Olen ajatellut kokeilla uuden tulokkaan kanssa kestoja (aikasemmat kertakäyttö vaippa vain käytössä). Ajattelin tehdä vaipat itse mutta tarvitseisin nyt hieman vinkkejä et mitä kankaita kannattaisi ostaa ja kumpi tapa olisi helpompi.
Tehdä yhdenkoon kuoret sisätäyttövaippoja (vauvalla toden näköisesti käyttäisin harsoja)
Kuoret olisi pul
Sisävaipat taas coolmax (ihoa vasten) ja flanelli/frotee/fleese ulkopinta
vai
yhdenkoon tasku vaippoja
sisäpuoli coolmax, ulkopinta pul
Mitäs imuksi? bambu, hamppu, frotee
Mitäs muuta tulisi ottaa huomioon vielä? Paljon olen yrittänyt perehtyä kestovaippasivustoihin.
tsi kestot ja kysymyksiä
8
1179
Vastaukset
- 2,5kkn äippä
aluksi meillä käytin harsoja ja imsevimsen flanelletteja, niitä joita oli ennen äitiyspakkauksessa. ne kuoret oli loistavia. sitten ne jäi pian pieniksi, n. 1kk:n jälkeen mentiin tovi harsoilla ja nauhavaipoilla, kunnes ostin käytettynä totsbotsin froteisen bambuvaipan. se näpsyllä kii ja isäkin tykkää vaihtaa, ja minäkin. helppoa kun ei tartte miettiä lisäimuja tai taitteita. Niitä sitten ompelin n. 10 vanhoista froteepyyhkeistä, nyt pitäis tehdä lisää. ostin eurokankaasta froteefleeceä, joka oli aika puuvillaisen oloista, palakankaista kun hekään ei tiedä koostumuksia. se on kuitenkin kivan joustavaa ja ainakin ekasta palasta tehty setti imee ja on pystynyt narukuivatuksessakin pehmeänä. niitä vanhoista pyyhkeistä tehtyjä (ohuita kotikullan pyyhkeitä) oon harjannut karhealla harjalla, kun ovat tuntuneet kuivina vähän karheilta, mutta käyttäjä ei valita :). sisälle oon kuivaliinaksi taitellut n. 35x35 mikrokuituliinan, se imee ja on helppo huuhdella kakkaryynit ja on kuiteski kuivan oloinen.
Lisäksi oon kokeillut erilaisia aio, ja yhdenkoon vaippoja. babylandin yhdenkoon taskuvaippa valskaa meillä, samoin uudessa äp:ssä ollut kushies aio. sensijaan imsevimsen aio on hyvä, kuivuu vaan niin hitaasti.
Disanan nauhavaipat on meillä edelleen lisävaippoina, kunnes saan ommeltua lisää noita froteevaippoja. ne on ihan ok lisäimujen kanssa. niistä uusista froteeversioista tarttee tehdäkin isompia niin käyttöikä pitenee.
Ylipäätään oon tykännyt imsevimseistä, kun niissä on kunnon vuotosuojat kuorissa. muutama popoliinikin löytyy, mutta kuoret ovat vähän koppuraiset käyttää vaikkakin sisävaippa imee tosi kivasti. ne tarratkin on vähän kehnoja. Mutta ompelutaitoa jos löytyy niin ei muuta kuin käytettynä löytyneet ja hyväksi havaitut sarjatuotantoon.
Yleisesti ottaen hankkisin vähän erilaisia juttuja ja kokeilisin mikä tuntuu hyvältä. myös vaippalainaamoa kannattaa testata. - oiuhgfd
Yhdenkoon vaipoissa ongelmana on istuvuus, eli luultavasti joudut tekemään useammat eri kaavoilla, jotta löydät teidän vauvalle sopivimmat. PULin ongelma taas on, että falskaa usein esim. reisistä ja sitten kun falskaa, falskaakin kunnolla, eli vaatteet, sänky/vaunut, kaikki märkänä. Itse suosittelisin villahousuja, varsinkin niiden harsojen kanssa ihan ehdottomat! Kun harso on puuvillaa ja päällä villahousut, on niin hengittävä paketti, ettei vaippaihottumista tietoakaan :)
Ja koska olen vannoutunut villahousujen puolesta puhuja, suosittelen niiden kanssa vauvan kasvaessa sisävaippoja, joissa irralliset imut joko taskuun tai pyllyn ja vaipan väliin. Hamppu ja bambu ovat hyviä imuja, mutta esim. vanhasta paksusta pyyhkeestä saa loistavia myös. Paksu fleecehän on jo itsessään hyvä kuorimateriaali.
Miksi vaippojen täytyy olla yhdenkoon? Mutta jos välttämättä haluat niitä tehdä, suosittelisin tekemään muutamat molempia ehdottamiasi. Harso on vauvalla kyllä paras mahdollinen jo materiaalinsakin vuoksi. Ja luomuharsoja saa jopa kokoa 90x90, joita käytetään meillä jo 6 kk pojalla ja hyvin pelittävät (ei tarvi edes lisäimuja, päällä villikset).
Pojalle suosittelen leijataitosta (http://ylihilseen.vuodatus.net/page/harsosuperleija) ja tytölle origamia (http://www.nallevaipat.com/harson-taittelu-origamiksi-i-65.html)
Melkenpä vain testailemalla löydät teille parhaat vaipat ja materiaalit, kannattaa myös suosia uusiomateriaaleja (esim. vanhat t-paidat ihoa vasten tai hienot kuosit vaipan päälle, pyyhkeet (parempi imuteho kuin uutena ostetussa froteekankaassa), vanhat paksut flanellipaidat (aivan loistava imuteho), puuvillalakanat, jne, jne.)- äips -09
Reilu vuosi takana kestoilua ja kerronpa siis kokemuksiani...
Pari ekaa viikkoa käytettiin kertiksiä. Sitten kokeilin pul-taskuja,mutta ne ei kait istuneet kunnolla, koska falskasivat reisistä aina. Meinasi jo usko loppua, kunnes..
Tein pojalle muutaman sisätaskuvaipan vanhoista maripaidoista ja flanellista (halvalla pääsin, kun ostin paidat kirpparilta) imuna oli mikrokuitufroteeta (sen ostin uutena, mutta nää imut käytössä edelleen lisäimuina, joten käyttöikä on kuitenkin aika pitkä) vaihtoehtoisesti taskussa oli äp:n harsojakin ja päällä villahousut. Jossain vaipassa taisi olla ihoa vasten joustofroteeta, jonka senkin leikkasin kirppikseltä ostamastani äp:n vauvapyyhkeestä.
Parit villikset oli hahtuvasta ja parit novitan huopasesta. Tuo sisävaippa/villahousuyhdistelmä oli meilläkin toimivin ratkaisu siihen asti kunnes poika oppi kävelemään eli alkukesään asti.
Tällä hetkellä meillä on käytössä sivunepillisiä pul-taskuja, ihoa vasten coolmax. Myllymuksujen vaipat istuu kaikista parhaiten meiän pojulle. Imuna on lähimpänä ihoa mikrokuitufrotee ja sitten uloimpana bambuhampputaitto. Näin koska frotee imee nopeesti ja hamppu pitkäkestoisesti, vai miten se meni...tuo kuitenkin hyväksi havaittu yhdistelmä. Niin ja mainittakoon, että poika on päivähoidossa ja kestot sielläkin hänellä käytössä ja hyvin on toiminut :)
Kuten varmaan huomasit, niin melkein poikkeuksetta joutuu kokeilemaan erilaisia vaihtoehtoja ennenkuin löytyy sopiva juuri sun lapselle. Mutta kokeile rohkeesti eri vaihtoehtoja, saahan kestot aina myytyä seuraavalle käyttäjälle! - äipäix2+1
lähinnä sen takia yhdenkoon kuoria, kun musta tuntuu jo nytten et me ei täyskestoilla kumminkaan (yöksi ja vierailulle kestot) ja kun ei haluaisi sijoittaa hirveän paljoa vaippoihin jos nyt sattuu et kiinnostaa kuukauden ja sit on useamman kuukauden tauko ja sit haluaisi taas kokeilla vähän isommalla kaverilla.
Mites noitten villahousujen kanssa? pestäänkö ne jotenkin erilailla kuin "tavallinen" villa pyykki vai voiko ne survoa normaalin pyykin sekaan? Meillä kun ei tule muutenkaan paljoa pidettyä villavaatteita niin olisi hieman "hölmön" oloista pestä puolitäyttöistä konettakaan.
Tämä asia tietysti selviää kestovaippainfon sivuiltakin.
Jos PULin kanssa on noita vuoto ongelmia reisien kohalta niin auttaisikohan niihin jos tekisi vuotosuojat vaippaan (saman tapaiset mitä on äitiyspakkauksen vanhemmissa kuorissa)
Onko Kam-nepeillä ja Prym-neppareilla (metalli) muuta eroa (käytettävyyden kannalta) kuin noi metalliset voi aiheuttaa nikkeli allergian?
Kiitos jo kaikille vastanneille ja uusia tietoja otetaan mieluusti vastaan. - åips -09
äipäix2+1 kirjoitti:
lähinnä sen takia yhdenkoon kuoria, kun musta tuntuu jo nytten et me ei täyskestoilla kumminkaan (yöksi ja vierailulle kestot) ja kun ei haluaisi sijoittaa hirveän paljoa vaippoihin jos nyt sattuu et kiinnostaa kuukauden ja sit on useamman kuukauden tauko ja sit haluaisi taas kokeilla vähän isommalla kaverilla.
Mites noitten villahousujen kanssa? pestäänkö ne jotenkin erilailla kuin "tavallinen" villa pyykki vai voiko ne survoa normaalin pyykin sekaan? Meillä kun ei tule muutenkaan paljoa pidettyä villavaatteita niin olisi hieman "hölmön" oloista pestä puolitäyttöistä konettakaan.
Jos PULin kanssa on noita vuoto ongelmia reisien kohalta niin auttaisikohan niihin jos tekisi vuotosuojat vaippaan (saman tapaiset mitä on äitiyspakkauksen vanhemmissa kuorissa)
Onko Kam-nepeillä ja Prym-neppareilla (metalli) muuta eroa (käytettävyyden kannalta) kuin noi metalliset voi aiheuttaa nikkeli allergian?
Kiitos jo kaikille vastanneille ja uusia tietoja otetaan mieluusti vastaan.Villahousut siis pestään käsin villanpesuaineella ja pesun jälkeen lanoliinitetaan villanhoitoaineella. Pesuainetta saa ihan marketista, hoitoainetta ostin nettikaupasta.
Niitä ei tosin tarvitse pestä joka käyttökerran jälkeen, vaan vain silloin kun tulee näkyvää tahraa. Muuten niille riittää ilmavassa paikassa "tuuletus". Itse taisin lanoliinittaa villikset n.kuukauden välein, jotta niissä säilyi pitävyys (sen kyllä huomaa, kun alkaa tarviimaan lanoliinitusta). Ja villiksiä siis ei tarvitse olla yhtä monta kun vaippoja, vaan meilläkin taisi olla s-kokoa kahdet ja m-kokoisia kolmet. Niin, ja meilläkin siis yökäytössä/rinnalla ollut kertikset.
Neppareista en osaa sanoa kyllä mitään,ehkä joku viisaampi osais siihenkin vastata?!
Juu, meilläkin hokasin vasta muutama kuukausi sitten, että ois voinu olla niistä vuotosuojista apua. Kannattaa sitäkin kokeilla,mutta kuten edellisessä viestissä sanoin, nii ei kannata turhautua, jos ei heti löydy sopivaa ratkaisua teijän muksulle. Meilläkinhän on kesän alusta vasta ollut mulla sellanen tunne, että nythän tää alkaa sujua...ja kohta pitäis jo pottailua ruveta harjottelee :) - esdfghjbnk
äipäix2+1 kirjoitti:
Kiitos jo kaikille vastanneille ja uusia tietoja otetaan mieluusti vastaan.Saitkin jo vastauksen villiskysymykseen, eli niitä ei pestä koneessa, varsinkaan huopuvia, mutta eipä niitä usein tarvi pestäkään, vain jos on kakkaa puntissa yms. ja senkin voi vain huuhdella, jos haluaa. Mut itse pesen villanpesuaineella (saa marketista) lavuaarissa ja sitten heitän ämpäriin lanoliiniveteen (saa ainakin nettikaupoista).
Kam-neppejä käytetään yleensä vaipoissa juuri tuon nikkelijutun takia, sekä eivät kylmiä pakkasella :) käytettävyydellä ei juurikaan eroa.
Kyllä kannattaa ommella tuo vuotosuoja puleihin. - äipäx2+1
esdfghjbnk kirjoitti:
Saitkin jo vastauksen villiskysymykseen, eli niitä ei pestä koneessa, varsinkaan huopuvia, mutta eipä niitä usein tarvi pestäkään, vain jos on kakkaa puntissa yms. ja senkin voi vain huuhdella, jos haluaa. Mut itse pesen villanpesuaineella (saa marketista) lavuaarissa ja sitten heitän ämpäriin lanoliiniveteen (saa ainakin nettikaupoista).
Kam-neppejä käytetään yleensä vaipoissa juuri tuon nikkelijutun takia, sekä eivät kylmiä pakkasella :) käytettävyydellä ei juurikaan eroa.
Kyllä kannattaa ommella tuo vuotosuoja puleihin.KORJAUS edelliseen viestiin: siis kertikset vierailulla ja yöllä ei kestot.
VILLAHOUSUISTA: katselin netistä neule ohjeita ja aattelin nyt aloitella kumminkin sit neulomaan myös nuo villikset, mutta mites se lanka? Voiko marketeista ostaa ihan mitä vain lankaa joka on 100%villaa? Vai pitääkö myös jotain muuta ottaa huomioon? Taitaa olla ainakin käsinpestäviä kaikki langat sitten.
Ohjeita tuntui löytyvän pilvin pimein ja ajattelin käyttää ottobre ohjetta (sama ohje myös SK 2/2007). Neulotaanko nuo "lahkeetkin" tasona vai suoraan ympyränä, vai liekkö maku kysymys. Entäs kun osat yhdistetään (ja nauha) niin siihenkö voi laittaa ihan mitä tahansa lankaa (pirta, seitsemän veljestä, novita wool jne..) - dsfh
äipäx2+1 kirjoitti:
KORJAUS edelliseen viestiin: siis kertikset vierailulla ja yöllä ei kestot.
VILLAHOUSUISTA: katselin netistä neule ohjeita ja aattelin nyt aloitella kumminkin sit neulomaan myös nuo villikset, mutta mites se lanka? Voiko marketeista ostaa ihan mitä vain lankaa joka on 100%villaa? Vai pitääkö myös jotain muuta ottaa huomioon? Taitaa olla ainakin käsinpestäviä kaikki langat sitten.
Ohjeita tuntui löytyvän pilvin pimein ja ajattelin käyttää ottobre ohjetta (sama ohje myös SK 2/2007). Neulotaanko nuo "lahkeetkin" tasona vai suoraan ympyränä, vai liekkö maku kysymys. Entäs kun osat yhdistetään (ja nauha) niin siihenkö voi laittaa ihan mitä tahansa lankaa (pirta, seitsemän veljestä, novita wool jne..)Itse olen neulonut huopuvista langoista (mutta ÄLÄ HUOVUTA! Muuten tulee nukelle panssaripöksyt :) ), merinovilla on pehmeintä (en ole varma saako tavallisista kaupoista, mutta käsityöliikkeistä ja netistä ainakin), hahtuvista ne kai kuuluisi tehdä, mutta on hieman haastava lanka neuloa. Kaikki 100% villalangat käy, kunhan ei karvasta.
Ottobrestä en osaa sanoa, mutta tässä myös loistava kaava villiksille: http://hokkapokka.vuodatus.net/blog/1350965
Ja talveksi voi lahjetta kutoa hieman reilummin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
20e Riskitön veto 20e talletuksella VB:lle
Pssst! Vinkki viis rotvallinreunalla eläjille. VB tarjoaa 20 euron riskittömän vedon ensitallettajille vedonlyöntiin.72508- 1181756
Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill381475Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.
Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.1221408Analyysiä: Kiuru-keissi oli ja meni - demarit hävisi tässäkin
Tapauksen tultua julki alkoi demarit ja muu vasemmisto selittään, että tämä oli poliittista väkivaltaa, siis ennen kuin1671299- 1461250
Suomessa on valittava 2 lucia neitoa...
Maahanmuuttajille oma lucia neito ja Suomalaisille oma SUOMALAINEN Lucia neito....sama juttu on tehtävä miss Suomi kisoi1521241- 521188
- 591127
Olet tärkeä
mutta tunnen jotain enemmän ja syvempää. Jos voisinkin kertoa sinulle... Olen lähinnä epätoivoinen ja surullinen.481014