Oikeus pukeutua vapaasti

Mielenvikainen poika

Koulussamme on älyttömiä sääntöjä pukeutumisen suhteen. Viime talvena laitoin kommandopipon päähäni, koska oli kylmä. Sain opettajilta aika rajua palautetta, koska minulla oli kasvot peittävä vaate. Nyt ilmojen taas kylmetessä laitoin viikko itselleni kaulahuivin, jonka sitten koulussa sidoin koko pään peittäväksi, ihan huvin vuoksi. Eräs opettajistamme sattui kävelemään ohi, ja tuli sanomaan: "On sinulla otsaa laittaa tuollainen päähän, muistatko kun viime vuonna laitoit kommandopipon päähäsi? Haluatko provosoida kouluampujia vai mitä?". Hieman loukkaantuneena jatkoin koulua, ja muutama päivä sitten laitoin kouluun maihinnousukengät ja maastohousut. Sama opettaja sitten antoi jälki-istuntoa minulle tunnin siitä että provosoin kouluampujia ja että pukeudun häiritsevästi ja uhkaavasti. Tänään kuulutettiin kouluumme tuli uusia sääntöjä, että kaikki kasvojen peittävät asusteet on kielletty ja kaikki mahdollisesti provosoivat vaatteet on kielletty jne. En ole ainoa joka on saanut pukeutumisesta palautetta. Eräs rinnakkaisluokkalainen sai istuntoa paidasta, jossa luki "slayer", ja eräs oppilas varoituksen silmälaseista, jonka reunukset estivät silmien näkemisen sivuilta.

En ole trolli, koulu on julkinen paikka ja siellä saa pukeutua miten haluaa. Ei ole oppilaan vika että vaate on jonkun mielestä provosoiva tai uhkaava.

36

5398

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • xdhsd

Niin ihan älytöntä. Jossain vitun koulussa on tollasiakin, järjetöntä. Eiköhän se oo ihan ihmisen oma asia miten pukeutuu. JOs häiritsee niin lähettäs kotiin. Meidäthän pakotetaan kouluun ja sitten vielä annellaan neuvoja. JOs luokkaamme tulee lippis tai takki päällä niin ope suuttuu että vie se pois. Edes farkku takkia ei saa pitää. Joskus jos on aukinainen huppari niin se pitää viedä pois. Ihan tyhmää -.-

• 6+8

Meidän koulussamme ei saa pitää minkäänlaista takkia sisällä. Kun tulin kouluun seiskaluokalle, jouduin viemään sisätakkini (ihan normaali verkkatakki) ulos käytävään. Sen alla minulla oli minulla vain hihaton aluspaita, jonka kanssa oli aika noloa ja kylmä olla loppupäivä.

• äbäläbä
        6+8 kirjoitti:

Meidän koulussamme ei saa pitää minkäänlaista takkia sisällä. Kun tulin kouluun seiskaluokalle, jouduin viemään sisätakkini (ihan normaali verkkatakki) ulos käytävään. Sen alla minulla oli minulla vain hihaton aluspaita, jonka kanssa oli aika noloa ja kylmä olla loppupäivä.

Miedän koulussa urputusta tulee vaan jos on liian paljastava asu, esim. niin avonainen paita että rinnat näkyy melkein kokonaan. Ihan hyvä koulu meillä ainakin.

• pidänmitähaluan

meidän koulussa naurettiin opettajille jotka urputti vaatteista

• asg d

mikshän edes pitää ottaa takki pois päältä tunnin ajaks? se on kerran kuulemma selitetty mut en tiiä D:

• dsdsddssd
        asg d kirjoitti:

mikshän edes pitää ottaa takki pois päältä tunnin ajaks? se on kerran kuulemma selitetty mut en tiiä D:

homo

• NeruAkita

Naurettavaa räpätystä. Ja joku saa varoituksen silmälaseista, jotka estävät silmien näkemisen sivuilta? Ei jumansviidu, koulu on julkinen paikka, jonne saa pukeutua ihan miten haluaa, eikä opettajilla ole pahemmin mitään sanottavaa siihen, mitä sinulla on päälläsi!

• amisnuuskahuuli

Jos opettaja alkaa jotain valittamaan (esim. sätkien käärimisestä tai nuuskan tykittämisestä) niin sano sille: "Haista vittu saatanan ämmä/pedari!", jonka jälkeen kävelet ulos röökille. Muista paiskata ovi!

Näin meillä amiksessa.

• j.rocket

Väärässä olet, ei koulussakaan voi pukeutua miten tahansa. Samat säännöt koskevat kouluakin, kuin muutenkin julkisia paikkoja.
      Mun koulussakin joidenkin tyttöjen vaatteet ovat niin siinä hyvän maun rajalla, että huhhuh. Sellaset vaatteet kuuluu mun mielestä bordelliin.
      Tosin nuo mitä sä mainitsit voivat liioittelua ollakkin.

• Seco

Aika outo....

• keksimys

Näillä koulun opettajilla ei ole elämää

• Hmm.

Minusta vaikuttaa vahvasti siltä että sinulla ei ole. Sen verran kun olen lukenut kommenttejasi niin vaikutat aivan tajuttoman ärsyttävältä. Olet 18, eikö sinulla tosiaankaan ole muuta tekemistä kun valittaa netistä joka asiasta.

• ...

Nimenomaan; koulu on julkinen paikka ja siksi siellä EI saa pukeutua miten haluaa.
      Kotonas saat olla munasillas, kadulla et.

Mitä noihin kouluammuntajuttuihin tulee niin siinä mielessä provosoivalla vaatetuksella on aika tiukka linja.

• Juuri näin.

En ole varma, mutta sellainen laki taitaa olla, että julkisilla paikoilla ei saa pukeutua niin, että tunnistaminen vaikeutuu, tähän lukeutuu mm. kommandopipot.(KYLLÄ VAIN! niiden käyttäminen julkisilla paikoilla on kiellettyä, ellet sitten ota osaa johonkin armeijan kaupunkitaistelu-koulutukseen, tai kuulu Poliisin karhuryhmään tms.)

Olen aina ihmetellyt näitä, jotka itkee sitä kun ei saa pukeutua miten haluaa. Se on aivan naurettavan lapsellista uhmaa. Vaikuttaa just siltä, että pitää pukeutua niin pelkästään koska vanhemmat ihmiset ei pidä siitä.

Ihminen voi pukeutua hyvän maun mukaisesti myös ilman, että olis joku massateinix JA vaikka haluais olla kuinka ernu tahansa.

Se että menee kouluun saatananpalvonta-vaatteissa, tai joissakin vatun huora-korseteissa on huonon maun mukaista. Miksi pitää pukeutua kuin huora, jos ei halua että pidetään huorana?

• Anonyymi
        Juuri näin. kirjoitti:

En ole varma, mutta sellainen laki taitaa olla, että julkisilla paikoilla ei saa pukeutua niin, että tunnistaminen vaikeutuu, tähän lukeutuu mm. kommandopipot.(KYLLÄ VAIN! niiden käyttäminen julkisilla paikoilla on kiellettyä, ellet sitten ota osaa johonkin armeijan kaupunkitaistelu-koulutukseen, tai kuulu Poliisin karhuryhmään tms.)

Olen aina ihmetellyt näitä, jotka itkee sitä kun ei saa pukeutua miten haluaa. Se on aivan naurettavan lapsellista uhmaa. Vaikuttaa just siltä, että pitää pukeutua niin pelkästään koska vanhemmat ihmiset ei pidä siitä.

Ihminen voi pukeutua hyvän maun mukaisesti myös ilman, että olis joku massateinix JA vaikka haluais olla kuinka ernu tahansa.

Se että menee kouluun saatananpalvonta-vaatteissa, tai joissakin vatun huora-korseteissa on huonon maun mukaista. Miksi pitää pukeutua kuin huora, jos ei halua että pidetään huorana?

"mutta sellainen laki taitaa olla, että julkisilla paikoilla ei saa pukeutua niin, että tunnistaminen vaikeutuu, tähän lukeutuu mm. kommandopipot"

Mitä laki oikeasti sanoo asiasta: saako kommandopipo päässä kulkea julkisella paikalla silloin, kun on kova pakkanen, vaikkapa -20 °C ?

Jos esim. kovan pakkasen takia se on perusteltua, niin kyllä silloin kommandopipot pitäisi sallia, sillä varsinkin, jos on pidempi kävelymatka, niiden kieltäminen palelluttaa korvalehdet ja mahdollisesti nenän.

• <333

Missähän koulussa alkuperäisjuttu tapahtuu. Järjetöntä kieltää esim. maihareidenkin käyttö. Kyllä kai tuosta voisi valittaa jonnekin. :O meilläpäin opettajat valittavat vain lakista sisätiloissa.

• fnsdi8f

sama juttu '

• Ottaa päähän

KOMMANDOPIPO EI PROVOSOI KOULUAMPUJIA MILLÄÄN TAVALLA!

Opettajilla ei ole mitään oikeutta puuttua sinun pukeutumiseesi. Jos joku vielä valittaa niin kävele vain pois paikalta sanomatta sanaakaan.

Huomaan, että täälläkin on niitä joiden mielestä kaikilla pitäisi olla koulupuvut.

• Kaikkihan saa pukeutua miten haluaa ja ei siitä voi ruveta valittaa, jos jokupukeutuu oman tyylin mukaisesti... Ei oo kyllä elämää noilla opettajilla!

• harenoneko

Mitähh.. En tajuu.. Mulla on ainaki kaappitäys mustaa.. on verkkosukkiksia ja ketjuja ja käsihärpäkkeitä sun muita.. Ja kenkä osastolla maihareita ja polveen asti korkosaappaita, eikä mulle siitä oo valitettu.. Ja erikoisilla vaatteilla ihmiset
      i l m a i s e e itseään. Ei se oo mitää "lapsellista uhmaa" .. Onks hauskaa kävellä kadulla ja nähä tyyppi jolla on samat vaatteet ku sulla..

• abcdaa

aivan naurettavvaa :D ei nuin voi oikeesti tehä

• O__________________O

hajosin kuvitellessani tuon tilanteen

• heio0ik

Siis eikö kommando pipoja saa pitää mutta kyllä ghillie pukua saa pitää julkisilla paikoilla!!!

• öööööööööööööööö....

mu koulusa kaikki pukeituu mite haluu ja jos ope alkaa vinee nii porukat nauraa.
      ois aika paska koulu jos ei sais pukee mtn kaula hiuvia o__o ja jos saa jälkkärin jostai silmälaseist nii tuskin saa kuunnel ees kuulokkeil musaa...
      tai käyä vessas LOOOL jos itel alkais joku ope vinee nii: ei kiinnosta kato omia vaattei (btw im girl :p)

• jestas..

sairaan naurettavaa käytöstä OPETTAJILTA!
      eikö ihmiset saa pukeutua miten haluaa?
      mites sitte opet pukeutuu? kai ne ny itekki pakkasella kietoo kaulahuivia päänsä ympäri.
      eikä se oo YHTÄÄN epäilyttävää että peittää kasvonsa huivilla. nyt opet vähä ylireagoi..:/

• Jerrahumala83

Ei kommandopipon pitäminen julkisilla paikoilla ole laitonta. Vain kokonaan kasvot peittävät vaatteet on kielletty.

Mutta mikä ihmeen etuoikeus ihmisillä on sitten pitää burkhaa?

• Macc

Burkha on uskonnollinen vaatekappale ja sille on omat lakinsa. Ja kommandopipo mielestäni lasketaan kokonaan kasvot peittäväksi.

Kommandopipot voisi jättää kotiin samoin kun esimerkiksi erittäin provosoivalla tekstillä olevat vaatteet, kuten äärioikeistolaisia aatteita kannattavat, mutta maihinnousukenkien, maastohousujen kieltäminen on täysin vainoharhaista. Suomessa ilmaisunvapaus on tärkeä oikeus ja jos joku nuori haluaa näyttää vaatteillaan kuuntelevansa esim heavy-musiikkia, ei kenelläkään pitäisi olla valittamista.

• 1231232e24521121223

Käytän itekki kommandopipoa käärittynä, mutta jos pyöräillä pitää nii laitan pipan naamalle. Burkhat tosiaan pitäs poistaa. ei uskonnolla sais mun mielestä kalastella etuoikeuksia.
      Jos mä vaik keksisin oman uskonnon nii saisinko sitte polttaa eläimiä/ihmisiä, pitää kuk klux klaanin huppua ja tällätä vaatteet täytee hakaristejä, VAAN koska ne kaikki kuuluu mun uskontoon!

• hhhhhhhhhhhhhhhiii

Älytöntä tommonen, onneks meidän koulussa saa pukeutua miten haluaa. Ei siitä valiteta, vaikka kulkisi natsiasu päällä pentagrammi otsassa.

• lakitieteilijä

Jokaisen kuuluu saada pitää koulussa minkälaisia vaatteita haluaa, kunhan ei ole täysin alasti. Hattua saa pitää sisällä, koska sitä ei ole kielletty laissa. Kenkiäkin saisi lain mukaan pitää, mutta itse en pidä ihan siisteyssyistä. Kouluun saa mennä vaikka Heil Hitler -paita päällään halutessaan, mutta en usko että olet kauhean suosittu oppilas sen jälkeen. Pointtini on kuitenkin se, että opettajilla ei ole mitään oikeutta tulla valittamaan vaatteista, jotka eivät ole Suomen lain vastaisia. Ja joku valitti tyttöjen liian paljastavista asuista, minkä he sille voivat jos jollekin pojalle tulee erektio liian helposti. Käytä farkkuja tai opettele olemaan häpeämättä erektiotasi, minkä kyllä uskon olevan vaikeaa. Itse ainakin pidän tyttöjen paljastavista asuista, mutta vehkeeni ei olekaan mikään 11-vuotiaan tasolla oleva stepperi.

Jälki-istuntoihin ei ole pakko mennä, lain mukaan sinulle on pakko antaa päättötodistus vaikka et olisi suorittanut jälki-istuntoja. Opettajat eivät myöskään saa takavarikoida tavaroitasi, jos se ei aiheuta suoranaista vaaraa ympäristölle. He eivät siis voi takavarikoida kännykkääsi, vaikka soittelisit ja pelaisit sillä keskellä tuntia.

• Ylä-asteella

Siis pukeutuminenhan on nykyään ERITTÄIN suuri osa nuoren persoonallisuutta ja tuskinpa ne vaatteet niin hirveästi opettajaa (jonka ammatti on muuten opettaa, eikä arvostella oppilaan pukeutumista) voi haitata. Tässähän rajoitetaan jo ihan ihmisen perusoikeuksia. Itse olen kai sitten onnekas, että käyn varsin suvaitsevaista koulua ja kenellekään ei juurikaan valiteta pukeutumisesta. Suurin osa pukeutuu kyllä melko tavallisesti, mutta esim. goottityylisiä pukeutujia on koulussani paljon ja minä itse käytän usein maihareita ja maastouhousuja. Vapaamuotoinen on parempi, juuri opettajien käytäntö hoitaa omat hommansa eli vain opettamisen on suuri syy siihen, miksi koulussani on hyvä ilmapiiri. Meillä on myös viisas rehtori. Oma luokanvalvojani 1v sitten sai potkut toistuvasta huomauttelusta oppilaiden pukeutumisen suhteen ja moni, mukaanlukien minä kuulimme potkuja edeltävän keskustelun, jossa rehtori sanoi, että vaatteet eivät vaikuta opiskeluun. Ainoa oikea pukeutumissääntö koulussamme on, että liikuntatunnilla pitää olla sukat poissa. (Heh.) Pipoa saa pitää sisällä ja kenkiä. Jotkut kukkahattutädit varmasti järkyttyisivät näistä vapauksista, mutta kuten sanoin, koulumme ilmapiiri on mahtava. Ja jos joku Sherlock tulee vastaamaan: Ei, kouluun ei saa mennä alasti tai vaikka rintaliiveissä, ymmärrän ;) Olen siis ylä-asteella ihan peruskoulussa.

• Anonyymi

Jos ette lapsena opi mitään käytös/pukeutumistapoja jne ei ole sitten aikuisenakaan paljon asia moneenkaan paikkaan töihin.
        Ymmärrän toki sen uhmaiän mutta siitä kun hieman kasvaa kannattaa alkaa käyttäytymään kuten odotetaan,ei kukaan voi olla miten tahtoo ja missä tahtoo,säänöt ne on oltava joka paikassa.
        Jos ei tahdo sääntöjä noudattaa voi yhtä hyvin jäädä työttömäksi pummiksi,olisko se sitten hauskaa??

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Jos ette lapsena opi mitään käytös/pukeutumistapoja jne ei ole sitten aikuisenakaan paljon asia moneenkaan paikkaan töihin.
        Ymmärrän toki sen uhmaiän mutta siitä kun hieman kasvaa kannattaa alkaa käyttäytymään kuten odotetaan,ei kukaan voi olla miten tahtoo ja missä tahtoo,säänöt ne on oltava joka paikassa.
        Jos ei tahdo sääntöjä noudattaa voi yhtä hyvin jäädä työttömäksi pummiksi,olisko se sitten hauskaa??

Nyt kyllä kärjistit aika paljon. Oikeastaan valehtelit. Perus siisti vaatetus riittää työpaikoilla aivan täysin. Aiemmalla työpaikalla olin todella usein farkuissa tai reisitaskuhousuissa. Ei ollut järkeä pitää sen hienompia vaatteita, koska vaatteet saattoivat likaantua päivän aikana. Nykyisessä työpaikassa saatan olla collegehousuissa, farkuissa tai reisitaskukhousuissa. Suurin osa omista työkavereistakin pukeutuu hieman samalla tavalla, niin en ainakaan erotu joukosta.

• Anonyymi

Hei, olen itse sitä mieltä, että kenenkään ei tarvitsisi kommentoida toisten ulkoasuja... Olen itse viides luokkalainen ja meillä on retki tänään jonnekin. Pukeudun erilaisesti, koska emme löytäneet minulle tai säähän sopivia ulkovaatteita. Sain kuitenkin äitini vanhan takin ja housut, ne ovat ehkä vähän tyhmän ja vanhan näköiset, mutta näillä mennään! Minua vähän pelottaa, alkaako kukaan kommentoimaan mitään.... Varsinkin meidän luokan esittävät tytöt....... 😔

• Anonyymi

Minä haluan Kirsi

• Anonyymi

Hello

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. Taas syytöntä illlllkkaa rangaistiin

Niin se vain paha saa palkkansa ja rääsyämiselle ja räkimiselle laskettiin hinta. Ottaisi nyt tuo onneton lusikan kauni
      Haapavesi
      82
      1299
    2. Vähemmän metsien hakkuita, enemmän sähköautoja

Siinä ilmastopaneelin neuvot tiivistettynä kuinka Suomi saavuttaa ilmastotavoitteensa. https://yle.fi/a/74-20155596 "S
      Maailman menoa
      202
      1088
    3. Kadun transhoitoja - Suomalainen dokkari kertoo yhden ihmisen tarinan: "Miks oon ikinä..."

Mielenkiintoinen dokkari tv:ssä. Sametti poistatti rintansa, kohtunsa ja munasarjansa ja eli vuosia miehenä. Pitkään pä
      Maailman menoa
      63
      1073
    4. Asunnottomuus lisääntyy

Petteri Orpon hallituksen leikkaukset ihmisoikeusjärjestö Amnestyn syynissä. Jokaisella on oikeus omaan kotiin. Jopa työ
      Maailman menoa
      163
      1003
    5. Sun ajatttelu tuo vaan julmuutta mut kukaan muu nainen ei voi korvaa sua

Mut sun ajattelu saa mut itsetuhoseks ja uhmaan lakiakin😭😭💀 Se väärinymmärryksen määrä on käsittämätöntä. Helpottais
      Ikävä
      12
      999
    6. Sulle on tullut

Viesti mesessä, tietääkseni. Olis ihan kiva saada vastauskin sulta, kaunis nainen😊 Mieheltä
      Ikävä
      103
      963
    7. Minä pyydän,

jos yhtään minua haluat, näytä se jotenkin. Kosketa tai sano jotain joka rikkoo rajoja. Ota vaikka olematon roska hiuksi
      Ikävä
      68
      876
    8. Olen rakastunut sinuun mies edelleen

Meidän yhteys on jossain ihan muualla kuin netissä, muistetaan se. Kaunista päivää sinulle 😍
      Ikävä
      119
      791
    9. Tiesin, että olet jotenkin paha ihminen

Vaikka muuta osaat esittää.
      Ikävä
      77
      735
    10. Ihmeelliseltä pikkunaiselta....

Jatkakaa vaikka tässä jos on jotain mitä joku haluaa että mä näen... En jaksa, eikä mua kiinnosta sitä jätti ketjua t
      Ikävä
      121
      734
    Aihe