Käsijarrun kiristys?

helppia123

Kuinka -01 avensiksen käsijarrua saisi kiristettyä, vipu nousee vähän turhan ylös jos meinaa saa auton pysymään paikallaa. Eli levy jarrut löytyy takaa eikä rumpuja.. Kertokaas joku fiksu, keskikonsolin kautta jotenkin, auton alta vai ite taka jarruista? Eikai tässä oo mitää eri jarruja käkkärille? eli samat palat toimii käsijarrussa ja tavan jarrua käytettäessä?

36

23236

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mul olis sellanen käsitys että tuossa on käsijarrulle levyn sisällä rumpujarru. Voin olla väärässäkin. Se nyt ei ole oleellista mikä se rakenne on. Jos se vaan pitää.
      Jos vipu nousee "ylös", sillä ei ole sinänsä merkitystä. Eikä vaijerit veny. Ennenminkin kertoo että kaikki ei toimi oikein. Jarrussa on varmasti automaattisäätö. Jos sitä säädetään mekaanisesti, äkkiä ollaan tilanteessa ettei säädöt toimi liian pienen liikkeen vuoksi. Et varmista ensin että kaikki toimii mekaanisesti. Kyllähän se säätämällä saadaan vaikka täysin lukkoon mut se nyt ei aivan vastaa tarkoitusta.
      Joka toisen huollon yhteydessä kun aina putsaa ja voitelee satuloiden liukupinnat niin säästyy paljolta vaivalta ja murheelta.
      Jos välttämättä haluat säätää niin konsolin sisältä se varmaankin löytyy.

      • helppia123

        Satulat ja tapit on putsattu joka vuosi, ei siellä ole ongelmia. Arvelinkin että säätö on jossain konsolissa, enkä rupee purkaa puolta autoo tuon takia. Jätetään sitten seuraavan omistajan murheeksi, ei sen jarru vivun omasta mielestä noin ylös kuulu nousta mitä nyt tekee.


      • Ja
        helppia123 kirjoitti:

        Satulat ja tapit on putsattu joka vuosi, ei siellä ole ongelmia. Arvelinkin että säätö on jossain konsolissa, enkä rupee purkaa puolta autoo tuon takia. Jätetään sitten seuraavan omistajan murheeksi, ei sen jarru vivun omasta mielestä noin ylös kuulu nousta mitä nyt tekee.

        Vedä sitten hanukasta.


      • Ja kirjoitti:

        Vedä sitten hanukasta.

        että näitä asiantuntijoita löytyy. Turhahan tässä on arpoa missä mennään. Et vaan saa suutasi auki kun kottikärrysi on korjaamolla !
        Täällä on näitä joilla kaikki toimii ja niitä millä mikään ei kestä.
        Töissä aikanaan totesin et varmin on 52,5 cm pitkä ratakiskon pätkä.
        Jos se on pidempi niin se taivutetaan. Jos taas lyhyempi niin se hukataan.
        Kun yhdellä ryhmällä kytkin ei kestänyt kun 50 000 km. Toisella samanlaisessa autossa 150 000 km !!!! Oliskohan käyttäjien syytä välillä katsoa peiliin mistä ne viat johtuu.


      • tojoasentaja

        Käsijarru on helppo kiristää ottaa vaan takarenkaan irti ja sit rummussa näkee kumitulpan ottaan sen pois sit vaa pyörittää rumpua et reikä on alas päin sit vaikka taskulampulla kattoo sinne sisään niin näkee semmonen rissan siitä sit tasapää ruuvimeisselillä pyöritetään kireemälle. Helppo homma ammatti miehellä menee joku 5min eli ei pidä purkaa mitään keskikonsolia.


      • eqeweqwe
        tojoasentaja kirjoitti:

        Käsijarru on helppo kiristää ottaa vaan takarenkaan irti ja sit rummussa näkee kumitulpan ottaan sen pois sit vaa pyörittää rumpua et reikä on alas päin sit vaikka taskulampulla kattoo sinne sisään niin näkee semmonen rissan siitä sit tasapää ruuvimeisselillä pyöritetään kireemälle. Helppo homma ammatti miehellä menee joku 5min eli ei pidä purkaa mitään keskikonsolia.

        -01 mallissa on levyt takana ei rumpuja.


      • Anonyymi

        Ei mee sunkaan auto läpi leimalla.
        Ei munkaan. Mennyt
        Doctor pimpelmamoel


      • Anonyymi
        aratus kirjoitti:

        että näitä asiantuntijoita löytyy. Turhahan tässä on arpoa missä mennään. Et vaan saa suutasi auki kun kottikärrysi on korjaamolla !
        Täällä on näitä joilla kaikki toimii ja niitä millä mikään ei kestä.
        Töissä aikanaan totesin et varmin on 52,5 cm pitkä ratakiskon pätkä.
        Jos se on pidempi niin se taivutetaan. Jos taas lyhyempi niin se hukataan.
        Kun yhdellä ryhmällä kytkin ei kestänyt kun 50 000 km. Toisella samanlaisessa autossa 150 000 km !!!! Oliskohan käyttäjien syytä välillä katsoa peiliin mistä ne viat johtuu.

        Minä olen ajanut Corollalla kohta 250 000 km eikä kytkimessä ole mitään vikaa. Varmaan menee vielä yli 100 000 kilometriä. Sama juttu kun on jakoketju niin se kestää moottorin iän.


    • jgjhjjjjkgkih

      Levyjarru ja takajarru ovat yhdyssanoja, helevetin tampio. Osta kunnon auto, niin pysyy jarrut kireällä.

      • Hanki elämä

        Lähes neljä vuotta vanhaan ketjuun kommentoit yhdyssanavirheitä.


      • jgjhjjjjkgkih
        Hanki elämä kirjoitti:

        Lähes neljä vuotta vanhaan ketjuun kommentoit yhdyssanavirheitä.

        Pakko kommentoija kun neste vaan päässä hölskyy.


      • Anonyymi
        Hanki elämä kirjoitti:

        Lähes neljä vuotta vanhaan ketjuun kommentoit yhdyssanavirheitä.

        Tämä ei o le alakioulun aine tunti
        Epä oleelista kun hipaisupuhelimen näppäinmet ona mi y ämsattuu


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tämä ei o le alakioulun aine tunti
        Epä oleelista kun hipaisupuhelimen näppäinmet ona mi y ämsattuu

        Ja mikäs se kunnon auto olis jos toyota ei o le paras . Mee omalle palstalles kehumaan jos sielä nyt lukijoitabedes on tai palstaa kävijötä eiketään edes kinnosta


    • toyotaavensis2001

      Joko te olette keksineet miten se oikeasti kiristetään tai herkisteään tai säädetään.
      2001 mallissahan siis on levyt takana ja ei ole käsijarrulle omaa rumpua..
      Eli siis toimii samoilla paloilla kuin käyttöjarrukin.
      Vasen puoli ei pidä ja jotain pitäisi tehdä mutta mitäpä sille tekisin.

    • ahvettaja

      Itsellä sama.
      Vaijerit liikkuu perille asti. Renkaanvaihdossa aion katsoa ja vaihtaa palat, levyt ja satulat. Osat maksaa 285- 350.

    • Yrittelijäs

      Käytän tätä samaa ketjua kun sama kysymys kuin edellä......
      Vaihdoin uudet levyt ja palat taakse. Tässä mallia jossa ei erillisiä käsijarru kenkiä vaan käyttää käsijarruun samoja paloja kuin käyttöjarruun. Ruuvasin männän sisään, eli kiertäen. Männän käänsin asentoon siten että mä näissä oleva kolo osuu palassa olevaan tappiin. Asetelman takana oleva käsijarrun vipu toimii moitteetta.
      Kaikesta tästä huolimatta toisen puolen käsijarru ei ota ollenkaan.
      Meneekö näissä jotain asetelman sisältä rikki? Esim. Toimiiko jollain kierresysteemillä mä tämän tuo käsijarru ja meneekö tuolla asetelman/männän sisällä jotain rikki? Käyttöjarruun toimii moitteetta.
      Avensis 1.6 vvt vm 2002.

      • ahvettaaja

        Tarkista vaijerien liikkuvuus, näet sen jarrusatulasta.
        Jos ei liiku tarpeeksi niin vaijeri venynyt.
        Säätö konsolissa.


    • vwvaihtoautoasentaja

      Tai jos se satula ei palaudu käsijarrua vedettäessä perusasentoon, niin automaattisäätö ei silloin toimi. Yleensä satulan vaihto.
      On näitä vaihdokkeja korjailtu riitämiin.

    • Yrittelijäs

      Vastaan tähän edelliseen kysymykseeni (Avensis 1.6 vvt, vm 2002, käsijarru vaikuttaa suoraan levyjarruun).
      Jouduin purkamaan asetelman, se on verrattain yksinkertainen rakenteeltaan mutta vaatii hoikat pihdit lukkorenkaan poistoon sylinterin pohjalta.
      Vikana oli vivun akselin, johon käsijarru vaijeri vaikuttaa, ruostuminen asetelman reikään. Kunnossa ollessaan akseli liikkuu myös aksiaali suunnassa noin 2 mm kun vipua kääntää (korjatkaa jos näin ei pitäisi olla).
      Eli mäntä ulos vaikka alkuun pumppaamalla, asetelma irti autosta, sitten asetelman sylinterin pohjalla näkyy tuo lukkorengas. Minulla ei ollut kuin irrotettavilla päillä olevat lukkorengaspihdit. Jouduin hieman hiomalla keventämään niitä, jolloin verrattain helposti sain lukkorenkaan poistettua.
      Käsijarruvivun lukitusmutteri auki, avasin myös asetelman pohjassa olevan pohjalevyn (koko torex 30), ja naputtelin (ruostunut akseli piti kiinni) tuon säätöyksikön ulos asetelmasta, sylinteristä. Vikana oli tuon vivun akselin ruostuminen asetelman reikään siinä määrin (vaikka tuossa on eräänlainen kuminen tiiviste välissä, huomaat sen jos purkaat osat), että tuota noin 2 mm liikettä ei tapahtunut vaikka vipu muutoin liikkui. Osien putsaus (eli tuo akseli ja reikä) vesihiekkaperilla, kasaus käyttäen silikonipohjaista rasvaa. Mäntä ja sylinteri sekä kumit olivat muutoin hyvässä kunnossa. Kevyt sipaisu silikonirasvalla ja pölykumi paikoilleen sylinterin suuhun. Vähän konstikasta saada mäntä kumin sisään, vedin kumia ulospäin parilla tylsällä koukulla ja avustaja taiteili männän paikoilleen kumiin nähden. Mäntä sisään pyörittämällä aivan pohjaan.
      Kasauksessa huomattava männän pyörittäminen sellaiseen asentoon (minun tapauksessa 1/4 kierrosta takaisin pohja asennosta) , että paloissa oleva nystyrä asettuu männän koloon. Ja käsijarruvaijeria ei saa kiristää liikaa, vivun on palauduttava jousivoimalla rajoitinta vasten, käsitykseni mukaan vain silloin automaattisäätö toimii.
      Jarrujen ilmaus, vähän pumppausta ja sitten tuota käsijarruvipua on helppo kääntää lukitusmutterista (13 mm) ja testailla toimiiko kässäri... Käsijarruvaijeri kiinni ja säätö tiukalle, mutta niin että vipu palautuu rajoitinta vasten, huomioiden molemmat puolet.
      En ole autoasentaja, asiantuntijat täydentäkää....

    • aloittelevaviinimaisteri

      Sama vika 06 Avessa, kässäri pitää huonosti ja venettä laskiessa pitää varoa ettei auto tule päälle.
      Keskikonsolista voisin yrittää säätää, muuten jätän korjaamon huoleksi.

      Eli kysymys tietävimmille > Voiko kiristää keskikonsolin kautta ? Kiitos

      • Anonyymi

        Miten saatte au y onne läpi katsastuksesta kun kösijaut ei pidä mulle tuli korjaus keh.

        Saa naksahtaa ain kolme kertaa
        Kempeleen inssi.


    • Jarrujuudas

      06 Ave kanssa ja vaihdettu on vaijerit, kengät ja pikku roina. Säädetty kengät lähelle rumpuu ja sen jälkeen vaijeristakin löysät pois. Äsken tuli leimalla hylky, ei pitäny yhtään.. minne nämä jarrut katoaa? Vaikka ei niitä alunperinkään saannu hyvin pitämään, ehkä välttävästi..

      • Kotiasentaja

        Ettekö te osaa itse mitään. Systeemi on niin yksinkertainen että eihän se voi mennä vikaan kuin täydeltä tumpelolta. Se jarrukenkä täytyy sovittaa rumpuun venyttämällä kenkien "ruodetta" vasaroimalla ja kokeilemalla. Sen näkee ja tuntee kun ne sopivat toisiinsa. On se kumma kun kädettömät eivät tajua edes perusasioita.


      • InperfectWorld
        Kotiasentaja kirjoitti:

        Ettekö te osaa itse mitään. Systeemi on niin yksinkertainen että eihän se voi mennä vikaan kuin täydeltä tumpelolta. Se jarrukenkä täytyy sovittaa rumpuun venyttämällä kenkien "ruodetta" vasaroimalla ja kokeilemalla. Sen näkee ja tuntee kun ne sopivat toisiinsa. On se kumma kun kädettömät eivät tajua edes perusasioita.

        Eihän kaikki voi olla yhtä käteviä kuin sinä. Ihmettelen vaan minkähänlainen maailma tämä mahtaisi olla, jos jokainen meistä olisi yhtä pystyvä kuin sinä.
        Meidän on hyväksyttävä, että kaikki eivät voi saavuttaa täydellisyyttä.


      • Niissä.on.eroa

        Onko käsijarrukengät orkkikset vai tarvikkeet?


      • Oikea_asentaja
        InperfectWorld kirjoitti:

        Eihän kaikki voi olla yhtä käteviä kuin sinä. Ihmettelen vaan minkähänlainen maailma tämä mahtaisi olla, jos jokainen meistä olisi yhtä pystyvä kuin sinä.
        Meidän on hyväksyttävä, että kaikki eivät voi saavuttaa täydellisyyttä.

        Kannattaa varmaan näyttää autoa alan miehelle. Jarrukenkien sovittaminen rumpuunsa on tosiaan tärkeää ja varsinkin pienten seisontajarrukenkien elintärkeää. Muuten siellä ei aina kitka riitä kun kenkä hankaa vain päistään tai keskeltä rumpuun.


      • Harkintaa
        Kotiasentaja kirjoitti:

        Ettekö te osaa itse mitään. Systeemi on niin yksinkertainen että eihän se voi mennä vikaan kuin täydeltä tumpelolta. Se jarrukenkä täytyy sovittaa rumpuun venyttämällä kenkien "ruodetta" vasaroimalla ja kokeilemalla. Sen näkee ja tuntee kun ne sopivat toisiinsa. On se kumma kun kädettömät eivät tajua edes perusasioita.

        Niin, tossa vm-06 Avessa ei ole mitään erillisiä käsijarrun jarrukenkiä, niin säätele sinä niitä sitten😉


      • ambattimies

        Kenki on.


      • Eieiei
        Kotiasentaja kirjoitti:

        Ettekö te osaa itse mitään. Systeemi on niin yksinkertainen että eihän se voi mennä vikaan kuin täydeltä tumpelolta. Se jarrukenkä täytyy sovittaa rumpuun venyttämällä kenkien "ruodetta" vasaroimalla ja kokeilemalla. Sen näkee ja tuntee kun ne sopivat toisiinsa. On se kumma kun kädettömät eivät tajua edes perusasioita.

        Ei sitä kannata ruveta takomaan, vaan hioa.


      • Anonyymi
        Niissä.on.eroa kirjoitti:

        Onko käsijarrukengät orkkikset vai tarvikkeet?

        Eikun surkkikset.


    • Jalatmaas

      Ei pidä sekoittaa jarrujen ja käsijarruvivun säätöä, väittävät navoissa olevan automaattisäädön..

    • Anonyymi

      2001 Avensis levyjarrut takana. Kiristin löysät pois kahvan vierestä vaijerin päästä. Kahvan suojus on yhdellä ruuvilla kiinni ja suojus lähtee vetämällä irti. Tarvitaan pitkä 10 mm hylsyavain ja räikkäväännin.

      • Anonyymi

        Niinkös s e tehdään perhana vein huoltoon ja maksoåi paljon.
        Josnolisin tiennyt olisin itettehnyt
        Työtön aktiivimallin uhrina olliut kempeleen inssi.


    • Anonyymi

      Ei käsijarrua tervitse kiristää vaan sieltä jarrulevyn käsijarrurummun kengät säätää lähelle niin kahva ei nouse kuin sen tarpeellisen, jos niitä vaijerien säätöjä ei ole mennyt kiertelemään. T25 -06 ja ei ole koskaan tarvinnut muuta kuin kengistä säätää.

      • Anonyymi

        Eiköhän aloittajan kosla ole ollu paalissa jo monta vuotta. turha enää antaa korjausvinkkejä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eiköhän aloittajan kosla ole ollu paalissa jo monta vuotta. turha enää antaa korjausvinkkejä.

        Vai että puoli vuotta ja paaliin. Muistelet varmaan Klongswagenia.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En ole rakastunut

      Tai ihastunut sinuun. Kiinnostuin kyllä heti koska erotut massasta.
      Ikävä
      378
      3720
    2. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      209
      1823
    3. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      67
      1384
    4. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      152
      1275
    5. Joku tukeva täti syyttää suomalaisia rasisteiksi Hesarissa

      ”Kaikki valkoiset ihmiset Suomessa ovat kasvaneet rasistiseen ajatteluun”, sanoo Maija Laura Kauhanen: https://www.hs.
      Maailman menoa
      165
      923
    6. Puhutko toisista ihmisistä

      pahaa, jotta näyttäytyisit itse jotenkin paremmassa valossa?
      Ikävä
      117
      883
    7. Yhteiskuntaa hyväksi käyttäjät

      Kyllä täällä Suomussalmellakin osaavat käyttää näitä Suomen etuja hyväksi. Vuokrataan ns. asunto lapselle että saa asu
      Suomussalmi
      57
      880
    8. Mitä teen väärin?

      Alkaa pikku hiljaa tympäsemään ainainen pakkien saanti. Eka ennen kun nähdään, miehet ovat kiinnostuneita viestittelemää
      Sinkut
      117
      860
    9. Haluaisin tietää

      mikä saa sinut tuntemaan olosi rakastetuksi. Ja sitten haluaisin mahdollisuuden tehdä juuri niin. 💔
      Ikävä
      49
      840
    10. Oli mukava tavata irl

      Sattuma toi sinut matkani varrelle. Ihmettelin sitä silloin, ehkä vähän vieläkin. Oli ilo jutella ja tuntea, vaikka nyt
      Ikävä
      24
      839
    Aihe