HUOMIO kaikki piipunhatun ja savunhajun kanssa kamppailevat

Antero 1971

Meillä on ollut n. 5v piipunhattu suuren piipun päällä rintamamiestalossa, ja neljä ensimmäistä vuotta kärsimme melkoisista ongelmista savunhajun tunkeutumisen suhteen. Varsinkin välikaudella takoista tuli HYVIN vahvasti savunhajua hormeista muihin huoneisiin, vaikka kuinka piti ikkunoita selällään korvausilman vuoksi lämmitettäessä. Olin jo valmis heivaamaan koko hatun pois, mutta onneksi hoksasin nostaa hattua, eli laitoin n. 25cm korkeat jatkopalat piipunhatun varsiin.

Ja ongelma poistui kokonaan, enää ei tule minkäänlaista savunhajua sisään, ei edes näin välikaudella, eikä tarvitse pitää ikkunoitakaan auki.

Eli HUOM suurten piippujen omistajat - piipunhattujen tulee nähtävästi olla tarpeeksi korkeita myös suhteessa pinta-alaan, muuten savu jää leijailemaan hatun alle ja imeytyy takaisin sisälle aivan liian helposti

11

3939

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vai viritys

      Todennäköisesti taloa on tilkitty niin paljon kuin on pystytty, eikä korvausilmaa tule mistään sille tarkoitetusta rööristä. Nyt kun sitten takkaa poltatte, niin korvasilma otetaan sieltä mistä sitä helpoiten tulee, eli painovoimaisen ilmanvaihdon poistohormeista. Tulletushormit toimivat siis väärään suuntaan ja imevät savua katolta sisään.

      Oikea vaihtoehto olisi lisätä korvausilman saantia.

      Täällä siis piipunahttu ja raikas ilma.

      • on

        melkoinen veto hormissa, ellei avoimista ikkunoista tule riittävästi korvausilmaa. Äkkiä matot ruuveilla lattiaan, ettei vaan mene imun mukana hormiin...


    • ml213.

      Erikoisesti tuulisella ilmalla hormin päähän/sisään voi muodostua pyörteitä, jolloinka hormin seinämiä myöten ilma virtaa alas päin.Siis kylmässä hormissa ja lämmitystä aloittaessa.

      • Uunilämmittäjä

        Ikkunat tulee olla auki tuulen puolella. Jos ikkunat on auki tuulensuojan puolella niin tuuli saattaa imeä sisäilman ulos ikkunasta. Näin on käynyt mökillämme.

        Olen samaa mieltä muiden kirjoittanien kanssa että korvausilma tulee järjestää muuten kuin ikkunoita auki pitämällä. Talvipakkasella lämmitys ikkuna auki kuulostaa hölmöläisen hommalta.

        Näkemättä on paha sanoa koska aloittaja ei ehkä ole huomannut selostaa olennaisia asioita.


      • ml213.
        Uunilämmittäjä kirjoitti:

        Ikkunat tulee olla auki tuulen puolella. Jos ikkunat on auki tuulensuojan puolella niin tuuli saattaa imeä sisäilman ulos ikkunasta. Näin on käynyt mökillämme.

        Olen samaa mieltä muiden kirjoittanien kanssa että korvausilma tulee järjestää muuten kuin ikkunoita auki pitämällä. Talvipakkasella lämmitys ikkuna auki kuulostaa hölmöläisen hommalta.

        Näkemättä on paha sanoa koska aloittaja ei ehkä ole huomannut selostaa olennaisia asioita.

        Meillä tuuletusikkuna on säädetty korvausilman antaja tulisijan lämmityksen ajaksi. Kylmä ilma,- etenkin talvisin ohjataan katonrajaan ja sieltä se laskeutuu ja lämpenee.Näin vedontunnetta on minimoitu lämmityksen aikana.
        Yleensä, jos taloon rakennusvaiheessa suunnitellaan korvausilman ventiiili, niin sen sijainti tulee suunnitella tarkoin ja erikjoisesti huonoida sen helppo käytöisyys ja riittävän suuri.Esim. pienellä 100mm räppänillä ei saa riittävästi korvausilmaa hyvään palamiseen. Toisaalta puut saa häviämään kyllä pienemmälläkin hapetuksella.


      • Anonyymi

        Siksi hattu pitää olla AINA reilusti korkealla,35-40 cm piipusta.
        Kaiken maailman tietämättömät menevät tekemään vaarallisia virheitä piipun hatun kanssa.
        Ihmiset joutuvat hengittämään häkää.
        Puut palavat kituuttamalla,tulisija ja hormit nokeentuvat tarpeettomasti.
        Nokipalon vaara väijyy,pahimmillaan
        rakennuspalo seuraa.


    • Anonyymi

      Olen ihmetellyt miksi piipunhatit on niin matalia.Räystäät, ymt laudat heti mustana ja tiilet alkoi halkeilemaan.äEi mitään järkeä,korkeammat sais olla. T.Mökin emäntä

    • Anonyymi

      Selvähän se on kun savu ei pääse nouseen ylös.

    • Anonyymi

      Piipun on muurannut puuhapete.

    • Anonyymi

      Juuri oikea ratkaisu kasvattaa hatun korkeutta. Savukaasun nopeus piipussa on todella suuri. Kun se törmää esteeseen, muodostuu piipun päähän "pato".
      Takan sytytysvaiheessa on hyvä avata hieman tuuletusikkunaa ja sammuttaa ilmanvaihto kone ja lieden huippuimurit tai tuuletin, jos sellainen on. Kun palo on päässyt käyntiin, voi ikkunan sulkea, imu takassa repii kyllä korvausilmaa pienimmästäkin raosta ja tässä puhutaan nyt varaavasta luukullisesta takasta. Avotakka on eri asia, se vaatii korvasilmaa huomattavasti enemmän toimiakseen moitteetta.

    • Anonyymi

      Joo ja tulee matalasta hatusta johtuen kivasti myös naapuriin ne savut!!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 121
      2843
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      83
      2612
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      16
      2141
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1747
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1658
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1489
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      17
      1459
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      28
      1417
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1387
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1302
    Aihe