Malaria

pliisux

Tiedän suositukset: malarianestolääkitys ei ole tarpeellinen turistialueille matkustettaessa.

Mutta mitkä ovat omakohtaiset kokemuksenne? Oletteko te Sri Lankalla käyneet ottaneet malaria-lääkitystä? Missä päin saarta lomailitte? Poistuitteko rannikolta?

Onko kukaan tuntemanne Sri Lankan kävijä saanut malariatartuntaa?

8

2014

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • srilankalainen

      Moikka
      ota A hepatiitti rokotus. no maleria vaara.
      tchempia matkaa.!

      • pliisux

        Hepatiitti A -rokotukset kunnossa! :)


    • srilankanraimo

      Olen asunut 18 vuotta täällä Lankassa. Ensikerralla otin kaikki mahdolliset lääkitykset, mutta aivan turhaan.
      Täällä ei maan itsenäisyyden aikana ( itsenäistyi vuosi Intian jälkeen eli -49 ) tavattu ainoatakaan malariatapausta. Nyt 17 vuoden aikana olen ollut 4 kertaa sairaalassa, 3 mpyörä mälliä ja lisäksi silmäleikkaus, koska kaihi iski silmään. Laittoivat Apollo Hospital´issa implantin silmääni ja näen sillä päremmin kuin toisella omalla silmälläni. Olin 5 pv sairaalassa,Royal suitissa, oma huone kaikilla mehuilla vierashuone 5 hlölle. Maksoi 644 € ja vakuutusyhtiöni korvasi sen ilomielin minulle.
      Voisin kirjoittaa trikolorin kokemuksistani täällä, menetin kämpän Tsunamissa, ajoin pyörällä aaltoja karkuun, olen tavannut henk.koht. Vellupillai Prabhagaranin, pari pressaa, kymmeniä ministereitä ym.ym.ym.

    • masa,

      on varmaan denguekuume,yks tuttu srilankalainen,joka ollu meillä töissä,sairastu viime keväänä siihen,ja sitä ollu siellä enemmänki.

      • pliisux

        Onko vakavakin tautu? Miten sitä voi hoitaa tai ennaltaehkäistä?

        Ja srilankanraimo, sinulla kokemusta maasta varmaan on. Mitä tiedät ks. taudista? :)


      • Los moskiitos
        pliisux kirjoitti:

        Onko vakavakin tautu? Miten sitä voi hoitaa tai ennaltaehkäistä?

        Ja srilankanraimo, sinulla kokemusta maasta varmaan on. Mitä tiedät ks. taudista? :)

        Pari ystävää on sairastanut Denguen Lankalla. Ainakin pari vuotta sitten Colombossa oli epidemia, vai liekö se enemmän tai vähemmän jatkuvaa.. Joka tapauksessa, ei ole rokotetta tms. Ainoa tapa välttää dengue on välttää moskiittojen pistoja. Eli nukkua verkon alla, yrittää karkoittaa moskiitot kämpästä, suojata iho jne. Dengue-hyttyset käsitykseni mukaan viihtyvät hyvin kaupungeissa ja pistelevät myös päiväsaikaan, toisin kun malariaa kantavat hyttyset. En ole mikään asiantuntija.. Kurja sairaus ja väärin lääkittynä /ilman hoitoa voi olla hengenvaarallinen. Aiheuttaa kovat säryt, joita ei parane lähteä itse lääkitsemään särkylääkkeillä. Voi olla kohtalokasta. Pahinta on, että denguen sairastettuaan ei tule immuuniksi, vaan käy tavallaan päinvastoin. Uusi denguetartunta on yleensä vaarallisempi kuin ensimmäinen. Eräs tuttuni sai Lankalla denguen toisen kerran elämänsä aikana ja oli varsin huonossa hapessa, sairaalassa noin viikon jne.


    • paikallinen

      Ei Sri Lankassa ole esiintynyt malariaa koko valtion itsenäisyyden aikana. Olen ollul täällä 18 vuotta ilman mitään lääkityksiä, ja ainut tatunta on asfaltti-ihottuma, mutta sekin tuli pyörällä koheltamisesta.
      Ja olen tasantarkkaan kiertänyt tätä saarta

      • mal aria

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      129
      1727
    2. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      71
      1547
    3. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      55
      1260
    4. Liikenne onnettomuus

      Annas kun arvaan -Nuoriso -Ajokortti poikkeusluvalla -Ylinopeus
      Orimattila
      68
      1102
    5. Oli kyl kunnon reissu

      Jopa oli bileet hotellissa! Kunnon menot ja Kuhmon rytkyt liikenteessä. Onneksi ei ollu tuulipukua päällä! 😂👍🏻
      Kuhmo
      10
      729
    6. Kuka jäi auton alle

      Kuka jöi kantatiellä auton alle eilen
      Kuortane
      2
      725
    7. Muistatko ensimmäisen kahdenkeskisen hetken

      kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      45
      717
    8. Vähän pelottaa

      Että ten suuren mokan. Tämä muuttaa nyt liikaa asioita.
      Ikävä
      41
      705
    9. Plösö ja synttäriruusut

      Joko Plösö sai hommattua ne 100 ruusua sankarille vai vieläkö sankarin odotus jatkuu?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      150
      692
    10. Tiedätkö autereen?

      Se on vähän niinkuin sinä. Eräänä päivänä se hehkuttaa eteerisenä, laiskan hauen tavoin. Toisena se iskee kuin nälkäinen
      Tunteet
      8
      668
    Aihe