Meidän 7v narttu on syönyt aina kiviä. Pentuna sain sen oppimaan, että se ei syö, kun sanoin: ei ota!
Nyt se on oppinut syömään kiviä selän takana - ovela ja viisas koira. Mutta on niistä kivistä ollut harmiakin. Yksi kivi jäi suoleen jumiin ja se saatiin pois parafiiniöljyllä. Pipetillä öljyä suuhun ja sitten odottelemaan. Tulos oli hyvä; kivi poistui.
Mutta onko kenelläkään tietoa, miksi koira syö kiviä? Onko sillä joku puutostauti vai onko se vain jotakin leikkiä? Jos on puutostautia, niin mikä aine siltä puuttuu? Magnesium?
miksi koira syö kiviä
9
20990
Vastaukset
- betonipossu
pari viimeisintä pentua on pienenä jyrsineet betonia ja nuolleet puuntuhkaa intohimoisesti kumpainenkin..
Eläinlääkäri oli sitä mieltä että on kalkin puutos... no ostin calfosumia ja annoin sitä sitten..
eipä se auttanut,ihan samallain homma jatkui...myös sepeliä naposteli aina kun silmävältti
Se on meillä kestänyt noin pari kuukautta 2-3kk ikäisenä ja sitten se vähenee. En tiedä mistä moinen johtunut
Hyvää pentumuonaa saaneet kumpikin ja olleet hyviä syömään...mutta otappa noista sitten selvää mieltymykset kullakin...
Tuo kivien syönti vielä aikaisenakin on kyllä hankala asia..toivottavasti saat hyviä neuvoja, että moinen
harmi loppuisi- kivikoira
Meidänki sakuli pentu jyrsi betonia pienempänä,ja nuoli sitä.Kiviä järsi,ja kanteli suussaan koko ajan.Nyt on jättänyt pois,enkä kyllä osaa sanoa mistä johtui.Ei osannut sanoa elänlääkärikään :) millä tavoin aktivoit koiraa?
- sakemannnimme 003
kivikoira kirjoitti:
Meidänki sakuli pentu jyrsi betonia pienempänä,ja nuoli sitä.Kiviä järsi,ja kanteli suussaan koko ajan.Nyt on jättänyt pois,enkä kyllä osaa sanoa mistä johtui.Ei osannut sanoa elänlääkärikään :) millä tavoin aktivoit koiraa?
Tää meidän 7-vuotias narttu saa kyllä liikuntaa noin 6-10 km päivässä ja kotona eikä missään se ole yksin. Joskus ihan pakon edessä joutuu olemaan yksin kotona kuten tänään hautajasiin en voi ottaa mukaan. Joutuu olemaa kotona noin 4 tuntia yksin. Leikin koiran kanssa päivittäin kaikenlaista etsimistä, josta se tykkää valtavasti ja sisällä pelaamme pallopelejä. Tämän kivensyönnin luulisin johtuvat joko ravinnosta tai sitten sakemanni on vain semmoinen, että se tykkää napostella kiviä?
Muuten se on valtavan kiva ja kiltti koira. Ei juurikaan rähise naapurin koirille, ihmiset se kyllä haukkuu tavatessaan, mutta ei näyki eikä pure. Eläinlääkärikin ihmetteli miten välinpitämätön koiramme oli pikku snautseriin, joka ärhenteli odotushuoneessa koirallemme. Sakemanimme oli ihan kuin sitä pikku snautseria ei olisi ollut olemassakaan! - kivikoira
sakemannnimme 003 kirjoitti:
Tää meidän 7-vuotias narttu saa kyllä liikuntaa noin 6-10 km päivässä ja kotona eikä missään se ole yksin. Joskus ihan pakon edessä joutuu olemaan yksin kotona kuten tänään hautajasiin en voi ottaa mukaan. Joutuu olemaa kotona noin 4 tuntia yksin. Leikin koiran kanssa päivittäin kaikenlaista etsimistä, josta se tykkää valtavasti ja sisällä pelaamme pallopelejä. Tämän kivensyönnin luulisin johtuvat joko ravinnosta tai sitten sakemanni on vain semmoinen, että se tykkää napostella kiviä?
Muuten se on valtavan kiva ja kiltti koira. Ei juurikaan rähise naapurin koirille, ihmiset se kyllä haukkuu tavatessaan, mutta ei näyki eikä pure. Eläinlääkärikin ihmetteli miten välinpitämätön koiramme oli pikku snautseriin, joka ärhenteli odotushuoneessa koirallemme. Sakemanimme oli ihan kuin sitä pikku snautseria ei olisi ollut olemassakaan!juu kuulostaa siltä että tuskin siinä on mitään ihmeellistä taustalla..tarkistaisin kuitenkin eläinlääkäriltä nuo vitamiini,ja mineraali-asiat :) ..mutta muuten taitaa vain olla että,jollain koirilla tälläinen ihmeellinen mieltymys on kiviin :DMinä en näe siinä mitään haittaa,kunhan ei kuluta hampaitansa hajalle ..
- On siitä haittaa
kivikoira kirjoitti:
juu kuulostaa siltä että tuskin siinä on mitään ihmeellistä taustalla..tarkistaisin kuitenkin eläinlääkäriltä nuo vitamiini,ja mineraali-asiat :) ..mutta muuten taitaa vain olla että,jollain koirilla tälläinen ihmeellinen mieltymys on kiviin :DMinä en näe siinä mitään haittaa,kunhan ei kuluta hampaitansa hajalle ..
Kivien syöminen on erittäin vaarallista koiralle, tiedän useamman tapauksen, joissa koira on päässyt hengestään tämän huvin takia. Yhdellä oli mahalaukku täynnä kiviä, ruoka ei imeytynyt, ja koira siis kuoli aliravitsemukseen, ja useampi kuollut suolistotukokseen juurikin näiden kivien takia.
- Kukkahatuton setä
Meillä on osa koirista (sakemanneja kaikki) popsinut kiviä, osa taas ei ja kaikilla on ollut samat sapuskat, touhut jne. Aikuisena ei tosin yksikään koira ole sitä jatkanut eli meilä homma on ollut noita pentuikäisten kotkotuksia. Pentujen kanssa saa muutenkin olla tarkkana, mitä suuhunsa laittavat sillä sinne tuntuu menevän mikä tahansa ja kyllä tässä on vuosien varrella kaivettu koirien kitapurjeista mitä ihmeellisimpiä esineitä ja kiviä kilotolkulla.
- hätäapu
mieleen että onkohan tuohon muuta apua kuin laittaa kuonokoppa,ettei pystyis kiviä ottaan suuhunsa..
Se on hengenvaarallinen harrastus tuo kivien popsiminen, ja kalliiksi tulee kiikuttaa eläinlääkärillä tavan takaa.
Voihan se koira ottaa loukkaukseksi jos koppa laitetaan ,mutta pienempipaha se on varmaan, kuin ne kivien syönnit.. - Anonyymi
Olin juuri eilen naapurin mukana eläinsairaalassa. Oksentelun, kipujen ja virtsankarkailun syy selvisi: koira oli syönyt kiviä.
Koira oli ollut lääkärillä edellisen kerran viikkoa aikaisemmin. Silloin kivet tulivat itsestään pois.
Nyt koira ei selvinnyt niistä. Edessä olisi ollut 2000 euron leikkaus eikä koira olisi välttämättä selvinnyt siitä, koska sen suoli tai vatsalaukku oli hyvin tulehtunut. Eläin olisi ehkä jouduttu leikkaamaan uudestaan. Tämä leikkaus olisi voinut maksaa 1000 e. Vakuutusta ei ollut. Koira oli iäkäs, joten elinaikaa ei olisi ollut väkttämättä enää paljoa jäljellä.
Koira ei pystynyt syömään eikä juomaan enää. Sillä oli kipuja voimakkaasta opiaateista huolimatta. Koira piti omistajan suureksi suruksi lopettaa.
Eläinlääkäri oli sitä mieltä, että pennuilla voi olla taipumusta kivien syömiseen. Mutta jos vanhempi koira alkaa syödä kiviä, taustalla on jokin sairaus.
- Anonyymi
Meijän rotvaileri veti kiukaasta kivet huiviin, siis kylmät ja vettä vuan piälle. No, ei vaiskaan......
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Poliisi tutkii murhaa Paltamossa
Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta445239Jos me voitais puhua
Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä243440Jenna meni seksilakkoon
"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t2992830Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."
Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui562643- 1702312
- 242119
Aku Hirviniemi tekee paluun televisioon Aiemmin hyllytetty ohjelma nähdään nyt tv:ssä.
Hmmm.....Miksi? Onko asiaton käytös nyt yht´äkkiä painettu villaisella ja unohdettu? Kaiken sitä nykyään saakin anteeksi1261881Vielä kerran.
Muista että olet ihan itse aloittanut tämän. En ei silti sinua syyllistä tai muutenkaan koskaan tule mainitsemaan tästä3661845Vain yksi elämä
Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu881761M nainen tiedätkö mitä
Rovaniemellä sataa nyt lunta, just nyt kun lähden pohjoiseen. Älä ota mitään paineita tästä mun ihastumisesta sinuun, ti161391