haukkuuko?

ölh

oon lukenut ja kuullut et basenjit ei haukkuis? oikeesti??

8

2802

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ne eivät siis hauku. Jokunen yksilö osaa sanoa yhden yksittäisen 'hau'n tai 'vuff'in säihähtäessään tai innostuessaan, mutta yksikään ei toista tuota äännettä useampaan kertaan ns. normaalien koirien tapaan.

Tämä ei tarkoita, että basenjit olisivat hiljaisia. Haukkumisen sijaan ne ärmättävät eri tavoin (=kertovat mielipiteensä tilanteista, kuullostaa pelkästään koiran murinalta useimpien ihmisten korviin), ja sitten ne myös laulavat eli jodlaavat eri tavoin (kuulostaa pelkästään koiran ulinalta joidenkin mielestä, vaikka kyseessä on todella monimuotoinen kommunikointijärjestelmä, jolla joko ilmaistaan iloa, tiedotetaan vaarasta tai kutsutaan hukassa olevia lauman jäseniä, nuo tavallisimmat jodlauksen syyt kertoakseni).

Upeata ja elvyttävää on tulla kotiin töistä, kun basenjit laulavat julki ilonsa laumanvastaavan paluun kunniaksi.

• ölh

aika jännä! mä luulin et se on pelkkä mainos kikka! onko se jotenkin jalostettu ettei ne haukkuis? mä en saa tota järkeeni ettei ne hauku...! mulla on noutaja mix on 8 vuotias ollut mulla kaksi vuotta ja oon kuullut sen haukkuvan pari kertaa... taidankin ettii lähimmän kasvattajan ois kiva kuulla se laulu!

• ölh kirjoitti:

aika jännä! mä luulin et se on pelkkä mainos kikka! onko se jotenkin jalostettu ettei ne haukkuis? mä en saa tota järkeeni ettei ne hauku...! mulla on noutaja mix on 8 vuotias ollut mulla kaksi vuotta ja oon kuullut sen haukkuvan pari kertaa... taidankin ettii lähimmän kasvattajan ois kiva kuulla se laulu!

Ihmisen toimesta tätä rotua ei todellakaan ole jalostettu tuohon haukkumattomuus-suuntaan. Basenjihan on ikivanha rotu, jonka erikoislaatuisista ominaisuuksista yritetään säilyttää kaikki mahdollinen vuosituhansia vanha hyvä perimä. Haukkumattomuus on itse asiassa vuosituhansia vanha jokin ns. sivutuote.

Jos kerrot missäpäin Suomea asustat, voin neuvoa sinut joko lähimpien basenjien kasvattajien tai omistajien suuntaan:-) Laitahan viestiä osoitteeseen [email protected]

• sttyykkss
        ölh kirjoitti:

Youtubesta löytyy kyllä videoita koirien ääntelystä. :) Laitat vaan hakusanaksi basenji, niin eiköhän löydy. Tai basenji yodoling.

• Basenjirakastaja

Minulla on Basenji, eikä se hauku. Pitää omia hiljaisia ääniään varsinkin silloin kun tullaan kotiin... Mutta ei hauku..

• basulin omistaja

Meidän 3-v basenji on haukahtanut muutaman kerran kun on pelästynyt jotain ääntä tms. Mutta siis iha kerta haukahdus vain. Hassun kuuloista :)
        Mutta ulvoo sitten senkin edestä jos laskee koirat pihalle eikä laske heti sisään kun ne haluaa.
        Muutenkin ääntelee jonkun verran örisemällä ja välillä ihan kuin juttelisi kun tulee töistä kotiin :)

• ölh
        basulin omistaja kirjoitti:

Meidän 3-v basenji on haukahtanut muutaman kerran kun on pelästynyt jotain ääntä tms. Mutta siis iha kerta haukahdus vain. Hassun kuuloista :)
        Mutta ulvoo sitten senkin edestä jos laskee koirat pihalle eikä laske heti sisään kun ne haluaa.
        Muutenkin ääntelee jonkun verran örisemällä ja välillä ihan kuin juttelisi kun tulee töistä kotiin :)

varsinais suomessa kävin kattoos youtubissa videoita on se hassun kuulosta! aikas kivan näkönen koiruus terhakan näkönen. mut mieluummin mä kuuntelen kun toi mun pikkurakki räksyttää siinä korva ja mieli lepää. yritin googlettaa kasvattajia täältä päin mut en heti löytäny.

• Koiruliini

Basenjit ei hauku vaan ikään kuin vingahtelee ja ulvoo

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tunniste

Jonka vain sinä ja kaivattusi tietää. ⬇️
      Ikävä
      113
      5233
    2. Ketä julkkista

kaivattunne muistuttaa?
      Ikävä
      67
      5034
    3. Miten, milloin

Se onnistuisi sun luona
      Ikävä
      90
      4104
    4. Miten mä olisin

Rohkeampi lähestymään häntä. En tiedä. En osaa nykyään edes tikusta tehdä asiaa vaan käyttäydyn päin vastoin välttelen.
      Ikävä
      75
      3600
    5. Anteeksi kun käyttäydyn

niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv
      Ikävä
      60
      3188
    6. Haluan huomiota sulta

nainen…tiedoksi. 😥❤️ -M-
      Ikävä
      43
      2781
    7. Kerro kolme huonoa ja

kolme hyvää asiaa kaivatustasi? Än yy tee nyt
      Ikävä
      15
      2287
    8. Yritän tänään laittaa taajuudet kohdilleen

Jotta törmätään kirjaimellisesti. Ei tätä kestä enää perttikään. Olet rakas ❤️
      Ikävä
      52
      1904
    9. Rakastatko mua

Vielä?
      Ikävä
      39
      1764
    10. Onko kaivattusi

kyltymätön nainen, pystyisitkö olemaan hänelle loputon mies, vai meneekö toisinpäin.
      Ikävä
      37
      1628
    Aihe