Valokuvan pakkaus pienempään kokoon

Valo muikku

Nykyajan digikameroilla saa yli 10 megapixelin valokuvia.
Olen ajatellut kokeilla laittaa joitakin valokuvia myyntiin nettiin, mutta mitenkäs valokuvan pakkaaminen onnistuu, kun valokuva pitäisi saada muotoon, jossa kuvatiedoston koko olisi pienempi, kuin alkuperäinen kuva.
Mitä enempi pixeleitä, sen tarkempi kuva ja sitä suurempi on kuvan tiedosto.
Mites valokuvan pakkaus on sitten teoriassa eli kun pakattu kuvatiedosto lähetetään, niin tuleeko vastaanottajalle sama kuva vaikka 6 megapixelin koossa, jossa se on otettu, kun kuva puretaan ?

Täytyy myöntää, että olen todellakin ALOITTELIJA näissä kuvakäsittely asioissa.
Valokuvan pakkaamiseen tarvitaan varmaankin joku kuvankäsittely ohjelmisto?
Tietokoneessa on valokuvakansio, mutta sieltä en ole ainakaan löytänyt valokuvan pakkausohjelmaa.

Onko uudemmissa digikameroissa omaa valokuvan pakkaus ohjelmaa ?
Olen ajatellut hankkia uudemman digikameran, kun nykyisen digikameran tarkkuus on 3.2 megapixeliä ja myyntiin tarkoitetut kuvat saisivat olla mielellään vielä tarkempia.

16

648

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tallennusformaatit pakkaavat kuvia, jpeg pakkaa häviöllisesti, eli kuva mössööntyy mitä enemmän pakkaa. PNG:llä sitten saa pakattua kuvainformaatiota hävittämättä mutta kuvat ei pakkaannu niin hyvin, ellei sitten ala vähentää värimäärää jolloin PNG:llä pakkaus paranee. Ei mössöönny mutta menee sitten hieman rakeiseksi tai väriliuista näkee käytetyt värit.

Lisäksi voidaan pienentää kuvan kokoa vaikka 10megapikselin koosta vaikka kolmeen megapikseliin ja tällä tavalla poistaa informaatiota ja saada kuvatiedostoa pienemmäksi. Silloin kuvassa on purettaessa vähemmän megapikseleitä.

Jos kuvia aikoo myydä niin jälkikäsittelyn jälkeen tallentaa PNG:llä vaan ettei laatu kärsi. Muuten sitten tasapainoillaan kuvan pikselimäärän ja sen suhteen, paljon annetaan mössööntyä jpeg pakkauksessa.

• vNHNeEhKFt