haukkuuko?

ölh

oon lukenut ja kuullut et basenjit ei haukkuis? oikeesti??

8

2609

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ne eivät siis hauku. Jokunen yksilö osaa sanoa yhden yksittäisen 'hau'n tai 'vuff'in säihähtäessään tai innostuessaan, mutta yksikään ei toista tuota äännettä useampaan kertaan ns. normaalien koirien tapaan.

      Tämä ei tarkoita, että basenjit olisivat hiljaisia. Haukkumisen sijaan ne ärmättävät eri tavoin (=kertovat mielipiteensä tilanteista, kuullostaa pelkästään koiran murinalta useimpien ihmisten korviin), ja sitten ne myös laulavat eli jodlaavat eri tavoin (kuulostaa pelkästään koiran ulinalta joidenkin mielestä, vaikka kyseessä on todella monimuotoinen kommunikointijärjestelmä, jolla joko ilmaistaan iloa, tiedotetaan vaarasta tai kutsutaan hukassa olevia lauman jäseniä, nuo tavallisimmat jodlauksen syyt kertoakseni).

      Upeata ja elvyttävää on tulla kotiin töistä, kun basenjit laulavat julki ilonsa laumanvastaavan paluun kunniaksi.

      • ölh

        aika jännä! mä luulin et se on pelkkä mainos kikka! onko se jotenkin jalostettu ettei ne haukkuis? mä en saa tota järkeeni ettei ne hauku...! mulla on noutaja mix on 8 vuotias ollut mulla kaksi vuotta ja oon kuullut sen haukkuvan pari kertaa... taidankin ettii lähimmän kasvattajan ois kiva kuulla se laulu!


      • ölh kirjoitti:

        aika jännä! mä luulin et se on pelkkä mainos kikka! onko se jotenkin jalostettu ettei ne haukkuis? mä en saa tota järkeeni ettei ne hauku...! mulla on noutaja mix on 8 vuotias ollut mulla kaksi vuotta ja oon kuullut sen haukkuvan pari kertaa... taidankin ettii lähimmän kasvattajan ois kiva kuulla se laulu!

        Ihmisen toimesta tätä rotua ei todellakaan ole jalostettu tuohon haukkumattomuus-suuntaan. Basenjihan on ikivanha rotu, jonka erikoislaatuisista ominaisuuksista yritetään säilyttää kaikki mahdollinen vuosituhansia vanha hyvä perimä. Haukkumattomuus on itse asiassa vuosituhansia vanha jokin ns. sivutuote.

        Jos kerrot missäpäin Suomea asustat, voin neuvoa sinut joko lähimpien basenjien kasvattajien tai omistajien suuntaan:-) Laitahan viestiä osoitteeseen [email protected]


      • sttyykkss
        ölh kirjoitti:

        aika jännä! mä luulin et se on pelkkä mainos kikka! onko se jotenkin jalostettu ettei ne haukkuis? mä en saa tota järkeeni ettei ne hauku...! mulla on noutaja mix on 8 vuotias ollut mulla kaksi vuotta ja oon kuullut sen haukkuvan pari kertaa... taidankin ettii lähimmän kasvattajan ois kiva kuulla se laulu!

        Youtubesta löytyy kyllä videoita koirien ääntelystä. :) Laitat vaan hakusanaksi basenji, niin eiköhän löydy. Tai basenji yodoling.


    • Basenjirakastaja

      Minulla on Basenji, eikä se hauku. Pitää omia hiljaisia ääniään varsinkin silloin kun tullaan kotiin... Mutta ei hauku..

      • basulin omistaja

        Meidän 3-v basenji on haukahtanut muutaman kerran kun on pelästynyt jotain ääntä tms. Mutta siis iha kerta haukahdus vain. Hassun kuuloista :)
        Mutta ulvoo sitten senkin edestä jos laskee koirat pihalle eikä laske heti sisään kun ne haluaa.
        Muutenkin ääntelee jonkun verran örisemällä ja välillä ihan kuin juttelisi kun tulee töistä kotiin :)


      • ölh
        basulin omistaja kirjoitti:

        Meidän 3-v basenji on haukahtanut muutaman kerran kun on pelästynyt jotain ääntä tms. Mutta siis iha kerta haukahdus vain. Hassun kuuloista :)
        Mutta ulvoo sitten senkin edestä jos laskee koirat pihalle eikä laske heti sisään kun ne haluaa.
        Muutenkin ääntelee jonkun verran örisemällä ja välillä ihan kuin juttelisi kun tulee töistä kotiin :)

        varsinais suomessa kävin kattoos youtubissa videoita on se hassun kuulosta! aikas kivan näkönen koiruus terhakan näkönen. mut mieluummin mä kuuntelen kun toi mun pikkurakki räksyttää siinä korva ja mieli lepää. yritin googlettaa kasvattajia täältä päin mut en heti löytäny.


    • Koiruliini

      Basenjit ei hauku vaan ikään kuin vingahtelee ja ulvoo

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      7
      1262
    2. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      19
      1245
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      5
      1166
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      2
      1164
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      1
      1143
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      1
      1141
    7. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1137
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      2
      1134
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      3
      1119
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1110
    Aihe