Mastiffi tappoi!

perhoskoiramummu

http://www.iltasanomat.fi/uutiset/kotimaa/uutinen.asp?id=2247576&pos=no-tu
Riihimäkeläinen 44-vuotias nainen piti bullmastiff koiraansa vapaana Kirjauksentien varressa olevassa metsikössä Riihimäellä. Riihimäkeläisen 61-vuotias mies talutti sekarotuista beaglen sukuista koiraansa viereistä kevyen liikeenteen väylää pitkin. Naisen bullmastiff hyökkäsi beaglen kimppuun ja puri tätä niin pahasti, että koira jouduttiin lopettamaan.

Meidänkin naapurustossaan asuu aggressiivinen koira, joka terrorisoi ympäristöään. Pelkään sitä kuollakseni. Miksi tällaisia koiria pidetään vapaana aidattomilla alueilla?

69

4262

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • neljän suora

      ..että omistajalla on jäänyt aivot narikkaan!

      Pari vuotta sitten pikkutyttöjen ulkoilutettavaksi annettu iso sakemanni hyökkäsi omien pikkufifieni kimppuun metsätiellä kun pääsi tyttöjen otteesta.Tai siis yritti hyökätä,onneksi näin kun se lähti tulemaan,päästin omat irti ja hyökkäsin vastaan kun pääsi kohdalle,siinä hetki painittiin,omat fifit meni puskaan piiloon.Sain koiran hallintaan,onneksi mulla sattui olemaan juuri kaupasta ostettuja kanaherkkuja,joita annoin koiralle kun sain sen ensin rauhoitettua.

      Pikkutytöt olivat aivan kauhuissaan,minä olin mustelmilla ja raivona.En kuitenkaan tytöille vaan sille ääliölle joka oli kuulema kylässä heidän naapurissaan koiran kanssa ja ystävällisesti antoi koiran ulkoilutettavaksi pikkulikoille.Vieläkin ihmettelen ettei se mua purrut.Kävin kyllä aika hurjana itekin siinä tilanteessa.En voinut lähteä selvittämään tilannetta tyttöjen kanssa,koska omat koirat olivat sokissa ja mulla meni puoltuntia saada mammakoira houkuteltua takaisin luokseni.Laitoin tyttöjen mukaan terveiset omistajalle,arvaatte varmaan millaiset.

      Ripitin myös tyttöjä,että jatkossa ulkoiluttavat senkokoisia koiria mitä pystyvät hallitsemaan.Taisi mennä viesti perille,olivat niin naamat valkoisena.Olen nähnyt ko. likkoja kaupassa sen jälkeen monesti,aina moikkaavat ja saavat rapsutella mun koiria,viesti oli mennyt sakemannin omistajalle eikä tytöt enää vie isoja koiria ulos.

      • matsuyama

        Miten ihmeessä kukaan viitsii postata tällaista paskaa? Oikein sakemanneja ja pikkufifejä..


      • Moraalinen opetus
        matsuyama kirjoitti:

        Miten ihmeessä kukaan viitsii postata tällaista paskaa? Oikein sakemanneja ja pikkufifejä..

        Älä hommaa mitään nyrkillä tapettavia rääpäleitä, vaan koira joka on evoluutiossa siunattu kyvyllä pitää idioottien piskit kurissa.

        Saa monesti varoa, ettei kävele vapaana olevan mikki hiiri piskin päältä...Onneksi edes heidän omistajansa tajuavat pitää lelunsa lähellä omia jalkojaan, ettei joku vahingossa astu päälle. Isojen koirien kanssa tätä ongelmaa ei ole.

        Harmi tosin että rodut kärsivät tyhmien omistajien takia. Ostaisivat saatana kissan, jos ei osaa kouluttaa koiraa tai mitään kiinnostusta pitää koirasta huolta, ettei se ryhdy ominpäin toimimaan.


      • lilliputti,,,.
        Moraalinen opetus kirjoitti:

        Älä hommaa mitään nyrkillä tapettavia rääpäleitä, vaan koira joka on evoluutiossa siunattu kyvyllä pitää idioottien piskit kurissa.

        Saa monesti varoa, ettei kävele vapaana olevan mikki hiiri piskin päältä...Onneksi edes heidän omistajansa tajuavat pitää lelunsa lähellä omia jalkojaan, ettei joku vahingossa astu päälle. Isojen koirien kanssa tätä ongelmaa ei ole.

        Harmi tosin että rodut kärsivät tyhmien omistajien takia. Ostaisivat saatana kissan, jos ei osaa kouluttaa koiraa tai mitään kiinnostusta pitää koirasta huolta, ettei se ryhdy ominpäin toimimaan.

        miten voit sanoa että pitikö hankkia nyrkillä tapettava koira.. huhhuh.
        jos itselläsi on iso koira,luulisi sinun olevan "koira ihminen" joka pitää koirista,mutta taidatkin olla vaan turha uhooja,joka kohottaa egoaan isolla koiralla.
        etkö voi ymmärtää,että on paljon esim vanhoja yksinäisiä leskimummoja,jotka haluavat seuraa koirasta. eivät he jaksa hoitaa isoa koiraa,joka vaatii paljon liikuntaa ja aktiviteettejä. onko se niin väärin,jos vanha mummo saa seuraa lempeästä pienestä sylikoirasta?
        tai jos asuu kaupungissa kerrostalossa,niin kyllä mielestäni on hyvä että on mahdollista valita sinne pieni koira,ettei aktiivista sakemannia tarvitse sinne viedä, huskyista puhumattakaan.
        itse olen oikea koiraihminen, en ymmärrä sitä että toisesta rodusta pidetään ja toista vihataan. isot koirat on koulutettava niin,etteivät ne syö pikkukoiria lenkillä,ja pikkukoirien omistajien on oltava tietysti varovaisia pientensä kanssa. itselläni on seisovia lintukoiria, sakemanni, nöffi, cihuahua ja kolme toyvillakoiraa. kaikki leikkivät keskenään sulassa sovussa,enkä vihaa minkään kokoisia koiria, enkä luokittele mitä rotuja saisi olla olemassa ja mitä ei. tuollaisilta roturasisteilta pitäis ottaa koirat kokonaan pois,et ole koirasi arvoinen.


      • neljän suora
        lilliputti,,,. kirjoitti:

        miten voit sanoa että pitikö hankkia nyrkillä tapettava koira.. huhhuh.
        jos itselläsi on iso koira,luulisi sinun olevan "koira ihminen" joka pitää koirista,mutta taidatkin olla vaan turha uhooja,joka kohottaa egoaan isolla koiralla.
        etkö voi ymmärtää,että on paljon esim vanhoja yksinäisiä leskimummoja,jotka haluavat seuraa koirasta. eivät he jaksa hoitaa isoa koiraa,joka vaatii paljon liikuntaa ja aktiviteettejä. onko se niin väärin,jos vanha mummo saa seuraa lempeästä pienestä sylikoirasta?
        tai jos asuu kaupungissa kerrostalossa,niin kyllä mielestäni on hyvä että on mahdollista valita sinne pieni koira,ettei aktiivista sakemannia tarvitse sinne viedä, huskyista puhumattakaan.
        itse olen oikea koiraihminen, en ymmärrä sitä että toisesta rodusta pidetään ja toista vihataan. isot koirat on koulutettava niin,etteivät ne syö pikkukoiria lenkillä,ja pikkukoirien omistajien on oltava tietysti varovaisia pientensä kanssa. itselläni on seisovia lintukoiria, sakemanni, nöffi, cihuahua ja kolme toyvillakoiraa. kaikki leikkivät keskenään sulassa sovussa,enkä vihaa minkään kokoisia koiria, enkä luokittele mitä rotuja saisi olla olemassa ja mitä ei. tuollaisilta roturasisteilta pitäis ottaa koirat kokonaan pois,et ole koirasi arvoinen.

        Itselläni on itä-laika ja pikkunen *käsilaukkukoira*en kosaan enkä ikinä määrittele mitään koiria,paitsivet ****** osaa hakee sieniä,hah ja lähetään syömään..


    • Jaagari61

      Vanha Baikal tai Husghvarna ja peura panos putkeen.Läväytät agressiivisen koiran mahaan satsin niin johan loppuu kenkkuilu...

      • Bullmastiffi

        Vanha MORA tai LAPINLEUKU, sulta pallit pois, eiköhän lopu sunkin intoilut.


      • mitä tästä opimmekaa

        No,kun on älliä niin kaikesta selviää.Hmm,omatoimisuudella.


    • Ei Kiva

      Onko tietoa, että oliko koira Bullmastiffi narttu vai uros ja minkäniminen?

    • gf

      SIks et tollaset kyylääjät pysyis kaukana puuttumasta toisten asioihin!! Väärinhän toi oli mut tehoaa ainakin kyylääjiin

      • .............

        Mitä vittua kyylääjät tähän liittyy? oot sä sekasin?


    • piikille

      Entäs tää bullmastiff, eikö sekin pitäisi lopettaa?

      • mölössi

        eipä tuo koiran vika ollut, vaan omistajan..


      • jvlöpå
        mölössi kirjoitti:

        eipä tuo koiran vika ollut, vaan omistajan..

        No sitten pitää omistaja lopettaa.

        Täällä meidän kylässä omistaja olisi jo tähän mennessä lopetettu ja uutisessa olisi ihan toinen otsikko.


      • lemmikiksi1111
        mölössi kirjoitti:

        eipä tuo koiran vika ollut, vaan omistajan..

        Ei oo koiran vika vaan omistajan.....blaa blaa blaa...ootteko ikinä kuullu että kultanen noutaja olis tappanu jonkun tai repiny vauvan hengiltä? Joitain koira lajeja ei saisi yksinkertaisesti olla lemmikkeinä koska niillä on vahvat vahtimis, omistamis ynm..geenit ja ne voivat tulla esiin millon vaan. Yleensä näitä koiria omistaa tyhjä päiset idiootit jotka ei koirista tiedä mitään vaan niitten mielestä on kiva kun on tämmönen peto kotona ja sit sanotaan että no meillä on sata lasta ja vauvoja ja tää peto on ihana niitten kanssa..kunnes yks päivä sit se mihin se koira on jalostettu antaa tulla mitä tulee sille luonnostaan....


      • anst
        lemmikiksi1111 kirjoitti:

        Ei oo koiran vika vaan omistajan.....blaa blaa blaa...ootteko ikinä kuullu että kultanen noutaja olis tappanu jonkun tai repiny vauvan hengiltä? Joitain koira lajeja ei saisi yksinkertaisesti olla lemmikkeinä koska niillä on vahvat vahtimis, omistamis ynm..geenit ja ne voivat tulla esiin millon vaan. Yleensä näitä koiria omistaa tyhjä päiset idiootit jotka ei koirista tiedä mitään vaan niitten mielestä on kiva kun on tämmönen peto kotona ja sit sanotaan että no meillä on sata lasta ja vauvoja ja tää peto on ihana niitten kanssa..kunnes yks päivä sit se mihin se koira on jalostettu antaa tulla mitä tulee sille luonnostaan....

        Enpä nyt noinkaan sanoisi... Tutustuhan vähän esim. kultsujen agressiivisuustilastoihin..


    • Yualle

      ovat kaiken bahan algu ya juuri :)

      • hohhoijaaaaaaaaaaaaa

        kivaa yleistystä ...


    • toisten puolesta !

      nämä bullmastiffin omistajat/harrastajat pitäis ensinnäkin laittaa kaikki kokeisiin ennen kuin
      saavat edes hommata sellaisen lakisääteisesti. niistä vaan riittää kertomuksia harva se päivä.
      ei ne ole tarkoitettu alkujankaan lemmikeiksi ja varsinkaan mihinkään taajama-aluelle.
      on edesvastuutonta ottaa sellainen koira joka tiedetään tavoiltaan/rodultaan tappajaksi.

    • hihiiiii31

      hah..hah.hah...

      • huhuhuhuhuhuuuu

        Meneppä lenkkeileen Riihimäelle niin eiköhän hihitykset ala loppua...........idiootti


    • vika hihnan yläpääs

      Suosittelen akvaariota aika isolle osalle koiraihmisiä, koska suuri ongelma on siinä että ihmiset
      kohtelevat&ajattelevat koiriaan kuin ihmistä eikä kuin eläintä ja tästä seuraakin paljon ongemia.

      Oli koira iso tai pieni ei pitäisi sallia sen hyökkäilujä ihmisiä tai toisia koiria kohtaan. Ison koiran tapauksessa vain vahingot ovat suurempia, mutta pienten koirien keskuudessa kurittomuus ja hyökkäily paljon yleisempää ja vaikkei niistä varsinaista vaaraa olisikaan se on ikävää olla räkytettävänä ja lapset ja osa aikuisistakin voi pelätä vaikka miten pientä koiraa.
      Jos iso koira pääsee perheen "pomoksi" siitä joudutaan usein luopumaan tai lopettamaan se,
      mutta pienen koiran räyhätessä se otetaan syliin (ja vahvistetaan näin negatiivista toimintaa)

      Koira on koira ja ihmisen tulee olla pomo ja hallita lemmikkinsä, mutta valitettavan usein
      pikkufifikin on johtajan roolissa laumassaan (ihmisten seassa) eikä omistaja sitä edes tajua :(

      • neljän suora

        Nähty ja koettu!Mun pikkufifi yrittää välillä pullistella näkemilleen vieraille koirille..lopetan alkuunsa.

        Naapurissa on samantyyppinen pikkufifi.Kun kohtaamme pihalla(riippumatta kumpi koiristani on mukana tai vaikka olis molemmat) alkaa jumalaton räkytys jolloin omistaja ottaa sen aina syliin ja kieltää tulemasta lähemmäs.Olen hänelle sanonut mihin tuo syliinnostaminen johtaa ja siihenhän se onkin johtanut eli jumalattomaan räkytykseen!

        Kerran en meinannut päästä koirineni ohi kun eukko seisoi keskellä pihamaata ja kiljui että vie hurttasi kauemmaksi,siihen vastasin että voit varmaan siirtyä kulkuväylältä,pikkufifinsä rähisi sylissään ja omat koirani olivat kerrankin äimänkäkenä,että mitä tapahtuu..siirtyihän se rouva siitä hieman sivummalle kun tajusi seisoskelevansa kulkuväylällä..Toivoton tapaus.


      • *****

        Siis minkä hihnan? Koirahan oli vapaana. Nämä on varmaan näitä "einäämitääntee"-koiria. Ei kauheen kivalta tunnu kun tuon kokoinen koira tulee vapaana vastaan ja emäntä/isäntä huutelee 100 metriä kauempaa ettei se mitään tee kunnes.....

        Oma koira on aina hihnassa ja menee koiran kuin koiran ohi provosoimatta ketään. Mutta minkäs teet kun näitä luupäitä tuntuu riittävän. Eikä näillä ole yleensä minkään valtakunnan vakuutuksiakaan millä korvata sen "eitäämitääntee" koiran aiheuttamat kulut.

        Vikahan on siinä koiran omistajassa, mutta alkaa pikkuhiljaa ottaa päähän tämä välinpitämättömyys.


      • kial
        neljän suora kirjoitti:

        Nähty ja koettu!Mun pikkufifi yrittää välillä pullistella näkemilleen vieraille koirille..lopetan alkuunsa.

        Naapurissa on samantyyppinen pikkufifi.Kun kohtaamme pihalla(riippumatta kumpi koiristani on mukana tai vaikka olis molemmat) alkaa jumalaton räkytys jolloin omistaja ottaa sen aina syliin ja kieltää tulemasta lähemmäs.Olen hänelle sanonut mihin tuo syliinnostaminen johtaa ja siihenhän se onkin johtanut eli jumalattomaan räkytykseen!

        Kerran en meinannut päästä koirineni ohi kun eukko seisoi keskellä pihamaata ja kiljui että vie hurttasi kauemmaksi,siihen vastasin että voit varmaan siirtyä kulkuväylältä,pikkufifinsä rähisi sylissään ja omat koirani olivat kerrankin äimänkäkenä,että mitä tapahtuu..siirtyihän se rouva siitä hieman sivummalle kun tajusi seisoskelevansa kulkuväylällä..Toivoton tapaus.

        Joo melko paljon tapaa pikkukoiria, jotka saa räkyttää kaikille.
        Itselläni ns. ongelmakoirana otettu doperri-uros..vuosi tosi kovaa koulutusta (en suosittelle). Nyt ollu meillä kohta kaks vuotta, ja toinen koira saapui taloon, sellanen pien Rinsessa..kaikki menny hyvin..JOHTAJUUS ON KAIKKI!!!
        LUULOT POIS..ei ison koiran..eikä pienenkään kanssa oo muuta kun johtajuus..Kyllä omistajan täytyy hallita..siltikin oma doperi EI TYKKÄÄ kaikista, se sallittakoo..ne kierretään kauka tai väistetään..en missään..mimessä halua niitä huonoja kokemuksia ..eli rähinäkohtaamisia,,


    • Taas yksi "kikkelinjatke" vaikkakin naisella, koira joka on niin väärällä omistajalla ettei enemmän voisi väärissä käsissä ehkä olla.

      Kurjaa että näistä "pidän koirani irti jos haluan"-jutuista kärsivät viattomat, nytkin yksi koira joutui pilven reunalle.

      • Ei välttämättä "jatke".Voipi olla ettei tiennyt vaan mitä on käsissä...


    • Koirat kiinni

      Aivan kamala tapaus,
      voimia perheelle!!!
      Kamalaa myös bulmastiffin omistajalle, ei todellakaan ole kivaa hänellekään.



      Vielä muutama vuosi sitten pidettiin yleisesti koiria irti taajama-alueilla, pyöräteillä ja lähimetsiköissä.

      Se ei ole enää tätä päivää.

      Kaikki koirat kiinni, vaikka olisivat miten koulutettuja.
      Koira on eläin, ja sopivien yhteensattumien ja liiallisen kuormituksen vuoksi se saattaa menettää hermonsa.
      Vaikkei olekaan ikinäennentehnytmitäänkenellekään.

      Koiria voi pitää vapaana mm. _suurissa_ metsissä, hylätyillä kaivos- kiviainesaukioilla, mökillä (jos "omaa" tilaa runsaasti) pienillä, autioilla saarilla jne. Ja tietenkin koirapuistoissa, joihin voi mennä myös aikaisin aamulla tai vaikka yöllä. Myös osa koirankoulutuskentistä on aidattuja ja lukitsemattomia - myöhään illalla voi käydä sielläkin keppiä heittelemässä, kunhan kerää sitten kepit ja jätökset mukaansa.

      Vielä haluaisin muistuttaa aikuisia ihmisiä, ettei vierasta koiraa kohti kannata taajamissa juosta, hypätä autosta suoraan koiran eteen tms. Myös kaupungissa voi olla vaikkapa vierailemassa koira, joka voi metelistä ja ärsykkeistä olla niin vauhkona, että esim. juuri vieraan ihmisen juokseminen suoraan kohti voi pelästyttää ja saada aikaan pelkoaggressiivisen haukun. Lenkkipolut jne ovat tietenkin asia erikseeen ;) Niissä saa toki juosta koiriakin kohti. Koiria, jotka ovat tietenkin kiinni, eikös niin???

      • perkeles rakit kii

        laki sanoo että kaava-alueella ei koiria saa irti pitää!! itse olen joutunut koirani kanssa 3 kertaa nokatusten isokokoisen beucero rotuisen koiran kanssa ja se oli irti ja omistaja kaljotteli penkillä..huusin jo kaukaa että ei kai se koira taas ole irti.. no sieltä se ampui koirani kimppuun kuin ohjus ja puri kaulaan ,päähän ja poskesta läpi!! otin selville kuka omistaja oli ja missä asui ja ilmoitin poliisille ..kerrankin poliisi teki mitä piti tehdä: otti omistajaan yhteyttä ja koiran omistaja sai nuhtelut ja kehoitukset pitää koira kiinni sekä sakot.. mutta ei tässä vielä kaikki nyt asun omakoti alueella ja tässä meidän tiemme varrella olevassa talossa pidetään suurta pyreneitten mastiffiä tai vastaavaa suurta koiraa irti ja sieltä se juoksee tielle kun näkee minut ja koirani menevän ohi!! minun koirani lakkasi ed.tapauksen jälkeen olemasta kenenkään koiran kaveri ja sitten taas tälläinen hevosen kokoinen koira ampuu meidän eteen haukkuen hurjasti..sydän kohtauksen meinasin saada.. emäntä siinä pihassa piipitti,että ei se ole vihainen se on vain kiinostunut tuosta laitteesta jolla kulet!! ihan perkeleen sama:koirat kiinni että ihmiset saavat kulkea rauhassa koiransa kanssa tai ilman.. omistajat luulevat tuntevansa koiransa ..näin ei ole!!! perheen kesken se mumulilipupuli on aivan erilainen kun silloin kun se on irti ulkona..koira omassa pihassa vartioi perhettään ja reviriään..ja jotkut koirat ovat erittäin reviiri tietoisia..eli vartioin hampaat irvessä reviiriään..
        minä sitten raivostuin röllipeikon emännälle ja sanoin muutaman sanasen ..akka kehtasi väittää että koira saa olla irti omassa pihassa..juu ai saa, no sieltä se juoksi puskat pöllyten tielle meidän eteen raivoten ja haukkuen..ei koira ymmärrä että puskiin se piha päättyy ,aita siinä välissä olisi pitänyt olla..olen miettinyt että pesäpallo mailanko kanssa lähden koirani kanssa ulos ,mutta en lyö sitä koiraa vaan emäntää ..kun ei se tilanne ole koiran vika vaan omistajan...


    • salamyhkäinen

      Myrkytä se koira.....

      • koirat kiinni

        Haloo ei koiraa kannata myrkyttää vaan koiran omistaja joka ei osaa hallita koiraansa. Se ottaa kuiteskin uuden koiran tilalle jos joutuu sen mastiffinsa lopettamaan ja taas uudestaan............


      • zanika

        se kuka myrkyttää koiran saa kyl ite sitä samaa myrkkyä kurkkuunsa.näin on se on jämpti


    • Koira on kuitenkin koira aina ja se pitäisi muistaa.

      Hieman kriittisesti suhtaudun noihin uutisiin ainakin roduista.

      • Myy-Pikkuinen

        kiinni mikäli niitä ei hallita, se pitäs muistaa!


      • Myy-Pikkuinen kirjoitti:

        kiinni mikäli niitä ei hallita, se pitäs muistaa!

        ja pointti oli ??

        Miksi sä mulle tota saarnaat??


      • Etkö ymmärtänyt?
        umalehtinen kirjoitti:

        ja pointti oli ??

        Miksi sä mulle tota saarnaat??

        Myy puhui asiaa, sinähän olet kertonut pitäväsi vapaana koiria jotka kertomasi mukaan uhkailevat ja jopa purevat ihmisiä.


    • dooris 87

      Itelläni oli joskus Bullmastiffi. Kiltti ja rauhallinen koira. :)

      • SaijjjjjjjjaL.

        Kauheaa beaglen omistajalle. Mastiffin omistaja luotti koiraansa liikaa. Tietysti näin jälkeenpäin on hyvä viisastella että ikinä ei saisi koiraa päästää vapaaksi ihmisten ilmoilla, koska se on kuitenkin koira, et ikinä voi teitää mitä se seuraavaksi tekee.

        Itselläni on Bullmastiffi ja ikinä ei ole ongelmia ollut. Otin kunnon kasvattajalta, oli erittäin tarkka siitä kelle koirat luovutetaan. Harmi että kaikki eivät ole näin tunnollisia vaan antavat koiria ihmisille joille ainakaan tämmöinen vaativa rotu ei sovi. Vika kun useimmin on hihnan yläpäässä näissätapauksissa(on tietysti jo alunperin mielenvikaisia koiria).
        Oma Bullmastiffi oppi heti kuka on pomo, ja se tosissaan kunnioittaa minua. Tällaisia tapauksia ei kertaakaan ole tapahtunut meillä koska koira luottaa minuun ja siihen että olen kyllin vahva hoitamaan tilanteet.
        Jos koira pitää itseään pomona se ei luota omistajan kykyyn hoitaa tilanteet ja suojella sitä. Näinpä se itse pitää huolta laumastaan ja käy näin.
        Koirani on hyvin ihmisrakas hauva pitää erityisesti lapsista koska on pennusta asti totutettu. Muista koirista ei niin välitä mutta ei kuitenkaan räyhääkkään, on mieluummin välinpitämätön, paitsi jos veljen saksanpaimenkoira tulee kyläilemään, tätä se rakastaa ja voivat temmeltää päivänkin pellolla.
        Ihana rotu mutta tarvitsee lempeän, johdonmukaisen ja päättäväisen johtajan.


      • joo666
        SaijjjjjjjjaL. kirjoitti:

        Kauheaa beaglen omistajalle. Mastiffin omistaja luotti koiraansa liikaa. Tietysti näin jälkeenpäin on hyvä viisastella että ikinä ei saisi koiraa päästää vapaaksi ihmisten ilmoilla, koska se on kuitenkin koira, et ikinä voi teitää mitä se seuraavaksi tekee.

        Itselläni on Bullmastiffi ja ikinä ei ole ongelmia ollut. Otin kunnon kasvattajalta, oli erittäin tarkka siitä kelle koirat luovutetaan. Harmi että kaikki eivät ole näin tunnollisia vaan antavat koiria ihmisille joille ainakaan tämmöinen vaativa rotu ei sovi. Vika kun useimmin on hihnan yläpäässä näissätapauksissa(on tietysti jo alunperin mielenvikaisia koiria).
        Oma Bullmastiffi oppi heti kuka on pomo, ja se tosissaan kunnioittaa minua. Tällaisia tapauksia ei kertaakaan ole tapahtunut meillä koska koira luottaa minuun ja siihen että olen kyllin vahva hoitamaan tilanteet.
        Jos koira pitää itseään pomona se ei luota omistajan kykyyn hoitaa tilanteet ja suojella sitä. Näinpä se itse pitää huolta laumastaan ja käy näin.
        Koirani on hyvin ihmisrakas hauva pitää erityisesti lapsista koska on pennusta asti totutettu. Muista koirista ei niin välitä mutta ei kuitenkaan räyhääkkään, on mieluummin välinpitämätön, paitsi jos veljen saksanpaimenkoira tulee kyläilemään, tätä se rakastaa ja voivat temmeltää päivänkin pellolla.
        Ihana rotu mutta tarvitsee lempeän, johdonmukaisen ja päättäväisen johtajan.

        todella paska rotu eikä pitäisi olla ihmisten lemmikkinä. 'Pitää todella paljon lapsista' joo sinä oot sinisilmänen idiootti ja joku päivä näet mihin sun koiras on jalostettu olet pomo tai et. Ja vaikka ostaisitkin koirasi hyvältä myyjältä joka on tarkka mihin kotiin se koira menee, elämä ei aina mene niinku pitäis ja joskus omistajien pitää antaa koira muille ja sit alkaa ongelmat ja ne voivat myös tehdä pentuja muitten rotujan kanssa ja kuka sit tietää minkälaiseen kotiin nämä koirat menee. Vaikka olisi koira puoli mastiffi tai muu ongelma rotu niin siinä on aina se puolikas ja geenit vahvana. Miksi sinulla tai kenelläkään muulla ihmisellä on halua ostaa tälläinen koira itselleen? Kannatas kysyä sitä itseltään rehellisesti!


    • NoHappy

      Siinä on kyllä nainen todellakin jättänyt aivonsa narikkaan!!

      "Bullmastiffit tarvitsevat johdonmukaisen koulutuksen jo pennusta asti, jottei iso koira pääse perheen johtajaksi." - Wikipedia

      Tuota tuolla yksilöllä ei kyllä ollut!! Bullmastiffit ovat vielä suhteellisen suuria koiria, joten niiden kanssa pitäisi olla varovainen. Ja koska itsekkin asun aivan tuossa tapahtumapaikan lähistöllä, niin tiedän, että siellä kulkee paljon koiria! Ja vaikka siinä onkin pari metsää aivan vieressä, ei siellä missään tapauksessa saisi pitää koiraa irti! Siinä kulkee myös autotie aivan kävelytien vieressä, joten jos koira saa jonkin hajun ollessaan irti, pahimmassa tapauksessa omalle koiralle voi käydä jotain. Kyllä nyt ihmisten sen verran viisaita pitäisi olla, etteivät he herranjumala pidä koiriaan irti, metsässä, jonka vieressä kulkee useasti koiria! Mielestäni kyseisen yksilön pitäisi saada sama kohtalo, jonka se aiheutti pienelle beagle raukalle!!

      VOIMIA BEAGLEN OMISTAJILLE!!! :(

      • sekopää789

        kannattaa pitää rakkinsa irti niin just, mun mielestä se saatanan tappaja koira pitäs pistää piikille >=( oikeesti.


    • surullisena luin

      Omaakin olen kahdesti joutunut (kokoa noin 6 kiloa) kaivamaan toisen koiran suusta, molemmilla kerroilla hyökkäys on tullut täysin yllättäen, omani provosoimatta sitä. Eri rotuisia molemmat, yhteistä suuri koko. Kolmannen koiran sain pysähtymään karjaisemalla tarpeeksi rumasti. Molemmat koirat ovat jo aiemmin hyökkäileet toisten koirien kimppuun, kolmanne omistajaa en kohdannut, vaan se oli irrallaan pihassa ilman valvontaa pientaloalueella, josta se pääsi vapaasti tielle säntäämään. Nyt joudumme varomaan kaikkia narttuja, toivoa tilanteen muutoksesta ei juuri ole, ja pelkään kauhulla sitä päivää, jolloin en voikaan enää koiraani auttaa. Olen pikku hiljaa alkanut kytrsiintymään tilanteeseen, se kun ei lohduta tippaakaan, että joku muu joutuisi maksamaan, vaan kyse on paljon suuremmasta asiasta kuin pelkkä raha. Koiramme on ollut perheessämme jo pitkään, ja se on ollut meillä mm. lastemme koko elämän ajan. Ei ole ihan helppo selittää asioita. Hyökkääjien omistajat eivät joudu kohtaamaan jälkihoitoja. He pääsevät helpolla- Itse ensin hoidamme haavat, sitten yritämme saada koiran palaamaan entiseensä (peloistaan siis pois, sekä myöskin fyysisen kunnon puolesta). Ja vain sen vuoksi, että liian moni ajattelee, ettei se meidän koiramme sellaista tee. Se koira pidetään kytkettynä aina. Varsinkin, jos se on jo ennenkin syyllistynyt johonkin, tai sillä on pienintäkään taipumusta agressioon. Vaikka mentäisiin vain kotoa autoon.

      On asioita, jotka saavat koiran käyttäytymään oudosti. Sellaisia, joille ei voi oikein mitään tehdä. Se on jjokaisen koiranomistajan ymmärrettävä. Ainakin siinä tapauksessa, jos koira saa isoa vahinkoa nopeasti aikaiseksi. Kyseessä ei ole suoranaisesti rotuasia, vaikka tietyillä roduilla on taipumusta huonoissa käsissä enemmän tuollaisiin. Mutta myös se kultainen noutaja tai muu vastaava voi saada pahaa jälkeä aikaan.

      Kyseessä on ehkä lain mukaan joku vähäinen järjestysrikkomus. Inhimillisessä mielessä se on paljon muutakin. ja niin helposti estettävissä.

      • miia777

        joka on rodultaan ns.pahamaineinen,en mainitse rotua,koska en halua rodun leimautuvan entisestään,koira on n.40 kg painava,aktiivinen ja lihaksikas,asun lähes Helsingin keskustassa, jatkuvasti törmää idiootteihin,jotka tulevat fillarilla,skeittilaudalla koiran lähelle jalkakäytävällä ja tuollaiset ärsyttävät koiraa/pelottavat, oma koirani ei ole koskaan hyökännyt kenenkään kimppuun,koska osaan varautua uhkaaviin tilanteisiin, ihmiset,jotka eivät tunne koiria eivät osaa varautua niiden ajattelumalliin,olen useasti törmännyt pikkulapsiin, joilla on talutettavana rotikka tai pitbull, aikuisillakin on pitelemistä jos iso vahva uroskoira kohtaa agressiivisen uroksen ja lähes kaikki urokset "urostelevat" uroksille. Suosittelisin jokaiselle ihmiselle tutustumista koirakirjallisuuteen, jotta voitaisi elää nelijalkaisten ystäviemme kanssa sovussa.


      • SekaPiskiRakki
        miia777 kirjoitti:

        joka on rodultaan ns.pahamaineinen,en mainitse rotua,koska en halua rodun leimautuvan entisestään,koira on n.40 kg painava,aktiivinen ja lihaksikas,asun lähes Helsingin keskustassa, jatkuvasti törmää idiootteihin,jotka tulevat fillarilla,skeittilaudalla koiran lähelle jalkakäytävällä ja tuollaiset ärsyttävät koiraa/pelottavat, oma koirani ei ole koskaan hyökännyt kenenkään kimppuun,koska osaan varautua uhkaaviin tilanteisiin, ihmiset,jotka eivät tunne koiria eivät osaa varautua niiden ajattelumalliin,olen useasti törmännyt pikkulapsiin, joilla on talutettavana rotikka tai pitbull, aikuisillakin on pitelemistä jos iso vahva uroskoira kohtaa agressiivisen uroksen ja lähes kaikki urokset "urostelevat" uroksille. Suosittelisin jokaiselle ihmiselle tutustumista koirakirjallisuuteen, jotta voitaisi elää nelijalkaisten ystäviemme kanssa sovussa.

        "Helsingin keskustassa, jatkuvasti törmää idiootteihin,jotka tulevat fillarilla,skeittilaudalla koiran lähelle jalkakäytävällä ja tuollaiset ärsyttävät koiraa/pelottavat" - hmm. kenelle ne jalkakäytävät olikaan tehty , ehkä ei kuitenkaan koirille kusetus ja paskomisreiteiksi ? Normi koirankusettajan logiikkaa - " onks pakko skeitata pyörätiellä, kun MÄ talutan mun koiraa just tässä !"

        "Suosittelisin jokaiselle ihmiselle tutustumista koirakirjallisuuteen, jotta voitaisi elää nelijalkaisten ystäviemme kanssa sovussa." Suosittelisin koiranomistajia pysymään siellä metsissä ( koira tietty kiinni ), ei kuitenkaan lenkkipoluilla - sinne vaan pöpelikköön.


      • niin on....
        miia777 kirjoitti:

        joka on rodultaan ns.pahamaineinen,en mainitse rotua,koska en halua rodun leimautuvan entisestään,koira on n.40 kg painava,aktiivinen ja lihaksikas,asun lähes Helsingin keskustassa, jatkuvasti törmää idiootteihin,jotka tulevat fillarilla,skeittilaudalla koiran lähelle jalkakäytävällä ja tuollaiset ärsyttävät koiraa/pelottavat, oma koirani ei ole koskaan hyökännyt kenenkään kimppuun,koska osaan varautua uhkaaviin tilanteisiin, ihmiset,jotka eivät tunne koiria eivät osaa varautua niiden ajattelumalliin,olen useasti törmännyt pikkulapsiin, joilla on talutettavana rotikka tai pitbull, aikuisillakin on pitelemistä jos iso vahva uroskoira kohtaa agressiivisen uroksen ja lähes kaikki urokset "urostelevat" uroksille. Suosittelisin jokaiselle ihmiselle tutustumista koirakirjallisuuteen, jotta voitaisi elää nelijalkaisten ystäviemme kanssa sovussa.

        Ja sulle suosittelen kuono koppaa koiralles....tää on ihmisten maa ja me ollaan niitä pomoja täällä eikä se sun koiras jos haluut elää meiän ihmisten seassa niin opeta koiras meiän tavoille ei toisin päin, monet ihmiset eivät tykkää tai haluu olla missään tekemisissä koirien kans ja sunki se pitää ymmärtää. Osta itteles kunnon lemmikki koira eikä mitään peto rotua niin voi sunkin elämä helpottuu vähän..


    • jagarström

      sehän on lain vastaista pitää koiraa taajama aluella ja metsässä irti hihnasta...ilmoita poliisille tai eläinviranomaisille

    • Iara

      Hyi kauhea millainen koira!!Ja hyi kauhea millainen omistaja

      • vapaana olla :(

        Täysin sekopää koira !! Lailla pitäisi kieltää tollaiset vitipää rodut !


      • loppa-a
        vapaana olla :( kirjoitti:

        Täysin sekopää koira !! Lailla pitäisi kieltää tollaiset vitipää rodut !

        (kunnollista) sakottamista jokaisessa tapauksessa, kun koiraa ulkoilutetaan ilman hihnaa julkisilla paikoilla, ts. ei omilla mailla. sama juttu koiranpaskojen siivoomatta jättämisen suhteen. asiosta mitään tietämättömänä ei voi ku toivoa, että bullmastiffin ulkoiluttaja saisi kunnollisen rangaistuksen.


      • herätys taas
        loppa-a kirjoitti:

        (kunnollista) sakottamista jokaisessa tapauksessa, kun koiraa ulkoilutetaan ilman hihnaa julkisilla paikoilla, ts. ei omilla mailla. sama juttu koiranpaskojen siivoomatta jättämisen suhteen. asiosta mitään tietämättömänä ei voi ku toivoa, että bullmastiffin ulkoiluttaja saisi kunnollisen rangaistuksen.

        Koiranpaskasta semmosiia terveisiä, että minä rupean pussittamaan koiranpaskan siinä vaiheessa kun en näe yhtään roskaa, räkää, tupakantumppeja tai muuta ihmistavaraa tienposkessa joka on yhtä lailla rikoslaissa määritelty roskaamiseksi.


      • Silmä silmästäkö?
        herätys taas kirjoitti:

        Koiranpaskasta semmosiia terveisiä, että minä rupean pussittamaan koiranpaskan siinä vaiheessa kun en näe yhtään roskaa, räkää, tupakantumppeja tai muuta ihmistavaraa tienposkessa joka on yhtä lailla rikoslaissa määritelty roskaamiseksi.

        Joo ruvetaan me kaikki ihmisetki sitte paskomaan ja kusemaan joka paikkaan, ehkä pian tuut järkiis sinäki?


      • 2+13
        Silmä silmästäkö? kirjoitti:

        Joo ruvetaan me kaikki ihmisetki sitte paskomaan ja kusemaan joka paikkaan, ehkä pian tuut järkiis sinäki?

        Ruvetaan??? Silmät kiinnikkö sä kuljet? Ei oo kuule yks ja kaks kertaa ku levähdyspaikalla oon paskaan astunu, eikä oo ollu koiranpaskaa! Tai sitte ne koirat on oppinu pyyhkimään paperiin... PRKL!!!


      • paskan pussittaja
        herätys taas kirjoitti:

        Koiranpaskasta semmosiia terveisiä, että minä rupean pussittamaan koiranpaskan siinä vaiheessa kun en näe yhtään roskaa, räkää, tupakantumppeja tai muuta ihmistavaraa tienposkessa joka on yhtä lailla rikoslaissa määritelty roskaamiseksi.

        yhtä pöljä olet kuin roskittajat ja tumppien heittäjät!
        vituttaahan tuota itelläki roskat, mutta kyllä kerään oman koirani paskat pois...
        vielä enemmän vituttaa ulkoilla, ku joka paikassa on koiran paskaa!!!


    • aaaaaaaaaaaarrrrgghh

      ampukaa kaikki vitun rakit...... joutavia paskantajia alkaa olla joka mökissä niitä helvetin rottia....

    • täh1234

      Koira kuoli. Mitä sitten? niitä on muutenkin jo ihan liikaa.

    • koirien ystävä

      Ei se bullmastiffi sitä toista koiraa tappanut jos se kerran jouduttiin lopettamaan. Pienet koirat pitäisi vaientaa että ne eivät haukkuisi isommilleen. Valitettavaa kummankin kannalta. Koirat kuitenkin kokoon katsomatta ovat petoeläimiä ja vaativat omistajiltaan huolellista valvontaa. Itselläni on kokemusta vastaavasta ja voin kokemuksesta sanoa, että molemmat osapuolet kärsivät.

      • 5+2

        Turhaa kärsimistä yhden kusipäisen koiranomistajan takia !


      • ...................

        Se ei kuule tippaakaan naurata, kun tuntee sen kolikon toisen puolen, Sen, että itse joutuu tilanteeseen ilman oman koiran minkäänlaista syyllisyyttä. Siis täysin yllättäen, kun vaan tiet väärän koiran ja sen omistajan kanssa risteävät, tai sitten kuljet vain pahaa aavistamatta tietä pitkin.

        Isojen koirien omistajat valitettavasti kärsivät kollektiivisesti näiden typerien tyyppien tekemisten takia. Se on vähän kuin omille kintuille kusisi. Jokainen näistä tapauksista kasvattaa epäluuloja ja vihaa, ja nimenomaan niitä isoja kohtaan. Samalla tulilinjalle joutuvat kaikki rodut, syyttömät lässykätkin.

        Toivon totisesti, että tämä kirjoitus on vain provoilua. Tällainen asenne, jossa suljetaan silmät mm. siltä, että hyökkäyksiä sattuu näennäisen aiheettomastikin, on vastenmielistä. Niitä tapahtuu, ja totuuden kieltäminen ei auta yhtään. Se, miksi kirjoitan "näennäisen aiheettomasti" tarkoittaa sitä, että koiramaailmassa ei pelata ihmisten säännöillä. Yhtä kaikki nykyään on pystyttävä ihmisten kuitenkin elämään yhteisön säännöillä. Veikkaanpa, että ko. koiranomistajan elämä ei ole kovinkaan helppoa tämän tapauksen jälkeen, ainakaan siinä tapauksessa, että koira saa jäädä henkiin. En vaadi hyökkääjän lopetusta, mutta ehdottomasti on estettävä tapausten uusiutuminen. Ja se esto kestää koko koiran loppuelämän. Onko omistaja valmis kantamaan sen vastuun. Riski hyökkäysten uusiutumiseen on valtavan suuri, ja se ei välttämättä kohdistu vain eläimiin. Vaikka tekisikin mieli edes jollain lailla ymmärtää hyökkääjän omistajaa, ja hänen murhettaan, niin siihen en pysty. Koska hänen koirallaan on nyt paha ongelma, ja on siitä varmasti ollut merkkejä ilmassa jo aiemminkin. Tässä vaiheessa on joko tehtävä jotain radikaalia muutosta koiran olemisessa tai luovuttava koirasta. Beagle(nsukuinen) ei ole niin pieni että se ihan hevillä kuolee. Hyökkäys on ollut todella raju, eikä mikään pieni ja nopea vahinko. Bulmastiffin omistaja aiheutti kuoleman, siitä ei päästä mihinkään. Mutta hänellä on vaarallinen otus käsissään. Sellainen ei sovellu urbaaniin ympäristöön.


    • Tuollaisien koirien omistajia pitäisi kylmästi rankaista vain heti ilman mitään tutkimuksia yms. Joka koiran omistaa,täytyy myös huolehtia siitä ettei niitä saa missään yleisillä alueilla vapaana pitää,oli sitten kiltti/ ärhäkkä kyseessä. Monet usein ottaa koiran ajattelematta yhtään sen enempiä,mikä vastuu siitä myös on. Se on perheenjäsen siinä missä muutkin. Ajatelkaa hyvät ihmiset ennenkuin otatte koiran hyvin tarkkaan,mitä sen pitäminen teiltä vaatii!!

    • 1oo% kus

      Täällä oon nähny 4 mastiffii joista yksi on suurin piirtein täyspäinen,3 on pahinta laatua aranpurijoita!!!vaarallisin yhdistelmä on aranpurija koira kädettömällä omistajalla.

      • Mistähän nyt mahdat puhua ? Käsitteestä "mastiffi?" vai ihan oikeasta mastiffista ?Ilman " tuota,on kyseessä siis ihan oma rotunsa.Täällä tuntuu menevän jo vellit ja puurot roduissa sekaisin,eikä enää tiedä mistä rodusta puhutaan.Paremmin pysyy jyvällä,kun puhutaan joko "mastiffityyppisistä",jos halutaan yleistää,tai sitten ihan roduista omalla nimellä.

        Aika hurja juttu,jos niinkin harvinainen rotu,kun mastiffi on tuossa mallissa,että "täällä on nähny" jopa niitä neljä,saati kolme "aranpurijaa".
        Jos puhutaan noihin lukeutuvista,jostain roduista,niin sekin on kyllä aika paljon...


    • Koira on villieläin

      Jep...Mä pelkään myös kuollakseni isoja koiria!!

      Minkätähden toisten ihmisten pitää pelätä jos jonkun on pakko tykätä jostain rohjaavasta kuolaturvasta, mikä voi ihan koska tahansa seota ja hyökätä kimppuun? Mua on elämäni aikana koira purrut kolmesti ja jos vielä kerran puree niin tapan sen saman tein keinoja kaihtamatta vaikka istuisin linnassa loppun ikääni. Nykyään tosin vaihdan kyllä kadun puolta jos iso koira omistajineen tulee vastaan.

      • Ison koiran omistaja

        Omistan ison koiran, joka on peruskoulutettu ja peruskäskyt osaava. Pidän koiraa vapaana pellolla ja metsissä ja tietenkin koirapuistoissa. Otan koiran aina kiinni, kun havaitsen ihmisen tai koiran. Olkoot ne vaikka kilometrin kaukana, otan koiran silti hihnan päähän. Jatkamme matkaa kauemmas ja koira vapaaksi. Moniin ns. tappeluihin tämäkin uros on joutunut, joka ikinen kerta heittää itsensä selälleen. Ei koskaan ole hampaita näyttänyt tai murissut toisille koirille. Koira on aina tullut käskystä luokse, oli makupaloja tai ei. Siitä huolimatta en ota riskiä, että koirani lähtisikin juoksemaan ihmisiä tai koiria kohti.

        Vapaana ollut isohko koira juoksi kerran minua ja hihnan päässä ollutta koiraani kohti, mitä teen? Seison paikallani, koira vierelläni odottaen. Vapaana ollut koira hidastaa, murisee, näyttää hampaitaan, karvat pystyssä, häntä koipien välissä, selvästi vihaisena. EI. Päästän oman koirani irti, jolloin tämä menee koiran lähelle nuuskimaan häntä iloisesti heiluen ja toinen koira vihaisena haukkuen tuli myös haistelemaan minun koiraani ja omistaja raahasi sen pois ennenkuin mitään ehti tapahtua. Silloin kyllä avasin sanaisen arkkuni ja kerroin mielipiteeni asiasta. Lähti koira ja omistaja pois paikalta pahoitellen.
        En tosiaankaan pidä koiraani kiinni jos jonkun toisen koira käy sen kimppuun. Enkä tosiaankaan mene siihen väliin. Onneksi tuolla kerralla koira ei käynyt minun koiran kimppuun.

        Miettikää mitä teette.


      • Kiitos vaan...
        Ison koiran omistaja kirjoitti:

        Omistan ison koiran, joka on peruskoulutettu ja peruskäskyt osaava. Pidän koiraa vapaana pellolla ja metsissä ja tietenkin koirapuistoissa. Otan koiran aina kiinni, kun havaitsen ihmisen tai koiran. Olkoot ne vaikka kilometrin kaukana, otan koiran silti hihnan päähän. Jatkamme matkaa kauemmas ja koira vapaaksi. Moniin ns. tappeluihin tämäkin uros on joutunut, joka ikinen kerta heittää itsensä selälleen. Ei koskaan ole hampaita näyttänyt tai murissut toisille koirille. Koira on aina tullut käskystä luokse, oli makupaloja tai ei. Siitä huolimatta en ota riskiä, että koirani lähtisikin juoksemaan ihmisiä tai koiria kohti.

        Vapaana ollut isohko koira juoksi kerran minua ja hihnan päässä ollutta koiraani kohti, mitä teen? Seison paikallani, koira vierelläni odottaen. Vapaana ollut koira hidastaa, murisee, näyttää hampaitaan, karvat pystyssä, häntä koipien välissä, selvästi vihaisena. EI. Päästän oman koirani irti, jolloin tämä menee koiran lähelle nuuskimaan häntä iloisesti heiluen ja toinen koira vihaisena haukkuen tuli myös haistelemaan minun koiraani ja omistaja raahasi sen pois ennenkuin mitään ehti tapahtua. Silloin kyllä avasin sanaisen arkkuni ja kerroin mielipiteeni asiasta. Lähti koira ja omistaja pois paikalta pahoitellen.
        En tosiaankaan pidä koiraani kiinni jos jonkun toisen koira käy sen kimppuun. Enkä tosiaankaan mene siihen väliin. Onneksi tuolla kerralla koira ei käynyt minun koiran kimppuun.

        Miettikää mitä teette.

        Kiitos kirjotuksestasi olet mielestäni hyvä koiran omistaja ja tuot uskoa siihen että eivät kaikki ison koiran omistajat ole idiootteja.


    • Qinis

      "Koirien kiinnipitovelvollisuus

      Koirat on pidettävä kytkettynä tai välittömästi kytkettävissä maaliskuun 1. päivästä elokuun 19. päivään. Tämä sääntö ei kuitenkaan koske:
      1) alueen omistajan tai haltijan luvalla pihamaalla tai puutarhassa taikka koiran pitämiseen varatulla aidatulla alueella olevaa koiraa;
      2) viittä kuukautta nuorempaa koiraa;
      3) paimentamis-, opas- tai vartiointitehtävässä tai muussa sen laatuisessa palvelutehtävässä olevaa koiraa;
      4) poliisin, tullilaitoksen, puolustusvoimien tai rajavartiolaitoksen tehtävässä olevaa koiraa; eikä
      5) koiraa, jota koulutetaan kohdissa 3 ja 4 tarkoitettuun tehtävään. "

      Lähteet yms löytyy seuraavista, tämä on otanta yhdestä lehtikirjoituksesta:

      Maa- ja metsätalousministeriön internet-sivut: www.mmm.fi
      Suomen Kennelliiton internet-sivut: www.kennelliitto.fi
      Valtion säädöstietopankki FINLEX(R): www.finlex.fi


      Itse en jaksanut lukea kaikkea mitä sanan säilää teillä täällä oli. Olen silti hyvin pahoillani osapuolelle joka joutui hyökkäyksen kohteeksi ja koiran lopettamaan.

      Meillä on ollut koiria koko elinikäni, ylikin, kaikki hyvä käytöksisiä koulutettuja työkäytössäkin olleita rottweilereita. Tällä hetkellä minulla on rottweiler ja kaksi saksanpaimenkoiraa. Kaikki väh. perustapakoulutettuja / koulutuksen alla -> kisat siintää silmissä. Koiratapahtuma historiaani kuuluu vaikka ja mitä, kuten sitä että aikoinaan yksi oma koirani (sp) jolla hermot olivat sitä sun tätä. Kun ne romahtivat hyökkäsi se ihmisen päälle ja puri tätä henkilöä, jouduin sen sen takia lopetettamaan. Niin kuin mielestäni kuuluikin, tämän koiran kohdalla ei ollut mitään enää tehtävissä. Se oli jo veitsen terällä elämistä ollut tuota episodia ennen. Silti itken koirani menetystä vieläkin vuosia tapahtuneen jälkeen. Perheenjäsen on aina perheenjäsen.

      Lukemattomia kertoja omien koirieni päälle on käyty, vaikka ne ovat olleet kytkettynä tai omalla pihalla vapaana ja noita karkureita on eksynyt meille. Löytyy pikku koirasta - leonbergeihin jotka ovat rynnineet aitauksen läpi suoraan iholle. Sillä seurauksella että oma koirani puolusti itseään ja minua, purren takaisin. Ja voin sanoa että siinä ei auttanut se että menin itse väliin ja huusin miten vain, huidoin jaloitta tms. Toisen kerran yrittivät uudestaan rynnien läpi ja riistäytyivät omistajan otteesta, hänen huutaessa että nämä ovat kyllä kilttejä..itse sanoin takaisin että yksi omistani ei ole, koirat jäivät luojan kiitos parin metrin päähän. Tätä pelon tunnetta en kuitenkaan ikinä halua enää kokea, enkä todellakaan halua että joku muu sen joutuu kokemaan. Hirveää.

      Ja sitten yksi tapaus joskus vuodelta nakki ystävälläni. Koira sai "poissa olo" kohtauksia ja näiden aikana se kävi lähinnä olevaa ihmistä kiinni. Omistajaa tai vierasta, koiraa tai mitä eläintä vain. Kunnes yöllä ihmisten unessa ollessa koira kävi käteen kiinni, -> sairaala reissu, ja oli pakko todeta että koirasta valitettavasti ei ole enää kanssa eläjää.

      Hmm, sitten on ollut tapauksia joissa yks kaks koira on käynyt toisen kimppuun ilmoittamatta etukäteen ja liinaa on ollut vain se metri pari ohitustilanteessa tai koiratarhassa ollessa. Rotuja on taas kerran pikku puudelista tanskandogiin. "Kyllä tämä tulee toimeen kaikkien kanssa" juttuja riittää ja totuus on oikeasti toinen.

      Sitten on sellaistakin käynyt että maaseudulla asuessa koira on lähtenyt metsäneläimen perään, ylittänyt maantien ja tullessa takaisin jäänyt melkein auton alle. Oma vikani, koira EI saa lähteä pihasta/puutarha-alueelta. Tästä olen pahoillani edelleenkin, sekä siitä että kuski joutui todistamaan tämän episodin ja säikähdyksen.

      Mutta, minulle on myös valitettu että en saa pitää koiriani vapaana maaseudulla pihalla ja puutarha-alueella, lähin naapuri on 300m päässä heiltä en ole valituksia saanut, kun eivät koirani ole karkailleet ja tilamme on laaja. Mutta valittaja asui kilometrin päässä ja olen hänet tasan kerran nähnyt kävelevän taloni ohi (tie menee reilu sadan metrin päässä talosta). Koirani eivät lähde maantielle vaikka moni koiran ulkoiluttaja on kävellyt ohi, ne menevät mielummin takametsään jos sinnekkään, koska minä en ole menossa siellä mukana. Ja koirani tietävät rajat. Koirani tosin oleilevat suurimman osan päiväajasta kahden metrin (ylikin) korkuisen n. kolmensadanneliön panssariverkosta ja laudasta tehdyssä tarhassa.

      Useimmiten sitä vastaan tulee jo monen mainitsemat pikku koirat joita ei ole koulutettu, rehmmi- ja tarharähjiä kiinni purijoita. Useammat isommat koirat (esim. kultasetnoutajat) ovat olleet hyvä käytöksisiä, mutta myös edellä mainituilla ominaisuuksilla olevia. Eli 95% syy on siellä hihnan päässä, miksi koira tekee mitäkin, mutta myös jalostuksen tuotos on koirat joilla hermorakenne vain ei kestä tavallista elämää.

      Joten oppikaa käyttämään sitä järkeänne ja opetelkaa tuntemaan omat koiranne. Ja käykää niissä koulutuksissa koirienne kanssa oli rotu mikä tahansa!

      Jokohan tässä oli tarpeeksi tekstiä.. :)

      • Qinis

        "huidoin jaloitta" piti kirjoittaa että huidoin jalkojen kanssa


      • Kaikenlaista888

        Oot varmaan ihan hyvä koiran omistaja ei siinä mitään mutta et huomioi toisten ihmisten tunteita tässä asiassa koska eivät kaikki tiedä miten ihania ne isot rottikset ynm. peto koirat on sun mielestä ja eivät oikein haluakkaan koska pelkäävät niitä ja ja kuulevat kauhu juttuja niistä, joten älä ihmettele jos he pyytävät sinua pitämään koiriasi kiinni vaikka lähimpään naapuriin onki muutama sata metria, mikä ei nyt ole niin pitkä matka, osaavathan ne sun koiras kävellä ja juostakkin ja koskaan et tiedä mitä koirien mielessä käy ja millon. Kun omistat 'vaarallisen' koira rodun niin sen kanssa tulee vastuu ja jos luotat niihin sokeasti koska 'haluat näyttää muille' miten hieno se rotu on niin siinä voi palaa näpit joku päivä. Mä en inhoo mitään niin paljon kun tulee ihmisii vastaan rottiksien ja pittien kanssa ja kun siirtyy sivuun niitten tullessa he pysähtyvät ja haluavat opettaa sinua että nämä pedot ovat ihania nalleja joita ei tarvi pelätä. Minulla itsellä on iso koira ja pienempi sekarotunen ja kun olen kävelemässä isomman kanssa niin pedon omistajat kunnioittavat meidän tilaa mutta kun kävelen pienemmän kanssa niin röyhkeänä tulevat vastaan vaikka koirani on erittäin herkkä muitten isojen kanssa, joka kerta pitää mainita jotain.
        Ymmärrän hyvin että kaikki eivät tykkää koirista ja pitää kunnioittaa tätä koska tämä on ja meiän pitää muistaa ensimmäiseksi ihmisten maa ja sanon tän vaikka erittäin paljon rakastan koiriani mutta rakastan oikein.


      • qina
        Kaikenlaista888 kirjoitti:

        Oot varmaan ihan hyvä koiran omistaja ei siinä mitään mutta et huomioi toisten ihmisten tunteita tässä asiassa koska eivät kaikki tiedä miten ihania ne isot rottikset ynm. peto koirat on sun mielestä ja eivät oikein haluakkaan koska pelkäävät niitä ja ja kuulevat kauhu juttuja niistä, joten älä ihmettele jos he pyytävät sinua pitämään koiriasi kiinni vaikka lähimpään naapuriin onki muutama sata metria, mikä ei nyt ole niin pitkä matka, osaavathan ne sun koiras kävellä ja juostakkin ja koskaan et tiedä mitä koirien mielessä käy ja millon. Kun omistat 'vaarallisen' koira rodun niin sen kanssa tulee vastuu ja jos luotat niihin sokeasti koska 'haluat näyttää muille' miten hieno se rotu on niin siinä voi palaa näpit joku päivä. Mä en inhoo mitään niin paljon kun tulee ihmisii vastaan rottiksien ja pittien kanssa ja kun siirtyy sivuun niitten tullessa he pysähtyvät ja haluavat opettaa sinua että nämä pedot ovat ihania nalleja joita ei tarvi pelätä. Minulla itsellä on iso koira ja pienempi sekarotunen ja kun olen kävelemässä isomman kanssa niin pedon omistajat kunnioittavat meidän tilaa mutta kun kävelen pienemmän kanssa niin röyhkeänä tulevat vastaan vaikka koirani on erittäin herkkä muitten isojen kanssa, joka kerta pitää mainita jotain.
        Ymmärrän hyvin että kaikki eivät tykkää koirista ja pitää kunnioittaa tätä koska tämä on ja meiän pitää muistaa ensimmäiseksi ihmisten maa ja sanon tän vaikka erittäin paljon rakastan koiriani mutta rakastan oikein.

        Olen pahoillani että olet joutunut näiden "opettajien" kanssa tekemisiin. Itse kun todellakin tiedän miltä tuntuu jos koirat tulevat päälle ja purevat koiraa sekä ihmistä, arpia näkyy omassa kropassani tästä vieläkin, en todellakaan halua kenenkään joutuvan tuntemaan vastaavia tunteita. Tämänhän kerroin jo yllä. Enkä ala kaupungissa tai taajama-alueilla, en missään ketään ohjeistamaan mitä heidän tulisi tehdä kun meidät ohittavat, minulla pitää olla koira hallussa jos kävelen missä tahansa ja minä itse menen mielummin syrjään koirakon, fillarikuskin tai kävelijän tullessa vastaan. Ja koirakonkaan koolla ei ole väliä kuka tulee vastaan, koska en todellakaan halua huonoja kokemuksia koirilleni toisten käytöksen johdosta. Samat reagoimiseni pätee maantien varrella kävelyyn kuin jalkakäytävällä liikkumiseen.

        En ymmärrä miten minä "haluan näyttää muille"? sillä en löydä tekstistäni tällaista kohtaa mikä allekirjoittaisi sanomasi. Ja eikö omistajan tule tuntea koiransa läpikotaisin, kuten miten se reagoi tilanteessa kuin tilanteessa? jos hän on vastuuntuntoinen osaava koiranomistaja ja nähnyt oikeasti vaivaa koiransa kouluttamisessa, kuljettanut koiraansa kaikenlaisissa tilanteissa ja tapahtumissa, oppiakseen tuntemaan koiransa paremmin kuin mitä hän oppisi vain pissalenkityksellä ja istu/maahan/odota opettamisella? Eikä mieleeni tulisi todellakaan pitää koiraa vapaana, jos se ei tottelisi laakista käskyjäni ja osaisi syy-seurausta mitä tapahtuu jos se ei tottelisi sille asettamia rajoja. Kai muistat että koira on onnellisimmillaan kun sillä on selvät rajat mitä se saa tehdä ja mitä ei? ja eri kasvuvaihe määrittää pitkälti milloin se testaa johtajuutta ja milloin se jo tietää ja hyväksyy omistajan kertomat rajat. Toki on olemassa koiria joita ei koskaan voi pitää vapaana ja jotka testaavat vähän väliä johtajuutta ja rajoja.

        Enkä todellakaan väitä että luottaisin sokeasti koiriini, mutta minä tiedän miten he reagoivat erillaisiin tilanteisiin ja tämän nojalla tiedän mitä voin ja mitä en tehdä/sallia heidä kanssaan. Ja milloin minun pitää varautua mihinkin tapahtumasarjaan tilanteiden tullessa yllättäen.

        Ymmärrän kyllä hyvin yleisviestisi tarkoituksen ja olen samaa mieltä kanssasi että aika moni ihminen saisi katsoa itseään peiliin ja osaavienkin ihmisten pitäisi ajoittain kyseenalaistaa omaa tekemistä, ettei turru tai vaikka ajaudu pilvilinnoihin koiriensa käytöksestä. Ja juuri tämän takia minä käyn hyvin pätevien ihmisten luona kouluttamassa koiriani, seminaareissa, näyttelyissä, kilpailuissa jne. jotta opin koirista koko ajan enemmän ja hyväksi käyttää oppimaani ja näkemääni omien koirieni koulutuksessa. Ja siltikään en sokeasti luota koiriini olivat he millä tasolla tahansa kilpailemassa tai kuinka koulutettuja.


    • sekopää789

      On se nyt perkelee jos ei osata tuntee omaa koiraansa vaikka kuulin kavereilta että se tiesi että se on sellanen ja omistajat tiesi.Mun mielestä oma koirani ei saa mennä enää sairaalan lähelle vaikka asun sitä aika lähellä.Mutta seuraavalla kerralla tapan sen koiran jos kulleen jotain...

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      97
      2743
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      104
      2330
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      91
      2090
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      15
      1847
    5. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1721
    6. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      38
      1715
    7. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1696
    8. 100
      1646
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      129
      1477
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1294
    Aihe