Vammaisten käytöstavat

Käytöstavat kunniaan

Sorry, aika yleistävä tuo otsikko, mutta en muutakaan keksinyt... Alla oleva tekstini ei ole asiallisesti käyttäytyville vammaisille vaan niille toisella tapaa toimiville. Lukekaa käsi sydämellä...

Siis. Onko vammaisissa paljon narsisteja tms. luonnevikaisia kun niin paljon saa lukea siitä, että vammainen kohtelee avustajaansa kuin orjaa? Miksi usein pyörätuoli muuttuu valtaistuimeksi ja kiukutteleva vammainen jakelee määräyksiään ja voi vain kuvitella miten ruoska viuhuu, tunnelma on sellainen. Miksi?

En väitä etteikö elämä vammaisena olisi vaikeaa ja haasteellista, en yritä väittääkään että ymmärtäisin millaista se on. Mutta, miksi vammainen sitten haluaa tehdä kaikkea mitä ei-vammainenkin, miksi pitää niin usein luetella että haluan sitä ja tätä ja tuota... Luuletteko että ei-vammaiset voivat tehdä kaikkea mitä haluavat? Eivät todellakaan, tai jotka voivat niin tehdä ovat aivan pieni oma ryhmänsä.

Miksi tuntuu usein siltä että vammainen kadehtii ei-vammattomia ihmisiä, kuten avustajaansa? Miksi usein vammainen yrittää teetättää kaiken maailman hommat avustajallaan? Tarkoitan nyt sellaisia tehtäviä jotka eivät kuulu avustajan toimenkuvaan, kyllä niitäkin on, vaikka tähän tulee varmaan taas sellaisia lainauksia kuin "avustajan tulee tehdä kaikkea sitä mitä itsekin tekisin jos voisin". Luulenpa että näin avustajan töitä ohjeistava teettää avutajallaan myös paljon sellaista, mitä ei itse kuuna päivänä tekisi. :P

Kyllä minä toivon että te vammaiset saisitte elää rikasta elämää ja että monet monet toiveenne toteutuisivat, mutta näin toivoisin omaankin elämääni. Olen vaan sen huomannut monta kertaa että "ei aina käy niin kuin haaveillaan". Älkää odottako avustajaltanne mahdottomia.

Miksi ette tyydy vähempään, tai miksi ette järjestä elämäänne toisella tapaa jos on vaikeaa saada sitä avustajaa joka täyttäisi teidän mahdottomat vaatimuksenne? Miksi ette pyri asumaan sellaiseen palvelutaloon missä on ympärivuorokautinen valvonta ja saatte napin painalluksella apua? Varmaankaan noita paikkoja ei riitä kaikille halukkaille, mutta vaikuttaa siltä, että osa vammaisista ei tällaisiin paikkoihin halua. Mutta noissa paikoissa voisitte mahdollisesti välttää sen vihaamanne työnantajan velvollisuuden. Ei olisi aina sama naama teitä passaamassa. Miettikää tuotakin vaihtoehtoa.

Jos haluatte kiivetä Mount Everestille tai tehdä jotain vastaavaa niin hankkikaa useampi avustaja kantotuolianne kantamaan, please.

Ehdotan että vammaisille järjestettäisiin yleisiä sopeutumis- ja käytöskursseja ettei törmäykset tavallisten ihmisten kanssa olisi niin dramaattisia. Näillä kursseilla vammaisille juurta jaksaen selvitettäisiin että ei-vammaisia ei tarvitse kadehtia eikä avustajansa elämästä tule tehdä helvettiä.

Tämä kirjoitukseni oli siis niille jotka kokevat piston sydämessään, asiallisesti käyttäytyvät vammaiset jatkakoot samaan tyyliin.

16

1522

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • yksi vammainen

      Vastaan kirjoitukseesi vaikken tuntenutkaan pistoa sydämessäni. Olen vammainen, mutta osaan myös käyttäytyä.

      Kurjaa, että olet kohdannut vammaisia, joiden kanssa on hankalaa.

      "En väitä etteikö elämä vammaisena olisi vaikeaa ja haasteellista, en yritä väittääkään että ymmärtäisin millaista se on. Mutta, miksi vammainen sitten haluaa tehdä kaikkea mitä ei-vammainenkin, miksi pitää niin usein luetella että haluan sitä ja tätä ja tuota... Luuletteko että ei-vammaiset voivat tehdä kaikkea mitä haluavat? Eivät todellakaan, tai jotka voivat niin tehdä ovat aivan pieni oma ryhmänsä. "

      Siinäpä se, sinä et voi ymmärtää millaista on olla vammainen. Se että on vammainen ei tarkoita automaattisesti sitä että ei haluaisi tehdä asioita. Kyllä terveetkin luettelevat sitä mitä haluavat, myös niitä asioita, joita eivät voi saada. Miksei vammainen saisi? Toivon että et vertailisi asoita jotka eivät ole vertailtavissa. En usko että on olemassa ketään sellaista, joka voi tehdä aivan kaikkea mitä haluaa. Mutta kaikkea ei voi rinnastaa kaikkeen. Esimerkiksi kävelykyä johonkin sellaiseen mitä terveeltä tai kävelykyvyn omaavalta puuttuu.

      Yksi iso paradoksi on siinä, että miksi vammaisen pitäisi olla niin ymmärtäväinen terveitä kohtaan ja kohdella heitä kuin kukkaa kämmenellä, kun terveet usein (ei aina, eikä kaikki) kohtelevat vammaista hyvinkin törkeästi ja ala-arvoisesti.

      Minä pyrin vammoistani huolimatta kohtelemaan kaikkia hyvin, silloinkin kun se on vaikeaa. Ihmiset, jotka eivät kohtele minua hyvin, eivät kuulu elämääni.

      Kyllä niitä sopeutumis- ja käytöskursseja tarvittaisiin enemmänkin sitä varten, että ne "tavalliset" ihmiset oppisivat kohtelemaan vammaisia kunnolla ja arvokkasti. Ihmisiä mekin olemme.

      Minä en pystyisi sinne Mount Everestille kiipeämään, vaikka kantoapua olisi pienen kylän verran. Mutta saanen silti haaveilla siitä, ehkä jopa mainitakin sen joskus ääneen.

      Mukavampia ja antoisampia hetkiä vammaisten parissa toivottaen :)

      • crippled

        Oletko tehnyt tutkielmia vammaisten narsismista. Luulisin prosentuaalisesti heitä olevan saman verran, kuin
        kaikissa maailman vammattomissa ihmisissäkin. Mistä olet saanut tietoa, että vammainen haluaa tehdä samoja asioita kuin fyysisesti terveet. Itse en halua asua kylmää talvea suomessa, vaan vietän sen lämpimässä, en halua asua kerrostalossa, vaan omakotitalossa kesällä, en halua kontata umpihumalassa ravintolasta, vaan tulen siististi taksilla (avustetaan sisälle) Palkkaan myös avustajan itselleni, niin paljon kuin satun tarvitsemaan, ym. ym... Itsellä nyt sattuu olemaan mahdollisuus tälläiseen, siksi luulenkin, että monet terveet haluaisivat elää juuri näin, mutta tulot eivät riitä. Käytöstavat ovat itselläni myös hyvät, en koskaan missään olosuhteissa ala arvostelemaan itseäni heikomassa asemassa olevaa, on se sitten fyysistä, psyykkistä tai rahallista. No tässä tapauksessa olen psyykkisesti varmaan vahvempi keskustelun avaajaan verrattuna, mutta en silti halua loukata sinua millään lailla. Älä kuitenkaan missään tapauksessa hae vammaiselle avustajaksi, koska kirjoituksesi perusteella et ole sopiva siihen tehtävään.


      • Ilmainen neuvo
        crippled kirjoitti:

        Oletko tehnyt tutkielmia vammaisten narsismista. Luulisin prosentuaalisesti heitä olevan saman verran, kuin
        kaikissa maailman vammattomissa ihmisissäkin. Mistä olet saanut tietoa, että vammainen haluaa tehdä samoja asioita kuin fyysisesti terveet. Itse en halua asua kylmää talvea suomessa, vaan vietän sen lämpimässä, en halua asua kerrostalossa, vaan omakotitalossa kesällä, en halua kontata umpihumalassa ravintolasta, vaan tulen siististi taksilla (avustetaan sisälle) Palkkaan myös avustajan itselleni, niin paljon kuin satun tarvitsemaan, ym. ym... Itsellä nyt sattuu olemaan mahdollisuus tälläiseen, siksi luulenkin, että monet terveet haluaisivat elää juuri näin, mutta tulot eivät riitä. Käytöstavat ovat itselläni myös hyvät, en koskaan missään olosuhteissa ala arvostelemaan itseäni heikomassa asemassa olevaa, on se sitten fyysistä, psyykkistä tai rahallista. No tässä tapauksessa olen psyykkisesti varmaan vahvempi keskustelun avaajaan verrattuna, mutta en silti halua loukata sinua millään lailla. Älä kuitenkaan missään tapauksessa hae vammaiselle avustajaksi, koska kirjoituksesi perusteella et ole sopiva siihen tehtävään.

        Oletpa tosi kova kehumaan itseäsi. Johtuuko se ehkä alemmuuskompleksista, en tiedä? Moni alemmuuskompleksista kärsivä ihminen kehuu itseään toistamiseen, jollainen tapa näyttää sinulla olevan. Ehkä et tiennyt tästä tavastasi, mutta nytpä tiedät.


      • crippled
        Ilmainen neuvo kirjoitti:

        Oletpa tosi kova kehumaan itseäsi. Johtuuko se ehkä alemmuuskompleksista, en tiedä? Moni alemmuuskompleksista kärsivä ihminen kehuu itseään toistamiseen, jollainen tapa näyttää sinulla olevan. Ehkä et tiennyt tästä tavastasi, mutta nytpä tiedät.

        Kärsit siis itse alemmuuskopleksista, kun tunnut siitä tietävän noin paljon. Kannustan sinua pyrkimään parempaan elämään ja hakemaan sille tarkoitusta. Taistele, ei ole pakko asua laitoksessa minimi avulla,
        minimi eläkkeellä ja ennenkaikkea, minimi määrä ystäviä. Koeta päästä alemmuuskopleksistasi irti, jos ei muuten, hae ammattiauttajan apua. Tsemppiä.


      • Tarpeellinen ohje
        crippled kirjoitti:

        Kärsit siis itse alemmuuskopleksista, kun tunnut siitä tietävän noin paljon. Kannustan sinua pyrkimään parempaan elämään ja hakemaan sille tarkoitusta. Taistele, ei ole pakko asua laitoksessa minimi avulla,
        minimi eläkkeellä ja ennenkaikkea, minimi määrä ystäviä. Koeta päästä alemmuuskopleksistasi irti, jos ei muuten, hae ammattiauttajan apua. Tsemppiä.

        Vanha sanonta: " niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan".

        Surullista, ettet kykene ottamaan minkäänlaista neuvoa vastaan vaikka hyväntahtoisesti sellaista tarjottiin. Toivon todella ettei sinulla ole henkilökohtaista avustajaa, koska voin kuvitella miten vaikeaa kaltaisesi on toimia työnantajana. :( Mikäli kuitenkin näin murheellisesti asiat ovat, että joku on erehtynyt avustajaksesi, niin googlaa vaikka netistä olisiko sinulle tarjolla kursseja ja opastusta työnantajan ah, niin vaativaan tehtävään.


      • crippled
        Tarpeellinen ohje kirjoitti:

        Vanha sanonta: " niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan".

        Surullista, ettet kykene ottamaan minkäänlaista neuvoa vastaan vaikka hyväntahtoisesti sellaista tarjottiin. Toivon todella ettei sinulla ole henkilökohtaista avustajaa, koska voin kuvitella miten vaikeaa kaltaisesi on toimia työnantajana. :( Mikäli kuitenkin näin murheellisesti asiat ovat, että joku on erehtynyt avustajaksesi, niin googlaa vaikka netistä olisiko sinulle tarjolla kursseja ja opastusta työnantajan ah, niin vaativaan tehtävään.

        Itseasiassa minulla on kaksi avustajaa, nykyään vammaispalvelulaki antaa tähän mahdollisuuden, viimevuonna oli vain yksi 40h/viikko. Tämä siis suomessa ollessani, talvisin on vain yksi avustaja.
        Ilmeisen tyytyväisiä ovat, kun eivät ole poiskaan lähteneet. Työnantajana olen toiminut jo 16 vuotta. Olen mielestäni rento työnantaja, jos en tarvitse apua, avustajat saavat lähteä kotiin tai minne haluavat, sovittu palkka maksetaan aina. Palkka heillä on reilu kymppi tunnissa siihen maksan omistani sovitun hinnan, näin saa pidettyä avustajat tyytyväisinä ja pitempiaikaisina. Ylityöt joudun luonnollisesti maksamaan itse, jos käyn iltaisin ravintolassa tai missä tapahtumassa nyt sattuu mieli käydä. Olen käynyt vammainen työnantajana kurssin, hyödyllinen, no joo.
        Niin mikäs se neuvo olikaan???? No hällä vali hyvin menee, mutta menkööt.


      • Kysymys kuuluu...
        crippled kirjoitti:

        Itseasiassa minulla on kaksi avustajaa, nykyään vammaispalvelulaki antaa tähän mahdollisuuden, viimevuonna oli vain yksi 40h/viikko. Tämä siis suomessa ollessani, talvisin on vain yksi avustaja.
        Ilmeisen tyytyväisiä ovat, kun eivät ole poiskaan lähteneet. Työnantajana olen toiminut jo 16 vuotta. Olen mielestäni rento työnantaja, jos en tarvitse apua, avustajat saavat lähteä kotiin tai minne haluavat, sovittu palkka maksetaan aina. Palkka heillä on reilu kymppi tunnissa siihen maksan omistani sovitun hinnan, näin saa pidettyä avustajat tyytyväisinä ja pitempiaikaisina. Ylityöt joudun luonnollisesti maksamaan itse, jos käyn iltaisin ravintolassa tai missä tapahtumassa nyt sattuu mieli käydä. Olen käynyt vammainen työnantajana kurssin, hyödyllinen, no joo.
        Niin mikäs se neuvo olikaan???? No hällä vali hyvin menee, mutta menkööt.

        Jos kerran olet asiallinen työnantaja joka ei kohtele työntekijöitään orjina, niin miksi sitten osallistuit tähän keskusteluun? Aloittajahan toivoi kannanottoja nimenomaan niiltä vammaistyranneilta.

        Onko sinulla ehkä sittenkin joku "pimeä puoli" ?


      • crippled
        Kysymys kuuluu... kirjoitti:

        Jos kerran olet asiallinen työnantaja joka ei kohtele työntekijöitään orjina, niin miksi sitten osallistuit tähän keskusteluun? Aloittajahan toivoi kannanottoja nimenomaan niiltä vammaistyranneilta.

        Onko sinulla ehkä sittenkin joku "pimeä puoli" ?

        Siis saako keskusteluun osallistua vaan ne, jotka tyrannisoi työtekijöitään ja ympäristöään.
        No sitten olen väärässä paikassa, mutta jatka sinä asiasta kaikin mokomin eteenpäin.


    • Noista käytöstavoista oon aika pitkälti valitettavasti samaa mieltä kanssasi. Mutta tuota en ymmärrä että miksi koet ongelmaksi/negatiiviseksi asiaksi sen että vammainen haluaa tehdä samoja asioita kun kuka tahansa. Totta kai haluaa,jos kerran pystyy. sehän nyt on ...tana selvä asia,ja pyörätuolista käsinhän pystyy tekemään samoja asioita kun tervekin, jos ei oo ihan vaikeimmin vammaienn. Mihinkään semmosiin palveluasuntoihin joissa on ympärivuorokautinen valvonta, ainakaan itseäni ei saisi kirveelläkään, eihän siellä tehä muuta ku kyylätään, ja pitäs viikkoo ennen olla valvojilla tieto että minne on menossa, millon tulossa, millon kaveri tulee, millon lähtee! aaaargh, pahimman luokan vapaudenriistoa se semmonen

      • Voihan....

        "Mihinkään semmosiin palveluasuntoihin joissa on ympärivuorokautinen valvonta, ainakaan itseäni ei saisi kirveelläkään, eihän siellä tehä muuta ku kyylätään, ja pitäs viikkoo ennen olla valvojilla tieto että minne on menossa, millon tulossa, millon kaveri tulee, millon lähtee! aaaargh, pahimman luokan vapaudenriistoa se semmonen"

        - Kukahan siellä kyylää? Kenellä muka on aikaa kyylätä toisten menemisiä? Kyllä sulla on aika negatiivinen käsitys noista palveluasunnoista. Sitä paitsi, luuletko että ei-vammaiset ihmiset saa sormea napsauttamalla haluamansa palvelut? Eivät. Miksi vammaisen pitäisi saada nyt ja heti kaikki kun ei se muillekaan onnistu? Tietty on asioita jotka on kiireellisempiä ja sitten niitä asioita jotka voi odottaa.

        Kyllä sitä vapaudenriistoa on myös tyrannivammaisen simputus työntekijätään kohtaan. Valitettavasti tuollaistakin aina silloin tällöin tapahtuu, olen kokenut ja kuullut toisillekin näin käyneen. Laiha lohdutus on se, että voihan sitä äänestää jaloillaan ja lähteä kilometritehtaalle. Kyse on myös menetetyistä ansioista ja taas uuden työpaikan etsintä edessä, laskut odottavat maksua jne. Ei ole helppoa kellään!


      • Voihan.... kirjoitti:

        "Mihinkään semmosiin palveluasuntoihin joissa on ympärivuorokautinen valvonta, ainakaan itseäni ei saisi kirveelläkään, eihän siellä tehä muuta ku kyylätään, ja pitäs viikkoo ennen olla valvojilla tieto että minne on menossa, millon tulossa, millon kaveri tulee, millon lähtee! aaaargh, pahimman luokan vapaudenriistoa se semmonen"

        - Kukahan siellä kyylää? Kenellä muka on aikaa kyylätä toisten menemisiä? Kyllä sulla on aika negatiivinen käsitys noista palveluasunnoista. Sitä paitsi, luuletko että ei-vammaiset ihmiset saa sormea napsauttamalla haluamansa palvelut? Eivät. Miksi vammaisen pitäisi saada nyt ja heti kaikki kun ei se muillekaan onnistu? Tietty on asioita jotka on kiireellisempiä ja sitten niitä asioita jotka voi odottaa.

        Kyllä sitä vapaudenriistoa on myös tyrannivammaisen simputus työntekijätään kohtaan. Valitettavasti tuollaistakin aina silloin tällöin tapahtuu, olen kokenut ja kuullut toisillekin näin käyneen. Laiha lohdutus on se, että voihan sitä äänestää jaloillaan ja lähteä kilometritehtaalle. Kyse on myös menetetyistä ansioista ja taas uuden työpaikan etsintä edessä, laskut odottavat maksua jne. Ei ole helppoa kellään!

        se vammainenkaan tietenkään saa kaikkia palveluja ihan noin vain,ja ei tarvitse saadakkaan, kun ei vammatonkaan. Ja noista asuntola-palveluasunnoista. Kyllä siellä hoitajilla tuntuu olevan hyvinkin aikaa kytätä ja kyylätä asukkaiden menemisiä ja tulemisia. Paljon parempi ratkaisu olisi monelle sellanen palveluasumismuoto, että sais muuten asua yksin, mut avustaja käy tarvittaessa, huom. EI simputettavana. Simputtaminenhan on todella törkeää, oli tekijä vammaton tai vammainen, ikävää että sä oot saanu negatiivisen kuvan muutaman mulkvistin takia kaikista vammaisista :(


    • Mietinpä myöskin tuota asiaa..
      Itse en tarvitse avustajaa, joten en voi puhua omakohtaisesta kokemuksesta. Olen toisinaan nähnyt sivusta avustajan ja avustettavan yhteistyötä, toki vain melko pintapuolisesti.

      Pari asiaa olen huomioinut.. Jos vammaisella on avustaja, on vamman taso melko korkea..?
      Onko kenties myös eri tilanne onko kyseessa synnynäinen vamma tai loukkaantuminen yms myöhemmällä iällä tullut..

      Toisilla tietynlainen "normaali" elämä on mielikuvissa erilaista, on totuttu lapsesta asti että joku auttaa/hoitaa tietyt tehtävät ja ne kuuluu perusoikeuksiin. Voidaan tahattomasti tiuskia jos asiat eivät mene niinkuin on ajatellut. Vammaisuus, synnynnäinen ja varsinkin loukkaantumisen seurauksena, aiheuttaa mahdollisesti jonkinlaista turhautumista/masennusta/v--sta, joka puretaan helposti sille lähimmälle ihmiselle, eli avustajalle. Myöskin ns.minäkuva on vammaisen elämän varrella muodostunut tietynlaiseksi, ei ole tullut hioutumista samallatavalla kuin "terveelle", tai hioutuminen on ollut erilaista ja erilaisten ihmisten parissa(osaksi muiden vammaisten?).

      Avustettavan pitäisi myös olla työnantaja ja pomo.. eipä tuo em.työ onnistu kaikilta "terveiltäkään" täydellisesti, niin eikö vammaiselle työnantajalle saisi tulla inhimillisiä ylilyöntejä??

      Entäs sitten avustaja..? Mahdollisesti nuori tyttö..toisinaan poika..lähihoitaja yms..kuinka paljon on kokemusta avustajan työstä..tai aiempaa kokemusta yleensä vammaisista. Palkka ei päätä huimaa, mutta olet fyysisesti ja henkisesti sitoutunut melkoisesti. Toisinaan ei ole muuta työtä tarjolla, joten motivaatio ei ole huipussaan. Kenties voi "ällöttää/inhottaa" kun pitää auttaa kaikissa hyvinkin henkilökohtaisissa asioissa..?? Avustettavalla ja avustajalla on molemmilla huono päivä, ja molemmat purkaa kiukkunsa toisiinsa?

      Kuten "crippled" kirjoitti, vammainen voi olla hyvä työnantaja joka maksaa avustajille extrapalkkaa (jos taloudellinen tilanne sen sallii), kohtelee hyvin ja pitää heitä työtovereina..Tämähän olisi se ideaali tilanne! Avustajan ei mielestäni kuuluisi olla hyvä ja jopa ainoa ystävä, vaan se työtoveri ja alainen.

      Nyt ajatuskatko..jatkan lisää myöhemmin..Kitkeriä Kommentteja Kaivataan..;)

    • villivarsa78

      Jokainen on ihminen (Psykofyysinen olento), vammasta huolimatta.

    • Vamm

      Yleistystä aloittajalla. Ei kaikki vammaiset toimi näin. Vaihda alaa jos vammaiset noin vituttaa.

    • Anonyymi

      Helena Snellman on Anja Snellmanin sukulainen. Helena Snellman on kehitysvammainen. Helena vaikuttaa persuissa ja intoilee twitterissä.

    • Anonyymi

      Helena ei muiden yksityisyydestä piitaa pätkääkään jos hän haluaa julkisuutta Helenalla on julkisuuspakkomielle jotain lääkitystä suosittelisin.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      40
      2062
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      47
      1604
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      29
      1471
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      20
      1451
    5. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1431
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1415
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1377
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1310
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1240
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      6
      1229
    Aihe