Valokuvan pakkaus pienempään kokoon

Valo muikku

Nykyajan digikameroilla saa yli 10 megapixelin valokuvia.
Olen ajatellut kokeilla laittaa joitakin valokuvia myyntiin nettiin, mutta mitenkäs valokuvan pakkaaminen onnistuu, kun valokuva pitäisi saada muotoon, jossa kuvatiedoston koko olisi pienempi, kuin alkuperäinen kuva.
Mitä enempi pixeleitä, sen tarkempi kuva ja sitä suurempi on kuvan tiedosto.
Mites valokuvan pakkaus on sitten teoriassa eli kun pakattu kuvatiedosto lähetetään, niin tuleeko vastaanottajalle sama kuva vaikka 6 megapixelin koossa, jossa se on otettu, kun kuva puretaan ?

Täytyy myöntää, että olen todellakin ALOITTELIJA näissä kuvakäsittely asioissa.
Valokuvan pakkaamiseen tarvitaan varmaankin joku kuvankäsittely ohjelmisto?
Tietokoneessa on valokuvakansio, mutta sieltä en ole ainakaan löytänyt valokuvan pakkausohjelmaa.

Onko uudemmissa digikameroissa omaa valokuvan pakkaus ohjelmaa ?
Olen ajatellut hankkia uudemman digikameran, kun nykyisen digikameran tarkkuus on 3.2 megapixeliä ja myyntiin tarkoitetut kuvat saisivat olla mielellään vielä tarkempia.

16

648

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tallennusformaatit pakkaavat kuvia, jpeg pakkaa häviöllisesti, eli kuva mössööntyy mitä enemmän pakkaa. PNG:llä sitten saa pakattua kuvainformaatiota hävittämättä mutta kuvat ei pakkaannu niin hyvin, ellei sitten ala vähentää värimäärää jolloin PNG:llä pakkaus paranee. Ei mössöönny mutta menee sitten hieman rakeiseksi tai väriliuista näkee käytetyt värit.

Lisäksi voidaan pienentää kuvan kokoa vaikka 10megapikselin koosta vaikka kolmeen megapikseliin ja tällä tavalla poistaa informaatiota ja saada kuvatiedostoa pienemmäksi. Silloin kuvassa on purettaessa vähemmän megapikseleitä.

Jos kuvia aikoo myydä niin jälkikäsittelyn jälkeen tallentaa PNG:llä vaan ettei laatu kärsi. Muuten sitten tasapainoillaan kuvan pikselimäärän ja sen suhteen, paljon annetaan mössööntyä jpeg pakkauksessa.

• vNHNeEhKFt

Käytännössä valokuvat ovat aina tiivistettyä koska kamera tekee sen jo kuvan ottohetkellä. Tiivistetty ei enää tiivisty. Siksi ainoa keino pienentää tiedoston kokoa on huonontaa kuvaa. Se kuinka huonoksi kuva voidaan tehdä riippuu käyttötarkoituksesta. Weppisivulla ei paljoa tarkkuutta tarvita. Painettavat kuvat ovatkin sitten jo eri asia. Kuvan huonontamisessa on muistettava ettei kadotettuja yksityiskohtia saa enää millään takaisin kuten elokuvissa.

Kuvatiedostoja käpistellään jollain kuvankäsittelyohjelmalla. Ohjelmia on aivan yksinkertaisesta lähes kaiken kattaviin. Sekä ilmaisia kuten Gimp että hintavia kuten Photoshop. Valinta riippu siitä millaista tuntee tarvitsevansa.

Mikäli kuvia aikoo enemmältikin käsitellä ja varsinkin myydä niin on syytä hankkia kunnollinen näyttö ja kalibrointilaite. Näin saadaan kuvien värit kohdalleen. Värijutut ovat monimutkaisia ja onkin syytä hankkia joku asiaa käsittelevä kirja. Samalla tulee opiskeltua digikuvauksen perusjutut. Käväise kysymässä valokuvausostolta neuvoja hyvien kirjojen nimistä ja myyntipaikoista.

• %#¤

Itse ostaisin kyllä mielummin hyvälaatuisia, ei uudelleen pakattuja kuvia.
      Tuskin tiedostokoko on ongelma ostajalle joka tosiaan haluaa maksaa kuvista, päinvastoin.

• vNHNeEhKFt

Näin on. Kuvien huonontaminen ja pienentäminen on huonontaminen ei bisnestä lisää.

Parasta jälkeä saadaan kun lähdetään järjestelmäkameran RAW kuvasta. Tehdään korjaukset (ainahan korjattavaa on) ja tallennetaan häviöttömässä muodossa ellei muusta ole sovittu. AdobeRGB on hyvä väriavaruus.

Pokkari yleensä tuottavat vain jpeg kuvia sRGB väreillä. Näistäkin saa yleensä aivan kelvollisia kuvia kunhan niitä ei käsitellä liian paljon. Hyvissä oloissa otettu kuva saattaa kelvata jopa myyntiin.

Kännykän kuvat ovat aina suttuja. Tosikäyttöön niistä ei ole vaikka Nokia sanoo mitä.

• 1
      • Anestic

Muista aina tehdä pakkaus erissä että ei tule rumaa jälkeä muuttaessa resoluutiota. Eli vähennät pixeleitä uudestaan ja uudestaan niin kauan että haluttu koko saavutettu.

• vNHNeEhKFt
        Anestic kirjoitti:

Muista aina tehdä pakkaus erissä että ei tule rumaa jälkeä muuttaessa resoluutiota. Eli vähennät pixeleitä uudestaan ja uudestaan niin kauan että haluttu koko saavutettu.

Mihin tämä oppi perustuu?

• .
        vNHNeEhKFt kirjoitti:

Mihin tämä oppi perustuu?

Picasalla on listoilla alkuperäinen 10 mt tiedosto mutta voit kopioida että pienentää sen haluttuun kokoon. Alkuperäinen tiedosto silti säilyy. Sähköpostilla ei kannata lähettää 10 mt tiedostoja joten sen pienentäminen on järkevää.

• Valo muikku

Tuonne Vastavalo kuvasivuille yhtä kuvaa yritin lähettää, mutta ei lähetys onnistunut, koska kuvakoko oli liian suuri lähetettäväksi 2 megapixeliä ja he suosittelevat tuollaista vähintään 6 megapixelin tarkkuutta.

• Voi ei!
        Valo muikku kirjoitti:

Tuonne Vastavalo kuvasivuille yhtä kuvaa yritin lähettää, mutta ei lähetys onnistunut, koska kuvakoko oli liian suuri lähetettäväksi 2 megapixeliä ja he suosittelevat tuollaista vähintään 6 megapixelin tarkkuutta.

No pienennä vaikka paintilla jos sulla edes on WinXP.
        Nettiin kelpaa ihan sillä pienennetyt kuvat.

Tuolla vastavalon sivulla vaan näyttää olevan kuvia, joita on käsitelty photoshopilla, paint shop prolla yms... joten onnea saamallesi palautteelle. :)

• saavasi..

kuviasi kaupaksi jos olet noin autuaan tietämätön kuvaus-asioista. Vai onko ne kuvat mahdollisesti por..

• vNHNeEhKFt

Por.. kuvilla on samat laatukriteerit kuin muillakin.

• Molo Vaikku
        vNHNeEhKFt kirjoitti:

Por.. kuvilla on samat laatukriteerit kuin muillakin.

köök

• Valo muikku

No ei ne mitään por... kuvia ole ja ovathan kaikki alussa samassa tilanteessa eli tuskin kenelläkään aloittelijalla on mitään tietoa valokuvauksesta ja kuvankäsittelystä, ennekuin perehtyy asioihin.
        Valokuvauksen perusteita ei kuitenkaan saada syntymälahjoina, vaan ne on kirjoista opiskeltava.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Useita puukotettu Tampereella

Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht
      Tampere
      165
      3080
    2. Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava
      Maailman menoa
      373
      2091
    3. Leipivaaran päällä on kuoleman hiljaista.

Suru vai suuri helpotus...
      Puolanka
      41
      1881
    4. Kuka rääkkää eläimiä Puolangalla?

Poliisi ampui toistakymmentä nälkiintynyttä eläintä Puolangalla Tilalta oli ollut karkuteillä lähes viisikymmentä nälkii
      Puolanka
      43
      1856
    5. Meneeköhän sulla

oikeasti pinnan alla yhtä huonosti kuin mulla? Tai yhtä huonosti mutta jollain eri tyylillä? Ei olisi pitänyt jättää sua
      Ikävä
      32
      1431
    6. Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa

Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em
      Ikävä
      93
      1221
    7. Määpä tiijän että rakastat

Minua nimittäin. Samoin hei! Olet mun vastakappaleeni.
      Ikävä
      54
      1183
    8. Muutama kysymys ja huomio hindulaisesta kulttuurista.

Vedakirjoituksia pidetään historiallisina teksteinä, ei siis "julistuksena" kuten esimerkiksi Raamattua, vaan kuten koul
      Hindulaisuus
      329
      993
    9. Jumala puhui minulle

Hän kertoi sinusta asioita, joiden takia jaksan, uskon ja luotan. Hän kuvaili sinua minulle ja pakahduin onnesta kuulles
      Ikävä
      114
      973
    10. Annan meille mahdollisuuden

Olen avoimin mielin ja katson miten asiat etenevät. Mutta tällä kertaa sun on tehtävä eka siirto.Sen jälkeen olen täysil
      Ikävä
      53
      802
    Aihe