, ettei ruotsinkielisen enemmistön kuntiin sijoiteta evakkoja. Kattelkaapas Wigipediaa, en viitti selittää. Ei siellä kunnissa asuvat suomenruotsalaiset määräilleet näitä asioita. No, jos lueskelette sieltä, niin asia selviää.
        En tiiä, josko tästä on puhettakin täällä jo ollut, en viitti kaikkee lukkee, kun muuten en ookaan kiinnostunu koko ruotsi-suomi-sodasta.


      • 15+11
        susmorsian ek. kirjoitti:

        tämä vuonna 1945, ettei ruotsinkielisen enemmistön kuntiin sijoiteta evakkoja. Kattelkaapas Wigipediaa, en viitti selittää. Ei siellä kunnissa asuvat suomenruotsalaiset määräilleet näitä asioita. No, jos lueskelette sieltä, niin asia selviää.
        En tiiä, josko tästä on puhettakin täällä jo ollut, en viitti kaikkee lukkee, kun muuten en ookaan kiinnostunu koko ruotsi-suomi-sodasta.

        ja niin tänäkin päivänä noiden koulutalojen rakentamisjutut sanelee RKP:n henkilöt.

        Minua ei vähääkään kiinostaisi, mutta kun kuntataloudet ovat niin kovilla, että lasten kouluista, kouluruuista ja muista tingitään,
        samoin vanhusten hoidosta, niin se on ainoa asia, miksi tämä kiinnostaa, siis tuo varojen riittämättömyys todella tärkeisiin asioihin.


      • tiedetään
        susmorsian ek. kirjoitti:

        tämä vuonna 1945, ettei ruotsinkielisen enemmistön kuntiin sijoiteta evakkoja. Kattelkaapas Wigipediaa, en viitti selittää. Ei siellä kunnissa asuvat suomenruotsalaiset määräilleet näitä asioita. No, jos lueskelette sieltä, niin asia selviää.
        En tiiä, josko tästä on puhettakin täällä jo ollut, en viitti kaikkee lukkee, kun muuten en ookaan kiinnostunu koko ruotsi-suomi-sodasta.

        olisi kohteliasta lukea ketju ennen kuin tulee toistelemaan, mitä muut on jo kirjoittaneet. Mitäs tähän tulit viisauttas esittelemään, kun koko asia ei sinua ees kiinnosta.
        Paasikiven takapiruna oli kyllä ruotsalaiset ja suomenruotsalaiset.Käsikassara se pressa ja hallitus oli silloin kuten nytkin.


      • susmorsian ek.
        tiedetään kirjoitti:

        olisi kohteliasta lukea ketju ennen kuin tulee toistelemaan, mitä muut on jo kirjoittaneet. Mitäs tähän tulit viisauttas esittelemään, kun koko asia ei sinua ees kiinnosta.
        Paasikiven takapiruna oli kyllä ruotsalaiset ja suomenruotsalaiset.Käsikassara se pressa ja hallitus oli silloin kuten nytkin.

        oo mulle vihanen, miks miun pitäs tänne riitelemmään tulla teiän kanssanne...heh.


      • katleija4
        Näin on. kirjoitti:

        eli katjeijan valheella oli k´lyhyet jäljet.
        Nykyisinkään eivät ruotsinkieliset tule ede samaan koulutaloon kuin suomenkieliset.
        Kalliiksi tulevat omat rakennukset.

        Kovasti ainakin pohtivat sitä Pernajaa, mutta kun jo valmiiksi olimme lounais-Suomessa asetuttiin tänne. Mitä itua minulla olisi tuommoista asiaa keksiä. Olin kaiketi silloin vasta siinä 11 vuotias, mutta kyllä siitä juttelivat myöhemminkin. Aikuisten juttuja oli kiva kuunnella, keskustelivat siitä mihin naapurit ja muut saarelaiset oli sijoitettu.

        Turhaan mukaan pistäydyin, eihän aihe minua edes kiinnosta, förlåt.


      • ??? 70v ???
        susmorsian ek. kirjoitti:

        oo mulle vihanen, miks miun pitäs tänne riitelemmään tulla teiän kanssanne...heh.

        Luin ketjun sieltä täältä, mihinkään tulokseen en tullut! Helppoa vai mitä?
        Onkohan se Alzheimer nakertanut meitä jo noin sekavaksi, siinä kun on nämä mieliala muutokset ensioireena, ja sitten seksin halukin ja muistinmenetys, kun ei enää muista onko harrastanut seksiä vai pitäiskö sitä alkaa harrastamaan.
        Hurahuhhaa ha hoh hoijaa, antaa mummon huilata, jospa se siitä


      • susmorsian ek.
        susmorsian ek. kirjoitti:

        oo mulle vihanen, miks miun pitäs tänne riitelemmään tulla teiän kanssanne...heh.

        luin tuon Irkun maininnan ruotsinkielisistä nimistä, ni jos uskaltas sen verran viipyy, että sanon jottain ihan sopusaa.
        Vuosi 1906 oli noin 100 000:n ruotsinkielisestä sukunimestä suomenkieliseen vaihdon aikaa, samoin tietysti 1930-luku. Saattoi olla, että tällä tempulla hävitettiin länsieurooppalaiset juuret. Oliko nimienmuutto kansallismielistä yliherkkyyttä.
        Ihan mielenkiintosta oli vilkasta googlesta, ketä siellä on mainittu. Tietysti nikki - tiedetään - tietää täänkin, mutta uhallakkii kerron. Jonkun mainitsen tähän: Magnus Björklund= Mauno Koivisto, Adolfsen= Ahtisaari, Schadewitz= Harmaja, Helenius= Helismaa, Calamnius= Kianto, Gallén= Gallen-Kalela, myöh. Kallela, jne...jne....jne.
        No ymmärrettävää oli esim. nimi Turakainen, kun alkuperänen oli Durak (venäl.) = tyhmä, höperö.

        Sukuselvitykset ovat rankkaa yksinäistä hommaa, joten minusta ei oo siihen. Mutta hauskaa on aatella, että joku Virtanen, joka täällä puhkuu ruotsinkielisyydestä, vois olla alkuperältään vaikka joku Svensson, jos rupeis tutkimaan sukuunsa.

        Ite yritän kuitenkin hissukseen saada selville tyttärenpoikani isän eri sukuhaaroja (suomennettuja nimiä paljon), joten hankalaa on. Tietysti mielenkiintoni heräsi, kun sen verran tietoa on, että jossain sukuhaarassa on Axel Gallen-Kallela. Mielenkiintoishan on, ja samalla tulee tarkemmin luettua G-K:n elämästä. Tyttärenpoikani vaihtoi itse 16-vuotiaana nykyisen isäpuolensa nimestä oman isänsä ns. suojeltuun nimeen, jonka sukuhaaran ainut jälkeläinen hän on. Viimeinen, eli sen puolen isoäitinsä kuoli vuosi sitten, isänsä jo aikaisemmin.
        Miehän ite en ookkaan tunnetusti mistään kotosin, sen verran oon höperehtäny omista juuristain.

        No, lykkyä tykö "keskustelullenne!"


      • sotilasnimiä
        susmorsian ek. kirjoitti:

        luin tuon Irkun maininnan ruotsinkielisistä nimistä, ni jos uskaltas sen verran viipyy, että sanon jottain ihan sopusaa.
        Vuosi 1906 oli noin 100 000:n ruotsinkielisestä sukunimestä suomenkieliseen vaihdon aikaa, samoin tietysti 1930-luku. Saattoi olla, että tällä tempulla hävitettiin länsieurooppalaiset juuret. Oliko nimienmuutto kansallismielistä yliherkkyyttä.
        Ihan mielenkiintosta oli vilkasta googlesta, ketä siellä on mainittu. Tietysti nikki - tiedetään - tietää täänkin, mutta uhallakkii kerron. Jonkun mainitsen tähän: Magnus Björklund= Mauno Koivisto, Adolfsen= Ahtisaari, Schadewitz= Harmaja, Helenius= Helismaa, Calamnius= Kianto, Gallén= Gallen-Kalela, myöh. Kallela, jne...jne....jne.
        No ymmärrettävää oli esim. nimi Turakainen, kun alkuperänen oli Durak (venäl.) = tyhmä, höperö.

        Sukuselvitykset ovat rankkaa yksinäistä hommaa, joten minusta ei oo siihen. Mutta hauskaa on aatella, että joku Virtanen, joka täällä puhkuu ruotsinkielisyydestä, vois olla alkuperältään vaikka joku Svensson, jos rupeis tutkimaan sukuunsa.

        Ite yritän kuitenkin hissukseen saada selville tyttärenpoikani isän eri sukuhaaroja (suomennettuja nimiä paljon), joten hankalaa on. Tietysti mielenkiintoni heräsi, kun sen verran tietoa on, että jossain sukuhaarassa on Axel Gallen-Kallela. Mielenkiintoishan on, ja samalla tulee tarkemmin luettua G-K:n elämästä. Tyttärenpoikani vaihtoi itse 16-vuotiaana nykyisen isäpuolensa nimestä oman isänsä ns. suojeltuun nimeen, jonka sukuhaaran ainut jälkeläinen hän on. Viimeinen, eli sen puolen isoäitinsä kuoli vuosi sitten, isänsä jo aikaisemmin.
        Miehän ite en ookkaan tunnetusti mistään kotosin, sen verran oon höperehtäny omista juuristain.

        No, lykkyä tykö "keskustelullenne!"

        Suomalaiset talonpojat saivat ruotsinkieliset sukunimet, kun heidät lähetettiin Ruotsin puolesta sotimaan. Ihan suomenkielisiä olivat. Se siitä, lukekaa hisroriaa!


      • 6+6
        susmorsian ek. kirjoitti:

        luin tuon Irkun maininnan ruotsinkielisistä nimistä, ni jos uskaltas sen verran viipyy, että sanon jottain ihan sopusaa.
        Vuosi 1906 oli noin 100 000:n ruotsinkielisestä sukunimestä suomenkieliseen vaihdon aikaa, samoin tietysti 1930-luku. Saattoi olla, että tällä tempulla hävitettiin länsieurooppalaiset juuret. Oliko nimienmuutto kansallismielistä yliherkkyyttä.
        Ihan mielenkiintosta oli vilkasta googlesta, ketä siellä on mainittu. Tietysti nikki - tiedetään - tietää täänkin, mutta uhallakkii kerron. Jonkun mainitsen tähän: Magnus Björklund= Mauno Koivisto, Adolfsen= Ahtisaari, Schadewitz= Harmaja, Helenius= Helismaa, Calamnius= Kianto, Gallén= Gallen-Kalela, myöh. Kallela, jne...jne....jne.
        No ymmärrettävää oli esim. nimi Turakainen, kun alkuperänen oli Durak (venäl.) = tyhmä, höperö.

        Sukuselvitykset ovat rankkaa yksinäistä hommaa, joten minusta ei oo siihen. Mutta hauskaa on aatella, että joku Virtanen, joka täällä puhkuu ruotsinkielisyydestä, vois olla alkuperältään vaikka joku Svensson, jos rupeis tutkimaan sukuunsa.

        Ite yritän kuitenkin hissukseen saada selville tyttärenpoikani isän eri sukuhaaroja (suomennettuja nimiä paljon), joten hankalaa on. Tietysti mielenkiintoni heräsi, kun sen verran tietoa on, että jossain sukuhaarassa on Axel Gallen-Kallela. Mielenkiintoishan on, ja samalla tulee tarkemmin luettua G-K:n elämästä. Tyttärenpoikani vaihtoi itse 16-vuotiaana nykyisen isäpuolensa nimestä oman isänsä ns. suojeltuun nimeen, jonka sukuhaaran ainut jälkeläinen hän on. Viimeinen, eli sen puolen isoäitinsä kuoli vuosi sitten, isänsä jo aikaisemmin.
        Miehän ite en ookkaan tunnetusti mistään kotosin, sen verran oon höperehtäny omista juuristain.

        No, lykkyä tykö "keskustelullenne!"

        taas unohtaa että tuhansien suomalaisten oli 200 vuotta sitten pakolla muutettava nimensä ruotsalaiseksi päästäkseen työhön ja eteenpäin elämässä.

        Ei ihme että suomalaisten vapauduttua Ruotsin ikeestä alkoi kansallismielinen liike ja nimien muuttaminen takaisin suomalaisiksi.


      • katleija4
        Tiedän. kirjoitti:

        Ruotsinkieliset eivät ottaneet evakkoja.

        Tämmöstä se on kun edellinen sukupolvi on jo poistunut, ei voi tuotakaan asiaa kysyä keltään, että mitä ne semmoiset jutut tarkoittivat. Sen verran Wikipediasta sain tietoa irti, että Pernajassa oli suomenkielistä asutusta. He olivat kalastajia. Seiskarilaiset sijoitettiin kalastustiloille ja rannikolle, kalastajia ja merenkulkijoita kun olivat.
        Kyllä tuossa kartassa, joka esitää evakkojen sijoitukset, ruotsalaisalueet on vihreällä merkitty ja sijoituskuntien ulkopuolella. En minä tuota ole kauan tiennyt, ettei niille alueella saanut sijoittaa meikäläisiä. Minä annan mieleläni tuon kielikysymyksen muille, en sillä päätäni vaivaa. Aivovoimistelun vuoksi kävin eläkkeelle jäätyäni ruotsin kursseilla vanhaa kertaamassa.


      • siinä näet
        katleija4 kirjoitti:

        Tämmöstä se on kun edellinen sukupolvi on jo poistunut, ei voi tuotakaan asiaa kysyä keltään, että mitä ne semmoiset jutut tarkoittivat. Sen verran Wikipediasta sain tietoa irti, että Pernajassa oli suomenkielistä asutusta. He olivat kalastajia. Seiskarilaiset sijoitettiin kalastustiloille ja rannikolle, kalastajia ja merenkulkijoita kun olivat.
        Kyllä tuossa kartassa, joka esitää evakkojen sijoitukset, ruotsalaisalueet on vihreällä merkitty ja sijoituskuntien ulkopuolella. En minä tuota ole kauan tiennyt, ettei niille alueella saanut sijoittaa meikäläisiä. Minä annan mieleläni tuon kielikysymyksen muille, en sillä päätäni vaivaa. Aivovoimistelun vuoksi kävin eläkkeelle jäätyäni ruotsin kursseilla vanhaa kertaamassa.

        kaikkensa ovat tehneet tuonkin pimittääkseen. Oli aikamoinen isku tuhansille suomalaisten tiloille antaa maita ja metsiä evakoille, korvaus oli pieni.


      • pois pakkoR
        katleija4 kirjoitti:

        Tämmöstä se on kun edellinen sukupolvi on jo poistunut, ei voi tuotakaan asiaa kysyä keltään, että mitä ne semmoiset jutut tarkoittivat. Sen verran Wikipediasta sain tietoa irti, että Pernajassa oli suomenkielistä asutusta. He olivat kalastajia. Seiskarilaiset sijoitettiin kalastustiloille ja rannikolle, kalastajia ja merenkulkijoita kun olivat.
        Kyllä tuossa kartassa, joka esitää evakkojen sijoitukset, ruotsalaisalueet on vihreällä merkitty ja sijoituskuntien ulkopuolella. En minä tuota ole kauan tiennyt, ettei niille alueella saanut sijoittaa meikäläisiä. Minä annan mieleläni tuon kielikysymyksen muille, en sillä päätäni vaivaa. Aivovoimistelun vuoksi kävin eläkkeelle jäätyäni ruotsin kursseilla vanhaa kertaamassa.

        aivopesty jankutti tuota vanhaa mantraa: "Jos oppii ruotsia niin on helpompi oppia muita kieliä."
        Ymmärtäkää, että jos oppii mitä tahansa vierasta kieltä niin on EHKÄ helpompi oppia muita kieliä, mutta tämä ei pidä paikkaansa kaikille. Joidenkin on vaikea oppia yksikin vieras kieli kunnolla. Heillä on usein muita lahjoja.

        Äidinkieleltään ruotsinkielisten on helpompi oppia saksaa ja englantia, koska ne kaikki ovat germaanisia kieliä.

        En taida tulla tänne uudelleen, liian paljon suomenruotsalaista propagandaa.


      • joka on SEKIN
        pois pakkoR kirjoitti:

        aivopesty jankutti tuota vanhaa mantraa: "Jos oppii ruotsia niin on helpompi oppia muita kieliä."
        Ymmärtäkää, että jos oppii mitä tahansa vierasta kieltä niin on EHKÄ helpompi oppia muita kieliä, mutta tämä ei pidä paikkaansa kaikille. Joidenkin on vaikea oppia yksikin vieras kieli kunnolla. Heillä on usein muita lahjoja.

        Äidinkieleltään ruotsinkielisten on helpompi oppia saksaa ja englantia, koska ne kaikki ovat germaanisia kieliä.

        En taida tulla tänne uudelleen, liian paljon suomenruotsalaista propagandaa.

        vielä hakusessa ja kesken kehityksen ---
        lisäksi YKSI vieras kieli riittää! Silloin ei mene sekaisin. Tärkeä englanti taikka ranskan kieli,
        nillä on jotain tekoa maailmalla, missä maassa tahansa.

        Ei 5 % :n vähemmistön murretta heidän pieniin päihinsä saa yrittää pakolla iskeä.


      • aleksandrovits

        Sekin on otettava huomioon, että tätä kansaa sivistettiin ruotsin kielen avulla seitsemän vuosisadan ajan.
        Toinen mahdollisuus olisi ollut, että sivistys olisi tullut noiden nuo vuosisadat venäjän kielen välityksellä.

        Nykyaikana voi kysyä, oliko yleensäkään järkevää, että ryhdyttiin 1800-luvun puolivälissä toimiin suomen kielen aseman nostamiseksi. Jos sitä ei olisi tapahtunut, koulunkäynti olisi ruotsalaistunut ja väestö sitä mukaa. Suomen kieli olisi vähitellen tullut saman asemaan kuin saami nykyään, jolloin suomi olisi koulussa joidenkin harvojen opiskelema vapaaehtoinen aine.

        Eikö olisi ollut järkevämpi ratkaisu, että käytettäisiin nykyään läntisen naapurimaan kanssa samaa kieltä?


      • SANON vain:
        aleksandrovits kirjoitti:

        Sekin on otettava huomioon, että tätä kansaa sivistettiin ruotsin kielen avulla seitsemän vuosisadan ajan.
        Toinen mahdollisuus olisi ollut, että sivistys olisi tullut noiden nuo vuosisadat venäjän kielen välityksellä.

        Nykyaikana voi kysyä, oliko yleensäkään järkevää, että ryhdyttiin 1800-luvun puolivälissä toimiin suomen kielen aseman nostamiseksi. Jos sitä ei olisi tapahtunut, koulunkäynti olisi ruotsalaistunut ja väestö sitä mukaa. Suomen kieli olisi vähitellen tullut saman asemaan kuin saami nykyään, jolloin suomi olisi koulussa joidenkin harvojen opiskelema vapaaehtoinen aine.

        Eikö olisi ollut järkevämpi ratkaisu, että käytettäisiin nykyään läntisen naapurimaan kanssa samaa kieltä?

        kyllä meille on taakka pantu kannettavaksemme tuon tyypin hahmossa.


      • sinisirkku-ek
        SANON vain: kirjoitti:

        kyllä meille on taakka pantu kannettavaksemme tuon tyypin hahmossa.

        Pakko on onneksi nauraa, kun sentään huumori herää:D Ei minulle tulis mieleenkään, ettei suomenkieli olis äidinkieleni!

        Tahallasiko tuollaista kylvät? Vai kuinka noin sekoilet!

        Koita nyt jo herätä todellisuuteen!


      • Sanopas se!
        sinisirkku-ek kirjoitti:

        Pakko on onneksi nauraa, kun sentään huumori herää:D Ei minulle tulis mieleenkään, ettei suomenkieli olis äidinkieleni!

        Tahallasiko tuollaista kylvät? Vai kuinka noin sekoilet!

        Koita nyt jo herätä todellisuuteen!

        ...


      • *!*
        sinisirkku-ek kirjoitti:

        Pakko on onneksi nauraa, kun sentään huumori herää:D Ei minulle tulis mieleenkään, ettei suomenkieli olis äidinkieleni!

        Tahallasiko tuollaista kylvät? Vai kuinka noin sekoilet!

        Koita nyt jo herätä todellisuuteen!

        on myöskin pakkoruotsia vastaan kirjoitellut tosi hyvin tällä eräs henkilö, joka eilen sanoi pois lähtevänsä. Siitäkin on minua myöskin syytelty "ruotsittajien" toimesta. Olen vain pakkoruotsia vastustanut, sekä myöskin erillisiä koulutaloja ruotsinkielisille lapsille siksi, että se tulee kuntataloudelle liian kalliiksi, ja vie varat vanhusten hoidolta ja pieniltä lapsilta, heidän kouluoloistaan ja kouluruuastaan.
        Jos ylpeät ruotsinkieliset eivät voi samaan koulurakennukseenkaan tulla suomalaisten kanssa,
        rakentakoot omin varoin ne koulutalonsa sitten, suomalaisten selkänahasta heidän varallisuutensa on peräisin.


      • sinisirkku-
        Sanopas se! kirjoitti:

        ...

        Joku on kyllä ärhäkästi kirjoittanut, mutta kun ei minulle ole ongelmana tämä asia, en vaan hyväksy, että pahimmat kirjoitukset heitetään niskaani. Niistä irtisanoudun! heippa ja hyvää alkavaa kaunista syysviikkoa:D


      • Pakkoruotsi pois!
        sinisirkku- kirjoitti:

        Joku on kyllä ärhäkästi kirjoittanut, mutta kun ei minulle ole ongelmana tämä asia, en vaan hyväksy, että pahimmat kirjoitukset heitetään niskaani. Niistä irtisanoudun! heippa ja hyvää alkavaa kaunista syysviikkoa:D

        Tuo YHDEN kijoittajan näkeminen kaikkien kirjoittajien takana on väärin.

        Pakkoruotsin poistoa haluaa suurin osa suomen kansasta, yli kaksi kolmasosaa,
        ja vain 5 % toisin toivoo, joten kyllä näitä kirjoittajiakin riittää!

        Täällä on sentään vakikirjoittajien lisäksi monia kävijöitäkin.
        Ikävää on syyttely silloin, kun kirjoittaja on joku muu.

        Itse en yleensä puutu toiseen kirjoittajaan tai viestiinsä.
        Kaikilla on oikeus mielipiteeseensä. Ihan lainkin mukaan.

        Ruotsinkielisten rahaa syövat erioikeudet, privilegiot, ovat jäänne,
        joka pitää korjata.
        Pakkoruotsi pois!

        Muuten olen ruotsinkielisten kanssa hyvissä väleissä.


      • mahdollisuus..
        aleksandrovits kirjoitti:

        Sekin on otettava huomioon, että tätä kansaa sivistettiin ruotsin kielen avulla seitsemän vuosisadan ajan.
        Toinen mahdollisuus olisi ollut, että sivistys olisi tullut noiden nuo vuosisadat venäjän kielen välityksellä.

        Nykyaikana voi kysyä, oliko yleensäkään järkevää, että ryhdyttiin 1800-luvun puolivälissä toimiin suomen kielen aseman nostamiseksi. Jos sitä ei olisi tapahtunut, koulunkäynti olisi ruotsalaistunut ja väestö sitä mukaa. Suomen kieli olisi vähitellen tullut saman asemaan kuin saami nykyään, jolloin suomi olisi koulussa joidenkin harvojen opiskelema vapaaehtoinen aine.

        Eikö olisi ollut järkevämpi ratkaisu, että käytettäisiin nykyään läntisen naapurimaan kanssa samaa kieltä?

        olisi ollut antaa kansan kielelle sille kuuluvat oikeudet ja mahdollisuudet. Suomen kirjakieli on nuori, vasta 1500-luvulta Agricolan luomana. Aina täällä on kuitenkin suomea puhuttu, ensin vain murteita. Murteiden taistelussa läntiset voittivat, niistä tuli kirjakielen pohja. Mutta pitkään kesti. ennen kuin suomenkielisiä kouluja perustettiin. Tarkoituksella sivistys annettiin vain ruotsin kielellä. Hirveä teko valloittajamaalta. Ruotsi käytti nimitystä Ruotsi-Suomi, ikään kuin Suomi olisi ollut tasa-arvoinen osa sitä. Miehet kelpasivat sotaan Ruotsin puolesta, verorahat Ruotsin kruunulle, mutta kansan kieltä halveksittiin. Sitä jatkumoa tämä tilanne on.


      • Pakkoruotsia E I !
        mahdollisuus.. kirjoitti:

        olisi ollut antaa kansan kielelle sille kuuluvat oikeudet ja mahdollisuudet. Suomen kirjakieli on nuori, vasta 1500-luvulta Agricolan luomana. Aina täällä on kuitenkin suomea puhuttu, ensin vain murteita. Murteiden taistelussa läntiset voittivat, niistä tuli kirjakielen pohja. Mutta pitkään kesti. ennen kuin suomenkielisiä kouluja perustettiin. Tarkoituksella sivistys annettiin vain ruotsin kielellä. Hirveä teko valloittajamaalta. Ruotsi käytti nimitystä Ruotsi-Suomi, ikään kuin Suomi olisi ollut tasa-arvoinen osa sitä. Miehet kelpasivat sotaan Ruotsin puolesta, verorahat Ruotsin kruunulle, mutta kansan kieltä halveksittiin. Sitä jatkumoa tämä tilanne on.

        että sitä yritetään vängällä ja PAKOLLA jatkaa!


      • katleija4
        Pakkoruotsia E I ! kirjoitti:

        että sitä yritetään vängällä ja PAKOLLA jatkaa!

        Huomaan kuinka yliarvoiseksi tuo pitkään palstalla esillä pitämäsi asia on sinulle muodostunut. Onko tämä 70 ainoa foorumi, jossa asiaa toistuvasti tuot julki. Asia on sinulle kovin tärkeä ja henkilökohtainen. Minusta tuntuu että olet kovin ahdistunut. Päättelen siitä että muihinkin ketjuihin väliin koetat asian ympätä, vaikka aihe on aivan muulta alueelta.

        Jos et saa useinkaan mieleisiä vastauksia, suutut ihan ja alat nimeltä solvata. Se ei ole oikein. Etkö ole oppinut eläissäsi, että eivät kaikki ole samaa mieltä kanssasi kaikissa asioissa.
        Tavallaan olet itse provosoimassa vastakkaisia mielipiteitä esiin. Tuntuu niin turhauttavalta lukea kymmeniä ehkä jo satoja samansisältöisiä viestejäsi. Oikein ajattelen, että voi kun hän jo osaisi pisteen ja AAMENEN tähän jatkumonsa perään laittaa.

        Vai voiko olla niin ikävästi, että yksi asia on päässyt valtaamaan mielesi niin ettei sinne enää muuta mahdukaan ja purat sitä täällä. Toivon sinulle vilpittömästi parempaa vointia.


      • Ystävällisesti*
        katleija4 kirjoitti:

        Huomaan kuinka yliarvoiseksi tuo pitkään palstalla esillä pitämäsi asia on sinulle muodostunut. Onko tämä 70 ainoa foorumi, jossa asiaa toistuvasti tuot julki. Asia on sinulle kovin tärkeä ja henkilökohtainen. Minusta tuntuu että olet kovin ahdistunut. Päättelen siitä että muihinkin ketjuihin väliin koetat asian ympätä, vaikka aihe on aivan muulta alueelta.

        Jos et saa useinkaan mieleisiä vastauksia, suutut ihan ja alat nimeltä solvata. Se ei ole oikein. Etkö ole oppinut eläissäsi, että eivät kaikki ole samaa mieltä kanssasi kaikissa asioissa.
        Tavallaan olet itse provosoimassa vastakkaisia mielipiteitä esiin. Tuntuu niin turhauttavalta lukea kymmeniä ehkä jo satoja samansisältöisiä viestejäsi. Oikein ajattelen, että voi kun hän jo osaisi pisteen ja AAMENEN tähän jatkumonsa perään laittaa.

        Vai voiko olla niin ikävästi, että yksi asia on päässyt valtaamaan mielesi niin ettei sinne enää muuta mahdukaan ja purat sitä täällä. Toivon sinulle vilpittömästi parempaa vointia.

        En tiedä, keneen sen keneen (yhteenkö?)
        olet kanavoinut?
        Suurin osa suomalaisista vastustaa pakkoruotsia,
        sinä kanavoit vihasi yhteen.

        Toivon kaikkea hyvää!


      • Jussi V
        Ystävällisesti* kirjoitti:

        En tiedä, keneen sen keneen (yhteenkö?)
        olet kanavoinut?
        Suurin osa suomalaisista vastustaa pakkoruotsia,
        sinä kanavoit vihasi yhteen.

        Toivon kaikkea hyvää!

        lukiessa näitä viestejä ajattelen että ketä Katleija oikein tarkoittaa ja kutsuu henkilöä ahdistuneeksi. Nyt Katleijan pitäisi rauhoittua.

        Oli hyvä aloitus ja pani monet miettimään lasten pakkoruotsittamisesta. Pitkä ja mielenkiintoinen ketju. Vei minulta kai 45 minuuttia tätä lukiessa.

        Toivottavasti päättäjät kuuntelevat enemmistöä.


      • Tuulinen aika
        Jussi V kirjoitti:

        lukiessa näitä viestejä ajattelen että ketä Katleija oikein tarkoittaa ja kutsuu henkilöä ahdistuneeksi. Nyt Katleijan pitäisi rauhoittua.

        Oli hyvä aloitus ja pani monet miettimään lasten pakkoruotsittamisesta. Pitkä ja mielenkiintoinen ketju. Vei minulta kai 45 minuuttia tätä lukiessa.

        Toivottavasti päättäjät kuuntelevat enemmistöä.

        tarkoittaa omien tunteittensa heijastamista toiseen, ja sitten niistä toista syyttämistä. Tuo ahdistuneisuus lie hänellä, siis Katleijlla itsellään. Onhan tässä iässä kaikilla tietenkin jo omia vikojaan, mutta tuntuu vain yllättävältä tuo kova vimma, kun luulee ketjun lukemista vain jatkavansa. Mikä hänellä lie?


      • sivullinen#
        Tuulinen aika kirjoitti:

        tarkoittaa omien tunteittensa heijastamista toiseen, ja sitten niistä toista syyttämistä. Tuo ahdistuneisuus lie hänellä, siis Katleijlla itsellään. Onhan tässä iässä kaikilla tietenkin jo omia vikojaan, mutta tuntuu vain yllättävältä tuo kova vimma, kun luulee ketjun lukemista vain jatkavansa. Mikä hänellä lie?

        Kyllä aivan oikein , että tämän ketjun aloittaja on saanut päähänpinttymän. Oikea huomio on myös, että hän yrittää sitä sisällyttää muihinkin ketjuihin asiaan kuulumattomana.
        Kyse on erittäin sinnikkäästä henkilöstä, joka keinoja kaihtamatta yrittää ajaa TÄÄLLÄ läpi
        asiaansa, pilaten näin halun moneltakin osallistua!

        Vanhuuteen liittyy usein kiusallisia muotoja, tässä yksi ikävä inttäjä, joka kokee itsensä vaikuttajaksi.


      • Sinun kanssasi eri m
        sivullinen# kirjoitti:

        Kyllä aivan oikein , että tämän ketjun aloittaja on saanut päähänpinttymän. Oikea huomio on myös, että hän yrittää sitä sisällyttää muihinkin ketjuihin asiaan kuulumattomana.
        Kyse on erittäin sinnikkäästä henkilöstä, joka keinoja kaihtamatta yrittää ajaa TÄÄLLÄ läpi
        asiaansa, pilaten näin halun moneltakin osallistua!

        Vanhuuteen liittyy usein kiusallisia muotoja, tässä yksi ikävä inttäjä, joka kokee itsensä vaikuttajaksi.

        Ja meitä on valtaosa suomalaisista, jotka tuemme häntä.
        Kiellätkö mielipiteemme ilmaisun keskustelupalstalla?
        Se taitaa olla lain vastaista. Yksilön sananvapaus on kirjattu perustuslakiimme.
        Pitäisikö olla samaa mieltä sinun kanssasi.
        Ilmoitan: olen eri mieltä.


      • näinhän asia on
        Sinun kanssasi eri m kirjoitti:

        Ja meitä on valtaosa suomalaisista, jotka tuemme häntä.
        Kiellätkö mielipiteemme ilmaisun keskustelupalstalla?
        Se taitaa olla lain vastaista. Yksilön sananvapaus on kirjattu perustuslakiimme.
        Pitäisikö olla samaa mieltä sinun kanssasi.
        Ilmoitan: olen eri mieltä.

        miksi silloin jatkaa ketjua, milloin syyttäen ja sekoittaen pitkäaikaisia palstan kirjoittajia
        muka vihamielisinä? Eihän niin ole. Asiahan on riitelemättä jo selvä!


      • R.K....nen
        Jussi V kirjoitti:

        lukiessa näitä viestejä ajattelen että ketä Katleija oikein tarkoittaa ja kutsuu henkilöä ahdistuneeksi. Nyt Katleijan pitäisi rauhoittua.

        Oli hyvä aloitus ja pani monet miettimään lasten pakkoruotsittamisesta. Pitkä ja mielenkiintoinen ketju. Vei minulta kai 45 minuuttia tätä lukiessa.

        Toivottavasti päättäjät kuuntelevat enemmistöä.

        "Oli hyvä aloitus ja pani monet miettimään lasten pakkoruotsittamisesta."

        Mitä ihmeen pakkoruotsittamista ?????

        Suomi on kaksikielinen maa jonka kouluissa opetetaan kumpaakin virallista kieltä.
        Oppiminen ei ole pakollista;)

        Tiesitkö että ikäryhmä 15-20 v. suhtautuu ruotsinkieleen ja sen opetukseen positiivisesti ?
        Eli,nämä meidän tulevaisuuden toivot:)
        Heillä riittää järki ja ymmärrys, toisin kuin eräillä perämetsän junteilla.


      • --huoh
        R.K....nen kirjoitti:

        "Oli hyvä aloitus ja pani monet miettimään lasten pakkoruotsittamisesta."

        Mitä ihmeen pakkoruotsittamista ?????

        Suomi on kaksikielinen maa jonka kouluissa opetetaan kumpaakin virallista kieltä.
        Oppiminen ei ole pakollista;)

        Tiesitkö että ikäryhmä 15-20 v. suhtautuu ruotsinkieleen ja sen opetukseen positiivisesti ?
        Eli,nämä meidän tulevaisuuden toivot:)
        Heillä riittää järki ja ymmärrys, toisin kuin eräillä perämetsän junteilla.

        haukkumista noilta ruotsinkielisiltä, vai "perämetsän juntteja" me nyt olemme.

        Kyllä ovat vihamielisiä.


      • t ä t ä ,
        näinhän asia on kirjoitti:

        miksi silloin jatkaa ketjua, milloin syyttäen ja sekoittaen pitkäaikaisia palstan kirjoittajia
        muka vihamielisinä? Eihän niin ole. Asiahan on riitelemättä jo selvä!

        jos koko juttu on sinusta valmis?

        KÄ-SIT-TÄ-MÄ-TÖN vihansa lietsoja!

        Älä mene ketjuun, joka on mielestäsi valmis eikä sinua kiinnosta!


      • ei R.K..nen
        R.K....nen kirjoitti:

        "Oli hyvä aloitus ja pani monet miettimään lasten pakkoruotsittamisesta."

        Mitä ihmeen pakkoruotsittamista ?????

        Suomi on kaksikielinen maa jonka kouluissa opetetaan kumpaakin virallista kieltä.
        Oppiminen ei ole pakollista;)

        Tiesitkö että ikäryhmä 15-20 v. suhtautuu ruotsinkieleen ja sen opetukseen positiivisesti ?
        Eli,nämä meidän tulevaisuuden toivot:)
        Heillä riittää järki ja ymmärrys, toisin kuin eräillä perämetsän junteilla.

        kerro valheita nuorisosta?

        Olihan tuo nuori lukiolaisten puheenjohtaja tässä eräänä päivänä televisiossa väittelemässä Henrikssonin kanssa pakkoruotsista ja sen poistamisesta.

        Tuo poika oli järkevä ja vielä kaksikielisestä perheestä. Halusi pakkoruotsin vapaaehtoiseksi.

        Te Rkp:läiset elätte silmät peitettynä omassa pikku lammikossanne.


      • järki hoi
        ei R.K..nen kirjoitti:

        kerro valheita nuorisosta?

        Olihan tuo nuori lukiolaisten puheenjohtaja tässä eräänä päivänä televisiossa väittelemässä Henrikssonin kanssa pakkoruotsista ja sen poistamisesta.

        Tuo poika oli järkevä ja vielä kaksikielisestä perheestä. Halusi pakkoruotsin vapaaehtoiseksi.

        Te Rkp:läiset elätte silmät peitettynä omassa pikku lammikossanne.

        ainakaan RKP:läinen ollut! MIksi kuvitella sellaista. Tuskin täällä on RKP:läisiä ollenkaan, jos ette vedä niitä tänne tappelemaan.

        Viitteet Vaasabladetiin ja Hbl:ään ja vihamielisyyksiin viitataan. Ei meidän palstallamme ole heitä. Mutta kaikella oikeudella on sanottava, että väärä taktiikka on täällä odottaa ymmärtämystä noin alkellisille ja mollaaville puheenvuoroille.


      • ajatteleva @
        t ä t ä , kirjoitti:

        jos koko juttu on sinusta valmis?

        KÄ-SIT-TÄ-MÄ-TÖN vihansa lietsoja!

        Älä mene ketjuun, joka on mielestäsi valmis eikä sinua kiinnosta!

        eihän se täällä ratkea! Miksi siis vouhottaa ja tuskailla tällä palstalla! Eduskunnan portaille vaan, tai kirjoittele Helsingin Sanomiin, mitä täällä vouhkaat!
        Jos kuvittelet päättäjien viitsivän lukea 70 palstaa, kovinkaan yleisesti, olet naurettava!


      • hohooo
        ajatteleva @ kirjoitti:

        eihän se täällä ratkea! Miksi siis vouhottaa ja tuskailla tällä palstalla! Eduskunnan portaille vaan, tai kirjoittele Helsingin Sanomiin, mitä täällä vouhkaat!
        Jos kuvittelet päättäjien viitsivän lukea 70 palstaa, kovinkaan yleisesti, olet naurettava!

        Miksi?

        Minähän vain uteliaisuuttani vilkaisin.


      • Lopettakaa jo!
        järki hoi kirjoitti:

        ainakaan RKP:läinen ollut! MIksi kuvitella sellaista. Tuskin täällä on RKP:läisiä ollenkaan, jos ette vedä niitä tänne tappelemaan.

        Viitteet Vaasabladetiin ja Hbl:ään ja vihamielisyyksiin viitataan. Ei meidän palstallamme ole heitä. Mutta kaikella oikeudella on sanottava, että väärä taktiikka on täällä odottaa ymmärtämystä noin alkellisille ja mollaaville puheenvuoroille.

        "perämetsän junteiksi", todistaa sivistymättömyydestä RKP-läisissä.

        Lopettakaa jo lobbauksenne, senkin RKP-läiset nimittelijät!


      • näin sen näen
        Lopettakaa jo! kirjoitti:

        "perämetsän junteiksi", todistaa sivistymättömyydestä RKP-läisissä.

        Lopettakaa jo lobbauksenne, senkin RKP-läiset nimittelijät!

        Kiukuttelulla ei mitään saada aikaan, eikä tällä palstalla varsinkaan, jossa on sovinnollista joukkoa.

        Aihe jo niin loppuunkaluttu, ettei siitä enää irtoa mitään järkevää.

        Jatkaminen todistaa vain jääräpäisyyttä. Hyvää yötä kaikessa rauhassa.


      • 0+0=200
        näin sen näen kirjoitti:

        Kiukuttelulla ei mitään saada aikaan, eikä tällä palstalla varsinkaan, jossa on sovinnollista joukkoa.

        Aihe jo niin loppuunkaluttu, ettei siitä enää irtoa mitään järkevää.

        Jatkaminen todistaa vain jääräpäisyyttä. Hyvää yötä kaikessa rauhassa.

        Ketjun venytykseen rakastunut taas vauhdissa. Kai se on taas 200 viestiä toiveissa.


      • aleksandrovits
        Lopettakaa jo! kirjoitti:

        "perämetsän junteiksi", todistaa sivistymättömyydestä RKP-läisissä.

        Lopettakaa jo lobbauksenne, senkin RKP-läiset nimittelijät!

        Kun tätä keskustelua seuraa, ei voi välttää toteamusta, että Täällä on aika tavalla takametsien juntteja, jotka eivät osaa edes ruotsia, joka olisi jonkinlainen sivistyneisyyden osoitus.
        Enemmänkin huvittaa moinen vihamielisyys toista kotimaista kieltä kohtaan.


      • aleksandrovits
        SANON vain: kirjoitti:

        kyllä meille on taakka pantu kannettavaksemme tuon tyypin hahmossa.

        Jos ko. kirjoittaja luulee tämän sanoman nimimerkin olevan sama kuin s...s... , niin hän erehtyy. Pitää kuitenkin vihjata, että aika läheltä liippaa.

        Muuten, kyllä ruotsin kieli on ja pysyy meillä. Siitä huolehtii lainsäädäntö. Lainsäädännöstä huolehtivat taas kansan valitsemat kansanedustajat.

        Vähän alentuvasti joutuu seuraamaan noiden kirjoittelua, jotka eivät osaa ruotsia eivätkä soisi sen opiskelua muillekaan.


      • tämä aleksmikä se ny
        aleksandrovits kirjoitti:

        Jos ko. kirjoittaja luulee tämän sanoman nimimerkin olevan sama kuin s...s... , niin hän erehtyy. Pitää kuitenkin vihjata, että aika läheltä liippaa.

        Muuten, kyllä ruotsin kieli on ja pysyy meillä. Siitä huolehtii lainsäädäntö. Lainsäädännöstä huolehtivat taas kansan valitsemat kansanedustajat.

        Vähän alentuvasti joutuu seuraamaan noiden kirjoittelua, jotka eivät osaa ruotsia eivätkä soisi sen opiskelua muillekaan.

        ss:llä on venäläisiä sukulaisia, onkos valjastanut heidätkin tänne. Kyllä lakeja on ennenkin muutettu, ennen on vain totuus onnistuttu pimittämään.


      • 133
        tämä aleksmikä se ny kirjoitti:

        ss:llä on venäläisiä sukulaisia, onkos valjastanut heidätkin tänne. Kyllä lakeja on ennenkin muutettu, ennen on vain totuus onnistuttu pimittämään.

        ossaa se valehella.


      • Rauhallinen.
        133 kirjoitti:

        ossaa se valehella.

        joka kuoli, hänen viimeinen aviomiehensä, että sitä miehen sukua kai sitten, on niistä "pojista" puhunutkin. Vanhoja miehiä hekin ovat varmaan.
        muuten pidän sinisirkusta, mutta ikävää, että loputtoman sinnikkäästi suomalaisia painaa alas ja yrittää saada meidät uskomaan noiden ruotsalaisten paremmuuteen tai venäläisten.
        Minä en ainakaan mene mukaan.


      • syötetään
        aleksandrovits kirjoitti:

        Kun tätä keskustelua seuraa, ei voi välttää toteamusta, että Täällä on aika tavalla takametsien juntteja, jotka eivät osaa edes ruotsia, joka olisi jonkinlainen sivistyneisyyden osoitus.
        Enemmänkin huvittaa moinen vihamielisyys toista kotimaista kieltä kohtaan.

        Tulin katsomaan oliko aloitukseni herättänyt ajatuksia kieliopetuksesta vanhemmalle sukupolvelle. No, olihan se.

        Aleksandrovitsis kyllä elää menneisyydessä kuvittelevan pienen ruotsin kielen tuovan meille sivistystä.

        Kiitokset mielenkiinnosta.


      • aleksandrovits.
        mahdollisuus.. kirjoitti:

        olisi ollut antaa kansan kielelle sille kuuluvat oikeudet ja mahdollisuudet. Suomen kirjakieli on nuori, vasta 1500-luvulta Agricolan luomana. Aina täällä on kuitenkin suomea puhuttu, ensin vain murteita. Murteiden taistelussa läntiset voittivat, niistä tuli kirjakielen pohja. Mutta pitkään kesti. ennen kuin suomenkielisiä kouluja perustettiin. Tarkoituksella sivistys annettiin vain ruotsin kielellä. Hirveä teko valloittajamaalta. Ruotsi käytti nimitystä Ruotsi-Suomi, ikään kuin Suomi olisi ollut tasa-arvoinen osa sitä. Miehet kelpasivat sotaan Ruotsin puolesta, verorahat Ruotsin kruunulle, mutta kansan kieltä halveksittiin. Sitä jatkumoa tämä tilanne on.

        Ruotsin kieli oli tuolloin valmis opetuksen kieleksi. Ei siihen rahvaan mongertamaa suomea tarvittu.
        Suomessa oli 1800-luvulla ruotsinkielinen sivistyneistö, ruotsinkielisiä kulttuuri-ihmisiä. Eräät heistä rupesivat suosimaan suomen kieltä. Jos tällaisia (ruotsinkielisiä) ei olisi ollut, olisi suomi säilynyt kansan kielenä, mutta koulunkäynnin myötä maa olisi ruotsalaistunut, mikä näin jälkikäteen ajatellen olisi ollut suotuisaa kehitystä. Olisi vältetty mm.kieliriidat.

        Sellaista nimitystä kuin Ruotsi-Suomi ei kukaan käyttänyt. Suomalaiset puhuvat Suomi-Ruotsista, mutta sekin on väärin. Tuolloin oli VAIN Ruotsi, ei siinä mitään Suomea erotettu eikä ollut mitään suomalaista kansakuntaa. Sen syntymästä taas saamme kiittää venäläisiä, jotka valloittivat länsiosan Ruotsista, liittivät hyväntahtoisuudessaan eräät aikaisemmin Ruotsitla valtaamansa osat ja tekivät siitä Suomen suuriruhtinaskunnan ja julistivat sen kansakunnaksi. Kiitos Venäjän saatoimme 1918 julistautua itsenäiseksi valtioksi.

        Toisten armoilla täällä on siis elelty.


      • sinisirkku-
        Rauhallinen. kirjoitti:

        joka kuoli, hänen viimeinen aviomiehensä, että sitä miehen sukua kai sitten, on niistä "pojista" puhunutkin. Vanhoja miehiä hekin ovat varmaan.
        muuten pidän sinisirkusta, mutta ikävää, että loputtoman sinnikkäästi suomalaisia painaa alas ja yrittää saada meidät uskomaan noiden ruotsalaisten paremmuuteen tai venäläisten.
        Minä en ainakaan mene mukaan.

        Ei ole sinisirkku- kirjoittanut Alen' nimimerkillä! Eikä ole minulla venäläisiä sukulaisia:D Jestas sentään kun kuvittelette. Miks' minä suomenkieltä painaisin alas? Omaa äidinkieltäni!---- Kyllä tämä kieli on minullekin rakas, vaikka ruotsia osaankin.


      • hohoooo
        sinisirkku- kirjoitti:

        Ei ole sinisirkku- kirjoittanut Alen' nimimerkillä! Eikä ole minulla venäläisiä sukulaisia:D Jestas sentään kun kuvittelette. Miks' minä suomenkieltä painaisin alas? Omaa äidinkieltäni!---- Kyllä tämä kieli on minullekin rakas, vaikka ruotsia osaankin.

        eiliset iltaviestisikin tulivat juuri samoihin aikoihin kuin tuon aleksandrovitsin

        pidät meitä ylimielisyydessäsi aivan tonttuina
        mutta tunnemme jo kiusaajan

        joka välillä on niiin jalo että


      • sota-aikana muistan!
        Wikipediasta kirjoitti:

        ielipolitiikka toisen maailmansodan jälkeen

        Pariisin rauhansopimuksessa Suomen menettämien alueiden väestön uudelleen asuttamisessa kielipoliittiset kysymykset nousivat keskeiseen asemaan. Pakkoluovutettujen alueiden väestön, joka muodosti 12 prosenttia koko maan väestöstä, uudelleen asuttaminen oli sosiaalista agraaripolitiikkaa — kaikille halukkaille oli tarjottava mahdollisuus omaan maahan ja asuntoon. Tälle periaatteelle perustunut maanhankintalaki hyväksyttiin eduskunnassa vuonna 1945.[1]

        Silloisen pääministerin, J. K. Paasikiven, vaatimuksesta maanhankintalakiin lisättiin kielipykälä, jonka mukaan siirtokarjalaisten asuttaminen ei saanut muuttaa kuntien kielisuhteita, mikä käytännössä esti evakkojen asutuksen ruotsinkielisiin ja kaksikielisiin kuntiin, koska ruotsinkielisiä evakkoja ei Porkkalan vuokra-alueen asukkaita lukuun ottamatta juuri ollut. Paasikiven näkemyksen mukaan evakot olisivat uhanneet ruotsinkielisten asutusta ja kulttuuria, jotka säilyttämällä pidettäisiin yllä Ruotsin, Pohjolan ja sitä kautta koko läntisen maailman kiinnostus Suomen kohtaloon. Kuten 1930-luvullakin, kielipolitiikalle muodostui ulkopoliittinen ulottuvuus.[1]
        [muokkaa] Koulujärjestelmän uudistukset

        Tuon olen tiennytkin, mutta nyt muutkin sen kuulivat.


    • Lorena*

      Käden vääntö koulujen pakkoruotsia kohtaan on tällä hetkellä voimissaan. Jäitä hattuun tahdon sanoa, hän joka haluaa opiskella ruotsia siitä vaan. ONhan Suomi muutenkin monikielinen maa nimenomaan maahanmuuttajien toimesta jotka osaavat vaatia ja pitää kinni kansallisista tavoistaan.

      Monikielisyys on rooli, ei identiteetti, monikielisyyden taitaminen on kultaakin kalliimpi tässä "globalisoituvassa" Suomessa. Minulle on alkanut paljastua ns luokkayhteiskunta, jossa etupäässä aktiivisessa työelämässä olevat tyyraavat nuorisoa ja eläkeväkeä omaan haluaamsa muottiin. Näillä valinnoilla on yllättävän kauas kantavia seurauksia, halutaan muuttaa kansalaisten arvomaailmaa ja yhteiskunnan uusien kehitysnäkymien suuntaan. Kyseenalaista sitten on, onko suunta oikea - sen tulkitseminen onkin jo vaikeampi asia.

      Monikielisyys on varsin merkittävä pääoma tämän päivän maailmassa, mutta jokaisen maan on pidettävä huoli oman valtakielen säilymisestä ja kulttuurista. Tarkoitan Suomella on oltava vain yksi pääkieli ja se on suomi. Kuten voimme huomata on tärkeää monikielisyyden taitaminen. On hyvä miettiä mitkä ovat valtakieliä maailmassa ja ammatin valintaa tehtäessä kielivalinnat on tehtävä tulevaisuuden kuvioita kartoitettaessa. Ruotsin kieli samalla tavalla valinnaiskieleksi kuten muutkin vieraat kielet.

      • mårtensson

        Mitäs maamme nimi onkaan yleisesti ja millä nimellä maamme tunnetaan eri puolilla maailmaa? Tietenkin Finland.
        Entä mistä maamme kielestä Finland on sitten peräisin? Tietenkin ruotsin kielestä. Mainitkaas jokin muumaa, jonka nimi on peräisin maan sellaisesta kielestä, joka ei ole sen pääkieli, mutta kylläkin maassa paljon puhuttu kieli?
        Jo tuolta pohjalta ruotsin pitäisi olla maamme pääkieli, sen kun on antanut jopa vieraskielisen nimen maallemme. Harvapa ulkomailla tietää , mitä tarkoittaa sana Suomi.


      • Atolfia
        mårtensson kirjoitti:

        Mitäs maamme nimi onkaan yleisesti ja millä nimellä maamme tunnetaan eri puolilla maailmaa? Tietenkin Finland.
        Entä mistä maamme kielestä Finland on sitten peräisin? Tietenkin ruotsin kielestä. Mainitkaas jokin muumaa, jonka nimi on peräisin maan sellaisesta kielestä, joka ei ole sen pääkieli, mutta kylläkin maassa paljon puhuttu kieli?
        Jo tuolta pohjalta ruotsin pitäisi olla maamme pääkieli, sen kun on antanut jopa vieraskielisen nimen maallemme. Harvapa ulkomailla tietää , mitä tarkoittaa sana Suomi.

        klisee, että venäläisiä emme ole, ruotsalaisiksi emme tule, olkaamme siis suomalaisia ja puhukaamme suomea.

        Ei minulla sitä vastaan mitään ole, että äidinkielenään ruotsia puhuvat saavat sitä puhua, onhan se oikein ja kohtuullista. Se ei ole oikein, että tuolla Savon sytämmessäkin on ruotsia pakolla opittava. He kun voisivat enemmän aikaa uhrata sellaiselle yleiselle kielelle kuin englanti esim. Sillä he pärjäisivät tuolla maailmallakin.

        En mitenkään halua riidellä tästä asiasta. Eiköhän tämä asia pikkuhiljaa laannu ja ruotsi muutetaan vapaaehtoiseksi kieleksi. Voisihan olla, että savolaisetkin vanhasta tottumuksesta lukisivat sitten ilolla ruotsiakin, mutta vapaaehtoisesti.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jumala rankaisi; nainen kuoli Suviseuroissa

      Eihän näissä joukkohysteriatapahtumissa ole mitään tolkkua. Aina pitää hajauttaa. Toivottavasti lestatkin tulevat nyt
      Maailman menoa
      370
      8394
    2. Kiitos, kun paljastit

      Vaikka mä tiesinkin! Nyt voi ottaa seuraavan askeleen? Hyvää yötä:)
      Ikävä
      58
      2344
    3. Missä hiton pippaloissa

      Sä käyt kun sua ei näy missään..tahtosin vaan varmistua et kaikki ok.
      Ikävä
      34
      1712
    4. Olen miettinyt sinua tänään

      Se mitä teit oli oikeasti vähän tylyä. En voi ottaa sitä muuna kuin mitä se konkreettisesti on. Esitän itsellenikin että
      Tunteet
      27
      1569
    5. IS Viikonloppu 29.-30.6.2024

      Melko hyvä 3- -tasoiseksi merkitty Kovis Jari Keräseltä. Pääkuvan merkitys on varsin vähäinen rajoittuen alakulman aukio
      Sanaristikot
      81
      1324
    6. Kysymystä pukkaa

      Mitä aiot tehdä kun näet hänet seuraavan kerran? Vai oletko kuin ei mitään....
      Ikävä
      120
      1312
    7. Kuolemanraja kokemukset ovat kulttuurisidonnaisia.

      Kuolemanraja kokemukset ovat kulttuurisidonnaisia. Kristilliset ääriainekset pelottelevat ihmisiä edelleen IKUISELLA hel
      Hindulaisuus
      353
      1154
    8. Suviseurat

      Kamala onnettomuus tapahtunut subiseuroissa
      Hyrynsalmi
      16
      1025
    9. Tässä viimeinen mahdollisuutesi nainen

      Kysyä tai sanoa minulle, jos jotain jäi vuosien takaisista. Sen verran meillä oli kuitenkin jotain, että välillä mietin
      Ikävä
      54
      1002
    10. Kuvaile kaivattuasi kolmella

      Emojilla. Oma vastaus 💨🚮💣
      Ikävä
      112
      941
    Aihe