olisin lähdössä omalla autolla bulgariaan ja kysyisin et mitä kaikkee kannattaa ottaa huomioon matkassa?
lähinnä rajan ylitykset ja mis mahdollisesti kannattaa yöpyä?
kaikki noi maat ei ole EU:ssa et onko niiden kohdalla jotain poikkeuksia?
tätä reittiä olis tarkotus mennä,
http://maps.google.fi/maps?f=d&source=s_d&saddr=Tallinna, Harjumaa, Viro&daddr=Dobritš, Bulgaria&hl=fi&geocode=FQ73igMdKLl5ASm_FlbfmZSSRjFwYvwYbbMABA;FX7PmAIdKpyoASmVfIvHhxalQDHUEncPRlXOtQ&mra=ls&sll=62.593341,27.575684&sspn=11.927134,53.569336&ie=UTF8&ll=51.508742,26.147461&spn=16.079948,53.569336&z=5
autolla bulgariaan
15
3291
Vastaukset
- Lentäjän Poika
Tee itsellesi palvelus ja aja matkasi EU:n alueella mahdollisuuksien mukaan. Baltian maat, Puolan itäreuna, Slovakia, Unkari, Serbia (ei EU-maa, mutta erittäin helpot rajamuodollisuudet, ei viisumia, loistava tiestö), Bulgaria tai vaihtoehtoisesti Unkarista Romaniaan ja sieltä Bulgariaan. Romania on tosin hidas ajettava.
Valko-Venäjä ja Unkari, vaikka mielenkiintoisia maita muuten ovatkin, kannattaa unohtaa läpiajomaina. Matkanteko todella hidasta.- salkkari_
meinasitko tällaista reittiä
http://maps.google.fi/maps?f=d&source=s_d&saddr=Tallinna, Harjumaa, Viro&daddr=53.16674,23.14822 to:53.16674,23.14822 to:43.32597,21.96668 to:Dobritš, Bulgaria&geocode=FQ73igMdKLl5ASm_FlbfmZSSRjFwYvwYbbMABA;FZRCKwMdvDZhASmF2BJuTfwfRzGEDikMaVs_BA;FZRCKwMdvDZhASmF2BJuTfwfRzGEDikMaVs_BA;FRIalQIdWC9PASnBGhxcUrBVRzE7VBu1FPJIUw;FX7PmAIdKpyoASmVfIvHhxalQDHUEncPRlXOtQ&hl=fi&mra=dvme&mrcr=0&mrsp=2&sz=6&via=1,2,3&sll=50.007739,28.168945&sspn=8.291102,26.784668&ie=UTF8&ll=50.652943,34.541016&spn=16.376207... - salkkari_
ja miten noi rajan ylitykset menee siis käytännössä? en siis ennen menny yksin henkilöautolla.
- Lentäjän Poika
salkkari_ kirjoitti:
ja miten noi rajan ylitykset menee siis käytännössä? en siis ennen menny yksin henkilöautolla.
Tuo näyttää jo paljon fiksummalta kuin tuo ensimmäinen versio.
Rajanylitykset Schengen-alueella tarkoittavat käytännössä sitä, että joudut raja-alueella hieman hidastamaan autosi vauhtia, pysähtyä ei tarvitse. Serbian rajalla tarkistetaan passi, auton rekisteriote ja vihreä kortti (Serbia ei ole EU-maa, joten green card tarvitaan), sekä Bulgarian rajalla samat muodollisuudet. - salkkari_
Lentäjän Poika kirjoitti:
Tuo näyttää jo paljon fiksummalta kuin tuo ensimmäinen versio.
Rajanylitykset Schengen-alueella tarkoittavat käytännössä sitä, että joudut raja-alueella hieman hidastamaan autosi vauhtia, pysähtyä ei tarvitse. Serbian rajalla tarkistetaan passi, auton rekisteriote ja vihreä kortti (Serbia ei ole EU-maa, joten green card tarvitaan), sekä Bulgarian rajalla samat muodollisuudet.kiitoksia paljon neuvoista :)
- Käynyt
salkkari_ kirjoitti:
kiitoksia paljon neuvoista :)
Ehdottomasti, itse ajaisin ehkä vähän vielä lännempää, Varsovan kulmilta ja Slovakia länsireunan motaria alas, Slovakian ja Unkarin motareille tarvit maksutarran.
Puola,Bialystokin pohjoispuolen risteys on remontissa, Lomzan kautta Varsovaan, ennen varsovaa on tietöitä ja Krakovan ohitustien pohjoisosa on kesken.
Jos menet tuota Puolan itäreunaa yövy puolan puolella, Slovakian puolella ei ole oikein mitään ennen Kocisea, älä ajatelekaan yöpymistä Latviassa jos et halua maksaa itseäsi kipeäksi, jos et kerkiä ajaa yöksi puolan asti niin jää tallinnaan yöksi, säästät paljon.
Majatalo on puolaksi zajazd, hinta/laatusuhteeltaan yleensä paras vaihtoehto, halvin on pokoje/noglegi (huoneita/yösija) - salkkari_
Käynyt kirjoitti:
Ehdottomasti, itse ajaisin ehkä vähän vielä lännempää, Varsovan kulmilta ja Slovakia länsireunan motaria alas, Slovakian ja Unkarin motareille tarvit maksutarran.
Puola,Bialystokin pohjoispuolen risteys on remontissa, Lomzan kautta Varsovaan, ennen varsovaa on tietöitä ja Krakovan ohitustien pohjoisosa on kesken.
Jos menet tuota Puolan itäreunaa yövy puolan puolella, Slovakian puolella ei ole oikein mitään ennen Kocisea, älä ajatelekaan yöpymistä Latviassa jos et halua maksaa itseäsi kipeäksi, jos et kerkiä ajaa yöksi puolan asti niin jää tallinnaan yöksi, säästät paljon.
Majatalo on puolaksi zajazd, hinta/laatusuhteeltaan yleensä paras vaihtoehto, halvin on pokoje/noglegi (huoneita/yösija)meinasit jotain tän suuntaista
http://maps.google.fi/maps?f=d&source=s_d&saddr=Tallinna, Harjumaa, Viro&daddr=53.5742,22.31054 to:52.9864,21.90565 to:52.55762,21.46318 to:50.31891,20.03684 to:42.69883,23.30973 to:43.52009,27.48853 to:Dobritš, Bulgaria&geocode=FQ73igMdKLl5ASm_FlbfmZSSRjFwYvwYbbMABA;FTh6MQMdjG5UASnFyPvXL87hRjGgC-9VtoWngw;FSCCKAMd8kBOASmzJQUObUweRzG14nvSzIxOAg;FTT3IQMdjIBHASlRdy-YKOQeRzFAro-Ca5BVMg;FT7O_wId6LwxASmxzJyVmqsXRzFWZeJsxFuZFg;FU6IiwIdoq1jASkXBC7oQ4WqQDHAbJUxEqAAEw;FVoQmAIdEnGjASmJuecOqXGlQDExV6kx...
ja jos motaria niin mistä niit tarroja sit saa? onko siel joku mesta mistä ostaa?
j
tarkotus olis yöpyä puolan puolella, olis about puolessa välissäkin. - Käynyt
salkkari_ kirjoitti:
meinasit jotain tän suuntaista
http://maps.google.fi/maps?f=d&source=s_d&saddr=Tallinna, Harjumaa, Viro&daddr=53.5742,22.31054 to:52.9864,21.90565 to:52.55762,21.46318 to:50.31891,20.03684 to:42.69883,23.30973 to:43.52009,27.48853 to:Dobritš, Bulgaria&geocode=FQ73igMdKLl5ASm_FlbfmZSSRjFwYvwYbbMABA;FTh6MQMdjG5UASnFyPvXL87hRjGgC-9VtoWngw;FSCCKAMd8kBOASmzJQUObUweRzG14nvSzIxOAg;FTT3IQMdjIBHASlRdy-YKOQeRzFAro-Ca5BVMg;FT7O_wId6LwxASmxzJyVmqsXRzFWZeJsxFuZFg;FU6IiwIdoq1jASkXBC7oQ4WqQDHAbJUxEqAAEw;FVoQmAIdEnGjASmJuecOqXGlQDExV6kx...
ja jos motaria niin mistä niit tarroja sit saa? onko siel joku mesta mistä ostaa?
j
tarkotus olis yöpyä puolan puolella, olis about puolessa välissäkin.Tosin toi Slovakian motari tulee Bratislavan kautta mut tuo reitti on ihan kelvollinen, maksullinen taitaa olla tuokin tie, Slovakia tietarroja saa ainakin postista ja huoltoasemilta, minimi viikko ~7€??, Unkarissa 4 päivää hinta suht sama, myy Shell-asemat isolla Vignet-info kyltillä, motarilla on kameravalvonta noille, ihan viimeistä tietoa mulla ei ole mut kaiketi joku korjaa jos olen väärässä.
Serbia perii kaiketi myös tiemaksun ulkolaisilta.
Latviassa ja liettuassa kannattaa taajamissa noudattaa rajoituksia aika tarkasti, Polakit ei oo niin tarkkoja, Slovakit sit on aika pilkuntarkkoja noiden rajoitusten kanssa, Unkarissa on bensa kallista.
Tuo itä-puolaa alas menevä tie on hyvä eikä ole tietöitä, olen sen tänä kesänä ajanut eikä tuolla toisellakaan välillä taida kauheasti tietöitä olla paitsi noi ensin mainitut. - SiisSiis
salkkari_ kirjoitti:
ja miten noi rajan ylitykset menee siis käytännössä? en siis ennen menny yksin henkilöautolla.
Siis noi on siis ihan siis että
- salkkari_
Käynyt kirjoitti:
Tosin toi Slovakian motari tulee Bratislavan kautta mut tuo reitti on ihan kelvollinen, maksullinen taitaa olla tuokin tie, Slovakia tietarroja saa ainakin postista ja huoltoasemilta, minimi viikko ~7€??, Unkarissa 4 päivää hinta suht sama, myy Shell-asemat isolla Vignet-info kyltillä, motarilla on kameravalvonta noille, ihan viimeistä tietoa mulla ei ole mut kaiketi joku korjaa jos olen väärässä.
Serbia perii kaiketi myös tiemaksun ulkolaisilta.
Latviassa ja liettuassa kannattaa taajamissa noudattaa rajoituksia aika tarkasti, Polakit ei oo niin tarkkoja, Slovakit sit on aika pilkuntarkkoja noiden rajoitusten kanssa, Unkarissa on bensa kallista.
Tuo itä-puolaa alas menevä tie on hyvä eikä ole tietöitä, olen sen tänä kesänä ajanut eikä tuolla toisellakaan välillä taida kauheasti tietöitä olla paitsi noi ensin mainitut.mites tuolla kannattaa varautua rahan suhteen, siis paikallisia valuuttoja vissiin kannattaa suosiolla ottaa mukaan, et eurot ja visa-kortti ei vissiin joka paikas toimi? lähinnä huoltoasemia ja puolassa yöpyminen mainaan, mut voihan sitä sattuakin jotain matkalla..
- Käynyt
salkkari_ kirjoitti:
mites tuolla kannattaa varautua rahan suhteen, siis paikallisia valuuttoja vissiin kannattaa suosiolla ottaa mukaan, et eurot ja visa-kortti ei vissiin joka paikas toimi? lähinnä huoltoasemia ja puolassa yöpyminen mainaan, mut voihan sitä sattuakin jotain matkalla..
Kortti toimii kokolailla kaikilla huoltoasemilla mut siihen kannattaa varautua ettei öisin saa välttämättä bensaa kuin maksamalla etukäteen, puolassa on edelleen myynnissä myös lyijyllistä bensaa, kannattaa katsoa mistä letkusta tankkaa.
Majoituksissa se kortti ei sit monesti käy, ei ainakaan noissa halvemmissa paikoissa, rahanvaihto on puolaksi kantor.
Slovakia on myös edullinen maa majoittua ja muutenkin, ja Euromaa. - svetulka
salkkari_ kirjoitti:
mites tuolla kannattaa varautua rahan suhteen, siis paikallisia valuuttoja vissiin kannattaa suosiolla ottaa mukaan, et eurot ja visa-kortti ei vissiin joka paikas toimi? lähinnä huoltoasemia ja puolassa yöpyminen mainaan, mut voihan sitä sattuakin jotain matkalla..
Unkarin rajalta,Belgradin kautta Bulgariaan ajettaessa on 3 moottoritiemaksu paikkaa.Kopeilla käy paikallinen käteinen ja kortit.Maksu vajaa 15 euroa yhteensä.Rahaa voi vaihtaa heti ensimmäisellä bensiksellä rajan jälkeen.Rajalta Belgradiin on tietöitä ja Novi Sadissa siltaremppa.
Nisin jälkeen alkaa vuoristoisempi osuus rajalle asti.Bulgarian puolella pitää ostaa tievero tarra
tuulilasiin. - salkkari_
svetulka kirjoitti:
Unkarin rajalta,Belgradin kautta Bulgariaan ajettaessa on 3 moottoritiemaksu paikkaa.Kopeilla käy paikallinen käteinen ja kortit.Maksu vajaa 15 euroa yhteensä.Rahaa voi vaihtaa heti ensimmäisellä bensiksellä rajan jälkeen.Rajalta Belgradiin on tietöitä ja Novi Sadissa siltaremppa.
Nisin jälkeen alkaa vuoristoisempi osuus rajalle asti.Bulgarian puolella pitää ostaa tievero tarra
tuulilasiin.kiitos paljon kaikista neuvoista, nyt on reissu takana ja hyvin meni :) mitä nyt hiukan tietyömaat ja niiden huonot opasteet kiusas. ja takasin tultaessa just ennen laivaan menoa tallinnan huoltoasemalla puhjennut rengas.
yleisesti ottaen serbian ja bulgarian tiet oli huonoimpia ja vuoristolla oli kiva ajella :) ens kesä uudestaan ja enemmän aikaa et ehtii katella maisemia enemmän, suosittelen.
- driven in
Miten bulgariassa tiemaksut menikään??
Onko isot sakot jos sattuu kohdalle??- Lentäjän Poika
Raja-asemien yhteydessä on vakuutuskioskeja, joissa lukee Vignet. Vignetin joudut ostamaan autoillessasi Bulgariassa, lyhin aika muistaakseni viikon, ei maksa niin paljoa, että mielesi tekee edes ottaa riskiä.
Bulgarialaisista maantiepoliiseista selviytyy yleensä lahjomalla.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Persut romahti Haapaveellä, kiitos Ilkka!
Persut saivat historiallisen tappion haapaveellä! Kiitos Ilkka!892032- 821810
- 541459
Nyt tiedän
Että joku on lahjonut jonkun tai olemme idiootteja. Nuo kokkareiden päsmärit tuli valituksi valtuustoon. Onnea vaan kai481415- 1461358
Sanna Ukkolan kolumni: Rautarouva, joka unohti joukkonsa - Riikka Purran pitäisi katsoa peiliin
"Historialliset tappiot eivät synny vahingossa. Ne syntyvät, kun johtaja unohtaa, ketä hänen piti palvella, kirjoittaa I481304Oletko ymmärtänyt
Oletko ymmärtänyt jotain kaivatustasi lähiaikoina tai oletko muuttanut mielipidettäsi kaivatustasi?1441244Kepun hegemonia jatkumassa vankkana Puolangalla
Tuuliviirien vallankumous jäi pahasti piippuun!261096Paraneeko ilmapiiri nyt?
Paraneeko kunnallispolitiikan ilmapiiri nyt kun persuilla meni vaalit päin pers3ttä ja änkyräpersut tipahtivat vilttiket251005- 39975