Hormonikorvaushoiden sivuvaikutukset

Aloitin hormonikorvaushoidon pari kuukautta sitten, kun hikoiluoireet muuttuivat sietämättömiksi. Nyt hoidon sivuoireina on särkyä etenkin lonkissa ja säärissä niin, että ne puolestaan haittaavat yöunta.

Onko kellään kokemusta siitä, häviääkö särky elimistön tottuessa hormoneihin, vai onko korvaushoito lopetettava, jotta särystä pääsisi eroon?
3719
Äänestä

Muut lukivat myös

Vastaukset 3

Vanhimmat

Minulla taas hormonihoito poisti jalkasäryt, jotka olivat sellaisia jäytäviä, kolottavia, noin kuudessa viikossa. Ei ainakaan estrogeenista pitäisi tulla tuollaisia sivuvaikutuksia. Millainen annos sinulla mahtaa olla, onko se tehonnut muihin vv-oireisiin? Itselläni on vain 25-30 mikroa geeliä, joka toinen kk Lugesteron.

Äänestä
  • Samaa mieltä edellisen kanssa. Mulla on ollut jo muutaman vuoden polvi ja nivelsärkyjä ja oletan niiden johtuvan estrogeenin vähyydestä elimistössäni, eli kuuluvat vv-vaivoihin yleisesti. Korvaushoidon sivuvaikutuksista olen kuullut paljon, mutten tuollaista.

    Äänestä

  • vuosia55 kirjoitti:

    Samaa mieltä edellisen kanssa. Mulla on ollut jo muutaman vuoden polvi ja nivelsärkyjä ja oletan niiden johtuvan estrogeenin vähyydestä elimistössäni, eli kuuluvat vv-vaivoihin yleisesti. Korvaushoidon sivuvaikutuksista olen kuullut paljon, mutten tuollaista.

    Kiitos vastauksista. Selvennyksenä: ensimmäinen hoitokuukausi 1 mg estradiolia, mutta kun se ei auttanut, annos nostettin 2 mg per päivä. Ikä 52. Femostonin selosteessa lantiokivun sanotaan olevan yleinen vaiva (useampi kuin 1/100 kärsii). Jos en tietäisi tätä, luulisin että syynä välilevyvaivojen säteily lonkkaan ja sääriin, joista aika ajoin olen kärsinyt.

    Äänestä

Kommentoi aloitusta


ojasta allikkoon kirjoitti:

Aloitin hormonikorvaushoidon pari kuukautta sitten, kun hikoiluoireet muuttuivat sietämättömiksi. Nyt hoidon sivuoireina on särkyä etenkin lonkissa ja säärissä niin, että ne puolestaan haittaavat yöunta.

Onko kellään kokemusta siitä, häviääkö särky elimistön tottuessa hormoneihin, vai onko korvaushoito lopetettava, jotta särystä pääsisi eroon?

Anonyymi
5000

Ilmoita asiaton sisältö

  • Sisältää materiaalia, joka on loukkaavaa, herjaavaa, rasistista, uhkailevaa tai ahdistelevaa.

  • Materiaali sisältää nimiä, yhteystietoja tai muita henkilökohtaisia tietoja. Julkisuuden henkilöistä, julkisissa viroissa toimivista ihmisistä sekä yritysten vastuuhenkilöistä saa keskustella työhön liittyen. Myös yksityiselämään liittyvistä asioista voi keskustella siltä osin, kuin niistä on julkisesti kerrottu.

  • Sisältää lapsille haitallista tai heiltä kiellettyä materiaalia. Seksuaalinen sisältö on sallittua aiheeseen tarkoitetuilla palstoilla, joiden ikäraja on 18 vuotta.

  • Lainvastaista sisältöä voi olla mm. yksityiselämää loukkaavan tiedon levitys, kiihottaminen kansanryhmää vastaan, laiton uhkaaminen, alaikäisiin liittyvä seksuaalinen sisältö/grooming, petokset, identiteettivarkaudet, kunnianloukkaukset ja tekijänoikeusrikkomukset.

  • Sisältö ei liity palstan tai keskusteluketjun aiheeseen.

  • Viesti ei ole suomea tai ruotsia (pl. International Forums), se sisältää mainontaa, se sisältää tekijänoikeuksin suojattua materiaalia, se on massapostitus tai jokin muu syy.

Jaa keskustelu