Kun ihmiset maksavat Keuruun seurakunnalle omaistensa hautojen hoidosta, luulisi sen olevan srk:lle luottamuskysymys. Viime juhannuksen jälkeen kävin omaisteni haudalla. Huomasin silloin surukseni, että haudalle oli istutettu lähinnä raparperin lehtiä muistuttavia kasveja. Kukkia ei niissä ollut ollenkaan eikä kunnon nuppujakaan. Katselin siellä samalla enemmänkin ja huomasin, että näin oli monilla muillakin seurakunnan hoidossa olevilla haudoilla.
Pari viikkoa sitten Keuruulla käydessäni kävin taas hautausmaalla. Tällä kertaa ihmettelin sitäkin, että pitkäaikaisen haudanhoitosopimuksen (50 vuotta) omaavilla haudoilla oli valkoinen hoitomerkki, mutta suurenkin kiven edessä oli vain 1-2 pientä, rapistunutta annansilmää. Ehkä omaisia ei ole enää hoitoa valvomassa, mikä lienee ollut 50 vuoden sopimuksen tehneillä aikoinaan tiedossa ja juuri siksi he ovat maksaneet seurakuntaan luottaen pitkäaikaisen hoitosopimuksen.
Srk:an asia olisi hoitaa maksetut palvelut kunnolla muutenkin kuin vain rahastuksen osalta.
Asiaa seurakunnalle
21
2251
Vastaukset
- titledate
Olet oikeassa. Rahasatuksen maku on ollut vallalla jo pitkään. Luulisi Keuruun seurakunnalla olevan varaa hankkia kunnon kukat, kun on varaa pyytää niistä kunnon maksukin. Eivät ole isoja asioita, mutta jos pienet asiat ovat rempallaan, voi odottaa isojenkin asioiden hoidolta välinpitämättömyyttä. Seuraavana voi odottaa horsmien kukkivan vanhempien haudalla. Tai koiranputken, niin kuin isä aina sanoi.
- Srk:n jäsen
Kyllä paikkakunnan puutarhayrittäjät ovat tänä kesänä sanoneet, että seurakunnan hoitamille haudoille on hankittu kukkia. Omaiset eivät ole valittaneet asiasta seurakuntaan päin, vaan ovat itse korjanneet asian. Surullista mutta totta.
- Mod.hh KTH
Srk:n jäsen kirjoitti:
Kyllä paikkakunnan puutarhayrittäjät ovat tänä kesänä sanoneet, että seurakunnan hoitamille haudoille on hankittu kukkia. Omaiset eivät ole valittaneet asiasta seurakuntaan päin, vaan ovat itse korjanneet asian. Surullista mutta totta.
Jos kukat ovat kerran olleet rempallaan, miksi omaisten ne on täytynyt käydä hoitamassa? Toimiiko seurakunta vasta valittamisen jälkeen eikä ennemmin?
- Maksumies
Mod.hh KTH kirjoitti:
Jos kukat ovat kerran olleet rempallaan, miksi omaisten ne on täytynyt käydä hoitamassa? Toimiiko seurakunta vasta valittamisen jälkeen eikä ennemmin?
Seurakunta ei näytä toimivan valittamisen jälkeen eikä ennemmin.
- Noster
Srk:n jäsen kirjoitti:
Kyllä seurakunta joutui tänä vuonna tekemään toisen istutuskierroksen joillekin seurakunnanhoidossa oleville haudoille, minne omaiset eivät olleet vielä itse kerinneet istuttaa kukkia. Mutta paljon oli niitäkin hautoja, jotka seurakunta jätti huonolle hoidolle koko kesäksi.
Ehkä tästä on todistuksena tänäkin päivänä hautausmaan huoltorakennuksen vieressä maassa olevat kukkajämät. - TyytyvainenRiitta
Meidän neljä hautaa on seurakunnan hoidossa ja hyvin ovat hoidettu. Minulla eikä sisaruksillani ole mitään valittamista. Emme asu paikkakunnalla joten käynnit haudoilla jää esim. minulla puoleen tusinaan vuoden aikana. Toiset sisareni käy harvemmin, toiset pystyy käymään kuukausittain. Aina kun menen haudoille on ne hoidettu moitteettomasti. Viimekuussa kun olin paikkakunnalla, kävin päivällä hautausmaalla ja henkilökunta oli kastelemassa kukkia. Koska oli niin kuumat ilmat ajattelin käväistä kastelemassa kukat itse toiseen kertaan vielä illalla. Ihmetykseni oli suuri kun henkilökunta oli kastelemassa kukkia vielä silloin illalla. Juttelin yhden katselijan kanssa ja hän sanoi että on pakko kastella kukat useampaan kertaan päivällä ja illalla kun aurinko alkaa laskea kastellaan vielä viimeisen kerran. Ei ne kukat tälläisellä kuumuudelta pysy kunnossa vain yhdellä kastelulla päivässä. Pitää kastella illallakin muuten kukat kuivuu. Kyllä olen tyytyväinen ja kiitollinen seurakunnan toiminnasta omaisemme hautojen hoidossa.
- oopperan kummitus
Ei tarvitse kuin ihmetellä seurakunnan ja kirkkoherran touhuja.
Seiponharju ja Keuruun museosäätiön junailut kirkko- ja säätiölakia rikkoen käyvät hyvästä esimerkistä miten seurakunta hoitaa asioita ainoastaan omaksi edukseen muista mitään välittämättä.
Kirkkoherra voisi ottaa kantaa seurakunnan kirkkolakirikkomuksiin seurakunnan varojen käytöstä ei kirkollisiin toimiin ja jättää haudat ilman kunnollista hoitoa. - Muualle muuttanut
Ei ole hääppösesti hoidettu Keuruun hautausmaalla muualle haudattujen muistomerkkiäkään . Voisi edes sammaleet rapsuttaa pois ja joskus voisi ne kivipaasitkin oikaista. Monilla hautausmailla tällaisten asioiden hoito on kunnia-asia, mutta Keuruulla viis veisataan.
- Mummon pelargonia
Kuulkaahan nyt kaikki ateistit, syrjäytyneet, Pro Seiponharju ja museosäätiön vihaajat. Olen käynyt usealla hautausmaalla eri puolella Suomea ja voin vilpittömästi sanoa, että Keuruun hautausmaa Lapinsalmentiellä on yksi kauneimmin hoidetuista hautausmaista, myös seurakunnan osalta. Omaisten hautaani hoitaa Keuruun seurakunta juuri niinkuin olemme kirjallisesti sopineet. Kiitos siitä heille!! Tarkistakaapa omat sopimuksenne, jos siellä vaikka on sovittu näiden "raparperin lehtien" hoitamisesta.
- puupalttoo tikalle
Mummon pelargonia kirjoitti:
Kuulkaahan nyt kaikki ateistit, syrjäytyneet, Pro Seiponharju ja museosäätiön vihaajat. Olen käynyt usealla hautausmaalla eri puolella Suomea ja voin vilpittömästi sanoa, että Keuruun hautausmaa Lapinsalmentiellä on yksi kauneimmin hoidetuista hautausmaista, myös seurakunnan osalta. Omaisten hautaani hoitaa Keuruun seurakunta juuri niinkuin olemme kirjallisesti sopineet. Kiitos siitä heille!! Tarkistakaapa omat sopimuksenne, jos siellä vaikka on sovittu näiden "raparperin lehtien" hoitamisesta.
Ei ole hurraamista hautojen hoidossa.
Vanhan kirkon hautuumaalla oli kirkkoveneen lähellä eräiden pienten poikien haudan päällä ja aivan sen vieressä seurakunnan "puistotyöntekijöiden" työkalut, roskalaatikko tai vastaava ja iso kasa kaikenlaista roskaa ja roinaa.
Valokuvia löytyy kyseisestä kohteesta.
Minne laitetaan ne esille, niin voit sitten kehua oikein olan takaa hautojen hoitoa Keuruulla? - srk-jäsen
puupalttoo tikalle kirjoitti:
Vanhan kirkon hautuumaalla oli kirkkoveneen lähellä eräiden pienten poikien haudan päällä ja aivan sen vieressä seurakunnan "puistotyöntekijöiden" työkalut, roskalaatikko tai vastaava ja iso kasa kaikenlaista roskaa ja roinaa.
Minne laitetaan ne esille, niin voit sitten kehua oikein olan takaa hautojen hoitoa Keuruulla?Seurakuntavaalit ovat kohtapuoliin. Äänestäkää uusia kasvoja kirkkovaltuustoon. Tuuletusta kaivataan seurakuntahallinnossa.
- näitä
puupalttoo tikalle kirjoitti:
Minne laitetaan ne esille, niin voit sitten kehua oikein olan takaa hautojen hoitoa Keuruulla?marisijoita, joilla ei ole kohden koskaan, riittää. Keuruulle tuntuu erityisesti kasaantuneen tämmöinen kaikkeen mahdolliseen tyytymätön väki, joka ilmeisesti saa elämän sisältönsä ja tyydytyksensä märehtimällä milloin mitäkin julkisuudessa. Kesäisin käyn lähes päivittäin hautausmaalla ja teen melko laajan kierroksen kastellessani/huoltaessani useampaa hautaa. Näin olen tehnyt jo parikymmentä vuotta. Kyllä Keuruun hautausmaa on ja on ollut kaikki nämä vuodet ihan kaunis ja hyvin hoidettu kokonaisuus (niinkuin toki viime vuodet myös kaupungin hoitamat viheralueet) Jos ei jostain syystä ole tyytyväinen, voi asiaa kommentoida suoraan seurakunnalle.
- unilukkarin kepakko
näitä kirjoitti:
marisijoita, joilla ei ole kohden koskaan, riittää. Keuruulle tuntuu erityisesti kasaantuneen tämmöinen kaikkeen mahdolliseen tyytymätön väki, joka ilmeisesti saa elämän sisältönsä ja tyydytyksensä märehtimällä milloin mitäkin julkisuudessa. Kesäisin käyn lähes päivittäin hautausmaalla ja teen melko laajan kierroksen kastellessani/huoltaessani useampaa hautaa. Näin olen tehnyt jo parikymmentä vuotta. Kyllä Keuruun hautausmaa on ja on ollut kaikki nämä vuodet ihan kaunis ja hyvin hoidettu kokonaisuus (niinkuin toki viime vuodet myös kaupungin hoitamat viheralueet) Jos ei jostain syystä ole tyytyväinen, voi asiaa kommentoida suoraan seurakunnalle.
Sitä on tehty mm. silloin, kun hautakiviä oli kaadettu.
Joku lupasi hoitaa asian, mutta mitään ei tapahtunut.
Sanoi vain jälkeen päin, ettei asia kuulukkaan hänelle. - Ilmari itse
näitä kirjoitti:
marisijoita, joilla ei ole kohden koskaan, riittää. Keuruulle tuntuu erityisesti kasaantuneen tämmöinen kaikkeen mahdolliseen tyytymätön väki, joka ilmeisesti saa elämän sisältönsä ja tyydytyksensä märehtimällä milloin mitäkin julkisuudessa. Kesäisin käyn lähes päivittäin hautausmaalla ja teen melko laajan kierroksen kastellessani/huoltaessani useampaa hautaa. Näin olen tehnyt jo parikymmentä vuotta. Kyllä Keuruun hautausmaa on ja on ollut kaikki nämä vuodet ihan kaunis ja hyvin hoidettu kokonaisuus (niinkuin toki viime vuodet myös kaupungin hoitamat viheralueet) Jos ei jostain syystä ole tyytyväinen, voi asiaa kommentoida suoraan seurakunnalle.
Srk:an sivuilla ei ole Keuruun hautausmaan eikä siunauskappelin yhteystietoja. Ei ollut viime kesäkuussa eikä ole vieläkään. Pihlajaveden ja Haapamäen hautausmaiden tiedot kyllä löytyy. Miten kommentoit silloin, kerrohan kuomaseni.
- (Re)publikaani
Ilmari itse kirjoitti:
Srk:an sivuilla ei ole Keuruun hautausmaan eikä siunauskappelin yhteystietoja. Ei ollut viime kesäkuussa eikä ole vieläkään. Pihlajaveden ja Haapamäen hautausmaiden tiedot kyllä löytyy. Miten kommentoit silloin, kerrohan kuomaseni.
Ilmeisesti lukutaidossasi tai sitten netin käytössäsi on jotain vikaa, sillä Keuruun seurakunnan kotisivuilta kohdasta "kiinteistöt" löytyy kyselemääsi tietoa uudesta hautausmaasta ja siunauskappelista. Samoin srk:n kotisivuilta löytyy yhteystietoja vaikka toisille jakaa, eli tietoa kyllä löytyy, kun vaan viitsii sitä hakea. En ole kuomasesi, mutta kuulun siihen farisealaiseen luokkaan.
- Synnitön
(Re)publikaani kirjoitti:
Ilmeisesti lukutaidossasi tai sitten netin käytössäsi on jotain vikaa, sillä Keuruun seurakunnan kotisivuilta kohdasta "kiinteistöt" löytyy kyselemääsi tietoa uudesta hautausmaasta ja siunauskappelista. Samoin srk:n kotisivuilta löytyy yhteystietoja vaikka toisille jakaa, eli tietoa kyllä löytyy, kun vaan viitsii sitä hakea. En ole kuomasesi, mutta kuulun siihen farisealaiseen luokkaan.
Tässä eräänä yhtenä päivänä näin yhden hautausmaan kunnostajan, joka hymyili hautausmaalla. Ja sitten seuraavana päivänä näin yhden naisen kävelevän siunauskappelin edestä, vaikka sillä oli vaaleat, korkekakorkoiset kengät jalassa ja punertava tuulitakki päällä. Mihinkä tämä seurakunta joutuu tällaisella menolla, kysyn vaan.
- Meliina
unilukkarin kepakko kirjoitti:
Sitä on tehty mm. silloin, kun hautakiviä oli kaadettu.
Joku lupasi hoitaa asian, mutta mitään ei tapahtunut.
Sanoi vain jälkeen päin, ettei asia kuulukkaan hänelle.Olipa sinulla ikävä kokemus, olisin minäkin tyytymätön jos noin kävisi, vaan kun ei käynyt. Soitin seurakuntaan ja ilmoitin, että isäni hautakivi on irti ja se oli kaatua päälleni kun olin pesemässä sitä. Minulle luvattiin että he käyvät katsomassa ja korjaavat asian. Kolmen päivän päästä kun menin haudalle asia oli hoidettu. Seurakunta hoisi asian hyvin ja nopeasti, siitä suurkiitos heille.
- Anonyymi
Seurakuntakeskuksen purkulupa lautakunnan käsittelyyn Ti 15.4.2025.
https://www.suurkeuruu.fi/uutiset/art-2000011162678.html - Anonyymi
Voiko lähimmän omaisen tietämättä poistaa hautakiven ja antaa hautapaikan jollekin muulle?
Voivatko vain 25v jälkeen laittaa lapun haudalle eikä mitään kirjettä omaiselle kotiin? Ja Omainen ei tiedä asiasta.
Kun iäkäs omainen asuu muualla eikä pääse katsomaan hautaa kunnassa johon ei ole kulkuyhteyksiä. Tehdäänkö tälläistä?
Hauta on ollut 30v. Kunnassa on muitakin omaisia jotka kuolleet 1950 luvulla. Kutsuu srk antaa rahaa ulkomaalaisille ja sitten välittää. Ja rahastaa omiltaan. Sairasta touhua ollut pitkään. Pitäisi tutkia srk rahojen käyttö yleensä kaikista. V 2015 tänne tuodut miesten ulkomaalaisten tulo oli outoa. ? Miksi? Ihmsiet eivät oikein tajua em asioista .. - Anonyymi
Kyllä se riittää että haudat ei vallan villiinny pajuista yms. omaiset hoitaa kukat yms.
Näin kirkollisveroa maksavana on ollut ilo maksaa biologisen äitini hautajaiset ainoana perillisenä....Tästä on jo muutama vuosi aikaa mutta v^^^^âa vieläkin- Anonyymi
Oisithan voinut riputaa äitisi tuhkat vaikka kukkapenkkiisi. Älä valita, itse olet ratkaisusu tehnyt.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 305557
- 1732071
Olen rakastunut sinuun mies edelleen
Meidän yhteys on jossain ihan muualla kuin netissä, muistetaan se. Kaunista päivää sinulle 😍1621649Oulaisen vaalitulos: Vahva alku, mutta lisää toimia tarvitaan
Hallituksen toimet rikollisuutta vastaan alkavat tuottaa tulosta. Puolueväriin katsomatta demokratian valtaa ja perustus81627Sun ajatttelu tuo vaan julmuutta mut kukaan muu nainen ei voi korvaa sua
Mut sun ajattelu saa mut itsetuhoseks ja uhmaan lakiakin😭😭💀 Se väärinymmärryksen määrä on käsittämätöntä. Helpottais141344Kyläyhdistyksen tuho, kiitos sääntöukon
Hyrynsalmen kyläyhdistyksen yleinen keskustelutilaisuus ja ylimääräinen kokous alkoi hyvin. Siellähän keskusteltiin oike301341Yh:n pihalla aina eri auto
Ompa jännä seurata ohiajaessa, että millainen auto on nyt erään yksinhuoltajan pihassa. Näyttääpä siellä taaskin olevan671333En vittujakaan enää välitä sinusta nainen
Toivottavasti en näe sinua enää koskaan. Jos näen, niin en ole näkevinäni. Et merkitse minulle enää mitään.701194- 941165
viekää miehet naiset kunnon treffeille
Ja käyttäytykää hyvin. Niin tehdään vaikutus. Miehen kuuluu tarjota naiselle.2121108