minulla on puoli vuotias kissanpentu, ja olen koittanut miettiä mikä olisi hyvä ja terveellinen ruokavalio.
tähän asti pentu on syönyt aamupalaksi markestista ostettua pennuille tarkoitettua märkäruokaa, päivällä tuoretta lihaa (sen mukaan mitä löytyy, useimmiten naudanlihaa) ja illalla eläinkaupasta ostettua kuivamuonaa joka myös tarkoitettu alle vuoden ikäisille pennuille.
kissa näyttää kaikinpuolin tyytyväiseltä ruokailuunsa. minulla ei ole aikaisempaa kokemusta omasta kissasta, joten toivonkin jos joku asiantuntevampi voisi kertoa mielipiteensä edellämainitusta ruokailusta.
mitä mieltä olette
9
317
Vastaukset
- punainen..
liha ei ole kissalle paras mahdollinen vaihtoehto, siinä on kaikkein huonoin kalsiumin ja fosforin suhde. Parempaa olisi kana ja tietysti raakana, lisäksi possun sydän on erityisen hyvää, raakaa kalaa voit antaa kerran viikossa (seitiä, silakoita, muikkuja). Kananmunan keltuainen on hyvä lisä ruokavalioon (raakana sekin), maitotuotteet hylana tai laktoosittomina (kermaviili, rahka, raejuusto, piimä, kevytkerma jne.).
Kuivamuonan kanssa on hyvä jos annat vain yhden aterian ja katsot, että kuivamuona ei sisällä viljoja. Jatkuvasti avoinna oleva raksubaari on huono juttu, sillä kissalle kuivaruoka on helposti virtsakiviä aiheuttava.
Märkäruoistakin kannattaa katsoa mieluiten ne joissa ei ole viljoja, liiallinen hiilihydraattien määrä vaikuttaa virtsan ph:n ja sitä kautta lisää virtsavaivojen riskiä. Samoin kannattaa tuoteselosteesta katsoa, ettei ruoka sisällä sokeria, se on ihan turha hiilari kissalle. Sokeria lisätään jotta saadaan purkkien/pussien kastikkeista kiiltäviä, eli vain omistajan silmälle miellyttävää tuotetta.
Liiallinen hiilihydraattimäärä lisää kissan lihomista, ihan niin kuin ihmistenkin. Lihavuus taas on usein diabeteksen taustalla sekä kissoilla että ihmisillä.
Itse vaihtelen eri lihoja, pääpäinon ollessa kuitenkin siipikarjan lihassa.- 1234__
ja muistan niin lukeneeni että punainen liha olisi ok? taas sitä nähdään kuinka varmaa tietoa netistä löytyy. :) tosin tuossa meidän lähikaupassa on surkea lihavalikoima, eli aina kun käyn vähän kauempana, tulee ostettua kanaa. kalaa olen pyrkinyt antamaan kerran viikkoon.
tuosta sydämmestä, olen myös käsittänyt ettei saa antaa alle vuotiaille kissoille? kerran olimme kylässä, ja oma ruoka pääsi loppumaan. ystävän kissa söi ainoastaan sydäntä, joten jouduttiin hieman lainaamaan sitä. maistu kyllä pennulle, näyti olevan herkkua. mutta en ole itse uskaltanut ostaa vielä noin pienelle. - se punainen
1234__ kirjoitti:
ja muistan niin lukeneeni että punainen liha olisi ok? taas sitä nähdään kuinka varmaa tietoa netistä löytyy. :) tosin tuossa meidän lähikaupassa on surkea lihavalikoima, eli aina kun käyn vähän kauempana, tulee ostettua kanaa. kalaa olen pyrkinyt antamaan kerran viikkoon.
tuosta sydämmestä, olen myös käsittänyt ettei saa antaa alle vuotiaille kissoille? kerran olimme kylässä, ja oma ruoka pääsi loppumaan. ystävän kissa söi ainoastaan sydäntä, joten jouduttiin hieman lainaamaan sitä. maistu kyllä pennulle, näyti olevan herkkua. mutta en ole itse uskaltanut ostaa vielä noin pienelle.liha nyt mitään myrkkyä sentään ole, mutta se on lihoista huonoin vaihtoehto ja silloin kalsiumin tarve on suurempi kuin muilla lihoilla. Jos mietit mitä kissa luonnossa syö, niin hiiriä ja lintujahan sen popsii, ei suinkaan nautaa tai sikaa. Eli kyllä se yhtenä lihana menee, mutta mieluummin enemmistö muuta lihaa.
Possun sydäntä voi kyllä antaa pennuillekin, joillekin se saattaa aiheuttaa ulosteen löysyyttä, mutta ei edes sitä kaikille. Oma 5 kk vanha pentu on syönyt sydäntä pienestä saakka ilman ongelmia. Jospas sekoitat sen maksaan, jota ei suositella pienille pennuille koska se on todella vahvaa, eikä sitä suositella aikuisillekaan kovin usein annettavaksi.
Sianlihan rasvasta on kuulunut mm. koirien ruokinnan kautta, että se aiheuttaisi ongelmia (tulehduksia ja solujen tukkeutumista). Itse en syötä ollenkaan sianlihaa enkä myöskään maksaa, kaikkea muuta kyllä vaihdellen.
Muistutuksena sitten vielä, että mitä enemmän syötät lihaa, sitä enemmän on katsottava myöskin kalsiumin saannin perään. Eli Multicattia kehiin tarpeen mukaan, kasvavalle pennulle suosittelen antamaan vaikka yksi ateria vain olisi lihaa ja muu teollista ruokaa. AIkuiselle se ei enää ole niin tärkeää, vaan silloin voi antaa vaikka kuurina jos siltä tuntuu.
Ei kaikki tieto ole netissäkään oikein ja tietoa tulee kokoajan lisää kun asioista uutta saadaan. Yleensä kissaharrastajat ovat perehtyneet ruokintaan paremmin kuin esim. eläinlääkärit, tosin osa lääkäreistäkin jo hallitsee sen. Ongelma on siinä mistä sen tiedon oikeellisuuden voi tietää, yksi hyvä keino on miettiä mikä kissa on. Kun se on lihansyöjä, sen ruokavalion tulee noudattaa lihansyöjälle tyypillistä ravintoa. Erinäisiä ongelmia on kissoille aiheutettu kun on syötetty pelkkää lihaslihaa, eli silloin puuttuu se kalkki joka on elintärkeää. Tai sitten on syötetty vehnäpitoisilla ruoilla jotka ovat aiheuttaneet virtsavaivoja, lihavuutta ja sokeritautia, siis samoja elintasosairauksia kuin ihmiset on aiheuttaneet itselleen ja lapsilleen.
Mielenkiintoinen oli eilinen MOT ohjelma, joka käsitteli ihmisten rasvankäyttöä. Suosittelen katsomaan sen jos vaan mahdollista jotakin kautta. Nimittäin myös ihmisten kohdalla on tutkimukset osoittaneet, että liiallinen hiilareiden (varsinkin nopeiden) syöminen sekä käsitellyt kasvirasvat ovatkin mahdollisesti ongelmien takana. Vaikka ihminen onkin enemmän sekasyöjä, niin silti terveysintoilijoiden ohjeistus eläinrasvojen vähentämiseksi ei olekaan välttämättä se taikasana. Tässä yhteydessä tuli tuo sianlihan rasvan koostumus myöskin esille. - 0009
varsinainen asiantuntija, mutta sen verran mitä olen asiantuntijoiden kirjoittamaa kirjatietoa nyt tutkiskellut, niin kananliha on erittäin hyvä vaihtoehto, mutta sitä ei useimpien lähteiden mukaan saisi antaa raakana vaan kypsennettynä. Ja punaista lihaa suositellaan myös, mutta tällaisia ei-valmisruokia käytettäessä pitää muistaa vitamiinilisät (olen kuullut moinesti puhuttavan pirskatista) Raaka naudan jauheliha on kai siitä hyvä, että sisältää tauriinia, kun voi syöttää raakana. Mutta possua ja kanaa pitäisi kypsentää.
Keltuaisen (1-2 kpl / viikko) voi syöttää raakana, mutta valkuainen tulee kypsentää (esim. 3 minuutin muna, joka on sisältä raaka..?)
Sitten kissalle voi antaa kai hyvin pienissä määrissä kauraryynejä ja perunaa, paljon vähemmän siis kuin lihaa. Herkkupaloiksi ja kalsiumlisiksi jotkut suosittelevat laktoosittomia hapanmaitotuotteita kuten raejuustoa tai juustoraastetta tai kermaviiliä? (suolaa ei saisi paljon olla - tai mieluiten ei varmaan yhtään)
Kalaa ei saa antaa raakana paljon, ja muut kalat paitsi seiti ja silakka tulee kai muutenkin kypsentää. Kalaa ei muutenkaan saa antaa kovin montaa kertaa viikossa...?
Olen tässä asiassa vasta-alkaja, mutta olen ajatellut itse siirtyä itse tehtyyn liharuokaan kissoilla, koska kuulee niin paljon pahaa kaikista valmisruuista, kuinka paljon ne sisältävät säilöntäaineita, teurasjätettä, liikaa kasviperäisiä aineita jne.. Ajattelin silti jatkaa osittain eläinkaupan kuivamuonan antamista, mutta merkkiä ajattelin siinäkin vaihtaa. Tällä hetkellä minulla on Royal canin kuivamuonaa, joka on ainakin lihapitoisuutensa ansiosta parempaa kuin markettiruuat, mutta jotain ylimäärästä shittiä kai siinäkin.. saa kertoa mielipiteitä..? - 1234__
0009 kirjoitti:
varsinainen asiantuntija, mutta sen verran mitä olen asiantuntijoiden kirjoittamaa kirjatietoa nyt tutkiskellut, niin kananliha on erittäin hyvä vaihtoehto, mutta sitä ei useimpien lähteiden mukaan saisi antaa raakana vaan kypsennettynä. Ja punaista lihaa suositellaan myös, mutta tällaisia ei-valmisruokia käytettäessä pitää muistaa vitamiinilisät (olen kuullut moinesti puhuttavan pirskatista) Raaka naudan jauheliha on kai siitä hyvä, että sisältää tauriinia, kun voi syöttää raakana. Mutta possua ja kanaa pitäisi kypsentää.
Keltuaisen (1-2 kpl / viikko) voi syöttää raakana, mutta valkuainen tulee kypsentää (esim. 3 minuutin muna, joka on sisältä raaka..?)
Sitten kissalle voi antaa kai hyvin pienissä määrissä kauraryynejä ja perunaa, paljon vähemmän siis kuin lihaa. Herkkupaloiksi ja kalsiumlisiksi jotkut suosittelevat laktoosittomia hapanmaitotuotteita kuten raejuustoa tai juustoraastetta tai kermaviiliä? (suolaa ei saisi paljon olla - tai mieluiten ei varmaan yhtään)
Kalaa ei saa antaa raakana paljon, ja muut kalat paitsi seiti ja silakka tulee kai muutenkin kypsentää. Kalaa ei muutenkaan saa antaa kovin montaa kertaa viikossa...?
Olen tässä asiassa vasta-alkaja, mutta olen ajatellut itse siirtyä itse tehtyyn liharuokaan kissoilla, koska kuulee niin paljon pahaa kaikista valmisruuista, kuinka paljon ne sisältävät säilöntäaineita, teurasjätettä, liikaa kasviperäisiä aineita jne.. Ajattelin silti jatkaa osittain eläinkaupan kuivamuonan antamista, mutta merkkiä ajattelin siinäkin vaihtaa. Tällä hetkellä minulla on Royal canin kuivamuonaa, joka on ainakin lihapitoisuutensa ansiosta parempaa kuin markettiruuat, mutta jotain ylimäärästä shittiä kai siinäkin.. saa kertoa mielipiteitä..?Tääläkin syötetään royal canin kuivamuonaa. Eipä se taida parhaimmasta päästä olla, mutta silti parempaa kuin marketti pöperöt. Hassua on, meidän lähimmässä eläinkaupassa ei myydä muuta merkkiä kuin royal can!
Mutta voihan sitä aina netistä tilata ja kokeilla.
Kiitoksia kaikille jotka viitsivät neuvoa! Olen taas hieman viisaampi, tai ainakin luulen olevani. Lähipiirissäni ei ole ketään jolta kysyisin näistä asioista. Jos kissan omistavat, syöttävät pelkkää markettien purkkiruokaa (kun siinä lukee kissanruoka silloin se on kissanruokaa ja kissa sitä voi syödä) ja pitävät minua lähinnä hulluna kun mietin näitä ruoka asioita. Siihen ääripäähän en tahdo kuulua, enkä myöskään toiseen että hommat vedetään liian överiksi. Eli koitetaan hakea kisun kanssa jonkinlaista kultaista keskitietä. :) Pääasia että kissa saa perus terveellistä ruokaa ja voi hyvin. - kissa__
0009 kirjoitti:
Olen tässä asiassa vasta-alkaja, mutta olen ajatellut itse siirtyä itse tehtyyn liharuokaan kissoilla, koska kuulee niin paljon pahaa kaikista valmisruuista, kuinka paljon ne sisältävät säilöntäaineita, teurasjätettä, liikaa kasviperäisiä aineita jne.. Ajattelin silti jatkaa osittain eläinkaupan kuivamuonan antamista, mutta merkkiä ajattelin siinäkin vaihtaa. Tällä hetkellä minulla on Royal canin kuivamuonaa, joka on ainakin lihapitoisuutensa ansiosta parempaa kuin markettiruuat, mutta jotain ylimäärästä shittiä kai siinäkin.. saa kertoa mielipiteitä..?Kissa voi syödä kaiken lihan raakana, myös kanan ja possun. Kissan suolisto on lyhyt ja tuju. Eihän se kissa lintuja ja hiiriäkään kypsennä ja linnuista jollain puolella on salmonella. :D
Kalaa voi antaa kerran viikossa, järvikala kypsänä, muut voi antaa raakanakin. Järvikalan kohdalla ilmeisesti 24h pakastus myös tuhoaa madot jolloin senkin voi antaa raakana? Korjatkaa jos olen väärässä.
Jos yli puolet ruuasta koostuu näistä lihoista ja kalasta olisi hyvä antaa esim. juuri Pirskattia/Multicattiä.
Monet Royal Caninin tuotteet sisältävät viljaa. Parasta kuivaruokaa saa tilattua zooplussalta (käy myös visa electron, menee visan linkeistä), applaws, acana, orijen...kahta jälkimmäistä saa joistain eläinkaupoistakin, lähinnä kai yksityisistä. Power of Naturea on myös monet kehuneet, löytynee eläinkaupoista. Zooplussalta löytyy myös iso valikoima laadukkaita märkäruokia halvemmalla kun eläinkaupoista. - eivät tiedä
0009 kirjoitti:
Olen tässä asiassa vasta-alkaja, mutta olen ajatellut itse siirtyä itse tehtyyn liharuokaan kissoilla, koska kuulee niin paljon pahaa kaikista valmisruuista, kuinka paljon ne sisältävät säilöntäaineita, teurasjätettä, liikaa kasviperäisiä aineita jne.. Ajattelin silti jatkaa osittain eläinkaupan kuivamuonan antamista, mutta merkkiä ajattelin siinäkin vaihtaa. Tällä hetkellä minulla on Royal canin kuivamuonaa, joka on ainakin lihapitoisuutensa ansiosta parempaa kuin markettiruuat, mutta jotain ylimäärästä shittiä kai siinäkin.. saa kertoa mielipiteitä..?ettei kissalle raaka kana ole vaarallista, ihmisille se sitä vastoin on. Kissan suolisto on niin lyhyt ja vatsahapot kovat, ettei salmonella ehdi tarttua. Toisaalta ihmisravinnoksi myytävä kana on niin hyvin tarkastettua, ettei niissä salmonellaa ole tavattu vuosiin. Viimeisin salmonella episodi koski kanamunia ja niistä tuli tieto, ettei ne löydetyt muodot olleet sellaisia jotka menevät munan sisälle.
Punaisen lihan kalsiumin ja fosforin suhde on kaikkein huonoin kissan kannalta ja siksi se ei ole niin hyvää kuin mm. kana on.
Pirskattia ei ole enää olemassakaan, vaan Multicat on entinen Priskatti uudella nimellä - ollut jo jonkin aikaa.
Osassa teollisia ruokia ei ole lisättynä vitamiineja, joten silloin ne kannattaa antaa erikseen. Mutta jos syöttää sekaruokinnalla ja ei vitamiineja ole syytä lisäillä, ainakaan liiaksi. Suurempi ongelma aiheutetaan liiallisella vitaminoimisella ja varsinkin rasvaliukoisten vitamiinien yliannostuksilla, ne kun varastoituvat elimistöön. Vesiliukoiset tulee virtsan mukana ulos.
RC ei todellakaan ole paras mahdollinen, mutta parempaa kuin markettien mössöt. Parempia on muutama, mutta niissä tuntuu olevan maistuvuusongelma. Tosin kuivaruoka nyt ei ole niin tarpellistakaan, vaan sekin liikaa syötettynä aiheuttaa mm. virtsavaivoja juurikin kuivuutensa vuoksi - oli laadukaasta tai ei.
- 0439
Paras ruokavalio on kissan itse pyydystämät hiiret ja muut pikkueläimet. Niistä se saa tuoretta ja luonnollista ravintoa. Saalistaessaan se saa harjoittaa lajinmukaista käyttäytymistä ja hyvää liikuntaa.
- kissa__
Tonne kerrostalojen ja autojen keskellekkö mä kissani nakkaan metsästämään? Ai niin, mutta mähän olen tietysti hirveä julmuri kun ylipäätään otin kissan kaupunkiin. Kissathan on vain maalaisten oikeus.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ja taas ammuttu kokkolassa
Kokkolaisilta pitäisi kerätä pois kaikki ampumaset, keittiöveitset ja kaikki mikä vähänkään paukku ja on terävä.575499- 934347
Helena Koivu on äiti
Mitä hyötyä on Mikko Koivulla kohdella LASTENSA äitiä huonosti . Vie lapset tutuista ympyröistä pois . Lasten kodista.3752594Ovatko naiset lopettaneet sen vähäisenkin vaivannäön Tinderissa?
Meinaan vaan profiileja selatessa nykyään valtaosalla ei ole minkäänlaista kirjoitettua tekstiä siellä. Juuri ja juuri s721121Suomi vietiin Natoon väärin perustein. Viides artikla on hölynpölyä. Yksin jäämme.
Kuka vielä uskoo, että viides artikla takaa Suomelle avun, jos Suomeen hyökätään. Liikuttavasti täällä on uskottu ja ved3301038- 61853
Sydämeni on sinun luona
Koko ajan. Oli ympärilläni ketä oli niin sinä olet vain ajatuksissa ja tunteissa. En halua muiden kosketusta kuin sinun46826- 28823
Trump ja Venäjä
Huomasitteko muuten... Käytännössä ainoat valtiot, joille Trump EI eilen asettanut typeriä tariffejaan, olivat Venäjä ja102799Jatkuva stressitila
On sinun vuoksesi kun en tiedä missä mennään mutta tunteeni tiedän ainoastaan52789