Suurena yllätyksenä kotiin tuli lasten tilien tiliotteet.. Isä tyhjentänyt molempien tilit.. Ei mitään suuria summia kyseessä mutta lasten itse säästämiä ja heille tärkeitä rahoja..
Kysyn siis.. Voinko yhteishuoltajuudessa avata lapsille uudet tilit mihin heidän isällään ei ole minkäänlaista pääsyä..? Ja vielä ilman hänen suostumustaan (suostumusta en tule saamaan)..? Ja mikä pankki mahdollisesti tällaiseen suostuu..? Jos taas mikään pankki ei suostu niin mitkä mahdollisuudet on esim oikeuden kautta saada päätös ettei isällä oikeutta päästä tilille..?
Sitten kun vielä keksisi että miten kerron lapsille kadonneista rahoista vai laitanko sinne vaan vastaavan summan tilalle (odottamaan koska isä vie nekin)..
Rahat vienyt isä..
15
2765
Vastaukset
- jopas on mies
kaikille lapsilleni avattua tilit, ei kukaan ole kysynyt mitään. Ellet onnistu, pyydä vaikka mummia avamaan tili lapsille ja sulle käyttöoikeus, tai miten nyt sitten sovitte. Mummi voi aina avata lapsenlapsilleen tilit. Voi olla eno, täti tai kuka hyvänsä...luulis nyt että äitikin voi. Mun lapsilla on ollu op.ssä siellä ei kysytty mitään eikä kysytty sampossa, mikä lie nykyisin on mimenä..
Tuota sano miehelle, että kertoo lapsille itse... se on hänen asia miten kertoo kunhan kertoo...
Todella ikävä asia, mutta anna miehen se itse selvittää...itse kävin kesällä avaamassa lapselleni tilin (OP). Lapsen isovanhemmat olisivat ristiäislahjaksi halunneet lapselle tilin avata, mutta eivät onnistuneet. Olisivat tarvinneet valtakirjan. Mikäli avopuolisoni olisi myös ollut lapseni huoltaja (huoltajuussopimus meillä siis tekemättä, isyys kuitenkin tunnustettu) olisin tiliä avatessani tarvinnut joko miehen paikalle tai valtakirjan siihen, että saan tilin avata.
- ..
Hei,
meillä käynyt samalla tavalla. Äiti tyhjensi lasten tilit.
Niin kauan kun lapset ovat alaikäisiä ja vanhemmilla on yhteishuoltajuus, molemmilla vanhemmilla on oikeus saada lapsia koskevia tietoja itselleen, myös pankkitilien tiedot.
Lasten toinen vanhempi ei saa ilman toisen vanhemman suostumusta käyttää lasten rahoja. Jos kyseessä on lasten henkilökohtaiset tilit- ei voi pitää paikkaa
sääntö on? Jos äiti yksin avaa lapsilleen tilin, ei sitä tiliä saa käyttää muut kuin lapsi itse ja äiti. Näin ainakin meillä on ollut. Nyt ne siirtyivät lasten omaan käyttöön kun ovat kaikki 18 v mutta ei kukaan vaatinut isän osaa siihen, koska ei asunut kanssamme.
Eihän kellään ulkopuolisella ihmisellä muutenkaan oo oikeutta toisten pankkitilehin ellei niin sovita, mutta pakolliseta se ei ole,e i myös pidä olla lastenkaan tiliavaamisessa. - äippäx3
ei voi pitää paikkaa kirjoitti:
sääntö on? Jos äiti yksin avaa lapsilleen tilin, ei sitä tiliä saa käyttää muut kuin lapsi itse ja äiti. Näin ainakin meillä on ollut. Nyt ne siirtyivät lasten omaan käyttöön kun ovat kaikki 18 v mutta ei kukaan vaatinut isän osaa siihen, koska ei asunut kanssamme.
Eihän kellään ulkopuolisella ihmisellä muutenkaan oo oikeutta toisten pankkitilehin ellei niin sovita, mutta pakolliseta se ei ole,e i myös pidä olla lastenkaan tiliavaamisessa.Osuuspankissa ainakin sanottiin, että jos on yhteishuolto nii silloin kummallakin huoltajalla on oikeus nostaa tililtä. Aina voi tehdä ehtoja, että tarvitsee olla esim. Kumpikin yhtä aikaa paikalla ennen ku saa nostettu ja lapsella voi olla käyttöoikeus tai sitten ei. Jos yhteishuolto silloin myöskin tilin avaaminen ei onnistu ilman toisen allekirjoitusta. Onko reilua? No ei mutta meillä ainakin näin. Onneks on yksinhuolto niin ei tarvitse miettiä.
- hdggggggggg
tapauksessa käytti isukin kakaroilleen laittamat rahat omiin menoihinsa.Asian tultua ilmi,ei tuo isukki enää ole rahoja tilille laitellut.YH äitsykkä yritti antaa isukille tilinumeron jonne isi olisi SAANUT laittaa rahaa,mutta vain äitsykällä olisi ollut käyttö-oikeus tuolle tilille.No ei taatusti käynyt niin.
- Anonyymi
ei voi pitää paikkaa kirjoitti:
Eihän kellään ulkopuolisella ihmisellä muutenkaan oo oikeutta toisten pankkitilehin ellei niin sovita, mutta pakolliseta se ei ole,e i myös pidä olla lastenkaan tiliavaamisessa.Jos molemmat vanhemmat ovat huoltajia niin molempien lupa tarvitaan kun avataan tiliä. Näin ainakin Nordeassa. Vaikka siis esim.isä ei olisi ollenkaan "kuvioissa mukana". Olisi kannattanut hankkia yksinhuoltajuus.
- Tove-Esteri
15-vuotias lapsi voi avata pankkitilin palkkatulojaan varten. Siihen ei kummallakaan vanhemmalla ole mitään oikeutta, ei nosto- eikä tiedonsaanti oikeutta. Sitä ennen lapselle avattuihin tileihin tarvitaan molempien yhteishuoltajavanhempien allekirjoitus. Mm. Nordealla on valmis lomake, jossa vanhemmat voivat ruksia vaihtoehdon, onko molemmilla tai vain toisella tilinkäyttöoikeus. Vanhemmat voivat myös yhdessä sopia että heillä yhdessä on nosto-oikeus lapsen tililtä, yksinään ei. Isovanhemmilla ei ole sen enempää oikeuksia avata lapselle tiliä ilman yhteishuoltovanhempien allekirjoituksia.
Avasin lapselle säästötilin omalla nimelläni, jonka siirsin ja siirrän lapsen nimille kun hän täyttää mainitun 15 vuotta.
Voit myös avata lapselle tilin ja valehdella olevasi yksinhuoltaja. Ei pankki asiaa maistraatista tarkasta.- 10092010
Aikoinaan kun avasin laspille pankkitilit, niin jouduin esittämään päätöksen yksinhuotajuudesta ennenkuin sain tilin avattua.
- Pankkitäti
Yhteishuoltajuudessa lapsille ei voi avata tiliä ilman toisen suostumusta. Eikä se mummo tai muu voi myöskään avata tiliä lapsen nimille ilman vanhempien allekirjoituksia. Jotkut pankit eivät ole tästä tarkkoja, mutta näin sen kuuluisi mennä. Valitettavasti.
Sen sijaan lapsen rahat ovat lapsen rahoja ja niihin ei ole vanhemmillakaan oikeutta. Toisin sanoen lapset voivat vaatia rahojaan takaisin vaikka ihan lakiteitse, jos ei muu auta. Sinuna en laittaisi niille tileille vastaavaa summaa vietäväksi taas, vaan kertoisin lapsille asian niin kuin se on. Silloin lapset voivat itse vaatia rahoja takaisin isältään. Mahtaisikohan tuo jo olla peruste yhteishuoltajuuden purkuun, rahojen varastaminen.
Jos ottaa lapsille tilin omiin nimiinsä ja sitten siirtää sen sisällön lapsen nimiin myöhemmin, niin summa on kerralla lahjoitettu ja siitä menee lahjavero, jos se ylittää lahjaverorajan. - ererewr
voishan tosta varmaan tehdä rikosilmoituksen lapsen puolesta isää kohtaan... mielestäni lähivanhemmalla on oikeus käyttää lapsen rahoja lapsen hankintoihin mutta muussa tapauksessa vanhemmat pitäkööt näppinsä erossa lapsen varoista.
mistähän tuohon asiaan taas saisi valaistusta, ihan lain myötä menevää tietoa?- Pankkitäti
Yhteishuollossa olevan lapsen varoja ei edes lähivanhempi saa käyttää ilman toisen huoltajan suostumusta ja tällöinkin ainoastaan lapsen menoihin. Ja tätäkin periaatteessa valvoo maitraatti. Eli ei muuta kuin rikosilmoitusta tekemään. Tuo on lapselta varastamista. Tosin itse suosittelisin ensin kertomaan isälle, että rahat on palautettava tai muuten viet asian eteenpäin. Ja silloinhan se tulee isälle entistä kalliimmaksi.
Mistä muuten lapsen rahat ovat peräisin ja kuinka suurista summista oli kyse? - leps..leps...
Pankkitäti kirjoitti:
Yhteishuollossa olevan lapsen varoja ei edes lähivanhempi saa käyttää ilman toisen huoltajan suostumusta ja tällöinkin ainoastaan lapsen menoihin. Ja tätäkin periaatteessa valvoo maitraatti. Eli ei muuta kuin rikosilmoitusta tekemään. Tuo on lapselta varastamista. Tosin itse suosittelisin ensin kertomaan isälle, että rahat on palautettava tai muuten viet asian eteenpäin. Ja silloinhan se tulee isälle entistä kalliimmaksi.
Mistä muuten lapsen rahat ovat peräisin ja kuinka suurista summista oli kyse?Tässä tapauksessa lapsi sai useita tuhansia euroja ja äitsykkä käytti niitä rahoja häikäilemättömästi hyödykseen.Isän yritettyä tietoja lapsen rahojenkäytöstä,sai hän epämääräisen nipun tiliotteita joissa rahoja oli vekslattu tililtä tilille ja melkein kaikissa eri tilinumerot.Eipä ole vieläkään selvinnyt,kuinka paljon tuo mamuli lapsen rahoja käytti ja sossutantat pitivät tuon äitsykän puolta,joten isi jätti asaian sikseen ja päätti että hoitakoon mamuli lapsenkin.
- Pankkitäti
leps..leps... kirjoitti:
Tässä tapauksessa lapsi sai useita tuhansia euroja ja äitsykkä käytti niitä rahoja häikäilemättömästi hyödykseen.Isän yritettyä tietoja lapsen rahojenkäytöstä,sai hän epämääräisen nipun tiliotteita joissa rahoja oli vekslattu tililtä tilille ja melkein kaikissa eri tilinumerot.Eipä ole vieläkään selvinnyt,kuinka paljon tuo mamuli lapsen rahoja käytti ja sossutantat pitivät tuon äitsykän puolta,joten isi jätti asaian sikseen ja päätti että hoitakoon mamuli lapsenkin.
Lain mukaan ei saa käyttää. Se on sitten eri asia, että vahditaanko sitä jokaisessa tapauksessa, vai ei. Tuomio siitä tulee petoksen tai varkauden mukaisesti, jos homma oikeuteen menee. Sossutädeillä ei ole valtaa päättää lapsen rahoista tai sallia äidille niiden käytön. Sitä määrää laki.
- että hänellä on
viikko aikaa palauttaa lasten rahat tileille, muussa tapauksessa teet rikosilmoituksen ja sen jälkeen sinulla on puolto yksinhuoltohakemukseen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 938138
- 403922
Lähetä terveisesi kaipaamallesi henkilölle
Vauva-palstalta tuttua kaipaamista uudessa ympäristössä. Kaipuu jatkukoon 💘1021916- 241400
Taas ryssittiin oikein kunnolla
r….ä hyökkäsi Viroon sikaili taas ajattelematta yhtään mitään https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011347289.html341241Valtimon Haapajärvellä paatti mäni nurin
Ikävä onnettomuus Haapajärvellä. Vene hörpppi vettä matkalla saaren. Veneessä ol 5 henkilöä, kolme uiskenteli rantaan,321122Vanha Suola janottaa Iivarilla
Vanha suola janottaa Siikalatvan kunnanjohtaja Pekka Iivaria. Mies kiertää Kemijärven kyläjuhlia ja kulttuuritapahtumia121020Rakastuminenhan on psykoosi
Ei ihme että olen täysin vailla järkeä sen asian suhteen. Eipä olis aikoinaan arvannut, että tossa se tyyppi menee, jonk53857Olisinko mä voinut käsittää sut väärin
Nyt mä kelaan päässäni kaikkea meidän välillä tapahtunutta. Jos mä sit kuitenkin tulkitsin sut väärin? Se, miten sä käyt31832Känniläiset veneessä?
Siinä taas päästiin näyttämään miten tyhmiä känniläiset on. Heh heh "Kaikki osalliset ovat täysi-ikäisiä ja alkoholin v29797