Ruokaraha - pakollinen?

*G*

Ravintola-alalla on käytössä suoraan palkasta vähennettävä ateriakorvaus/ruokaraha, jolloin työntekijä voi siis ruokailla työpaikallaan. Voiko työntekijä kieltäytyä tästä? Tarkoittaen tietenkin vain siinä tapauksessa jos ei todella aio edes napsia mitään ohimennen vaan ruokailee työaikana omin eväin. Minun käsittääkseni voi, mutta mistä löytyisi faktatietoa asiaan?

7

5918

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sdfa

      verottaja sen vaatii ottaan, meillä jotai 80 senttiä / päivä. Koska kuitenki juot töissä esim kahvia ja vettä /limua tms, vaik meilläkää ei ees myydä ruokaa. Eli se raha on juomista. Jos sitä ei oteta, verottaja miettii, et onko se sulle joku etuus, että saat kuitenkin ilmaista juomaa tai ruokaa töissä.

      • luxuspuuro

        meidän työpaikalla alkoi jostain kumman syystä, kenenkään tietämättä mennä ruokaraha. Kuulemma koska verottaja on sitä vaatinut. meillä se vain on 5,7e. Sanoisinko et aikasta kallista aamupuuroa minulla kun aamuvuoroa tekevänä syön vain aamupalaksi puuroa!!!!


    • GoggiBoiga

      Yritti muuan kokki päästä irti ruokarahasta. Perusteluna se ettei ehtinyt koskaan syödä, jos sai ruokaa eteensä tuli ainakin esimies kitisemään jotain hommaa tehtäväksi HETI SILLÄ TULIPUNAISELLA SEKUNNILLA.

      HOKin johdon vastaus oli: "Kokkien on maksettava ruokaraha koska he syövät koko ajan firman ruokatuotteita". Eli siis maistavat mitä asiakkaalle antavat.

      • hddree

        muistakaa että täyspäiväseen työpäivään kuuluu ruokatauot ja pitäkää myös ne olix se ett tauot yht päivässä 0,5 tuntii...... vaatikaa se


    • lällä

      Eräässä hotelli-ravintolassa ei tuota ruokaraha systeemiä ole, vaan jokainen maksaa sen mukaan kun syö, jos syö. Tosin on aika vaikea hinnoitella paljonko pitää maksaa yhdestä ruisleipäviipaleesta, siivusta juustoa ja kurkkupalasta :D Mutta siis ei voi olla pakollinen vaan eiköhän jokainen työnantaja itse määrää

    • kummissaan

      Mutta onko tästä missään mustaa valkoisella? Työpisteessämme kukaan ei ehdi syömään kunnollista ateriaa, ja tämä melkein 5e/päivä menetys on vuositasolla iso summa, jolla voisi vaikka hankkia kotiin ruokaa! Naurettavaa maksaa satunnaisesta puolikkaasta leivästä noin paljon. Olisi hienoa jos jollain olisi kertoa esim. joku sivu jossa tämän laillisuudesta kerrotaan, työnantaja vetoaa vain siihen ettei ehdi "valvoa" syömisiämme.

      • Mesu1

        Pamin mara-alan tessin sivu 81. Työehtosopimus pitää löytyä jokaiselta työpaikalta, tai sitten voi kysyä asiaa luottamusmieheltä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      585
      3889
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3328
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2801
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2769
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2154
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2101
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1977
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1865
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1810
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1759
    Aihe