haukkuuko?

ölh

oon lukenut ja kuullut et basenjit ei haukkuis? oikeesti??

8

2977

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ne eivät siis hauku. Jokunen yksilö osaa sanoa yhden yksittäisen 'hau'n tai 'vuff'in säihähtäessään tai innostuessaan, mutta yksikään ei toista tuota äännettä useampaan kertaan ns. normaalien koirien tapaan.

      Tämä ei tarkoita, että basenjit olisivat hiljaisia. Haukkumisen sijaan ne ärmättävät eri tavoin (=kertovat mielipiteensä tilanteista, kuullostaa pelkästään koiran murinalta useimpien ihmisten korviin), ja sitten ne myös laulavat eli jodlaavat eri tavoin (kuulostaa pelkästään koiran ulinalta joidenkin mielestä, vaikka kyseessä on todella monimuotoinen kommunikointijärjestelmä, jolla joko ilmaistaan iloa, tiedotetaan vaarasta tai kutsutaan hukassa olevia lauman jäseniä, nuo tavallisimmat jodlauksen syyt kertoakseni).

      Upeata ja elvyttävää on tulla kotiin töistä, kun basenjit laulavat julki ilonsa laumanvastaavan paluun kunniaksi.

      • ölh

        aika jännä! mä luulin et se on pelkkä mainos kikka! onko se jotenkin jalostettu ettei ne haukkuis? mä en saa tota järkeeni ettei ne hauku...! mulla on noutaja mix on 8 vuotias ollut mulla kaksi vuotta ja oon kuullut sen haukkuvan pari kertaa... taidankin ettii lähimmän kasvattajan ois kiva kuulla se laulu!


      • ölh kirjoitti:

        aika jännä! mä luulin et se on pelkkä mainos kikka! onko se jotenkin jalostettu ettei ne haukkuis? mä en saa tota järkeeni ettei ne hauku...! mulla on noutaja mix on 8 vuotias ollut mulla kaksi vuotta ja oon kuullut sen haukkuvan pari kertaa... taidankin ettii lähimmän kasvattajan ois kiva kuulla se laulu!

        Ihmisen toimesta tätä rotua ei todellakaan ole jalostettu tuohon haukkumattomuus-suuntaan. Basenjihan on ikivanha rotu, jonka erikoislaatuisista ominaisuuksista yritetään säilyttää kaikki mahdollinen vuosituhansia vanha hyvä perimä. Haukkumattomuus on itse asiassa vuosituhansia vanha jokin ns. sivutuote.

        Jos kerrot missäpäin Suomea asustat, voin neuvoa sinut joko lähimpien basenjien kasvattajien tai omistajien suuntaan:-) Laitahan viestiä osoitteeseen [email protected]


      • sttyykkss
        ölh kirjoitti:

        aika jännä! mä luulin et se on pelkkä mainos kikka! onko se jotenkin jalostettu ettei ne haukkuis? mä en saa tota järkeeni ettei ne hauku...! mulla on noutaja mix on 8 vuotias ollut mulla kaksi vuotta ja oon kuullut sen haukkuvan pari kertaa... taidankin ettii lähimmän kasvattajan ois kiva kuulla se laulu!

        Youtubesta löytyy kyllä videoita koirien ääntelystä. :) Laitat vaan hakusanaksi basenji, niin eiköhän löydy. Tai basenji yodoling.


    • Basenjirakastaja

      Minulla on Basenji, eikä se hauku. Pitää omia hiljaisia ääniään varsinkin silloin kun tullaan kotiin... Mutta ei hauku..

      • basulin omistaja

        Meidän 3-v basenji on haukahtanut muutaman kerran kun on pelästynyt jotain ääntä tms. Mutta siis iha kerta haukahdus vain. Hassun kuuloista :)
        Mutta ulvoo sitten senkin edestä jos laskee koirat pihalle eikä laske heti sisään kun ne haluaa.
        Muutenkin ääntelee jonkun verran örisemällä ja välillä ihan kuin juttelisi kun tulee töistä kotiin :)


      • ölh
        basulin omistaja kirjoitti:

        Meidän 3-v basenji on haukahtanut muutaman kerran kun on pelästynyt jotain ääntä tms. Mutta siis iha kerta haukahdus vain. Hassun kuuloista :)
        Mutta ulvoo sitten senkin edestä jos laskee koirat pihalle eikä laske heti sisään kun ne haluaa.
        Muutenkin ääntelee jonkun verran örisemällä ja välillä ihan kuin juttelisi kun tulee töistä kotiin :)

        varsinais suomessa kävin kattoos youtubissa videoita on se hassun kuulosta! aikas kivan näkönen koiruus terhakan näkönen. mut mieluummin mä kuuntelen kun toi mun pikkurakki räksyttää siinä korva ja mieli lepää. yritin googlettaa kasvattajia täältä päin mut en heti löytäny.


    • Koiruliini

      Basenjit ei hauku vaan ikään kuin vingahtelee ja ulvoo

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      110
      1064
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      794
    3. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      261
      580
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      15
      563
    5. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      65
      531
    6. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      92
      499
    7. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      47
      491
    8. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      26
      482
    9. Mökötätkö, kun jäit ilman vastausta?

      Vai mitä ajattelet...
      Ikävä
      47
      427
    10. Haluatko vain sitä

      Kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      30
      416
    Aihe