Kävin AA:ssa useita vuosia ja pysyin raittiina. Sitten kokeilin vähän juoda ilman sen kummempaa "putkea". Kerroin tästä myöhemmin kokouksessa ja sain oman ryhmäni vanhemmilta jäseniltä ynseää halveksuntaa ja kovia neuvoja ja uhkia: Älä sinä xxxxx juo, siitä ei hyvä seuraa, "joudut" taatusti vaikeuksiin jne jne jne loputtomiin. Vaikka kokeilukertoja oli vain tämä yksi ainoa ja yhden illan kevyt nautiskelu, sain kuukausia myöhemminkin halveksuntaa osakseni. Soittelivat, neuvoivat ja aa:laisten tapaan 'tiesivät' varmasti, kuinka minun tulee 'varmasti' käymään jos juon. Kuinka hel***issä he voivat tietää, olemme yksilöitä, emme siis ole samasta puusta.
Kyllästyin.
Nyt olen ollut toista vuotta käymättä yhdessäkään aa:n kokouksessa ja vasta nyt elämä tuntuu elämältä ilman yhdenkään tyypin uhkailuja. Jos aa:lainen juo ja käy silti kokouksissa, alkavat toiset jäsenet syyllistämään ja pelottelemaan.
Saatan ottaa joskus kevyesti muutaman drinksun tai oluen tuntematta pientäkään syyllisyyttä. En ole jäänyt koukkuun mihinkään juomaputkeen. Ottamiseni on hyvin vähäistä, ehkä parina iltana kuukaudessa jatkamatta krapularyypyillä, koska sitä kunnon krapulaa ei ole päässyt edes tulemaan.
Silloin, kun aa:han hakeuduin, oli ihmissuhteeni paskana, jonka vuoksi join, tämä juotatti. Nyt olen ihan onnellisesti sinkku, eikä mua juotata oikeastaan ollenkaan. Joskus olen varannut kotiin juotavaa ja jo ensimmäinen drinkki saattaa puistattaa, ei vaan maistu ja ottaminen jää sikseen.
Taisi olla hätävarjelun liiottelua koko aa:han tuleminen, mene tiedä? Niin, käyhän siellä tyyppejä, joiden juominen on ollut tosi vähäistä, siltikin pitävät itseään alkoholistina. Eräskin otti koiran kusetuksen aikana pari kaljaa salaa puolisoltaan, piti itseään alkoholistina? Sitten on nämä tosi_kovat_juopot, joiden elämä ilman aa:ta olisi loppunut jo ajat sitten, heille aa puolustaa paikkaansa.
Miksi tämän kirjoitin? No siksi, että aa:ssa käydessäni olin ahdistunut, ilman aa:ta ei ahdista, ei sitten yhtään. AA:n ohjelma on varmasti ihan jalo ohjelma, vaan kenelle ohjelma on tarkoitettu, voidaan olla montaa mieltä.
Itselleni aa ei sovi, tiedän sen nyt irrottauduttuani siitä. Ah tätä elämän onnea, ilman alkoholistien seuraa....
Onnea ja autuutta ilman AA:ta
113
2173
Vastaukset
- Teppana jänis
Vaan kävi juuri päinvastoin kuin oli tarkoitus.
Raittiusjaksot vähän pitenivät, samoin juomaputket. :(
Elämä oli yhtä vuoristorataa. Vaikka halua raitistumiseen oli, niin sitä viimeistä "oivallusta" raitistumisen välttämättömyydestä ei tullut.
Kärsin myös jonkinasteisesta AA-allergiasta. Jos ei nyt ihan kutiavia näppylöitä, niin ainakin hikoilua, päänsärkyä ja hengenahdistusta. :D
Nyt vuosia myöhemmin omavoimaisesti raitistuneena, muistelen hymyssä suin omaa AA kokemusta. :) - ====
A-klinikat ja katkot tuli käytyä, ja krapulanhoito-, ja ensiapulaitoksiksi totesin. Minun kohdalla.
AA:ssa en ole käynyt koskaan.
Sitten omineni narautin korkin kiinni, kun tunsin jo umpikujan joka suhteessa.
Ensimmäinen vuosi ja varsinkin sen alkuajat olivat helvetillistä hermoilua ja kipuilua. Sekin loppui aikanaan.
Nyt toisena vuonna olen silloin tällöin, noin kerran kuussa ottanut terävää illalla sillä raudanlujalla päätöksellä, että seuraavana päivänä ei jatketa. Ei koskaan!
Toimii se näinkin.- qqqqqqq.
olen tuurijuoppo juon 3viikkoa putkeen ja olen samanverran raittiina näin on jatkunut jo 25 vuotta voin juoda myös vain yhden illan mutta sen jälkeen raittius ei kestä kuin 5- 10 vuorokautta kun uusi putki alkaa miksihän näin ?
- t. voipytty
että mikään inhimillinen voima ei todennäköisesti olisi voinut vapauttaa meitä alkoholismista. Se on siis kirjaan kirjoitettu ensimmäisten raitistuneiden aa-laisten kokemus. Sinun kokemuksesi on toisenlainen, koska tuntuu että inhimillinen voimasi ja päätöksesi on vapauttanut sinut alkoholismista.
Sinulla oli hyvä syy juoda, kun paska ihmissuhde juotatti. Moni alkoholisti juo vaikka parisuhde olisi kunnossa. Loppuiko tuo ihmissuhde jo ennen kuin läksit AA:han vai lopetitko sen raitistuttuasi?
Pääsyvaatimus AA:han on halu lopettaa juominen ja sehän sinullakin oli ja sait alun raittiudellesi.
Saatuani kauan sitten raittiin elämän päästä kiinni olen iloinnut AA:sta löytämieni alkoholistien seurasta. Näin eri tavalla me ihmiset koemme elämämme.- Y
Elämässä täytyy joskus istahtaa ihan rauhassa itsensä seuraan, mietittävä asioita syvällisesti ja pysähdyttävä. Ajateltava, ajateltava, ajateltava, näinhän aa:n huoneentaulussa kehotetaan. Tämä on erittäin hyvä slogan, suosittelen kaikille. Kun löydät itsestäsi heikkoja puolia, pyri parantamaan niitä. Jos ja kun onnistut, on elämä monin verroin helpompaa, kun on hyvä kaveri itsensä kanssa. Ehkä ymmärrätte, mitä tarkoitan. Sen jälkeen alkaa helpottamaan, takaan sen.
Kun tämä ihmissuhteeni hajosi, join vielä joitakin viikkoja kunnes sitten menin aa:han. Olihan alku yhtä myllerrystä, vaan siitä se raittius hiljalleen alkoi. Viisi vuotta pysyin raittiina aa:n avulla, kunnes kävi, kuten aloituksessani kerroin.
Ehkä ankarimman juopotteluvaiheeni kesto ennen aa:ta oli vain kesän verran, enkä ehtinyt juoda aivojani pihalle ja pystyn vielä ajattelemaan järkevästi? Monella aa:n oven avaavalla on aivot jo juotu pihalle ja raittiuden säilyttäminen tarvitsee jatkuvaa toveriseuran apua, kun yksin ei pysty. No, emme ole samasta puusta, joten kaikki aa:n askeleet eivät koske, eivätkä todellakaan voi koskea kaikkia.
Itse valitsin tämän tien ja se on ollut sopiva reitti minulle.
Siltikin toivotan heille, jotka aa:ta tarvitsevat, raittiutta ja elämän halua!
- ex-doku
"Kävin AA:ssa useita vuosia ja pysyin raittiina."
"Miksi tämän kirjoitin? No siksi, että aa:ssa käydessäni olin ahdistunut, ilman aa:ta ei ahdista, ei sitten yhtään. "
juova alkoholisti osaa kusettaa itseään ja muita.kohtuukäyttö on mahdollista, jos ei tänään niin ihan pian.siihenkin saa tukea toisilta samanlaisilta.
sinulla on kokemuksia juomisesta ja sen seurauksista. jos asiasta jotain voisi oppia,niin sen,että ikinä ei pelleile tuon aineen kanssa.
miksi sinä siis pelleilet,omasta mielestäsi ?
vaikea ymmärtää miksi moitit aa:ta, kun sait sieltä "raittiuden" ja ahdistuskin on mennyttä ?
(toki vastaus on monella muulla tiedossa mutta miten sinä sen selität mieleiseksesi eli niin ,että alkoholista ei tarvise luopua ?)
kokeile pärjätä,kaikkea hyvää. nythän kaikki on sinulla oikein hyvin .- Y
Tässä taas tasan ahdistava vastaus. Tällaisia kommentteja kuuntelin, kunnes kyllästyin ja jätin AA:n.
"vaikea ymmärtää miksi moitit aa:ta, kun sait sieltä "raittiuden" ja ahdistuskin on mennyttä ? "
Missä kohtaa moitin aa:ta? Kerro.
Tässä on kirjoitukseni:
>sain oman ryhmäni vanhemmilta jäseniltä ynseää halveksuntaa ja kovia neuvoja ja uhkia: Älä sinä xxxxx juo, siitä ei hyvä seuraa, "joudut" taatusti vaikeuksiin jne jne jne loputtomiin. Vaikka kokeilukertoja oli vain tämä yksi ainoa ja yhden illan kevyt nautiskelu, sain kuukausia myöhemminkin halveksuntaa osakseni. Soittelivat, neuvoivat ja aa:laisten tapaan 'tiesivät' varmasti, kuinka minun tulee 'varmasti' käymään jos juon. Kuinka hel***issä he voivat tietää, olemme yksilöitä, emme siis ole samasta puusta.<
Olen puhunut kaiken aikaa aa:laisisista moittivaan sävyyn, en itse aa:ta ole moittinut sanallakaan. Tunnut itsekkin olevan tällainen "ahdistava aa:lainen"? Sinähän
AA ei ole yhtä kuin AA:laiset.
"sinulla on kokemuksia juomisesta ja sen seurauksista. jos asiasta jotain voisi oppia,niin sen,että ikinä ei pelleile tuon aineen kanssa.
miksi sinä siis pelleilet,omasta mielestäsi ? "
Niinpä niin, ne aa:laiset, ne aa:laiset.... - ex-doku
Y kirjoitti:
Tässä taas tasan ahdistava vastaus. Tällaisia kommentteja kuuntelin, kunnes kyllästyin ja jätin AA:n.
"vaikea ymmärtää miksi moitit aa:ta, kun sait sieltä "raittiuden" ja ahdistuskin on mennyttä ? "
Tässä on kirjoitukseni:
>sain oman ryhmäni vanhemmilta jäseniltä ynseää halveksuntaa ja kovia neuvoja ja uhkia: Älä sinä xxxxx juo, siitä ei hyvä seuraa, "joudut" taatusti vaikeuksiin jne jne jne loputtomiin. Vaikka kokeilukertoja oli vain tämä yksi ainoa ja yhden illan kevyt nautiskelu, sain kuukausia myöhemminkin halveksuntaa osakseni. Soittelivat, neuvoivat ja aa:laisten tapaan 'tiesivät' varmasti, kuinka minun tulee 'varmasti' käymään jos juon. Kuinka hel***issä he voivat tietää, olemme yksilöitä, emme siis ole samasta puusta.<
Olen puhunut kaiken aikaa aa:laisisista moittivaan sävyyn, en itse aa:ta ole moittinut sanallakaan. Tunnut itsekkin olevan tällainen "ahdistava aa:lainen"? Sinähän
"sinulla on kokemuksia juomisesta ja sen seurauksista. jos asiasta jotain voisi oppia,niin sen,että ikinä ei pelleile tuon aineen kanssa.
Niinpä niin, ne aa:laiset, ne aa:laiset...."Missä kohtaa moitin aa:ta? Kerro "
kun lukee otsikon: "Onnea ja autuutta ilman AA:ta".
miten tuon kukakin haluaa ymmärtää,minä ymmärsin sen ja sen jatkot kuten kirjoitin.
yleistäminen minut aa:laiseksi ei toimi. tiedän siitä aika paljon,vuosia sitten tarvitsin sitä jättääkseni alkoholin täysin,toivottavasti lopullisesti.
kaikkea hyvää sulle. - juoppo evp
Y kirjoitti:
Tässä on kirjoitukseni:
Niinpä niin, ne aa:laiset, ne aa:laiset....AA:lainen, mutta kyllä sinä ihan selvästi ylennät itsesi. AA:laiset ovat huonompia kuin sinä. He ovat aivonsa pellolle juoneita, kun taas sinä olet raitistunut fiksuutesi avulla. Huomaatko että nöyryys sinusta alkaa kadota? Alat ajatella taas kuten juoppo ajattelee.
Mietippä rehellisesti itseäsi, mikä tarve sinulla oli tulla kirjoittamaan tänne ja kuuluttamaan erinomaisuuttasi suhteessa AA:laisiin.
Se joka itsensä ylentää, se alennettaman pitää. - Y
juoppo evp kirjoitti:
AA:lainen, mutta kyllä sinä ihan selvästi ylennät itsesi. AA:laiset ovat huonompia kuin sinä. He ovat aivonsa pellolle juoneita, kun taas sinä olet raitistunut fiksuutesi avulla. Huomaatko että nöyryys sinusta alkaa kadota? Alat ajatella taas kuten juoppo ajattelee.
Mietippä rehellisesti itseäsi, mikä tarve sinulla oli tulla kirjoittamaan tänne ja kuuluttamaan erinomaisuuttasi suhteessa AA:laisiin.
Se joka itsensä ylentää, se alennettaman pitää."AA:laiset ovat huonompia kuin sinä. He ovat aivonsa pellolle juoneita, kun taas sinä olet raitistunut fiksuutesi avulla. Huomaatko että nöyryys sinusta alkaa kadota? Alat ajatella taas kuten juoppo ajattelee."
En ole mitenkään erinomainen, aa:ssa on todella valtaosa sellaisia, jotka ovat aivonsa pihalle juoneet.
" Alat ajatella taas kuten juoppo ajattelee."
Olinko edes juoppo? Tiedätkö sinä?
" Mietippä rehellisesti itseäsi, mikä tarve sinulla oli tulla kirjoittamaan tänne ja kuuluttamaan erinomaisuuttasi suhteessa AA:laisiin. "
Minäkö erinomainen? Ilmeisesti olet katkera minulle, minulle joka on onnistunut repäisemään itseni ulos aa:n kahleista ja pystynyt juomaan kohtuudella? Juuri tällainen itseriittoisuus/tietämys aa:laisten taholta sai minut siitä irtautumaan.
"Se joka itsensä ylentää, se alennettaman pitää."
Raamatun lause. Olet ilmeisesti aika kiinni "korkeammassa voimassa"?
Kaikkea hyvää Sinulle ja raittiutta.
AA on hyvä juttu niille, jotka sitä tarvitsevat.... - juoppo evp
Y kirjoitti:
"AA:laiset ovat huonompia kuin sinä. He ovat aivonsa pellolle juoneita, kun taas sinä olet raitistunut fiksuutesi avulla. Huomaatko että nöyryys sinusta alkaa kadota? Alat ajatella taas kuten juoppo ajattelee."
En ole mitenkään erinomainen, aa:ssa on todella valtaosa sellaisia, jotka ovat aivonsa pihalle juoneet.
" Alat ajatella taas kuten juoppo ajattelee."
Olinko edes juoppo? Tiedätkö sinä?
" Mietippä rehellisesti itseäsi, mikä tarve sinulla oli tulla kirjoittamaan tänne ja kuuluttamaan erinomaisuuttasi suhteessa AA:laisiin. "
Minäkö erinomainen? Ilmeisesti olet katkera minulle, minulle joka on onnistunut repäisemään itseni ulos aa:n kahleista ja pystynyt juomaan kohtuudella? Juuri tällainen itseriittoisuus/tietämys aa:laisten taholta sai minut siitä irtautumaan.
"Se joka itsensä ylentää, se alennettaman pitää."
Raamatun lause. Olet ilmeisesti aika kiinni "korkeammassa voimassa"?
Kaikkea hyvää Sinulle ja raittiutta.
AA on hyvä juttu niille, jotka sitä tarvitsevat....AA:lainen kuten jo mainitsin, enkä myöskään kiinni korkeammassa voimassa. Raamatussa on paljon elämänviisautta ihan meille ei uskossa olevillekkin.
Jotkut asiat vain ovat niinkuin ovat.
Silläkin sinä todistat ettet voi koskaan palata kohtuukäyttäjäksi kun tänne kirjoittelet. Voit olla ulospäin kohtuuden mies, mutta jatkuvasti joudut funtsaamaan juomistasi, kuten viesteistäsi jo ilmi käykin. SE ei ole normaalia suhtautumista juomiseen tai alkoholiin.
Kohtuukäyttö ei ole sitä että kykenee juomaan vain yksi, kaksi tai viisi annosta. Siis lopettamaan silloin kun haluaa. Kohtuukäyttö on sitä, että voi YHTÄ HYVIN ottaa tai olla ottamatta. Siis ilman mitään funtsaamista.
En ole sinulle katkera. Kyllä minäkin voin ottaa jos haluan enkä kaadu silti katuojaan tai valu muutenkaan alas. Mutta mitä minä entisenä todellisena ongelmakäyttäjänä, juoppona, alkoholilta haluan tai saan? Ja voinko ottaa sitä viinaa aivan huolettomana, vailla pelkoa menneestä? En voi. Se ei ole kohtuutta, eikä ns "terve" suhtautuminen palaa alkoholiin koskaan, johtuen huonoista kokemuksista. Sitäpaitsi humala ei anna meille mitään. Se vain siirtää omat aistit pois todellisuudesta, jota ei kukaan voi kuitenkaan paeta. Humala siirtää sinut omaan todellisuuteesi, jota ei ole olemassa.
Jos taas unohtaisin kokemukseni, niin pianpa olisin taas pohjalla riippumatta siitä millä tekosyyllä olen milloinkin juonut. Mieluummin olen siis juomatta, omasta halusta.
Enkä muutenkaan voi suositella alkoholi nimistä hermomyrkkyä kenellekkään, sehän olisi suorastaan rikollista. - Y
juoppo evp kirjoitti:
AA:lainen kuten jo mainitsin, enkä myöskään kiinni korkeammassa voimassa. Raamatussa on paljon elämänviisautta ihan meille ei uskossa olevillekkin.
Jotkut asiat vain ovat niinkuin ovat.
Silläkin sinä todistat ettet voi koskaan palata kohtuukäyttäjäksi kun tänne kirjoittelet. Voit olla ulospäin kohtuuden mies, mutta jatkuvasti joudut funtsaamaan juomistasi, kuten viesteistäsi jo ilmi käykin. SE ei ole normaalia suhtautumista juomiseen tai alkoholiin.
Kohtuukäyttö ei ole sitä että kykenee juomaan vain yksi, kaksi tai viisi annosta. Siis lopettamaan silloin kun haluaa. Kohtuukäyttö on sitä, että voi YHTÄ HYVIN ottaa tai olla ottamatta. Siis ilman mitään funtsaamista.
En ole sinulle katkera. Kyllä minäkin voin ottaa jos haluan enkä kaadu silti katuojaan tai valu muutenkaan alas. Mutta mitä minä entisenä todellisena ongelmakäyttäjänä, juoppona, alkoholilta haluan tai saan? Ja voinko ottaa sitä viinaa aivan huolettomana, vailla pelkoa menneestä? En voi. Se ei ole kohtuutta, eikä ns "terve" suhtautuminen palaa alkoholiin koskaan, johtuen huonoista kokemuksista. Sitäpaitsi humala ei anna meille mitään. Se vain siirtää omat aistit pois todellisuudesta, jota ei kukaan voi kuitenkaan paeta. Humala siirtää sinut omaan todellisuuteesi, jota ei ole olemassa.
Jos taas unohtaisin kokemukseni, niin pianpa olisin taas pohjalla riippumatta siitä millä tekosyyllä olen milloinkin juonut. Mieluummin olen siis juomatta, omasta halusta.
Enkä muutenkaan voi suositella alkoholi nimistä hermomyrkkyä kenellekkään, sehän olisi suorastaan rikollista.Jos alkoholi keksittäisiin nyt, se taatusti kiellettäisiin. Kiitos kommentoinnistasi. Juu ja ei, ei mun tarvitse funtsailla juomistani. Nyt olen täällä mökillä, juotavaa olisi, en vaan ole vieläkään ottanut. Vaikka täälläpäin on sadepäivä, voisi ihan tylsyyteen ottaa. Vaan kun ei maistu, niin yksinkertaisesti ei vaan maistu. Tottakai tiedostan aikaisemmat juomishölmöilyni, dorka olisin, jos en tiedostaisi. Tuskin kukaan ihan ajattelematta korkkaa. Näin syksyisin, lomien loputtua, on a-klinikoilla tunkua. Monikin ns. "tavis" hakee katkolta helpotusta. Funtsivatkohan he tippaakaan loman alussa ottamistaan? Siis ihan tavikset?
Tottakai itse vuosia aa:ssa rampanneena ajattelen ottaessani. Ajattelen, mihin ottamiseni voisi johtaa. Vain dorka ei ajattele. Humala. Nykyisin koen humalan ja otankin vain rentoutuakseni. Aiemmin join raskaaseen v***kseen. Eihän tuo tila johtanut muuhun, kuin aiempaa suurempaan v***ukseen. Kankkusessa v***tti entistä enemmän!
Otan harvakseltaan. Moni ns. tavis ottaa joka viikonloppu. Vetää parin päivän putken. Tuohon ei ole tarvetta. Ennen alkoholi kuului saumattomasti vapaa-aikaan. Ei enää. Totta, funtsin aina ennenkuin korkkaan. Jokaisen tulisi funtsia. Eikös vaan? - 46
Y kirjoitti:
Jos alkoholi keksittäisiin nyt, se taatusti kiellettäisiin. Kiitos kommentoinnistasi. Juu ja ei, ei mun tarvitse funtsailla juomistani. Nyt olen täällä mökillä, juotavaa olisi, en vaan ole vieläkään ottanut. Vaikka täälläpäin on sadepäivä, voisi ihan tylsyyteen ottaa. Vaan kun ei maistu, niin yksinkertaisesti ei vaan maistu. Tottakai tiedostan aikaisemmat juomishölmöilyni, dorka olisin, jos en tiedostaisi. Tuskin kukaan ihan ajattelematta korkkaa. Näin syksyisin, lomien loputtua, on a-klinikoilla tunkua. Monikin ns. "tavis" hakee katkolta helpotusta. Funtsivatkohan he tippaakaan loman alussa ottamistaan? Siis ihan tavikset?
Tottakai itse vuosia aa:ssa rampanneena ajattelen ottaessani. Ajattelen, mihin ottamiseni voisi johtaa. Vain dorka ei ajattele. Humala. Nykyisin koen humalan ja otankin vain rentoutuakseni. Aiemmin join raskaaseen v***kseen. Eihän tuo tila johtanut muuhun, kuin aiempaa suurempaan v***ukseen. Kankkusessa v***tti entistä enemmän!
Otan harvakseltaan. Moni ns. tavis ottaa joka viikonloppu. Vetää parin päivän putken. Tuohon ei ole tarvetta. Ennen alkoholi kuului saumattomasti vapaa-aikaan. Ei enää. Totta, funtsin aina ennenkuin korkkaan. Jokaisen tulisi funtsia. Eikös vaan?Olipas mielenkiintoista luettavaa koko aa-tarinointi. Ensinnäkin, jokainen päättää itse, juoko, käykö aa-ssa, onko alkoholisti, jne. Ihminen, joka tällä tavoin rupeaa sitä purkamaan on alkoholisti! Ei tavallisen juojan tarvitse asioita täällä funtsia ja selitellä, miksi juo ja kuinka paljon juo ja milloin juo. Vain se jolla on ongelma, haluaa siitä puhua.
Itse olen 3 vuotta ollut juomatta, ilman aa:ta, omasta tahdosta, enkä sitä selittele missään kellekään, olen vaan juomatta.
Tässä tulee väkisinkin mieleen, pitäisikö minun nyt ruveta hirveästi pohtimaan, miksi minä EN juo??? - juoppo evp
Y kirjoitti:
Jos alkoholi keksittäisiin nyt, se taatusti kiellettäisiin. Kiitos kommentoinnistasi. Juu ja ei, ei mun tarvitse funtsailla juomistani. Nyt olen täällä mökillä, juotavaa olisi, en vaan ole vieläkään ottanut. Vaikka täälläpäin on sadepäivä, voisi ihan tylsyyteen ottaa. Vaan kun ei maistu, niin yksinkertaisesti ei vaan maistu. Tottakai tiedostan aikaisemmat juomishölmöilyni, dorka olisin, jos en tiedostaisi. Tuskin kukaan ihan ajattelematta korkkaa. Näin syksyisin, lomien loputtua, on a-klinikoilla tunkua. Monikin ns. "tavis" hakee katkolta helpotusta. Funtsivatkohan he tippaakaan loman alussa ottamistaan? Siis ihan tavikset?
Otan harvakseltaan. Moni ns. tavis ottaa joka viikonloppu. Vetää parin päivän putken. Tuohon ei ole tarvetta. Ennen alkoholi kuului saumattomasti vapaa-aikaan. Ei enää. Totta, funtsin aina ennenkuin korkkaan. Jokaisen tulisi funtsia. Eikös vaan?Sitten sitä, että jos kerran nyt oletkin sinut tuon alkoholin kanssa, niin mites sitten kun sinulle tulee huolia, murheita? Kestätkö niitä selvinpäin kun et ole ennenkään kestänyt? Siinä vaiheessa voi olla vaarallista että se viina on ylipäätään kuvioissa mukana ja lupa juomiselle on jo valmiiksi olemassa.
Yksi asia muiden joukossa mikä alkoholisteja yhdistää on se, että ei kestetä arkea ja vastoinkäymisiä selvinpäin.
Älä tee tuota virhettä että vertaat itseäsi niihin jotka ryyppäävät. Ilmiö on kyllä ihan tuttu, sillä että muut juovat paljon saa helposti itselleen luvan juoda vähän, muillahan menee silloin huonommin kuin itsellä! Ja tuota vertailu kohtaa voi aina vaihtaa sen mukaan kuinka paljon haluaa dokata, se on sitä itsensä pettämistä.
Minun mielestäni on jotain vialla jos ei voi rentoutua ilman alkoholia. On paljon parempia, turvallisempia ja terveellisempiä tapoja rentoutua.
En toki epäile sitä ettetkö voisi olla ulospäin aivan kohtuukäyttäjä, mutta onko se kuitenkaan sen arvoista kun otetaan huomioon menneisyys ja tulevaisuus? No itse päätät. - Y
juoppo evp kirjoitti:
Sitten sitä, että jos kerran nyt oletkin sinut tuon alkoholin kanssa, niin mites sitten kun sinulle tulee huolia, murheita? Kestätkö niitä selvinpäin kun et ole ennenkään kestänyt? Siinä vaiheessa voi olla vaarallista että se viina on ylipäätään kuvioissa mukana ja lupa juomiselle on jo valmiiksi olemassa.
Yksi asia muiden joukossa mikä alkoholisteja yhdistää on se, että ei kestetä arkea ja vastoinkäymisiä selvinpäin.
Älä tee tuota virhettä että vertaat itseäsi niihin jotka ryyppäävät. Ilmiö on kyllä ihan tuttu, sillä että muut juovat paljon saa helposti itselleen luvan juoda vähän, muillahan menee silloin huonommin kuin itsellä! Ja tuota vertailu kohtaa voi aina vaihtaa sen mukaan kuinka paljon haluaa dokata, se on sitä itsensä pettämistä.
Minun mielestäni on jotain vialla jos ei voi rentoutua ilman alkoholia. On paljon parempia, turvallisempia ja terveellisempiä tapoja rentoutua.
En toki epäile sitä ettetkö voisi olla ulospäin aivan kohtuukäyttäjä, mutta onko se kuitenkaan sen arvoista kun otetaan huomioon menneisyys ja tulevaisuus? No itse päätät."Sitten sitä, että jos kerran nyt oletkin sinut tuon alkoholin kanssa, niin mites sitten kun sinulle tulee huolia, murheita? Kestätkö niitä selvinpäin kun et ole ennenkään kestänyt?"
Ihminen on oppivainen eläin. En enää koskaan ota alkoholia v***utukseen. Kun en ota sitä kovin usein hyvään oloonkaan.
Pitäisikö tehdä taas samanlaisia virheitä, joista aiheutui harmeja? Olen oppivainen ;)
Miksi muuten itse olet tällä palstalla?
Kyllä, itse päätän ja ristini kannan... - juoppo evp
Y kirjoitti:
"Sitten sitä, että jos kerran nyt oletkin sinut tuon alkoholin kanssa, niin mites sitten kun sinulle tulee huolia, murheita? Kestätkö niitä selvinpäin kun et ole ennenkään kestänyt?"
Ihminen on oppivainen eläin. En enää koskaan ota alkoholia v***utukseen. Kun en ota sitä kovin usein hyvään oloonkaan.
Pitäisikö tehdä taas samanlaisia virheitä, joista aiheutui harmeja? Olen oppivainen ;)
Miksi muuten itse olet tällä palstalla?
Kyllä, itse päätän ja ristini kannan...Kirjoittelen palstalla koska alkoholi asiat on sillä tavoin lähellä, että olin vuosia lähes täysipäiväinen juoppo. Lisäksi kurkusta meni mielialalääkkeet ja rauhoittavat. Kierre oli varsin kova.
Milloin join suruun, milloin iloon. Aina löytyi sopiva syy.
Tiedän ettei kukaan raitistu sillä että minä tai joku muu annamme neuvoja täällä heille, mutta ehkäpä niistä voi jonkunlainen siemen jäädä aivokoppaan itämään vastaisuuden varalle?
Kyllä minäkin voin sen ryypyn ottaa jos tahdon, mutta sitä en kyseenalaista ettenkö olisi ollut alkoholisti, sillä aivan varmasti olin. Ja sairaus on tavallaan minussa vieläkin vaikken omaa enää alkoholistista mielenlaatua. Ja jos sen ryypyn ottaa, sitä ei voi tehdä huolettomin mielin. Lisäksi se ryypyn ottaminen sekoittaa ajatuksen juoksun ja siitä ei ole pitkä matka taas siihen että kytkin naksahtaakin päässä vika-asentoon.
Raittius on paljon yksinkertaisempi, turvallisempi ja luonnollisempi ratkaisu. Ei tarvitse miettiä, elämä on paljon helpompaa.
- .
"Jos aa:lainen juo ja käy silti kokouksissa, alkavat toiset jäsenet syyllistämään ja pelottelemaan."
AA:n ainoa pääsyvaatimus on halu lopettaa juominen. Jos joku haluaa sekä juoda että käydä AA:ssa, onko ihme jos hänellä on ryhmässä vaikeuksia tulla otetuksi tosissaan?
Selvyyden vuoksi sanottakoon, että en ole AA:n jäsen, kokeillut olen kyllä sitäkin aikoinaan muutaman kuukauden.- .
selvyyden vuoksi kirjoitti:
Taas yksi tietämätön joten lue tarkemmin.
http://www.aa.fi/index.htmlLukihan se tuollakin: "Ainoa jäseneksi pääsyn vaatimus on halu lopettaa juominen."
Jos joku käy AA:ssa ja juo, ei jää kai muita selityksiä kuin se, että hän haluaa edelleen juoda. Silloin kannattanee mennä vaikkapa sinne yhden A:n paikkaan hakemaan juotavaa. - .
. kirjoitti:
Lukihan se tuollakin: "Ainoa jäseneksi pääsyn vaatimus on halu lopettaa juominen."
Jos joku käy AA:ssa ja juo, ei jää kai muita selityksiä kuin se, että hän haluaa edelleen juoda. Silloin kannattanee mennä vaikkapa sinne yhden A:n paikkaan hakemaan juotavaa.Lue tarkemmin.
- olvihetkinen
. kirjoitti:
Lue tarkemmin.
lukihäiriötä.
mikä ongelma Sinulla on ? elätkö raittiina,juoppona vai "kohtuukäyttäjäksi oppivana"?
entisenä juoppona ja nykyisenä raittiina voisin harvoja,vain harvoja auttaa niillä tiedoilla,jotka minulla on.
sen tekisin ihan mielelläni,turhaa minä hyvää panttaan :) - Y
"AA:n ainoa pääsyvaatimus on halu lopettaa juominen. Jos joku haluaa sekä juoda että käydä AA:ssa, onko ihme jos hänellä on ryhmässä vaikeuksia tulla otetuksi tosissaan? "
Voi voi. Eikös aa:ssa pidetä ihmeenä sitä, että alkoholisti on raittiina? Kyllä aa:laiset retkahtavat hyvinkin usein. Meidänkin ryhmässä oli kaveri, joka silloin tällöin otti kunnon kuureja salaa, salaa toisilta aa:laisilta. Siltikin hän vietti säännöllisesti "vuosipäiviään", ei koskaan kertonut retkahtamisistaan mitään, mitä kaksinaamaisuutta! Itse näin hänet usein kunnon kekkulissa.
Itsellä oli kokeiluja vain yksi ja ainoa, kuten aloituksessani kerroin. Tästä sain kuulla viikko toisensa jälkeen, jopa mennessäni erääseen toiseen ryhmään, sielläkin sain osakseni v***uilua, en kuulemma ollut kunnon aa:lainen.
Tässäkin ketjussa saan samanlaista halveksuntaa osakseni, kuten ex-dokultakin sain. Kirjoitetaan "varmana asiastaan" kuinka aa:lainen ei saisi koskea alkoholiin, siitä "joutuu" väistämättä vaikeuksiin, maalataan "piruja" seinille, kuinka ennemmin tai myöhemmin olen alkupisteessä eli juoppona jossakin. Mistä helvetistä he sen voivat tietää? Kuten sanoin, olemme yksilöitä. Tottakai kaikkein ankarimmilla entisillä juomareilla voi käydä ja usein käykin näin?
Kirjoitin: "Taisi olla hätävarjelun liiottelua koko aa:han tuleminen, mene tiedä?" Ehkä en ollutkaan alkoholisti? Näinhän erään askeleen teksteissä sanotaan ja samaisessa tekstissä kehotetaan tarkkailemaan juomista.
No, kaikkea hyvää vaan valitsemallanne aa uralla ja olkaahan varovaisia alkoholin suhteen, ettette joudu "juomakentälle".
Kummallista, vaikka joskus hieman otan, en sinne juomakentille vieläkään ole joutunut vaikka olen jo vuoden ollut ilman aa:ta?
Itse olen varsin onnellinen ihminen ilman aa-pelotetta ;) - Maroolofi
. kirjoitti:
Lukihan se tuollakin: "Ainoa jäseneksi pääsyn vaatimus on halu lopettaa juominen."
Jos joku käy AA:ssa ja juo, ei jää kai muita selityksiä kuin se, että hän haluaa edelleen juoda. Silloin kannattanee mennä vaikkapa sinne yhden A:n paikkaan hakemaan juotavaa.Jos ei halua juoda, niin mihin jotain fuckin AA.ta tarvitaan? Jos ihminen ei halua juoda, se ei juo. Minä en edes pysty juomaan, jos en halua juoda. En voi tehdä vastoin omaa tahtoani.
Minulla on myös samanlainen kokemus AA.sta kuin aloittajalla. Kun kävin ryhmissä, olin vähän väliä myös juomassa, koska otti aivoon se jeesustouhu. Nyt olen ollut omaehtoisesti raittiina ja olo on todella hyvä. Ei ole mitään syytä juoda. On kyllä monen monta syytä olla juomatta.
Itsetutkiskelu ei onnistu niin, että joku käskee itsetutkiskelemaan itseään. Minulle itsetutkiskelu on täysin luonnollista ja olen tehnyt sitä aina. Olen dokannut, kun olen halunnut dokata ja olen kokenut siitä olevan enemmän iloa kuin haittaa. Nyt tuntuu erilaiselta. Nautin raittiudesta. - .
Y kirjoitti:
"AA:n ainoa pääsyvaatimus on halu lopettaa juominen. Jos joku haluaa sekä juoda että käydä AA:ssa, onko ihme jos hänellä on ryhmässä vaikeuksia tulla otetuksi tosissaan? "
Voi voi. Eikös aa:ssa pidetä ihmeenä sitä, että alkoholisti on raittiina? Kyllä aa:laiset retkahtavat hyvinkin usein. Meidänkin ryhmässä oli kaveri, joka silloin tällöin otti kunnon kuureja salaa, salaa toisilta aa:laisilta. Siltikin hän vietti säännöllisesti "vuosipäiviään", ei koskaan kertonut retkahtamisistaan mitään, mitä kaksinaamaisuutta! Itse näin hänet usein kunnon kekkulissa.
Itsellä oli kokeiluja vain yksi ja ainoa, kuten aloituksessani kerroin. Tästä sain kuulla viikko toisensa jälkeen, jopa mennessäni erääseen toiseen ryhmään, sielläkin sain osakseni v***uilua, en kuulemma ollut kunnon aa:lainen.
Tässäkin ketjussa saan samanlaista halveksuntaa osakseni, kuten ex-dokultakin sain. Kirjoitetaan "varmana asiastaan" kuinka aa:lainen ei saisi koskea alkoholiin, siitä "joutuu" väistämättä vaikeuksiin, maalataan "piruja" seinille, kuinka ennemmin tai myöhemmin olen alkupisteessä eli juoppona jossakin. Mistä helvetistä he sen voivat tietää? Kuten sanoin, olemme yksilöitä. Tottakai kaikkein ankarimmilla entisillä juomareilla voi käydä ja usein käykin näin?
Kirjoitin: "Taisi olla hätävarjelun liiottelua koko aa:han tuleminen, mene tiedä?" Ehkä en ollutkaan alkoholisti? Näinhän erään askeleen teksteissä sanotaan ja samaisessa tekstissä kehotetaan tarkkailemaan juomista.
No, kaikkea hyvää vaan valitsemallanne aa uralla ja olkaahan varovaisia alkoholin suhteen, ettette joudu "juomakentälle".
Kummallista, vaikka joskus hieman otan, en sinne juomakentille vieläkään ole joutunut vaikka olen jo vuoden ollut ilman aa:ta?
Itse olen varsin onnellinen ihminen ilman aa-pelotetta ;)*Kirjoitin 9.9. "AA:n ainoa pääsyvaatimus on halu lopettaa juominen. Jos joku haluaa sekä juoda että käydä AA:ssa, onko ihme jos hänellä on ryhmässä vaikeuksia tulla otetuksi tosissaan?"
- Mistä voit päätellä, mikä oma kantani AA:sta on? Yllä oleva tarkoittaa juuri sitä, mitä siinä lukeekin.
Jos kantaa pitää vielä ottaa, sanottakoon että pidän AA:sta luultavasti yhtä vähän kuin sinäkin. Uskonnottomana ihmisenä ajatus "korkeammasta voimasta" on minulle mahdoton. Loppujen lopuksi tässä omannäköisessä raittiudessani kyse on vain siitä, että itse ymmärrän olla kaatamatta viinaa omaan suuhuni, että elämänhallintani ja ajattelukykyni säilyvät. Muuten voin järjestää elämäni millaiseksi haluan, kunhan en samalla tee toisten elämää enää tarpeettomasti hankalaksi. Ei tämän tajuamiseen mitään ryhmiä tarvita. Näin on menty vajaat kaksi vuotta, ja mennään jatkossakin, koska tämä toimii.
- korkki.kiinni
ettei AA tarvitse sinua, vaan sinä voit tarvita AA:ta :) Mä koen AA:n ihan toisin. Toveriseurana. Menin porukkaan oman ratkaisuni perusteella ja ainoa tavoite oli ja on edelleen olla tänään raitiina. Omasta halustani. Sulla oli vaan vissiin vielä liikaa juomatonta viinaa? Et ollut valmis :) Ihan ok. Ei alkoholisti ole välttämättä mikään sillan alla nukkuva pultsari. Se on ihminen, joka tajuaa, et itselle huikka on ongelma. Ei se sen kummallisempaa ole :)
- Y
" Ei alkoholisti ole välttämättä mikään sillan alla nukkuva pultsari. Se on ihminen, joka tajuaa, et itselle huikka on ongelma. Ei se sen kummallisempaa ole :)"
Näin se on. En vaan taidakkaan olla alkoholisti. Juotatti aikoinaan v**utuksen vuoksi. Ihmissuhdeongelmia. Tuikku murheeseen. Ei mulla sen kummallisempaa ollut. Luulin olevani alkoholisti. Ilmeisesti en ollut, koska en vielä(kään) ole joutunut juomakentille. Jos olisin alkoholisti, aa:n oppien mukaan yksi huikka olisi johtanut katastrofiin. Katastrofia ei tullut. Ei se sen kummallisempaa ole;)
Itselläni OLI huikkaongelma. Nyt se on poissa. Kaapissa on viinaa, konjakkia, viinejä ja likööreitä. Jääkaapissa olutta, ihan kylmääkin. Tänään kuten huomennakin on vapaapäivä, olisi helppo ottaa pikku hiprakka. Mutta kun ei nyt vaan maistu, selvin päin mennään. Viimeksi otin kolmisen viikkoa sitten. Ensi viikolla menen mökille. Jospa silloin ottaisin, katsotaan nyt. Taidan juoda selkeästi ns. normi-ihmistä vähemmän.
Ei tämä sen kummallisempaa ole, lainatakseni omia sanojasi;)
Miksi aa:lainen AINA ja JOKAISEN kohdalla on niin perin jäykkä, ON tai OFF ihminen. AA:lainen ei tunne sanaa 'kohtuukäyttäjä'. Ihan kuin kaikki, jotka ottavat hieman, olisivat alkoholisteja. Ei se nyt niin mene, ei todellakaan. Juuri sinunlaisesi hemmot saivat minut lähtemään toveriseurastanne.
Todellakin, aa ei tarvitse minua, enkä minä aa:ta. Totta töriset;) Kaikkea hyvää sinulle - aassa kokeillu
Y kirjoitti:
" Ei alkoholisti ole välttämättä mikään sillan alla nukkuva pultsari. Se on ihminen, joka tajuaa, et itselle huikka on ongelma. Ei se sen kummallisempaa ole :)"
Näin se on. En vaan taidakkaan olla alkoholisti. Juotatti aikoinaan v**utuksen vuoksi. Ihmissuhdeongelmia. Tuikku murheeseen. Ei mulla sen kummallisempaa ollut. Luulin olevani alkoholisti. Ilmeisesti en ollut, koska en vielä(kään) ole joutunut juomakentille. Jos olisin alkoholisti, aa:n oppien mukaan yksi huikka olisi johtanut katastrofiin. Katastrofia ei tullut. Ei se sen kummallisempaa ole;)
Itselläni OLI huikkaongelma. Nyt se on poissa. Kaapissa on viinaa, konjakkia, viinejä ja likööreitä. Jääkaapissa olutta, ihan kylmääkin. Tänään kuten huomennakin on vapaapäivä, olisi helppo ottaa pikku hiprakka. Mutta kun ei nyt vaan maistu, selvin päin mennään. Viimeksi otin kolmisen viikkoa sitten. Ensi viikolla menen mökille. Jospa silloin ottaisin, katsotaan nyt. Taidan juoda selkeästi ns. normi-ihmistä vähemmän.
Miksi aa:lainen AINA ja JOKAISEN kohdalla on niin perin jäykkä, ON tai OFF ihminen. AA:lainen ei tunne sanaa 'kohtuukäyttäjä'. Ihan kuin kaikki, jotka ottavat hieman, olisivat alkoholisteja. Ei se nyt niin mene, ei todellakaan. Juuri sinunlaisesi hemmot saivat minut lähtemään toveriseurastanne.
Todellakin, aa ei tarvitse minua, enkä minä aa:ta. Totta töriset;) Kaikkea hyvää sinulleKerranki joku sanoo suoraan mitä väkeä aalaiset on. Mulla on ihan samansuuntasii kokemuksii siitä väestä. Samallalailla mua alko ahistaa siellä enkä voinu käydä muutamaa kertaa enempää. Kyl täytyy olla todella vaikeessa koukussa dokaamisee joka siel vittii käydä.
Mut siinähä käyvät itkemässä siellä. - eloon jäänyt
aassa kokeillu kirjoitti:
Kerranki joku sanoo suoraan mitä väkeä aalaiset on. Mulla on ihan samansuuntasii kokemuksii siitä väestä. Samallalailla mua alko ahistaa siellä enkä voinu käydä muutamaa kertaa enempää. Kyl täytyy olla todella vaikeessa koukussa dokaamisee joka siel vittii käydä.
Mut siinähä käyvät itkemässä siellä.lastenkerhot ja harrastuspiirit on ihan eri juttu. nyt puhutaan elämästä ja alkoholikuolemasta.
monelle dokulle tää on se viimeinen keino ja heistäkin vain harva pystyy muuttumaan.
vaatii niin kovan tahdon.yleensä valitaan juominen loppuun asti .
kuitenkin Suomessa elää pikkukaupungin verran näitä muuttuneita ihmisiä.maailman mitassa lukua voi laskea mielessään.minäkin kuulun (nykyään kevyesti ) heihin ja toivottavasti elämäni loppuun.
helvetti olkoon osaltani takana mutta kirkkaana muistissa.
"siellä enkä voinu käydä muutamaa kertaa enempää. Kyl täytyy olla todella vaikeessa koukussa dokaamisee joka siel vittii käydä. "
eipä tuohon ole kommentoitavaa.kirjoittaja teki sen jo itse (ja jatkaa juomista). - Maroolofi
eloon jäänyt kirjoitti:
lastenkerhot ja harrastuspiirit on ihan eri juttu. nyt puhutaan elämästä ja alkoholikuolemasta.
monelle dokulle tää on se viimeinen keino ja heistäkin vain harva pystyy muuttumaan.
vaatii niin kovan tahdon.yleensä valitaan juominen loppuun asti .
kuitenkin Suomessa elää pikkukaupungin verran näitä muuttuneita ihmisiä.maailman mitassa lukua voi laskea mielessään.minäkin kuulun (nykyään kevyesti ) heihin ja toivottavasti elämäni loppuun.
helvetti olkoon osaltani takana mutta kirkkaana muistissa.
"siellä enkä voinu käydä muutamaa kertaa enempää. Kyl täytyy olla todella vaikeessa koukussa dokaamisee joka siel vittii käydä. "
eipä tuohon ole kommentoitavaa.kirjoittaja teki sen jo itse (ja jatkaa juomista).Kyllä siellä AA.ssa puhutaan paljon järkeäkin. Esim. alkoholismi ei todellakaan ole niistä juomamääristä kiinni.
Itse en ole enää pitkiin aikoihin pystynyt juomaan kovin paljon. Silti olen kärsinyt kamalista krapuloista. Olen juonut ehkä 3 päivää putkeen ja krapula on kestänyt viikon. Toki siihen on varmaan vaikuttanut sekin, että dokatessa en ole syönyt lääkkeitä, juonut muuta kun viinaa ja syönyt huonosti.
Minä olen nyt raittiina, koska en saa juomisesta enää niitä fiiliksiä mitä sain siitä nuorempana. Vielä pari viikkoa sitten viimeksi yritin niitä fiboja saada ja join viskiä ynnä muuta paskaa, mutta sain vaan krapulan, joka kesti 6 päivää, vaikka join vain 3 päivää ja siitäkin enimmäkseen mietoa alkoholijuomaa.
Kännissä mulle on sattunut myös niin paljon paskamaisia juttuja ja raitis elämä maistuu tosi hyvältä ja tuntuu jännittävältä kuten juomienn tuntui aikoinaan, että en halua nyt juoda. Olen myös tajunnut, että jos en opettele olemaan sosiaalinen selvinpäin, niin en ikinä pääse elämässä eteenpäin ja tämän kaiken olen tajunnut ihan itse. Muita en ole uskonut. ''Mä en usko mitään ennen kuin näen omilla silmilläin''. - juoppo evp
Y kirjoitti:
Todellakin, aa ei tarvitse minua, enkä minä aa:ta. Totta töriset;) Kaikkea hyvää sinulleTiedätkö paljonko normi-ihminen juo? Normi-ihminen EI juo alkoholia yhtään. Miksikö? Alkoholi on myrkky, jota ei tulisi nauttia sisäisesti, tämä on tieteellinen fakta.
Nyt sinulla ei ehkä ole ongelmaa, mutta pian sinä sen saat takaisin jos et ymmärrä mitä olet tekemässä. - Y
juoppo evp kirjoitti:
Tiedätkö paljonko normi-ihminen juo? Normi-ihminen EI juo alkoholia yhtään. Miksikö? Alkoholi on myrkky, jota ei tulisi nauttia sisäisesti, tämä on tieteellinen fakta.
Nyt sinulla ei ehkä ole ongelmaa, mutta pian sinä sen saat takaisin jos et ymmärrä mitä olet tekemässä."Nyt sinulla ei ehkä ole ongelmaa, mutta pian sinä sen saat takaisin jos et ymmärrä mitä olet tekemässä."
Tässä on juuri se aa:laisen ydin. Tiedät, että joudun ongelmiin. Mistä sen tiedät? Siitäkö, että valtaosa aa:laisista joutuu ongelmiin?
Tyypillinen aa:laisen kommentti. - ihan itekseen
aassa kokeillu kirjoitti:
Kerranki joku sanoo suoraan mitä väkeä aalaiset on. Mulla on ihan samansuuntasii kokemuksii siitä väestä. Samallalailla mua alko ahistaa siellä enkä voinu käydä muutamaa kertaa enempää. Kyl täytyy olla todella vaikeessa koukussa dokaamisee joka siel vittii käydä.
Mut siinähä käyvät itkemässä siellä.nin sillon voi hoitaa juomisensa tai juomatta jättämisen ihan ite
- sitten
Kävi että pakko käydä tutustumassa aa:han kun mielenkiintoni heräsi.
AA:n siwuillla mainitaan että
"Enemmistö AA:n jäsenistöstä uskoo löytäneensä ratkaisun juomaongelmalleen, ei tahdonvoimaa käyttäen, vaan itseämme suuremman voiman avulla. Jokainen määrittelee tämän voiman kuitenkin itse haluamallaan tavalla. Monet kutsuvat sitä Jumalaksi, toiset ajattelevat, että se on AA–ryhmä. On myös niitä, jotka kieltäytyvät uskomasta mihinkään. Kaikilla näkemyksillä on tilaa AA:ssa."- onpas hyvin
jatkan omalta osaltani,kun ei tässä tänään ole kiire mihinkään.joskus ennen olisin istunut tähän aikaan jo baarissa vertaisteni kanssa.
nonii. vuosia sitte olin henkisesti ja paljon fyysisestikin niin romuna,että kuolema olisi ollut valtava helpotus mutta siihen ei ollut kannttia. aika luuseri siis silloin.
aa sitten yhtenä,olisko ollu putken jälkeen 4. krapulapäivä,tuli mieleen ja otin selville missä ja milloin semmoinen toimii.
löysin tiedot ja seuraavana iltana oli se kerta,jolloin voi/piti sinne mennä.
vielä portilla arvoin mielessäni,että aa vai baari.
no eikun sisään vaan, kynnys oli ainakin 7 metriä korkea.hiki vaan valui kainaloista ja sormen päistä lätäkköjä lattialle.kovaa oli ja vitun jännittävää negatiivisessa mielessä.mutta kohta alkoi tuntumaan,että jumalauta.näähän tietää ihan tarkkaan mistä on kysymys !
kukaan ei pilkkaa juopoksi eikä tuijottele ruhjeitani vaan myötätunto oikein huokui märkään paitaani.
kohta se eka kerta loppui ja kotiin menin aika kummissani.olisko tosiaan jotain sellaista löytynyt,mikä poistaisi helvetillistä henkistä tuskaa. juomisestahan se paljolti oli tullut.
noista ajoista on jo aikaa.palavereissa käyn harvoin jos koskaan.paljon tuttuja ja muutamia tosiystäviä tuli elämään ja heidän kanssaan voin jakaa ilot.ja surutkin ja vitutukset vaikka niitä ei paljoa enää ole.
minä uskon itseeni ja tiedän,että viinaksien kanssa koetellessa saan aina turpaani.ei välttämättä ekassa tai viidennessä erässä mutta jossain vaiheessa oon taju pois takuuvarmasti.
kohtuukäyttö olisi hyvä vitsi mutta se on liian vakava aihe vitsille.
ryhmän tuki ja ryhmän yksittäisten ihmisten tuki teki muutoksen mahdolliseksi.olihan se oma halu oltava.
sen halun ja juomahalun kanssa sai kyllä vääntää kättä moneen kertaan mutta aina voitin.
palaverit oli silloin tärkeitä hetkiä,jotta sain voimia sinnittelyyn.
sitten alkoi helpottamaan.vähän kerrallaan pikkuasioita opettelin hoitamaan selvin päin.
sellaisia asioita, jotka oli ennen hoituneet hankaluuksien takia rohkaisuryyppyjen jälkeen.
opettelemista riitti,maailmahan ei koskaan ole valmis. mm.ensimmäinen ulkomaan matka.
aikaa on jo mennyt ja kyllä se isokin juoppo osaa kurssin kääntää,kun on riittävä halu, tarve,neuvot ja tuki.
minä tarvitsin siihen ryhmän tukea paljon. sitten alkoi jo omat siivet kantamaan eikä siihen jumalia tarvittu.
joillekin ne on kuitenkin edellytys muutoksen tekemiseen.jokainen tyylillään.
pääasiahan on pääasia,ei se kuinka se tehdään mahdolliseksi ja pysyväksi olotilaksi.
näin hyvin mulla.toivottavasti joku saa tästä vahvistusta epäröintiinsä elämän muutoksesta. - ex-tissuttaja
onpas hyvin kirjoitti:
jatkan omalta osaltani,kun ei tässä tänään ole kiire mihinkään.joskus ennen olisin istunut tähän aikaan jo baarissa vertaisteni kanssa.
nonii. vuosia sitte olin henkisesti ja paljon fyysisestikin niin romuna,että kuolema olisi ollut valtava helpotus mutta siihen ei ollut kannttia. aika luuseri siis silloin.
aa sitten yhtenä,olisko ollu putken jälkeen 4. krapulapäivä,tuli mieleen ja otin selville missä ja milloin semmoinen toimii.
no eikun sisään vaan, kynnys oli ainakin 7 metriä korkea.hiki vaan valui kainaloista ja sormen päistä lätäkköjä lattialle.kovaa oli ja vitun jännittävää negatiivisessa mielessä.mutta kohta alkoi tuntumaan,että jumalauta.näähän tietää ihan tarkkaan mistä on kysymys !
kukaan ei pilkkaa juopoksi eikä tuijottele ruhjeitani vaan myötätunto oikein huokui märkään paitaani.
kohta se eka kerta loppui ja kotiin menin aika kummissani.olisko tosiaan jotain sellaista löytynyt,mikä poistaisi helvetillistä henkistä tuskaa. juomisestahan se paljolti oli tullut.
noista ajoista on jo aikaa.palavereissa käyn harvoin jos koskaan.paljon tuttuja ja muutamia tosiystäviä tuli elämään ja heidän kanssaan voin jakaa ilot.ja surutkin ja vitutukset vaikka niitä ei paljoa enää ole.
minä uskon itseeni ja tiedän,että viinaksien kanssa koetellessa saan aina turpaani.ei välttämättä ekassa tai viidennessä erässä mutta jossain vaiheessa oon taju pois takuuvarmasti.
ryhmän tuki ja ryhmän yksittäisten ihmisten tuki teki muutoksen mahdolliseksi.olihan se oma halu oltava.
sen halun ja juomahalun kanssa sai kyllä vääntää kättä moneen kertaan mutta aina voitin.
sitten alkoi helpottamaan.vähän kerrallaan pikkuasioita opettelin hoitamaan selvin päin.
sellaisia asioita, jotka oli ennen hoituneet hankaluuksien takia rohkaisuryyppyjen jälkeen.
opettelemista riitti,maailmahan ei koskaan ole valmis. mm.ensimmäinen ulkomaan matka.
aikaa on jo mennyt ja kyllä se isokin juoppo osaa kurssin kääntää,kun on riittävä halu, tarve,neuvot ja tuki.
minä tarvitsin siihen ryhmän tukea paljon. sitten alkoi jo omat siivet kantamaan eikä siihen jumalia tarvittu.
pääasiahan on pääasia,ei se kuinka se tehdään mahdolliseksi ja pysyväksi olotilaksi.
näin hyvin mulla.toivottavasti joku saa tästä vahvistusta epäröintiinsä elämän muutoksesta.Kynnys taisi olla tosi korkea kun itseäkin alkoi hikoiluttamaan.
Ajattelin vaan käydä tutustumassa että mikä on meininki. - Raittiutta vaan
onpas hyvin kirjoitti:
näin hyvin mulla.toivottavasti joku saa tästä vahvistusta epäröintiinsä elämän muutoksesta."Vaikka AA ei markkinoi itseään uskonnollisena yhteisönä, sen monet iskulauseet viittaavat korkeimpaan voimaan ja järjestö suositteleekin itseään korkeamman voiman etsimistä. Yhdysvalloissa monet tuomioistuimet ovat lakanneet määrämästä AA-kokoukseen uskonnonvapauden perusteella."
http://fi.wikipedia.org/wiki/AA-liike - onpas hyvin
Raittiutta vaan kirjoitti:
"Vaikka AA ei markkinoi itseään uskonnollisena yhteisönä, sen monet iskulauseet viittaavat korkeimpaan voimaan ja järjestö suositteleekin itseään korkeamman voiman etsimistä. Yhdysvalloissa monet tuomioistuimet ovat lakanneet määrämästä AA-kokoukseen uskonnonvapauden perusteella."
http://fi.wikipedia.org/wiki/AA-liikeon kai kaikki mahdollista !
ihan kuin joku raitistuis määräämällä !
uskontoon en ota kantaa.olen sen suhteen täysin neutraali.noille asioille taitaa olla ihan oma sivusto. - jjjjjjjj
ex-tissuttaja kirjoitti:
Kynnys taisi olla tosi korkea kun itseäkin alkoi hikoiluttamaan.
Ajattelin vaan käydä tutustumassa että mikä on meininki.piti tulla märähtimään.
Voit mulkku vaikka lukea, paskaakoos kirjoitella.
- jos toisenkin
aikoja sitten oli vastaava aloitus.silloin kommentoin sitä ja sain palautetta itseäni viisaammalta ihmiseltä.
hänkin kirjoitti lukeneensa aloituksen ja todenneen,että siinä on menossa tuo vaihe alkoholismia.piste.
kommentoida ei kannata, koska mikään tai kukaan ei pysty auttamaan.
se oli niin fiksusti kirjoitettu,että yritän noudattaa hänen neuvoaan. - Y
Olen lukenut ketjun nyt läpi (12.10.2010 klo 19.55 asti) ja todennut ihan samaa kuin aiemminkin: Aalaiset maalaavat piruja seinille, pelottelevat. Tämän pelotteen kanssa kävi elämä sietämättömäksi. Tätä pelotetta vielä ketjussakin jatkettiin. Ei p***ele, eihän näin voi olla. Kuten aloituksessani mainitsin, en ehkä ollutkaan juoppo? Jos olisin, olisin aa:n oppien mukaan ongelmissa. Onko aa:laisen niin vaikea ymmärtää, ettemme ole veistetty samasta puusta? Varmasti aa puolustaa paikkaansa heillä, joille juominen on tavaton ongelma, heille, jotka tunnista toiseen miettivät juomista ja sen aikaansaamaa onnea/ihanuutta/helpotusta? Eivätkö aa:laiset edelleenkään ymmärrä, mitä lähes jokaisen kokoustilan "huoneentauluissa" lukee: ELÄ JA ANNA ELÄÄ". Eivätkö he ymmäärrä sanomaa, joka siinä esitettään?
Olen aikanani kiertänyt paljon maailman aa palavereita. Erityisesti paikalliset, pienet New Yorkin palaverit ovat jääneet lähtemättömästi mieleen. Siellä todellakin elettiin TÄTÄ PÄIVÄÄ, tätä raitista päivää, päivä kerrallaan. Mitään vuosipäiviä ei vietetty kenenkään kohdalla koskaan. Kenellekkään, joka oli repsahtanut juomaan, ei maalattu mitään "piruja seinille", kuten suomalaisissa aa ryhmissä, ei peloteltu. Toivotettiin vaan *huomenna kaikki muuttuu". Siellä iloittiin ihmistä, joka oli jopa kuukauden juomatta. Jos joku oli retkahtanut juomaan, oltiin siitä pahoillaan, ei sentään tuomittu suomen aa:n tapaan. Ehkäpä suomalainen uskonto, lutherismi, edesauttaa tuomitsemista. Luterismihän uhkaa kaikki "kadotuksen tuleen", mikäli eivät toimi uskontonsa mukaan.. Monesti tälläkin palstalla on keskusteltu aiheesta: Onko aa uskonto? On se. Taisin sohaista pahasti. Kyllä aa on uskonto, 12/12 kirjaa luetaan kuin raamattua, sitä kommentoidaan ja ollaan pahoillaan, jos sitä ei ole tullut noudatetuksi.
AA on ihan huippujuttu niille, joilla juominen on ISO ongelma. Niille, jotka toistuvista juomiskerroista aiheutuu terveydellisiä/taloudellisia/perheriitoja ja muita ongelmia. AA ohjelma on jalo, kieltämättä, kunhan suomen aa:kin alkaisi sitä noudattamaa. Suomen aa:ta tarkoitan lähinnä jäsenistöllä.
Kaikkea hyvää teille aa:n avulla raitistuneille, pysykää raittiina jos välimuotoa ei ole.
Älkää tuomitko!!- t. voipytty
kokemuksistasi ja asiallisesta kritiikistä.
Pitkän linjan aa-laisena olen oppinut ymmärtämään, että en pysty ennustamaan toisen ihmisen juomista tai raitistumista. Käyn melko runsaasti palavereissa, koska saan sieltä tukea omaan elämääni ja vuorostani voin tukea toisia alkoholisteja säilyttämään raittiutensa. Olen yhteyksissä aa-laisiin muulloinkin kuin ryhmätilanteissa. Asun pääkaupunkiseudulla, joten olen siitä hyvässä asemassa, että täällä on paljon palavereja. Voin siis käydä eri viikonpäivinä ja eri tavoin toimivissa ryhmissä. Omassa ryhmässä hoidan tietenkin palvelutehtäviä omalla vuorollani, vapaaehtoisesti kenenkään painostamatta.
AA:han saa tulla ja on toivottavaakin, että pääsee ennen kuin on tavattomia ongelmia. Pohja on kuitenkin löydettävä ja korostan, että pohja on jokaisella ihan ikioma.
Hyvää raittiutta sinulle ja muillekin! - ex-tissuttaja
Jopas on puolesta-vastaan ketju.
Tällä viikolla tarkoitus käydä tutustumassa ja katsotaan nyt miten käy. Onneksi olen jo pohjustanut asiaa eikä tartte mennä sinne tärisevänä rauniona ja jos mahdollisuus niin saatanpa puhuakin muutaman sanan.
Olettaisin että kohtaan siellä ihmisiä eri mielipiteineen kuten täällä palstallakin.
Ehkä voisin löytää muutaman ystävänkin?
En ymmärrä noita "pelotteita" mutta kai se johtuu siitä etten tarvitse tukea lääkäreiltä tai sitten aa:sta ja voin marssia ovesta ulos jos ei miellytä.
Pitää hieman kommentoida noita 12 askelta ja luen nämä askeleet ensi kerran.
1.Myönsimme voimattomuutemme alkoholiin nähden ja että elämämme oli muodostunut sellaiseksi, ettemme omin voimin kyenneet selviytymään.
- Tällä hetkellä selviän ja tulevaisuuskin näyttää paremmalta.
2.Opimme uskomaan, että joku itseämme suurempi voima voisi palauttaa terveytemme.
- Minä olen se voima.
3.Päätimme luovuttaa tahtomme ja elämämme Jumalan huomaan -sellaisena kuin Hänet käsitimme.
- Hetkinen, uskontoni on oma asiani.
4.Suoritimme perusteellisen ja rehellisen moraalisen itsetutkistelun.
- Se on työn alla ja lyhyessäkin ajassa olen päässyt aika pitkälle.
5.Myönsimme väärien tekojemme todellisen luonteen Jumalalle, itsellemme ja jollekin toiselle ihmiselle.
- Okei olen yrittänyt korjata ja sovittaa vääriä tekojani itselle ja läheisille.
6.Olimme täysin valmiit antamaan Jumalan poistaa kaikki nämä luonteemme heikkoudet.
- Minun uskoni on edelleen oma asiani.
7.Nöyrästi pyysimme Häntä poistamaan vajavuutemme.
- sama kuin yllä.
8.Teimme luettelon kaikista vahingoittamistamme henkilöistä ja halusimme hyvittää heitä kaikkia.
- Tuohon olen pyrkinytkin tosin huonolla menestyksellä.
9.Hyvitimme henkilökohtaisesti näitä ihmisiä milloin vain mahdollista, ellemme näin tehdessämme vahingoittaneet heitä tai muita.
- Ihan asiaa.
10.Jatkoimme itsetutkistelua ja kun olimme väärässä, myönsimme sen heti.
- Jep elämää opetellaan ja itsetutkiselua (vaikeaa).
11.Pyrimme rukouksen ja mietiskelyn avulla kehittämään tietoista yhteyttämme Jumalaan, sellaisena kuin Hänet käsitimme, rukoillen ainoastaan tietoa Hänen tahdostaan meidän suhteemme ja voimaa sen toteuttamiseen.
- Mietiskelyä ja miksei joskus rukoiluakin mutta edelleen uskoni on oma asiani.
12.Koettuamme hengellisen heräämisen näiden askelten tuloksena yritimme saattaa tämän sanoman alkoholisteille sekä toteuttaa näitä periaatteita kaikissa toimissamme.
- Hengellinen herääminen? Tietysti voin yrittää neuvoa toisia alkoholisteja mutta harkinnan varaisesti.
Tulkitsenko nämä 12 askelta liian kirjaimellisesti?
Ymmärtäkää että aa on minulle täysin vieras lukuunottamatta nettitietoa. - Ei nappaa
ex-tissuttaja kirjoitti:
Tällä viikolla tarkoitus käydä tutustumassa ja katsotaan nyt miten käy. Onneksi olen jo pohjustanut asiaa eikä tartte mennä sinne tärisevänä rauniona ja jos mahdollisuus niin saatanpa puhuakin muutaman sanan.
Olettaisin että kohtaan siellä ihmisiä eri mielipiteineen kuten täällä palstallakin.
En ymmärrä noita "pelotteita" mutta kai se johtuu siitä etten tarvitse tukea lääkäreiltä tai sitten aa:sta ja voin marssia ovesta ulos jos ei miellytä.
1.Myönsimme voimattomuutemme alkoholiin nähden ja että elämämme oli muodostunut sellaiseksi, ettemme omin voimin kyenneet selviytymään.
2.Opimme uskomaan, että joku itseämme suurempi voima voisi palauttaa terveytemme.
- Minä olen se voima.
3.Päätimme luovuttaa tahtomme ja elämämme Jumalan huomaan -sellaisena kuin Hänet käsitimme.
5.Myönsimme väärien tekojemme todellisen luonteen Jumalalle, itsellemme ja jollekin toiselle ihmiselle.
- Okei olen yrittänyt korjata ja sovittaa vääriä tekojani itselle ja läheisille.
6.Olimme täysin valmiit antamaan Jumalan poistaa kaikki nämä luonteemme heikkoudet.
- sama kuin yllä.
8.Teimme luettelon kaikista vahingoittamistamme henkilöistä ja halusimme hyvittää heitä kaikkia.
9.Hyvitimme henkilökohtaisesti näitä ihmisiä milloin vain mahdollista, ellemme näin tehdessämme vahingoittaneet heitä tai muita.
- Ihan asiaa.
11.Pyrimme rukouksen ja mietiskelyn avulla kehittämään tietoista yhteyttämme Jumalaan, sellaisena kuin Hänet käsitimme, rukoillen ainoastaan tietoa Hänen tahdostaan meidän suhteemme ja voimaa sen toteuttamiseen.
12.Koettuamme hengellisen heräämisen näiden askelten tuloksena yritimme saattaa tämän sanoman alkoholisteille sekä toteuttaa näitä periaatteita kaikissa toimissamme.
- Hengellinen herääminen? Tietysti voin yrittää neuvoa toisia alkoholisteja mutta harkinnan varaisesti.
Ymmärtäkää että aa on minulle täysin vieras lukuunottamatta nettitietoa.Jos 12. askeleen hengellistä heräämistä tulkitsee kirjaimellisesti, niin sehän tarkoittaa uskoon tuloa, ja sanoman levittäminen on sitten sitä käännytys työtä. :)
Ei nappaa kirjoitti:
Jos 12. askeleen hengellistä heräämistä tulkitsee kirjaimellisesti, niin sehän tarkoittaa uskoon tuloa, ja sanoman levittäminen on sitten sitä käännytys työtä. :)
AA tai tarkemmin sanottuna 12-askeleen työ ei ole käännytystä koska se ei tuota mitään tulosta, kuvittele itse että ovellesi tuli lauma aa-n jäseniä kalastelemaan sinua ryhmään, lähtisitko? Tuskin. ps. en olisi lähtenyt minäkään jos minua olisi tultu kalastelemaan silloin joskus.
2. Jos joku jäseen olisi yrittänyt käännyttää minua niin aa-taipaleeni olisi jäänyt hyvin lyhyeksi, se kuitenkin kesti yli 10-vuotta, nyt olen pitänyt pari vuotta taukoa omasta halustani.
3. Jos haluat tietää aa-sta jotain niin lue 12 perinettä.
4. en yleensä kommentoi näihin "aa-ketjuihin" mitään enkä kommentoi tämän viestinkään jälkeen.- ex-tissuttaja
Ei nappaa kirjoitti:
Jos 12. askeleen hengellistä heräämistä tulkitsee kirjaimellisesti, niin sehän tarkoittaa uskoon tuloa, ja sanoman levittäminen on sitten sitä käännytys työtä. :)
Käyn kuitenkin kattomassa näitten nettikirjoitusten perusteella mitään voi tulkita.
- tuleva ystäväsi
ex-tissuttaja kirjoitti:
- Minä olen se voima.
- sama kuin yllä.
- Ihan asiaa.
Ymmärtäkää että aa on minulle täysin vieras lukuunottamatta nettitietoa.nämä linkit varmaan löysitkin jo netistä.nää on ne viralliset alkusivut.sävyeroja niissä on.
muuten tavallista ihmistä ei kiinnosta miksi niin.
liittyy hallinnon valtataisteluun,johtajan paikat kiinnostaa aina.ihan kuin missä tahansa organisaatiossa.
noissa linkeissä kerrotaan asiasta tiukimman mukaan.ongelmia tulee siinä,kun alkaa ajatella ettei tuo nyt niin tärkeää ole vaan minun kohdalla asiat on toisin.voi ollakin mutta jos ei olekaan ?
se on varmaan helppo uskoa,että tulija on aloittelija raitistumisasiassa ja tekstien takana on jättimäinen kokemus henkilökohtaisista alkoholiongelmista,onnistumiset ja epäonnistumiset tiivistettyinä muotoonsa.
liikaa ei etukäteen asiaa kannata pohtia.kaikki on alkuun pääsyyn valmista ryhmän yhteistyöllä, jos vaan se oma kivenkova päätös juomattomuudesta on olemassa ja pitää. silloin loppuu juominen pakostakin.
sen tilalle tulee tiettyä tasaisuutta ja elämänsä hallintaa.tulee aikaa harrastaa ja parantaa edelleen elämänsä laatua. saa uusia raittiita tuttuja ja niitä tärkeitä ystäviä.voiko sen parempaa ollakaan.
jos se ei miellytä niin äkkiä pääsee takaisin entiseen elämään.yksi narautus vaan.
erityisesti kannattaa kuunnella heitä,joilla on useita raittiita vuosia takana,ehkä viisi tai enempi.
hehän on sinun esimerkkejä,eivät suinkaan muutaman hetken raittiina olleet ja jotka todennäköisesti lähtevät nauttimaan elämästä pätkäraittiudellaan "kohtuukäyttön" oppineena.
sekin kuuluu alkoholismin elämään.oppia haetaan kantapään kautta,kun ei osaa luovuttaa alkoholin edessä.eli on sitä juomatonta henkilökohtaista viinaa jäljellä.monta sille reissulleen kuollutta tiedän.
päivä kerrallaan juomatta on pirun hyvä neuvo.alussa se kyllä voi olla välillä 5 minuuttia kerrallaan.
mulla ainakin,niin muistelen.
ei ole järkeä miettiä mitä kuukauden tai vuoden juomattomuuden jälkeen.jos on etukäteen joku aikaraja niin mitä sitten tapahtuu,kun se on saavutettu ? aivan.
myöskään minun ajatusmaailmaan ei mahtunut ajatusta ikuisesta raittiudesta vaan alkoi vintissä viheltämään.päivä kerrallaan-oppiminen rauhoitti tilanteen.
http://www.aa.fi/index.html
http://www.aasuomi.fi/ - ex-tissuttaja
raitis kirjoitti:
AA tai tarkemmin sanottuna 12-askeleen työ ei ole käännytystä koska se ei tuota mitään tulosta, kuvittele itse että ovellesi tuli lauma aa-n jäseniä kalastelemaan sinua ryhmään, lähtisitko? Tuskin. ps. en olisi lähtenyt minäkään jos minua olisi tultu kalastelemaan silloin joskus.
2. Jos joku jäseen olisi yrittänyt käännyttää minua niin aa-taipaleeni olisi jäänyt hyvin lyhyeksi, se kuitenkin kesti yli 10-vuotta, nyt olen pitänyt pari vuotta taukoa omasta halustani.
4. en yleensä kommentoi näihin "aa-ketjuihin" mitään enkä kommentoi tämän viestinkään jälkeen.Kiitos että kommentoit.
- Y
ex-tissuttaja kirjoitti:
- Minä olen se voima.
- sama kuin yllä.
- Ihan asiaa.
Ymmärtäkää että aa on minulle täysin vieras lukuunottamatta nettitietoa.Voipytylle: Asia on juuri niinkuin kerroit. Palavereista saa voimaa omalle raittiudellen, jos juominen aiheuttaa ongelmia/vaikeuksia. Siellä on laidasta laitaan erilaisia ihmisiä. Kiihkoilijoita myös, nehän siellä minua ahdistikin. En nyt vaan voi sille mitään, jos näiden kiihkoilijoiden vuoksi ahdistuin. AA on jokaiselle siellä olevalle ihan vapaaehtoinen juttu, ei saisi tuomita henkilöä, joka ajattelee omalla tavallaan. Jäädessäni pois palavereita, juuri nämä kiihkomieliset soittelivat ja maalailivat piruja seinille. Ahdistavia puheluita näiltä "tovereilta". Palvelutehttävät, kahvinkeitto muun muassa, pitävät sinut raittiina, tämänkin olen kokenut. Kun on pakko mennä paikalle, ei voi laistaa ryhmiä. Olin itsekkin aikanaan kahvinkeittäjänä eräässä niinikään pääkaupunkiseudun ryhmässä.
ex-tissuttajalle: Mene vain urhoollisesti kokouksiin, siellä olet varmasti omiesi parissa. Ehkä koet asian ihan positiivisena? Ehkä samaistut ja koet henkisesti rauhan? Muista myös, olet ihan ikioma yksilösi siinä joukossa ja kenties ajattelet hieman erilailla, kuin muut? AA:ssa moni on saanut raittiuden ja raittuden myös ovat säilyttäneet. Mukaan vain.
Moni on tulkinnut aloitukseni niin, että olisin aa ryhmiä vastaan. Ei todellakaan ole näin, "pärstäongelmana" sitä ennemmin pitäisin. Olen tieni valinnut ja jos jossain kohtaa tunnen meneväni "perse edellä puuhun", tottakai aa:n ovet ovat avoinna. Minullekkiin.
Ihan lämpimin ajatuksin aa:sta...... - Y
raitis kirjoitti:
4. en yleensä kommentoi näihin "aa-ketjuihin" mitään enkä kommentoi tämän viestinkään jälkeen.Mika, olet itse elävä esimerkki siitä, mitä aa on tehnyt. Olet raitis. Tsemppiä!
- raitisilmanaata
tuleva ystäväsi kirjoitti:
nämä linkit varmaan löysitkin jo netistä.nää on ne viralliset alkusivut.sävyeroja niissä on.
liittyy hallinnon valtataisteluun,johtajan paikat kiinnostaa aina.ihan kuin missä tahansa organisaatiossa.
noissa linkeissä kerrotaan asiasta tiukimman mukaan.ongelmia tulee siinä,kun alkaa ajatella ettei tuo nyt niin tärkeää ole vaan minun kohdalla asiat on toisin.voi ollakin mutta jos ei olekaan ?
se on varmaan helppo uskoa,että tulija on aloittelija raitistumisasiassa ja tekstien takana on jättimäinen kokemus henkilökohtaisista alkoholiongelmista,onnistumiset ja epäonnistumiset tiivistettyinä muotoonsa.
liikaa ei etukäteen asiaa kannata pohtia.kaikki on alkuun pääsyyn valmista ryhmän yhteistyöllä, jos vaan se oma kivenkova päätös juomattomuudesta on olemassa ja pitää. silloin loppuu juominen pakostakin.
sen tilalle tulee tiettyä tasaisuutta ja elämänsä hallintaa.tulee aikaa harrastaa ja parantaa edelleen elämänsä laatua. saa uusia raittiita tuttuja ja niitä tärkeitä ystäviä.voiko sen parempaa ollakaan.
jos se ei miellytä niin äkkiä pääsee takaisin entiseen elämään.yksi narautus vaan.
erityisesti kannattaa kuunnella heitä,joilla on useita raittiita vuosia takana,ehkä viisi tai enempi.
hehän on sinun esimerkkejä,eivät suinkaan muutaman hetken raittiina olleet ja jotka todennäköisesti lähtevät nauttimaan elämästä pätkäraittiudellaan "kohtuukäyttön" oppineena.
sekin kuuluu alkoholismin elämään.oppia haetaan kantapään kautta,kun ei osaa luovuttaa alkoholin edessä.eli on sitä juomatonta henkilökohtaista viinaa jäljellä.monta sille reissulleen kuollutta tiedän.
päivä kerrallaan juomatta on pirun hyvä neuvo.alussa se kyllä voi olla välillä 5 minuuttia kerrallaan.
ei ole järkeä miettiä mitä kuukauden tai vuoden juomattomuuden jälkeen.jos on etukäteen joku aikaraja niin mitä sitten tapahtuu,kun se on saavutettu ? aivan.
myöskään minun ajatusmaailmaan ei mahtunut ajatusta ikuisesta raittiudesta vaan alkoi vintissä viheltämään.päivä kerrallaan-oppiminen rauhoitti tilanteen.
http://www.aasuomi.fi/"monta sille reissulleen kuollutta tiedän."
Pelotteletko? - ex-tissuttaja
Y kirjoitti:
Voipytylle: Asia on juuri niinkuin kerroit. Palavereista saa voimaa omalle raittiudellen, jos juominen aiheuttaa ongelmia/vaikeuksia. Siellä on laidasta laitaan erilaisia ihmisiä. Kiihkoilijoita myös, nehän siellä minua ahdistikin. En nyt vaan voi sille mitään, jos näiden kiihkoilijoiden vuoksi ahdistuin. AA on jokaiselle siellä olevalle ihan vapaaehtoinen juttu, ei saisi tuomita henkilöä, joka ajattelee omalla tavallaan. Jäädessäni pois palavereita, juuri nämä kiihkomieliset soittelivat ja maalailivat piruja seinille. Ahdistavia puheluita näiltä "tovereilta". Palvelutehttävät, kahvinkeitto muun muassa, pitävät sinut raittiina, tämänkin olen kokenut. Kun on pakko mennä paikalle, ei voi laistaa ryhmiä. Olin itsekkin aikanaan kahvinkeittäjänä eräässä niinikään pääkaupunkiseudun ryhmässä.
ex-tissuttajalle: Mene vain urhoollisesti kokouksiin, siellä olet varmasti omiesi parissa. Ehkä koet asian ihan positiivisena? Ehkä samaistut ja koet henkisesti rauhan? Muista myös, olet ihan ikioma yksilösi siinä joukossa ja kenties ajattelet hieman erilailla, kuin muut? AA:ssa moni on saanut raittiuden ja raittuden myös ovat säilyttäneet. Mukaan vain.
Moni on tulkinnut aloitukseni niin, että olisin aa ryhmiä vastaan. Ei todellakaan ole näin, "pärstäongelmana" sitä ennemmin pitäisin. Olen tieni valinnut ja jos jossain kohtaa tunnen meneväni "perse edellä puuhun", tottakai aa:n ovet ovat avoinna. Minullekkiin.
Ihan lämpimin ajatuksin aa:sta......Juu ei tiedä kun ei ole kokemusta aa:sta.
Avoimin mielin kuitenkin menen kokoukseen ja toivon että saisin ystäviä ja pitäisin itse vaihteeksi turpani tukossa ja keskittyisin aluksi kuuntelemaan. - Koukku--
tuleva ystäväsi kirjoitti:
nämä linkit varmaan löysitkin jo netistä.nää on ne viralliset alkusivut.sävyeroja niissä on.
http://www.aasuomi.fi/"jos se ei miellytä niin äkkiä pääsee takaisin entiseen elämään.yksi narautus vaan."
Tuo lause kertoo erinomaisen hyvin miten AA:ssa ajatellaan..
Jos lähdet, vaihtoehdot on vähissä. - Y
ex-tissuttaja kirjoitti:
Juu ei tiedä kun ei ole kokemusta aa:sta.
Avoimin mielin kuitenkin menen kokoukseen ja toivon että saisin ystäviä ja pitäisin itse vaihteeksi turpani tukossa ja keskittyisin aluksi kuuntelemaan.Itse aa:n alkutaipaleella en saanut moneen viikkoon sanaa suustani. Kuuntelu on hyvä alku.....
Rohkein mielin vaan..... Tsemppiä! - tuleva y
raitisilmanaata kirjoitti:
"monta sille reissulleen kuollutta tiedän."
Pelotteletko?mulla riittää,että kerron omia kokemuksiani ja niihin kuuluu monen kuolema juomiseen.
pelottaako se ? - Y
tuleva y kirjoitti:
mulla riittää,että kerron omia kokemuksiani ja niihin kuuluu monen kuolema juomiseen.
pelottaako se ?Onhan se kova pelote. Moni on kuollut viinaan. Vaan onko sanomasi IHAN KAIKILLE sama? Heillekkin, jotka aa:n oven aukaisevat? Heillekkin, joilla "pohja" on aika korkealla? Heille, joiden ei ehkä "ongelmansa" vuoksi olisi koskaan pitänyt aa:han tulla?
Pelote, uhka tai miten sitä nimitetäänkin, on aa:ssa läsnä. Aina. AA:ssa on aika paljon tulokkaita. Pelotteiden ja uskontoon viittaavien askelien myötä myös menokkaita.
Mielenkiinnosta, miksi nimimerkkisi on "tuleva Y"? - nytraittiina
ex-tissuttaja kirjoitti:
Avoimin mielin kuitenkin menen kokoukseen ja toivon että saisin ystäviä ja pitäisin itse vaihteeksi turpani tukossa ja keskittyisin aluksi kuuntelemaan.yleisin käytäntö on, että kukin paikalla olija käyttää vain yhden puheenvuoron. Eka askeleen palaverissa kuulet luultavasti ns. juomistarinoita eli miten juotiin, mitä tapahtui sitten ja mitä elämä on nytten.
- ex-aaalkkis
nytraittiina kirjoitti:
yleisin käytäntö on, että kukin paikalla olija käyttää vain yhden puheenvuoron. Eka askeleen palaverissa kuulet luultavasti ns. juomistarinoita eli miten juotiin, mitä tapahtui sitten ja mitä elämä on nytten.
Jos/kun pidät oman puheenvuoron, niin älä heittäydy liian avoimeksi, kerro vain itsestäsi ja alkoholiongelmastasi. :)
Tulokkaan ns. aa-humala voi aiheuttaa hallitsemattoman puhetulvan, jossa tulee mahd. haukuttua sukulaiset, exät, ryyppykaverit ym. ym. :(
Vältä sanomasta kaikkea sellaista mitä myöhemmin saattaisit katua.
Anonyymiys on vain aa-liikkeen nimessä, se ei tarkoita etteikö sua ja sun lähipiiriäsi tunnettaisi.. tietysti sekin riippuu paljolti siitä asuuko suuressa vai pienessä kaupungissa.
Jos on juonut itsensä huonoon jamaan, niin pitää ymmärtää myös se tosiasia, ettei kukaan ulkopuolinen ole kaatanut väkisin viinaa kurkkuusi, siksi varoittelin. :D - t. voipytty
ex-tissuttaja kirjoitti:
Avoimin mielin kuitenkin menen kokoukseen ja toivon että saisin ystäviä ja pitäisin itse vaihteeksi turpani tukossa ja keskittyisin aluksi kuuntelemaan.Parempi katsoa kuin katua. Kertoile sitten tuntemuksistasi.
- ex-tissuttaja
ex-aaalkkis kirjoitti:
Jos/kun pidät oman puheenvuoron, niin älä heittäydy liian avoimeksi, kerro vain itsestäsi ja alkoholiongelmastasi. :)
Tulokkaan ns. aa-humala voi aiheuttaa hallitsemattoman puhetulvan, jossa tulee mahd. haukuttua sukulaiset, exät, ryyppykaverit ym. ym. :(
Vältä sanomasta kaikkea sellaista mitä myöhemmin saattaisit katua.
Anonyymiys on vain aa-liikkeen nimessä, se ei tarkoita etteikö sua ja sun lähipiiriäsi tunnettaisi.. tietysti sekin riippuu paljolti siitä asuuko suuressa vai pienessä kaupungissa.
Jos on juonut itsensä huonoon jamaan, niin pitää ymmärtää myös se tosiasia, ettei kukaan ulkopuolinen ole kaatanut väkisin viinaa kurkkuusi, siksi varoittelin. :DTarkkailen vaan ja lyhyesti esittelen itseni. Kiitti kuitenkin vinkeistä.
Moni voikin tunnistaa että hei, sä oot se kundi joka liikkuu aina olutpullo kädessä :D - ,
raitis kirjoitti:
4. en yleensä kommentoi näihin "aa-ketjuihin" mitään enkä kommentoi tämän viestinkään jälkeen.omasta halusta.joopa joo
- Y
Olen täällä mokillä ollut nyt pari päivää. Ei janota. Uhkailuista, pelotteluista, aa:laisten itseriittoisuudesta/tietämyksestä huolimatta olen täällä vesiselvänä. Kuten täällä eräs vääräleuka taannoin kirjoitti: Oonko alakkoholisti?
Kaikkea hyvää kaikille tasapuolisesti... - ex-tissuttaja
Jatkan tähän samaan ketjuun.
Olin eilen parkissa aa:n edessä kunnes tajusin jotain ja nostin kytkintä.
Tämän n. 3kk:den aikana olen hyvin harvoin ajatellut alkoholia joten miksi lisätä sitä menemällä paikkaan jossa siitä varmasti pälätetään koko ajan. Ehkä siellä tehdään muutakin mutta pääasiassa alkoholijuttua.
Sama homma kuin katkolla että koko ajan pälätettiin viinasta oli sitten ruokasali, tupakkahuone tai jokin palaveri. Perkele siitä jankkaamisestahan saa jo kylliksi syytä lähteä vetämään kännit. Siitä puhe mistä puute.
Täällä netissä se on helpompaa kun saa itse valita ajankohdan koska haluaa jotain puhua-kirjoittaa.
Minulla vituttaa tänään ja minulla vituttaa juuri se etten ole keksinyt miksei tee mieli juoda.
Onko kyseessä totaalinen kyllästyminen alkoholiin vai mikä? Tosin jätin napitkin samalla niin,,vittu minä tiedä?
Tosin onko tuolla syyllä niin paljoa väliä koska pääasia on että olen raittiina.- Y
Niin. Sinä keksit hyvän pointin. Juuri tässä se on villakoiran ydin, kun ei sitä viinaa tarvitse koko ajan ajatella.
Miksi tarvitsee joka kokouksessa pälättää, olen alkoholisti. Muista, olet alkoholisti, muista, yksikin ryyppy jne... Ei enää pelottelua.
Kiitos ei enää.
Onnea ja autuutta ilman aa:ta....... - 34tb455yy
Ei oo laitaa kun vituttaa ja vituttaa, perkele hyppää järveen, jos se helpottais.
- ex-tissuttaja
Y kirjoitti:
Niin. Sinä keksit hyvän pointin. Juuri tässä se on villakoiran ydin, kun ei sitä viinaa tarvitse koko ajan ajatella.
Miksi tarvitsee joka kokouksessa pälättää, olen alkoholisti. Muista, olet alkoholisti, muista, yksikin ryyppy jne... Ei enää pelottelua.
Kiitos ei enää.
Onnea ja autuutta ilman aa:ta.......En täysin sulje aa:ta mielestäni ja jos alkaa olut himottamaan niin sitten arvioin tilanteen uudelleen.
En minä usko tuohon pelotteluun ennenkuin olen itse kokenut sen. Tosin minua on hyvin vaikea pelotella. - ex-tissuttaja
34tb455yy kirjoitti:
Ei oo laitaa kun vituttaa ja vituttaa, perkele hyppää järveen, jos se helpottais.
Myönnän että olisin voinut esittää asian fiksummin.
Helpotti jo, ja ehkä jätän järven väliin. - Y
ex-tissuttaja kirjoitti:
En täysin sulje aa:ta mielestäni ja jos alkaa olut himottamaan niin sitten arvioin tilanteen uudelleen.
En minä usko tuohon pelotteluun ennenkuin olen itse kokenut sen. Tosin minua on hyvin vaikea pelotella....pelotteeseen. Kokeile itse, huomaat sen pian...
- Maroolofi
ex-tissuttaja kirjoitti:
Myönnän että olisin voinut esittää asian fiksummin.
Helpotti jo, ja ehkä jätän järven väliin.Onhan se niin, että monta kertaa kun on kuunnellut jonkun vanhan jermun ryyppytarinoita aa.ssa, niin on kokouksen jälkeen ollut suunnattava lähimpään pubiin pää kolmantena jalkana. On se alkoholi vaan niin taianomainen aine.
- ex-tissuttaja
Y kirjoitti:
...pelotteeseen. Kokeile itse, huomaat sen pian...
Sori en edelleenkään ymmärrä noita peloitteita.
Voihan joukossa olla muutama kiihkoilija mutta nehän voi ohittaa pelkällä olankohautuksella.
Itsehän sitä päättää mihin suostuu ja mitä tekee ja jos ei toisille sovi niin so what? - t. voipytty
Y kirjoitti:
...pelotteeseen. Kokeile itse, huomaat sen pian...
perustunut enimmäisestä palaverista lähtien toivoon, toivoon paremmasta elämästä.
ex-tissuttaja kirjoitti:
Sori en edelleenkään ymmärrä noita peloitteita.
Voihan joukossa olla muutama kiihkoilija mutta nehän voi ohittaa pelkällä olankohautuksella.
Itsehän sitä päättää mihin suostuu ja mitä tekee ja jos ei toisille sovi niin so what?Otsikossa kaikki. no laitetaan eka perinteestä hieman tietoa: "Tuskinpa mikään muu yhteisö tarkemmin valvoo yksilön ajatuksen, sanan ja toiminnan vapautta. Kukaan aa-jäsen ei pakottaa ketään toveriaan mihinkään; Ketään ei voi rangaista tai karkoittaa. Toipumisohjelmamme 12-askeltakin ovat vain ehdotuksia"
Eli sellaista.- nähty on
raitis kirjoitti:
Otsikossa kaikki. no laitetaan eka perinteestä hieman tietoa: "Tuskinpa mikään muu yhteisö tarkemmin valvoo yksilön ajatuksen, sanan ja toiminnan vapautta. Kukaan aa-jäsen ei pakottaa ketään toveriaan mihinkään; Ketään ei voi rangaista tai karkoittaa. Toipumisohjelmamme 12-askeltakin ovat vain ehdotuksia"
Eli sellaista."Tuskinpa mikään muu yhteisö tarkemmin valvoo yksilön ajatuksen, sanan ja toiminnan vapautta. Kukaan aa-jäsen ei pakottaa ketään toveriaan mihinkään; Ketään ei voi rangaista tai karkoittaa. Toipumisohjelmamme 12-askeltakin ovat vain ehdotuksia"
Teoriassa ehkä noin, mutta käytäntö on kuitenkin ihan jotain muuta. - 1+4
nähty on kirjoitti:
"Tuskinpa mikään muu yhteisö tarkemmin valvoo yksilön ajatuksen, sanan ja toiminnan vapautta. Kukaan aa-jäsen ei pakottaa ketään toveriaan mihinkään; Ketään ei voi rangaista tai karkoittaa. Toipumisohjelmamme 12-askeltakin ovat vain ehdotuksia"
Teoriassa ehkä noin, mutta käytäntö on kuitenkin ihan jotain muuta.Ryhmä ei kunnoita perinteitä jotka ovat vähintään yhtä tärkeitä kuin toipumisohjelma (12 askelta)
- Y
raitis kirjoitti:
Otsikossa kaikki. no laitetaan eka perinteestä hieman tietoa: "Tuskinpa mikään muu yhteisö tarkemmin valvoo yksilön ajatuksen, sanan ja toiminnan vapautta. Kukaan aa-jäsen ei pakottaa ketään toveriaan mihinkään; Ketään ei voi rangaista tai karkoittaa. Toipumisohjelmamme 12-askeltakin ovat vain ehdotuksia"
Eli sellaista.Olen aina sanonut, että aa ohjelma on jalo, vaan aa:laiset noudattaa sitä omalla tavallaan. Aika moni pysyy tiukasti aa:ohjelmassa käymättä yhdessäkään palaverissa. Mika, itsekkin tiedät asiain laidan. Olet raittiina aa:n ohjelmassa pysyen käymättä enää palavereissa.
- vaitioloneuvos
nähty on kirjoitti:
"Tuskinpa mikään muu yhteisö tarkemmin valvoo yksilön ajatuksen, sanan ja toiminnan vapautta. Kukaan aa-jäsen ei pakottaa ketään toveriaan mihinkään; Ketään ei voi rangaista tai karkoittaa. Toipumisohjelmamme 12-askeltakin ovat vain ehdotuksia"
Teoriassa ehkä noin, mutta käytäntö on kuitenkin ihan jotain muuta."Tuskinpa mikään muu yhteisö tarkemmin valvoo yksilön ajatuksen, sanan ja toiminnan vapautta."
Niinpä niin..mutta, on kai vapaassa maassa olemassa sellaisiakin yhteisöjä, joissa näitä perustuslaillisia vapauksia ei sen kummemmin tarvitse erikseen valvoa. :) - ei kiitos
Maroolofi kirjoitti:
Onhan se niin, että monta kertaa kun on kuunnellut jonkun vanhan jermun ryyppytarinoita aa.ssa, niin on kokouksen jälkeen ollut suunnattava lähimpään pubiin pää kolmantena jalkana. On se alkoholi vaan niin taianomainen aine.
Maroolofio on oikeassa, hämmästyttävän monet suuntaa AA tapaamisen jälkeen baariin.
En käsitä miksi joku haluaa mennä kuuntelemaan vanhojen juoppojen samoja horinoita illasta toiseen.
Ja AA tovereistahan ei löydy yhtään oikeasti raitista. Jos ei viinaan kuolla, ainakin tupakkaan, ja nopeammin. Missään ei näe niin pahoja ketjupolttajia kun AA tapaamisissa. Eikä sellainen ole raittiutta.
AA tuntee vain kuivajuoppoja, ei muuta. Se on ikävä totuus, vaikka muuta väittävät. Ja sitten kaikki vuosipäivä kakut.. ei hemmetti, ainakin jokainen minun tietämäni on välillä brenkkua vetänyt, ei vaan kokouksessa kerro, ja sitten tekopyhät kakkukahvit, kun vuosi raittiina. Vastenmielistä. - Y
ei kiitos kirjoitti:
Maroolofio on oikeassa, hämmästyttävän monet suuntaa AA tapaamisen jälkeen baariin.
En käsitä miksi joku haluaa mennä kuuntelemaan vanhojen juoppojen samoja horinoita illasta toiseen.
Ja AA tovereistahan ei löydy yhtään oikeasti raitista. Jos ei viinaan kuolla, ainakin tupakkaan, ja nopeammin. Missään ei näe niin pahoja ketjupolttajia kun AA tapaamisissa. Eikä sellainen ole raittiutta.
AA tuntee vain kuivajuoppoja, ei muuta. Se on ikävä totuus, vaikka muuta väittävät. Ja sitten kaikki vuosipäivä kakut.. ei hemmetti, ainakin jokainen minun tietämäni on välillä brenkkua vetänyt, ei vaan kokouksessa kerro, ja sitten tekopyhät kakkukahvit, kun vuosi raittiina. Vastenmielistä.Vapaus olla, vapaus mennä, vapaus tehdä, vapaus olla tekemättä, vapaus ottaa, vapaus olla ottamatta, siis ylipäätään vapaus! Se on se, jota koen nyt ilman aa:ta.
Täällä on koetettu aa:laisten tapaan varoitella, uhkailla, kuulemma tiedetään, kuinka minulle tulee käymään.
Tähän ketjuun on laitettu aa:askelia, perinteitä ym. Yritetään kertoa, miten aa:ssa TULISI ohjelman mukaan menetellä. Ohjelma on ihan sama joka puolella maailmaa. Miksi siis esim. USA:ssa ohjelmaa noudatetaan toisin, vapaammin, kuin täällä koto-suomessa? Suomessa on hel**in jäykkää tämä aa ohjelma. Noudatetaan ohjelmaa yrittäen pitää juuri siitä kiinni, mitä ohjelma opettaa. Ei muisteta että ohjelma on vain ehdotus, ei mikään ehdoton määräys. Hulluksi sitä vähintään tulee, jos yrittää noudatta ohjelmaa prokullee. Luotetaan "rukouksen" voimaan. Pitääkö pakanan kääntyä uskoon? Niin, niin, pitää uskoa itseään korkeampaan voimaan, tiedetään.
No joo, joskus otan, harvoin kuten olen ketjussa kertonut. Toista vuotta ilman ensimmäistäkään aa palaveria. Aaaaah tätä onnea. Sanokaa muut ihan mitä haluatte.
" AA tuntee vain kuivajuoppoja, ei muuta. Se on ikävä totuus, vaikka muuta väittävät. Ja sitten kaikki vuosipäivä kakut.. ei hemmetti, ainakin jokainen minun tietämäni on välillä brenkkua vetänyt, ei vaan kokouksessa kerro, ja sitten tekopyhät kakkukahvit, kun vuosi raittiina. Vastenmielistä."
Niin. Niinpä niin, näin se on.
Ei tätäkään enää..... - aa-ryhmään olet
ei kiitos kirjoitti:
AA tuntee vain kuivajuoppoja, ei muuta. Se on ikävä totuus, vaikka muuta väittävät. Ja sitten kaikki vuosipäivä kakut.. ei hemmetti, ainakin jokainen minun tietämäni on välillä brenkkua vetänyt, ei vaan kokouksessa kerro, ja sitten tekopyhät kakkukahvit, kun vuosi raittiina. Vastenmielistä.liittynyt. Oletko itse valehdellut olleesi raittiina ja vetänyt brenkkua välillä? Kuinka moni ryhmätoverisi on valehdellut raittiudestaan?
Useimmissa aa-tapaamisissa, siis ainakin palavereissa, ei polteta lainkaan ja tunnen monta jotka raitistuttuaan ovat myös lopettaneet tupakoinnin. Oman ryhmäni hiukan yli kymmenestä tulee mieleeni heti 3 ltupakoinnin lopettanutta. Y kirjoitti:
Olen aina sanonut, että aa ohjelma on jalo, vaan aa:laiset noudattaa sitä omalla tavallaan. Aika moni pysyy tiukasti aa:ohjelmassa käymättä yhdessäkään palaverissa. Mika, itsekkin tiedät asiain laidan. Olet raittiina aa:n ohjelmassa pysyen käymättä enää palavereissa.
Elämään ohjelman mukaan mutta se ei ole aina helppoa, ja mitä ryhmiin tulee ja ryhmien jäseniin niin niitä on niin monenlaisia, joissakin ryhmissä esim perinteet ovat aivan hukassa, toisaalta 4-perinne kertoo että jokainen ryhmä on itsenäinen, minulle henk. kohtaisesti perinteet olivat ja ovat tärkeitä, sen vuoksi nostan niitä aina esiin ja pyrin/pyrein ryhmässäkin tuomaan ne esiin jotta ryhmä pysyisi uskollisena sen ainoalle päämärälle, Oxford ryhmä kuihtui 1900 luvun alkupuolella ja luultavasti aa-kin olisi kuihtunut jos 3-perinettä ei olisi kirjoitettu heti aa-n synnyinvuosien alussa eli -35-40 luvulla.
Nojoo nyt saa riittää minun osaltani tämä "aa-luennointi"
Raitista jatkoa "päivä kerrallaan"!- kyllä kiitos, kyllä
nimimerkille "ei kiitos"
Onko polttaminen ja juominen salaista, jos sinä tiedät ne?
- Y
Niin. Otin sitten toissa iltana pikku hiprakan. Aamulla olin selvä. Ei krapulaa, eikä myös krapularyyppyjä.
Oonko alakkoholisti?- Aina alkoholisti
Yleensä ei tunneta alkoholismin syntymekanismia. Kyse on kemiasta , eli aivojen hermosolujen
pysyvistä, lopullisista muutoksista. Ihmisen aivot totuttuaan alkoholin suomaan hyvänolon tunteeseen
eivät koskaan sitä täysin unohda. Sen vuoksi yksikin ryyppy vuosikymmenten kuivan kauden jälkeen voi
laukaista rajun ryyppykierteen.
Useimmiten uusi juomakausi alkaa vähitellen, ei heti täysillä, mutta jonkin ajan päästä kiihtyen hallitsemattomaksi entistäkin rajummaksi niin määrien kuin kestonkin suhteen.
Tässä on se repsahduksen dramatiikka, uusi raitis kausi on aina vaan vaikeampi aloittaa. Valitettavasti.
Hyvin harvoin, käytännössä tuskin koskaan alkoholistista voi tulla ns. kohtuukäyttäjä. Käyttö vaan
tuppaa ryöstäytymään hallinnasta. - Y
Aina alkoholisti kirjoitti:
Yleensä ei tunneta alkoholismin syntymekanismia. Kyse on kemiasta , eli aivojen hermosolujen
pysyvistä, lopullisista muutoksista. Ihmisen aivot totuttuaan alkoholin suomaan hyvänolon tunteeseen
eivät koskaan sitä täysin unohda. Sen vuoksi yksikin ryyppy vuosikymmenten kuivan kauden jälkeen voi
Useimmiten uusi juomakausi alkaa vähitellen, ei heti täysillä, mutta jonkin ajan päästä kiihtyen hallitsemattomaksi entistäkin rajummaksi niin määrien kuin kestonkin suhteen.
Tässä on se repsahduksen dramatiikka, uusi raitis kausi on aina vaan vaikeampi aloittaa. Valitettavasti.
Hyvin harvoin, käytännössä tuskin koskaan alkoholistista voi tulla ns. kohtuukäyttäjä. Käyttö vaan
tuppaa ryöstäytymään hallinnasta.Etpäs sitten lukenut ketjua kokonaan läpi. "Juomakauteni" kesti vain yhden kesän, se ei tee kenestäkään alkoholistia. Join ihmissuhdeongelmiini rajusti yhden kesän - siis toistan - vain ja ainoastaan yhden kesän. Vaikka kävin aa:ssa, ei tee kenestäkään alkoholistia - vaikka aa:ssa lähes pakotetaan sanomaan "olen xxx, olen alkoholisti". Ylireagoin rajusti.
"Hyvin harvoin, käytännössä tuskin koskaan alkoholistista voi tulla ns. kohtuukäyttäjä. Käyttö vaan
tuppaa ryöstäytymään hallinnasta."
Niin. Olen tässä ketjussa useasti kysynyt, olenko alkoholisti? Tuntematta minua henkilökohtaisesti, olen saanut tuomioita - ilmeisesti aa:laisilta.
Ymmärrän kyllä pointtisi. Oikein kovan juopon, jolla on vuosien ja taas vuosien raju juomahistoria takanaan, harvoin onnistuu kohtuukäyttöön. Itse olen n. vuoden aikana ollut alle kymmenen kertaa hieman, siis hieman hiprakassa. Koskaan ei hiprakkani johtanut mihinkään "juomaputkeen", ei edes krapularyyppyihin, koska en kokenut moisesta maistelusta krapulan tunteita. Alkoholi ei oikeastaan enää edes maistu. Aina jää juomatonta alkoholia nurkkiin. Alkoholisti varmaankin joisi viimeiseen pisaraan, eikä riittäiskää, hakisi lisää?
No, olkaa nyt mitä mieltä hyvänsä - pääasia että ITSE olen onnellinen ilman jatkuvaa aa ramppaamista. Jonkun toisen on varmaan ihan pakko hypätä siellä säilyttääkseen raittiutensa.....
Onnellista aikaa vaan itse kullekkin. - Hienosäätö
Y kirjoitti:
Etpäs sitten lukenut ketjua kokonaan läpi. "Juomakauteni" kesti vain yhden kesän, se ei tee kenestäkään alkoholistia. Join ihmissuhdeongelmiini rajusti yhden kesän - siis toistan - vain ja ainoastaan yhden kesän. Vaikka kävin aa:ssa, ei tee kenestäkään alkoholistia - vaikka aa:ssa lähes pakotetaan sanomaan "olen xxx, olen alkoholisti". Ylireagoin rajusti.
"Hyvin harvoin, käytännössä tuskin koskaan alkoholistista voi tulla ns. kohtuukäyttäjä. Käyttö vaan
Niin. Olen tässä ketjussa useasti kysynyt, olenko alkoholisti? Tuntematta minua henkilökohtaisesti, olen saanut tuomioita - ilmeisesti aa:laisilta.
Ymmärrän kyllä pointtisi. Oikein kovan juopon, jolla on vuosien ja taas vuosien raju juomahistoria takanaan, harvoin onnistuu kohtuukäyttöön. Itse olen n. vuoden aikana ollut alle kymmenen kertaa hieman, siis hieman hiprakassa. Koskaan ei hiprakkani johtanut mihinkään "juomaputkeen", ei edes krapularyyppyihin, koska en kokenut moisesta maistelusta krapulan tunteita. Alkoholi ei oikeastaan enää edes maistu. Aina jää juomatonta alkoholia nurkkiin. Alkoholisti varmaankin joisi viimeiseen pisaraan, eikä riittäiskää, hakisi lisää?
No, olkaa nyt mitä mieltä hyvänsä - pääasia että ITSE olen onnellinen ilman jatkuvaa aa ramppaamista. Jonkun toisen on varmaan ihan pakko hypätä siellä säilyttääkseen raittiutensa.....
Onnellista aikaa vaan itse kullekkin."Yleensä ei tunneta alkoholismin syntymekanismia. Kyse on kemiasta , eli aivojen hermosolujen
laukaista rajun ryyppykierteen."
Yksinkertaistettuna sanoen, riippuvuus on vain käytetystä nautintoaineesta johtuvien vieroitusoireiden korjaamista, ei sen mystisempää. - Aina alkoholisti
Y kirjoitti:
Etpäs sitten lukenut ketjua kokonaan läpi. "Juomakauteni" kesti vain yhden kesän, se ei tee kenestäkään alkoholistia. Join ihmissuhdeongelmiini rajusti yhden kesän - siis toistan - vain ja ainoastaan yhden kesän. Vaikka kävin aa:ssa, ei tee kenestäkään alkoholistia - vaikka aa:ssa lähes pakotetaan sanomaan "olen xxx, olen alkoholisti". Ylireagoin rajusti.
Onnellista aikaa vaan itse kullekkin.Valitettavasti en aina jaksa lueskella tarkkaan pikiä ketjuja läpikotaisin, siitä minua rangaistakoon.
Itse en ole koskaan käynyt AA.ssa, kuin missään muussakaan yhdenasian liikkeessä. Jos joku näistä
avun saa se heille suotakoon.
Olen ehdottoman individualisti, ryyppään tai sitten en. Oma kroppani asettaa rajat, ei mikään usko tai
12 portaat.
Puhuin vain lähinnä omasta kokemuksesta, sekä jonkin verran luotan tieteelliseen tutkimukseen.
Olen puolestasi onnellinen jos kykenet elämään kuvailemallasi tavalla, etten suorastaan kateellinen,
mikäpä mukavampaa kuin kylmä kalja saunan päälle, lasi viiniä ruoan kera, pari whiskyä silloin tällöin.
Valitettavasti 40- vuoden kokemus omalta kohdalta osoittaa sen että olen tässä asiassa ns. On/Off
tapaus. Eli hyvänkin yriyksen jälkeen määrät tuppaavat kasvamaan, kehittyen ennenpitää päivittäiseksi
ottamiseksi.
Hyvää jatkoa ja menestystä. - Y
Valitettavasti en aina jaksa lueskella tarkkaan pikiä ketjuja läpikotaisin, siitä minua rangaistakoon.
Itse en ole koskaan käynyt AA.ssa, kuin missään muussakaan yhdenasian liikkeessä. Jos joku näistä
avun saa se heille suotakoon.
Olen ehdottoman individualisti, ryyppään tai sitten en. Oma kroppani asettaa rajat, ei mikään usko tai
12 portaat.
Puhuin vain lähinnä omasta kokemuksesta, sekä jonkin verran luotan tieteelliseen tutkimukseen.
Olen puolestasi onnellinen jos kykenet elämään kuvailemallasi tavalla, etten suorastaan kateellinen,
mikäpä mukavampaa kuin kylmä kalja saunan päälle, lasi viiniä ruoan kera, pari whiskyä silloin tällöin.
Valitettavasti 40- vuoden kokemus omalta kohdalta osoittaa sen että olen tässä asiassa ns. On/Off
tapaus. Eli hyvänkin yriyksen jälkeen määrät tuppaavat kasvamaan, kehittyen ennenpitää päivittäiseksi
ottamiseksi.
Hyvää jatkoa ja menestystä." ...mikäpä mukavampaa kuin kylmä kalja saunan päälle, lasi viiniä ruoan kera, pari whiskyä silloin tällöin.
ottamiseksi. "
No, enpä nauti edes niitä kylmiä kaljoja, lasia viiniä jne päivittäin. Menee viikkoja, jolloin saatan ottaa hieman, hyvässä seurassa ja rentoutuakseni, enkä silloinkaan ota mitenkään paljon. Kävin aa:ssa ja sielä aina varoiteltiin, esitettiin uhkakuvia siitä, kuinka käy, jos ottaa sen yhdenkin ryypyn. Koko ajan ja seuratessani aa:ssa kävijöitä, tuntui siltä, etten kuulu tähän porukkaan. En rinnastanut ryyppäyshistorialla puhumisella (joista siellä alinomaa puhuttiin) itseäni alkoholistiksi. Seuraan jo työnikin puolesta ns. taviksia, jotka ottavat joka viikonloppu ja usein viikollakin perskännin. Minä, joka joskus pidin itseäni alkoholistina, en ota likimainkaan tuota tahtia, kuin ns. tavikset. En pärjää heille ottamisessa mitenkään.
Todellakin, voin näemmä oikein hyvin. AA:ssa käydessäni olo oli kireä, jotenkin epätodellinen ja ankea. Ankeaa siellä oli koko porukka, koko ilmapiiri. Anteeksi vaan, näin sen kuitenkin koin.
Joka siellä viihtyy, käyköön "viihtymässä".
Raittiutta, tai oikeammin sanottuna kuivaa aikaa heille vaan ja onnea. - Kuiva huikka
Y kirjoitti:
" ...mikäpä mukavampaa kuin kylmä kalja saunan päälle, lasi viiniä ruoan kera, pari whiskyä silloin tällöin.
ottamiseksi. "
No, enpä nauti edes niitä kylmiä kaljoja, lasia viiniä jne päivittäin. Menee viikkoja, jolloin saatan ottaa hieman, hyvässä seurassa ja rentoutuakseni, enkä silloinkaan ota mitenkään paljon. Kävin aa:ssa ja sielä aina varoiteltiin, esitettiin uhkakuvia siitä, kuinka käy, jos ottaa sen yhdenkin ryypyn. Koko ajan ja seuratessani aa:ssa kävijöitä, tuntui siltä, etten kuulu tähän porukkaan. En rinnastanut ryyppäyshistorialla puhumisella (joista siellä alinomaa puhuttiin) itseäni alkoholistiksi. Seuraan jo työnikin puolesta ns. taviksia, jotka ottavat joka viikonloppu ja usein viikollakin perskännin. Minä, joka joskus pidin itseäni alkoholistina, en ota likimainkaan tuota tahtia, kuin ns. tavikset. En pärjää heille ottamisessa mitenkään.
Todellakin, voin näemmä oikein hyvin. AA:ssa käydessäni olo oli kireä, jotenkin epätodellinen ja ankea. Ankeaa siellä oli koko porukka, koko ilmapiiri. Anteeksi vaan, näin sen kuitenkin koin.
Raittiutta, tai oikeammin sanottuna kuivaa aikaa heille vaan ja onnea."En rinnastanut ryyppäyshistorialla puhumisella (joista siellä alinomaa puhuttiin) itseäni alkoholistiksi"
Siellä puhutaan siitä mistä puute. - t. voipytty
Y kirjoitti:
" ...mikäpä mukavampaa kuin kylmä kalja saunan päälle, lasi viiniä ruoan kera, pari whiskyä silloin tällöin.
ottamiseksi. "
Raittiutta, tai oikeammin sanottuna kuivaa aikaa heille vaan ja onnea.Olen mielelläni lukenut kirjoittamisiasi kokemuksistasi. Kokemusten jakaminenhan on AA:ssakin käytetty tapa antaa toisille ja saada tukea omille raittiuspyrkimyksilleen.
Asun pääkaupunkiseudulla ja täällä kun on paljon palavereja joka päivä, olen aikaa myöden ihan tietoisesti ruvennut osallistumaan enimmäkseen sellaisiin, joissa noudatetaan kohtuullisen tarkasti AA:n ohjelmaa ja toimitaan muutenkin asiallisesti. Ryyppytarinoita niissä ei kuule kovin paljon, mutta kuitenkin sen verran, että menneisyys ei pääse unohtumaan. Menneisyydellä tarkoitan myös sitä, että en kuvittelisi oppineeni juomaan samalla tavalla kuin nuoruusvuosinani.
Kuten hyvin tiedämme, AA ei sovi kaikille, mutta minulle se on sopinut ja olen omaksunut uudenlaiset elämäntavat, joihin alkoholi ei kuulu. Koin aikoinaan suuren vapautumisen päästessäni mukaan ja olen saanut uuden ystävä- ja toveripiirin vaikka olen aina ollut ujo ja jopa ihmisarka, paitsi rohkaistuani itseäni alkoholilla. "Viihtynytkin" olen ja kiitollinen raittiudestani, jonka AA on mahdollistanut.
Tietenkin on muitakin tapoja raitistua kuin se, jolla minä olen onnistunut muuttamaan elämäni suunnan.
Voi hyvin ja kirjoittele! - melkein raitis
tuppaa ryöstäytymään hallinnasta."Yleensä ei tunneta alkoholismin syntymekanismia. Kyse on kemiasta , eli aivojen hermosolujen
laukaista rajun ryyppykierteen. "
Eikös tämä sitten koske ihan kaikkia? "Totuttuaan alkoholin suomaan mielihyvän tunteeseen.....", voi laukaista rajun ryyppykierteen.....
Tuon mukaan ihan jokainen, joka on juonut kerran itsensä humalaan, voi retkahtaa rajuun ryyppykierteeseen??
Mitenkäs niiden kanssa, jotka saivat juomisesta pahanolon tunteen? Tai jotka töppäsivät humalassa? Eikö heillekkin jäänyt aivoihin tieto, ettei alkoholia pidä juoda? - Aina alkoholisti
melkein raitis kirjoitti:
"Yleensä ei tunneta alkoholismin syntymekanismia. Kyse on kemiasta , eli aivojen hermosolujen
laukaista rajun ryyppykierteen. "
Eikös tämä sitten koske ihan kaikkia? "Totuttuaan alkoholin suomaan mielihyvän tunteeseen.....", voi laukaista rajun ryyppykierteen.....
Tuon mukaan ihan jokainen, joka on juonut kerran itsensä humalaan, voi retkahtaa rajuun ryyppykierteeseen??
Mitenkäs niiden kanssa, jotka saivat juomisesta pahanolon tunteen? Tai jotka töppäsivät humalassa? Eikö heillekkin jäänyt aivoihin tieto, ettei alkoholia pidä juoda?Siinäpä se ihmeellisyys piileekin, eivät suinkaan kaikki tule alkoholisteiksi. Kerran juonut ei varmasti
päädy suurjuomariksi. Tarvitaan yleensä vuosien runsas käyttö, josta irtipäässyt on vaarassa retkahtaa
uuteen juomiskierteeseen jopa yhden ainoan ryypyn seurauksena. Tämä on tuttua jokaiselle joka
tästä addiktiosta kärsii. Toiminta mekanismi on sama kuin vaikkapa tupakan kohdalla. Pitkään polttanut
tietää kuinka vaikeaa lopettaminen on. Tupakkalakko murtuu yhteen savukkeeseen. - ihme juttu
Siinäpä se ihmeellisyys piileekin, eivät suinkaan kaikki tule alkoholisteiksi. Kerran juonut ei varmasti
päädy suurjuomariksi. Tarvitaan yleensä vuosien runsas käyttö, josta irtipäässyt on vaarassa retkahtaa
uuteen juomiskierteeseen jopa yhden ainoan ryypyn seurauksena. Tämä on tuttua jokaiselle joka
tästä addiktiosta kärsii. Toiminta mekanismi on sama kuin vaikkapa tupakan kohdalla. Pitkään polttanut
tietää kuinka vaikeaa lopettaminen on. Tupakkalakko murtuu yhteen savukkeeseen.Mikä määrää, kenestä tulee alkoholisti? Onko silti alkoholisti, jos tykkää käydä ulkona? Miten alkoholismi määritellään?
- korkki.kiinni
käy porukoissa, jotka ahdistaa :) Miksi kävisin? Mitä se antaa sinulle vaikkapa AA:n arvostelu? Yhdelle sopii Marttakerho, toiselle puunhalaus tai pussikaljapalaveri puistossa. Kysehän on henkilökohtaisesta valinnasta ja eipä juuri muusta. Miksi mennä porukkaan, jossa ei viihdy? Olen edelleenkin sitä mieltä, ettei AA tarvitse sinua, eikä minuakaan. Pitää tietää itse, mitä tarvitsee :) Ja antaa muiden elää omalla tavallaan.
- aina alkoholisti
Sitä ei kukaan edeltäkäsin voi tietää.
Tietoa asiasta esim. täältä: www.juwanet.org
Sieltä Ihminen ja alkoholi.
Muuallakin asiaa on, tämä on teunnetun päihdelääkärin
asiaa.
- A-M.
Jokainen ihminenhän vapaa tekemään mitä haluaa. En ymmärrä miksi sinun pitää selitellä tekemisiäsi tai tekemättä jättämisiäsi toisille. Tuntuu, että taitaa sittenkin olla pientä ongelmaa, kun pitää selitellä .... Vai olenko väärässä?
- kuulakola
aloittajan alkoholismi on nyt tuossa vaiheessa.
eikä sille kukaan mitään voi ,joten on turhaa vastailla ja turhautua.ei juoppo vähennä tai lopeta juomistaan jonkun käskystä.
hänen pitää itse se oppia kantapään kautta,juoda juomattomat juomansa.
aiheetta enempään keskitytään tuottaviin ja miellyttäviin asioihin, ilman alkoholia :) - Y
kuulakola kirjoitti:
aloittajan alkoholismi on nyt tuossa vaiheessa.
eikä sille kukaan mitään voi ,joten on turhaa vastailla ja turhautua.ei juoppo vähennä tai lopeta juomistaan jonkun käskystä.
hänen pitää itse se oppia kantapään kautta,juoda juomattomat juomansa.
aiheetta enempään keskitytään tuottaviin ja miellyttäviin asioihin, ilman alkoholia :)Nimim. A-M ja kuulakola ovat varmaankin aa:laisia, oletan? AA on tiukka paikka, aa:laiset tiukkoja sen mukana.
Onneksi en kuulu enää porukoihinne.....
On se vaan merkillistä, aa:ssa pitää selitellä koko ajan, jotkut selittelevät jopa puolen tunnin puheenvuoroja muiden kiusaksi. Sen sijaan ei sitten saakkaan selitellä sitä, jos on vähentänyt kulutuksen minimiin??
"Jokainen ihminenhän vapaa tekemään mitä haluaa. En ymmärrä miksi sinun pitää selitellä tekemisiäsi tai tekemättä jättämisiäsi toisille."
Selittelyt sikseen, ne voi lukea tuolta ylempää. Jatkan todellakin tekemistä, mitä itse haluan. Haluihin ei vaan kuulu juopottelu ;)
Tulkaahan toimeen....
- AA
Mitä ilmeisemmin olet selättänyt alkoholiongelmasi. Tälläsiä tapauksia on harvassa vaan kyllä mä muutamia tiedän. Ite en pärjää ilman AA:ta. Ole onnellinen!
- Selkävoitto
Kyllä sä pärjäisit ilman AA:ta.. :)
- näin mulla on AAssa
Selkävoitto kirjoitti:
Kyllä sä pärjäisit ilman AA:ta.. :)
pärjää ilman AA:ta, mutta kyllä on kiva, kun sieltä saa paljon hyviä kavereita, jopa ystäviä.
- zyxc
näin mulla on AAssa kirjoitti:
pärjää ilman AA:ta, mutta kyllä on kiva, kun sieltä saa paljon hyviä kavereita, jopa ystäviä.
Kuka saa, kuka ei. AA:sta löydät helposti myös pahimman vihamiehesi..... AA:ssa on myös tosi ärsyttäviä tyyppejä.
- yhteisön harha
zyxc kirjoitti:
Kuka saa, kuka ei. AA:sta löydät helposti myös pahimman vihamiehesi..... AA:ssa on myös tosi ärsyttäviä tyyppejä.
Hieman kärjistäen voisi sanoa, että näihin AA-palavereihin kokoontuu ne pahimmat entiset koulukiusaajat ja kiusatuksi tulleet.
Yhdistävä tekijä on tietysti alkoholismi, mutta asetelma on sama, kiusaaminen on vain muuttunut paljon hienovaraisemmaksi.
Tämä kiusaamiskuvio selittää osaltaan sen, miksi niin monet palaavat takaisin "kentälle" tai haluavat lopettaa alkoholinkäytön omavoimaisesti. - ei palavereja
yhteisön harha kirjoitti:
Hieman kärjistäen voisi sanoa, että näihin AA-palavereihin kokoontuu ne pahimmat entiset koulukiusaajat ja kiusatuksi tulleet.
Yhdistävä tekijä on tietysti alkoholismi, mutta asetelma on sama, kiusaaminen on vain muuttunut paljon hienovaraisemmaksi.
Tämä kiusaamiskuvio selittää osaltaan sen, miksi niin monet palaavat takaisin "kentälle" tai haluavat lopettaa alkoholinkäytön omavoimaisesti.Kaikenlaisia "filosofeja" siellä on. Jotkut kiusaavat tovereitaan valtaamalla ylipitkät puheenvuorot, jopa puolikin tuntia suu käy. Puhutaan ja puhutaan, sanoma on kuitenkin, kuin hepo veteen sontii;) Unohdetaan itsekkäästi, että nämä pitkät puheenvuorot lyhentävät muille varattua puheaikaa. Kellon käyttö taitaa nykyisin olla yleisempää, kaikki ovat silloin tasavertaisia. Panin AA aikoinani merkille, että nämä maratonpuhujat tulevat mieluusti sellaisiin pienempiin ryhmiin, jossa kelloa ei käytetä. AAAAAARRRGGGHH!
Minäkään en enää käy juurikaan ryhmissä, alkoi olemaan kestämistä muutamien tyyppien kanssa. Taitaa viime käynnistä olla pian vuosi. Oho, siltikin olen raittiina. Herääkin kysymys, onkohan ne palaverit enää minullekaan tarpeen? Ohjelmassahan voi olla ilman palaveriakin - plus ja plus
ei palavereja kirjoitti:
Kaikenlaisia "filosofeja" siellä on. Jotkut kiusaavat tovereitaan valtaamalla ylipitkät puheenvuorot, jopa puolikin tuntia suu käy. Puhutaan ja puhutaan, sanoma on kuitenkin, kuin hepo veteen sontii;) Unohdetaan itsekkäästi, että nämä pitkät puheenvuorot lyhentävät muille varattua puheaikaa. Kellon käyttö taitaa nykyisin olla yleisempää, kaikki ovat silloin tasavertaisia. Panin AA aikoinani merkille, että nämä maratonpuhujat tulevat mieluusti sellaisiin pienempiin ryhmiin, jossa kelloa ei käytetä. AAAAAARRRGGGHH!
Minäkään en enää käy juurikaan ryhmissä, alkoi olemaan kestämistä muutamien tyyppien kanssa. Taitaa viime käynnistä olla pian vuosi. Oho, siltikin olen raittiina. Herääkin kysymys, onkohan ne palaverit enää minullekaan tarpeen? Ohjelmassahan voi olla ilman palaveriakinkakssuuntasia. Sä saat apua ja sä tuet toisia. siihen se perustuu.
- ei palavereja
plus ja plus kirjoitti:
kakssuuntasia. Sä saat apua ja sä tuet toisia. siihen se perustuu.
Miksi sitten vähänkään vanhemmat itsekkäät "valtiomiehet" terrorisoivat nuorempia? Yritäs esittää heille OMIA mielipiteitäsi AA:sta ja alkoholismista, saat täyslaidalta tyrmäyksen tyyliin; "Kyllä me tiedämme, älä sinä tule tänne esittämään mitään omia ajatuksiasi"! Kerran jätin puheenvuoroni alussa sanomatta olevani "alkoholisti, tuli vanhempi "valtiomies" puheeni päälle korjaamaan: PITÄÄ SANOA OLEVANSA ALKOHOLISTI! Missäs askeleessa tai perinteessä niin sanotaan, kertokaa se kohta. Tässä se terrorismin ydin, teet niin kuin me sanomme, et niin kuin haluat :( Ihan omia käytäntöjä, joista aa:n askeleissa ei puhuta mitään.
Kaksisuuntaistahan sen pitäisi olla, vaan onko se aina niin? - aina olevan
ei palavereja kirjoitti:
Miksi sitten vähänkään vanhemmat itsekkäät "valtiomiehet" terrorisoivat nuorempia? Yritäs esittää heille OMIA mielipiteitäsi AA:sta ja alkoholismista, saat täyslaidalta tyrmäyksen tyyliin; "Kyllä me tiedämme, älä sinä tule tänne esittämään mitään omia ajatuksiasi"! Kerran jätin puheenvuoroni alussa sanomatta olevani "alkoholisti, tuli vanhempi "valtiomies" puheeni päälle korjaamaan: PITÄÄ SANOA OLEVANSA ALKOHOLISTI! Missäs askeleessa tai perinteessä niin sanotaan, kertokaa se kohta. Tässä se terrorismin ydin, teet niin kuin me sanomme, et niin kuin haluat :( Ihan omia käytäntöjä, joista aa:n askeleissa ei puhuta mitään.
Kaksisuuntaistahan sen pitäisi olla, vaan onko se aina niin?vaikka pitäisi.
- alakkoholisti
Onko kaikki vielä hyvin?
- Y
Kaikki asiani ovat reilassa. Alkoholia ei tee mieli, ilman alkoholia olen ollut iät ajat. Mikään ei voisi paremmin olla!
Hyvää jatkoa vaan kaikille
- kijuhy
Minun AA. kokemukseni oli vielä nopeampi. Tutustui asiaan netissä ja se oli siinä. Minusta ohjelma on liian uskonnollis painotteinen. Tiedän tiedän kohta joku alkaa tolkuttaa että kyse ei ole uskonnosta,eikö.
Jos vertaa AA:n portaita ja ohjelmaa uskontoihin huomaa niiden samankaltaisuuden. AA:ssa vain jumalalla ei ole nimeä. Mutta elämä annetaan korkeimman käteen kuten uskonnossakin. Samoin tämä hyvityksen hakeminen ja antaminen on suoraan fundamentalististen virtausten mukainen. Esim katolisten äärijärjestöjen tapaan ei haeta fyysistä kipua ja rangaistusta. Vaan vielä raaempaa,henkistä.
En suinkaan kiellä AA:n tehokuutta hoitomuotona niille joille se sopii. Mutta ei se ole ainoa keino pysyää raittiina. Ei AA ole aukaissut minulle yhtään pulloa,eikä sen kiinni laittamiseenkaan tarvittu AA:ta.
Tiedän että nyt moni vanhan liiton AA lainen ärähtää ja nostaa esiin miten pitkään kykenet olemaan raitis ilman AA:ta. Aivan samoin kun uskovaiset jyrähtävät meille pakanoille. Miten vietät loppuelämäsi, Siis mikä oli teodistettu. - ViiniHappo
Jaksaa ihmetyttää tuosta yhdestä marginaalisesta tuubasta toitottaminen. Ihminen kyllä raitistuu ja pysyttelee raittiina ihan itse. Ja jos tarvitsee apua, sitä saa terveyskeskuksista a- klinikoilta jne. Lisäksi monet tarvitsevat työkkäriä, soskua, velkaneuvontaa, monenlaista. Ja sitten kimpussa on jokin ulkopuolinen taho keräämässä itselleen kannattajia ja jäseniä, valmiista pöydästä ja ottaa kaiken kunnian jonkun raittiudesta itselleen.
Kokolailla läpinäkyvää touhua. Ne kuvittelee markkinarakonsa olevan juuri siinä, minkä eteen ne itse eivät tee mitään, ihmisen raitistumisessa. Ne koittavat kerätä riveihinsä kaikki höynäytettävissä olevat niistä, joitten raitistumisen on hoitanut raitistelija itse, ehkä lukuistenkin organisaatioiden avustamana. Voihan se olla, että jäsenmateriaalista johtuen, liike menettää kokoajan jäsenistöään. Vanhat kuolevat pois tai eroavat. Nykyajan valistuneet ja sivistyneet ihmiset eivät yllättäen olekkaan niin helposti huijattavissa kuin joskus sata vuotta sittten eläneet ihmiset, joilla ei ollut edes mahdollisuuksi hankkia oikeaa tietoa, ei ollut esimerkiksi puhelimia, telkkareita, internettiä jne.
Tupla a tulee hiljalleen kuihtumaan pois. Samaahan tapahtuu kaikissa muissakin uskonnoissa, jäsenet kuolevat tai eroavat, uusien saaminen onkin sitten vaikeaa. Johtuu kyllä liikkkeiden uudistumishaluttomuudestakin. Kas, johtajistossa ja jäsenistössä kun aina kokeneimmat ja iäkkäimmät ihmiset suurimmassa osassa, ei niitä, jotka elävät täysillä nykyajassa. Syöksykierre odottaa monenlaisia asioita, myös tupla-a:ta.
Eli et sinä ole mikään poikkeusta vahvistava sääntö .Nykyaikana aa:han liittyvä alkaa olemaan poikkeus.- t. voipytty
sekakäyttäjiä aa ei juurikaan voi auttaa. Niinpä on syntynyt NA, nimettömät narkomaanit, jotka käyttävät aa:n ohjelmaa. Entisaikojen "puhtaita" alkoholisteja on yhä pienempi osa päihteiden ja lääkeaineiden väärinkäyttäjistä.
- Nuori sekakäyttäjä
t. voipytty kirjoitti:
sekakäyttäjiä aa ei juurikaan voi auttaa. Niinpä on syntynyt NA, nimettömät narkomaanit, jotka käyttävät aa:n ohjelmaa. Entisaikojen "puhtaita" alkoholisteja on yhä pienempi osa päihteiden ja lääkeaineiden väärinkäyttäjistä.
"Varsinkaan nuoria sekakäyttäjiä aa ei juurikaan voi auttaa". Tätä en allekirjoita. Oma alkoholismini johti ennenpitkää sekakäyttöön. Aina juomaputken josain vaiheessa tulivat benzot mukaan kuvioihin ja en sille keksi muuta nimeä kuin sekakäyttö. AA auttaa minua pysymään raittiina, ja kun olen raitis, ei tule napitkaan kuvioihin.
nimim. 12kk raittiina
Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kanki kovana; ei tiedä pornovideoista mitään
Kaikkosen erityisavustajan asunnossa kuvattiin pornoa. Väittää ettei tiedä asiasta yhtään mitään. https://www.is.fi/po1216020- 292110
- 1771942
Ei monet elä kuin alle 60 v, mikä vaikuttaa?
gulp, gulp.. Juice Leskinen eli 56 vuotta. Matti Nykänen eli 55 vuotta. Topi Sorsakoski eli 58 vuotta.661114Mitä tämä on
Ajatella, olen viimeksi nähnyt sinua melkein vuosi sitten ohimennen. Ja silloinkin sinä välttelit minua. En ole kuullut101113Hyvää yötä kaivatulleni
En pysty tekemään kokemaan mitään sielussa tuntuvaa, syvää, vaikuttavaa, ilman että rinnastan sen sinuun. Niin kävi tänä24997- 73987
Nyt on konstit vähänä.
Nimittäin tuulivoiman vastustajilla, kun pitää perättömiä ilmiantoja tehdä. Alkaa olla koko vastustajien sakki leimattu,24892Tilinpäätösvaltuusto 27.5
Samalla viimeinen kokous ennen uudenvaltuustokauden alkamista. Vanhat antavat itselleen erinomaiset arvosanat, ja siirty42887Hevoset ajoteillä Karhulanvaaralla
Minkä ihmeen takia osaamattomat ihmiset tuovat hevosia ajoteille ja pyöräteille? Eilen oli kolari lähellä tämän takia. I12755