Hyvä turkkiruoka?

tarrra

Hei!

Meillä on 5-vuotias shelttipoika, joka on syönyt Jahti&Vahtia (energia). Ruoka on sopinut muuten hyvin, mutta turkki on jo pidempään ollut huonossa kunnossa: musta väri muuttunut ruosteenpunaiseksi ja karva muutenkin elottoman näköinen ja ohuempi turkki kuin aikaisemmin. Iho vähän hilseilee. Ei kuitenkaan rapsuttele normaalia enempää eikä ole muitakaan allergiaoireita. Koira syönyt pääasiassa kuivamuonaa, silloin tällöin saanut öljylorauksen tai muuta koiralle sopivaa lisuketta. Haluaisin nyt vaihtaa toiseen kuivaruokaan, mikähän olisi hyvä ruoka turkin ja värin parantamiseksi? Kiitos avusta!

30

5136

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hyvä ruoka

      Mulla on collieita merle ja trikki. Olen syöttänyt Husse-ruokaa ja kyllä muuten turkit kiiltää. Sisältää mm.lohiöljyä. Suosittelen! Ja ruoka vieläpä tuodaan kotiovelle. Ei ole karseen hintastakaan. Käy kurkkaamassa: http://suomi.husse.com/
      Meillä ovat syöneet Lammas&Riisiä

    • Kiiltävä basenji

      Öljyloraus silloin tällöin ei riitä. Kuivamuona on periaatteessa koiranmurhaa, mutta jos koirasi saa runsaasti rasvaa sen lisäksi, ehkä se pysyy hengissä!

      Sheltille voisi riittää ruokalusikallinen päivässä, jos kuivamuona ei ole muodikkaan rasvatonta, mutta enemmän on parempi. Rasvasta pitäisi tulla vähintään 30%, mielellään 40%, koiran kokonaisenergiasta. Ja ei, sen ei tarvitse olla kallista luomurasvaa tai jotain himputin kylmäpuristettua lohiöljyä. Pirkan rypsiöljy käy mainiosti!

      Läski olisi aivan mainiota, jos sitä saat.

      • hnbgfds

        ja muutenkin kunnossa. Onko karvanlähtö? Muuttuuko turkki väriltään vanhetessa yleensäkin?

        Öljyä ruokaan minäkin ensihätään suosittelen, joka pv 1 rkl aikuiselle, kylmäpuristettuja. Myös eläinrasvaa annan omilleni, koirahan tarvitsee oikeaa rasvaa, ei sisäfilettä.


      • tarrrra
        hnbgfds kirjoitti:

        ja muutenkin kunnossa. Onko karvanlähtö? Muuttuuko turkki väriltään vanhetessa yleensäkin?

        Öljyä ruokaan minäkin ensihätään suosittelen, joka pv 1 rkl aikuiselle, kylmäpuristettuja. Myös eläinrasvaa annan omilleni, koirahan tarvitsee oikeaa rasvaa, ei sisäfilettä.

        Kyllä koira on madotettu pari kertaa vuodessa ja muutenkin vaikuttaa terveeltä. Ainoa silminnähtävä ongelma on tuo turkki. Karvanlähtöä ei juuri nyt ole. Viime aikoina karvanlähtöjen aikaan lähinnä pohjavillaa on lähtenyt, eli tuo ruma päällikarva on ja pysyy. :( Mutta tosiaan nyt ei ole niin paksua turkkia edes kasvattanut kuin on tavannut olla. Kesäisin turkki muuttuu entistä huonomman väriseksi, oliskohan auringolla vaikutusta. Täytyy lisätä öljyä enemmän ruokaan. Onko muuten porkkanasta haittaa turkin väriin? Jostain sellaista luin. Tarra saa aina silloin tällöin porkkanaa.


      • Trikki
        tarrrra kirjoitti:

        Kyllä koira on madotettu pari kertaa vuodessa ja muutenkin vaikuttaa terveeltä. Ainoa silminnähtävä ongelma on tuo turkki. Karvanlähtöä ei juuri nyt ole. Viime aikoina karvanlähtöjen aikaan lähinnä pohjavillaa on lähtenyt, eli tuo ruma päällikarva on ja pysyy. :( Mutta tosiaan nyt ei ole niin paksua turkkia edes kasvattanut kuin on tavannut olla. Kesäisin turkki muuttuu entistä huonomman väriseksi, oliskohan auringolla vaikutusta. Täytyy lisätä öljyä enemmän ruokaan. Onko muuten porkkanasta haittaa turkin väriin? Jostain sellaista luin. Tarra saa aina silloin tällöin porkkanaa.

        Meillä trikin väri muuttui osassa koiraa kesällä harmahtavaksi, johtuen siitä, kun se makasi aika paljon auringossa. (uskomatonta, mutta totta) Lisäksi pudotti pohjavillansa, mutta nyt alkaa kasvamaan kiiltävä turkki ja harmahtavat lähtee pikkuhiljaa.
        Syötämme myös Husse lammas&riisiä. On hyvä ja edullinen ruoka.


      • jhlkjöäkläklöä
        tarrrra kirjoitti:

        Kyllä koira on madotettu pari kertaa vuodessa ja muutenkin vaikuttaa terveeltä. Ainoa silminnähtävä ongelma on tuo turkki. Karvanlähtöä ei juuri nyt ole. Viime aikoina karvanlähtöjen aikaan lähinnä pohjavillaa on lähtenyt, eli tuo ruma päällikarva on ja pysyy. :( Mutta tosiaan nyt ei ole niin paksua turkkia edes kasvattanut kuin on tavannut olla. Kesäisin turkki muuttuu entistä huonomman väriseksi, oliskohan auringolla vaikutusta. Täytyy lisätä öljyä enemmän ruokaan. Onko muuten porkkanasta haittaa turkin väriin? Jostain sellaista luin. Tarra saa aina silloin tällöin porkkanaa.

        Jotkut trikithän vain ovat ruskeavoittoisempia väriltään, jos se alkaa tulla nyt vanhemmiten näkyviin?


      • Trikki
        jhlkjöäkläklöä kirjoitti:

        Jotkut trikithän vain ovat ruskeavoittoisempia väriltään, jos se alkaa tulla nyt vanhemmiten näkyviin?

        Voi todella olla, mutta niilläkin karvan pitäisi kiiltää. Aloittajalle: porkkanaa voi syöttää. Itse teen puuroa, jossa on reilusti porkkanaraastetta, riisiä, ohraa ja joskus tattaria, kananmunaa ja vettä. Uunissa tai hellalla hauduttaen. On vähän vastaavaa, kuin Yrjölän puuro. Sitä laitan lisukkeena papusten kanssa.


      • muisti pätkii
        tarrrra kirjoitti:

        Kyllä koira on madotettu pari kertaa vuodessa ja muutenkin vaikuttaa terveeltä. Ainoa silminnähtävä ongelma on tuo turkki. Karvanlähtöä ei juuri nyt ole. Viime aikoina karvanlähtöjen aikaan lähinnä pohjavillaa on lähtenyt, eli tuo ruma päällikarva on ja pysyy. :( Mutta tosiaan nyt ei ole niin paksua turkkia edes kasvattanut kuin on tavannut olla. Kesäisin turkki muuttuu entistä huonomman väriseksi, oliskohan auringolla vaikutusta. Täytyy lisätä öljyä enemmän ruokaan. Onko muuten porkkanasta haittaa turkin väriin? Jostain sellaista luin. Tarra saa aina silloin tällöin porkkanaa.

        jotkut ruoat vaikuttais näihin väreihin, en vaan muista mikä ruoka ja mihin väriin ja mistä luin, mutta saattoi hyvinkin olla tuo porkkana, mutta vaikutti se bluemerleen vai trikkiin ja mihin suuntaan, kun ei muista....


      • hoi!
        Trikki kirjoitti:

        Voi todella olla, mutta niilläkin karvan pitäisi kiiltää. Aloittajalle: porkkanaa voi syöttää. Itse teen puuroa, jossa on reilusti porkkanaraastetta, riisiä, ohraa ja joskus tattaria, kananmunaa ja vettä. Uunissa tai hellalla hauduttaen. On vähän vastaavaa, kuin Yrjölän puuro. Sitä laitan lisukkeena papusten kanssa.

        Mä en aivan ymmärrä tota logiikkaa. Eli valmistat todella viljapitoista kotiruokaa ja tarjoat sitä nappuloiden kanssa jotka on myös suurimmaks osaks viljaa, ja vielä elukalle joka ei viljaa tarvii ravinnokseen ollenkaan...? Kannattaskohan syöttää nappulat nappuloina ja sekottaa tohon puuroon ihan vaan raakaa lihaa.


    • Tyytyväinen tähän

      Meillä oli myös turkin kanssa ongelmia kun Jahtia&Vahtia syötin. Pitkään nyt syöty ProFormancea aktiiviselle koiralle ja turkki on mainiossa kunnossa. Hyvä hinta&laatusuhde tuolla ruolla. Lisänä meillä syödään raakalihoja sekä lohta ja piimää.

      • yhtgrfdesw

        vaikka joku merkki olisi hyvä, niin koiran vanhetessa, aineenvaihdunta alkaa hidastua, jotain tarviikin enenmmän kuin ennen jne, ihan kuin ihmisilläkin eli kokeile jotain toista merkkiä.


      • c
        yhtgrfdesw kirjoitti:

        vaikka joku merkki olisi hyvä, niin koiran vanhetessa, aineenvaihdunta alkaa hidastua, jotain tarviikin enenmmän kuin ennen jne, ihan kuin ihmisilläkin eli kokeile jotain toista merkkiä.

        http://www.nutrolin.fi/sivu/nutrolin/nutrolin_ravintooljy
        Ihan älyttömän hyvää öljyä!! Anturat ihanan pehmeet ja sika hyvässä kunnossa. Turkki kiiltää ja on pehmeän tuntuinen :) On aika tyyristä mutta aika riittoisaa. Kannattaa oikeesti kokeilla!! :) Ja sopii myös lohi allergisille, ei sisällä lohiöljyä..


      • Vastine nutrolinille
        c kirjoitti:

        http://www.nutrolin.fi/sivu/nutrolin/nutrolin_ravintooljy
        Ihan älyttömän hyvää öljyä!! Anturat ihanan pehmeet ja sika hyvässä kunnossa. Turkki kiiltää ja on pehmeän tuntuinen :) On aika tyyristä mutta aika riittoisaa. Kannattaa oikeesti kokeilla!! :) Ja sopii myös lohi allergisille, ei sisällä lohiöljyä..

        Mutta saman asianhan ajaa kun ostaa marketista vastaavat öljyt ja sekoittaa niitä keskenään, ja tarjoaa koiralle. ; )
        Hiton kallis litrahinta auringonkukkaöljylle ja ruokaöljylle, jota yksikin Nutrolin pelkästään sisältää! : D
        Itse ostan Prismasta halvinta luomu seesamöljyä, auringonkukkaöljyä, luomu kylmäpuristettua rypsiöljyä sekä Terrasta pellavaöljyä.
        Ajaa täysin saman asian ja sama positiivinen vaikutus!
        Eikä tarvitse maksaa itseään kipeäksi Nutrolinista! =)


    • Suosittelen!

      Moi,

      Syötin vanhemmalle flatilleni Eukanuban Sensitive Skiniä ja turkki alkoi kasvaa ihan silmissä! :) Harmi vaan, että parin säkin jälkeen sillä todettiin maissiallergia.. Ruoka on kala-maissi pohjainen. Jos ei ole ruoka-aine allergioita, suosittelen! Nyt syötän RC bulldogin ryokaa. Turkki on nyt huonommassa kunnossa, mutta myös vaihtaa myös karvan aina näin joulun alla.

      Olisiko kenelläkään kokemuksia jostain maissittomasta ruuasta jolla turkin saisi taas kuntoon jos ei hilseily jne. johdu nyt vain karvan lähdöstä ja lämmityksestä näillä paukkupakkasilla!

      • --..--

        on syötetty nyt Power of Nature merkkistä.
        Siinä ei ole maissia eikä muita allergisoivia aineita.
        Loppu turkki ongelmat heti.
        Suosittelen.


      • Keinot vähissä!
        --..-- kirjoitti:

        on syötetty nyt Power of Nature merkkistä.
        Siinä ei ole maissia eikä muita allergisoivia aineita.
        Loppu turkki ongelmat heti.
        Suosittelen.

        Apua!

        Onko kenelläkään kokemuksia millä kakan syönnin saisi loppumaan!!? Mulla 2,5v flattipoika joka syö VAIN TALVELLA kakkaa?? Kesällä syö heinää ja talvella kakkaa. Tänään tunnin metsälenkin jälkeen oksensi metri x metri kokoisen lätäkön paskaaaa! :/ Olen kuullut ananaksesta, oluthiivatableteista jne. mutta auttaako ne?! Kuonokoppa harkinnassa! Syövät raaka lihaa ja mahapullia iltaisin kuivamuonan seassa.


      • zap zap!!
        Keinot vähissä! kirjoitti:

        Apua!

        Onko kenelläkään kokemuksia millä kakan syönnin saisi loppumaan!!? Mulla 2,5v flattipoika joka syö VAIN TALVELLA kakkaa?? Kesällä syö heinää ja talvella kakkaa. Tänään tunnin metsälenkin jälkeen oksensi metri x metri kokoisen lätäkön paskaaaa! :/ Olen kuullut ananaksesta, oluthiivatableteista jne. mutta auttaako ne?! Kuonokoppa harkinnassa! Syövät raaka lihaa ja mahapullia iltaisin kuivamuonan seassa.

        "Olen kuullut ananaksesta,
        oluthiivatableteista jne. mutta auttaako ne?!
        Kuonokoppa harkinnassa!"

        Olet niistä kuullut muttei ole käynyt mielessä kokeilla ja kuonokoppaa harkitset vain sen kakan syömisen takia?
        Kokeile nyt ensimmäisenä sitä ananasta!! Halvempi kuin kuonokoppa ja toimivampi ratkaisu.
        Kuonokopan kanssa koira saa kyllä syötyä sontaa ja sen jälkeen se tulee pyyhkimään sontasen koppansa sun lahkeisiin.


      • ruokit väärin
        Keinot vähissä! kirjoitti:

        Apua!

        Onko kenelläkään kokemuksia millä kakan syönnin saisi loppumaan!!? Mulla 2,5v flattipoika joka syö VAIN TALVELLA kakkaa?? Kesällä syö heinää ja talvella kakkaa. Tänään tunnin metsälenkin jälkeen oksensi metri x metri kokoisen lätäkön paskaaaa! :/ Olen kuullut ananaksesta, oluthiivatableteista jne. mutta auttaako ne?! Kuonokoppa harkinnassa! Syövät raaka lihaa ja mahapullia iltaisin kuivamuonan seassa.

        Mitä tarkalleen syötät, paljonko, kloajat, koirasi paino, tavoitepaino, liikunta, jne, mieti ja tarkista nämä. Et kai halua koirasi kärsimyksen jatkuvan?


      • yäk kakkaa :)
        Keinot vähissä! kirjoitti:

        Apua!

        Onko kenelläkään kokemuksia millä kakan syönnin saisi loppumaan!!? Mulla 2,5v flattipoika joka syö VAIN TALVELLA kakkaa?? Kesällä syö heinää ja talvella kakkaa. Tänään tunnin metsälenkin jälkeen oksensi metri x metri kokoisen lätäkön paskaaaa! :/ Olen kuullut ananaksesta, oluthiivatableteista jne. mutta auttaako ne?! Kuonokoppa harkinnassa! Syövät raaka lihaa ja mahapullia iltaisin kuivamuonan seassa.

        Kokeile tätä tuotetta http://www.bestpet.fi/keepersmix-p-51.html


    • sakun emäntä

      päivittäin ruuan joukkoon! Tässä yksi monista, hyväksi havaittu ja edullinen http://www.horsepro.fi/alakat/278/

      Pienille koirille 1-1,5tl/vrk ja suuremmille koirille 1rkl/vrk.

    • salmondigger

      lohta,tai sitten kalaöljyä,lohi tulee halvemmaksi ostettuna kilon pötkö esim.mustista ja mirrista.pari kertaa viikossa kummasta auttaa.

    • kannattaa laittaa ruokaan sekaan aina ruokalusikallinen ihan tavallista ruoka öljyä . ei välttämättä tarvitse joka kerta mutta parantaa turkinkunota huomattavasti-=) kokemusta on!!!

    • Kääpiömäykky

      Kuivanappuloista turkille parhaaksi olen todennut Orijen 6 Fish -ruuan. On myös ravintoarvoiltaan ja valmistusaineiltaan erinomaista!

    • kooppoo

      Millaista ruokaa on Taste Of The Wild turkkeja ajatellen, hyvää vai huonoa?

    • biotiini1

      Tee itse ruoka ja anna lisäksi teräs rekkua. Ja sitten yksi ihan mahdottoman tärkeä ja mikä tekee turkista aivan mahtavan on biotiini! sitä meillä käytetään ja ero on huomattava!
      Lisäksi esimerkiksi ennen näyttelyitä kananmunan keltuainen raakana on hyväksi turkille.(HUOM vain tuoreet kananmunat käyvät!!!!!)

    • Raiko

      Mä puolestaan olen huomannut, että aina siihen aikaan kun mustikat kypsyvät ja koirani,joka rakastaa mustikoita aivan valtavasti, niin se syö niitä silloin joka päivä runsaasti samalla kun metsässä lenkillä käydään.Ja niihin aikoihin koirani turkki sitten selvästi alkaa aina tummua ja näyttää muutenkin tosi hyväkuntoiselta.Joten olen tullut siihen tulokseen,että sen täytyy olla niiden mustikoiden ansioita.Mutta mikäs ihme se onkaan,sillä mustikkahan sisältääkin valtavasti kaikenlaisia hivenaineita ja vitamiineja.Oikein yllätyin kun kerran googletin ja katsoin mitä kaikkea mustikka sisältää ja se lista oli tosiaankin yllättävänkin runsas.Ja se etu siinä oli myös,että koiran vatsakin pysyi tosi hyvässä kunnossa myös.Jätökset olivat parhaasta päästä kiinteitä ja sopivan pieniä.Ainoa oli vaan se, että ne mustikasta johtuen olivat väriltään vaan melkein mustia,mutta siitä tuskin mitään haittaa kuitenkaan oli,sillä niinhän se tekee ihmisellekin myös, kun on mustikkaa vähän enemmän tullut syöneeksi.

      Ja käväisin tuossa samalla muuten katsomassa tuota Husse muonan tuoteselostustakin myös,mutta heti kun luin, että se muona sisälsi omenaa ja tomaattia myös,niin mielenkiintoni tyssäsi siihen,koska olen lukenut, että ne eivät sovi koiralle.Ja tuon omenan kohdalla olen sen asian saanut oikein konkkreettisesti todetakin myös miten pahalle ripulille omena saa koirani vatsan menemään.Minä nimittäin aikani syksyisin aina ihmettelin ,että mistä ihmeestä oikein koirani paha ripuli aina siihen aikaan tapasi tulla , kunnes viimein tajusin sen kun huomasin,että koiramme pihalla ollessaan söi omenapuustamme maahan pudonneita omenoita ja aina niihin aikoihin sen vatsakin alkoi sitten juuri pahalla ripulilla oireilla myös.
      Sen jälkeen kävinkin sitten koko omenansato kauden ajan jatkuvasti keräämässä joka päivä heti aamusta kaikki maahan pudonneet omenat aina ensin alta pois ennenkuin päästin koiramme pihalle.Ja päivän mittaan seurasin muutenkin tarkasti vielä myös,että jos omenia sattui sen jälkeen putoilla maahan jokunen lisääkin vielä myös, niin heti ne huomattuani nappasin ne nopeasti pois ettei koiramme vaan enää olisi päässyt niitä syömään.Ja sen jälkeen kun koiramme ei enää omenia päässyt suuhunsa napsimaan,niin se ripulikin sitten lakkasi myös.
      Ja harmittaa vaan,kun nykyään tuntuu niin monissa koirien kuivamuonissa olevan jostain kumman syystä lisätty juuri tuota omenaa ja tomaattia,ja joissakin jopa pinaattiakin myös,,joka sekään ei kuulema sopivaa ravintoa ole koiralle myöskään.Ja en tiedä mikä ihmeen muotivillitys noista ruoka-aineista on nykyään koiran muonan valmistajille tullutkaan.Ehkä he saavat omena viljelmiltä niin halvalla juuri maahan pudonneita kolhiintuneita omenia, että niillä saavat niin edullisesti jatkettua tuota muonan sisältöä eikä tarvitse panna sitten niitä kalliimpia aineosia niin paljon,vai mikähän siinä syynä mahtaisi olla.Panee vaan mietityttämään.

      Tuosta kakansyönnistä olen minäkin lukenut myös,että ananas ja oluthiivatabletit auttaisi siihen,mutta ei ole siitä sen kummempaa kokemusta myöskään kun ei ole ollut tarvetta siihen.Olen kuullut sellaista myös,että haiman vajaatoimintakin voisi aiheuttaa kakan syöntiä myös,koska koiralla ei ravinto silloin imeydy niinkuin pitäisi ja se yrittää sitten korjata sitä asiaa syömällä ulosteita.Joten kannattaisi tarkistaa varmuudeksi haiman kunto kaiken varalta ehkä myös.Mutta tuo kakansyönti voi olla ihan paha tapakin kyllä vaan.Ja olen kuullut sellaistakin myös,että joskus narttu, jolla on ollut hiljattain pennut, voi sille jäädä niistä pentujen ulosteiden syömisestä tapa syödä myöhemmin muitakin ulosteita myös.Lihan osuutta itse kuitenkin lisäisin koiran ravintoon,sillä lihassa on B-vitamiinia luulen että sekin on asia joka siihen auttaisi varmasti myös,sillä omilla koirillani ei tuota kakansyönti-ongelmaa ole koskaan ollut ja olen tavannut aina antaa koirilleni muonan ohessa runsaasti lihaakin kyllä myös.

    • Jaafau

      Cibaun kala & riisi, toiminut meillä muutaman vuoden hyvin :)

    • 1140

      Amerikancockereiden turkit ja iho on pysynyt näyttelykunnossa clinivet adult snall ruoalla. Samalla tuli hiivakorva kuntoon.

      • Hennini

        Hei osaatko kertoa tuosta ruuasta enemmänkin, miksi se on hyvä tai mikä siitä tekee hyvän? :) Itsellä samaisia ongelmia!


      • 1140

        En osaa yksilöidä mikä ruoasta tekee hyvän. Olen kuullut tuosta ruoasta paljon kehuja. Eka pussi tuli eläinlääkäriltä hiivakorvan mukana ja sitä ollaan nyt syötetty pari vuotta. Sen jälkeen ei ole hiiva enää uusiutunut. Kaikki kolme amerikancockeria syö sitä ja ihot, vatsat ja turkit on hyvät.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1888
    2. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      118
      1839
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1838
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1610
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      60
      1432
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1256
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1153
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1150
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1148
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1127
    Aihe