Loop-hoidosta kysyttävää...

Loop loop

Joudun ensi viikolla kyseiseen toimenpiteeseen ja nyt mietityttää muutamat asiat kun en tajunnut kysyä sairaalaan soittaessa. Eli kuukautisten aikana tätä ei ilmeisesti tehdä? Mulla on pillerit määrätty niin että syön sen 3 liuskaa peräkkäin ja tauko ja nyt mulla on just tällä viikolla loppumassa viimeinen liuska, eli täytyykö mun nyt sitte vielä siirtää niitä menkkoja...?
Sitte mietin et saako mahdollisesti jotain rauhoittavaa? Siitä varmaan kyl pitäis keskustella lääkärin kanssa jos saa, että kuinka paljon aikaisemmin se pitäisi ottaa. Mulla jäi hirveä kammo kolposkopiasta, ei niinkään itse toimenpiteestä vaan sen jälkimainingeista kun emättimen suu jouduttiin puuduttamaan ja se adrenaliini sai aikaan hurjan tykytyksen ja jännitys siihen lisäksi niin meinas taju lähteä tai hetkeksi tais lähteäkin ja ihan hirveä olo tuli. Siinä toimenpiteessä ei kyllä mikään muu sattunut kuin puudutuspiikki, mutta kammo jäi kuitenkin tosta.
Ja rehellisiä kommentteja kaipailisin, eli sattuiko ja oliko kuinka runsasta vuotoa ja kuinka kauan ym...
Tuli mieleen sekin et jos noin 3 viikkoon ei saa seksiä harrastaa niin ei mulla kyllä tulis mieleenkään, kolposkopiastakin on jo kuukausi aikaa ja ei vieläkään osaa kuvitalla harrastavansa seksiä, vaikkei siis mitään kipuja tai vuotoja tietty ole mut se tunne et jotain sieltä otettiin ym.
Ja jos nyt jotain kiinnostaa niin 28v olen ja papa siis näytti luokka 3 ja kolposkopian tulos oli vahva solumuutos. Aika jännä juttu sekin kun vajaa vuosi sitten papa näytti vielä ykköstä ja nyt sitten pompsahtanut kolmoseen noin äkkiä.

50

7607

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kaksi loopia

Voit soittaa uudestaan poliklinikalle, jos on jotain epäselvää.

Yleensä loop-hoito ajoitetaan heti kuukautisten jälkeen. Jos lopettaisit pillerien syönnin nyt, niin ehtisikö vuoto loppua, ennen toimenpidettä. Voisit sitten jatkaa pillereitä. Sehän on ihan sama, minkä määrän pillereitä syöt, kunhan syöt vähintään yhden liuskan. Jos jatkat neljännen liuskan perään, niin vuoto voi tulla läpi.

Ajoitus on tärkeä sikäli, että elimistö ehtii parantua noin kolmessa viikossa, joka on sitä yhdyntä ja uintikieltoa. Myös kuukautiset herkistäisivät tulehdukselle. Mitään muuta syytä kiellolle ei ole kuin suurentunut tulehdusriski.

Loop-hoito tehdään paikallispuudutuksessa. Puudutusaineita on erilaisia, ehkä voisi kokeilla jotain toista puudutetta. Kannattaa soittaa lääkärille, jos haluat jotain särkylääkettä tai rauhoittavaa ottaa ennakkoon. Silloin tulee otettua sellaista lääkettä, joka ei haittaa suunniteltua toimenpidettä.

Puudutuksen ansiosta loop-hoito ei sattunut lainkaan. Ensimmäisen vuorokauden ajan voi olla samantyyppistä kivun tunnetta kuin kuukautisten aikaan. Muuta kipua ei pitäisi olla, jos ei tule tulehdusta.

Vuoto on yksilöllilistä ja riippuu hoitokerrastakin. Voi olla, että vuotoa ei tule yhtään. Voi olla, että vähäistä vuotoa tulee seuraaviin kuukautisiin asti. Jos tulee iso vuoto, niin silloin soitetaan poliklinikalle ja mennään sinne uudestaan, koska iso vuoto on tukittava. Joskus esimerkiksi polttamalla suljetun haavakohdan arpi voi aueta.

Papa-koe otetaan vain yhdestä tai kahdesta kohtaa. Jossain muualla emättimessä tai häpyhuulilla voi olla hp-virusta, joka on yleisin syyllinen solumuutoksiin.

Käypä hoito -ohjeet ovat hiljattain muuttuneet niin, että turhia hoitotoimia pyritään välttämään. Kun kolposkopiassa ilmenee merkittäviä muutoksia, kuten sinulla, on hoito tarpeellinen vanhojen ja uusien ohjeiden mukaan.

• Loop loop

No ei se vuoto kyllä kerkeisi loppumaan jos nyt lopettaisin pillerit, normaalisti liuska loppuu perjantaina ja seuraavana maanantaina tai tiistaina alkaa kuukautiset ja kestää sen noin loppu viikon. Mut jos nyt neljännen liuskan syön niin sitte sen jälkeen varmaan hyvä pitää tauko ettei vedä sitä viidettä ja kuudetta kuitenkaan enää siihen perään. Onhan mulla tuon 3 liuskankin aikana välivuotoja tullut mut ne voi kyllä olla ihan tuosta vaivastakin johtuvia kun silloin on yleensä ollut aikamoista alavatsan kivistelyä ja alaselän myös.
        Ja oon myös ihmetellyt et noin kuukausi sitten kun tehtiin kolposkopia niin oli toki muutaman päivän paikat hellänä ja vuotoa oli hieman, mutta sen jälkeen en ole hirveämmin noista aikaisemmista kivistyksistä kärsinyt. Voiko olla et ne sai jo kolposkopiassa ne pahimmat aiheuttajat pois kun ottivat koepaloja?

• No jospa minäkin

laitan kokemuksiani, eli olin noin viikko sitten sähkösilmukkahoidossa, kun kolposkopian tulos oli vaikea syövän esiaste. Ja mulla muutoalueesta on kokoajan lukenutkin että se on laaja, joten sähkösilmukkahoito ei ollut mulla mikään pikku nappasu vaan, eikä kipua tunnu ym. tänään kävin sit lekurissakin kun rupes vuotaan eilen kun viimestä päivää, mut nyt on jo vuoto loppunut...
      Viikon päästä saan patologilta tulokset.
      Mut mää nyt oon muutenkin ollu aina vähän erilainen ja ottanu ne harvinaisuudet, et mun ei varmaan kantsi sulle enempää kokemuksistani kertoo :) Mitä oon aiheesta ottanut selvää, niin useimmilla se tosiaan on sellanen pikkunen harmiton ja kivuton juttu :) Joten niin varmaan sullakin :)
      Ilmottelehan sitten miten meni!

• Loop loop

Kerro vaa ihan rauhassa, hyvähän se on tietää et mihin osaa varautua ku koskaa tiiä mitä kaikkee sit tapahtuu. =) Mulla tosiaa vahva solumuutos eli tarkottaneeko sekii sitte samaa ku vaikea. En tosiaan tiedä onko mulla kuinka laajalti vai onko vaan siinä kohdun suulla, emättimen suulla oli kans jotain poikkeamaa mistä otettiin koepalat eli polttaisko ne sitte siitäkin jotain... se kolposkopia ei tosiaan mulla sattunut kun kohdun suulta otettiin koepaloja, sehän on suht tunnoton paikka mut emättimen suulle joutui laittamaan puudutuksen ja se piikki kyllä sattui niin et jouduin oikein valittamaan. On kuulemma tosi herkkää aluetta.
        Ite oon sellanen pessimisti et osaan kyllä valmistautuu aina kaikkein pahimpaan. Kolposkopian tuloksissakin olin valmistautunut siihen et jotain isompaa sieltä löytyy enkä kovinkaan yllättynyt tuloksista.
        Kaikista eniten tossa taitaa kammottaa se veren vuoto jos sattuukin olemaan kovinkin runsasta. Ja se että se haava on jossain mun sisällä, ei olis ollenkaan niin paha juttu jos vaikka käsi leikattaisiin.

• No jos kerran haluut
        Loop loop kirjoitti:

Kerro vaa ihan rauhassa, hyvähän se on tietää et mihin osaa varautua ku koskaa tiiä mitä kaikkee sit tapahtuu. =) Mulla tosiaa vahva solumuutos eli tarkottaneeko sekii sitte samaa ku vaikea. En tosiaan tiedä onko mulla kuinka laajalti vai onko vaan siinä kohdun suulla, emättimen suulla oli kans jotain poikkeamaa mistä otettiin koepalat eli polttaisko ne sitte siitäkin jotain... se kolposkopia ei tosiaan mulla sattunut kun kohdun suulta otettiin koepaloja, sehän on suht tunnoton paikka mut emättimen suulle joutui laittamaan puudutuksen ja se piikki kyllä sattui niin et jouduin oikein valittamaan. On kuulemma tosi herkkää aluetta.
        Ite oon sellanen pessimisti et osaan kyllä valmistautuu aina kaikkein pahimpaan. Kolposkopian tuloksissakin olin valmistautunut siihen et jotain isompaa sieltä löytyy enkä kovinkaan yllättynyt tuloksista.
        Kaikista eniten tossa taitaa kammottaa se veren vuoto jos sattuukin olemaan kovinkin runsasta. Ja se että se haava on jossain mun sisällä, ei olis ollenkaan niin paha juttu jos vaikka käsi leikattaisiin.

En tiä oliks mulla joku nelli-negatiivipäivä, mut jokatapaukses ei jääny sähkösilmukkahoidosta hyvä fiilis, kolposkopia olikin ihan ok juttu.

Mua kans jännitti hirveesti mennä tohon looppi-hoitoon, puudutus ei paljo sattunut, kerran vähän nippas, mut sain ihan sairaan tuskan hien päälle ja multa puutu jalatkin. Itse hoito kesti aika pitkään, savu nousi alapäästä ja kauhee haju! Sattu jonkin verran, eli puudutus ei täydellisesti auttanu, oli kun hammaslääkärissä, et ootti et koska sattuu ****sti, mua jopa tällä kertaa kirveli se etikkavesikin. No sit kun se oli loppujen lopuks ohi, niin sit se poltti viä vuodot sieltä, siinäkin meni tovi ja sen konekin ylikuumeni jo välissä :) Noh, mut ku se oli ohi, niin pikku kipuilua oli ja semmosta vaaleen haaleeta vuotoo eiliseen saakka, tänään sit lekuri jo sano et pitää lepäillä, gyne kielsi toimenpiteen jälkeen vaan kunnon liikunnan.

Ja mulla oli ilmeisesti menkoista pientä tiputteluvuotoo tohon looppiin mennessä ja lekuri sano vaan et ei haittaa! Sit sain kotio puikkoja estään tulehdusta ja buranaa, nyt sitä käskettiinkin vetää kolme päivässä vuodon vähentämiseksi.

Mut mun fiilis oli ton toimenpiteen jälkeen et ei s********na pikkusen sairasta toi lääketiede :) Ja toivon vieläkin et ei ikinä enää :)

Pessimisti oon minäkin, oottelin kans koepaloista syöpää tai vähintään cin 3, ja nyt odottelen sit sitä syöpää taas, mun motto onkin et pelkää pahinta ja ylläty ehkä joskus positiivisesti :)

Mut hei tsemppiä sulle, äläkä ota mun kirjotusta liian vakavasti, en kauheen monilta oo kuitenkaan lukenu mitään negatiivisiakaan mielipiteitä loopista!

• Lisään vielä....
        No jos kerran haluut kirjoitti:

En tiä oliks mulla joku nelli-negatiivipäivä, mut jokatapaukses ei jääny sähkösilmukkahoidosta hyvä fiilis, kolposkopia olikin ihan ok juttu.

Mua kans jännitti hirveesti mennä tohon looppi-hoitoon, puudutus ei paljo sattunut, kerran vähän nippas, mut sain ihan sairaan tuskan hien päälle ja multa puutu jalatkin. Itse hoito kesti aika pitkään, savu nousi alapäästä ja kauhee haju! Sattu jonkin verran, eli puudutus ei täydellisesti auttanu, oli kun hammaslääkärissä, et ootti et koska sattuu ****sti, mua jopa tällä kertaa kirveli se etikkavesikin. No sit kun se oli loppujen lopuks ohi, niin sit se poltti viä vuodot sieltä, siinäkin meni tovi ja sen konekin ylikuumeni jo välissä :) Noh, mut ku se oli ohi, niin pikku kipuilua oli ja semmosta vaaleen haaleeta vuotoo eiliseen saakka, tänään sit lekuri jo sano et pitää lepäillä, gyne kielsi toimenpiteen jälkeen vaan kunnon liikunnan.

Ja mulla oli ilmeisesti menkoista pientä tiputteluvuotoo tohon looppiin mennessä ja lekuri sano vaan et ei haittaa! Sit sain kotio puikkoja estään tulehdusta ja buranaa, nyt sitä käskettiinkin vetää kolme päivässä vuodon vähentämiseksi.

Mut mun fiilis oli ton toimenpiteen jälkeen et ei s********na pikkusen sairasta toi lääketiede :) Ja toivon vieläkin et ei ikinä enää :)

Pessimisti oon minäkin, oottelin kans koepaloista syöpää tai vähintään cin 3, ja nyt odottelen sit sitä syöpää taas, mun motto onkin et pelkää pahinta ja ylläty ehkä joskus positiivisesti :)

Mut hei tsemppiä sulle, äläkä ota mun kirjotusta liian vakavasti, en kauheen monilta oo kuitenkaan lukenu mitään negatiivisiakaan mielipiteitä loopista!

et kun se levittäjä on metallia, niin se kuumeni aika lailla ja tuntu et on koko alapää tulessa, ihan niin ku ulkopuoleltakin :) et välillä ku lekuri kysy et sattuuko, niin sai sanoo et polttaa aikaslailla siitä ulkopuolelta, tai oikeestaan joka puolelta, et mulla oli sellanen aika grillattu olo =)

• Loop loop
        Lisään vielä.... kirjoitti:

et kun se levittäjä on metallia, niin se kuumeni aika lailla ja tuntu et on koko alapää tulessa, ihan niin ku ulkopuoleltakin :) et välillä ku lekuri kysy et sattuuko, niin sai sanoo et polttaa aikaslailla siitä ulkopuolelta, tai oikeestaan joka puolelta, et mulla oli sellanen aika grillattu olo =)

Nooo ei toi nyt ihan hirveeltä kuulosta, vähän kuitenkin. =) Toi palaneen lihan haju kyllä vähän kuvottaa tai siis ajatus siitä. Mutta puudutuspiikki kuitenkin ehkä eniten pelottaa, kai mun pitää pyytää jotain muuta ainetta missä ei olis sitä adrenaliinia kun se tekee olon niin hirveäksi. Kun soitin sairaalaan ja kyselin kaikkea niin sanoivat et koko homma ei kestä kovinkaan kauaa riippuen jälkimainingeista ja muisti sitte et "ainiin sulla tais olla kolposkopian jälkeenkin vähän heikko olotila" eli todennäköisesti tuon jälkeen kans joutuu lepäilemään sairaalasängyllä ennen ku uskaltaa lähteä liikkeelle.
        Kaikkee sit ihminen joutuukii kestämää. Pakko kyllä varmaan koittaa jotain rauhoittavaa saada, eri asia vaan uskallanko sitäkään ottaa kun en tiedä minkälainen olo niistäkin tulee. =/

• Joo niin ajattelin
        Loop loop kirjoitti:

Nooo ei toi nyt ihan hirveeltä kuulosta, vähän kuitenkin. =) Toi palaneen lihan haju kyllä vähän kuvottaa tai siis ajatus siitä. Mutta puudutuspiikki kuitenkin ehkä eniten pelottaa, kai mun pitää pyytää jotain muuta ainetta missä ei olis sitä adrenaliinia kun se tekee olon niin hirveäksi. Kun soitin sairaalaan ja kyselin kaikkea niin sanoivat et koko homma ei kestä kovinkaan kauaa riippuen jälkimainingeista ja muisti sitte et "ainiin sulla tais olla kolposkopian jälkeenkin vähän heikko olotila" eli todennäköisesti tuon jälkeen kans joutuu lepäilemään sairaalasängyllä ennen ku uskaltaa lähteä liikkeelle.
        Kaikkee sit ihminen joutuukii kestämää. Pakko kyllä varmaan koittaa jotain rauhoittavaa saada, eri asia vaan uskallanko sitäkään ottaa kun en tiedä minkälainen olo niistäkin tulee. =/

ja ajattelen minäkin, et kaikkee sitä joutuukin kestään.
        Joo koita sumplia sairaalan kans se vähiten epämiellyttäväks :)

Ja ilmottelehan sit miten menee!

Onnea ja menestystä =)

• miettii-miettii

Hei,

Minulla oli papassa poikkeavuutta (vanhan asteikon mukaan papa 3, ennen ollut aina papa 1) ja kävin lääkärillä sisätutkimuksessa. Siinä ei havaittu mitään, mutta lääkäri laittoi kiireellisen lähetteen naistentautien osastolle. Olen ymmärtänyt, että seuraava vaihe on aina tämä kolposkopia, mutta oletteko te käyneet sairaalassa vielä tavallisella vastaanotolla tuota ennen? Sain tänään meinaan kutsun keskussairaalaan, mutta siinä ei lue, mistä toimenpiteestä on kysymys (eli onko teillä muilla lukenut ihan että kyseessä on kolposkopiatutkimus..) Lääkärini ei kertaakaan sanonut, mihin tutkimukseen hän minut määrää, enkä oikein luota häneen, niin siksi ajattelin kysäistä, että onko se ihan itsestäänselvää, että käynti naistentautien osastolla tässä tilanteessa tarkoittaa tuota kolposkopiaa..?

• Loop loop

Ei mulla ainakaan ollut mitään "tavallista" lääkäriä naistentautien osastolla vaan suoraan se kolposkopia, en tiedä onko sitte aina näin. Mutta tosiaan ei mulla ainakaan se itse kolposkopia mitenkään kauhea kokemus ollut tai siis se kun kohdun suulta otettiin näytteet, ei tuntunut oikeastaan yhtään. Mutta emättimen suulle joutuivat puudutteen laittamaan kun sielläkin näkyi jotain poikkeamaa ja se puudutus sattui ja siitä tuli se ihan hirveä olo adrenaliinin takia. Näin jälkeen päin ajatellen ei mikään hirveä kokemus lukuun ottamatta sitä puudutusta.
        Konisaatio sitte taas onkin jo vähän isompi homma ja se pelottaa jonkun verran. Ja tietty se että saavatko kerralla kaiken pois vai joutuuko uudestaan menemään.

• tähystys tehdään

Miettijälle

Naistentautien poliklinikalla gynekologi tekee sen kolposkopian. Siihen ei tarvitse mitenkään erityisesti valmistautua. Kuukautisten aikaan sitä ei tehdä (tai toki poikkeuksena jatkuva vuoto).

Kolposkopia ei paljon eroa papa-kokeen ottamisesta. Aikaa kuluu muutama minuutti enemmän, koska siinä käytetään etikkahuuhtelua ja sitten nähdään mikroskoopilla paremmin, mitä sinne sisälle kuuluu. Samalla voidaan ottaa koepaloja. Koepalat ovat niin pieniä, ettei sekään tunnu enempää kuin papa.

• fisutt

Minun mielestäni ei kumpikaan sattunut yhtään, kolposkopia eikä loop-hoito. Etikkaliuos ei tuntunut miltään. Ainoastaan loop-hoidossa se ensimmäinen puudutuspiikki sattui, mutta muuten ei tuntunut oikeastaan mitään. Eikä ollut mitään palaneen käryä tms. Sanottiin, että voi ottaa buranan ennen kuin tulee toimenpiteeseen ja kotona toisen sitten kun on käynyt toimenpiteessä. Loop-hoito muutenkin kesti tosi vähän aikaa, en edes huomannut koko toimenpidettä kun sanottiinkin jo, että nyt on valmista.

Veristä vuotoa ei muistaakseni loop-hoidon jälkeen ollut kuin ihan pikkuisen silloin samana päivänä, pari viikkoa oli sellaista ruskehtavaa valkovuotomaista vuotoa, mikä haisi aika pahalle..

• hoidettava määrä

Loop-konisaatiossa ei ehdi palanut kärytä. Jos samalla kerralla pitää laserhoitaa emättimen/hävyn aluetta laajemmin, niin kyllä se käry tuntuu, vaikka yritetäänkin imeä heti savunpoistimeen. Kysymys on siis siitä, kuinka suurella alueella muutosta on.

Kyllä ne lääkärit tarvittaessa lisäävät paikallispuudutusta kesken hoidon jos kipu on sietämätön ja hoidettavaa on paljon.

• Loop loop
        hoidettava määrä kirjoitti:

Loop-konisaatiossa ei ehdi palanut kärytä. Jos samalla kerralla pitää laserhoitaa emättimen/hävyn aluetta laajemmin, niin kyllä se käry tuntuu, vaikka yritetäänkin imeä heti savunpoistimeen. Kysymys on siis siitä, kuinka suurella alueella muutosta on.

Kyllä ne lääkärit tarvittaessa lisäävät paikallispuudutusta kesken hoidon jos kipu on sietämätön ja hoidettavaa on paljon.

Niin no en tiedä siitä palaneen kärystä. Mulla ei tuossa kutsussa lue muuta kuin konisaatio-hoito eli onko se nyt sitte toi loop, ainakin kysyin et onko se nyt se sähkösilmukkahoito niin sanoivat et on. Onko se nyt sitte just toi loop?
        Mitä lähempänä tuo päivä on niin sitä enemmän alkaa pelottamaan, käynyt jo mielessä se nukutuskin mut tekeekö ne sen keskussairaalassa jos haluaa? Pakko varmaan ainakin rauhoittavaa pyytää, mutta mitä ne rauhoittavatkin sitte siinä auttaa. Luulisin ainakin et yhtä paniikissa oon vaikka rauhottavia saisin vaikka varmaan vähän lötkömpi olo niistä tulee. En tiedä, ei ole kokemusta moisista nappuloista.
        Mut eipä tää panikointi mitään auta tai panikoimattomuuskaan, pakkohan sinne on mennä jos terveeksi haluaa.

• yritä rentoutua
        Loop loop kirjoitti:

Niin no en tiedä siitä palaneen kärystä. Mulla ei tuossa kutsussa lue muuta kuin konisaatio-hoito eli onko se nyt sitte toi loop, ainakin kysyin et onko se nyt se sähkösilmukkahoito niin sanoivat et on. Onko se nyt sitte just toi loop?
        Mitä lähempänä tuo päivä on niin sitä enemmän alkaa pelottamaan, käynyt jo mielessä se nukutuskin mut tekeekö ne sen keskussairaalassa jos haluaa? Pakko varmaan ainakin rauhoittavaa pyytää, mutta mitä ne rauhoittavatkin sitte siinä auttaa. Luulisin ainakin et yhtä paniikissa oon vaikka rauhottavia saisin vaikka varmaan vähän lötkömpi olo niistä tulee. En tiedä, ei ole kokemusta moisista nappuloista.
        Mut eipä tää panikointi mitään auta tai panikoimattomuuskaan, pakkohan sinne on mennä jos terveeksi haluaa.

Kaikki tarkoittavat sitä samaa loop-hoito loop-konisaatio, konisaatio, sähkösilmukkahoito. Se tarkoittaa kartionmuotoisen palan leikkaamista laserilla kohdun napukasta. Patologi sitten tutkii sen palan ja kertoo, saatiinko kaikki heikko solukko pois. Vastaus tulee muutamassa viikossa. Siitä miten vastauksen saat , sovit lääkärin kanssa hoidon yhteydessä.

konisaatio ei todellakaan ole paljon papan ottamista kummempi asia. Otetaan siinä kuitenkin selvästi pala pois, ja siksi puudutetaan.

• Loop loop

Nyt se on ohi. Ei ollut mikään kamala kokemus, kamalampi se kolposkopia oikeastaan oli. Ensin laitettiin suihkutettavaa puudutusainetta, joka kyllä jonkun verran kirveli. Sitte "ankan nokka" ja se vähän tuntui, tuntuu siis ihan gynelläkin kun paikat on sen verran tiukat vissiin. Sitte laitettiin jo puudutuspiikkiä, tunsin et jotain tehdään mut ei sattunut. Sitte siinä odoteltiin valmisteluja ja juttelin avustajien kanssa, lääkärin lisäksi oli 2 avustajaa ja ilmeisesti yksi opiskelija. Sitten se itse toimenpide, käry oli aika kuvottavan hajuista mut ei se koko homma oikeastaan sattunut, vähän vaan vihlasi välillä alavatsaa kun polttivat sitä palaa irti. Ei mennyt kauaa. Ja tällä kertaa ei edes tullut heikko olo vaikka puudutusaine vähän pumpussa tykyttikin. Nyt sitten odotellaankin et tuleeko mitään hirveitä jälkioireita, toimenpiteestä on nyt jo joku 6 tuntia eikä ainakaan mitään kipuja tunnu , vähän sellaista painon tunnetta alavatsalla ja -selässä välillä. Jossain vaiheessa tuntui et nyt lirahti jotain ja pikkasen jotain ruskeaa verta sieltä tuli kun olin istunut jonkun aikaa paikallaan. Kauheeta vaan ku 5 päivän sairasloman määräsi ja noin kolmeen viikkoon ei sais hirveesti mitään nostella tai rehkiä. Mitähän tästäkin tulee kun oon sellainen ikiliikkuja. =)

• No hyvä!!!!

Ettei jääny niin negatiivinen fiilis, kun esim. mulla :)
        Mää kävin kans siä gyniksellä maanantaina uudestaan kun vuoti kun seula! Sain patologin vastaukset samalla ja koepalojen cin 3 oli muuttunut cin 2, eli hyvät tulokset ja puolen vuoden päästä papaan.
        Multa poltettiin uudestaan vuodot ja nyt taas :) koitan ottaa hissun kissun, tosin kahden pienen lapsen yh:na, se ei vaan ole niin helppoa, saas nähdä kuin monta kertaa käyn poltattamassa siä itteeni :)

• Loop loop
        No hyvä!!!! kirjoitti:

Ettei jääny niin negatiivinen fiilis, kun esim. mulla :)
        Mää kävin kans siä gyniksellä maanantaina uudestaan kun vuoti kun seula! Sain patologin vastaukset samalla ja koepalojen cin 3 oli muuttunut cin 2, eli hyvät tulokset ja puolen vuoden päästä papaan.
        Multa poltettiin uudestaan vuodot ja nyt taas :) koitan ottaa hissun kissun, tosin kahden pienen lapsen yh:na, se ei vaan ole niin helppoa, saas nähdä kuin monta kertaa käyn poltattamassa siä itteeni :)

No mulla taas ongelma kun tahtoisin niin lenkkeillä koiran kanssa mut nyt täytyy joko miehen tai porukoiden hoitaa se homma jonkun aikaa. Vielä kun on reilun vuoden ikäinen koira niin ei oo mikään rauhallisuuden perikuva. =) Että kyllähän sitä ite mielellää menis ihan rauhalliselle kävelylle täs joku päivä mut miten se sitte koiran kanssa onnistuu.

• Loop loop

Niin miten paljon muilla on ollut vuotoa hoidon jälkeen? Mulla oli ekat pari päivää sellaista veren sekaista ruskeaa vuotoa mitä aina välillä lirahti mutta ei mitenkään ihan hirveästi. Ja nyt neljä päivää hoidosta ja enää sellaita ihan vaaleaa vuotoa tulee välillä, melkein kuin valkovuotoa mut häivähdys rusehtavaa. Oikeastaan mitään kipuja ei ole ollut, sellaista painon tunnetta vaan. Paitsi tänään pikkasen aamulla tuntui sellaista pientä vihlontaa sängyssä maatessa. Miten pian olette uskaltautuneet kävelylenkille? Itse en ole liikkunut oikeastaan yhtään ja alkaa tämä istuminen jo käymään alaselkään pahasti ja kaikki pakollinen kävely on tuntunut tosi hankalalta kun olen kuin mikäkin tönkkö kun pelännyt koko ajan jotain hurjia vuotoja enkä sen takia uskalla pahemmin liikkua. Töissä olen tehnyt kevyitä hommia vaikka sairaslomaa sainkin maanantaille, lähinnä seisomatyötä ja sekin käy alaselkään kun en "osaa" seisoa normaaliasennossa vaan selkä notkolla tullut seisottua. Nyt tekisi niin mieli mennä jo kävelemään kun tää istuminen alkaa kyllästyttää. Mutta koiran kanssa en voi mennä, se kun on sen verran villi tapaus ja ihan varmasti ei kävele nätisti just nyt kun mun täytyy kävellä hissukseen. Onneksi olen saanut apua koiran ulkoilutukseen ettei tarvi pihalla narussa sitä koko ajan pitää. Mut eniten tässä pelottaakin se et jos se keinotekoinen rupi irtoaa ennen aikojaan. Missä vaiheessa muilla se muuten on irronnnut? Mulle sanottiin et siinä 3 viikon kuluttua se alkaa irtoamaan ja saattaa esiintyä vuotoa, mutta voi myös irrota jo viikon päästä.

• fisutt

Minulla sitä vaalean ruskehtavaa vuotoa kesti pari viikkoa. Itse en saanut sairaslomaa ollenkaan, samana iltana menin jo töihin, mutta minulla kylläkin on istumatyö. En muutenkaan vältellyt tekemästä mitään muuta kuin tietysti harrastamasta seksiä sen 4 vkoa. En muista missä vaiheessa se rupi lähti irtoamaan, mutta muistaakseni se irtosi ihan pieninä murusina pikkuhiljaa.

• Loop loop
        fisutt kirjoitti:

Minulla sitä vaalean ruskehtavaa vuotoa kesti pari viikkoa. Itse en saanut sairaslomaa ollenkaan, samana iltana menin jo töihin, mutta minulla kylläkin on istumatyö. En muutenkaan vältellyt tekemästä mitään muuta kuin tietysti harrastamasta seksiä sen 4 vkoa. En muista missä vaiheessa se rupi lähti irtoamaan, mutta muistaakseni se irtosi ihan pieninä murusina pikkuhiljaa.

No mulle se puhu sairaslomasta jo ennen ku kysy että missä oon töissä eli automaattisesti olis tullut. Ja mulla työhön kuuluu aika paljon nostelua niin sanoi et ei missään nimessä töihin, mut kysyin et saanko sitte niitä kevyitä hommia kuitenkin tehdä ja sanoi että saan. Jotenkin sitä ei vaan uskalla oikein mitään tehdä kun pelottaa et haava aukeaa ja joutuu uudelleen poltettavaksi.

• kuntoliikun paljon
        fisutt kirjoitti:

Ei minulla ollut mitään rajoitteita liikuntaan tai työhön. Työhön menin suoraan poliklinikalta.

Ainoat rajoitteet olivat yhdyntäkielto seuraaviin kuukautisiin asti ja uintikielto yhtä pitkään.

• Loop loop

No nytkö se vuoto sitten alkoi... kävin tänään sairaalassa muiden juttujen takia ja siinä kysyivät et onko vuotoa ja sanoin ettei muuta kun sitä ihan vaaleaa. No sitten kun kävin vessassa niin järkytys oli suuri kun pöntössä oleva vesi oli ihan punaista. Ei sitä nyt mitenkään ihan älyttömästi ole tullut mut ihan kirkasta kuitenkin. Eikä tiputteluvuodosta varmaan oo kyse kun kuukautiset ei oo oikeestaan koskaan noin "veriset" vaan ennemminkin sellaista limaista klönttiä. Soitin kyllä sairaalaan ja sanoivat et varmaankin se rupi on alkanut irtoamaan. Ja nyt en siis edelleenkään saa nostella mitään. Saanko edes kävellä. Kuinka herkästi rupi voi irrota. Sanoivat vaan et jos nostelee jotain ja rupi irtoaa niin voi joku isompi suoni sieltä aueta. Just kun ajattelin et pääsen vihdoinkin jo kohta liikkumaan niin ei. Menee kohta hermot kun en oo mikään sohvalla viihtyvä tyyppi. Sairaslomakin loppui eilen mut en siltikään saa töissä tehdä juuri mitään.

• miettii-miettii

Kolposkopia on takana. Jo siinä näkyi, että se papan tulos CIN3 pysyy (kuulemma ei ole kuitenkaan syöpää), vahva muutosalue, mutta odotellaan vielä tuloksia. Tuo tutkimus tai koepalan otto ei onneksi sattunut ja sain ystävällistä palvelua. Lääkäri (Taysin) kysyi, että onko minulla mitään rokotteita vastaan, kun siellä on sellainen kokeilu meneillään, osallistuisinko siihen. En osannut muuta sanoa kuin, että ei ole sinänsä rokotteita vastaan mitään ehdotonta eitä. Lääkäri lupasi kertoa siitä minulle sitten myöhemmin lisää, mutta minua jäi nyt hämäämään asia. Onko keltään muulta kysytty tämmöistä/osallistunut tuohon? Onkohan se kokeilu, jossa HPV-rokotetta annetaan jo sairastuneille... Olisi ollut kiva saada lisätietoa jo nyt, niin voisin ensi kertaan mennessä rauhassa miettiä ja etsiä lisätietoja netistä (haittavaikutuksia ym.), ettei tule siinä kaiken keskellä suostuttua johonkin miettimättä..

• cin3cin3

Itselläni on reilu kaksi vuotta sitten todettu cin3 muutos. Se saatiin kokonaisuudessa poistetuksi loopilla, mutta jo seuraavassa kontrollissa oli taas cin1. Olen käynyt kokoajan 6kk välein kontrollissa eli kolposkopiassa ja nyt viimeisin tulos oli, että cin1 oli parantunut itsestään, mutta papa ei vielä ollut ihan normaali kuitenkaan. Taas olis 2viikon päästä kontrolli kolposkopia. Sinne on sitten aina yhtä inhottava mennä.

Onko ketään joka joutuu käymään näin pitkään (yli 2v) kolposkopiassa? Minäkin olen nuori 24 vuotias ja tämä asia on ollut minulle valtavan kova järkytys ja elämänkoulu. Nyt olen jo pahimmilta ahdistuksilta päässyt yli, mutta joka 6kk välein pelottaa tuo käynti.

Miten te muut suhtaudutte näihin muutoksiin? Pelkäättekö syöpää? Pelkäättekö, että muutokset uusii? Onko teillä elämä muuttunut näiden jälkeen?

Itselläni loppui tupakointi välittömästi 2vuotta sitten ja hommasin kuntosalikortin ja aloin treenaamaan maratoniin. Eli minulla meni elämä uusiksi elämäntavoilta ja arvoiltakin. Niin kova isku tuo cin3 oli.

Kolposkopian kestää, loop on mielestäni jopa iisimpi toimenpide, johtunee puudutuksesta?

Kohdun sisäinen näyte on minulla otettu ruiskulla ja se oli erittäin kivulias. En menisi uudestaan ilman lääkitystä.

• fisutt
        cin3cin3 kirjoitti:

Itselläni on reilu kaksi vuotta sitten todettu cin3 muutos. Se saatiin kokonaisuudessa poistetuksi loopilla, mutta jo seuraavassa kontrollissa oli taas cin1. Olen käynyt kokoajan 6kk välein kontrollissa eli kolposkopiassa ja nyt viimeisin tulos oli, että cin1 oli parantunut itsestään, mutta papa ei vielä ollut ihan normaali kuitenkaan. Taas olis 2viikon päästä kontrolli kolposkopia. Sinne on sitten aina yhtä inhottava mennä.

Onko ketään joka joutuu käymään näin pitkään (yli 2v) kolposkopiassa? Minäkin olen nuori 24 vuotias ja tämä asia on ollut minulle valtavan kova järkytys ja elämänkoulu. Nyt olen jo pahimmilta ahdistuksilta päässyt yli, mutta joka 6kk välein pelottaa tuo käynti.

Miten te muut suhtaudutte näihin muutoksiin? Pelkäättekö syöpää? Pelkäättekö, että muutokset uusii? Onko teillä elämä muuttunut näiden jälkeen?

Itselläni loppui tupakointi välittömästi 2vuotta sitten ja hommasin kuntosalikortin ja aloin treenaamaan maratoniin. Eli minulla meni elämä uusiksi elämäntavoilta ja arvoiltakin. Niin kova isku tuo cin3 oli.

Kolposkopian kestää, loop on mielestäni jopa iisimpi toimenpide, johtunee puudutuksesta?

Kohdun sisäinen näyte on minulla otettu ruiskulla ja se oli erittäin kivulias. En menisi uudestaan ilman lääkitystä.

Itse suhtaudun sillä asenteella, että mitä sieltä löytyykin niin se hoidetaan. En pelkää syöpää enkä solumuutosten uusimista, onneksi kontrollit on tietyin väliajoin niin ei pääse tulemaan yllätyksiä. Ei ole elämä muuttunut mitenkään siltä osin.

En koe, että mikään noista kokeista olisi erityisen epämiellyttävä. Ihan sama onko papa-koe, kolposkopia vai loop, kesto vain vaihtelee.

Minulla oli yli vuoden väli loopin ja kontrolli-kolposkopian välillä kun olin välillä raskaana ja synnytin, mutta kontrollissa kaikki näytti hyvältä ja papa oli taas luokka I. Vuoden päästä siitä on pelkkä papa-kontrolli taas naistentautien polilla.

• seuranta ok
        cin3cin3 kirjoitti:

Kyllä se kolposkopiassa ravaaminen voi jatkua useita vuosia. Kokemusta on.
        Toisaalta tuntui hyvältä, ettei pitkää väliä ollut.

Tilanne on kuitenkin nyt hyvä. Keskussairaalan seuranta on päättynyt ja käyn yksityisellä gynekologilla. Viimeksi oli puhetta, että minunkin papa- kontrollivälini voitaisiin jo siirtää kahteen vuoteen. Huomasin jo olevani paljon rennompikin siinä tutkimuksessa. Ennen aina jännitti, mitähän nyt löytyy.

Gynekologi oli helppo valita. Useat yksityiset olivat tulleet tutuksi jo sairaalassa.

• Loop loop

Piti vissiin tulla kolmen viikon kuluttua tuokset mut soittivatkin jo tänään... ja syövän esiastehan sieltä oli löytynyt, no onneksi olivat konisaatiossa saaneet koko muutosalueen pois. Nyt ilmeisesti joudun jo kuukauden päästä kontrolliin eli kolposkopiaan ja papaan, en sitten millään tahtois enää kolposkopiaan kun niin huono kokemus oli. =/ Mut mitä ne tarkalleen ottaen noissa kontrollikolposkopioissa tekee, onko vaan tähystys ja tarvittaessa koepalat vai otetaanko aina koepaloja? Ei mun järjen mukaan luulis et aina otetaan kun tuskin ne limakalvot siitäkään tykkää jos koko ajan paloja napsitaan. Eri asia sitte jos solumuutoksia näkyy etikalla ja tähystyksellä niin sitte. Mut miten se oikeesti on? Tavallaan oon iloinen et pois saatiin mut se uusiutuminen pelottaa vietävästi.

• Niin mikä

esiate se oli, cin 1, cin 2, vai cin 3???

Mulla oli cin 2 ja puolen vuoden päästä vaan papaan, niin sillä aattelin vaan...

• Loop loop
        Niin mikä kirjoitti:

esiate se oli, cin 1, cin 2, vai cin 3???

Mulla oli cin 2 ja puolen vuoden päästä vaan papaan, niin sillä aattelin vaan...

En tiedä mikä oli, en oo muistanu katsoa vielä postia joko olis tullut sinne tarkemmat tiedot. Siitä lääkäristä kun en oikein selvää saanut, muuta kun sen että esiaste oli. Mut jos solumuutos on vahva niin voiko se silti olla cin 1 vai onko sitte jo se cin 3... Mulle se ainakin puhui että (???) kuukauden kuluttua kolposkopia ja papa.

• fisutt
        Loop loop kirjoitti:

En tiedä mikä oli, en oo muistanu katsoa vielä postia joko olis tullut sinne tarkemmat tiedot. Siitä lääkäristä kun en oikein selvää saanut, muuta kun sen että esiaste oli. Mut jos solumuutos on vahva niin voiko se silti olla cin 1 vai onko sitte jo se cin 3... Mulle se ainakin puhui että (???) kuukauden kuluttua kolposkopia ja papa.

Eihän sillä käytännössä mitään väliä ole, mikä muutos se oli jos koko muutosalue on saatu pois :)

Aika outoa kyllä, että kontrollikäynti tuli noin lyhyen ajan päähän. Itselläni muutos oli cin 1 ja minulla oli aika kontrolliin puolen vuoden päästä konisaatiosta, mutta lopulta se venyi yli vuoden päähän kun sain lapsen siinä välissä.

• Loop loop
        fisutt kirjoitti:

Eihän sillä käytännössä mitään väliä ole, mikä muutos se oli jos koko muutosalue on saatu pois :)

Aika outoa kyllä, että kontrollikäynti tuli noin lyhyen ajan päähän. Itselläni muutos oli cin 1 ja minulla oli aika kontrolliin puolen vuoden päästä konisaatiosta, mutta lopulta se venyi yli vuoden päähän kun sain lapsen siinä välissä.

Niin siis en nyt tiedä et oliko se muka ihan kuukauden päähän kun en saanut kunnolla selvää, voi olla että sanoikin vaikka kuuden kuukauden tai jotain vastaavaa. Enpä tiedä viitsinkö pilata viikonloppua ja käydä postilaatikolla jos se kutsu nyt sitte on vaikka tullu.

• Loop loop
        Loop loop kirjoitti:

Niin siis en nyt tiedä et oliko se muka ihan kuukauden päähän kun en saanut kunnolla selvää, voi olla että sanoikin vaikka kuuden kuukauden tai jotain vastaavaa. Enpä tiedä viitsinkö pilata viikonloppua ja käydä postilaatikolla jos se kutsu nyt sitte on vaikka tullu.

Kävin nyt kuitenkin postin hakemassa ja kyllä vaan kuukauden päähän on kolposkopia-aika varattuna. Eli onko tässä nyt sitte jostain tosi vakavasta kyse? Ei tuossa kutsukirjeessä siis mitään syytä lukenut. Siinä vaan oli taas kerrottu kolposkopiasta että otetaan näytepaloja... ottaako ne nyt sitten "huvikseen" niitä paloja vai katsooko ensin etikalla näkyykö muutosalueita? Kuulostaa edelleen aika tyhmälle jos ihan huvikseen ottavat. Ja sitten sitä taas jännitetään et mitä ne tulokset kertoo. Ei jaksais tälläistä. Ja hyvästi vissiin sitte kaikenlainen seksielämäkin. Ei tullut kolposkopian jälkeenkään mieleen harrastaa seksiä viikkoihin ja sit tuli heti konisaatio melkein perään ja tuon leikkelyn jälkeen nyt vielä vähemmän innostaa moiset hommat, ja kohta sit taas kolposkopia. Ja tietty sieltä löytyy jotain ja sit taas joku konisaatio ja kierre jatkuu... Ei niinkään itseäni huoleta, olen kyllä ollut monta vuottakin ilman seksiä, mutta miehen puolesta häiritsee. Ei kyllä vieraisiin menevää sorttia ole, mut onhan se nyt ikävää jos joutuu ilman olemaan ties kuinka kauan. =/

• fisutt
        Loop loop kirjoitti:

Kävin nyt kuitenkin postin hakemassa ja kyllä vaan kuukauden päähän on kolposkopia-aika varattuna. Eli onko tässä nyt sitte jostain tosi vakavasta kyse? Ei tuossa kutsukirjeessä siis mitään syytä lukenut. Siinä vaan oli taas kerrottu kolposkopiasta että otetaan näytepaloja... ottaako ne nyt sitten "huvikseen" niitä paloja vai katsooko ensin etikalla näkyykö muutosalueita? Kuulostaa edelleen aika tyhmälle jos ihan huvikseen ottavat. Ja sitten sitä taas jännitetään et mitä ne tulokset kertoo. Ei jaksais tälläistä. Ja hyvästi vissiin sitte kaikenlainen seksielämäkin. Ei tullut kolposkopian jälkeenkään mieleen harrastaa seksiä viikkoihin ja sit tuli heti konisaatio melkein perään ja tuon leikkelyn jälkeen nyt vielä vähemmän innostaa moiset hommat, ja kohta sit taas kolposkopia. Ja tietty sieltä löytyy jotain ja sit taas joku konisaatio ja kierre jatkuu... Ei niinkään itseäni huoleta, olen kyllä ollut monta vuottakin ilman seksiä, mutta miehen puolesta häiritsee. Ei kyllä vieraisiin menevää sorttia ole, mut onhan se nyt ikävää jos joutuu ilman olemaan ties kuinka kauan. =/

Voihan olla, että käytännöt noiden kontrollien kanssa vaihtelee eri puolilla Suomea. Tuskinpa on mitään syytä huoleen. Saat ainakin nopeasti tietää, onko kaikki muutokset varmasti poissa.

Minulla muistaakseni otti yhden koepalan kontrolli-kolposkopiassa, vaikka etikkaviljelyssä ei mitään näkynyt. Ja koepala oli puhdas. Samoin papa luokka I.

• Loop loop
        fisutt kirjoitti:

Voihan olla, että käytännöt noiden kontrollien kanssa vaihtelee eri puolilla Suomea. Tuskinpa on mitään syytä huoleen. Saat ainakin nopeasti tietää, onko kaikki muutokset varmasti poissa.

Minulla muistaakseni otti yhden koepalan kontrolli-kolposkopiassa, vaikka etikkaviljelyssä ei mitään näkynyt. Ja koepala oli puhdas. Samoin papa luokka I.

No toivottavasti pääsisin noin helpolla mut koko ajan vaan epäilyttää. Alusta asti oon ollu aika varma et jotain vakavaa on vaikka muut sanoikin ettei se yleensä mitään ole, mutta kun oireita kuitenkin oli eikä niitä nyt ihan tyhjästä tule. Kai tässä saa nyt sitte koko lopun elämää pelätä et milloin taas jotain muutoksia. Jos niitä alkaa enempi olemaan niin auttaako kohdun poisto sitte mitään? Vaikka eipä ne taida kovin suosiolla näin nuorelta poistaa jos ei ole lapsia tehty. Mutta kun mulla ei ole aikomustakaan tehdä.

• No vaihteleehan ne
        fisutt kirjoitti:

kun mulla cin 2 ja puolen vuoden päästä PAPA, eikö sulla ollu konsinaatio? Tosin mulla sano lekuri et hoiti loopissa aika rajusti, eli isolta alueelta poisti soluja, et en tiä vaikuttaako se. En oo vieläkään toipunu siitä, vaikka siitä on yli neljä viikkoo, vieläkin tiputtelee ja kerran kävin jo poltattamassakin suonia, mut mikäs siinä jos ei tämmöstä tarttis enää ikinä kokea...

• fisutt
        No vaihteleehan ne kirjoitti:

kun mulla cin 2 ja puolen vuoden päästä PAPA, eikö sulla ollu konsinaatio? Tosin mulla sano lekuri et hoiti loopissa aika rajusti, eli isolta alueelta poisti soluja, et en tiä vaikuttaako se. En oo vieläkään toipunu siitä, vaikka siitä on yli neljä viikkoo, vieläkin tiputtelee ja kerran kävin jo poltattamassakin suonia, mut mikäs siinä jos ei tämmöstä tarttis enää ikinä kokea...

Juu sillä ensimmäisellä kontrollikäynnillä oli minulla kolposkopia ja papa-koe. Sen jälkeen sain ajan vuoden päähän papa-kokeeseen.
        Ja ymmärtääkseni se oli pieni se loopissa käsitelty alue, vaikka kyllä sormin kokeillessa tuntui se koko kohdunnapukan pää ihan rupiselta.

• Loop loop
        No vaihteleehan ne kirjoitti:

Mullakin sanottiin et otetaan reilusti et saatais se koko muutosalue pois ja niin saatiinkin. Mut en sitte tiedä et miks jo kuukauden päähän kontrolli. Mulla nyt 2 ja puol viikkoo konisaatiosta ja tulee sellaista kellertävää vuotoa ja välillä hieman rusehtavaa, sen yhden päivän aikana viikko toimenpiteen jälkeen tuli vähän veristä vuotoa. Välillä tullut ihan pieniä (mmxmm) ruskeita paloja, rupea ilmeisesti. Nyt sitte alkuviikosta pitäis menkkojenki alkaa. Onko muilla ollut kivuliaammat ja runsaammat ekat menkat hoidon jälkeen? Hoito-ohjeissa vaan varoteltiin semmoisesta. Niin ja mulle kun sanottiin et se rupi irtoilee normaalisti 3 viikon kuluttua niin jos se nyt menkkojen aikana irtoaa ja tulee isompaa vuotoa niin mistä sitte tiedän onko se normaalia kuukautisvuotoa vaiko muuta...

• Loop loop
        fisutt kirjoitti:

Juu sillä ensimmäisellä kontrollikäynnillä oli minulla kolposkopia ja papa-koe. Sen jälkeen sain ajan vuoden päähän papa-kokeeseen.
        Ja ymmärtääkseni se oli pieni se loopissa käsitelty alue, vaikka kyllä sormin kokeillessa tuntui se koko kohdunnapukan pää ihan rupiselta.

Hyi miten oot pystyny kokeilemaan sormin? Ite en vois kuvitellakaan laittavani mitään tonne lähelle hoitoaluetta, ällöttää ajatuskin. Ei varmaan seksiäkään voi harrastaa iäisyyksiin, nyt kun se kolposkopia vielä tähän päälle tulee.

• Kokemuksen
        Loop loop kirjoitti:

Mullakin sanottiin et otetaan reilusti et saatais se koko muutosalue pois ja niin saatiinkin. Mut en sitte tiedä et miks jo kuukauden päähän kontrolli. Mulla nyt 2 ja puol viikkoo konisaatiosta ja tulee sellaista kellertävää vuotoa ja välillä hieman rusehtavaa, sen yhden päivän aikana viikko toimenpiteen jälkeen tuli vähän veristä vuotoa. Välillä tullut ihan pieniä (mmxmm) ruskeita paloja, rupea ilmeisesti. Nyt sitte alkuviikosta pitäis menkkojenki alkaa. Onko muilla ollut kivuliaammat ja runsaammat ekat menkat hoidon jälkeen? Hoito-ohjeissa vaan varoteltiin semmoisesta. Niin ja mulle kun sanottiin et se rupi irtoilee normaalisti 3 viikon kuluttua niin jos se nyt menkkojen aikana irtoaa ja tulee isompaa vuotoa niin mistä sitte tiedän onko se normaalia kuukautisvuotoa vaiko muuta...

syvällä rintaäänellä voin sanoo et kyl sen tietää :) Mut ei sekään ole vielä hälyyttävää, mulla vuosi koko keskiviikon ku seula, vähentyi torstaina, lauantaina tuli puolen kanamunan kokonen hyytymä ja kahdessa tunnissa meni viis sidettä, sunnuntaina ja siis muinakin välipäivinä normaalia vuotoa, parin tunnin välein ehkä siteen vaihto :) Maanantaina taas vuosi tajuttomasti, nyt kananmunan kokosia hyytymiä ja kymmenessä minuutissa siteellinen :) Ja maanantaina menin sit poltattaan suonet...

• fisutt
        Loop loop kirjoitti:

Hyi miten oot pystyny kokeilemaan sormin? Ite en vois kuvitellakaan laittavani mitään tonne lähelle hoitoaluetta, ällöttää ajatuskin. Ei varmaan seksiäkään voi harrastaa iäisyyksiin, nyt kun se kolposkopia vielä tähän päälle tulee.

Pari viikkoa hoidon jälkeen olin niin utelias, että piti kokeilla. Ikävän tuntoinen se rupi kyllä olikin.

• lirski
        Kokemuksen kirjoitti:

syvällä rintaäänellä voin sanoo et kyl sen tietää :) Mut ei sekään ole vielä hälyyttävää, mulla vuosi koko keskiviikon ku seula, vähentyi torstaina, lauantaina tuli puolen kanamunan kokonen hyytymä ja kahdessa tunnissa meni viis sidettä, sunnuntaina ja siis muinakin välipäivinä normaalia vuotoa, parin tunnin välein ehkä siteen vaihto :) Maanantaina taas vuosi tajuttomasti, nyt kananmunan kokosia hyytymiä ja kymmenessä minuutissa siteellinen :) Ja maanantaina menin sit poltattaan suonet...

moi itselleni tehtiin kolposkopia ja todettiin että muutosalue poistetaan laserilla onko kenelläkään kokemusta tästä kauanko kestää toimenpide ja onko hoidon onnistumiselle mitään takeita

• Loop loop

Mitäs onko kenelläkään tullut hiivatulehdusta hoidon jälkeen? Mulla alkaa nyt olemaan kuukausi hoidosta ja sen koko ajan oon sidettä pitänyt, tai siis kolme viikkoa ja sitte vielä menkat päälle. Ja nyt tuntuu et kutiaa alapää hirveesti. Vai onko nyt sitte jotain "vaippaihottuman" tyylistä kun on hautunut lähes kuukauden jonkun rättien kanssa. Välillä on kankkujen välikin kutissut ihan hirveesti, mut nyt siis tuli tuo etupuolen kutinakin. Voihan se tietty johtua menkoistakin, mut eikai hiivakaan mikään mahdottomuus ole kun on alapää ollut niin huonolla tuuletuksella. =)

• Loop loop

Mulla on nyt pari päivää ollut taas sellaista painon tunnetta alavatsalla ja hieman veristä vuotoakin. Konisaatiosta nyt siis on jo yli kuukausi. Menkathan oli tossa viime viikolla ja ne loppui jo alkuviikosta joten siitäkään syystä ei tuota vuotoa tule. Eikai se rupi nyt enää sieltä irtoile, luulis jo irronneen pikkuhiljaa. Vai onko mulla nyt jo kasvanut jotain uutta muutosta?? Vähän nyt pelottaa taas.

• menossa myös.

Kävin keskiviikkona tuossa kolposkopiassa ja mulla se oli kivulias ja pitkä toimenpidä. Olin pöydällä n. ½h, otettiin 7 koepalaa koska muutoksia havaittiin useassa eri paikassa ja lisäksi ne otti jotain kuvia.Itkin puolet ajasta siinä pöydällä ja hoitsut yritti rauhoitella. Lisäksi mulla oli vielä joku oireeton tulehdus tuolla joten paikat oli tavallista aremmat, spekula ja ne muut värkit sattui varsinkin toimenpiteen lopussa jo niin paljon että pelkäsin etten pysty kävellä sieltä pois.
        Pelottaa kun paloja otettiin niin monta, ja lääkäri sanoi suoraan että seuraavaksi joudun sitten tuohon Loop-hoitoon. Onko se kovin yleistä että se todetaan jo ennen tulosten saapumista vai onko mulla nyt sitten jo ihan varmasti jokin tosi pahasti tuolla vialla?
        Papa kokeessa kävin n.1½ kk sitten ja tuloksista soitettiin 2viikkoa ennen kuin olin varannut sen puhelinajan tuloksille ja nyt tämä. Papa tulos oli siis ASC-H, eli vastaa ilmeisesti luokka 3? Hämmentää ja pelottaa kun lääkärit ei oikeen kerro mulle asioista enkä itse noissa tilanteissa osaa kysyä, ne on niin hämmentäviä ja nöyryyttäviä.
        Pelottaa toi Loop hoito, kolposkopia oli niin hirveä etten haluaisi siihen enää ikinä. Voiko noita hoitoja/tutkimuksia tehdä rauhoitettuna/nukutettuna. Viime yönä näin unta jossa lääkäri sanoi että mulla on syöpä jota ei voida hoitaa, eli se vähä mitä tältä stressiltä pystyn nukkua niin näen sitten unia siitä ja herään kauheaan paniikkiin ja itkuun.
        Ja nähtävästi joudun sitten noihin kontrolli kolposkopioihin myös. Ihan hirveetä.
        Kauan te olette vuotaneet sen jälkeen?

• fisutt
        menossa myös. kirjoitti:

Kävin keskiviikkona tuossa kolposkopiassa ja mulla se oli kivulias ja pitkä toimenpidä. Olin pöydällä n. ½h, otettiin 7 koepalaa koska muutoksia havaittiin useassa eri paikassa ja lisäksi ne otti jotain kuvia.Itkin puolet ajasta siinä pöydällä ja hoitsut yritti rauhoitella. Lisäksi mulla oli vielä joku oireeton tulehdus tuolla joten paikat oli tavallista aremmat, spekula ja ne muut värkit sattui varsinkin toimenpiteen lopussa jo niin paljon että pelkäsin etten pysty kävellä sieltä pois.
        Pelottaa kun paloja otettiin niin monta, ja lääkäri sanoi suoraan että seuraavaksi joudun sitten tuohon Loop-hoitoon. Onko se kovin yleistä että se todetaan jo ennen tulosten saapumista vai onko mulla nyt sitten jo ihan varmasti jokin tosi pahasti tuolla vialla?
        Papa kokeessa kävin n.1½ kk sitten ja tuloksista soitettiin 2viikkoa ennen kuin olin varannut sen puhelinajan tuloksille ja nyt tämä. Papa tulos oli siis ASC-H, eli vastaa ilmeisesti luokka 3? Hämmentää ja pelottaa kun lääkärit ei oikeen kerro mulle asioista enkä itse noissa tilanteissa osaa kysyä, ne on niin hämmentäviä ja nöyryyttäviä.
        Pelottaa toi Loop hoito, kolposkopia oli niin hirveä etten haluaisi siihen enää ikinä. Voiko noita hoitoja/tutkimuksia tehdä rauhoitettuna/nukutettuna. Viime yönä näin unta jossa lääkäri sanoi että mulla on syöpä jota ei voida hoitaa, eli se vähä mitä tältä stressiltä pystyn nukkua niin näen sitten unia siitä ja herään kauheaan paniikkiin ja itkuun.
        Ja nähtävästi joudun sitten noihin kontrolli kolposkopioihin myös. Ihan hirveetä.
        Kauan te olette vuotaneet sen jälkeen?

"Onko se kovin yleistä että se todetaan jo ennen tulosten saapumista vai onko mulla nyt sitten jo ihan varmasti jokin tosi pahasti tuolla vialla?"

Jos papan tulos on luokka 3 niin silloin se yleensä jo suoraan tarkoittaa, että solumuutoksia on. Pelkästään tuosta papan tuloksesta voi jo päätellä, että loop-hoitoon mennään. Ja kyllä kolposkopian ideanahan on, että siinä ne muutokset näkee. Koepaloista nähdään kuinka paha muutos on. Saitko tulehdukseen jonkin lääkityksen? Myöhemmät tutkimukset ym. ei sitten kuitenkaan koske samalla tavalla kun tulehdus saadaan hoidettua pois. Tuosta rauhoittamisesta/nukuttamisesta voit ihan hyvin tiedustella puhelimitse jo hyvissä ajoin.

Mitään syytä pelkoon ei ole. Hyvä, että sinulla nuo muutokset on nyt löydetty ja ne päästään hoitamaan mahdollisimman nopeasti! Tsemppiä!

• sain
        fisutt kirjoitti:

"Onko se kovin yleistä että se todetaan jo ennen tulosten saapumista vai onko mulla nyt sitten jo ihan varmasti jokin tosi pahasti tuolla vialla?"

Jos papan tulos on luokka 3 niin silloin se yleensä jo suoraan tarkoittaa, että solumuutoksia on. Pelkästään tuosta papan tuloksesta voi jo päätellä, että loop-hoitoon mennään. Ja kyllä kolposkopian ideanahan on, että siinä ne muutokset näkee. Koepaloista nähdään kuinka paha muutos on. Saitko tulehdukseen jonkin lääkityksen? Myöhemmät tutkimukset ym. ei sitten kuitenkaan koske samalla tavalla kun tulehdus saadaan hoidettua pois. Tuosta rauhoittamisesta/nukuttamisesta voit ihan hyvin tiedustella puhelimitse jo hyvissä ajoin.

Mitään syytä pelkoon ei ole. Hyvä, että sinulla nuo muutokset on nyt löydetty ja ne päästään hoitamaan mahdollisimman nopeasti! Tsemppiä!

tulehdukseen, emättimeen laitettavia puikkoja 7 päivän ajan. Toivottavasti tosiaan ei olisi noin kamalaa kuin edellinen. Olen 28vuotias ja tuo oli ehdottomasti kamalinta mitä mulle on ikinä tehty. Saako sen Loop-hoidon jälkeen sairaslomaa, vai mennäänkö suoraan töihin?
        Toivottavasti nää on hoidettavissa, onko mahdollista että ei ole? Ekaa kertaa pelottaa, että saattaa olla joku mihin voi kuolla... :(

• fisutt
        sain kirjoitti:

tulehdukseen, emättimeen laitettavia puikkoja 7 päivän ajan. Toivottavasti tosiaan ei olisi noin kamalaa kuin edellinen. Olen 28vuotias ja tuo oli ehdottomasti kamalinta mitä mulle on ikinä tehty. Saako sen Loop-hoidon jälkeen sairaslomaa, vai mennäänkö suoraan töihin?
        Toivottavasti nää on hoidettavissa, onko mahdollista että ei ole? Ekaa kertaa pelottaa, että saattaa olla joku mihin voi kuolla... :(

Riippuu tilanteesta tuleeko sairaslomaa vai ei. Itse menin samana päivänä töihin. Ei ole mahdollista etteikö voitaisi hoitaa. Jos olisi pitkälle edennyt syöpä, niin voisi joutua pahimmassa tapauksessa poistamaan kohdunkaulan ja kohdun, mutta siitä ei tässä todellakaan ole kyse!! Jos solumuutoksetkin joskus myöhemmin uusii niin loopin voi tehdä uudelleen.

• Loop loop
        sain kirjoitti:

Sain sairaslomaa 5 päivää ja muutenkin käskettiin ottamaan rauhallisemmin, yli 5 kilon painoista ei saanu nostella. Mutta niinku joku muu sanoi niin ei aina saa sairaslomaa. Itse en uskaltanut vissiin pariin viikkoon edes lenkkeillä koiran kanssa kahdestaan kun on sen verran villi koiruus.
        Mutta siis mun mielestä konisaatio ei ollut ollenkaan kamala. Enemmän pelkään kolposkopiaan menoa kun että joutuisin konisaatioon uudestaan. Ei mulla kolposkopiakaan sattunut muuten kuin puudutuspiikit mitä jouduttiin laittamaan, konisaatiossa nekään ei tuntunut kun puudutettiin ensin emätin sellaisella suihkeella.
        Ja tosiaan kolposkopian jälkeen ei ollut vuotoja kovin montaa päivää, sellaista ihan pientä vaan. Konisaation jälkeen sitte mulla oli jotain kolmisen viikkoa enemmän ja vähemmän runsasta vuotoa, muttei kuitenkaan kuukautisvuotoa suurempaa ja sekin pääasiassa ihan vaaleaa rusehtavaa ilmeisesti jotain kudosnestettä.

• Loop loop

Niinhän se sitte meni et ei sen kontrolliajan olis kuulunu olla noin äkkiä. Tänää ois ollu aika mut kun menin sinne niin lääkäri sanoi et ei sitä oo mitää järkeä nyt näin aikasee tutkia, sanoin et oon netistä katsellu et puolen vuoden päähän suunnilleen menee ja ihmettelin itsekin noin pikaista aikaa ja lääkäri sanoi et suunnilleen sellaisen ajan päähän ne kontrollit yleensä laitetaan, joten siirrettiin nyt sitte helmikuun lopulle.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Immu otti pataan

Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!
      Kotimaiset julkkisjuorut
      144
      2470
    2. Näetkö feminismin uhkana

Vai mahdollisuutena kun deittailet naisia? Mitä miehet mieltä feminismistä?
      Ikävä
      196
      1157
    3. Tykkäätkö halaamisesta?

Minä en. Tänään tuttava, jolle olen maininnut että en pidä halaamisesta, yritti halata minua ja olen vieläkin ihan raivo
      Maailman menoa
      113
      1071
    4. Hinduilu on suurta eksytystä

tekosyvällinen tarina uppoaa moneen. Harhautusta todellisen Jumalan yhteydestä. Kuka haluaisi nähdä sielunvaelluksessa
      Hindulaisuus
      389
      930
    5. Malmin tapaus on järkyttävä

Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi
      Maahanmuutto
      296
      888
    6. Mitkä asiat teidän elämässänne on

Tällä hetkellä parasta?
      Ikävä
      66
      858
    7. Kyllä me vaan

Tykätään toisistamme ❤️ siinä ei ole mitään väärää kenellekään
      Ikävä
      53