oon lukenut ja kuullut et basenjit ei haukkuis? oikeesti??
haukkuuko?
8
2738
Vastaukset
ne eivät siis hauku. Jokunen yksilö osaa sanoa yhden yksittäisen 'hau'n tai 'vuff'in säihähtäessään tai innostuessaan, mutta yksikään ei toista tuota äännettä useampaan kertaan ns. normaalien koirien tapaan.
Tämä ei tarkoita, että basenjit olisivat hiljaisia. Haukkumisen sijaan ne ärmättävät eri tavoin (=kertovat mielipiteensä tilanteista, kuullostaa pelkästään koiran murinalta useimpien ihmisten korviin), ja sitten ne myös laulavat eli jodlaavat eri tavoin (kuulostaa pelkästään koiran ulinalta joidenkin mielestä, vaikka kyseessä on todella monimuotoinen kommunikointijärjestelmä, jolla joko ilmaistaan iloa, tiedotetaan vaarasta tai kutsutaan hukassa olevia lauman jäseniä, nuo tavallisimmat jodlauksen syyt kertoakseni).
Upeata ja elvyttävää on tulla kotiin töistä, kun basenjit laulavat julki ilonsa laumanvastaavan paluun kunniaksi.- ölh
aika jännä! mä luulin et se on pelkkä mainos kikka! onko se jotenkin jalostettu ettei ne haukkuis? mä en saa tota järkeeni ettei ne hauku...! mulla on noutaja mix on 8 vuotias ollut mulla kaksi vuotta ja oon kuullut sen haukkuvan pari kertaa... taidankin ettii lähimmän kasvattajan ois kiva kuulla se laulu!
ölh kirjoitti:
aika jännä! mä luulin et se on pelkkä mainos kikka! onko se jotenkin jalostettu ettei ne haukkuis? mä en saa tota järkeeni ettei ne hauku...! mulla on noutaja mix on 8 vuotias ollut mulla kaksi vuotta ja oon kuullut sen haukkuvan pari kertaa... taidankin ettii lähimmän kasvattajan ois kiva kuulla se laulu!
Ihmisen toimesta tätä rotua ei todellakaan ole jalostettu tuohon haukkumattomuus-suuntaan. Basenjihan on ikivanha rotu, jonka erikoislaatuisista ominaisuuksista yritetään säilyttää kaikki mahdollinen vuosituhansia vanha hyvä perimä. Haukkumattomuus on itse asiassa vuosituhansia vanha jokin ns. sivutuote.
Jos kerrot missäpäin Suomea asustat, voin neuvoa sinut joko lähimpien basenjien kasvattajien tai omistajien suuntaan:-) Laitahan viestiä osoitteeseen [email protected]- sttyykkss
ölh kirjoitti:
Youtubesta löytyy kyllä videoita koirien ääntelystä. :) Laitat vaan hakusanaksi basenji, niin eiköhän löydy. Tai basenji yodoling.
- Basenjirakastaja
Minulla on Basenji, eikä se hauku. Pitää omia hiljaisia ääniään varsinkin silloin kun tullaan kotiin... Mutta ei hauku..
- basulin omistaja
Meidän 3-v basenji on haukahtanut muutaman kerran kun on pelästynyt jotain ääntä tms. Mutta siis iha kerta haukahdus vain. Hassun kuuloista :)
Mutta ulvoo sitten senkin edestä jos laskee koirat pihalle eikä laske heti sisään kun ne haluaa.
Muutenkin ääntelee jonkun verran örisemällä ja välillä ihan kuin juttelisi kun tulee töistä kotiin :) - ölh
basulin omistaja kirjoitti:
Meidän 3-v basenji on haukahtanut muutaman kerran kun on pelästynyt jotain ääntä tms. Mutta siis iha kerta haukahdus vain. Hassun kuuloista :)
Mutta ulvoo sitten senkin edestä jos laskee koirat pihalle eikä laske heti sisään kun ne haluaa.
Muutenkin ääntelee jonkun verran örisemällä ja välillä ihan kuin juttelisi kun tulee töistä kotiin :)varsinais suomessa kävin kattoos youtubissa videoita on se hassun kuulosta! aikas kivan näkönen koiruus terhakan näkönen. mut mieluummin mä kuuntelen kun toi mun pikkurakki räksyttää siinä korva ja mieli lepää. yritin googlettaa kasvattajia täältä päin mut en heti löytäny.
- Koiruliini
Basenjit ei hauku vaan ikään kuin vingahtelee ja ulvoo
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kiitos nainen
Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik124220MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."
Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar822141Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?
Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun5511687Kirjoita yhdellä sanalla
Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin991415Olet hyvin erilainen
Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja671147Yksi syy nainen miksi sinusta pidän
on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s331068Hyödyt Suomelle???
Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt216957Hyvää Joulua mies!
Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o60893Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!
Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill3868- 171864