Käsijarrun kiristys?

helppia123

Kuinka -01 avensiksen käsijarrua saisi kiristettyä, vipu nousee vähän turhan ylös jos meinaa saa auton pysymään paikallaa. Eli levy jarrut löytyy takaa eikä rumpuja.. Kertokaas joku fiksu, keskikonsolin kautta jotenkin, auton alta vai ite taka jarruista? Eikai tässä oo mitää eri jarruja käkkärille? eli samat palat toimii käsijarrussa ja tavan jarrua käytettäessä?

43

24841

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mul olis sellanen käsitys että tuossa on käsijarrulle levyn sisällä rumpujarru. Voin olla väärässäkin. Se nyt ei ole oleellista mikä se rakenne on. Jos se vaan pitää.
      Jos vipu nousee "ylös", sillä ei ole sinänsä merkitystä. Eikä vaijerit veny. Ennenminkin kertoo että kaikki ei toimi oikein. Jarrussa on varmasti automaattisäätö. Jos sitä säädetään mekaanisesti, äkkiä ollaan tilanteessa ettei säädöt toimi liian pienen liikkeen vuoksi. Et varmista ensin että kaikki toimii mekaanisesti. Kyllähän se säätämällä saadaan vaikka täysin lukkoon mut se nyt ei aivan vastaa tarkoitusta.
      Joka toisen huollon yhteydessä kun aina putsaa ja voitelee satuloiden liukupinnat niin säästyy paljolta vaivalta ja murheelta.
      Jos välttämättä haluat säätää niin konsolin sisältä se varmaankin löytyy.

      • helppia123

        Satulat ja tapit on putsattu joka vuosi, ei siellä ole ongelmia. Arvelinkin että säätö on jossain konsolissa, enkä rupee purkaa puolta autoo tuon takia. Jätetään sitten seuraavan omistajan murheeksi, ei sen jarru vivun omasta mielestä noin ylös kuulu nousta mitä nyt tekee.


      • Ja
        helppia123 kirjoitti:

        Satulat ja tapit on putsattu joka vuosi, ei siellä ole ongelmia. Arvelinkin että säätö on jossain konsolissa, enkä rupee purkaa puolta autoo tuon takia. Jätetään sitten seuraavan omistajan murheeksi, ei sen jarru vivun omasta mielestä noin ylös kuulu nousta mitä nyt tekee.

        Vedä sitten hanukasta.


      • Ja kirjoitti:

        Vedä sitten hanukasta.

        että näitä asiantuntijoita löytyy. Turhahan tässä on arpoa missä mennään. Et vaan saa suutasi auki kun kottikärrysi on korjaamolla !
        Täällä on näitä joilla kaikki toimii ja niitä millä mikään ei kestä.
        Töissä aikanaan totesin et varmin on 52,5 cm pitkä ratakiskon pätkä.
        Jos se on pidempi niin se taivutetaan. Jos taas lyhyempi niin se hukataan.
        Kun yhdellä ryhmällä kytkin ei kestänyt kun 50 000 km. Toisella samanlaisessa autossa 150 000 km !!!! Oliskohan käyttäjien syytä välillä katsoa peiliin mistä ne viat johtuu.


      • tojoasentaja

        Käsijarru on helppo kiristää ottaa vaan takarenkaan irti ja sit rummussa näkee kumitulpan ottaan sen pois sit vaa pyörittää rumpua et reikä on alas päin sit vaikka taskulampulla kattoo sinne sisään niin näkee semmonen rissan siitä sit tasapää ruuvimeisselillä pyöritetään kireemälle. Helppo homma ammatti miehellä menee joku 5min eli ei pidä purkaa mitään keskikonsolia.


      • eqeweqwe
        tojoasentaja kirjoitti:

        Käsijarru on helppo kiristää ottaa vaan takarenkaan irti ja sit rummussa näkee kumitulpan ottaan sen pois sit vaa pyörittää rumpua et reikä on alas päin sit vaikka taskulampulla kattoo sinne sisään niin näkee semmonen rissan siitä sit tasapää ruuvimeisselillä pyöritetään kireemälle. Helppo homma ammatti miehellä menee joku 5min eli ei pidä purkaa mitään keskikonsolia.

        -01 mallissa on levyt takana ei rumpuja.


      • Anonyymi

        Ei mee sunkaan auto läpi leimalla.
        Ei munkaan. Mennyt
        Doctor pimpelmamoel


      • Anonyymi
        aratus kirjoitti:

        että näitä asiantuntijoita löytyy. Turhahan tässä on arpoa missä mennään. Et vaan saa suutasi auki kun kottikärrysi on korjaamolla !
        Täällä on näitä joilla kaikki toimii ja niitä millä mikään ei kestä.
        Töissä aikanaan totesin et varmin on 52,5 cm pitkä ratakiskon pätkä.
        Jos se on pidempi niin se taivutetaan. Jos taas lyhyempi niin se hukataan.
        Kun yhdellä ryhmällä kytkin ei kestänyt kun 50 000 km. Toisella samanlaisessa autossa 150 000 km !!!! Oliskohan käyttäjien syytä välillä katsoa peiliin mistä ne viat johtuu.

        Minä olen ajanut Corollalla kohta 250 000 km eikä kytkimessä ole mitään vikaa. Varmaan menee vielä yli 100 000 kilometriä. Sama juttu kun on jakoketju niin se kestää moottorin iän.


    • jgjhjjjjkgkih

      Levyjarru ja takajarru ovat yhdyssanoja, helevetin tampio. Osta kunnon auto, niin pysyy jarrut kireällä.

      • Hanki elämä

        Lähes neljä vuotta vanhaan ketjuun kommentoit yhdyssanavirheitä.


      • jgjhjjjjkgkih
        Hanki elämä kirjoitti:

        Lähes neljä vuotta vanhaan ketjuun kommentoit yhdyssanavirheitä.

        Pakko kommentoija kun neste vaan päässä hölskyy.


      • Anonyymi
        Hanki elämä kirjoitti:

        Lähes neljä vuotta vanhaan ketjuun kommentoit yhdyssanavirheitä.

        Tämä ei o le alakioulun aine tunti
        Epä oleelista kun hipaisupuhelimen näppäinmet ona mi y ämsattuu


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tämä ei o le alakioulun aine tunti
        Epä oleelista kun hipaisupuhelimen näppäinmet ona mi y ämsattuu

        Ja mikäs se kunnon auto olis jos toyota ei o le paras . Mee omalle palstalles kehumaan jos sielä nyt lukijoitabedes on tai palstaa kävijötä eiketään edes kinnosta


    • toyotaavensis2001

      Joko te olette keksineet miten se oikeasti kiristetään tai herkisteään tai säädetään.
      2001 mallissahan siis on levyt takana ja ei ole käsijarrulle omaa rumpua..
      Eli siis toimii samoilla paloilla kuin käyttöjarrukin.
      Vasen puoli ei pidä ja jotain pitäisi tehdä mutta mitäpä sille tekisin.

    • ahvettaja

      Itsellä sama.
      Vaijerit liikkuu perille asti. Renkaanvaihdossa aion katsoa ja vaihtaa palat, levyt ja satulat. Osat maksaa 285- 350.

    • Yrittelijäs

      Käytän tätä samaa ketjua kun sama kysymys kuin edellä......
      Vaihdoin uudet levyt ja palat taakse. Tässä mallia jossa ei erillisiä käsijarru kenkiä vaan käyttää käsijarruun samoja paloja kuin käyttöjarruun. Ruuvasin männän sisään, eli kiertäen. Männän käänsin asentoon siten että mä näissä oleva kolo osuu palassa olevaan tappiin. Asetelman takana oleva käsijarrun vipu toimii moitteetta.
      Kaikesta tästä huolimatta toisen puolen käsijarru ei ota ollenkaan.
      Meneekö näissä jotain asetelman sisältä rikki? Esim. Toimiiko jollain kierresysteemillä mä tämän tuo käsijarru ja meneekö tuolla asetelman/männän sisällä jotain rikki? Käyttöjarruun toimii moitteetta.
      Avensis 1.6 vvt vm 2002.

      • ahvettaaja

        Tarkista vaijerien liikkuvuus, näet sen jarrusatulasta.
        Jos ei liiku tarpeeksi niin vaijeri venynyt.
        Säätö konsolissa.


    • vwvaihtoautoasentaja

      Tai jos se satula ei palaudu käsijarrua vedettäessä perusasentoon, niin automaattisäätö ei silloin toimi. Yleensä satulan vaihto.
      On näitä vaihdokkeja korjailtu riitämiin.

    • Yrittelijäs

      Vastaan tähän edelliseen kysymykseeni (Avensis 1.6 vvt, vm 2002, käsijarru vaikuttaa suoraan levyjarruun).
      Jouduin purkamaan asetelman, se on verrattain yksinkertainen rakenteeltaan mutta vaatii hoikat pihdit lukkorenkaan poistoon sylinterin pohjalta.
      Vikana oli vivun akselin, johon käsijarru vaijeri vaikuttaa, ruostuminen asetelman reikään. Kunnossa ollessaan akseli liikkuu myös aksiaali suunnassa noin 2 mm kun vipua kääntää (korjatkaa jos näin ei pitäisi olla).
      Eli mäntä ulos vaikka alkuun pumppaamalla, asetelma irti autosta, sitten asetelman sylinterin pohjalla näkyy tuo lukkorengas. Minulla ei ollut kuin irrotettavilla päillä olevat lukkorengaspihdit. Jouduin hieman hiomalla keventämään niitä, jolloin verrattain helposti sain lukkorenkaan poistettua.
      Käsijarruvivun lukitusmutteri auki, avasin myös asetelman pohjassa olevan pohjalevyn (koko torex 30), ja naputtelin (ruostunut akseli piti kiinni) tuon säätöyksikön ulos asetelmasta, sylinteristä. Vikana oli tuon vivun akselin ruostuminen asetelman reikään siinä määrin (vaikka tuossa on eräänlainen kuminen tiiviste välissä, huomaat sen jos purkaat osat), että tuota noin 2 mm liikettä ei tapahtunut vaikka vipu muutoin liikkui. Osien putsaus (eli tuo akseli ja reikä) vesihiekkaperilla, kasaus käyttäen silikonipohjaista rasvaa. Mäntä ja sylinteri sekä kumit olivat muutoin hyvässä kunnossa. Kevyt sipaisu silikonirasvalla ja pölykumi paikoilleen sylinterin suuhun. Vähän konstikasta saada mäntä kumin sisään, vedin kumia ulospäin parilla tylsällä koukulla ja avustaja taiteili männän paikoilleen kumiin nähden. Mäntä sisään pyörittämällä aivan pohjaan.
      Kasauksessa huomattava männän pyörittäminen sellaiseen asentoon (minun tapauksessa 1/4 kierrosta takaisin pohja asennosta) , että paloissa oleva nystyrä asettuu männän koloon. Ja käsijarruvaijeria ei saa kiristää liikaa, vivun on palauduttava jousivoimalla rajoitinta vasten, käsitykseni mukaan vain silloin automaattisäätö toimii.
      Jarrujen ilmaus, vähän pumppausta ja sitten tuota käsijarruvipua on helppo kääntää lukitusmutterista (13 mm) ja testailla toimiiko kässäri... Käsijarruvaijeri kiinni ja säätö tiukalle, mutta niin että vipu palautuu rajoitinta vasten, huomioiden molemmat puolet.
      En ole autoasentaja, asiantuntijat täydentäkää....

    • aloittelevaviinimaisteri

      Sama vika 06 Avessa, kässäri pitää huonosti ja venettä laskiessa pitää varoa ettei auto tule päälle.
      Keskikonsolista voisin yrittää säätää, muuten jätän korjaamon huoleksi.

      Eli kysymys tietävimmille > Voiko kiristää keskikonsolin kautta ? Kiitos

      • Anonyymi

        Miten saatte au y onne läpi katsastuksesta kun kösijaut ei pidä mulle tuli korjaus keh.

        Saa naksahtaa ain kolme kertaa
        Kempeleen inssi.


    • Jarrujuudas

      06 Ave kanssa ja vaihdettu on vaijerit, kengät ja pikku roina. Säädetty kengät lähelle rumpuu ja sen jälkeen vaijeristakin löysät pois. Äsken tuli leimalla hylky, ei pitäny yhtään.. minne nämä jarrut katoaa? Vaikka ei niitä alunperinkään saannu hyvin pitämään, ehkä välttävästi..

      • Kotiasentaja

        Ettekö te osaa itse mitään. Systeemi on niin yksinkertainen että eihän se voi mennä vikaan kuin täydeltä tumpelolta. Se jarrukenkä täytyy sovittaa rumpuun venyttämällä kenkien "ruodetta" vasaroimalla ja kokeilemalla. Sen näkee ja tuntee kun ne sopivat toisiinsa. On se kumma kun kädettömät eivät tajua edes perusasioita.


      • InperfectWorld
        Kotiasentaja kirjoitti:

        Ettekö te osaa itse mitään. Systeemi on niin yksinkertainen että eihän se voi mennä vikaan kuin täydeltä tumpelolta. Se jarrukenkä täytyy sovittaa rumpuun venyttämällä kenkien "ruodetta" vasaroimalla ja kokeilemalla. Sen näkee ja tuntee kun ne sopivat toisiinsa. On se kumma kun kädettömät eivät tajua edes perusasioita.

        Eihän kaikki voi olla yhtä käteviä kuin sinä. Ihmettelen vaan minkähänlainen maailma tämä mahtaisi olla, jos jokainen meistä olisi yhtä pystyvä kuin sinä.
        Meidän on hyväksyttävä, että kaikki eivät voi saavuttaa täydellisyyttä.


      • Niissä.on.eroa

        Onko käsijarrukengät orkkikset vai tarvikkeet?


      • Oikea_asentaja
        InperfectWorld kirjoitti:

        Eihän kaikki voi olla yhtä käteviä kuin sinä. Ihmettelen vaan minkähänlainen maailma tämä mahtaisi olla, jos jokainen meistä olisi yhtä pystyvä kuin sinä.
        Meidän on hyväksyttävä, että kaikki eivät voi saavuttaa täydellisyyttä.

        Kannattaa varmaan näyttää autoa alan miehelle. Jarrukenkien sovittaminen rumpuunsa on tosiaan tärkeää ja varsinkin pienten seisontajarrukenkien elintärkeää. Muuten siellä ei aina kitka riitä kun kenkä hankaa vain päistään tai keskeltä rumpuun.


      • Harkintaa
        Kotiasentaja kirjoitti:

        Ettekö te osaa itse mitään. Systeemi on niin yksinkertainen että eihän se voi mennä vikaan kuin täydeltä tumpelolta. Se jarrukenkä täytyy sovittaa rumpuun venyttämällä kenkien "ruodetta" vasaroimalla ja kokeilemalla. Sen näkee ja tuntee kun ne sopivat toisiinsa. On se kumma kun kädettömät eivät tajua edes perusasioita.

        Niin, tossa vm-06 Avessa ei ole mitään erillisiä käsijarrun jarrukenkiä, niin säätele sinä niitä sitten😉


      • ambattimies

        Kenki on.


      • Eieiei
        Kotiasentaja kirjoitti:

        Ettekö te osaa itse mitään. Systeemi on niin yksinkertainen että eihän se voi mennä vikaan kuin täydeltä tumpelolta. Se jarrukenkä täytyy sovittaa rumpuun venyttämällä kenkien "ruodetta" vasaroimalla ja kokeilemalla. Sen näkee ja tuntee kun ne sopivat toisiinsa. On se kumma kun kädettömät eivät tajua edes perusasioita.

        Ei sitä kannata ruveta takomaan, vaan hioa.


      • Anonyymi
        Niissä.on.eroa kirjoitti:

        Onko käsijarrukengät orkkikset vai tarvikkeet?

        Eikun surkkikset.


    • Jalatmaas

      Ei pidä sekoittaa jarrujen ja käsijarruvivun säätöä, väittävät navoissa olevan automaattisäädön..

    • Anonyymi

      2001 Avensis levyjarrut takana. Kiristin löysät pois kahvan vierestä vaijerin päästä. Kahvan suojus on yhdellä ruuvilla kiinni ja suojus lähtee vetämällä irti. Tarvitaan pitkä 10 mm hylsyavain ja räikkäväännin.

      • Anonyymi

        Niinkös s e tehdään perhana vein huoltoon ja maksoåi paljon.
        Josnolisin tiennyt olisin itettehnyt
        Työtön aktiivimallin uhrina olliut kempeleen inssi.


    • Anonyymi

      Ei käsijarrua tervitse kiristää vaan sieltä jarrulevyn käsijarrurummun kengät säätää lähelle niin kahva ei nouse kuin sen tarpeellisen, jos niitä vaijerien säätöjä ei ole mennyt kiertelemään. T25 -06 ja ei ole koskaan tarvinnut muuta kuin kengistä säätää.

      • Anonyymi

        Eiköhän aloittajan kosla ole ollu paalissa jo monta vuotta. turha enää antaa korjausvinkkejä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eiköhän aloittajan kosla ole ollu paalissa jo monta vuotta. turha enää antaa korjausvinkkejä.

        Vai että puoli vuotta ja paaliin. Muistelet varmaan Klongswagenia.


    • Anonyymi

      2006 Ave ja käsijarrunsäätö takaa apukuskin puolelta kiristetään ylöspäin ja kuskin puolelta kiristyy alaspäin. Onko totta, eilen tuli hylsy ja nyt kiristin ja tuolta tuntui.

      ? Onko tietoa?

    • Anonyymi

      Vastaan itselleni, oikein meni. Eilen tuli hylsy ja tänään kiristin molempia puolia.
      Eilen ero 79% kokonaisteho 1,9 KN Tänään katsastusmies oikein kehui. Ero 17% huonomman puolen eduksi ja teho 4,4 KN ( vaadittu 2,9 KN) ja aikaa hylsyn ja hyväksytyn välillä alle vrk ;)

      • Anonyymi

        Vai kehui 17% eroa. No onhan se tietenkin Tojoissa hyvä saavutus.


      • Anonyymi

        Oikeissa autoissa kässärin käyttö hoituu sähkömoottoreilla.


      • Anonyymi

        Oho, nyt tuli reilusti lapinlisää!
        Anensiksen painoisesta autosta ei voi mitata tuollaista jarrutustehoa edes etupyöristä katsastusaseman dynamometreillä!


    • Anonyymi

      Käsijarrussa alle 70% on sallittu ero 17% on aikalailla pienempi ja jarruteho yli 1,5 KN suurempi kuin vaadittu 2,9 KN ja silti ei laahaa tai kitise. Olen tyytyväinen ;)
      En ole mikään mekaanikko, riittää kun vaihdan renkaat, suodattimet, tulpat, lamput, sulakkeet itse. Ja nyt siis onnistuu kässärin säätökin. Vaihdatan öljyt+suodattimen liikkeissä kerran vuodessa , kun ei ole paikkaa jossa saisi auton kunnolla ylös. Alle en ala mönkimään. Toki vanhassa Tojossa jotain menee aikansa loppuun ja silloin vien autoni Toyota-korjaamolle. Viimeksi meni laturi 300 000 kohdalla, eli melko pian.

    • Anonyymi

      Kässärin kengät lähemmäksi,niin ei nouse kahva liian ylös,4-6 naksausta vetäessä on namu.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tykkään sinusta tosi tosi paljon

      Siksi en pysty sisäistämään sitä, että se ei ole molemminpuolista. Sattuu liikaa. En osaa käsitellä sitä tunnetta, koska
      Ikävä
      51
      3387
    2. Mikä sai sut ihastumaan

      Mitä tapahtui?
      Ikävä
      153
      2035
    3. Kaupan kassalla kannataa olla kylmä käytös

      https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010488540.html "19-vuotias Minja ja 59-vuotias Anne työskentelevät sillä todelli
      Sinkut
      197
      1678
    4. Mitä tehdä asialle?

      Jos laitan deitti-ilmon "40-vuotias nainen etsii seuraa" niin ketään ei kiinnosta (korkeintaan paria runkkaripenaa joill
      Sinkut
      131
      1593
    5. 80
      1145
    6. Hyvää heinäkuuta

      Hyvää huomenta ihanaa. 🦗🌾☔🤗🌻❤️
      Ikävä
      234
      1094
    7. Mitä helvettiä pakolaisille pitäisi tehdä RAJALLA?

      Jos Venäjä työntää rajalle pakolaisia ja tekee Suomelle selväksi että heidän puolelleen ei ole pakolaisilla asiaa - mitä
      Maailman menoa
      266
      996
    8. Ethän syytä itseäsi

      siitä miten asia menivät. Mä en antanut sulle tilaisuutta.
      Ikävä
      123
      938
    9. Olen pahoillani mies

      Olen surullinen puolestasi, ettet saanut kaipaamaasi naista. Yrititkö lopulta edes? Teistä olisi tullut hyvä pari
      Ikävä
      52
      909
    10. Olet mies varmasti peto

      Makkarin puolella. 🤤
      Ikävä
      72
      855
    Aihe