monelta yksivuotiaanne herää aamulla?

aamuvirkku...

Meillä herätään viiden ja kuuden välillä. Tuttavapiirissä ei ole muita jotka herää noin aikaisin. MIlloin aamu-unet ovat aikaisin heränneillä pidentyneet?

10

1255

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 11+9

Voi, juuri samaa asiaa mietin ajoittain... Meillä herätään aina kuudelta, lapsi siis juuri täyttänyt 1v. Kaikilla tuttavilla lapset nukkuu klo 8 asti, jopa pidempään... Kuulin kyllä juuri yhden puolitutun lapsen alkaneen nukkua jopa seitsämään 1v 3kk iässä, aiemmin siis heräsi myös kuudelta. Että ehkä toivoa on... :) Meillä lapsi menee vuoden lopulla hoitoon, ehkäpä touhukkaat päivät pidentää aamu-unta, ainakin toivon niin. Meillä nukutaan päivisin yhdet tai kahdet unet, eikä yksien unien nukkuminenkaan ole pidentänyt unta aamuisin. Nukutaanko teillä yhdet vai kahdet unet vielä?

• dsdfsafdas

Tuossa iässä meillä nukuttiin klo 10-11 saakka.

3 vuotiaana herää jo klo 5-6. että näin.

• ylös..
        dsdfsafdas kirjoitti:

Tuossa iässä meillä nukuttiin klo 10-11 saakka.

3 vuotiaana herää jo klo 5-6. että näin.

Meillä 1v jätti juuri toiset päiväunet pois eli jaksaa illalla nippa nappa kahdeksaan ennenkuin sammuu yöunille.
        Aamu alkaa hiukan ennen kuutta tai viimeistään puoli seitsemän.

• ap

No eipä kovin rohkaisevia viestejä ollut kyllä:) Meillä nukutaan milloin sattuu mitenkin. Useimiten kahdet unet vielä, harvassa päivät jolloin yhdet. Illalla menee nukkumaan kahdeksalta , ekat päikyt noin yhdeksän aikaan (kaksi-kolme tuntia) ja toiset sitten neljän aikaan (noin tunti).

• se..?

Mitä se haittaa, jos lapsi herää kuudelta?
        Tai jos olet hänen kanssaan kotona ja hän nukkuu kahdet unet, kun siihen kerran on mahdollisuus?
        Yksilöitähän lapset ovat - ja tietävät itse kyllä unen tarpeensa.
        Nopeita ja ohimeneviä nämä vaiheet ovat.
        Ja "kaikkien muiden" lapset ei todellakaan nuku kahdeksaan tai pidempään - tai ehkä satunnaisesti nukkuvat, mutta harvassa ovat ne, joilla se on jokaöistä. Tai sitten rytmi on sillä tavalla päälaellaan,että nukkumaan mennään todella myöhään.
        Kun tässä on keskellä erilaisia vauva-ajan ja varhaislapsuuden kaaoksia taivastellut, että loppuuko tämä ikinä... on aina löytänyt itsensä jälkikäteen huomaamasta, että vaihe kesti vain viikkoja tai muutaman kuukauden.

• Alexia.

Meidän tyttö heräsi aikaisemmin joka aamu ennen kuutta. Siksi ollaan yksinkertaisesti siirretty nukkumaanmenoaika kaksi tuntia eteenpäin, klo 22 siis nyt illalla nukkumaan. Olen siitä saanut kuulla kritiikkiä että on liian myöhään, mutta itse en todellakaan ole kovin aamuvirkku, joten pidempään nukkuminen aamulla on aivan loistava juttu! Vauva nyt 11kk.

• ap
        Alexia. kirjoitti:

Meidän tyttö heräsi aikaisemmin joka aamu ennen kuutta. Siksi ollaan yksinkertaisesti siirretty nukkumaanmenoaika kaksi tuntia eteenpäin, klo 22 siis nyt illalla nukkumaan. Olen siitä saanut kuulla kritiikkiä että on liian myöhään, mutta itse en todellakaan ole kovin aamuvirkku, joten pidempään nukkuminen aamulla on aivan loistava juttu! Vauva nyt 11kk.

Voisitko kertoa miten ihmeellä saan venytettyä nukkumaan menoa? kun lapsi ei nuku enää kolmansia päikkäreitä vaikka mitä tekis, ja kahdeksalta on aivan sammumispisteessä? Minulla on iltatyö enkä pääse nukkumaan itse ennen 23 joten aamulla viiden jälkeen herääminen on raskasta elämää. Haluaisin kovasti siirtää unia jos se on mahdollista.

• Alexia.
        ap kirjoitti:

Voisitko kertoa miten ihmeellä saan venytettyä nukkumaan menoa? kun lapsi ei nuku enää kolmansia päikkäreitä vaikka mitä tekis, ja kahdeksalta on aivan sammumispisteessä? Minulla on iltatyö enkä pääse nukkumaan itse ennen 23 joten aamulla viiden jälkeen herääminen on raskasta elämää. Haluaisin kovasti siirtää unia jos se on mahdollista.

Ainakaan päiväunia ei kannata ottaa "miten sattuu", vaan säännöllinen rytmi on erittäin tärkeä! Meillä alkoi tuo rytmin muokkaus sillä, että siirsin päiväunia tunnilla eteenpäin, eli pikkuisen pidempään leikkiä ennen ruokaa, ja pikkuisen pidempään sen jälkeen ennen unia. Meillä kyllä nukutaan vain yhdet päikkärit. Pidentää muuten yöunia myös kun jättää toiset päiväunet pois, mutta vaan jos lapsi on siihen valmis, ettei sitten mene koko päivärytmi sekaisin kun koittaa väkisin muokkailla unia! Eli ihan varovasti ja vähän kerrallaan siirtää toimintoja myöhemmäksi, niin me ainakin saatiin rytmi vähän "myöhäisemmäksi". :)

• 20+15
        ap kirjoitti:

nukkumaanmenon venyttäminen ei kyllä monestikaan takaa sitä, että aamulla nukkuisi pidempään. Ja jos lapsen rytmi on tuo, niin ei sitä varmaan oikein kannata lähteä väkisin muuttamaan. Voihan olla, että kun siirtyy yksiin päiväuniin, niin aamusta nukkuukin sitten pidempään. Mutta siihenkään ei voi oikein vaikuttaa, lapsi jaksaa vähemmillä unilla sitten kun jaksaa :) Meillä on nyt tällä viikolla nukuttu enää yhdet unet, ja satunnaisesti lapsi on nukkunut 6.30 jopa 7 asti! Että ehkäpä se tästä :)

• gkagjlahgo

Meillä tytsi on viikon päästä tasan 1v ja on aikainen tapaus myös. Herää yleensä viimeistään klo 6.30 mutta varsin usein yrittää kammeta pystyyn jo viiden ja puol kuuden maissa. Yleensä sitte toimin salamana ja laitan takaisin makuuasentoon ettei kovin pääse virkistymään. Mutta yleensä sitten herää jo kuuden maissa ja hyvänä aamuna "vasta" klo 6.30. Meillä nukutaan vain yhdet päikkärit ja nekin ovat viime aikoina olleet tosi lyhyet:( Nukkuu yleensä vain 1,5 tuntia!! Nukkuu sisällä ja voisi varmaan nukkua ulkoilmassa nykyään paremmin mutta ulkona nukuttaminen ei ole oikein meillä mahdollista. Kesällä nukkui ihania 3 tunnin päikkäreitä mutta jostain syystä ei enää nuku noin pitkästi. Meillä kyllä mennään aikaisin nukkumaan eli yleensä lapsi nukkuu klo 20.30 mennessä. Tykkään kuitenkin siitä että menee ajoissa nukkumaan koska itsekin nousen yleensä ylös seitsemän maissa. Mun mielestä sun kannattais kokeilla josko yhdet päikkärit riittäisi ja pidentäisi niitä yöunia. Meillä ei enää millään saisi nukkumaan kaksia päiväunia ilman että se vaikuttaisi yöuniin. Meillä on alettu yöunet nukkua lähes ilman heräämisiä vaikkakin aamut alkavatkin aikaisin. Meillä siis on tyttö ollut aina huono nukkumaan..

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nainen, yrittäessäsi olla vahva olet heikoksi tullut

Tiedätkö mitä todellinen vahvuus on? Selviätkö, kun valtakunnat kukistuvat? Miten suojaudut kun menetät kaiken? :/
      Ikävä
      188
      1351
    2. Miettimisen aihetta.

Kannattaa yrittää vain niitä oman tasoisia miehiä. Eli tiputa ittes maan pinnalle. Tiedoksi naiselle mieheltä.
      Ikävä
      122
      1158
    3. Mitkä on 3 viimeistä sanaa

sun ja kaivattusi viesteilyssä? Ensin sun, sitten kaivatun?
      Ikävä
      48
      874
    4. Kai sä näät

Ku sua katson et olen aika rakastunut. Rakkaus ei vain ole aina niin yksinkertaista
      Ikävä
      70
      870
    5. Just nyt mä

En haluais sanoa sulle mitään. Voisi vaikka istua vierekkäin hiljaa. Ehkä nojaten toisiimme. Tai maata vierekkäin, ilman
      Ikävä
      53
      790
    6. Nainen miltä tuntuu olla ainoa nainen Suomessa, joka kelpaa ja on yheen sopiva minulle

Sydämeni on kuin muuri, valtavat piikkimuurit, luottamusongelmat, ulkonäkövaatimukset, persoonavaatimukset ja älykkyysva
      Ikävä
      49
      753
    7. Hakeudu hoitoon.

En oo kiinnostunut susta.
      Ikävä
      53
      722
    8. Kuinka hyvin tunnet mut?

Kerro musta mies jotain.
      Ikävä
      33