Rotuehdotuksia kaivataan!

V&T

Hei kaikki koiraihmiset - neuvoja kaivataan kipeästi! Minä ja poikaystäväni harkitsemme koiran ottamista. Olen koittanut etsiä sopivaa rotua, jossa koiran tarpeet ja meidän mieltymyksemme/hoitomahdollisuutemme kohtaisivat mahdollisimman hyvin. En vain tunnu löytävän sitä oikeaa :( joten vinkkejä kaivataan! Tässä tärkeimpiä kriteerejä:

- Koiran tulisi olla keskikokoinen, suhteellisen helppo ottaa mukaan paikasta toiseen
- Luonteeltaan toivoisimme ihmisrakasta ja lempeää koiraa, joka olisi kuitenkin reipas ja rohkea kaikessa seurassa
- Liikunnantarpeen ei tulisi olla älyttömän vaativaa päivittäin, vaikka toivoisimme kyllä koiran pitävän pitkistäkin lenkeistä
- Kouluttajina meillä on kokemusta vain jonkin verran, joten rodun toivoisi olevan suhteellisen helppo koulutettava, innokas oppimaan eikä turhan itsepäinen ja liikaa älytyötä vaativa

Olen kovin ihastunut labradorinnoutajiin, mutta pelkään että ne ovat hieman liian isoja meille :( Olemme opiskelijoita ja asumme kaupungin tuntumassa kerrostalokolmiossa, eikä käytettävissämme ole autoa - liikumme siis julkisilla esimerkiksi vanhaan kotikaupunkiimme. Hyvä asia mille tahansa koiralle on, että kodin lähellä on kuitenkin runsaasti mukavia ulkoilumahdollisuuksia, ei asfalttiviidakkoa.

Vinkkejä kaivataan kokeneemmilta ! :)

30

1013

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • gyhgyhgyh

      Kuten novascotiannoutaja, fieldspanieli, sussexinspanieli, englanninspringerspanieli tai walesinspringerspanieli ?

    • Cotton de Tulèar

      liian pieni?

      • s

        Shetlanninlammaskoira, amerikancockeri, wels corgi pembroke, mittelspitz, keeshond, collie tai vaikkapa keskikokoinen villakoira?
        Itselläni sheltti ja pembroke ( olen 13v.) ja ne ovet mielestäni helppoja kouluttaa ja myös ihania seurakoiria. Pembroke tarvii voimakkaamman luonteensa takia enemmän kasvatusta kuin sheltti. Kuitenkin se on todella miellytämisenhaluinen, olenhan minäkin sen osannut kouluttaa. Se on eka ihan oma koirani. Sheltti otettiin kun olin 6 v., pemu kun olin 12v eli sopii myös lapsiperheisiin.
        Amerikancockerista ei omaa kokemusta, mutta tuttujen koirat mitä ihanampia! Mittelspitz on terhakas koira ja ilmeisesti kova haukkumaan, mihin on kiinnitettävä huomiota kasvatuksessa. Keeshondit ovat lempeitä ja vilkkaita koiria, mutta kovia vahtimaan (ja haukkumaan). Colliekin meillä on ollut ja voin suositella sitä seurakoiraksi. Se on oppivainen, miellyttämisenhaluinen ja kiltti koira. Harrastimme sen kanssa agilitya. Keskikokoinen villis voisi myös olla sopiva ja se jos mikä on kova oppimaan, joten sillä on oltava tekemistä.
        Toivottavasti oli apua!


      • V&T
        s kirjoitti:

        Shetlanninlammaskoira, amerikancockeri, wels corgi pembroke, mittelspitz, keeshond, collie tai vaikkapa keskikokoinen villakoira?
        Itselläni sheltti ja pembroke ( olen 13v.) ja ne ovet mielestäni helppoja kouluttaa ja myös ihania seurakoiria. Pembroke tarvii voimakkaamman luonteensa takia enemmän kasvatusta kuin sheltti. Kuitenkin se on todella miellytämisenhaluinen, olenhan minäkin sen osannut kouluttaa. Se on eka ihan oma koirani. Sheltti otettiin kun olin 6 v., pemu kun olin 12v eli sopii myös lapsiperheisiin.
        Amerikancockerista ei omaa kokemusta, mutta tuttujen koirat mitä ihanampia! Mittelspitz on terhakas koira ja ilmeisesti kova haukkumaan, mihin on kiinnitettävä huomiota kasvatuksessa. Keeshondit ovat lempeitä ja vilkkaita koiria, mutta kovia vahtimaan (ja haukkumaan). Colliekin meillä on ollut ja voin suositella sitä seurakoiraksi. Se on oppivainen, miellyttämisenhaluinen ja kiltti koira. Harrastimme sen kanssa agilitya. Keskikokoinen villis voisi myös olla sopiva ja se jos mikä on kova oppimaan, joten sillä on oltava tekemistä.
        Toivottavasti oli apua!

        Kiitos kovasti kaikille vastanneille ehdotuksista! Olen tutustunut ehdottamiinne rotuihin.

        Sheltit ovat aivan ihania, niistä on kokemustakin kun monilla tutuilla on. Rotu taitaa kumminkin olla omaan makuun hieman liian varautunut ja arkakin :( muutenkin collieista pidän, bordercollie olisi mahtava mutta olen päätynyt siihen että se on liian vaativa. Tarvitsee niin paljon älytyötä ja virikkeitä.

        Novascottiakin ollaan paljon harkittu, mutta se jäi siihen että rotu on kuulemma herkkä ja saattaa helposti loukkaantua jos kokee esim kasvatusmetodit liian ankariksi. Ei sovi meille, tarkoituksena on nimittäin kouluttaa ja tapakasvattaa koira aika tiukalla linjalla. TOKOstakin olen kiinnostunut :)

        Spanielit varmaan sopisivat meille hyvin mutta itse en jostain syystä oikein ole niistä innostunut :/ Ja cotton de tulear on kovin pieni, varsinkin kun olen rotuja tutkiessani kallistunut entistä enemmän keskikokoista jopa isompiinkin.

        Nyt olen innostunut kahdesta rodusta; stabyhounista ja australianpaimenkoirasta. Olisko kokemusta niistä?? Koiraoppaan mukaan aussie sopii kyllä kerrostaloon ja kaupunkiasumiseen kunhan riittävästä liikunnasta huolehditaan. Stabyhounin yleisluonne taas kuulostaa mahtavalta.


      • stabyn tunteva
        V&T kirjoitti:

        Kiitos kovasti kaikille vastanneille ehdotuksista! Olen tutustunut ehdottamiinne rotuihin.

        Sheltit ovat aivan ihania, niistä on kokemustakin kun monilla tutuilla on. Rotu taitaa kumminkin olla omaan makuun hieman liian varautunut ja arkakin :( muutenkin collieista pidän, bordercollie olisi mahtava mutta olen päätynyt siihen että se on liian vaativa. Tarvitsee niin paljon älytyötä ja virikkeitä.

        Novascottiakin ollaan paljon harkittu, mutta se jäi siihen että rotu on kuulemma herkkä ja saattaa helposti loukkaantua jos kokee esim kasvatusmetodit liian ankariksi. Ei sovi meille, tarkoituksena on nimittäin kouluttaa ja tapakasvattaa koira aika tiukalla linjalla. TOKOstakin olen kiinnostunut :)

        Spanielit varmaan sopisivat meille hyvin mutta itse en jostain syystä oikein ole niistä innostunut :/ Ja cotton de tulear on kovin pieni, varsinkin kun olen rotuja tutkiessani kallistunut entistä enemmän keskikokoista jopa isompiinkin.

        Nyt olen innostunut kahdesta rodusta; stabyhounista ja australianpaimenkoirasta. Olisko kokemusta niistä?? Koiraoppaan mukaan aussie sopii kyllä kerrostaloon ja kaupunkiasumiseen kunhan riittävästä liikunnasta huolehditaan. Stabyhounin yleisluonne taas kuulostaa mahtavalta.

        Näyttelyssä stabyhounin omistaja suoraan suositteli stabyhounin hankintaa, kun vain esitin kysymyksen, että millainen stabyhoun oikein on :-)

        Ja kuinka olisivat partacollie, appenzellinpaimenkoira, tanskalais-ruotsalainen pihakoira, vehnäterrieri, samojedinkoira, lappalaiskoirat (suomenlapinkoira, ruotsinlapinkoira, lapinporokoira), espanjanvesikoira tai whippet ? Suosittelen tutustumaan, sillä ne vaikuttavat vastaavan kriteereitänne :-)


      • Bulla
        stabyn tunteva kirjoitti:

        Näyttelyssä stabyhounin omistaja suoraan suositteli stabyhounin hankintaa, kun vain esitin kysymyksen, että millainen stabyhoun oikein on :-)

        Ja kuinka olisivat partacollie, appenzellinpaimenkoira, tanskalais-ruotsalainen pihakoira, vehnäterrieri, samojedinkoira, lappalaiskoirat (suomenlapinkoira, ruotsinlapinkoira, lapinporokoira), espanjanvesikoira tai whippet ? Suosittelen tutustumaan, sillä ne vaikuttavat vastaavan kriteereitänne :-)

        Hei! Suosittelisin teille ehdottomasti ranskanbuldoggia. Aivan mahtava koira kerrassaan! Iloinen, hauska, eikä mikään vaativa. Haluaa olla mukana kaikessa touhussa. Älykäs ja suhteellisen helppo kouluttaa.
        Tutustukaa rotuun ja ihastukaa!
        Älkää antaka ulkonäön pettää. Parempaa rotua saa hakea.
        Tämä on tietysti oma milipiteeni, mutta monen vuoden kokemuksella ja toisten ranskisten omistajien tukemana voin lämpimästi suositella:)


      • gyhgyhgyh
        Bulla kirjoitti:

        Hei! Suosittelisin teille ehdottomasti ranskanbuldoggia. Aivan mahtava koira kerrassaan! Iloinen, hauska, eikä mikään vaativa. Haluaa olla mukana kaikessa touhussa. Älykäs ja suhteellisen helppo kouluttaa.
        Tutustukaa rotuun ja ihastukaa!
        Älkää antaka ulkonäön pettää. Parempaa rotua saa hakea.
        Tämä on tietysti oma milipiteeni, mutta monen vuoden kokemuksella ja toisten ranskisten omistajien tukemana voin lämpimästi suositella:)

        Ei kykene riittävän syvään kerralla hengittämään (mitätön kuono), joten kesästä tai likunnasta nauttivalle ei ranskista voi suositella.

        Lisäksi ranskis ei pysty synnyttämään luonnollisesti, vaan pennut joudutaan ottamaan kohdusta ulos keisarinleikkauksella, koska ranskanbulldogin eturuumis ja pää ovat liian massiiviset kohdusta ulos mahtuakseen.

        Nämä piirteet ollaan jalostettu ranskanbulldogille täysin näyttelyiden vuoksi. 100-prosenttinen näyttelyrotu.

        Ulkomuoto ei petä.

        Kauheaa katsella tuollaisia sairaan rakenteisi koiria, jotka (rodullisesti) eivät kykene riittävän hyvin hengittämään tai edes luonnollisesti synnyttämään :-(


      • kemuuu
        V&T kirjoitti:

        Kiitos kovasti kaikille vastanneille ehdotuksista! Olen tutustunut ehdottamiinne rotuihin.

        Sheltit ovat aivan ihania, niistä on kokemustakin kun monilla tutuilla on. Rotu taitaa kumminkin olla omaan makuun hieman liian varautunut ja arkakin :( muutenkin collieista pidän, bordercollie olisi mahtava mutta olen päätynyt siihen että se on liian vaativa. Tarvitsee niin paljon älytyötä ja virikkeitä.

        Novascottiakin ollaan paljon harkittu, mutta se jäi siihen että rotu on kuulemma herkkä ja saattaa helposti loukkaantua jos kokee esim kasvatusmetodit liian ankariksi. Ei sovi meille, tarkoituksena on nimittäin kouluttaa ja tapakasvattaa koira aika tiukalla linjalla. TOKOstakin olen kiinnostunut :)

        Spanielit varmaan sopisivat meille hyvin mutta itse en jostain syystä oikein ole niistä innostunut :/ Ja cotton de tulear on kovin pieni, varsinkin kun olen rotuja tutkiessani kallistunut entistä enemmän keskikokoista jopa isompiinkin.

        Nyt olen innostunut kahdesta rodusta; stabyhounista ja australianpaimenkoirasta. Olisko kokemusta niistä?? Koiraoppaan mukaan aussie sopii kyllä kerrostaloon ja kaupunkiasumiseen kunhan riittävästä liikunnasta huolehditaan. Stabyhounin yleisluonne taas kuulostaa mahtavalta.

        Australianpaimenkoira tarvii myös tosi paljon aivotyötä ja liikuntaa (kuten bordercollie)


      • asphyxiated
        kemuuu kirjoitti:

        Australianpaimenkoira tarvii myös tosi paljon aivotyötä ja liikuntaa (kuten bordercollie)

        Eikä bortsua, aussia tai tolleria.

        walesinspringerspanielia ja stabyhounia minäkin suosittelen. Cavalier kingcharlesinspanielikin sopisi myös mutta onkohan vähän liian pieni?


      • luukita
        asphyxiated kirjoitti:

        Eikä bortsua, aussia tai tolleria.

        walesinspringerspanielia ja stabyhounia minäkin suosittelen. Cavalier kingcharlesinspanielikin sopisi myös mutta onkohan vähän liian pieni?

        Miksi ei mitään noista neljästä rodusta ?


      • asphyxiated
        luukita kirjoitti:

        Miksi ei mitään noista neljästä rodusta ?

        Ranskis on senverran sairas rotu enkä muutenkaan moisista riippunaamoista muutenkaan välitä. Aloittaja toivoo koiraa joka osaa ottaa lunkistikin: Bortsu liian vaativa, tarvitsee paljon aktivointia. Niinkuin aloittaja itsekin totesi:bordercollie olisi mahtava mutta olen päätynyt siihen että se on liian vaativa. Aussie on ihan samanlainen kuin bortsukin, ehkä vielä vähän pahempikin. Molemmat on työkoiria, siispä liikunnan ja aktivoinnin tarve korkea. Kuten kaksi edellistäkin, myös tolleri vaatii päivittäin runsaasti ulkoilua, monipuolista liikkumista ja aivotyöskentelyä.


      • luukita
        asphyxiated kirjoitti:

        Ranskis on senverran sairas rotu enkä muutenkaan moisista riippunaamoista muutenkaan välitä. Aloittaja toivoo koiraa joka osaa ottaa lunkistikin: Bortsu liian vaativa, tarvitsee paljon aktivointia. Niinkuin aloittaja itsekin totesi:bordercollie olisi mahtava mutta olen päätynyt siihen että se on liian vaativa. Aussie on ihan samanlainen kuin bortsukin, ehkä vielä vähän pahempikin. Molemmat on työkoiria, siispä liikunnan ja aktivoinnin tarve korkea. Kuten kaksi edellistäkin, myös tolleri vaatii päivittäin runsaasti ulkoilua, monipuolista liikkumista ja aivotyöskentelyä.

        Stabyhoun on minun mielestäni aika lailla vaativa liikunnan suhteen: päihittää varmasti ainakin tollerin. Ja myöskään walesinspringerspanielin liikunnantarvetta en itse vähättelisi. Cavahan vasta sairas rotu onkin. Noiden kaikkien rotujen joukosta löytyy aktiivisempia ja rauhallisempia yksilöitä: tosin ranskis tuskin pystyy kovin lujaa ja paljoa liikkumaan, rakenteensa vuoksi. Aloittajan on vain varaudettava siihen, että koiransa ei tyydy pieneen määrään liikuntaa ja aktivointia. Koira on haasteellinen.


      • Suru tuli
        luukita kirjoitti:

        Stabyhoun on minun mielestäni aika lailla vaativa liikunnan suhteen: päihittää varmasti ainakin tollerin. Ja myöskään walesinspringerspanielin liikunnantarvetta en itse vähättelisi. Cavahan vasta sairas rotu onkin. Noiden kaikkien rotujen joukosta löytyy aktiivisempia ja rauhallisempia yksilöitä: tosin ranskis tuskin pystyy kovin lujaa ja paljoa liikkumaan, rakenteensa vuoksi. Aloittajan on vain varaudettava siihen, että koiransa ei tyydy pieneen määrään liikuntaa ja aktivointia. Koira on haasteellinen.

        Miksi cava vasta sairas rotu onkin?


      • RANSKISranskis
        Suru tuli kirjoitti:

        Miksi cava vasta sairas rotu onkin?

        Ranskabulldog ei ole sairaampi kuin mikään muukaan rotu koira. Lyhyt kuono on , koira tuhisee ( kaikki eivät tee edes sitä) mutta en tiedä yhtään koiraa jolla olisi hengitystie ongelmia. Koira on sosiaalinen ja kulkee mielellään minne omistajaki. Koiran kanssa voi tehdä kesällä asioita , mutta se ei siedä kuumaa autoa. En tiedä onko sinulle paras rotu, mutta sairas rotu se ei ole.


      • niiiiiiiin.
        RANSKISranskis kirjoitti:

        Ranskabulldog ei ole sairaampi kuin mikään muukaan rotu koira. Lyhyt kuono on , koira tuhisee ( kaikki eivät tee edes sitä) mutta en tiedä yhtään koiraa jolla olisi hengitystie ongelmia. Koira on sosiaalinen ja kulkee mielellään minne omistajaki. Koiran kanssa voi tehdä kesällä asioita , mutta se ei siedä kuumaa autoa. En tiedä onko sinulle paras rotu, mutta sairas rotu se ei ole.

        ranskis voi ( ja usein ) synnyttää luonnollisesti. JOS kasvattajat kiinnitävät tarpeeksi huonmiota siihen, millaisilla yksilöillä pentujaan teettävät. tarkoituksena on , että luonnollisesti synnyttäneiden narttujen pentuja jalostetaan.

        Ranskanbulldoggi sopeutuu omistajansa liikuntapoihin, lenkkeilee jos omistaja lenkkeilee. ei vaadi kuitenkaan pitkiä lenkkejä aina. Ranskis tulee kouluttaa ja on itsepäinen mutta hauska.


      • -asphyxiated-
        RANSKISranskis kirjoitti:

        Ranskabulldog ei ole sairaampi kuin mikään muukaan rotu koira. Lyhyt kuono on , koira tuhisee ( kaikki eivät tee edes sitä) mutta en tiedä yhtään koiraa jolla olisi hengitystie ongelmia. Koira on sosiaalinen ja kulkee mielellään minne omistajaki. Koiran kanssa voi tehdä kesällä asioita , mutta se ei siedä kuumaa autoa. En tiedä onko sinulle paras rotu, mutta sairas rotu se ei ole.

        Ne tuhisee koska niiden on hankala hengittää. Minä olen nähnyt kolme eri rasnkista ja kaikilla oli hengitysvaikeuksia. Miksi on edes pitänyt jalostaa sellainen rotu jonka ei ole hyvä elää?

        Lisäksi ystävälläni on ranskanbulldoggi jolla on hengitysvaikeuksia ja vaikka mitä, jatkuvasti ravaa eläinlääkärissä ja ystäväni sanoi ettei aijo enään ikinä ottaa mitään bulldoggia.


      • gyhgyhgyh
        niiiiiiiin. kirjoitti:

        ranskis voi ( ja usein ) synnyttää luonnollisesti. JOS kasvattajat kiinnitävät tarpeeksi huonmiota siihen, millaisilla yksilöillä pentujaan teettävät. tarkoituksena on , että luonnollisesti synnyttäneiden narttujen pentuja jalostetaan.

        Ranskanbulldoggi sopeutuu omistajansa liikuntapoihin, lenkkeilee jos omistaja lenkkeilee. ei vaadi kuitenkaan pitkiä lenkkejä aina. Ranskis tulee kouluttaa ja on itsepäinen mutta hauska.

        >>ranskis voi ( ja usein ) synnyttää luonnollisesti. JOS kasvattajat kiinnitävät tarpeeksi huonmiota siihen, millaisilla yksilöillä pentujaan teettävät. tarkoituksena on , että luonnollisesti synnyttäneiden narttujen pentuja jalostetaan.>>

        -Sellainen on sattumaa. Kumminkin ranskanbulldogin pää ja eturuumis halutaan säilyttää niin raskaan muotoisina, että luonnollisesti synnyttäneiden narttujen jälkeläiset joutuvat taas keisarinleikkaukseen. Ennemmin kuin luonnollisesti synnyttäneiden koirien jälkeläisten käyttöön jalostuksessa, niin olisi syytä keskittyä kevytrakenteisempien koirien käyttöön jalostuksessa. Mutta kun ranskanbulldogista ei koskaan suostuta jalostamaan tarkoituksella riittävän kenytrakenteista (ruumiinsa etupäästä). Sairas rotu, joka koitetaan naurettavin menetelmin saada synnyttämään luonnollisesti.


      • V&T
        -asphyxiated- kirjoitti:

        Ne tuhisee koska niiden on hankala hengittää. Minä olen nähnyt kolme eri rasnkista ja kaikilla oli hengitysvaikeuksia. Miksi on edes pitänyt jalostaa sellainen rotu jonka ei ole hyvä elää?

        Lisäksi ystävälläni on ranskanbulldoggi jolla on hengitysvaikeuksia ja vaikka mitä, jatkuvasti ravaa eläinlääkärissä ja ystäväni sanoi ettei aijo enään ikinä ottaa mitään bulldoggia.

        Kiitos taas runsaista kommenteista! Tuo ranskis väittely on mielestäni melko turhaa. Joku tykkää joku ei, antaa olla!

        Hyvä kuulla että myös aussie on vaativa. Haluan olla varma että pystyn tarjoamaan koiralleni sopivan kodin ja hyvän hoidon - on siis meidän molempien etu että tutustun rotuihin huolella ennen valintaa! :) Ja kokeneempien vinkeistä on todellista hyötyä.

        Sitä korostaisin vielä että kyllä meillä on tarkoitus koiran kanssa joka päivä käydä lyhyempien kävelyiden lisäksi yhdellä pitkällä lenkillä. Pointti oli kuitenkin siinä että vaikka harrastaisin koiran kanssa tokoa ja lenkkeilyä niin joka päivä ei olisi mitään tuollaista monen tunnin settiä tiedossa.


      • onkjavdsfb
        V&T kirjoitti:

        Kiitos taas runsaista kommenteista! Tuo ranskis väittely on mielestäni melko turhaa. Joku tykkää joku ei, antaa olla!

        Hyvä kuulla että myös aussie on vaativa. Haluan olla varma että pystyn tarjoamaan koiralleni sopivan kodin ja hyvän hoidon - on siis meidän molempien etu että tutustun rotuihin huolella ennen valintaa! :) Ja kokeneempien vinkeistä on todellista hyötyä.

        Sitä korostaisin vielä että kyllä meillä on tarkoitus koiran kanssa joka päivä käydä lyhyempien kävelyiden lisäksi yhdellä pitkällä lenkillä. Pointti oli kuitenkin siinä että vaikka harrastaisin koiran kanssa tokoa ja lenkkeilyä niin joka päivä ei olisi mitään tuollaista monen tunnin settiä tiedossa.

        Itse ehdottaisin borderterrieriä, hyvin koulutettuna aivan ihana rotu ♥ Tietysti koulutuksen tarve riippuu myös yksilöstä, mutta itse olen päässyt suhtkoht helpolla.. Tiedän kyllä myös pari hieman hankalamapaakin tapausta, mutta vähän kovemmalla kurilla saatiin myös heidät todella kelpo koiriksi. =)


      • Itse tykkään !
        onkjavdsfb kirjoitti:

        Itse ehdottaisin borderterrieriä, hyvin koulutettuna aivan ihana rotu ♥ Tietysti koulutuksen tarve riippuu myös yksilöstä, mutta itse olen päässyt suhtkoht helpolla.. Tiedän kyllä myös pari hieman hankalamapaakin tapausta, mutta vähän kovemmalla kurilla saatiin myös heidät todella kelpo koiriksi. =)

        http://fi.wikipedia.org/wiki/Eurasier

        http://www.eurasierkerho.fi/etusivu


      • ...........
        gyhgyhgyh kirjoitti:

        >>ranskis voi ( ja usein ) synnyttää luonnollisesti. JOS kasvattajat kiinnitävät tarpeeksi huonmiota siihen, millaisilla yksilöillä pentujaan teettävät. tarkoituksena on , että luonnollisesti synnyttäneiden narttujen pentuja jalostetaan.>>

        -Sellainen on sattumaa. Kumminkin ranskanbulldogin pää ja eturuumis halutaan säilyttää niin raskaan muotoisina, että luonnollisesti synnyttäneiden narttujen jälkeläiset joutuvat taas keisarinleikkaukseen. Ennemmin kuin luonnollisesti synnyttäneiden koirien jälkeläisten käyttöön jalostuksessa, niin olisi syytä keskittyä kevytrakenteisempien koirien käyttöön jalostuksessa. Mutta kun ranskanbulldogista ei koskaan suostuta jalostamaan tarkoituksella riittävän kenytrakenteista (ruumiinsa etupäästä). Sairas rotu, joka koitetaan naurettavin menetelmin saada synnyttämään luonnollisesti.

        Ranskanbulldogin rodunomainen paino ei ole mikään 20 kg, mitä valitettavasti suomessa (jostain kumman syystä) usein jalostetaan. rodunomaisen uroksen paino olisi n.13-15 kg, ( mikä ei siis ole mikään jätti) ja mitä pienempi tiivimpi pakkaus on , sitä rodunomaisempi se on. Ei pitäs pärjätä näyttelyissäkään tämmöset jätit.


      • .................
        -asphyxiated- kirjoitti:

        Ne tuhisee koska niiden on hankala hengittää. Minä olen nähnyt kolme eri rasnkista ja kaikilla oli hengitysvaikeuksia. Miksi on edes pitänyt jalostaa sellainen rotu jonka ei ole hyvä elää?

        Lisäksi ystävälläni on ranskanbulldoggi jolla on hengitysvaikeuksia ja vaikka mitä, jatkuvasti ravaa eläinlääkärissä ja ystäväni sanoi ettei aijo enään ikinä ottaa mitään bulldoggia.

        Jotku ranskikset tuhisee, jotkut ei. Mutta se ei automaattisesti tarkoita sitä, että sen on vaikea hengittää, vaan sitä, että sen hengitystiet ovat lyhyemmät kuin normi kuonoisella koiralla ja sen vuoksi sieltä lähtee ääni. elänlääkäri kyllä pystyy kuuntelemaan koiran hengitystiet, onko vaikea hengittää vai ei.


      • ohjeeksi annettu
        Suru tuli kirjoitti:

        Miksi cava vasta sairas rotu onkin?

        Cava ei ole sen sairaampi rotu kuin joku muukaan,oman on kaikki eläneet 12-15 vuotiaiksi,mikähän muu rotu on yhtä pitkäikäistä,paitsi terrierit,niissäkään ei kaikki.Tämä Cavalierin sydän ym sairaudet on jo saaneet liioitellut mittasuhteet,vain siksi,että niistä on puhuttu avoimesti ja yritetty asian hyväksi myös toimia.On paljon sairaampia rotuja joissa yhdistykset,niinkuin kasvattajatkin vaikenee ongelmista,ettei huono maine leviä.Olen kasvattajana tyytyväinen,että rotuni on niiden joukossa joita tarkkaillaan ja tutkitaan.Aikaa myöden se myös tuottaa tulosta.Pidän kummallisena että joku lähtee hakemaan rotuaan täältä,koska muutakin materiaalia on kylliksi saatavana,koirista ei tiedä yhtään mitään,mutta on mielestään oikea ihminen tarkastelemaan eri rotujen terveystilastoja.Eikä näy tietävän omiakaan tarpeitaan rodun suhteen,välillä tarttis liikkua paljon,välillä ei ollenkaan.Ota sellanen niinkuin pojan tytär pienenä,siinä oli patterit sisällä ja sen sai liikkumaan silloin kun halusi,sillä on rotunimikin:kelaamakoira,sellaiseksi omistaja sitä sanoi,eikä sillä muuta nimeä ollutkaan.


      • V&T
        ohjeeksi annettu kirjoitti:

        Cava ei ole sen sairaampi rotu kuin joku muukaan,oman on kaikki eläneet 12-15 vuotiaiksi,mikähän muu rotu on yhtä pitkäikäistä,paitsi terrierit,niissäkään ei kaikki.Tämä Cavalierin sydän ym sairaudet on jo saaneet liioitellut mittasuhteet,vain siksi,että niistä on puhuttu avoimesti ja yritetty asian hyväksi myös toimia.On paljon sairaampia rotuja joissa yhdistykset,niinkuin kasvattajatkin vaikenee ongelmista,ettei huono maine leviä.Olen kasvattajana tyytyväinen,että rotuni on niiden joukossa joita tarkkaillaan ja tutkitaan.Aikaa myöden se myös tuottaa tulosta.Pidän kummallisena että joku lähtee hakemaan rotuaan täältä,koska muutakin materiaalia on kylliksi saatavana,koirista ei tiedä yhtään mitään,mutta on mielestään oikea ihminen tarkastelemaan eri rotujen terveystilastoja.Eikä näy tietävän omiakaan tarpeitaan rodun suhteen,välillä tarttis liikkua paljon,välillä ei ollenkaan.Ota sellanen niinkuin pojan tytär pienenä,siinä oli patterit sisällä ja sen sai liikkumaan silloin kun halusi,sillä on rotunimikin:kelaamakoira,sellaiseksi omistaja sitä sanoi,eikä sillä muuta nimeä ollutkaan.

        "ohjeeksi annettu" mutta et tainnut lukea viestiketjua kovin hyvin. minä joka aloitin keskustelun en todellakaan ollut sama henkilö joka puhui cavojen sairauksista.

        "koirista ei tiedä yhtään mitään,mutta on mielestään oikea ihminen tarkastelemaan eri rotujen terveystilastoja."

        itse en siis ole kommentoinut minkään rodun terveyttä. ja mitä tulee tähän "Pidän kummallisena että joku lähtee hakemaan rotuaan täältä,koska muutakin materiaalia on kylliksi saatavana"

        omasta mielestäni on erittäin hyvä tapa paitsi tutustua rotuihin itsenäisesti netin ja kirjojen kautta, myös kysellä kokeemmilta ihmisiltä neuvoa ja mielipidettä. Sinä itse kuulostat siltä että koet tietäväsi koirista ja roduista kaiken mutta et ole lainkaan valmis kuuntelemaan toisten näkemyksiä ja kokemuksia. Asiantuntijuutesi rakentuu hyvin heikolle pohjalle jos olet uppiniskainen etkä kykene rakentavaan keskusteluun toisten kanssa ja "pätevyytesi" perustuu täysin omiin henk koht mielipiteisiisi. mielestäni se jos mikä on kummallista, ja vielä kasvattajalta.

        "Eikä näy tietävän omiakaan tarpeitaan rodun suhteen,välillä tarttis liikkua paljon,välillä ei ollenkaan."

        ja mitä ihmettä tuo on? missä vaiheessa olen sanonut etten aikoisi liikkua koiran kanssa ollenkaan? selvästi tälläiset nettikeskustelut jostain syystä ärsyttävät sinua niin paljon että koet tarvetta tulla tänne pätemään ja v*ttuilemaan toisille. suosittelen sinulle jäyttäytymään kokonaan palstojen lukemisesta jos ottaa noin koville.


    • miemie^^

      Heippa!

      Meillä ekana koirana kiinanharjakoira, puuteri. Täyttää mielestäni kaikki vaatimuksesi! Kannattaa tosin harkita, ottaako puuterin vai nakun, sillä ainakin omalla koirallani on hankala turkki ja sitten onkin takkuja koko ajan vaikka koittaisi selvittääkin... mutta turkkien laadussakin on eroja. Nakulle tätyy sitten pukea vaatetta päälle, ainakin talvella, ja kesällä suojata liialta auringolta.
      Kannattaa ehdottomasti tutustua rotuun, ihania veijareita!

    • ottaisi sitä

      labradorinnoutajaa kun kerran sen haluaisitte. Onhan teille paljon tilaa kun asutte kolmiossa ja lähistöllä on ulkoilumaastot, koska koti on vaan lepopaikka ja ulkona puretaan energiaa. Itsellä on nyt kaksi noutajaa rivitaloyksiössä ja aiemmin asuttiin ekan noutajan kanssa kaksin kerrostaloyksiössä. Kuitenkin koira rauhoittuu sitten iän myötä.

      Muita rotuvaihtoehtoja on Lagotto romagnolo, Espanjan vesikoira, kultainennoutaja, cockeri

      • vielä ranskiksista...
        ranskis ei ole yhtään sairaampi ku mitkään muut rodut..
        verrataan esim.cavaliereihin, uutisissa vähän aikaa sit juttu et pitäs kieltää
        kun on niin sairas,ja aivot ei kunnolla päähän mahdu :/
        ja mitä synnyttämiseen tulee,monet ranskikset synnyttää luonnollisesti..
        tiedän tapauksia jossa luonnollinen synnytys, 8pentua jopa syntyny, ja kaikki menny hyvin...
        itelläkin bulla,joka on ollut täysin terve..


    • mtäs

      novascotiannoutaja, joku spanieli, lapinkoira, eurasier, samojedi, espanjan vesikoira... jne :D

    • mie

      Novascotiannoutaja tai englanninspringerspanieli voisi sopia hyvin. Parilla kaverilla on englanninsprinkku ja helppoja koira. Terrieriä en suosittelisi, jos haluatte päästä helpolla. Käys kattomassa spanieleita, voisi sopia hyvin :) Paimenkoirat yleisesti vaativat aika paljon.

    • koissu

      Koira kuin koira tarvitsee liikuntaa ja aktiviteetteja.Kauhean vaikea löytää teille sopivaa rotua joka olisi keskikoinen ja vähän liikuntaa vaativa.Sellaista kun ei ole.Pentu ja junnuaika on koirilla vaativaa ja raskasta,eikä pentu/junnukoiraa voi pitää kovinkaan kauan yksinään.Suosittelisin koiran hankintaa joskus myöhäisenpään ajankohtaan kun omat opiskelut ja elämänrytmi on tasapainossa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. 189
      2306
    2. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      54
      2124
    3. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      173
      1939
    4. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      172
      1702
    5. Naisten tyypilliset...

      Naiset ei varmaan ymmärrä itse miten karmealle heidän tavara haisee. Miehet säälistä nuolevat joskus, yleensä humalassa
      Ikävä
      41
      1429
    6. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1354
    7. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1267
    8. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1205
    9. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      2
      1191
    10. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      16
      1188
    Aihe